Jump to content
Sign in to follow this  
Pave

Foorumin tason romahdus

Recommended Posts

Paitsion foorumin kirjoitusten taso on laskenut radikaalisti viimeisten kuukausien aikana. Johtuneeko tämä siitä, että sarjat ovat kesätauolla, vai ovatko kaikki asiakirjoittajat poistuneet? Korvaajaksi on tullut minusta liikaa paskanjauhajia, jotka tekevät tästä (ainakin ennen hyvätasoisesta) foorumista täyden kaatopaikan.

Pitäisikö olla oikeasti huolestunut? Luen paljon juttuja - kommentoin vain, jos on oikeasti asiaa. Meikäläisenkin kirjoituksista saa olla mitä mieltä tahansa, katsotaan ovatko muut huolestuneita, vai onko tämä vaan minun yksinäinen ristiretki? Poistuako paikalta? Olen ollut täällä (Unitedwebissä) kuitenkin jo alusta asti mukana - silloin sain poistettua viestiketjun, koska sen sisältö meni suuntaan: "Roy Keane on homo", "Beckhamin voisi ampua". Tämän jälkeen rekisteröidyin foorumille, oletin kirjautuneiden käyttäjien kirjoittavan enemmän asiaa. Nyt ollaan taas menty tähän chat-linjalle.

Poimintoja Real Madridin siirtohuhuketjusta:

- selitytksien makuu ihan hyvin reali voisi myydä pois. eihän babtista oo ikinä tehny ees saksipotkua.

- No nyt tuli tyhjentävä arvio Baptistasta .Mies ei mikään kukkanen olekaan,hänellä on vahvempia avuja kuin saksipotkujen kiskomiset.Ei mikään helppo kiinni pidettävä ja potku on aivan hurja.

- Eiköhän Babtistalle löydy seura Italiasta. Milan voi miehen ottaa.

- Kuten olikin jo tiedossa, siirtyy Metzelder Realiin. No, Milito jos päätyy Juveen, niin kaikki on hienosti...

- Tuleeko Quaresma tosiaankin Realiin?

- Eikös toi Ribery pelaa laidalla? Emerson varmaan Capellon luottomiehenä jatkaa keskellä.

- Nyt ollaan viemässä Heinzea realiin.. se tarkottaa sitä että torres ja marcelo ei saa kovin paljon peliaikaa

- No pystytkö väittämään että puyol ja marquez ei ole top 10 maailman parhaimpien topparien joukossa?

- Marquez ei ainakaan.. Puoyl saattaa mahtua 10sakkiin, tosin peräpäähän.

- cannavaro on ollut erittäin suuri pettymys mm kisojen jälkeen... jäänyt puyolin varjoon....

- Carvalho? Puyol on paljon parempi

En jaksa kopioida enempää. Tämä ei ole ainoa topiikki, jossa taso ja luettavuus on tätä luokkaa. Lähinnä itseäni harmittaa onlinereiden määrän kasvu ja kirjoitustaitojen lasku - kirjoitetaan enemmän ja huonommin. Tottakai olen itsekin kirjoittanut yhdenrivin juttuja (joskus asian voi ilmaista muutamalla lauseella), mutta näiden juupaseipäs-väittelyiden määrä on kasvanut.

Henkilökohtaisesti vi***taa ne henkilöt, jotka kirjautuvat foorumille ja alkavat kirjoittaa viestejä tyyliin 20/päivä. Pitääkö etsiä jokainen mahdollinen topiikki, johon voi käydä kirjoittamassa sen yhden lauseen? Ei se viestien määrä vaan sisältö. Jos olet kirjoittanut 1000 viestiä, ei se tee sinusta sen parempaa kirjoittajaa. Aktiivisuus on tietysti plussaa, mutta rajansa kaikella. Kirjoituksia oppii suodattamaan ajan kanssa, eli tiettyjen henkilöiden tekstit osaa poimia paskan joukosta. Tämä ei luultavasti ole foorumin idea, asioihin on kuitenkin mukava saada useita eri aspekteja...

Noniin, Pave puki sanoiksi sen mitä joka toinen "vanha parta" on miettinyt jonkin aikaa jo.

Viime aikoina on tullut käytyä täällä harvakseltaan, joten jollain tavalla sitä on alkanut lukea foorumiakin eri tavalla. Kaikkea en ole (luojan kiitos ehtinyt) lukemaan, mutta muutoksia tosiaan on ollut havaittavissa.

1.

Sen vähempää ja enempää ketään syyttämättä ja nimeämättä, todettakoon että uusien - astetta nuorempien - paitsiolaisten tuottamat kirjoitukset ovat muutamia positiivisia poikkeuksia lukuunottamatta hirvittävää luettavaa. Laput silmillä kirjoitettua, ajattelematonta, sisällötöntä tekstiä, höystettynä huonolla kieliopilla. Mikäli kuulostaa omalta tuotokselta niin pieni peiliin katsominen ja ryhdistäytyminen alkaa olla jo paikallaan. Kohta sitä voidaan alkaa myös vaatia.

2.

Tuttuja vanhoja asiakirjoittajia on kadonnut ties minne paremmille spämmäysmaille. Tai ainakin viestimäärä on laskenut huomattavasti. Vilkaisin piruuttani jäsenlistaa, ja siellä on parikymmentä käyttäjää joilta on tullut ennen useita viestejä, mutta vähään aikaan ei ole tullut mitään. Jopa wayne on kadonnut jonnekin, ja alkaa tuntua että hänenkin viestejään tulee vielä ikävä, jos taso on nykyisellään.

Onhan taso pudonnut Unitedweb ajoista todella radikaalisti. Suurin syyhän tähän on se, että käyttäjien määrä on ties kuinka paljon moninkertaistunut. Silloin sakkiin mahtuu niitä "nuorempia", "ei niin laadukkaita" kirjoittajia.

Pitäisi varmasti modejen ruveta vieläkin radikaalimmin jakelemaan banneja ja poistelemaan viestejä.

Itseltä kärähti sulake muutama päivä sitten,purkauduin muutamaa nimimerkkiä kohtaan ja sain siitä varoituksen Paitsiolta,mutta tosiasia mikä tosiasia,alla olevan linkin taakse rustailin perustelut.

http://foorumi.paitsio.com/showthread.php?p=52176#post52176

Itse en ole mikään esimerkki kirjoittaja,voi tulla lyhyttäkin viestiä tai joku ottaa nokkiin minun kommentista ja rupeaa kinaamaan,mutta pyrin välttämään tämmöisiä.

Koskis kiteytti asian hyvin,laitetaan modet hommiin ei stressata tällä päätä vaikka kyrpiikin,mutta muistetaan kuitenkin: Nobody's perfect....

Itse olen ollut tämän foorumin jäsen vasta vajaan vuoden, joka ei ole kovinkaan pitkä aika. Olen kuitenkin huomannut pientä tason laskua.

Muistan omat alku-aikani, silloin oli parempia viestejä monilta aktiivisilta käyttäjiltä, joita ei kaikkia enää ole näkynyt. En voi sanoa, että olin alussa loistokirjoittaja. Muistan vielä ensimmäiset viestini ja niissä ei ole paljon kehumista.

Ajan mittaan olen mielestäni parantanut viestieni laatua, vaikka eivät ne vieläkään aina ole hyviä. Kokeilen parantaa jatkuvasti ja vähentää turhaa spämmiä, jotka olen onnistunut suht hyvin karsimaan.

Tosi on, että jotain pitää tehdä. Pave on aivan oikeassa.

Tässä ei voin kuin pahoitella ja poistua hiljaa takavasemmalle:cry: Se aika mitä olen ollut täällä oli aluksi ihan hyviä viestejä tuli mutta sitten mentiin alas ja vauhdilla.Eli tiivistettynä minun kirjoituksia ei tarvitse enää lukea.

Välillä sitä huomaa, ettei omien viestien taso päätä huimaa. Voisi pistää vaikka yksityisellä huomautuksia aina, ettei tarvitse uusia topicceja avata viestien laatua koskien? :smile:

Palaute yksityisellä ainakin minulle on tervetullutta!

Tää on kinkkinen asia. Uudet foorumilaiset on aina tervetulleita :hug:

Kaikilla äidinkieli ei välttämättä ole ihan kiitettävällä tasolla. Vuoden ajan oon kirjoitellut foorumilla silloin tällöin ja on tullu huomattuu et äidinkieli on kehittynyt aika paljonkin (mm. kieliasu ja kappalejako). Ensimmäiset postaukset olivat aika huonoja mut nyt jo toivottavasti kypsempää kirjotteluu muittenki mielestä.

Annetaan uusille (nuorille ja vanhemmillekki) mahdollisuus kehittyä. Pieni huomautus on paikallaan jos kirjottelu ei pysy hanskassa, eikä siit tarttee ottaa nokkiinsa. Toki bannii jos postauksis ei oo mitää järkee. Kaikki varmasti haluu et foorumi pysyy helppolukuisena ja asiasisäiltöisenä :hug: joten tavoitelkaamma sitä.

Pieni vinkki: kun on kirjottanu viestinsä nii ennen ku painaa "Submit Reply" nappii, lukee viestin ainakin kerran läpi tai odottaa 1-2 minuuttiia ja jos on sit viel samaa mieltä nii lähettää viestin (jos on korjattavaa nii korjaa).

Kyllähän tässä perää on. Taso on todella laskenut ja se ei enää saa tästä laskea, vaan kurssi on käännettävä jollain tavalla nousuun.

Itse, kun muistelen omia aloitusaikojani, niin tiedän olleeni erittäin rasittava ja turha kirjoittaja. Kielioppia muistelen kuitenkin oudattaneeni koko ajan, vain niin hyvin kuin olen osannut; tämä on monilla valitettavasti unohtunut. Sen sijaan viestien laatu, jatkuva provoilu oli valitettavaa arkipäivää. Nykyäänkin palaa välillä pinna, hermot menevät ja sen huomaa kirjoituksista (niin kuin varmasti monella muullakin; lähes kaikilla joskus). Olen varmasti ajanut jotkut modet hermoromahduksen partaalle, muistan kinanneeni useammankin kerran (erityisesti) Alixin kanssa (milloin mistäkin).

Tavallaan ymmärrän nuorempia kirjoittajia (en väitä itsekään olevani vanha tai kokenut, mutta täällä on paljon nuorempia ja kokemattomampiakin). Kielioppi ei välttämättä ole täydellinen, mutta kenelläpä se olisi. Kaikkien vaan tarvitsee muistaa isojen kirjainten käyttö, välimerkit ja muut. Myös puhekielen kirjoittaminen on pidemmän päälle suunnattoman ärsyttävää.

En ainakaan omalta kohdaltani halua pelotella nuorempaa väkeä pois foorumilta, mutta välillä vaan chat-viestit ärsyttävät ja niitä tulee poisteltua paljon. Kirjoitustaito ja viestien laatu useimmiten paranevat iän ja "foorumikokemuksen" myötä. Joidenkin uusien kirjoittajien "posts per day" -lukema on huikea ja se kertoo usein myös viestien laadusta.

Varoituksia ja muistutuksia on varmasti tullut itse kullekin; niistä vaan pitää ottaa opikseen ja sitten ainakin tietää, että parannattavaa löytyy. Niin kuin Alix jo mainitsi, niin oman tuotoksen jälkeenpäin tarkastelu on erittäin suotavaa. Voisi melkein jo sanoa, että jos viestisi on erittäin lyhyt, etkä ole varma onko siinä minkäänlaista sisältöä, niin lue se vielä kerran ja harkitse postaamista. "Samaa mieltä" -kommentit eivät varmasti kiinnosta ketään; voit ilmoittaa olevasi samaa mieltä, mutta lisää viestiisi jotain uutta, jonkinlaista sisältöä.

En tiedä sitten onko itselläni varaa ohjeistaa ketään, mutta suunnilleen samanlaisia vinkkejä olen itse aikanaan saanut ja omasta mielestäni olen nistä oppinut. Nyt kun tämä asia on otettu esille, niin jokainen voi omalta osaltaan pyrkiä siihen, että oma viesti ei laske foorumin tasoa, vaan nostaa sitä. :angel:

Tässä ei voin kuin pahoitella ja poistua hiljaa takavasemmalle:cry: Se aika mitä olen ollut täällä oli aluksi ihan hyviä viestejä tuli mutta sitten mentiin alas ja vauhdilla.Eli tiivistettynä minun kirjoituksia ei tarvitse enää lukea.

Älä nyt ihmeessä kirjoittelua lopeta. Ei Paitsiosta haluta varmanakaan tehdä muutaman "täydellisen" kirjoittajan temmellyskenttää.

Jatka ihmeessä kirjoittelua! Ei tämä tasonlasku todellakaan ole erityisesti sinun vikasi, tosiaankaan ei. Ei se ole kenenkään yksittäinen syy.

Onhan se myös niinkin, että vanhempien kirjoittajien viesteistä ns. "kavereitten" viesteistä ei niin niitä virheitä huomaa/halua huomata. Myös pitää muistaa, että vanhemmatkin käyttäjät ovat joskus olleet nuorempia ja ei se äidinkieli aina mielläkään päätä huimaa. Itse ainakin tiedän, että ei se kirjoitus asu aina ole minkään kieliopin mukaista.

Älkää nyt hyvät ihmiset poistuko foorumilta. Tehkää niin, että lukekaa se oma viesti pariin kertaa ennenkuin sen eteenpäin pistätte. Samalla kun luette viestiä, miettikää muutamaa asiaa.

1. Onko isot alkukirjaimet ja pisteet kohdillaan.

2. Onko viestissä sisältö

3. Tuoko tämä viesti uutta sisältöä ko. ketjuun

jne jne jne.

Minä haluan sanoa vain sen, että jos (ja epäilemättä onkin) minua koskevasta aiheesta kyse, (nämä aiheet ovat tulleet heti minun tuloni jälkeen :)) haluan sanoa, että pyrin noudattamaan -ja mielestäni noudatankin- kirjoitustapoja, mutta oma jalkapallotietämykseni on tietysti luku erikseen.

Mutta kun rekisteröidyin tänne foorumille, ajattelin, että minä nuija kun en tiedä jalkapallosta juuri mitään, taidan tulla tänne opettelemaan.

Ja mielestäni olen tiedottomin tälle foorumille rekisteröitynyt käyttäjä, mutta vaikka vain parin kuukauden kuluttua voin jo vihdoin vastata asiantuntevasti.

Ja tietysti on sekin puoli, että 90% lukee senior member nickinsä alla, ja 10% joko junior member tai member, sekin saattaa saada ne, joilla on member/junior member "kakaroilta", niinkuin CR#7 "muistutti".

Mutta koittakaa sietää ainakin minua, kyllä minä vielä opin :)

Ja tietysti on sekin puoli, että 90% lukee senior member nickinsä alla, ja 10% joko junior member tai member, sekin saattaa saada ne, joilla on member/junior member "kakaroilta", niinkuin CR#7 "muistutti".

En muista maininneeni ko asiaa,olet vissiin ymmärtänyt jonkin kohdan väärin?

Kukaan normaali tuskin antaa krediittiä siitä,että lukeeko siinä sitten Member tai Senior Member,eihän viestien määrä ole tärkeä,tietenkään.

Noita Member tasoja ei kannata ajaa takaa väkipakolla,voi olla että käy samalla tavalla kuin eräälle juuri bannatulle foorumilaiselle.

Pari viikkoa sitten tänne rekisteröityi asiallisia kirjoittajia,viestejä oli kertynyt vain muutama,mutta sisältö oli todella aikuismaista ja luettavaa!

Itseasiassa erittäin paljon kirjoittaneiden taso on nykyään surkeaa,näiltä tahtoo tulla niitä lyhyitä ja turhia kommentteja,ryhdistäytykää,tulee heti mieleen pari erittäin ärsyttävää rustailijaa!

Itseasiassa erittäin paljon kirjoittaneiden taso on nykyään surkeaa,näiltä tahtoo tulla niitä lyhyitä ja turhia kommentteja,ryhdistäytykää,tulee heti mieleen pari erittäin ärsyttävää rustailijaa!

Viitannet meikäläiseen ?

Viitannet meikäläiseen ?

Älä ota henkilökohtaisesti ja voin sanoa ettet kuulu niin veemäisimpiin,suollat pitkää (jopa järkevääkin :smile_ani: ) postia,mainitsinkin tuossa semmoiset yhden virkkeen miehet jotka samalla v****ilevat muille,erittäin rasittavia.

Kyllä sinun viestejä jaksaa lukea,montaa kertaa ei olla osuttu törmäyskurssille? :D

montaa kertaa ei olla osuttu törmäyskurssille? :D

Mielestäni foorumin tarkoitus on keskustella asioista, esitellä asioihin hieman erilaista näkökantaa miten kukin itse asian kokee ja tällöin tietynlaisia törmäyskursseja tulee väistämättä, tyhmää jos kaikki olis aina kaikesta samaa mieltä.

Ei se että osuu toisen kanssa ns. törmäyskurssille estä sitä etteikö keskustelu (välillä hieman "tulisemminkin") voisi olla todella hyvää ja virkistävää sekä elävöittää palstaa ja keskustelua siinä samalla ... tietysti jos se menee sen saman asian jatkuvaksi jankkaamiseksi kerta toisensa jälkeen tai pelkästään puolelta toiselle v*ttuiluksi niin sitten ollaan pahasti harhapolulla.

tietysti jos se menee sen saman asian jatkuvaksi jankkaamiseksi kerta toisensa jälkeen tai pelkästään puolelta toiselle v*ttuiluksi niin sitten ollaan pahasti harhapolulla.

Tätä ajoin takaa,toki kiivas keskustelu avartaa molempien näkemyksiä ja näin päin pois,mutta suoranaista väittelyä pitää välttää viimeiseen tinkaan.

Privana toki jokainen saa narista niin paljon kuin huvittaa,mutta miksi käyttää siihen palstatilaa.

Jatketaan harjoituksia!

Älä ota henkilökohtaisesti ja voin sanoa ettet kuulu niin veemäisimpiin,suollat pitkää (jopa järkevääkin :smile_ani: ) postia,mainitsinkin tuossa semmoiset yhden virkkeen miehet jotka samalla v****ilevat muille,erittäin rasittavia.

Kyllä sinun viestejä jaksaa lukea,montaa kertaa ei olla osuttu törmäyskurssille? :D

http://foorumi.paitsio.com/showthread.php?t=2030&page=2 :smile_ani:

Viime vuoden tuloksia...

En muista maininneeni ko asiaa,olet vissiin ymmärtänyt jonkin kohdan väärin?

Äh, kyllä sinä sanoit jotain sen tapaista kuin "painukaa kakarat muualle kirjoittelemaan" tai jotain, mutta pointti ei ollut se, että olisit tehnyt väärin, se tosiaan pisti mietttimään, ja tarkoitin sitä positiivisesti, ja välillä tälläinen topikki tosiaan on poikaa.

Ja pitää nyt vielä muistaa, että jos paitsiota vertaa moneen muuhun suomalaiseen isompaan urheiluaiheiseen foorumiin niin on täällä kyllä ylivoimaisesti laadukkain taso. Ehkä näitä "huippu" kirjoittajia, joita löytyy esim: jatkoajasta (joilla on suhteita sm-liiga seuroihin ja saavat sitä kautta ensikäden tietoja tjsp.) on täällä vähemmän, mutta myös näitä kriminaali kirjoittajiakin on vähemmän.

lfcsmith sekä Liverpooligan (menneet Poolistien piilopaikkaan ?)

Tiedän tämän Poolistien piilopaikan, mutta en nyt voisi sanoa, että Liverpooligan olisi sinne kokonaan siirtynyt. Hänellä on tietääkseni aika paljon muita kiireitä nykyään; tehnee vielä comebackin. Lfcsmith ei ole tainnut sinne kirjoitella alkuaikojen jälkeen, tiedäppä sitten missä luuraa?

Itseänikin on mietityttänyt minne monet vanhat kirjoittajat ovat kadonneet. Ja tämä tosiaan on suuri harmi.

Lfcsmith ei ole tainnut sinne kirjoitella alkuaikojen jälkeen, tiedäppä sitten missä luuraa?

Voipi olla että onko "käsketty" takaisin ELK-osastolle ? kuten meikäläinen ja Luis sieltä toki ystävällisesti tälle puolelle ohjattiin aikoinaan kun "vahingossa sinne eksyttiin", varmaankin muistanet. Tuntuvat lähinnä kirjoittelevat siellä puolella keskenään omassa leirissään pitkälti omaa sisäpiirihuumoriaan (mitä nyt on täältä lueskellut) ja "me muut" sitten täällä Paitsion puolella, noh G.Rossi toki lähinnä poikkeuksena. Tai sitten on muuten vaan kyllästynyt meihin "tällä puolella", tais mennä hermot kun Shefkistä aikoinaan väännettiin :rolleyes: