Jump to content
Sign in to follow this  
klumpen

Selostajat

Recommended Posts

Otan vapauden avata tämmöisenkin ketjun, kun säännöllisen epäsäännöllisesti milloin missäkin keskustelussa juttu lähtee sivuraiteelle aiheen tiimoilta. Viimeisimpänä esimerkkinä nyt Mestarien liiga Ylelle-topikki, missä taitaa kaikkiaan olla jo useampikin sivu juttua selostajista. (Joku siihen kykenevä voisi halutessaan nakata tänne niitä.) Liittyy toki osittain sinnekin, mutta voisi kuvitella että tästä omankin keskustelun saisi aikaan. Aika näyttää.

Keskustelu minun puolestani voi ulottua myös muihin vastaaviin hahmoihin kuten kommentaattoreihin sekä ulkomaisiin selostajiin jne. Ja täällä nyt sitten olisi tilaa esimerkiksi sillekin suurelle kysymykselle, miellyttääkö Virkkunen vai ei.

Siteerataan tähän alkajaisiksi vaikkapa viimekesäistä Keskisuomalaista, jossa oli Virkkusen haastattelu ja maininta siitä, miten Suomessa jalkapalloa seuraava kansanosa lähes hellyttävän yksimielisesti lyttää Ylen selostajat ja ylistää Virkkusta. Mies itse toi esiin mm. sen ihan huomionarvoisen seikan, että itse hän on vain jalkapalloselostaja, kun taas Ylen miehet selostavat useampaakin lajia - asiantuntemus siis ihan ymmärrettävästi voi olla eri tasolla. Taisi vielä heittää jonkun kommentin siitä, että mitä lienee siitäkin seuraisi, jos itse joutusi jotain muuta lajia selostamaan (Virkkusen selostama vaikkapa taitoluistelu tosin voisi olla mielenkiintoista kuunneltavaa).

Itsekin myönnän kuuluvani tähän Virkkusesta pitävään koulukuntaan, mutta en niinkään Ylen selostajia yksioikoisesti lyttäävään joukkoon. Lehtinen on oikeastaan ainoa joka ärsyttää, mutta kyllä sitäkin nyt itkemättä tai tv:tä tuhoamatta kuuntelee. Ilman ääniähän peliä kuitenkaan ei voi katsoa, ja ruotsia saan kuunnela Viasatilta enemmän kuin sielu sietää. Ennekari ja Juusela taas minusta Ylellä ok, ehkäpä juuri tässä järjestyksessä.

U21-Itävalta pelissä kanava Viidellä olleet selostajat olivat myös minusta ihan hyviä, ketähän ne mahtoivat olla?

Ikimuistoisen U21-ottelun selosti Antti Mäkinen, kommentaattorina hyvinkin asiantunteva Kimmo Lipponen.

Toimi mielestäni mainiosti, mitä nyt Lipponen puski kommentaattorina ehkä hiukan liian paljon Mäkisen päälle. Joka tapauksessa kaksikko, jota kuuntelisin mieluusti toistekin Suomen maajoukkueiden otteluiden yhteydessä. Mäkisen selostus oli ainakin kyseisessä matsissa intohimoista, ja Lipposella oli runsaasti tietämystä etenekin Suomen joukkueen pelaajista. Tämä nyt ei kyllä sinällään yllätä, toimiihan Lipponen Palloliiton hommissa, muistaakseni vetovastuu U18-maajoukkueesta työnkuvana.

Tänään tuli katseltua vähän vanhoja maalikoosteita ja keräiltyä noita selostajien mokia. Ei nyt ihan kauhean suurta määrää, mutta muutama aika hauska(niiden lisäksi joita olen postannut toiseen ketjuun):

''Ja pallo on maalissa, mutta niin on myös avustavan lippu.''

"21 minuuttia on takana. Hirrveä vapaala... vapaaveto Sergio Almirónilta.''

''Lassana Diarra, hyvä pystysyöttö...''(ottelu oli Real Madrid-BATE Borisov)

''Maalintekijänä joukkueen kapteeni Frank Lampard''(Chelsean kapteeni tuossa pelissä oli John Terry)

Siinä oli kauden 2008/09 Mestarienliigan kolmen ensimmäisen maalikoosteen antia. Kerätäänpä lisää lähipäivinä:lick:

Tänään tuli katseltua vähän vanhoja maalikoosteita ja keräiltyä noita selostajien mokia. Ei nyt ihan kauhean suurta määrää, mutta muutama aika hauska(niiden lisäksi joita olen postannut toiseen ketjuun):

''Ja pallo on maalissa, mutta niin on myös avustavan lippu.''

"21 minuuttia on takana. Hirrveä vapaala... vapaaveto Sergio Almirónilta.''

''Lassana Diarra, hyvä pystysyöttö...''(ottelu oli Real Madrid-BATE Borisov)

''Maalintekijänä joukkueen kapteeni Frank Lampard''(Chelsean kapteeni tuossa pelissä oli John Terry)

Siinä oli kauden 2008/09 Mestarienliigan kolmen ensimmäisen maalikoosteen antia. Kerätäänpä lisää lähipäivinä:lick:

Jos noita sitaatteja haluaa katsella niin täältä löytyy.

Parhaimpia paloja futispuolelta ehkäpä Bubin letkautus:

"Näillä eleillä hän pyrkii myöskin vaikuttamaan erotuomariin niin, että varoituskorttia ei tule heti kun joku rike tehdään, niin silloin näytetään tosi viatonta naamaa ja näin yritetään vaikuttaa siihen, että varoitusta ei tulisi mutta onneksi aika harvoin erotuomari sentään tähän näyttelemiseen menee vaikka monta läpi meneekin turnauksessa."

Noita sitaatteja tosiaan eri saiteilta löytyypi, ratkiriemukasta luettavaa :P

"Tuosta tuli mieleen Pippo Inzaghi, ja se ei ole koskaan hyvä asia se..."

:D

"Roberto Carlos pallon takana ja muuriin on asettunut nippu masokisteja"

Virkkusen huulen viskelyä... :S

Orgasmijutut myös kunniaan

"Tässä on jakson viimeinen mahdollisuus tehdä ratkaisu tällä jaksolla, jos nyt ratkaisuna pidetään sitä, että pistää pallon maaliin."

Bubi ;)

Selostajissa on joskus todella ärsyttävää huono ääntäminen. Esim. Hoopi voisi jättää mäkihypyssä ne ryssät lausumatta...

MM 2002 (hoopi vai Bubi?) hän syöttäää keskeen... ..Keskeen? what:D

"Ilmassa on breikin tuoksua."

Hedman.. legend Jakkeeeeee... "Mitä tennistä pelaakaan jakke"

"Suuret Cumuluspilvet saapuvat stadionin ylle"

:D

mentiinpä vähän ohi potkupallosta... nooh..

On tämä Suomi kyllä hieno maa kun noin huvittavia selostajia tulee näin paljon:mrgreen:

Asiantuntevia kommenttelja Bubilta:

"Tarkoitushan on olla pelissä parempi, eli tehdä enemmän maaleja."

"MM-kisoissa häviöstä ei saa yhtään pistettä"

"Keskitys oli hyvä, tai oikeastaan puolihyvä. Se ei siis ollut tarpeeksi hyvä."

"Tämä on yksi niistä jalkapallo-nimisistä lajeista, joissa palloa ei saa pelata käsillä."

"Nyt hän saa keltaisen kortin, tai ei hän sitä omaksi saa, vaan tuomari näyttää sitä hänelle"

Bubi voisi näiden perusteella selostaa vuoden 2010 MM-finaalin;););)

Mitä todellisten legendaaristen mietteiden ja filosofistisien lausahduksien laukomiseen suustansa tulee, niin kyllähän Bubi vie siinä lajissa kyllä tuota teini-idoli Virkkusta melekoisen selvästi kuin pässiä narussa.

Pakko kai kirjoittaa 2 lainausta Virkkuselta:

Eihän sitä mennä tupakallekaan ammusvaraston eteen

Gravesenin kaadettua Iniestan kahdesti samassa tilanteessa.

Ja vielä viime sunnuntain ottelusta Real Madrid - Deportivo:

Nyt on vasen laita pelkkää timanttia - Drenthe ja Heinze

Pakko kai kirjoittaa 2 lainausta Virkkuselta:

Eihän sitä mennä tupakallekaan ammusvaraston eteen

Gravesenin kaadettua Iniestan kahdesti samassa tilanteessa.

Ja vielä viime sunnuntain ottelusta Real Madrid - Deportivo:

Nyt on vasen laita pelkkää timanttia - Drenthe ja Heinze

Kyllähän Virkkuselta tuota sarkasmia löytyy, kuten se kun hän huomautti Manu-Spurs, että Spursin kaikkien aikojen takaa-ajo ei yllättäen olisi tuottamassa tulosta. Itse ainkin pidän tuosta Virkkusen sarkasmista, mutta ilmeisesti kaikki eivät.

Eilisessä Sporting - Sevilla pelissä nähtiin taas selostajan, Virkkusen merkitys ottelussa. Ottelu oli lähes läpeensä mätä -mutta kyllä nauraa sai Virkkusen heitoille:drunk1:

"Nenästä päätellen hän on valehdellut koko ikänsä"

Omasta mielestäni Virkkunen painii aivan eri sarjoissa muihin selostajiin verrattuna. loistavia heittoja joka pelissä joille saa nauraa. Peli voi olla vaikka minkälaista kuraa mutta Tuomasta jaksaa aina kuunnella, kun taas joidenkin jostain syystä arvostama Innanen on niin yksitoikkoinen selostaja kuin olla ja voi. Innasen selostus on todella konemaista ja tylsää.

Ylen selostajat taas on ihan oma lukunsa. Pahin kaikista on ehdottomasti Jarmo Lehtinen joka ei saa päästettyä suustaan yhtään oikeaa suomenkielistä lausetta

Mutta jopa Jarmo Lehtistä huonompia selostajia on Eurosportin selostajat joista toinen kuullostaa 15 vuotiaalta teinipojalta jolla on ja toinen jättää lauseet kesken tai sitten lauseiden välillä on väh. yhden minuutin tauko.

Noin nyt on saatu angstattua Suomen selostajista tarpeeksi :D

pointti on siis että Virkkunen pesee muut FUTISselostajat täysin 100-0

"Nenästä päätellen hän on valehdellut koko ikänsä"

Tälle itsekin hörähdin. Riippuu siitä mitä haluaa selostajalta, haluaako Virkkusen tapaisen entusiastisen huulenheittäjän vai haluaako jonkun joka keskittyy olennaisuuksiin ja pelin/pelaajien analysointiin. Itse otan mieluummin jälkimmäisen.

Tälle itsekin hörähdin. Riippuu siitä mitä haluaa selostajalta, haluaako Virkkusen tapaisen entusiastisen huulenheittäjän vai haluaako jonkun joka keskittyy olennaisuuksiin ja pelin/pelaajien analysointiin. Itse otan mieluummin jälkimmäisen.

Mun mielestä Virkkuselta saa "kaiken". Mies on tosiaan aikamoinen huuleheittäjä, henk.kohtasesti pidän, kun mies kertoo mielipiteitäänsä esim. Heinzesta, Drenthestä, Sylvinhosta tai vaikkapa Salgadosta:D. Mutta toisaalta on hienoa kuunnella miehen intohimoa, kun kertoo ja kehuu vaikkapa näitä pelaajia, Guti, Messi, Etxeberria, Valeron, Casillas. Hienoa on myös kuunnella eri seurojen historiaa, mistä miehellä on uskomaton tietovarasto. Tuntuu siltä, että mies valmistautuu erittäin hyvin ennen selostamiaan otteluita. Esim. sunnuntaisissa La-ligan otteluissa mies tuntuu tietävän kaiken mitä espanjalaisessa mediassa on puhuttu kyseisestä ottelusta ja ylipäätänsä jalkapalloilusta.

Toiveeni olisikin, että Virkkunen saataisiin joskus analille valio peläjä selostamaan. Innanen Arsenaal miehenä on aina vituttanut, Taivainen yleensä vaan aika jäässä, JP Jalo vois mun puolesta selostaa vaikka mestistä, kunhan pysyis poissa futiksesta ja jäljelle jää vain vanha harmaanöyhtä Heinonen, jonka hyviin puoliin lasken vittuilut Poolin,Arsun ja Chelskin otteista, taitaa olla kova ManUmies.

Toivottavasti ei Vinkuja Virkkusta sinne inisemään, ulisemaan ja raakkumaan… tosin sinällään ihan sama kun eivät muutenkaan Roversin pelejä tunnu juurikaan näyttävän kyseinen kanava ja muutenkin seuralla sarjaportaan vaihtokauden päätteeksi lienee edessä.

Virkkusen pärställä en välttämättä lähtis muiden naamoja hirveästi kommentoimaan :D

Samase minkä näköinen kaveri on, kuitenkin selostajalla se ääni on tärkein. Itse pidän Virkkusta parhaana selostajana, toiseksi paras on ehkäpä Antti Ennekari. Mulle on yksi lysti kuka niitä Canalin matseja selostaa, kun en itse kyseistä kanavapakettia omista. Urheilukanavan FA-Cup matseja seuranneena, en myöskään tahtoisi kuunnella Tero Karhun ärränpurentaa montakaan matsia enää.

Virkkunen siis jatkakoon Urheilukanavalla selostaen La Liga -otteluita, joihin hänellä on intohimoa sekä tarvittavaa tietoa. Virkkusta korvaamaan sopii hyvin Pepe Jürgens. Vaikka hänen tietotasonsa ei ehkä päätä huimaa, niin hänen juttunsa luovat sen verran positiivisen ilmeen ottelulle, että aina saa hymyillä on Pepe on äänessä. Valioliiga ja Canal+ taasen pitäköön ManUa hehkuttavat ärränpurijansa ihan ominaan.

Samase minkä näköinen kaveri on, kuitenkin selostajalla se ääni on tärkein.

Ikävä kyllä, pätee erityisesti Virkkusen tapauksessa jolla se ääni ei kovin kummoisesti televisio tai radioääneksi sovellu. Korvat kärsii.

Ikävä kyllä, pätee erityisesti Virkkusen tapauksessa jolla se ääni ei kovin kummoisesti televisio tai radioääneksi sovellu. Korvat kärsii.

Mieluummin Virkkusen asiantuntemusta ja värikkyyttä kuin Bubin tai Jarmo Lehtisen aneemista paskanjauhantaa.

En huomannut, että Crudellia olisi mainittu tässä topikkissa :nono:

Kyseessä on siis hardcore milanista...

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=sF0u4QTEMcA]YouTube - Tiziano Crudeli derby Milan Inter 3-2[/ame]

Samoilla linjoilla. Virkkusen ainoa hyvä puoli taitaa olla tuo tietotaso. Noihin läppiin olen jo ainakin omalta osaltani jo totaalisen kyllästynyt. Kyllähän ne aluksi vähän naurattivat, mutta nykyään vaan ärsyttää. Äänikin on Virkkusella niin sopimaton selostukseen. Kauheeta kimitystä suurimmaksi osaksi ja välillä menee täysin muminaksi josta ei ota mitään selvää.

Ennekari varmaankin suomalaisista selostajista se paras tällä hetkellä.

Mielipidekysymyksiä nämäkin asiat kuten lähes kaikki. Itse pidän Virkkusesta. Asiantuntevuutta löytyy ja sopivalla huumorilla ottaa asiansa. Kerran viikossa, kun La Liga-ottelun katsoo, niin siihen Virkkunen tuo mielestäni hyvää sykettä. Ennekari on varmaankin lupaavin selostaja tällä hetkellä ja olisi saanut saada kesän EM-kisoissa enemmänkin vastuuta. Tapsa on toki myös hyvä vaikkei enää valitettavasti paljoa selostushommia futiksen parissa ainakaan tee. Canalilta kaikki on ihan ok paitsi Heinonen, joka ärsyttää minua erityisen paljon. Mies provoaa jatkuvasti ja kertoo absoluuttisia "totuuksia" ja usein tulkitsee peliäkin täysin väärin.

Mulle tärkein selostajan ominaisuus on ilman muuta asiantuntevuus, se että ymmärtää jalkapalloa enemmänkin kuin vähää alusta, ja tietää myös mistä puhuu. Ei toki saa olla liian tönkköä kuten vaikkapa Bubilla, asiantuntevuuden lisäksi tarvitaan jotain muutakin :D Äänellä ei sinänsä ole väliä mulle, vaikka onhan Tapsan samettinen ääni aivan omalla tasollansa.... :drunk1:

Ennekari varmaankin suomalaisista selostajista se paras tällä hetkellä.

Eikös tuo Antti selostanut nuita EM kisoja paikanpäällä? Tottahan toki siitä jää parempi kuva, kuin mitä hän "vaativimmissa olosuhteissa" nelipäs Pasilan valkoisella (:D) sohvalla on. Minä en ainakaan ole kuullut esim. Virkkuselta ainuttakaan matsia, joka olisi selostautu paikanpäällä... .....ja paikanpäällä Tuomas luonnollisesti ponkaisisi aivan uusiin afääreihin.. Mutta mielipideasioita, mielipideasioita...

Selostajan merkityksestä vielä: olis kyllä jääny melekoset määrät jääkendon MM-kisoja kahtomatta ilman Mertarantaa..

E: olipas muuten Jürgens laimea "selostaessaan" äskeisiä suliksen SM -kisoja :superhappy: