Jump to content
Sign in to follow this  
Lasse Tikka

Elämää ja elektroniikkaa

Recommended Posts

Te kun tiedätte niin tämmönen että oli keväämmällä Gigantista ostettuna kovalevyllinen DVD. Tuuletin piti niin järjetöntä hurinaa että hermot meni päivässä ja palautin vempeleen - siellä kun on onneksi tää palautussysteemi.

Kysymys: onko tuulettimen kova ääni merkistä ja mallista riippumaton pahe? Onko jotain merkkiä/mallia jossa kovasta hurinasta olisi päästy eroon? Meinaan, laite on pieni, tilat ahtaat ja jo pelkästään dvd-levyn pyöriminen aiheuttaa kuumenemista. Eli sikäli haastavampi juttu kuin digiboxissa jossa ei pyöri fyysisesti mitään - tai tv:ssä joka on kooltaan isompi.

Mitä kokemuksia raadilla on kiintolevyttömistä?

Asiaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mahtavaa Lasse, että otit tämän teeman tapeetille!!! :thumbsup1:

Mun on pitänyt hankkia kunnon CD-soitin jo pitkän aikaa, mutta vielä ei ole siihen hankkeeseen tullut kunnolla aktivoiduttua. DVD-soitinta mulla ei ole kuin tietokoneessa; erillisisistä DVD-soittimista mulla ei ole vielä minkäänlaista kokemusta. Nauhoitusasioissa olen pärjännyt videoilla, jotka mulla on suht uudet ja erinomaisesti toimivat (mm. stereoääni). Kaapelitalouksissahan videot ovat vielä, jokusen kuukauden, varsin käyttökelpoinen väline ohjelmien nauhoitukseen; peruskanavat kun lähetetään analogisenakin, niin nauhoitus pelaa kuten ennenkin, ainostaan ilman ShowView-koodeja. Digiboksi mulla on perusmalli, jossa ei nauhoitusta ole.

Nauhoittavan digiboksin hankinta koittaa siitten joskus myöhemmin, ehkä DVD-soittimenkin. Mutta nyt siis tarvitsisin ainoastaan hyvän soittopelin CD-levyille.

Ei-nauhoittavat DVD-soittimet eivät ilmeisesti hurise - pitääkö paikkansa? Joka tapauksessa, haluaisin panostaa ennen kaikkea hyvään ääneen; DVD-soittimelle en tunne sellaista tarvetta.

Ootteko samaa mieltä, että jos 300-400 eurolla haluaa kelpo soittopelin, niin on fiksumpaa ostaa CD-soitin, eikä DVD-soitinta? Minkä verran markkinoilla on CD-soittimia, muuta kuin hifi-tason laitteita?

Kysymys: onko tuulettimen kova ääni merkistä ja mallista riippumaton pahe? Onko jotain merkkiä/mallia jossa kovasta hurinasta olisi päästy eroon?

Mitä kokemuksia raadilla on kiintolevyttömistä?

Itsellä on kokemuksia tallentavasta DVD-soittimesta. Kyseinen muistaakseni philipsin soitin ei pitänyt oikeastaan lainkaan ääntä. Varmasti malleissa/merkeissä on suuria eroja, mitkä (valitettavasti) määräytyvät hyvin usein hinnan perusteella.

Kiintolevyttömiä, kuten kiintolevyllisiäkin, löytyy moneen jakoon. Joku alle satasen maksava ei oikein ole hyvä. Valikot ovat epäselviä ja outoja. Soitin ei myöskään toista kaikkia levyjä/tiedostoja. Kalliimman kaliiberin soittimet ovat todella hyviä. Niissä on selkeät valikot, toistaa lähes kaiken, ja pitkä käyttö-ikä.

Ootteko samaa mieltä, että jos 300-400 eurolla haluaa kelpo soittopelin, niin on fiksumpaa ostaa CD-soitin, eikä DVD-soitinta? Minkä verran markkinoilla on CD-soittimia, muuta kuin hifi-tason laitteita?

Tietysti kannattaa ostaa CD-soitin, jos ei omista kotiteatteria tai loistavaa telesiota, jossa on hyvät äänet. Kyllähän noita pelkkiä CD-soittimia vielä on, mutta koko ajan mennään enemmän luxusen puolelle...

Tuon 400 euroa sijoittaisin itse kuitenkin kotiteatteriin ja DVD-soittimeen. Tuosta lohkaisee noin puolet ja puolet soittimeen ja teatteriin, niin saa hyvää laatua. Samalla hinnalla saa DVD-soittimen, joka on monipuolisempi kuin CD-soitin ja vielä paremmat äänet kotiteatterin muodossa, kuin CD-soittimessa. Vähän niin kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Mulla on Panasonicin tallentava DVD-soitin, ostin aikas tarkalleen vuosi sitten, eikä ole pitäny yhtään meteliä! Mustasta pörssistä, ja jos en väärin muista oli hinta 199, vai oliko 249 tai jotain, joka tapauksessa alle 300! Tohon tallentamiseen, kai se on makukysymys, ainakin mun DVD:lle mahtuu max 8 tuntia ohjelmaa, tosin ku laitat sille ep-nauhotukselle on kuvan laatu selkeesti huonompi ku 4 tunnin. Mun mielestä dvd-parempi siis. Etenkin jos haluut säilyttää pitempään jotain leffoja, matseja yms. Eli nyt sinne raveihin, saatat aloittelijan tuurilla voittaa rahat näihin härveleihin!

Nno sitten jatkokyssäri: kumpaa pidätte telkkarin katsomiseen ja nauhotteluun parempana, tallentavaa dvd:tä vai digiboksia?

Se on ihan kiinni siitä, onko kyse pitkäaikaisesta tallennuksesta vai lyhytaikaisesta eli meneekö leffa talteen vai salkkarit poistoon katsomisen jälkeen. Tapauksessa, että säilöön, suosittelen tallentavaa dvd:tä ja jos taas kerran katseluun niin tallentava digiboksi. Ymmärtääkseni nykyäänhän digiboksin kovalevylle mahtuu reilusti enemmän kuin yhdelle dvd-levylle.

Tietenkin optimaalisinta olisi omistaa molemmat, kuitenkin ensisijaisena tallennusmuotona digiboksi ja siitä sitten levyille.

Tai sitten ostat digitv-kortin tietokoneeseen, ja käytät sitä tallentavana digiboksina ja dvd-laitteena jne.

Tietysti kannattaa ostaa CD-soitin, jos ei omista kotiteatteria tai loistavaa telesiota, jossa on hyvät äänet. Kyllähän noita pelkkiä CD-soittimia vielä on, mutta koko ajan mennään enemmän luxusen puolelle...

Tuon 400 euroa sijoittaisin itse kuitenkin kotiteatteriin ja DVD-soittimeen. Tuosta lohkaisee noin puolet ja puolet soittimeen ja teatteriin, niin saa hyvää laatua. Samalla hinnalla saa DVD-soittimen, joka on monipuolisempi kuin CD-soitin ja vielä paremmat äänet kotiteatterin muodossa, kuin CD-soittimessa. Vähän niin kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Mulla on hyvä, alle vuoden vanha viritinvahvistin (Yamaha RX-V459, mallia kotiteatteri). Kaiuttimet on pienet ja vanhat, mutta hyvät (kotimaiset OR, 2 kpl) ja eritoten kerrostaloasumiseen sopivat. Tolta pohjalta on tarkoitus jatkaa lähivuodet niin, että olennaisinta on hyvä ääni musiikinkuuntelussa.

... vai tarvitaanko kotiteatteria nykyään jo pelkkään musiikinkuunteluunkin (= CD)???? :eek:

PS. Steely Dan soi muuten taivaallisen hienosti laitteessa kuin laitteessa!!!! Oo-la-laa, ne Faganin ja Beckerin soundit, ka oo-la-laa se musiikki!! :smile: :smile:

onhan noita härveleitä, juu. Ajatelkaas miten muuten vielä 15-20 vuotta takaperin oli asiat? Silloin ei ollu kaikilla edes NMT-puhelinta! Nyt ei niitä edes ole olemassa ja puhelin on ihan paska, jos ei sen avulla kykene purjehtimaan Hangosta Bornholmiin, laittamaan töistä käsin saunan päälle, autoon sisätilan lämmityksen, kohta varmaan kännyköihin tulee tallentavat digiboxit... Niin ja kamerahan tietenkin pitää olla puhelimessa! Alle 6 megapixelin kameralla varustettu puhelinhan kelpaa käytännössä ainoastaan verkonmerkiksi mökille... Jännää puuhaa:smile_ani: Mitä on kuunnellu esim. duunissa näitä kavereita, jotka vaihtaa puhelinta n. 2 kuukauden välein, niin itse päätarkoitus, soittaminen, txtviestit ja niiden vastaanotto on sinänsä sivuasia. Kai kohta tulee matkapuhelin, jolla ei voi lainkaan soittaa puheluja??:alien:

Mut siinä se tuli kiteytettynä Mazin kirjotuksessa, mitä itekin tarkotin, kerroin sen vaan suomenruotsalaisittain, eli tosiaan pitempiaikaseen tallentamiseen DVD paras, salkkarit ja poliisi-tv digiboxille, niinkuin ite eilen tein iltavuoron takia:eek: Wiikonloppuja!!

G.Rossin ja Mazin kirjoitukset sisälsivät kyllä sen oleellisen datan aiheesta...

Omat viritelmäni ovat sellaista karvahattukotiteatteria, painotukset ehkä enemmänkin siellä äänen puolella. Kun kotona kuitenkin tulee soitettua muzakia, niin laitesatsissa on vinyylisoitin noiden muiden kilkkeiden jononjatkeena. DVD-purkki palvelee tietty CD-soitannassa mainiosti. Hyvä viritinvahvistin on kivijalka nautintoon, niin leffa- kuin musiikkijutuissa - omani on Harman-Kardonin useamman vuoden takainen peruspurnukka. Ja kyllähän futismatsia mielellään tuuttaa ulos viidellä (tai useammallakin!) kaiuttimella.

Tähän säikeeseen olisi kyllä hyvä saada kommenttia Kokon Billyltä, miehellä on kuitenkin se likilegendaarinen 'Maunulan Mediacenter', jo käsitteeksi ELK:n(kin) piirissä muodostunut audiovisuaalinen 'multiorgasmi', heh heh.

Vielä lisää tallentavasta digiboksista...

Elikkäs nyt on vähän ehtinyt testailla tuoretta Visionin tallentavaa boksia. Aika kätevä peli, paljon helpompi ja sutjakkaampi käyttää mitä kuvittelin.

Tuolla pystyy tallentamaan useampaa kanavaa samanaikaisesti ja vielä katsomaan siinä samalla kanavaa, jota ei äänitä. Eli tässä suhteessa tämä on parempi kuin tallentava DVD. 160 gigatavua, johon mahtuu noin 80 tuntia ohjelmaa. Yllättävän yksinkertaista oli ohjelmien siirtäminen tietokoneelle USB:n kautta. Tietokoneeltahan ne voi sitten vaikka polttaa DVD:lle jos haluaa. Joten tallentava boksi on hyvä laite kanssa. Kätevä käyttää. Tietokoneelta pystyy boksille kanssa jotain musaa yms. laittamaan, mutta sitä en ole viitsinyt testata.

Kelpo vehje, yllätti positiivisesti. :smile:

Moi e-troniikka ukkelit

päivitin itseni tälle vuosituhannelle. Ostin kytkynä uuden puhelimen ja ihan mukavan sellaisen. Ainakin itse olen tällä hetkellä innoissani.on kameraa ja sähköpostia yms yms. ja voin vaikka valita soittoääneks jonkun kivan CFC biisin tai sit sitä punkkia a`la G.B.H ( on mull näitä C-kasettinakin ,hahahah)

Kuinka monella muuten on oman joukkueensa musaa C-kasetilla enää nykyään??Joo , taidan mennä :sleep: ja odottaan et upouusi kapula latautuu ja sit pääsee näplään...

Tiedetään kyllä et jos joku teenie tän mun luurin näkis ni se sanois jo valmiiks ,"sviudu mikä ikivanha" , toi e-troniikkahan vanhentuu samantien ku se julkastaan...:mrgreen:

Jepulis,tää on hyvä ketju!Mä hommasin tietsikkaan PCI-Digikortin ja tein siitä tallentavan.Kortin omalla softalla ei oikein pelittänyt ja jouduin tilaamaan saksasta Pro-version ja jo alkoi toimimaan.Sitten vedin kaapelin koneelta viereisen huoneen telkkariin ja hommasin langattoman hiiren jolla operoin em.telkan edessä tietokonetta,hankalaa joo mutta tulipahan koitettua.Ostan tallentavan poksin jossain vaiheessa....

Sitten pikku vinkki ämpäri 3.n omistajille.Jos ei autossa tai työpaikalla ole Cd-soitinta niin Biltemassa myyrään Fm-transmitteriä(10 e) jolla voi langattomasti kuunnella musiikkia antennin kautta.Valitaan vaan tietty taajuus niin avot kun poppi soi :drool:

No sitte että videokamera ja halpa, siis ei mitään tonnien ihmevempainta vaan semmonen joka kulkee pienessä tilassa lomalla ja on helppo käyttää ja riittävän hyvä.

Miten DVD-kamerat verrattuina miniDV-kameroihin? Entä kiintolevylliset? Jossain vaiheessa miniDV:t oli ihan ylivoimasia DVD:hen verrattuna mutta mites on ny? Olis niin mukavata kun olis heti kuvauksen jälkeen valmis levy katsottavaksi.

No sitte että videokamera ja halpa, siis ei mitään tonnien ihmevempainta vaan semmonen joka kulkee pienessä tilassa lomalla ja on helppo käyttää ja riittävän hyvä.

Miten DVD-kamerat verrattuina miniDV-kameroihin? Entä kiintolevylliset? Jossain vaiheessa miniDV:t oli ihan ylivoimasia DVD:hen verrattuna mutta mites on ny? Olis niin mukavata kun olis heti kuvauksen jälkeen valmis levy katsottavaksi.

Pallllllllliiiiiiiiiii !!!!!!!

Tuu jeesaan vaikka sulla olikin "itäänpäin" porttikiellot päällä:dielaughing:

Nii ja sitte huomasin toss Fotoexpertin mainostavan jotain Creativen Vado-videokameraa - mikä se sitte onkaan - jonka hinta on alta satasen. Voiko ton hintanen vehe olla riittävän hyvä lomakuvien ottamiseen?

Per-ke-le näitä hd ja cv ja ap ja dt ja sdfghgtr-lyhennyksiä...

Äläpä nyt,kehitys kehittyy ja ihminen siinä mukana :ass:

Mulla on ollut MiniDv-kamera jo since 2004 ja hyvä on vehje.Sony Handycam Carl Zeissin optiikalla.Maksoi sillon jotain 400 e.Nyt saa alle 200.

Ne DvD kamerat käyttää pienempää DVD levyä jota ei voi käsittääkseni katsoa suoraan DvD-soittimella.Saa ampua jos olen väärässä.Ennemmin ostaa sitten suoraan kovalevyllisen kameran.Ne alkaa olla ihan laatupelejä tänä päivänä.Mutta takaisin MiniDv.hen.Nauhoja on kertynyt vuosien varrella mutta eihän ne paljon tilaa vie (MiniDv) :smile: Ja niihin mahtuukin ihan hyvin tavaraa,60min normaalinopeudella ja puolinopeudella 90 min. Ja katselu käy helposti kotona kun lyö piuhat telkkaan kiinni(RCA) ja koko perhe voi nauttia iskän otoksista :heart:

Sorry huomasin hieman myöhään tämän kysymyksen.

Jos haluat päästä halvalla, osta ihan perusnauhakone ja jos Sonyn malleista puhutaan, niin sarjasta HC51-53-62. ( 300-450e SVH )

Jos haluat päästä helpolla, niin sitten kiintolevymalli, SR35-36-55-75. ( 600-800e SVH )

Ominaisuudet tuolta: http://www.sony.fi

Sitten vaan siirrät parhaat palat DVD:lle tietsikalla.

No worries mate. Mä ite asiassa ostinkin jo ja just Sonyn miniDV:n kun sai 230:llä, DCR-HC51E, näitä lyhenteitä prkl (on lyhenne sanasta Parhain Kiitoksin Lasse - käytän nykyään allekirjotuksena). Ja kun TM:n viimeisin testi joka oli kylläkin vuodelta 2006 anto ymmärtää että Sony on hyvä merkki vaikka mä mistään mitään tiedä.

Eilen sitte Hesacupissa jo zoomailinkin ja tuntuu olevan pätevä peli, editoinnit ja kaikki. Joka voikin tulla tarpeeseen kun siellä on jo heti ekalla kerralla sekasin pojan brassipeliä, kissoja, Jone ja poikansa tuleva Sotonin hyökkääjätähti Niko, tissejä, lähikuva pojan valmentajan tyhmästä baskerista, pyllyjä, sisko ja sen poika, nätti kiskan myyjä. Ja tissejä.

Onk sillä jotain merkitystä että kuva joka tallentuu ei ole pakattu? Mä olen huono pakkaamaan

Pakkaaminen tarkoittanee sitä notta kuvattu materiaali on normaalimitassa eli sitä ei ole "puristettu"eli pakattu tiukempaan pakettiin esim.Divx,Xvid ym.Eli suomeksi sanottuna jos kuvattu materiaali on esmes.1,5 gb pitkä niin pakkaamalla sen saa puoleen,700mb ja näin sen voi polttaa normi Cd-levylle mutta sitten pitää omistaa Divx,Xvid-formaatteja tukeva Dvd-soitin että niitä voi cd.ltä katsella.

Tai sitten materiaalin voi kuvata puolinopeudella (LP) jolloin nauhalle mahtuu 60min sijaan 90min.En tiedä kumpaa tarkoitit mutta nämä nyt tulee pakkaamisesta mieleen.

Mutta helpointa on tosiaan laittaa kamerasta johdot telkkaan niin kaikki voivat katsella otoksia.Tietenkin editoituna jos on paljon sitä tissi ja hanuri-osastoa :flirt:

No worries mate. Mä ite asiassa ostinkin jo ja just Sonyn miniDV:n kun sai 230:llä, DCR-HC51E, näitä lyhenteitä prkl (on lyhenne sanasta Parhain Kiitoksin Lasse - käytän nykyään allekirjotuksena). Ja kun TM:n viimeisin testi joka oli kylläkin vuodelta 2006 anto ymmärtää että Sony on hyvä merkki vaikka mä mistään mitään tiedä.

Eilen sitte Hesacupissa jo zoomailinkin ja tuntuu olevan pätevä peli, editoinnit ja kaikki. Joka voikin tulla tarpeeseen kun siellä on jo heti ekalla kerralla sekasin pojan brassipeliä, kissoja, Jone ja poikansa tuleva Sotonin hyökkääjätähti Niko, tissejä, lähikuva pojan valmentajan tyhmästä baskerista, pyllyjä, sisko ja sen poika, nätti kiskan myyjä. Ja tissejä.

Onk sillä jotain merkitystä että kuva joka tallentuu ei ole pakattu? Mä olen huono pakkaamaan

Onelineri, mutta pakko...

:superhappy: Taso jälleen nousussa! :thumbsup1:

Munkin piti tarkistaa hesa cupin käsiohjelmasta, että onko

siellä japanialaisia jengejä mukana, mutta se olikin lasse joka

sen systeemin takana hurisi koko päivän.

p.s. ei sun olis kaikille tarvinnu huutaa, että sait kuvata mua

ilman paitaa !

ostin tänään elämäni ekan (eiku tokan) autostereon.

En tod. ole hifisti joten ei ollut muuta vaatimusta kuin et se usbi(vai ubsi) pitää olla.C-kasetit alkoi jo sviuduttaan ja aattelin etteen jaaaksa niit ceedeitäkään.

Ostin tän hoppyhoolista kun näist stanan ns. merkki-liikkeistä saa kouraan vaan semmosen muovisen lapun josta ei meinaa päästä eroon lainkaan.(puhumattakaan 20 prossan koroista)

Ei nääs ollu lomien jälkeen oravan nahkoja niin paljon ylimääräisenä et oisin voinu mars mars marssia kauppaa ja lyödä räkkylät tiskiin.

Äsken tuli ilmoitus itellast et miun upo uusi autostereo on saapunut.

jesh ,juurikin sopivasti kävin eilen poistamas paikallisesta ekspertiltä neljän kikan muistitikun hintaan 14 ,9.

kohta raikaa hyvä ja ravitseva hoosee!!!

ps. osaako näit kukaan asentaa????:boogy:

Sign in to follow this