Jump to content

Recommended Posts

Voi olla joko hyvin vaikeata tai hyvin helppoa.

Riippuu mitä tarkotat oppimalla pelaaman jalkapalloa. Tekniikka vai sitä itsestään pelinlukua ja pelituntumaa.

Pelituntuma ja pelinluku on omassa itsessään mitä ei opetella kirjasta.

Tekniikka. Riippuu hyvin paljon ihmisestä miten nopeata hän oppii.

Jaksaa vain reenata joka päivä monta tuntia niin eiköihän se siitä lähde.

Aikaa.. ööh.. paha mennöä sanoon. Riippu niin paljon minkälainen ihminen on.

Voi olla joko hyvin vaikeata tai hyvin helppoa.

Riippuu mitä tarkotat oppimalla pelaaman jalkapalloa. Tekniikka vai sitä itsestään pelinlukua ja pelituntumaa.

Pelituntuma ja pelinluku on omassa itsessään mitä ei opetella kirjasta.

Tekniikka. Riippuu hyvin paljon ihmisestä miten nopeata hän oppii.

Jaksaa vain reenata joka päivä monta tuntia niin eiköihän se siitä lähde.

Aikaa.. ööh.. paha mennöä sanoon. Riippu niin paljon minkälainen ihminen on.

Ymmärrän kyllä että peliluku ym. on "synnynnäistä".

Mutta mitä tämä monen tunnin harjoittelu pitää sisällään. Pitääkö reenata laukomista, pompottelua, kaikkea?

Mä harjottelen yleensä päivittäin omalla ajalla noin 2-6 h. Harjottelen semmoisena päivänä kun ei ole joukkueharkkoja noin 1,5-2h jaksoissa kaksi tai kolme kertaa päivässä. Silloin kun on joukkueharkat, usein kerran päivässä. Mun harjotteluun kuuluu 1vs1-tilanteita(kuvittelen vastustajan tai sitten joku keppi yms.), vapareita(niihin olen erikoistunut),pallonkäsittelyä(uusia kikkoja, pomputtelua,haltuunottoja jne.) ja pallon kanssa nopeaa kuljetusta. Siinä mun yleisimmät. Mä olen 14-vuotias ja mä harjottelen näitä juttuja lähes aina yksin, kun tykkään vaan olla itekseen pallon kanssa. Talvella teen lenkkiä, lihaskuntoa jne.

Mun vinkki harjotteluun on että lyhyissä jaksoissa. Mun mielestä yli 2h kerralla teho häviää ja samalla laatu.

Tekniikka on mulla tosi hyvin hallussa kyllä että oon nuorempana tehny hommia ja jatkan myös. Tavoite on...FC Barcelona...:icon_lol:

Itsekin harjoittelen yksikseni. Määrä riippuu vähän päivästä. Jos on joukkueen treenit, harjoittelen kerran päivässä 1-2 tuntia tekniikkapainoitteisesti.

Jos ei ole joukkuetreenejä niin saattaa aikaa vierähtää 3-6 tuntia+lenkit, lihaskunnot ja nopeus ja ketteryysharjoitukset...

Tosin pidän yhden sellaisen päivän viikossa, jolloin en kauhean paljon harjoittele. Lepopäiviäkin on hyvä tulla.

Meikäläiselläkin tavoitteena... FC Barcelona:icon_lol:;):star::thumbsup1:

Tai kun ite en ole koskaan pelannu joukkueessa, vain joskus harvoin kaverin kanssa ja välil yksin pompottelen. Mut onko lenkkareilla harjoittelu "väärin"? Kun siinähän tavallaa voi oppia sen käsittelyn väärin(?) Mut uskon että mulla jonkin verran pelisilmää on, kun jalkapallossa pärjään koulussakin vaikka kunto on tyyliin 2000m/coopperi. Siis maaleja on tullu pari, mutta paikkoja(sijoittumiseni ansiosta) monta. Pääpeli on ihan hakusessa, en osaa oikeaoppisesti puskea ja tarkkuuskaan ei ole mitä ihmeellisin(ei puskuissa eikä laukauksessa/potkussa). Auttaako tähän harjoittelu tyhjään maaliin yhtään(epätasainen kenttä on lähellä, joten siinäkin kai voi jotenkin?)

Mutta jos nyt kesälomalla ottaisi semmosen tavotteen että 2h noin 20-30min jaksoina harjoittelua(sanokaa te mitä)+kaverin kanssa pelisessiot ~2-4h/viikko.

Aloitin 10 vuotiaana

Olen harrastanut vain kaksi vuotta(joukkueessa), mutta minun peliälyäni ym. kehutaan. Meidän joukkueemme on voittanut toissa vuonna WasaFootballCupin (Suomen 3. suurin junioriturnaus) tänä vuonna olimme pronnsiottelussa ja hävittiin en pelannut silloin, enkä koko ottelua sitä ennen, eli pelasin aina , kun voitimme.:smile_ani:

No uskon että ton puskemisen kanssa sulla voi olla ongelma ettet oikeen uskalla puskee. Tekniikka puskussa on helppo. En kyllä voi ite paljo kehua pääpelilläni, koska se on tosi surkeaa luokkaa. Tosin olen myös meidän joukkueen toiseksi pienikokosin pelaaja joten ei paljon voi odottaa...

Ei musta ole väärin harjotella lenkkareilla. Se on ihan sama millä tossuilla reenaa. Toki futistossuilla on sellainen hyvä tatsi palloon, mutta mäkin oon oppinu monta freestyle football-temppua ihan ku oon lenkkareilla reenaillu esim. toe bouncen.

Ittestäni kerron sen verran että pelaan Lahden kuusysin -94 ykkösjoukkueessa. En ole mikään nopee, päinvastoin, mutta juoksen kentällä tosi paljon. Mun coopperi oli n. 3000 m. 50 metrii jäi vajaaks:doh: Tekniikkaa on todella paljon ja siitä olen kuullu kehuja jonkun verta joskus nuorempana noin 9-10-vuotiaana, mutta nykyään ei erityisemmin, paitsi ehkä jos olen jossain esim. Lahden kisapuistossa tai vastaavassa harjottelemassa kun asun noin 30 km Lahdesta. Myös potku on ihan OK. En potkaise pisimmälle mutta tekniikka on kunnossa ja olen kuullut tutuilta että kun mittaa tulee tulee samalla myös vipuvartta ja potku lentää pitemmälle. Vetelen kaikki ns. Direct freekickit meidän joukkueessa eli vetopaikoilta tulevat suorat vaparit. Viimeisimpänä harjoittelen parhaillaan rabonaa ja olen siinä ihan hyvin noin 20-25 metrin kaaria onnistunut jo kahden päivän tunnollisella harjoittelulla tekemään. Harjottelen paljon haltuunotto+harhautus+täydestä vauhdista veto. Se on musta tärkeää. Idolini on Ronaldinho, ja yritän pelata kuten Ronnie pari kautta sitten ja ensi kaudella:smile_ani: Oon muuten tullu huomanneeks että kun tota tekua on jonkun verta ja osaan kaikkia kikkoja niin aina kun kentälle tulee jotain vanhempia poikii tai FC Lahden pelaajii treenaa, niin aina sitä tuppaa vähä leijua siellä, mutta ei kai pieni leijuminen ole pahasta:smile_ani:

Tyhjään maaliin harjottelu ei haittaa mitään. Mä olen aina vetänyt sillai kun olen harjotellut että vedolla PITÄÄ olla aina kohde. En potki suinpäin vaan maaliin niinku monet tekee.

Meidän joukkuees jotku sanoo mua vähän nörtiks kun tiiän niin paljo futiksen historiasta ja seuraan kaikkea mahdollista futista. Kyllä oon huomannu että aina olen pallon kanssa tekemisissä ehkäpä noin 15 h vuorokaudessa kun ne 9 menee nukkuessa. En tiiä onko tää perintönä isältä, mutta rakkaus palloon on suurta, ja mulla on haluja ja tahtoa ihan huipulle futiksessa.

Loistava ketju muuten...kertakaikkiaan:thumbsup1::thumbsup1::thumbsup1:

Kysymys: Onko mitään "keinoja" tulla paremmaksi pompottelussa muuta kuin itse pompottelun harjoittelu kauan. Kun ite harjotellu aika paljon ja saanu joskus tuurilla 15. Tosin nykyään saan pikkuhiljaa aina vaan enemmän kerralla.

Kikkoja ei kannata lähteä opetteleen ennen perusasioita?

Oppii vaan kun pomuttelee enemmän.

Pomputtelu on hyvin tärkeätä tekniikan kannalta. Osaa hallita palloa ja toimia sen kanssa.

Itse olen menny vähän kiertotietä tämän kanssa. En ole mikään tekniikkamestari, mutta osaan monia erillaisia kyniä ja ottaa pallon hyvin ilmast haltuun, vaikka pomputtelen suurinpiirtein 20 kertaa.

"kiertotiet"

Minä saan pomputeltua (tai ennätys on) 134 . Se tuli joskus pari kuukautta sitten . Mielestäni on pari ns. kiertotietä : joku pitää palloa ilmassa ja toinen pomputtelee , mutta vain hipaisuilla , toinen "kiertotie" on tälläinen : [ame=http://www.youtube.com/watch?v=ldgKgP0rCBA]YouTube - Ponnautteluharjoitus 1-3[/ame] Tuo on minun kaverini , hän pomputtelee nykyään 1700! Hän on -97 .