Jump to content
Sign in to follow this  
Lasse Tikka

Mm-2010

Recommended Posts

Harvinaista, mun muistaakseni yleensä on enemminkin kärsitty jopa liiasta helteestä noissa kisoissa... Välillä näinkin päin! Ei tuo ole kisaturistillekaan mikään kiva ilmasto välttämättä, siksi ite jätänkin nuo kisat väliin, ja katon vaan TV:sta...:lol:

Englannilla tosiaan ainaki paperilla helpohko alkulohko ja niinku sanoit jatkokin, mutta kyllähän nuo pelit on ekaks pelattava, jopa voitettava, ennen ku mikään on selvää! Mun toisella mielijoukkueella Chilellakin näytti olevan hyvät mahikset jatkoon! Kivat kisat tulossa! Niin kattoks kukaan mimmonen lohko Suomelle arvottiin??:lol:

Ne olisi oikeesti helppoja pelejä, lohkovoitto realistinen, edellyttäen että pallo pyörisi meille! Ja ettei kenttä olisi kuoppainen! Sadettahan tuolla enteilee, joten saattaa olla kuraista, ei siis varmaa jatkopaikkaa....:lol:

t. Mursu

Mukavasti kävi Ranskalle, pelasi arvonnoissa hienosti itsensä ykköskoriin :) Lohko, jossa ykkösenä on E-Afrikka ei ole paha, oli sitten kuinka isäntämaa tahansa.

Noita jatkopelejä: näyttäisi siltä että kun niinkin kylmissä oloissa pelataan, kaavion yläosassa vahvimmilla ovat Ranska, britit, Hollanti ja brassit ja alaosassa Argentiina, Saksa, Italia ja Espanja. Eli 6 maata Euroopasta? No huhhuh...

Tietty, näin isosta määrästä tarjokkaita joku aina epäonnistuu upeasti. Se voisi olla ehkä Domenech ja Ranska, ehkä sisäsiin mediapaineisiinsa perinteisesti kompastuvat britit, ehkä taas kerran menestymätön Espanja? Tai keskenään riitelevä Hollanti? Tai Maradonaan kompastuva Argentiina elleivät pääse siitä eroon ennen kisoja? Tai maalintekijäkunkun puutteeseen kompastuva Italia? Tai tukkaansa värjäävän valmentajansa uskottavuuden puutteeseen tai maalinteko-ongelmiinsa kaatuva Saksa - Klose on jo vanha ja Podolski siementää ihan minne sattuu?

Mut eihän brassit voi pudota, eihänhän? Nii-i, kyllä nekin voi! Pakkasta kentällä, vastustajilla peräpää ummessa ja rankuilla jatkoon!

Ylläreitä? Aina kurinalasesti pelaava Kamerun? Fanaattisen kotikannustuksen villitsemä E-Afrikka? Ilman tähtiä pelaava Nigeria? Periaatteessa vahvin Afrikan maa Norsunluurannikko? Ite veikkaan että puolivälierissä - vaikka kylmissä oloissa pelataankin - on useampi afrikkalainen jengi ja välierissäkin yksi.

Mut kyllä ylipäänsä aina ennakkoarviot on menneet pyllylleen. Siellä nimittäin on ainakin jokaisen lohkon parhaalla jokaisella on ihan täydet saumat mennä ns. loppuun asti, erot kuitenkin ovat niin pienet kun pistetään taidon lisäksi kaikki muutkin menestykseen vaikuttavat tekijät puntariin. Eikä se rajotu ihan pelkästään niihinkään.

Jo pelkästään valkun persoonalla ja kokemuksella on järjettömän suuri merkitys, taktiikalla mikä valitaan mihinkin matsiin, loukkaantumisilla, eri pelaajien keskinäisillä henkilökemioilla, niiden henkisillä viretiloilla just silloin jnejne. Ketkä on pelanneet itsensä ihan finaaliin jo seurajoukkueissaan?

Onnella on takuuvarmasti iso merkitys ja. Joka matsissa on jälkikäteen nähtynä se Pietilän Saken Kulminaatiopiste. Se hetki joka ratkaisi kaiken. Tolppa sisään - tolppa ulos. Kellekään maalle ei pudotuspeleissä tule montaa paikkaa, kuka onnistuu ne hyödyntämään?

Myös sillä on merkitystä, tullaanko johonkin matsiin akut täynnä vai onko jouduttu pelaamaan jonkin sortin Vuosisadan matsi just siinä alla.

Ite veikkaan että näistä kuudesta eurooppalaisesta ja kahdesta eteläamerikkalaisesta vähintään kaksi ellei jopa kolmekin tulee taaskin epäonnistumaan surkeasti, ja vähintään yksi niistä tulee jäämään alkulohkonsa kakkoseksi. Joka taas tarkottaa sitä että pudotuspelikaavion toiselle puolelle yhtäkkiä pakkautuukin niitä kovia maita paljon ja toiselle puolelle vähemmän ja sieltä onkin yhtäkkiä semeissä joku perkeleen kreikka.

Toivottavasti brassit ei putoa ennen välieriä, muuten ei kisat taaskaan tunnu enää yhtään miltään niinkun eivät ole tuntuneet ennenkään.

Ja sitten ihan lopuksi vielä: joka kisoissa on aina noussut esiin joku uusi, yllättävä tähti. Ajatelkaas ny, 1958 ranskalaisten Just Fontaine, kuka siitä oli kuullut ennen kisoja - tai kisojen jälkeen? Tai Pele, kuka siitä oli kuullut? 1966 Geoff Hurst? 1970 Gerd Muller? 1974 Grzegorz Lato? 1978 Mario Kempes? 1982 Paolo Rossi, Bruno Conti? 1990 Salvatore Schillaci? 1994 koko Ruotsi? 1998 Davor Suker? 2002 korealaiset?

Mikä on esmes isäntämaan panos nyt ja löytyykö sieltä joku uusi tähti?

Nii-i. Ei vaan voi tietää etukäteen, mitään. HIENOO!

Vääryys muita kohtaan siis jatkuu Ranskan kohdalla... Ranskahan ei siis edes ansaitsisi koko kisapaikkaa. Niin, onhan se käsipallon hallitseva mm- ja olympiavoittaja, ja tasokasta käsipalloa pelaakin, mutta nämähän oli kuitenkin potkupallokisat!

Toivotaan, että Ranska on se alisuorittaja ja putoaa jatkosta. Ja vielä yks kysymys nähdäänkö sitä ruotsalaista tuomaria kisoissa??

Olishan Ranska voinu toki Irlannin voittaa joka tapauksessa, eli vaikka rankuilla tai muuten, mut kyl tosta jäi paska maku ja antipatiat Ranskaa kohtaan syveni vaan....

Tosta Ranskan hommasta on ollut niin paljon asiaa eli voisiko

joku minulle valaista mitä he ovat tehneet väärin ?

Olin toki Irkkujen puolella matsissa, katsoinkin sen, mutta näin

jälkeen päin ainakin minulla on Irkkujen symppispinnat laskeneet

jo todella alas johtuen hirveestä valituksesta ja kitinästä. Kisoihinkin

pitäisi päästä ylimääräisenä jenginä, kyllä kai.

Ketkä matsin katsoivat, niin voivat varmasti olla samaa mieltä siitä,

että tuomarit olivat loistavia, lukuunottamatta yhtä suurta virhettä.

Kuinka pitkään voidaan tehdä muutoksia esim. sarjataulukossa

tuomarivirheiden takia ? Voidaanko Englannilta ottaa pytty vielä

pois ? Kuinka suuri tuomarivirhe sallitaan ? Miten esimerkiksi se

rantapalloepisodi, voidaanko siitä vielä antaa jotain säälipinnoja

Liverpoolille ? Se oli selkeä tuomarivirhe ("vieras esine kentällä" jne.) ?

Voitaisiinko niille antaa vaikka ylimääräinen paikka ensi kauden CL:een,

jos neljän sija jäisi 1p päähän just TÄMÄN virheen takia ?

Perimmäinen kysymys: Miksi jalkapallo on ainoa suuri laji, missä ei

käytetä videotuomareita ? Kauanko 5. tuomarilta olisi kestänyt

tarkistaa esim. Ngogin dyykkaaminen ? Henryn käsivirhe yms. ?

Niin kauan, kuin pyydämme tuomareita tuomitsemaan ilman

teknisiä apuvälineitä, niin meidän pitää olla valmiita myös

tuomarivirheisiin.

Nykyään myös mua suuresti vituttaa, kun matseista ei enään puhuta

matsien jälkeisissä haastatteluissa, ei lehdissä ei missään. Ainoastaan

jotkin yksittäiset tuomarivirheet ohjaavat keskustelua.

Kuten Glenn Hoddle joskus totesi, niin silloin kun joukkueeni pelaajat

pelaavat virheettömän ottelun, niin voimme pyytää tuomareilta samaa.

Naulan kantaan, over and out sanos Tami.

Homman juju on, että virheitä tekee kaikki ja niin pitääkin. Eikä ole pelaajan asia käydä oma-alotteisesti sanomaan että otinpa pallon käteen, se on dumarien tehtävä. Ja kun linjamies sattu sillä kenttäpuoliskolla oleen sillä kauemmalla rajalla plus että siinä oli parikin pelaajaa edessä niin minkäs teet, kun dumarikin oli takana joten sekään ei vaan voinut sitä nähdä. Ja kun katsoo sen tilanteen hidastamattomana niin näkee kuinka silmänräpäyksessä koko homma tapahtu. Josta tullaan siihenkin että kuinka tahallisiin liikkeisiin kukaan noin välähdyksenomasessa tilanteessa pystyy.

Viidennet dumarit, mikäpäs siinä mutta mille tasolle asti se sitten ulotettaisiin? Tätä samaa keskustelua käytiin aikanaan, kun pähkäiltiin tehokkaaseen peliaikaan siirtymistä. Oltaisiinko voitu olla varmoja siitä että kaikkialla on dumareilla ylipäänsä varaa pysäytettävään kelloon jnejne.

Toi matsien jälkeinen ja muukin kitinä se on mennyt ihan ylettömyyksiin. Jos nyt oikeen ymmärsin niin Wenger jossain pohti että kun Arsenalilla on niin paljon pelaajia loukkaantuneina ja muilla suurilla ei, niin se ei voi olla sattumaa. Mutta kais sen täyty olla vitsi. Täytyhän?

Viidennet dumarit, mikäpäs siinä mutta mille tasolle asti se sitten ulotettaisiin? Tätä samaa keskustelua käytiin aikanaan, kun pähkäiltiin tehokkaaseen peliaikaan siirtymistä. Oltaisiinko voitu olla varmoja siitä että kaikkialla on dumareilla ylipäänsä varaa pysäytettävään kelloon jnejne.

Jokainen liitto tietenkin päättä itsenäisesti kansalliset sarjat. Uefa ja Fifa

päättää omat ottelunsa. En oleta, että NuPS - Tikka ottelussa on video-

tuomari, mutta toivoisin, että esim. Premier liigassa on.

Vkonloppuna City-Chelsea pelissä oli tv aseman pyynnöstä

oma "videotuomari" (jeff winter) ylhäällä. Oli se yksi käsi/ei käsi tilanne,

niin sen tilanteen käsittely ja videotuomarointi vei aikaa 34 sek !

Toinen vaihtoehto ja mun mielestä parempi olisi sama, kuin jefussa

eli ns. challenge. Jengi saisi haastaa tuomion esim. 1xpuoliaika.

Haasteen saisi antaa vain paitsiosta ja rankkarialueen sisällä olevasta

rikkeestä.

Mun mielestä toi olisi loistava uudistus futikseen. Filmaus, jos ei

loppuisi, niin ainakin vähenisi huomattavasti ja se selitys, että se

veisi aikaa on ihan hanurista, kuten ensimmäinen esimerkki osoitti.

En myöskään ymmärrä tuota Lassen heittoa tuosta eriarvoisuudesta ?

(kaikilla ei ole varaa kelloon).

Eli jos jaro-mypa pelissä ei ole viittä tuomaria, niin pitääkö sillon MM-

finaalikin pelata ilman viidettä tuomaria ?

:dielaughing:

Tosta Ranskan hommasta on ollut niin paljon asiaa eli voisiko

joku minulle valaista mitä he ovat tehneet väärin ?

No väärinhän tehtiin maaliin johtanut syöttö kädellä ja sitä ennen viel selkeähkö paitsiokin... Se oli väärin, sääntöjen mukaan? Väärin myös se, että tuomari moisen hyväksyi.... Tätä lienee kukaan ei voi kiistää?

Olen kyllä periaatteessa samaa mieltä siitä mitä kirjotit, vaikka ehkä hiukka överiks väänsitkin... Noin se menee, ja meni, turhahan siitä tosiaan enää itkeä, mut silti mua ainaki kyl korpee, eritoten ku viel Ranska oli kyseessä! Ja niinkun tossa aeimmin sanoin jo, olishan Ranska sinne voinu mennä joka tapauksessa, vaikka mahd rankkukisalla, mut niin joo...

Jos nyt kuitenki vähän viel soppaa hämmentää, niin siis tuon mukaan kaikki on sallittua mitä ei nähdä ja tuomita? Saahan siis siviilissäkin pankin ryöstää, varastaa, kunhan ei jää kiinni...? :eek:

Tätähän vois jatkaa äärettömyyksiin, summa summarum, paska homma, mutta tulihan tehtyä! :ass: Toivottavasti tämmösiä ei ainakaan nyt kisoissa tule, paitsi jos käsimaalit ratkasee mun vetolaput voitokkaaks!!:dielaughing:

Jos nyt kuitenki vähän viel soppaa hämmentää, niin siis tuon mukaan kaikki on sallittua mitä ei nähdä ja tuomita? Saahan siis siviilissäkin pankin ryöstää, varastaa, kunhan ei jää kiinni...? :eek:

Ei tietenkään, vaan pelissä tapahtuu kaiken maailman rikkeitä kokoajan,

mitä tuomarit eivät havaitse. Vedetään paidasta, rajaheitto tuomitaan väärään suuntaan yms. Se nyt vain on osa peliä ja se täytyy hyväksyä.

Kyllähän Henryn käsivirheen jälkeenkin maali piti vielä tehdä. Jos taas

Irkkupojat (tai osa heistä) lopetti pelaamisen kesken on se täysin heidän

oma vikansa. Vihellykseen asti pelataan.

Mä haluaisin, että valtaosa näistä rikkeistä menisi oikein ja sentakia

olen ehdottomasti videotuomarin puolesta. Tässä on tapahtunut

takinkääntäminen, koska olin joskus videotuomareita vastaan.

Perustelin itselleni sitä sillä, että inhimillisyys kuuluu lajiin tai, että

pelistä tulisi katkonaisempi videotuomarin johdosta. Inhimillisyys

ei kuitenkaan ole sitä, että lahjarankkareilla voitetaan pelejä ja

aikaa siihen ei sitten paljoa menisikään, joten näin se takki kääntyy.

Eihän koriksen NBA liigan pelitkään ole yhtään hidastuneet, vaikka

videotuomaria käytetään. 3p heitoissakin tiedetään just, oliko ne

varpaat viivalla vai ei.

Jo vain, ite olin sen videotuomarin kannalla jo aikanaan, kun siitä oli täälläkin juttua. Eihän se tosiaan niin paljon aikaa vie, ja sen jälkeen ei sitte tosiaan ole mitään nokan koputtamista! Tai ei ainakaan pitäisi olla, on sitä varmaan silti vähän... Nykykiekossakin katotaan epäselviä maaleja melkein kerran/peli ja eihän se tosiaan juurikaan vie extra-aikaa. Kerranki ollaaan melkein samaa mieltä!! :smile::thumbsup1:

En oikeen lämpene videotuomareille ollenkaan, mä olen vielä sikäli puristi. Viidennet dumarit eli yksi kummankin maalin taakse voisi olla yksi ratkasu joka voisi tuntua hyvältä.

Niin, se kello. Katos aikanaan julkisuudessa väännettiin siitä, että voitaisiinko siirtyä teholliseen peliaikaan että se tolkuton ajanpeluu loppuisi. Se oli sitä aikaa kun argentiinalaiset ja makaroonit oli tehnyt siitä hommasta taiteen. Ensin kieriskeltiin ja kuoltiin. Sitte vasta lähettiin hakemaan palloa jostain, johon oman jengin pelaaja oli sen vaivihkaa potkassut. Sitten vietiin pallo niin paljon eteen siitä rikkeen tapahtumispaikasta että dumarin oli ihan pakko siirtää se oikeaan paikkaan. Sen jälkeen väiteltiin siitä, että onko se paikka nyt oikein vai ei. Sitten oltiin sitä mieltä että vastustajan muuri oli liian lähellä, ja vihoviimeiseksi tönittiin siellä muurissa niin paljon että dumarin oli pakko käydä rauhottelemassa. Ja sitten olikin jo viis minsaa kulunut ja pari katsojaa nukahtanut. Ihme kyllä, peli on kaikin puolin siistiytynyt ja järkevöitynyt ilman älyttömän dramaattisia muutoksia sen jälkeen.

Niin ja siihen kelloon. Se pointti mitä julkisuudessa silloin esitettiin oli, että fudis on globaali peli ja sitä pelataan järjettömän erilaisissa olosuhteissa eri puolilla maailmaa ja erilaisilla resursseilla. Ja että on ihan arvo sinänsä, että säännöt on prikulleen samat kaikkialla, tasosta riippumatta.

Mutta ne viidennet dumarit olisi sikälikin linjakas ratkasu, että eihän nykyselläänkään alimmissa divareissa ole kun pelkkä dumari vain, eikä linjamiehiä ollenkaan. Ei olisi kovin iso muutos, jos jonkun tason peleissä olisi ne viidennetkin.

Niin ja siihen kelloon. Se pointti mitä julkisuudessa silloin esitettiin oli, että fudis on globaali peli ja sitä pelataan järjettömän erilaisissa olosuhteissa eri puolilla maailmaa ja erilaisilla resursseilla. Ja että on ihan arvo sinänsä, että säännöt on prikulleen samat kaikkialla, tasosta riippumatta.

Muistan toki tai ainakin olen lukenut näistä ja tällä samalla argumentilla

jotkin muutkin väittävät vastaan.

MUTTA eihän ne säännöt ole ikinä olleet samoja kaikkialla, esim. vaikka

4. erotuomari, mitä ei löydy läheskään joka paikasta. Saatika sellainen

hullutus, että jossainpäin maailmaa kuulemma voidaan pelata virallisia

pelejäkin hiekkakentällä (mitä muuten yksi britti ei suostunut uskomaan).

Lasse, haluatko että rankkarit vihelletään oikein vai haluatko, että

esim. Ngogin kaltaiset dyykkaajat saavat edelleen joukkueellensa edun

filmaamisesta ?

Ja mitä niihin 5. äijiin tulee maalin takana, niin ne ei muuttais tätä hommaa mihinkään suuntaan! Mitäs jos se äijä maalin takana sanoo et ei ollu käsi / ei nähny sitä ku joku heitti just katsomosta kolikolla...? Sama tulkinnan varaisuus ja "näkemättömyys" jatkuis? Mutta parempi sekin kai ku ei mitään.

Enhän mä virheratkasuista tykkää, ja dyykkaamiset pitää jotenkin saada kuriin niinkun väärät vislaukset paitsioissa ja. Mä vaan olen sevverran vanha jäärä etten lämpene tolle videomeingille fudiksessa. Ekaks siks etten mä tykkää ylipäänsä noista teknisistä apulaitteista fudiksessa. Jotenkin oudosti ne jenkkifudikseen ja lätkään kyllä sopii, mikä on vähä ristiriitasta. Noh, skitsofreenikko ei ole koskaan yksin.

Tokaks mä en tykkää siks että parempi kun ei tekemällä tehdä fudista enää yhtään lisää eri paikoissa erilaiseksi peliksi kun mitä se nyt jo on, esim. just nää että joissain matseissa ei ole linjamiehiä ja joissain pelataan tekonurmella ja joissain hiekalla. Ja että kenttien kootkin on erit. Ja PALLOTKIN PER-KE-LE! JA KENKÄT!!!!

Kolmanneks siks että jos ekaks niitä käytettäisiin vaan maalitilanteiden tarkistamiseen niin kohta niitä pitäs käyttää kaikkeen muuhunkiin.

Neljänneks ne maalin takana kykkivät dumarit pystyy linjamiesten ja dumarien apuna karsimaan melkeen kaikki väärät vislaukset vek. Vaikka se ei ole aukoton homma sekään. Niiden vaan pitäsi olla hyvännäkösiä blondeja, ja silleen somasti eteenpäin kumartuneinta.

Ja viidenneks mä en tykkää siks kun mä en tykkää. En. enenenenenenenen

Niin, siis selvyyden vuoksi, aluksihan on ehdotettu, että käyttöön

otetaan vain maalikamerat, joista ei katsota mitään muuta, kuin se,

ylittikö pallo maaliviivan.

Kyllähän pelaajat/yleisökin tietevät, että Wimbledonin tennisturnauksessa

on se "silmä" käytössä, miltä voi muutaman kerran kysyä tuomion, mutta

ei sitä kukaan odota Tali Openissa. Kuitenkin puhutaan samasta lajista,

eikö ?

Ja Lasse, vaikka jossain on tekniset apuvälineet käytössä, niin

pelataanhan silti samoilla säännöillä, vai ?

Mä en tajua, mitä joillaikin voi olla vastaan oikeudenmukaisia tuomioita,

mä vaan en tajuu ?

Siis näinkö ne on puhunu? Siis maalikameroista, ei maalin takana olevista apulaisista? Ja maalikameroitako se jokapaikanblatter meinaa MM-kisoihin, eikä apulaisia?

http://soccernet.espn.go.com/news/story?id=711039&sec=scotland&cc=5739

Tota juttua kun lukee, niin kyllähän mieleen tulee että jotenkin dumariparkoja pitää jeesata. Prkl, vaikka kuinka aina ennen kautta - ja niin myös nyt kesällä - tolkutetaan että annetaan dumareille työrauha ja että managerit ymmärtävät pitää päänsä matsien jälkeen kylmänä niin ymmärtävätkö käytännössä? No eivät niinkun nyt tostakin nähdään.

Onko sitte ihme ettei dumareita tahdo löytyä?

Silti, mä olen tosi varovainen tekemään sääntömuutoksia, ainakaan sellaisia jotka vaikuttavat pelin vapaaseen virtaamiseen. Onpa huono termi mutta kylläsäkässäät. Muissa lajeissa jotenkin kaikki ne katkot kuuluu mukaan eivätkä haittaa, ja saahan niihin katkoihin myytyä mainoksiakin, mutta tää fudis on jotenkin niin muutoksille herkkä.

Mulla mielipide on muovautunu aika paljon viimesen 15 vuoden aikana kun on huomannut, kuinka vähäiset muutokset säännöissä on saanut fudiksessa tosi isot muutokset aikaan. Siis ne, ja selkeet ohjeistukset sääntöjen soveltamisessa. Täähän on nykyään ihan toinen, ja paljon parempi laji kun 90-luvun alussa.

Mä vähän pelkään, että tollanen muutos, vaikka parantaisi selkeesti dumarin asemaa kentällä, tuhoaisi tästä lajista jotain oleellista ja alkuperästä. Ai mitä? No en mä vaan tiedä, mut jotenkin tulee niin muovinen maku.

Ja että mitäs muuta dumarin aseman parantamiseksi voitasiin tehdä kun ne maalin takana seisovat avustajat? En mä tiedä sitäkään, mutta ehkä sekin jo aika pitkälle riittäisi?

Silti, mä olen tosi varovainen tekemään sääntömuutoksia,

Selitä minulle, kuin 3v pojalle, mitä sääntömuutoksia teknisten

apuvälineiden käyttö edellyttää ?

Mä tiedän ainoastaan yhden eli sen, että nykyisin teknisten apuvälineiden

käyttö tuomaroinnissa on kielletty, lukuunottamatta langatonta yhteyttä

avustavan- ja päätuomarin välillä.

Ei mikään ihan tuore juttu, mutta kuitenkin:

http://www.10yetis.co.uk/releases/vido-referees.html

Hieman tuoreempaa ja isompia nimiä:

http://sports.sg.msn.com/football-channel/article.aspx?cp-documentid=3712995

sä meinaat että dumarilla olis halutessaan luuriyhteys teeveekuvaa seuraavaan assistenttiin?

En meinaa, vaan sitä että tällähetkellä on kiellettyä tuomareiden

käyttää teknisiä apuvälineitä, lukuunottamatta tätä linjamiehen ja

tuomarin välistä langatonta yhteyttä.

Tarkoitin siis sitä, että kun Sinä sanoit, että olet varovainen tekemään

sääntömuutoksia, niin ihmettelin, että mitä sääntöjä nyt pitää

muuttaa ?

Ainoa mitä minun mielestä pitäisi muuttaa, olisi tuo teknisten

apuvälineiden käyttöä rajoittava säännös. Sekään ei siis ole

jalkapallosäännöissä, vaan erotuomareiden toimintaa koskevissa

"asetuksissa".

Futissäännöthän ovat maailman yksinkertaisin asia, niitähän ei

ole kuin 17 kpl !

Eli että teknisiä apuvälineitä, niinkun videoita, saisi käyttää? Joos, ehkä se sun heittämäsi haastejuttu ei oikeen toimi, mutta se että epäselvissä tilanteissa dumari voisi nopeesti langattomalla yhteydellä kysästä videomieheltä, että miten meni, se voisi toimia hyvinkin, tarkistaahan ne nytkin tarvittaessa linjamiehiltä juttuja. Ei teettäisi turhia pitkiä katkoja ja torikokouksia, voisi jopa nopeuttaakin itse peliä kun protestoinnit jäisi pois. Mikäpäs siinä, loppuisi turhat rutinat ja saataisiin dumaritkin suojeltua tappouhkauksilta ja huomio tv-haastatteluissa itse peliin eikä dumarien sokeuteen. Eikä tarvitsisi kenenkään vuosienkin perästä muistaa sen onnettoman tumpelodumarin nimeä - Tofik Abramov! - joka virheellään ratkaisi sen ja sen elämää suuremman ottelun.

Mut miksi just mä en oikeen tykkää? Tää on vaan kato niin per-ke-leen muovista tositeeveetä nykysin tää touhu. Pelataan muovipallolla muovikengillä muovikentillä ja katsellaan muovipenkeiltä ja maksetaan muovikorteilla. Ja kymmenet miljoonat pyörii sinne ja tänne. Ja kun rahaa on, ja voitot tai tappiot on niiden kymmenien miljoonien eurojen arvosia, niin yhtään virhettä ei kukaan saa tehdä, koska ne on kymmenien miljoonien eurojen arvosia. Perkeleen perkeleen perkele, seuraava askel varmaan on, että dumari leijailee siinä kentän yläpuolella rakettimoottorien avulla että varmasti näkee kaiken. Ja jos tekee virheen, niin siitä haastetaan oikeuteen. Tai lynkataan saman tien siihen kentälle. Kurkku auki vaan ja veret ulos.

Ison rahan fudis on niin ihan oma juttunsa ja just siitä näyttämöfudiksesta mä kyllä vieraannun aika kovaa vauhtia, niin vauhdikasta ja kaunista kun sekin parhaimmillaan on. Se jalkapallo mitä mä eniten rakastan on sitä perushuttua, mudassa möyrimistä, pelin iloa ja kaikkee sitä. Että tehdään duunia yhdessä, pelataan reilusti ja tsempataan kovaa, sitä mitä fudis ihan oikeesti suurimmalta osalta ympäri maailmaa on eikä tota perkeleen näyteikkunadiivailua ja tähtimeinkiä. Perusfudista, sitä että Niko tykittää vaparin ylämummoon, Erkka puskee maalin tai antaa hienon syötön. Tai sitten mokaa. Se on vaikkapa nelosdivarin möyrimistä tai ikämiespalloa, ja ei-ihan-niin-hyvää Suomifudista paikan päällä katsottuna. Tai sitte sitä että tossa pihassa joku poika pompottelee palloa iltakaudet, tai potkii autotallin seinään ja että ite voi näyttää sille pari juttua. Ja sitähän se fudis kokonaisuutena ympäri maailmaa onkin, ei tota ison rahan muovimaailmaa ja teeveetähtiä.

Perkele, People´s Game. Vanha kunnon työläisurheilu, niin briteissä kun muuallakin. Ja missä surkeessa tilassa se duunarifudis, mihin mä brittifudiksessakin viehätyin, on nyt?

Ei oo kuule ihme, että mä diggasin niitä Hammersien paria vuotta divarissa. Mä on tän joskus aiemminkin jossain heittänyt, mutta mä välillä ihan oikeesti jopa toivon että pelattaisiin alempana. Niin hullua kun se onkin. Huonommilla pelaajilla, vähemmällä hypellä, absoluuttisesti katsottuna huonompaa fudista pelaten.

Ai joku jalkapalloromantikko? NO NII-I!!!

Näinhän se on, mutta se tv futis on vaan niin makeeta !

Toissakaudella meillä oli billyn kanssa kisa, kuinka monta livepeliä

tulee katsottua televisiosta livenä. Siis kaikki highlightsit yms.

koosteet ei kelvanneet vaan merkinnän sai min. 85min liveseurannalla.

Hävisin 234 matsilla, en muista paljonko billylla oli, jotain 270-280

muistaakseni.

TV futis kiinnostaa ja Manu-Liverpool pelin jälkeen se jaro-mypa

vaan ei maistu. Jos ne idiootit nyt palloliitossa saisi edes pelipäivän

lauantaiksi ja vakioajan, niin se olisi jo iso muutos kohti parempaa.

Futiksen seurantaan meikäläiselle kuuluu myös ne 3.divarin matsit

junnupeleineen, mutta haluan myös tvfutista maailmanhuipulta ja

siihen kaipaan videotuomarointia. En usko, että se vie peli-iloa

junnuilta tai minulta ?

Sign in to follow this