Jump to content
Sign in to follow this  
sv werder fan

Paras derby?

Recommended Posts

El Clasico,Real Madrid-Barca.

MOD EDIT: TÄMÄ VIESTI JÄÄKÖÖN ESIMERKKINÄ ESILLE, JOTTA NÄITÄ EI TULE JATKOSSA. YHDEN LAUSEEN KURAA, EI PERUSTELUJA, EI TUO KESKUSTELUUN MITÄÄN UUTTA. KIELLETTY SÄÄNNÖISSÄ, JA POISTETAAN JÄRJESTÄEN, AINA KUN JOKU MODERAATTOREISTA NÄITÄ HELMIÄ BONGAA.

SAMANLAISIA VIESTEJÄ OLI KAKSI LISÄÄ TÄSSÄ KETJUN 3. SIVULLA, JOUKKUEET VAIN VAIHTUIVAT. KAKSI MUUTA LÄHTI DATABITTIEN HAUTAUSMAALLE.

- Alix

Juuri viime viikon pe tuli hyvä dokkari FST:ltä "Roma-Lazio - ikuinen derby". On kyllä elämän ja kuoleman päivä paikallisille kun nämä kohtaavat. Dokkarista tuli kuva että työväki kannattaa Romaa ja porvarit Lazioo. Loistavasti tuli kyllä esille miten futiskulttuuri vaikuttaa normaaliin arkeen. Suosittelen lämpimästi, josset vielä katsonut.

Pirkanmaan derby TamU-Haka.:thumbsup1:

Aina tasainen ja tunne rikas ottelu. Olen 4 vuoden aikana käynyt katsomassa ne kaikki.

samoilla jäljillä itse olen ollut paikalla kahdessa viimeisimmässä Tampereella ja kerran Tehtiksellä. Loistava on kyllä tunnelma näissä. Vaikka Ratina onkin oikea tunnelman tappaja.

Canal plussalta tulee aiheeseen sopiva ohjelma "Greatest football rivalries". Muutama jakso tullut katsottua ja erityisesti silmiin pisti tuo Old Firm jakso. Aikamoinen lataus pelaajilla on kyseiseen peliin ja usein se ilmenee pelin jälkeen korttitilastoissa.

Se ainoa ja oikea Klassikko, HJK-Haka :thumbsup1: Varsinkin nyt viime kausilla on pelit olleet aivan huikeita jännitysnäytelmiä. Popovichkin sai tälle kaudelle uutta latausta näihin otteluihin.

Hieno ottelu, ehdottomasti nykyveikkausliigan odotetuimpia matseja yhdessä turun derbyn kanssa. Mutta sillä erotuksella että Haka-HJK ei ole derby.

Hieno ottelu, ehdottomasti nykyveikkausliigan odotetuimpia matseja yhdessä turun derbyn kanssa. Mutta sillä erotuksella että Haka-HJK ei ole derby.

Miten niin ei ole derby?

Derby ei nyt tarkoita pelkästään paikallisotteluita vaan derby meinaa myöskin ihan muuten vaan merkittävää ottelua ja HJK-Haka on ehdottomasti derby.

e. Näköjään tästä asiasta on jauhettu jo aikaisemminkin tässä topikissa..

Miten niin ei ole derby?

Derby ei nyt tarkoita pelkästään paikallisotteluita vaan derby meinaa myöskin ihan muuten vaan merkittävää ottelua ja HJK-Haka on ehdottomasti derby.

e. Näköjään tästä asiasta on jauhettu jo aikaisemminkin tässä topikissa..

Wikipediasta:

In many countries the term local derby, or simply just derby (pronounced in most of the English-speaking world as 'dar-bee' /dɑːbɪ/ after the city of Derby, and 'der-bee' /dɚbɪ/ in North American English) means a sporting fixture between two (generally local) rivals, particularly in association football. In North America, "crosstown rivalry" is a more common term.

Football (Veikkausliiga)

• Capital derby - HJK v HIFK[/*:m:15pizglo]
  • Helsinki area derby - Any match between HJK, FC Honka, FC Viikingit, PK-35 and Atlantis FC,[/*:m:15pizglo]
  • Kymi derby - MyPa v FC KooTeePee[/*:m:15pizglo]
  • Northern derby - RoPS v TP-47[/*:m:15pizglo]
  • Pirkanmaa derby - Tampere United v FC Haka[/*:m:15pizglo]
  • Ostrobothnia derby - VPS v FF Jaro[/*:m:15pizglo]
  • Turku derby - FC Inter v TPS[/*:m:15pizglo]
Ice Hockey SM-liiga

• Helsinki Derby - HIFK v Jokerit[/*:m:15pizglo]
  • Satakunta Derby - Ässät v Lukko[/*:m:15pizglo]
  • Tampere Derby - Ilves v Tappara[/*:m:15pizglo]

Derby on siis yleensä paikallisten - useimmiten saman kaupungin/kylän - oukkueiden välinen ottelu. Käsitettä on venytetty tarpeen tullen, jos seuralla ei ole merkittävää kilpailua samalla paikkakunnalla, mutta esim. samassa maakunnassa on. (vrt. Tamu-Haka, tai VPS-Jaro).

Hakan ja HJK:n välistä ottelua ei voi kyllä hyvällä tahdollakaan kutsua derbyksi. HJK:lle löytyisi Helsingistä useitakin derbyjä, tosin tällä hetkellä se lienee Espoon - tuon ylisuuren lähiön - puolelta, kun Helsingin alueelta ei löydy toista pääsarjaporukkaa. Hakan kohdalla Tamu on luonteva paikallisvastustaja, sen ollessa Tampereen seudun ainoa (Hakan lisäksi) varteenotettava futisseura.

Edelleen, Haka-Klubi matsi on hieno koitos, mutta vaikka media miten viljelisi sitä derby-termiä tuonkin ottelun yhteydessä niin se ei sitä ole. Vai onko Chelsea-MU derby myös?

Ihan sama mulle mitä se wikipedia väittää. Mulle HJK-Haka on derby ja aika varmasti moni muukin on samaa mieltä. Ja kuten itsekin kirjoitit niin derby on yleensä ottelu jossa kohtaa samasta paikkakunnasta olevat joukkueet. Toki jaksat varmaan väittää edelleenkin vastaan, mutta minulle ja monelle muulle HJK-Haka on derby.

Eli joo. Kyllä minä voin ihan hyvällä tahdolla ja puhtaalla omatunnolla sanoa HJK-Haka ottelua derbyksi.

Wikipediasta:

In many countries the term local derby, or simply just derby (pronounced in most of the English-speaking world as 'dar-bee' /dɑːbɪ/ after the city of Derby, and 'der-bee' /dɚbɪ/ in North American English) means a sporting fixture between two (generally local) rivals, particularly in association football. In North America, "crosstown rivalry" is a more common term.

Yleensä, mutta ei välttämättä?

Ihan sama mulle mitä se wikipedia väittää. Mulle HJK-Haka on derby ja aika varmasti moni muukin on samaa mieltä. Ja kuten itsekin kirjoitit niin derby on yleensä ottelu jossa kohtaa samasta paikkakunnasta olevat joukkueet. Toki jaksat varmaan väittää edelleenkin vastaan, mutta minulle ja monelle muulle HJK-Haka on derby.

Eli joo. Kyllä minä voin ihan hyvällä tahdolla ja puhtaalla omatunnolla sanoa HJK-Haka ottelua derbyksi.

Kyllä, kirjoitin että yleensä joukkueet ovat samalta paikkakunnalta. Poikkeukset ovat kuitenkin edellä mainituista syistä johtuvia, eli kilpailun puute omalla paikkakunnalla tai muu vastaavanlaatuinen syy. Yhtään derbyä en tiedä, mitä kutsuttaisin derbyksi vain siitä syystä että se on ns. "kova peli".

Kutsu sinä sitä sitten miksi ikinä haluat, ei multa yöunet mene jos joku haluaa käyttää derby-termiä väärässä yhteydessä.

PS: Tänään kupittaalla varsinaispirkanmaan derby tamu-töpselit!

Minäkin yhdyn tähän.

Kyllä esimerkiksi minusta voi El Clasicoa ja Muna-Poolia väittää derbyksi.

Goal(lehti) kun listasi derbyt, silloin muistaakseni nämä kaksi peliä jäivät siitä ulos, koska ne eivät olleet paikallispelejä. Taas World Soccer otti nämä ottelut derbyjen listalle. Päättäkää itse kumpi on teistä parempi lehti?

Minäkin yhdyn tähän.

Kyllä esimerkiksi minusta voi El Clasicoa ja Muna-Poolia väittää derbyksi.

Goal(lehti) kun listasi derbyt, silloin muistaakseni nämä kaksi peliä jäivät siitä ulos, koska ne eivät olleet paikallispelejä. Taas World Soccer otti nämä ottelut derbyjen listalle. Päättäkää itse kumpi on teistä parempi lehti?

World Soccerilla ollut joku kesäharjoittelija töissä, ja vessapaperiakin tylsempi selluloosatuote - Goal - on kerrankin onnistunut olemaan nolaamatta itseään.

Kyllä, kirjoitin että yleensä joukkueet ovat samalta paikkakunnalta. Poikkeukset ovat kuitenkin edellä mainituista syistä johtuvia, eli kilpailun puute omalla paikkakunnalla tai muu vastaavanlaatuinen syy. Yhtään derbyä en tiedä, mitä kutsuttaisin derbyksi vain siitä syystä että se on ns. "kova peli".

Kutsu sinä sitä sitten miksi ikinä haluat, ei multa yöunet mene jos joku haluaa käyttää derby-termiä väärässä yhteydessä.

PS: Tänään kupittaalla varsinaispirkanmaan derby tamu-töpselit!

PSV:n, Ajaxin ja Feyenoordin väliset väännöt mielletään derbyiksi. Amsterdam, Rotterdam ja Eindhoven sijaitsejat kaiken lisäksi vielä eri maakunnissa.

Arsenalin ja ManU:n välisiä matseja sekä Liverpoolin ja ManU:n välisiä matseja taidetaan kutsua aika useasti derbyiksi?

Real Madridin ja Barcelonan välisiä otteluita kutsutaan El Clásicon ohella El derbi españoliksi. Barcelona ja Madridkaan eivät taida ihan samassa maakunnassa sijaita joten jälleen yksi ottelupari jota kutsutaan derbyksi vain koska se on ns. "kova peli".

Lisää esimerkkejä löytyy, mutta eiköhän pointti tullut jo selväksi. Ei sinulta varmaan yöunet mene, mutta kovasti tuntuu silti häiritsevän se, että joku kutsuu HJK:n ja Hakan välisiä otteluita derbyiksi.

World Soccerilla ollut joku kesäharjoittelija töissä, ja vessapaperiakin tylsempi selluloosatuote - Goal - on kerrankin onnistunut olemaan nolaamatta itseään.

Ja wikipediaan voi kirjoitella ihan kuka tahansa ihan mitä tahansa..

PSV:n, Ajaxin ja Feyenoordin väliset väännöt mielletään derbyiksi. Amsterdam, Rotterdam ja Eindhoven sijaitsejat kaiken lisäksi vielä eri maakunnissa.

Arsenalin ja ManU:n välisiä matseja sekä Liverpoolin ja ManU:n välisiä matseja taidetaan kutsua aika useasti derbyiksi?

Real Madridin ja Barcelonan välisiä otteluita kutsutaan El Clásicon ohella El derbi españoliksi. Barcelona ja Madridkaan eivät taida ihan samassa maakunnassa sijaita joten jälleen yksi ottelupari jota kutsutaan derbyksi vain koska se on ns. "kova peli".

Lisää esimerkkejä löytyy, mutta eiköhän pointti tullut jo selväksi. Ei sinulta varmaan yöunet mene, mutta kovasti tuntuu silti häiritsevän se, että joku kutsuu HJK:n ja Hakan välisiä otteluita derbyiksi.

Liverpoolin ja Maunon välistä ottelua tosiaan kutsutaan joskus North West derbyksi. Tästä on tullut väännettyä useampaan otteeseen, ja aika moni on sitä mieltä että oikeat derbyt on cityä ja evertonia vastaan, tämä olkoon median tuotoksia.

Arsenal-Maunoa en ole ikinä kuullut kutsuttavan missään yhteydessä derbyksi. Lähdettä?

El Clasicon kohdalla tuo Espanjan Derby-termi lienee, kuten moni muukin muka-derby, median hehkutusta? En tiedä kutsuvatko esim. paikalliset seurojen kannattajat tuota ottelua derbyksi? Realin ja Barcan välisen historian takia tuo el derbi espanol on kylläkin ihan järkeenkäypä. (hakalla ja klubilla hieman eri taustatekijät)

Ajax-Feyenoord on paikalliskielellä De Klassieker, eli tuossa ei derbystä puhuta mitään. Feyenoord-Sparta on ainakin Rotterdamin derby. PSV:lläkin löytyy paikallisvastustaja Eindhovenista, jotka pelaavat Eindhovenin derbyn.

Ajax-PSV on nykyaikana ihan kiva neppailu, vaikkakin Ajaxilaiset pitävät edelleen Feyenoord-matsia kovemmassa huudossa. Onko se PSV-peli sitten Hollannin derby vai? Toki nuo kolme joukkuetta sijaitsevat maantieteellisesti lähekkäin, tosin asiaan saattaa vaikuttaa se että koko hollanti on postimerkin kokoinen pläntti.

Voi olla että itse en vain sitten jaksa sulattaa sitä, kun media hehkuttaa liki jokaista huippuottelua derbyksi. Toki jos te haluatte sen ottaa absoluuttisena totuutena, niin mikäs siinä.

Eikä mua häiritse se että kutsut tuota derbyksi. Olen vain eri mieltä :) ja toki oikeassa ;)

Liverpoolin ja Maunon välistä ottelua tosiaan kutsutaan joskus North West derbyksi. Tästä on tullut väännettyä useampaan otteeseen, ja aika moni on sitä mieltä että oikeat derbyt on cityä ja evertonia vastaan, tämä olkoon median tuotoksia.

Arsenal-Maunoa en ole ikinä kuullut kutsuttavan missään yhteydessä derbyksi. Lähdettä?

Arsenalin ja ManU:n välisten ottelujen alla on muistaakseni puhuttu derbyistä, mutta saatan muistaa väärinkin. Sen takia tuolla perässä olikin kysymysmerkki.

El Clasicon kohdalla tuo Espanjan Derby-termi lienee, kuten moni muukin muka-derby, median hehkutusta? En tiedä kutsuvatko esim. paikalliset seurojen kannattajat tuota ottelua derbyksi?

Media taitaa enimmäkseen viljellä El Clásicoa, mutta myöskin El derbi Espánol on käytössä fanien kesken. Suomessa taas Hakan ja Klubin matseja kutsuu derbyiksi sekä seurojen fanit että media. Eli ehkä sitten Suomen Derby lienee se osuvin ilmaisu?

Ajax-Feyenoord on paikalliskielellä De Klassieker, eli tuossa ei derbystä puhuta mitään. Feyenoord-Sparta on ainakin Rotterdamin derby. PSV:lläkin löytyy paikallisvastustaja Eindhovenista, jotka pelaavat Eindhovenin derbyn.

Ajaxin, Feyenoordin ja PSV:n väliset ottelut kulkevat nimenomaan tuolla De Klassieker-nimityksellä, mutta myöskin derbyä käytetään varsin ahkerasti.

Ajax-PSV on nykyaikana ihan kiva neppailu, vaikkakin Ajaxilaiset pitävät edelleen Feyenoord-matsia kovemmassa huudossa. Onko se PSV-peli sitten Hollannin derby vai? Toki nuo kolme joukkuetta sijaitsevat maantieteellisesti lähekkäin, tosin asiaan saattaa vaikuttaa se että koko hollanti on postimerkin kokoinen pläntti.

Amsterdamin ja Eindhovenin välillä on kilometrejä n.125 kun taas Helsingistä Valkeakoskelle on palttiarallaa 145 km. Toki välimatkat Hollannissa ei kovin suuria ole, mutta ei ne ole Suomessakaan suuria.

Voi olla että itse en vain sitten jaksa sulattaa sitä, kun media hehkuttaa liki jokaista huippuottelua derbyksi. Toki jos te haluatte sen ottaa absoluuttisena totuutena, niin mikäs siinä.

En minä pidä Klubin ja Hakan välisiä otteluita derbyinä sen takia, että mediassa hehkuttaa niitä. HJK:n ja Hakan väliset ottelut ovat aina olleet minulle derbyjä ja sitä ne ovat jatkossakin.

e. Ja jos kerta se Tanu - Töpselit on sitten varsinaispirkanmaan-derby niin kaiketi Klubi-Hakallekin voidaan luoda nimi jolla saadaan puupäisimmätkin uskomaan kyseessä olevan derby.

HJK-Haka, Suomen Derby.. Eli nyt sitten kelpaa Alixillekin?

Paras derbyhän on kiistatta AC Milan vastaan Internazionale, elipäs siis Derby della Madonnina. Kaksi joukkuetta, jotka tulevat samasta kaupungista ja pelaavat kumpainenkin vieläpä samalla stadionilla, San Sirolla. Eipä ole toista näin menestyneiden ja maailmanlaajuisesti tunnettujen seurojen paikallistaistoa olemassa, Kaikemmaailman tusinaderbyt, kuten vaikkapa Manchesterin derby kalpenee, eihän niitä pelata edes samalla stadionilla..:thumbsdown1::superhappy:

AS Roma ja SS Lazio omaavat myös kiihkeän Derbyn, joka valitettavasti on joiltain vuosilta väkivallan leimaama. Ottelu, jonka voittoa kannattajat himoavat jopa enemmän kuin Scudettoa.. ..Legendaarinen derby tuokin, eipähän tosin Milanon derbylle mitään mahda.

Paras derbyhän on kiistatta AC Milan vastaan Internazionale, elipäs siis Derby della Madonnina. Kaksi joukkuetta, jotka tulevat samasta kaupungista ja pelaavat kumpainenkin vieläpä samalla stadionilla, San Sirolla. Eipä ole toista näin menestyneiden ja maailmanlaajuisesti tunnettujen seurojen paikallistaistoa olemassa, Kaikemmaailman tusinaderbyt, kuten vaikkapa Manchesterin derby kalpenee, eihän niitä pelata edes samalla stadionilla..:thumbsdown1::superhappy:

AS Roma ja SS Lazio omaavat myös kiihkeän Derbyn, joka valitettavasti on joiltain vuosilta väkivallan leimaama. Ottelu, jonka voittoa kannattajat himoavat jopa enemmän kuin Scudettoa.. ..Legendaarinen derby tuokin, eipähän tosin Milanon derbylle mitään mahda.

Hiukan koomista kun joku suomalainen kutsuu Manchesterin derbyä

tusinaderbyksi...

Hiukan koomista kun joku suomalainen kutsuu Manchesterin derbyä

tusinaderbyksi...

Tusinaderbyhän se on kun vertaa Milanon derbyyn..

..jopa suomalainen sen tietää.

Tusinaderbyhän se on kun vertaa Milanon derbyyn..

..jopa suomalainen sen tietää.

Rehellisesti sanoen en ole kummassakaan ollut paikan päällä, joten vähän vaikea on sanoa.