Jump to content
Sign in to follow this  
J-esse

Fanikulttuuri

Recommended Posts

Moi.

Nyt pitää Tolppis ja muut kysyä, onko mielestänne ihannoitavaa vai paheksuttavaa touhua?

Tuo lihaksiensa esittely ja lakanoiden kuvissa olevat nyrkit, ne kertovat jostain muusta kuin jalkapallon fanittamisesta. Ultras on ehkä yleinen nimitys väkivaltaa ihannoiville ja sen hyväksymiselle? Ei ole moisella touhulla enää kovin paljon tekemistä fanittamisen kanssa. Seuralle sakkoja ja joukkueet ulos sarjasta, jos väkivaltaa ja moista huliganismia esiintyy. Tätä kautta keino saada moiset urpot kuriin. Puhe tuskin tehoaa. Tuossa Manageri kirjassa oli hieno teko yhdeltä valmentajalta. Katsomossa oli fanien meno todella pahan kuuloista. Eräässä pelissä valmentaja oli ottanut ison pahvin mukaansa, ja ennen peliä näytti sitä katsomoon. Hän oli kirjoittanut siihen: "Ei kiitos kiroilua". Se lopetti katsomossa kiroilun.

On vissiin kiva kuulua ryhmään, jossa kokee olevansa hyväksytty. Osittain lapsellista. Aikuinen kestää olla yksin ja ei enää tarvitse samalla tavalla ryhmää tukemaan omaa lapsellista käytöstään, rajojen rikkomista ja muuta vastaavaa hömpän pömppää.

Miettikää miltä näytäisi sellainen jalkapalloa pelaava hymyilevä leijona -lakana tuolla katsomossa :partyhat:  Aika kovaksi on maailma menossa tai vissin se on aina sitä ollut. Sivistyksen myötä on yritetty päästä väkivallasta eroon, ehkä. Sivistyksen nimissä sitä myös paljon käytetään. Yksi kirjoittaja sanoi joskus, että tuo sivistys on nörttien keksintö, sellaisten jotka eivät pärjää tappelussa.

Minusta väkivalta on tuomittavaa touhua. Se aiheuttaa helvetisti  pelkoa ja lisää ihmisten kärsimystä. Ymmärrän kyllä, miksi Sarajevossa on väkivaltaisia faneja. Sota on aina pelottavaa ja nyt ultrat omalla väkivaltaisella käytöksellään saavat siirrettyä oman pelkonsa muihin ja voivat yhtrenä ryhmänä kokea olevansa mahtavia. Paskahousuja sanon minä.

-Sami

Tottakai väkivalta on tuomittavaa. Meillä täällä Suomessa ei onneksi futiksen ympärillä juuri väkivaltaa ole, mutta meillä onkin sitten muuten aika väkivaltainen yhteiskunta. Tiedä sitten onko se yhtään sen parempi. Olis ehkä jopa parempi, että "repet ja ekit" ottaisi sen muutaman bissen futispeleissä ja purkaisivat aggressionsa siellä kuin, että purkavat ne kotona vaimoon ja lapsiin. 

Tottakai väkivalta on tuomittavaa. Meillä täällä Suomessa ei onneksi futiksen ympärillä juuri väkivaltaa ole, mutta meillä onkin sitten muuten aika väkivaltainen yhteiskunta. Tiedä sitten onko se yhtään sen parempi. Olis ehkä jopa parempi, että "repet ja ekit" ottaisi sen muutaman bissen futispeleissä ja purkaisivat aggressionsa siellä kuin, että purkavat ne kotona vaimoon ja lapsiin. 

Se vaan, että nämä "vaimot ja lapset" saattaa olla mukana pelissä.. jopa omatkin. Kuitenkin lähtökohtaisesti otteluiden kuuluisi olla mukava tapahtuma, eikä hengissä pysymis -simulaattori. 

Eihän tuollaisen oikeasti pitäisi kuulua jalkapalloon, mutta kuten itsekin sanoit, niin toisaalta sen juurikin tuolla Bosniassa yms. ymmärtää paremmin kuin muualla. Hooligans/huligaanit ovat ehkä enemmänkin niitä väkivaltaa ihannoivia ja myllyihin osallistuvia. Ultras ovat enemmän fanaattisia kannattajia, jotka seisovat oman seuransa takana tilanteessa kuin tilanteessa. Esimerkiksi Poznanin kannattajat eivät huuda olevansa "ultria", vaan ihan suoraan sanovat olevansa "Lech Poznan Hooligans".

Niin ja, jos aikuiset miehet haluavat sopia tappelun keskenään ja suorittaa sen jossain rauhallisessa paikassa, niin se on sinäänsä ihan sama minulle, kunhan ulkopuoliset eivät joudu osallisiksi tappelua eivätkä joudu näkemään/kokemaan sitä.

Onneksi tämä on ihan marginaalinen ongelma Suomessa. :)

Vastakysymyksenä voisi heittää, että mitä mieltä Sami ja muut olette pyroteknisistä soihduista, savuista ja muusta vastaavasta? Palloliitto kieltää ne, ja myös laki kieltää. Räjähdeainerikos kyseessä. Silti näyttää ihan hemmetin komealta ja lisää tunnelmaa peleihin.

Mo.

Mä diggaan pommeista ! Olin intissä pioneeri, se joka räjäyttelee tiet, tankit, sillat, autot, talot, puut, metsät, viholliset, omat ja kaiken perkele muunkin !!!!!!!!!!! (tähän semmonen hymiö jonka silmät pyörii sekopäisesti, ilme on sellainen perverssin ja hullun sekoitus). No, oikeesti minusta pyrot ovat hiton hienoja ja todellakin luovat hitosti tunnelmaa !! Mä kannattaisin niitä, mutta niille voisi duunata jonkun "jutun", että pysyisi hieman huppelissakin olevilla meno turvallisena kaikille katsojille ! Oman boxi pyroille, johon voisi halutessaan sellaisen valvotusti sujauttaa ja se savuttais ja valaisis katsomon tyylillä ! Eiklö jossain ollut syttynyt joskus katsomo tuleen ja moisessa tungoksessa paniikki ei hjuva. Kiinteä pyro, johon kolikko, sillä savua ja valoa katsomoon :) Tylsä aikuisten versio. Mitattais kummalla jengillä enenmmän rahaa laittaa pyrokoneeseen  :mrgreen: Tästä patentoitu matkalaukku versio, jonka vois ostaa seuralla ja kuljettaa mukana vieraspeleihin myös.. (ai hitto ku on hauskaa tätä kirjoittaessa,. hullu nauraa omille läpilleen)

Kyllä Olli oon sitä mieltä, et aikuisten pitäis oppia sanoilla vittuilemaan ja ilmaisemaan aggressionsa. Toi tappeleminen kun on aika lapsellista (kuten ehkä olet nähnyt lasten tekevän kun eivät osaa itseään sanoilla ilmaista. Ja varsinkin nyt kun niitä dinosauruksia ei ole enää vastassa, joita vastaan piti henkensä pitimiksi tapella tosissaan.

-Sami

Siinähän hanskaavat, kunhan hanskaavat keskenään. Tuohan se yleinen koodisto onkin - myllyt sovitaan, ja ulkopuolisia ei satuteta. Tottakai tuo on negatiivinen asia, sillä yksikin isku päähän voi olla kohtalokas. Saati sitten, että jollain puukoilla, kivillä tai vasaroilla tapeltaisiin. Tällaista en ymmärrä, mutta toisaalta en eläkään missään Balkanilla tai Puolassa, jossa ihmisillä saattaa olla melko ankeaa, ja tällaisesta on löydettävä sisältöä elämään.

Tietty yhteiskunta maksaa sitten sairaalakulut, jos joku sellaiseen kuntoon hakataan, mutta toisaalta maksaahan yhteiskunta myös mm. syöpähoidot tupakoiville. Kuten Olli sanoi, väkivalta on muutenkin todella vakava ongelma yhteiskunnassamme. Kouluihin saisi lisätä kyllä enemmän valistusta. Baaritappeluita ja perheväkivaltaa on ihan älyttömästi, ja jalkapallohuliganismi on hyvin pientä noihin verrattuna.

Väkivallalle :thumbsdown1:, mutta muuten videolla nähdylle fanaattisuudelle :thumbsup1:. En tietty mene varmaksi sanomaan, mitä kaikkea kannattajat tuossa serbeistä huutelivat, kun osoittivat kunnioituksensa Srebenican kansanmurhassa kuolleille bosnialaisille.

Se vaan, että nämä "vaimot ja lapset" saattaa olla mukana pelissä.. jopa omatkin. Kuitenkin lähtökohtaisesti otteluiden kuuluisi olla mukava tapahtuma, eikä hengissä pysymis -simulaattori. 

Eipä noihin kahinoihin juuri joudu mukaan jos ei halua. 

Moi.

Minusta hieman hassua ajatella, että pitäisi hyväksyä pienempi paha, kun nuo toiset ovat niin kovin pahoja. Voin mä vähän puukottaa, ei se ole mitään verrattuna Hitlerin tekoihin. Sinulla ei taida olla omia lapsia Olli? Kun lapsen kanssa kuljet tappelun ohi, on se helvetin pelottavaa lapselle, se on väkivaltaa. Sodat ovat pelottavia. Perheväkivalta samoin. Sitä voi olla vaikea ymmärtää. Riippuu mitä on joutunut itse kodissaan kokemaan tai lähipiirissään näkemään. Oma sisäinen tasapaino vaikuttaa siihen, kuinka suhtautuu aggressioon, fyysiseen väkivaltaan. Minusta on oikeasti miehet aika turhaa verrata tai mittailla eri väkivallan muotoja keskenään. En mä hyväksy mitään baaritappeluita tai vaimon hakkaamisia, mutta ei niihin vertaaminen tuo minkäänlaista oikeutusta tuolle jalkapallojoukkueiden väliselle väkivallalle. Tuo kuulostaa samalta kuin moni ihminen perustelee jotain väärää tekoaan vertaamalla sitä johonkin toiseen. Näitä itsensä kusettajia löytyy paljon maailmasta: "Ei tämä tupakka nyt niin paha ole, entä jos..", "Voi vähän pilveä poltella, kunhan ei.." Ei se nyt ole paha jos otan duunista tämän yhden jutun, saanhan minä niin huonoa palkkaakin..". Näitä väärän teon selityksiä voisin luetella vaikka ja kuinka helvetisti. Yksi yleinen on myös se: "Toikin teki, miksen mäkin vois?", tai "Kaikki tekee niin, ei se nyt niin paha oo." Rehellisyys on saatanan vaikeeta ja vaatii helvetisti munaa ! On helppoa olla kuten muutkin urpot ja jättää aivot narikkaan. Joukkoja tutkiva psykologia pyrkii ymmärtämään suurissa ryhmissä tapahtuvia, oikeasti järkyttäviä tekoja. Olen itse elänyt sellaisessa porukassa nuoruuteni, jossa oli ihan jees osata ajatella omilla aivoilla. Ne jotka eivät osanneet, istuvat monet nyt linnassa, osa isoista huumekaupoista osa murhista. Ääripäätä tämä tavallaan, mutta pienestä se mopo lähtee yleensä keulimaan. Harva teini aloittelee suoraan toisen tappamisella tai tyttöystävänsä hakkaamisella. Kyse on siitä, että niistä vitun tunteista ei osata puhua.

Fanittaminen on sairaan siistiä, kunhan muistaa tehdä sen hyvässä hengessä ! Se luo hyvää nostetta moneen asiaan ja varmasti tuo elämään niitä tarvittavia huippuhetkiäkin ! Parasta on ku viholliset halaa toisiaan ja huutaa yhdessä ylistystä jalkapallolle ;)

-Sami

Olli.

Ei sotaankaan välttämättä joudu mukaan, mutta pelkoa se herättää, jos se tuossa naapurissa käydään.. Mä olen Olli tehnyt paljon duunia väkivaltaa nähneiden lasten kanssa ja voin kertoa ettei se näkeminen ole hyvä juttu.. Ei niitä kotona ole lyöty välttämättä, mutta ne on nähneet sitä paljon. Tekee aika saatanan pahaa jälkeä ihmisen mieleen moinen. Osa lapsista pelkää kaikkea ihan vitusti ja osa on taas itse helvetin väkivaltaista, kun kieltää pelkonsa (eli on täysin sulkenut lapsuuden pelottavat muistot/kokemukset mielestään) ja siirtää "oman pelon kokemuksensa" muille olemalla pelottavan väkivaltaisia. Näin se menee ja toimii käytännössä kuin junan vessa.

Kuvittele itsesi isäksi ja kuvittele itsesi tappelevaksi faniksi. Mitä sanot lapsellesi, kun tulet tappelusta himaan ja silmä on vähän musta. Mitä jos poikasi lyö toista päiväkodissa, kun ei saanut haluamaansa lelua. Mikä ero asioilla? Miten selität eron lapselle? Ihan mielenkiinnosta kyselen selittämisen logiikkaa, on vähän epäselvää yrittää moisissa asioissa ja hieman ristiriitaisia asioita.

-Sami

Yleensähän ne tappelut sovitaankin johonkin rauhalliseen paikkaan, jossa juntit saavat rauhassa tapella keskenään. Silloin iskät lapsiensa kanssa ei joudu näkemään sitä väkivaltaa. Toki tappeluita tapahtuu sopimattakin jossain kadulla, kun porukka alkaa huutelemaan toisilleen.

Olli.

Ei sotaankaan välttämättä joudu mukaan, mutta pelkoa se herättää, jos se tuossa naapurissa käydään.. Mä olen Olli tehnyt paljon duunia väkivaltaa nähneiden lasten kanssa ja voin kertoa ettei se näkeminen ole hyvä juttu.. Ei niitä kotona ole lyöty välttämättä, mutta ne on nähneet sitä paljon. Tekee aika saatanan pahaa jälkeä ihmisen mieleen moinen. Osa lapsista pelkää kaikkea ihan vitusti ja osa on taas itse helvetin väkivaltaista, kun kieltää pelkonsa (eli on täysin sulkenut lapsuuden pelottavat muistot/kokemukset mielestään) ja siirtää "oman pelon kokemuksensa" muille olemalla pelottavan väkivaltaisia. Näin se menee ja toimii käytännössä kuin junan vessa.

Kuvittele itsesi isäksi ja kuvittele itsesi tappelevaksi faniksi. Mitä sanot lapsellesi, kun tulet tappelusta himaan ja silmä on vähän musta. Mitä jos poikasi lyö toista päiväkodissa, kun ei saanut haluamaansa lelua. Mikä ero asioilla? Miten selität eron lapselle? Ihan mielenkiinnosta kyselen selittämisen logiikkaa, on vähän epäselvää yrittää moisissa asioissa ja hieman ristiriitaisia asioita.

-Sami

Siis mä puhun vaan omien kokemusten kautta. Riski on aivan minimaalinen, että joku kävis sun kimppuun futisottelussa. Enkä mä oikein jaksa nähdä, että lapsista tulis jotenkin epänormaaleja sen takia, että on lapsena käynyt katsomassa futista ja jonkun satunnaisen nujakan siellä nähnyt. Ruotsihan olis muuten täynnä ihmishirviöitä, jos asia näin olisi. :) Sama pätee lapsiin, jotka käy lapsena kattoon lätkää. Aikas lailla väkivaltaa sielläkin näkee.

Herätys Olli. Ei tässä mistään hirviöistä ole kyse. Hyväksytäänkö väkivalta, siitä on puhetta. Ja kyllähän tuosta lätkän pelien sisäisestä väkivallasta on ollut aika paljon keskustelua viimeisinä vuosina. Välillä pahoja loukkaantumisia yms..

Fanittaminen ja väkivalta. Kysyin tuolla hieman taakse päin, onko tuon yhden videon laittamisessa kyse ihannoimisesta vai tuomitsemisesta? Miksi väkivalta aikuisten välillä pitäisi sallia hienon lajin osana? Osaksi se tätä lajia tulee fanien kautta, halusitpa tai et. Onko aikuisten nujakointi jotenkin hienoa pelien jälkeen tai niitä ennen? Mistä nuoret ja lapset ottavat esimerkkiä tai saavat sitä asennekasvatusta, jos isi on vähän pelissä käynyt nujakoimassa? Sitten ihmetellään, kuinka ne meidän nuoret siellä koulussa lyövät toisiaan, kun faijat illan fudispelien jälkipyykeissä ovat ottaneet vähän nokkapokkaa. Jostain se Olli alkaa ja johonkin päättyy..

-Sami

Arvon keskustelijat, en pelkää joutuvani väkivallan kohteeksi tässä maassa jalkapallopelissä tai sen jälkeen, enkä edes lasteni. Nyt on siis kyse asenteesta ja siitä miten siirrämme omat asenteemme huomaamattamme myös niille jälkipolville ja te myös ;)

On tullut  jonkin verran reissattua maailmalla ja en kovin usein ole joutunut pelkäämään oikein missään. Paljon on myös omasta asenteesta kiinni. Jos tällä fanaattisuudella tulis Klubin katsomoon kertomaan, kuinka asiat ovat niin voishan siellä pientä nokkapokkaa tulla :)

-Sami

Herätys Olli. Ei tässä mistään hirviöistä ole kyse. Hyväksytäänkö väkivalta, siitä on puhetta. Ja kyllähän tuosta lätkän pelien sisäisestä väkivallasta on ollut aika paljon keskustelua viimeisinä vuosina. Välillä pahoja loukkaantumisia yms..

Fanittaminen ja väkivalta. Kysyin tuolla hieman taakse päin, onko tuon yhden videon laittamisessa kyse ihannoimisesta vai tuomitsemisesta? Miksi väkivalta aikuisten välillä pitäisi sallia hienon lajin osana? Osaksi se tätä lajia tulee fanien kautta, halusitpa tai et. Onko aikuisten nujakointi jotenkin hienoa pelien jälkeen tai niitä ennen? Mistä nuoret ja lapset ottavat esimerkkiä tai saavat sitä asennekasvatusta, jos isi on vähän pelissä käynyt nujakoimassa? Sitten ihmetellään, kuinka ne meidän nuoret siellä koulussa lyövät toisiaan, kun faijat illan fudispelien jälkipyykeissä ovat ottaneet vähän nokkapokkaa. Jostain se Olli alkaa ja johonkin päättyy..

-Sami

Just joo. Niin mehän ollaan kouluväkivallan luvattu maa, vaikka futisväkivaltaa ei olekaan. :)  

Taas tuntuu Olli takertuvan sivuseikkoihin..

Onko Suomessa ollut jalkapallossa ennen yhtä intohimoisia ja näkyviä faneja kuin HJK lla nyt? Minusta  fanikulttuuri on kasvamassa ja voimistumassa, hyvä niin ! Toi yhdessä hyppiminen, pyrojen käyttö ja se laulaminen, ai hitto miten hyvä fiilis tulee noin suuresta yhteishengestä, omiensa fanittamisesta ! Itse ihmettelen vain kasvonsa peittäviä ja keskisormea heristäviä, saati sitten noita riehuvia faneja. Miksi siellä ollaan vihaamassa? Opettelis iso pojat ilmasemaan vihaansa siellä kotona vaimoilleen, kotona vanhemmilleen tai koulussa paskoille opettajille tai kusipää kavereilleen, ei tarttis sit maailman hienoimman lajin ympärille kylvää sitä paskaa. Kokeilitte jo asiaa selittää marginaalien touhuksi, mutta sitä ihmettelekin. Eikö omat fanit puutu toisten asiattomaan menoon? Uskaltaako fanit sanoa /tuomita moisen sekoilun? Ehkä se tappelu omassa mielessä on kuitenkin hyväksyttyä, kuten täällä tuntuu ristiriitaisesti olevan ja siksi sitä toisten menoa vain naureskellen ja muka paheksuen katsellaan sivusta? Vähän sama kuin seisoisit ringissä, jonka keskellä yhtä hakataan. Voisit aina sanoa, ettet itse ole hakannut ketään, vaikka olet ollut tavallaan osallinen.

Se miten fanitetaan on kuitenkin aika merkityksellinen asia. Jos fanien aggressiivinen meno on ok niin aika mielenkiintoista. Ja älkääpä nyt sanoko, että sanoitte sen olevan ei ok. juurihan moni puolusti sitä keskinäistä tappemista ja se on väkivaltaa. Mä jotenkin ajattelen sit ihan toisin eli laji on mitä mahtavin ! Se että on oma suosikki ja sitä diggaillaan ihan 100 lasissa, jees ! Miksi siihen pitää liittyä se väkivalta? Millä perusteella tai miksi se väkivalta olisi ymmärrettävää tai suvaittavaa, jos se muuten on niin tuomittavaa (kuten kotona vaimojaan hakkaavien osalta)? Yllä taisin jo ihmetellä asiaa ja kysyä perusteluita tai osoittaa olemassa olevaa ristiriita, joka "pelistä" kotiin tulevalla, mustasilmäisellä isällä on, suhteessa muuhun maailman menoon ja omien lastensa arvokasvatukseen. Kokeilkaas perustella tätä ja tarttua tähän. Ei noihin pilkuviilausjuttuihin, joita hölmöillä esimerkeilläni osoittelen.

Olipas kalliit fläbät tän päiväiseen HJK:n peliin, hitto 40 €. Ei viitsi maksaa tuota summaa, kun ottelu tuntuu aika selvältä jo etukäteen. Hmm onko tässä rahassa mitattavissa se fanituksen ja katsojan ero? Fanittava katsoja olisin minäkin, mutta 25 € kiikaripaikasta tai 40 vähän paremasta. Minun pienituloisen fanitus paikanpäällä jää tämän ottelun osalta väliin.

-Sami

Joo, on kyllä aika kalliit hinnat "satunnaiskatsojan" näkökulmasta katsottuna, varsinkin, kun tuo ottelupari näyttää aikalailla taputellulta. Yleisöä olisi varmasti tulossa reilusti enemmän, jos pelissä olisi vielä kunnolla panosta. Itään saa 32,50€:llä ja yläkatsomoon ~40€:llä. Itse pääsen Klubipäätyyn opiskelija-alennuksella hintaan 17,50€ ;). Ei oo paha.

Ps. Jotta Tolppis ei pahastu, niin onhan Hifk:lläkin loistavat kannattajat. Siinä kaksi Suomifutiksen lippulaivaa kannattajilla mitattuna.

Joo, aika pitkälle tai oikeestaan tasan samoilla linjoilla Samin kanssa. No kait se etunimikaimana oleminen velvottaa... :)

Typeräähän tuo on hakata joku ihminen vaan sen takia että sillä on väärän jengin lippis päässä :(  Mutta onneksi tosiaan Suomessa ei todellakaan ole suurta pelkoa joutua väkivallan kohteeksi futismatsissa. Kyllä se usein on itseaiheutettua, jos niin käy, ja hyvä näin!

Porissa ei kyl ole tarvis käyttää kypärää tai kuulosuojaimia Jazzin tahi MuSan peleis :)  Ei aina löydy suurta eroa melutasossa, ootko sitten Pihlavan kirjaston lukusalissa vai Jazzin kotipelissä... ;)  Kypärän käytölle ei tietty olis jatkossakaan tarvetta, mutta sitä ääntä vois kuulua vähän enemmän! No eipä sitä tietty hurjaa melusaastetta tulis, vaikka ne kaikki 85 katsojaa huutaiskin täysillä :mrgreen:  

Turussa Interin peleissä sentään joskus on vähän enemmän viilinkiä, mutta sekin riippuu pelistä. Ennen oli paikallisderbyissä fiilistä kyllä. Katos tossakin Hesa tulee Turkua perässä. Siel on vasta nyt derbyt, joihin Turus jo vuosien mittaan kyllästyttiin, ja Tepsi läks divariin ;)

Joo, aika pitkälle tai oikeestaan tasan samoilla linjoilla Samin kanssa. No kait se etunimikaimana oleminen velvottaa... :)

Typeräähän tuo on hakata joku ihminen vaan sen takia että sillä on väärän jengin lippis päässä :(  Mutta onneksi tosiaan Suomessa ei todellakaan ole suurta pelkoa joutua väkivallan kohteeksi futismatsissa. Kyllä se usein on itseaiheutettua, jos niin käy, ja hyvä näin!

Porissa ei kyl ole tarvis käyttää kypärää tai kuulosuojaimia Jazzin tahi MuSan peleis :)  Ei aina löydy suurta eroa melutasossa, ootko sitten Pihlavan kirjaston lukusalissa vai Jazzin kotipelissä... ;)  Kypärän käytölle ei tietty olis jatkossakaan tarvetta, mutta sitä ääntä vois kuulua vähän enemmän! No eipä sitä tietty hurjaa melusaastetta tulis, vaikka ne kaikki 85 katsojaa huutaiskin täysillä :mrgreen:  

Turussa Interin peleissä sentään joskus on vähän enemmän viilinkiä, mutta sekin riippuu pelistä. Ennen oli paikallisderbyissä fiilistä kyllä. Katos tossakin Hesa tulee Turkua perässä. Siel on vasta nyt derbyt, joihin Turus jo vuosien mittaan kyllästyttiin, ja Tepsi läks divariin ;)

Tottakai. Mut ei kai Porissa kuitenkaan kannata kulkea Lukon lippis päässä? Kyllä kai siitä voi vähän tulla sanomista?

Taas tuntuu Olli takertuvan sivuseikkoihin..

Onko Suomessa ollut jalkapallossa ennen yhtä intohimoisia ja näkyviä faneja kuin HJK lla nyt? Minusta  fanikulttuuri on kasvamassa ja voimistumassa, hyvä niin ! Toi yhdessä hyppiminen, pyrojen käyttö ja se laulaminen, ai hitto miten hyvä fiilis tulee noin suuresta yhteishengestä, omiensa fanittamisesta ! Itse ihmettelen vain kasvonsa peittäviä ja keskisormea heristäviä, saati sitten noita riehuvia faneja. Miksi siellä ollaan vihaamassa? Opettelis iso pojat ilmasemaan vihaansa siellä kotona vaimoilleen, kotona vanhemmilleen tai koulussa paskoille opettajille tai kusipää kavereilleen, ei tarttis sit maailman hienoimman lajin ympärille kylvää sitä paskaa. Kokeilitte jo asiaa selittää marginaalien touhuksi, mutta sitä ihmettelekin. Eikö omat fanit puutu toisten asiattomaan menoon? Uskaltaako fanit sanoa /tuomita moisen sekoilun? Ehkä se tappelu omassa mielessä on kuitenkin hyväksyttyä, kuten täällä tuntuu ristiriitaisesti olevan ja siksi sitä toisten menoa vain naureskellen ja muka paheksuen katsellaan sivusta? Vähän sama kuin seisoisit ringissä, jonka keskellä yhtä hakataan. Voisit aina sanoa, ettet itse ole hakannut ketään, vaikka olet ollut tavallaan osallinen.

Se miten fanitetaan on kuitenkin aika merkityksellinen asia. Jos fanien aggressiivinen meno on ok niin aika mielenkiintoista. Ja älkääpä nyt sanoko, että sanoitte sen olevan ei ok. juurihan moni puolusti sitä keskinäistä tappemista ja se on väkivaltaa. Mä jotenkin ajattelen sit ihan toisin eli laji on mitä mahtavin ! Se että on oma suosikki ja sitä diggaillaan ihan 100 lasissa, jees ! Miksi siihen pitää liittyä se väkivalta? Millä perusteella tai miksi se väkivalta olisi ymmärrettävää tai suvaittavaa, jos se muuten on niin tuomittavaa (kuten kotona vaimojaan hakkaavien osalta)? Yllä taisin jo ihmetellä asiaa ja kysyä perusteluita tai osoittaa olemassa olevaa ristiriita, joka "pelistä" kotiin tulevalla, mustasilmäisellä isällä on, suhteessa muuhun maailman menoon ja omien lastensa arvokasvatukseen. Kokeilkaas perustella tätä ja tarttua tähän. Ei noihin pilkuviilausjuttuihin, joita hölmöillä esimerkeilläni osoittelen.

Olipas kalliit fläbät tän päiväiseen HJK:n peliin, hitto 40 €. Ei viitsi maksaa tuota summaa, kun ottelu tuntuu aika selvältä jo etukäteen. Hmm onko tässä rahassa mitattavissa se fanituksen ja katsojan ero? Fanittava katsoja olisin minäkin, mutta 25 € kiikaripaikasta tai 40 vähän paremasta. Minun pienituloisen fanitus paikanpäällä jää tämän ottelun osalta väliin.

-Sami

No, ei voinut vastustaa kiusausta kun kerran otit kouluväkivallan esiin. :)

Olli, ei siitäkään tule sanomista, kuin korkeintaan viikonloppuderbyssä, Isomäen olut-karsinassa... :)  Toi on oikeesti tavallaan rikkauskin Suomessa? Eli sä voit aika huoletta mennä Ässien paita päällä Äijänsuolla Raumam poikien katsomoon. Korkeintaan kuulet ilkikurista naurua!

Noitakin kun niin ylistetään fanaattisiks katsomoiks, paskan marjat. Viime kaudella välillä Isomäellä kuuluu yskähdyskin toiselle puolelle kaukaloa, ja herkimmät säpsähti hereille! Ja Raumalla olin ratkasevaa välierää kattomas keväällä. Paljon puhetta tyhjästä....

Mutta summa summarum, tolleen sen juuri kuuluu ollakin! Eli toki pieni vittuilu on paikallaan, hyvässä hengessä, kuitenkin juuri niin kuin Suomessa, eli samassa baarissa ollaan, eri paidat päällä! :)  Ainakin siis kiekkopeleissä. Futiksessahan nyt jopa Myllykoskella leikitään tai leikittiin suurta maailmaa ja eristettiin kaikki Interin 9 kannattajaa metalliaidattuun karsinaan....

Samin logiikka on kyllä aikamoista. Ensin hän mesoaa, miten pienemmän pahan hyväksyminen on väärin, mutta edellisessä viestissään hän kertoo haluavansa kannattajien purkavan aggressionsa mieluummin kotona, koulussa ja kaveripiirissä kuin jalkapallokatsomossa.

Melkoinen johtopäätös myös, että me puolustamme huliganismia. Eiköhän jokainen tässä keskustelussa ole ilmaissut melko selkeästi olevansa kaikenlaista väkivaltaa vastaan. En todellakaan halua, että huliganismia tapahtuisi, mutta maailmassa löytyy aina ihmisiä, jotka haluavat tapella, ja se on sitten ihan heidän oma valintansa. En lähde heitä sen enempää moralisoimaan, kuten en lähde moralisoimaan tupakanpolttajia, alkoholin käyttäjiä, pössyttelijöitä, ylipainoisia, tai muita huonoa esimerkkiä lapsille välittäviä henkilöitä.

Tolppis.. se kotona ja muualla näytettävä aggressio on sitä sanallista, mikä kuuluu normaaliin elämään. Ei se ketään vahingoita. Aggressio on hiton tärkeä tunne ! Se syttyy (kertoo) monesti loukkauksista, hyväksikäytöstä ja muutenkin asiattomasta kohtelusta. Itsensä puolustamisessa me tarvitsemme aggressiota, sitä sanallista. Silloin dinosaurusten aikana tarvittiin sitten sitä toista.. :)

Ai, onko tuo aggression vastustaminen ilmaistu sinusta selkeästi tässä ketjussa? Jengi sanoo että on ihan ok jos ukot vetää toisiaan pataan.. Mikä kohta oli sellainen jota mä en ymmärtänyt? Äijällä on vieläkin hanpaankolossa jotain. . Kun mä sanon jotain ni ärsyynnyt heti. Toi päihteet oli hyvin odotettava veto mukaan keskusteluun  :mrgreen:  Samoista asioista siellä on kyse. En mä näe kovin hyvänä laittomuuksien tekemistä noin yleensä, se on aika heikko lähtökohta. Samoin toi laillisten päihteiden käyttö myös. Niitä on tavallaan turha rinnastaa keskustelussa olevaan fanittamiseen ja siihen liittyvään väkivaltaan. Samasta ongelmasta on kyse usein päihteidenkäytössä..aggressio. No, se on syvempi tarina turinoitavaksi ja menee aika paljon ohi fanittamisesta.

Takas eiheeseen..

-Sami

ps. vähän kiireessä kirjoitettu. Lipsuu..

:mrgreen:  vahingoittaa lasta jos äiti huutaa sille . .  oppia ikä kaikki.

Kyse oli niistä faneista joiden pitää olla faneja tappelemisen vuoksi. Kirjoitinko jotenkin epäselvästi? Minusta tuntuu että muut ovat tekstini ymmärtäneet. Äijä lukee ku piru raamattua mun tekstiä. Rauha vaan.

-Sami

Voin kertoa Tolppis että on ihan ok huutaa lapselle joissakin tapauksissa. Rohkeasti vain huutamaan, ei se lapsi siitä rikki mene :) Jokunen vuosi tullut tehtyä töitä lasten kanssa ja aika paljon nuo pitävät, vaikka välillä huudankin kovasti. Toki vain silloin kun sille on aihetta, ei vaan huutamisen ilosta.