Jump to content
Sign in to follow this  
Tasapaino

Foorumin kirjoitusten kieliasu

Recommended Posts

En tiedä onko tuo saavutus mille pitäisi itkeä vai nauraa. Herää hyvä ihminen, olet opiskelija! Miten ihmeessä pärjäät oppilaitoksessasi. Tekstissäsi tungit kolme lausetta samaan, ja unohdit yhteensä neljä pilkkua, yhden laitoit väärään paikkaan. En haluaisi olla paasaavaa täti, mutta oli pakko sanoa tämä, sillä tule pärjäämään juuri missään työpaikassa jos et ala kiinnittämään huomiota miten kirjoitat. Tämä siis omaksi parhaaksesi.

Tässä vielä miten tuon olisi pitänyt mennä.

Mitä mieltä olette, otetaanko siinä pieni riski, kun RVN pelaa Milan pelissä vai onko hän täydessä vedossa? Minun mielestä, kun kolme kuukautta on poissa niin ei pysty pelamaan omalla tasolla. Mitä mieltä olette, saako RVN ehkä jopa maalin aikaan?

En tiedä onko tuo saavutus mille pitäisi itkeä vai nauraa. Herää hyvä ihminen, olet opiskelija! Miten ihmeessä pärjäät oppilaitoksessasi. Tekstissäsi tungit kolme lausetta samaan, ja unohdit yhteensä neljä pilkkua, yhden laitoit väärään paikkaan. En haluaisi olla paasaavaa täti, mutta oli pakko sanoa tämä, sillä tule pärjäämään juuri missään työpaikassa jos et ala kiinnittämään huomiota miten kirjoitat. Tämä siis omaksi parhaaksesi.

Mitä mieltä olette, otetaanko siinä pieni riski, kun RVN pelaa Milan pelissä vai onko hän täydessä vedossa? Minun mielestä, kun kolme kuukautta on poissa niin ei pysty pelamaan omalla tasolla. Mitä mieltä olette, saako RVN ehkä jopa maalin aikaan?

Oke mut ei se niin helppoo oo ku on lukihäirö ,mutta kyl ne pilkut sinne kuuluu niin laitetaan :!:

Lukihäiriö ymmärtääkseni vaikeuttaa ainoastaan sanojen hahmottamista, ei lauserakenteiden. Tuleva työnantajasi kyllä ymmärtää jos kirjoitat lukihärö, kun kerrot sinulla olevan lukihäiriö. Mutta hän ei ymmärrä jos kirjoitat muuten huonoa suomen kieltä.

Jaoin aiheen, ettei sitten pilattaisi jokaista aihetta näillä käyttäjiin kohdistuvilla offtopic-kirjoituksilla.

Toinen asia mikä ainakin minua ihmetyttää on se, että 1,5 kuukaudessa saa kirjoitettua enemmän viestejä kuin esim. minä 2 vuodessa. Kumpaa kukin arvostaa enemmän, laatua vai määrää? Itse ainakin arvostan laatua enemmän. Yrittäkää nyt hillitä itsenne ja miettikää asiasisällön todellista määrää, ts. lisääkö viesti ylipäätään mitään keskusteluun.

Foorumi on ajoittain jo tuntunut chatiltä, varsinkin pelien aikana, mitä se ei todellakaan ole. Sitä varten meillä on oma virallinen irc-kanava ircnetissä ja käsittääkseni epävirallinen quakenetissä.

Ja pyydän anteeksi kaikkia kielioppivirheitäni :wink:

Nimenomaan tuo foorumin muuttuminen chatiksi ainakin pelin ajaksi ärsyttää. Hienoa, että jaatte streameja otteluista ja muuta, mutta kommentit tyyliin "Jee, Ronaldo teki just maalin, upeeta" tai "olipas hieno vapaapotku, vähän vaan ohi" eivät mielestäni keskustelufoorumille kuulu. Niin ikään puoliaikakommentit voisi jättää.

Tällaista pelin aikaista keskustelua olisi paljon parmepi käydä esim. ircnetissä, kanavalla #manunited. Mikäli olette tälle foorumille osanneet rekisteröityä, niin aivan varmasti osaatte kyllä irkkikanavallekin tulla. Tuolla Fanzonessa on itseasiassa hyvä opastuskin.

Ei saatana täytyykö näistä kielioppiasioista vieläkin jauhaa?!?!

Kyllä on foorumin taso vajonnu alas.

1. Ne jotka kokevat omaavansa puutteelliset kielioppitaidot, takaisin kouluun jännittämään.

2. Ne jotka kokevat tarvetta molottaa asiasta, Rohkeasti lukemaan itsellenne filosofian maisterin paperit niin pääsette äidinkieltä opttamaan.

Kiitos.

Hyvä Tasapaino, kyllä sinä jaksat aina kaikesta valittaa. Sähän voisit pitää täällä kirjoittamisen peruskurssin tai sitten muuten vaan mukavan aivopesu-session, jossa voisit saada ihmiset samalle aaltopituudelle kanssasi. Ei tota sun ainaista valitusta jaksa kuunnella..

Paino on puhunut...ole hyvä!

Pakko pistää omat valitukset aiheesta! Minua ainakin häiritsee suunnatomasti kun teksti on kirjoitettu pienillä kirjaimilla. Onneks sentään välilyönnit on osattu laittaa.

Ja joillakkin tuntuu olevan tarve saada vaan viestien lukumäärää kasvatettua. Niinkuin täälläkin mainittiin jotkut ketjut ovat melkein sättäilyä(tiedän...väärin kirjoitettu :wink: ). Itsekkin olen syyllistynyt mm. puoliaika kommentointiin.

Valitustahan tämä on mutta kyllä pistää ärsyttää tökerösti kirjoitettu teksti. En todellakaan itse ole mikään suomenkielen mestari kirjoittaja, välillä pilkku tulee väärään kohtaan ja toisella kertaa yhdyssana voi olla kirjoitettu erikseen. kirjoitusvirheille ei voi mitään, niitä tulee kaikille!

Kuitenkin tärkeintä on että jokainen pääsee ilmaisemaan itseään ja sanomaan oman mielipiteen, oli se kirjoitettu laadukkaasti taikka vähemmän laadukkaasti. Eihän meistä kukaan taida olla toimittaja.

Jokainen varmaan voi hivenen katsoa peiliin ja miettiä mitä ja miten foorumille kirjoittaa.

Hyvä Tasapaino, kyllä sinä jaksat aina kaikesta valittaa. Sähän voisit pitää täällä kirjoittamisen peruskurssin tai sitten muuten vaan mukavan aivopesu-session, jossa voisit saada ihmiset samalle aaltopituudelle kanssasi. Ei tota sun ainaista valitusta jaksa kuunnella..

Eihän täällä nyt sotaa haluta aloittaa, eihän? :?: Turha riitely pois forumilta... Perusteltu väittely on tervetullutta! (ja tietysti mielellään Unitediin liittyvää sellaista...)

Mielestäni tässä ei kyllä ole kenenkään kohdalla kysymys valittamisesta sen itsensä takia. Chat-tyyppinen floodaus täysin turhilla, rasittavilla ja silmään koskevilla viesteillä ei taatusti palvele kenenkään tähän asti tähän ketjuun osallistuneen etuja.

Jos joku haluaa mennä katsomaan profiileista muutaman henkilön kaikki viestit, huomaa, että asian olisi voinut tiivistää hyvinkin pieneen tilaan.

Minua ärsyttää lähinnä se, että joudun lukemaan ne kaikki tarkistaessani uusia postauksia epäasiallisuuksien varalta.

Lukihäiriö ei tietääkseni estä hahmottamasta isoja kirjaimia eikä pakota käyttämään joka viestissä tuon vasemman sarakkeen pallukoita jos sama merkki löytyy näppäimistöltä. Se tuntuu jotenkin samalta kuin kirjaimien korvaaminen numeroilla, jota pidän merkkinä aa5iud357a.

Minua ärsyttää lähinnä se, että joudun lukemaan ne kaikki tarkistaessani uusia postauksia epäasiallisuuksien varalta.

Tämä minuakin ärsyttää kaikista eniten. Ennen (noin 3kk sitten) kun täällä kävi lukemassa viestit niin huomasi että ei niitä viestejä niin paljon ollukkaan, mutta suurin osa niistä oli asiaa. Nykyään saa selata kaikki ketjut läpi, ja huomaa että jotkun käyttäjät ovat vain kirjoitelleet ns. "kopiointi chattailyä".

Toinen asia on nämä one-linerit. Joskus, niillä kirjoittelu on ainoa vaihtoehto, ja mielummin kirjoittaa asian one-linerillä kun rupee yksinkertaista asiaa pidentämään ilman mitään syytä. Mutta kääntöpuolena on se että _keskustelufoorumi_ muuttuu sillon keskusteluchatiksi joka on todella ärsyttävää...

Jokainen on tänne varmasti kirjoittanu turhia viestejä joskus, mutta se että saa 300 viestiä 2kk ei kyllä ole mitenkään mahdollista jos kirjoittaa asiaa. Pitäisi varmaan harkita jonkunlaista "rangaistus systeemiä" tänne foorumille...

Ei saatana täytyykö näistä kielioppiasioista vieläkin jauhaa?!?!

Kyllä on foorumin taso vajonnu alas.

1. Ne jotka kokevat omaavansa puutteelliset kielioppitaidot, takaisin kouluun jännittämään.

2. Ne jotka kokevat tarvetta molottaa asiasta, Rohkeasti lukemaan itsellenne filosofian maisterin paperit niin pääsette äidinkieltä opttamaan.

Kiitos.

Taso vajonnut alas? Mieti hetki. Kauanko olet yleensä ollut tällä foorumilla? 35 viestiä kirjoittaneena? Epäilen, notta olitko näkemässä sitä todellista foorumin tason alas vajoamista, kun alle 15-vuotiaat löysivät tämän paikan. Eikä juuri sinun välttämättä tarvitse avautua. "Ne jotka kokevat tarvetta molottaa asiasta, Rohkeasti lukemaan itsellenne filosofian maisterin paperit niin pääsette äidinkieltä opttamaan." 35-viestiä kirjoittaneena? Et omista foorumia.

En kyllä minäkään. Pyydän anteeksi niiltä kaikilta, Paveltakin, joille olen aiheuttanut tuskia valituksillani. Mutta kun tuumin, niin voin rehellisesti sanoa foorumin kirjoitusasun parantuneen paljon ainakin osaksi näiden valitusviestieni kautta. Ovatko muut eri mieltä?

Omalla kohdallani olen aina pyrkinyt täydelliseen kieliasuun. Muiden kohdalla haluaisin viestien tason olevan "tyydyttävä" tai edes "välttävä" noin koulutermein ilmaistuna. Arvosana muodostuu seuraavasti: 70% sisällöstä ja 30% ilmiasusta. Molemmat jos ryssii niin huhhuh.

Itse pyrin aina yhteen keskusteluun vuodattamaan kantani tyhjentävästi liian pitkällä viestillä, enkä kommentoi asiaa sen enempää ellei sitä pyydetä tai faktoja kyseenalaisteta.

Jos osallistuisin jokaiseen äänestykseen, kertoisin mitä olen vastannut ja ilmoittaisin joka kerta kun olen jonkun kanssa samaa mieltä, viestimääräni oli ehkä 6000. Jos aloittaisin sen lisäksi useamman kuin ketjun kuukaudessa ja avaisin äänestyksiä satunnaisista asioista, päästäisiin mielenkiintoisiin lukemiin.

Luettuani muuten Alixin kaikki viestit tulin siihen tulokseen, että kaikki vaadittavat kriteerit täyttyvät erittäin kirkkaasti. Pieni viestien määrä voi olla plussaakin, kun laatu on hyvä.

Tasapainon kanssa olen kyllä yksimielinen siitä, että notkahdus tuli huomattavasti ennen vuodenvaihdetta. Toisaalta sana on tiettyyn pisteeseen asti vapaa kaikille ja iän myötä saattavat karttua kirjoitustaito ja harkintakyky sekä tietotaso lisääntyä. Näin saamme mahdollisesti myöhemmin hyviä jäseniä pienellä opastuksella ja vaivalla.

Tuolla määrällä ei ole kyllä väliä suuntaan eikä toiseen, minulta on kerran nollattu yli 500 postausta, ja nykytekniikan aikana nuokin tullaan jossain vaiheessa nollaamaan. Taidan ottaa valokuvan kun vielä ehdin. :lol:

Kiitos.

Taso vajonnut alas? Mieti hetki. Kauanko olet yleensä ollut tällä foorumilla? 35 viestiä kirjoittaneena? Epäilen, notta olitko näkemässä sitä todellista foorumin tason alas vajoamista, kun alle 15-vuotiaat löysivät tämän paikan. Eikä juuri sinun välttämättä tarvitse avautua. "Ne jotka kokevat tarvetta molottaa asiasta, Rohkeasti lukemaan itsellenne filosofian maisterin paperit niin pääsette äidinkieltä opttamaan." 35-viestiä kirjoittaneena? Et omista foorumia.

En kyllä minäkään. Pyydän anteeksi niiltä kaikilta, Paveltakin, joille olen aiheuttanut tuskia valituksillani. Mutta kun tuumin, niin voin rehellisesti sanoa foorumin kirjoitusasun parantuneen paljon ainakin osaksi näiden valitusviestieni kautta. Ovatko muut eri mieltä?

Olen kyllä tietoinen nykyisen nimimerkkini lyhyestä olemassaoloajasta ja pienestä viestimäärästäni. Tosin olen lueskellut foorumia jo yli vuoden päivät, ja omistin jopa nimimerkin joskus kauan sitten. Oltuani muutamia kuukausia poissa unohdin totaalisesti tunnukseni ja sähköpostiosoitekin oli vaihtunut joten vietin todella pitkää hiljaiseloa ns. aktiivisen foorumistin urasta. Ja olen keskittynyt nykysin tiiviisti virallisen United sivuston foorumille

Joten olen kyllä hyvin tietoinen forumin alkuaikojen "tasosta" verrattuna nykypäivän meininkeihin. Tosin on tämä yhä laatupaikka. Tuli nyt vähän vaan avauduttua edellisessä viestissäni.... :wink:

Omalla kohdallani olen aina pyrkinyt täydelliseen kieliasuun. Muiden kohdalla haluaisin viestien tason olevan "tyydyttävä" tai edes "välttävä" noin koulutermein ilmaistuna. Arvosana muodostuu seuraavasti: 70% sisällöstä ja 30% ilmiasusta. Molemmat jos ryssii niin huhhuh.

Itse pyrin aina yhteen keskusteluun vuodattamaan kantani tyhjentävästi liian pitkällä viestillä, enkä kommentoi asiaa sen enempää ellei sitä pyydetä tai faktoja kyseenalaisteta.

Jos osallistuisin jokaiseen äänestykseen, kertoisin mitä olen vastannut ja ilmoittaisin joka kerta kun olen jonkun kanssa samaa mieltä, viestimääräni oli ehkä 6000. Jos aloittaisin sen lisäksi useamman kuin ketjun kuukaudessa ja avaisin äänestyksiä satunnaisista asioista, päästäisiin mielenkiintoisiin lukemiin.

Luettuani muuten Alixin kaikki viestit tulin siihen tulokseen, että kaikki vaadittavat kriteerit täyttyvät erittäin kirkkaasti. Pieni viestien määrä voi olla plussaakin, kun laatu on hyvä.

Tasapainon kanssa olen kyllä yksimielinen siitä, että notkahdus tuli huomattavasti ennen vuodenvaihdetta. Toisaalta sana on tiettyyn pisteeseen asti vapaa kaikille ja iän myötä saattavat karttua kirjoitustaito ja harkintakyky sekä tietotaso lisääntyä. Näin saamme mahdollisesti myöhemmin hyviä jäseniä pienellä opastuksella ja vaivalla.

Tuolla määrällä ei ole kyllä väliä suuntaan eikä toiseen, minulta on kerran nollattu yli 500 postausta, ja nykytekniikan aikana nuokin tullaan jossain vaiheessa nollaamaan. Taidan ottaa valokuvan kun vielä ehdin. :lol:

Kiitokset kokeneemmalle (ainakin viestimäärän perusteella :wink: )

Positiivinen palaute on aina tervetullutta. Pyrin pitämään laadun korkealla jatkossakin :P :P

Eihän täällä nyt sotaa haluta aloittaa, eihän? :?: Turha riitely pois forumilta... Perusteltu väittely on tervetullutta! (ja tietysti mielellään Unitediin liittyvää sellaista...)

No ei sodita ei ja yleinen negatiivisuus pois niin kaikki on hyvin. Tiedän kyllä itsekin, että muutamat käyttäjät voisivat miettiä sitä kirjoitustaan sekuntinsadasosaa pitempään..eihän tämä ole mikään kilpailu, kenellä on eniten kirjoitettuja viestejä. Joskus tuntuu, että porukka vastaa jokaikiseen viestiin vaan sen takia, että oma viestimäärä ja sitä kautta myös oma ego saa pienen nosteen..meitähän on moneksi!

Tasapainolle anteeksipyyntö edellisestä, taidat vaan olla hiukan normaalia negatiivisempi ihminen :wink: Tai sitten minä olen...

Laitanpas ihan kiusallani vielä omankin lusikkani tähän soppaan...

Omalla kohdallani olen huomannut viime viikkoina sen, että yksinkertaisesti tätä hienoa foorumia ei vain jaksa lukea enää kovinkaan aktiivisesti. Kommenttien joukossa on nykyään niin paljon itsestäänselvyyksiä, turhanpäiväisyyksiä, one-linereita, kieliopillisia kauheuksia ym. mikä ei ole kovinkaan mieltä ylentävää kehitystä. Monet asialliset ja hyvin perustellut kirjoitukset hukkuvat täysin näiden edellämainittujen "kommentoijien" tuotosten sekaan, ja jäävät näin ilman ansaitsemaansa huomiota. Itse pidän tätä todella isona vahinkona.

Itse pyrin aina kirjoituksissani tuomaan esiin mielellään jotainkin uutta, jotakin mitä kukaan ei aikaisemmin ole huomioinut, ja myös mahdollisimman hyvin perustelemaan mielipiteeni. Nyt vain nämä "mä kans" -chattailijat vievät aika lailla pohjan pois analyyttisyyteen pyrkivien henkilöiden kirjoituksilta ja viitseliäisyydeltä.

Parannusehdotus? Olisiko mahdollista poistaa nimimerkkien yhteydestä pelaajastatus (siis tuo "tähtipelaaja", "akatemia" jne.) ja kirjoitettujen viestien kappalemäärä? Kovasti tuntuu, että turhan moni naputtelee tänne one-linereitaan ainoastaan siksi, että nousisi tuolla asteikolla mahdollisimman nopeasti. Nuo pois ja uskon viestien määrän pienenevän sekä etenkin niiden tason nousevan. Lisäksi tuo status hieman vääristää lukijoiden mielikuvaa kirjoittajasta - "tähtipelaajan" takana saattaa olla koululainen, joka on kerännyt tarvittavan määrän viestejä parissa viikossa yksirivisillään ja "akatemialainen" voi hyvinkin olla joukkuetta jo vuosikymmeniä kannattanut old-timer, joka kirjoittaa tänne harvoin, mutta laadukkaasti. Ilman näitä luokituksia kaikki olisivat samalla viivalla eikä kenelläkään olisi tarvetta eikä mahdollisuutta kilpailla kirjoitettujen viestien määrällä. Webmaster, Maz tai joku muu osannee vastata, onko näiden poistaminen mahdollista.

Että tätä mieltä meikäläinen...

Ei se kilpailu niillä määrillä ole täällä edes paha, kun vertaa moniin muihin eri alojen foorumeihin, joissa laskurit on poistettu ko. ongelman takia. Nokkelimmat ratkaisevat ongelman päivittämällä siguunsa reaaliaikaisen lukeman joka viestin jälkeen. On se helpompaa kuin hankkia oikea elämä.

P.S. Näköjään nyt itse torpedoin tuon aiemman väitteeni yhdestä tyhjentävästä viestistä per aihe. Tosin ketjun aihe on lähempänä sydäntäni kuin esim. äänestys Henryn ja van Nistelrooyn paremmuudesta.

P.P.S. Tuossa kirjoittaessani oli napsahtanut Makep:n viesti, johon yhdyn täysin ja koko sydämestäni. Noiden statusten poistaminen ei uskoakseni ole mahdottomuus eikä edes vaikeaa, mutta viimeisen sanan sanoo Webmaster.

Parannusehdotus? Olisiko mahdollista poistaa nimimerkkien yhteydestä pelaajastatus (siis tuo "tähtipelaaja", "akatemia" jne.) ja kirjoitettujen viestien kappalemäärä? Kovasti tuntuu, että turhan moni naputtelee tänne one-linereitaan ainoastaan siksi, että nousisi tuolla asteikolla mahdollisimman nopeasti.

Hyvä ehdotus, jonka toinen variaatio voisi olla sakkoviestit. Käyttäjiltä, joilla ilmiselvästi olisi tarkoituksena kyseinen toiminta, vähennettäisiin tai nollattaisiin viestien määrä. Mutta kuka jaksaisi toimia tuomarina? Ja seuraavaksi riideltäisiinkiin siitä, mitkä viestit olivat asiallisia ja mitkä rangaistuksen arvoisia. :)

Mutta kuten todettu, sillä lukemalla tuossa vasemmalla ei keskustelun kannalta ole merkitystä - threadin alkuperäiseen aiheeseen viitaten: kirjoitusasulla kuitenkin on. Nyt koitan sulkea suuni tämän aiheen osalta. Mielipiteeni on toivottavasti jo tullut ilmi.

Kun nyt olen ollut yli vuoden unitedwebistä tietoinen niin olen oppinut jo sen verran tuntemaan ne nimimerkit joiden tekstit tulee aina luettua, kun taas jotkut menee täysin ohi ilman mitään huomioarvoa!

En tiedä olenko jotenkin rasisti tässä mielessä, mutta jokainenhan meistä omat arvionsa lukemistaan kirjoituksista tekee! Tämä on minua auttanut siinä jos tuntuu jonkin nimimerkin kommentit potuttavan! Myönnän kyllä senkin, etten aina niin asiaa itsekään tänne kirjoita, mutta pyrin yleensä edes jotain järkevää saamaan aikaan!

Ymmärrän kyllä moderaattoreiden tuskaa välillä!

En tiedä(,) onko tuo saavutus(,) mille (jolle) pitäisi itkeä vai nauraa. Herää hyvä ihminen, olet opiskelija! Miten ihmeessä pärjäät oppilaitoksessasi. (?) Tekstissäsi tungit kolme lausetta samaan, ja unohdit yhteensä neljä pilkkua, (joista) yhden laitoit väärään paikkaan. En haluaisi olla paasaavaa täti, mutta oli pakko sanoa tämä, sillä (et) tule pärjäämään juuri missään työpaikassa(,) jos et ala kiinnittämään huomiota (siihen)(,) miten kirjoitat. Tämä siis omaksi parhaaksesi.

Tämähän oli hyvä trolli tai sitten helvetin rankkaa itseironiaa!

Minun oli ihan pakko puuttua Tasapainon kirjoitukseen. Lihavoin kaikki tekstin väärät kieliopilliset elementit ja laitoin sulkeisiin puuttuvia. Lisäksi rakenne "et tule pärjäämään" ei ole kovin hyvää suomea. Tällainen toisten virheiden kyttääminen on tietenkin pikkumaista, joten älkää pelätkö, minusta ei tule mitään foorumin vakituista kielipoliisia. Kiireessä kirjoitettaessa tulee helposti pi(l)kkuvirheitä.

Tuo statuksen/viestimäärän poistaminen on kieltämättä loistava idea. Täytyykin tutustua miten moisen muutoksen pääsisi tekemään. Se voi olla jokin rasti ruutuun juttu tai sitten koodataan koko viikko...

Tuo statuksen/viestienmäärän poistaminen kuulostaa ihan hyvältä. Voisihan statuksen sitoa vaikka siihen kuinka kauan on ollut foorumin jäsenenä. Eihän kukaan tule legendaksi tehtyään kaudessa 20 maalia... Siihen tarvitaan 10 kautta ja jokaisella 20 maalia. No vähän ontuva esimerkki mutta varmaankin pointti selvisi jokaiselle. Jos ei niin yv:llä viestiä niin selvennän asiaa :wink:

Webmasterille vaan iloa koodaukseen jos sitä tarvitaan.

Kuulostaa mullekin ihan hyvältä idealta, että poistetaan viestien lukumäärä AINAKIN yleisesti näkyviltä. Voihan se jossain omissa tiedoissa näkyä, mistä sitä ei muut pääse näkemään. (siis jos tällainen siirto homma on helpompi kuin kokonaan poistaminen).

Jollain foorumeilla olen nähnyt myös sellaista käytäntöä, että moderaattorit voivat poistaa asiattomia viestejä. Olisiko tällaisesta toiminnassa myös tällä foorumilla hyötyä?