Jump to content
Sign in to follow this  
heke_93_

Kannabis lailliseksi?

Recommended Posts

No niin, päivän Helsingin Sanomat uutisoi aiheesta ja pitipä tähänkin tulla sitten kirjoittamaan.. Puhuivat vähän huumepolitiikan mahdollisista muutoksista ympäri maailmaa..

Kuten sanottua tiedän kaikesta ja kaiken  :mrgreen:  Tälläkin sektorilla on tullut tehtyä töitä.. Olen ollut pari vuotta A-klinikkasäätiöllä hommissa, vähän huumekatkon touhuja nähnyt ja sitten olen ollut se paha hasikesta puhuja -valistaja kouluilla. Olen käynyt toista sataa luentoa (keskustelutilaisuutta) pitämässä ammattikouluilla huumehista ja riippuvuuksista yleensä :nono: .. Repikää siitä huumoria ! Keskustelussanne nousee selkeästi esille kuolemiin vertailu ja kilpailu siitä, kumpi on vähemmän vaarallista. Tärkeintä on ymmärtää käytön syitä.

Olen itse suht kriittisesti lukenut lehtiä ja ihmetellyt paskan jauhamisen määrää. Väitän suuren osan olevan toimittajien silkkaa tietämättömyyttä, kuten molempiin suuntiin tapahtuvassa tiedottamisessa on selkeästi välillä tapahtunut. Oma lukunsa ovat sitten koululla puhumassa olleet kirjaoppineet tai toinen yhtä koominen ryhmä välillä, ne entiset nistit höyryymässä pahasta piikistä ja Turmion-Tommista (vai mikä nyt olikaan)..

Keskustelua on hassua lukea, kun en ole muutamaan vuoteen jaksanut suu vaahdossa aiheesta jutella. Ah, ja pitää mainita, että olen ollut aikuisten suljetulla osastolla myös töissä, johon tuodaan hoitoon molempien keskustelussa olevien päihdyttävien ainehien käyttäjiä psykoosissa.

Faija kysyi joskus viisaasti, miksi pitää käyttää mitään päihdettä? Jäin miettimään..No, toki päihdettä käytetään aina jonkin syyn vuoksi, kuten lääkkeitä tai tupakkiakin. Mikä syy kullakin on käyttää ni se taitaa olla se juttu. Ilman päihteitäkin pärjää elämässä   ;)

On hauskaa lukea puolesta puhujien perusteluita, jotka eivät selkeästi ole vielä kovin vanhoja ja elämää nähneitä, kiinnostuneita asioista kyllä ja etsivät erilaisia näkökulmia !  Osa jo vähän varttuneempia, mutta suu vielä vaahdossa (kuten minäkin  :mrgreen: ) Itse olen noin 40 v ja jonkun vuoden tarkastellut pallon menoa päihdekulttuurin sisältä ja ulkoa. Tuttuja on poistunut jo maailmasta päihteiden vaikutuksesta ja osa ihan vaan elämän sivuvaikutuksista johtuen  :rules: .  Ei vastaan puhujatkaan ihan kartalla joka asiasta ole, mutta samalla mietin, ovatko asiat hyvin, jos päihdettä johonkin tarvitsee?

Yksi asia mitä jäin lehden jutun lukeneena miettimään on tuo laillistaminen, johon kirjoitus selkeästi liittyi. Itse luulen että kannabis laillistetaan, koska se on yhteiskunnallisesti "halpa" lääkitys vaivaaviin mielenterveysogelmiin. Nyt jo 700 000 suomalaista syö virallisesti mielialaan vaikuttavia lääkkeitä (paljonko kokonaisuus..?). Alkoa käyttää helvetisti enemmän (toki se vähenevä trendi, kun ganjan käyttö yleistynyt). ja todella moni polttaa tupakkia vitutukseensa ! Nyt valtio joutuu kustantamaan kalliita lääkkeitä masentuneille ja alkoholi näyttäytyy tutkimuksien valossa todella paljon kustannuksia aiheuttavalta. Valtiolta uusi hyvä poliittinen suunnan muutos, rahaa säästöön ja jengi vaan pilveä polttamaan ! Sillälailla saadaan hyvät säästöt aikaiseks ja sitähän kaikki tämän päivän elämä on, yhtä suurta säästöä ! Näin vältytään myös ahdistuneille tarjottavalta, siltä helvetin kalliilta psykoterapialta ! Tuon kannabiksen laillistamisen myötä jengi siirtyis itse ostamaan "lääkityksensä", jotta sais lisää sitä hyvää oloa, pääsis eroon pahasta olosta tai vois vaan tuntea olonsa normaaliksi. Tämä olisi yhteiskunnan koneistoa pyörittäville hieno uutinen, pajauttelijat kun monesti ovat tyytyväisinä kotisohvillaan pelaamassa pleikkariaan töiden tai koulun jälkeen (sori yleistys, mutta nähnyt niin monta sohvaperunaa bongi eli vesipiippu huulilla, hamput vaatehuoneessa, että !!) . Nämä joittiperunat eivät aiheuta päänvaivaa päättäjille marisemalla hoitojen perään tai riehumalla ulkona ihan vaan selvinpäin, joissain kummallisissa säästöjen vastaisissa mielenosoituksissa !

Vähän meni sekavaksi, olenkohan liian selvinpäin? Tuo yo teksti piti olla viestinä selkeä, että päätökset tehdään usein säästöjen nimissä ja valtio säästää laillistamalla, ainakin lyhyellä tähtäimellä. Kuten toisessa ketjussa kirjoitin, lääkkeillä (+ ne päihteet) rauhoitellaan oireita ei yritetä löytää syitä oireilulle ja ratkaista niitä. Politiikassa on vähän sama ongelma kaiken kiiruun keskellä.

Repikää siitä huumoria   :heart:

-Sami

Onko kaikilla päihteitä käyttävillä sitten asiat jotenkin huonosti? Paras olisi jos osattaisiin pitää hauskaa ilman mitään päihteitä, mutta ei mielestäni niiden käyttäjiä kuitenkaan pitäisi kohdella kuin jotain rikollisia tai sairaita (joskaan ei myöskään minään sankareina), elleivät sitten ole niitä räyhääviä juoppoja tai passiivisia pilvipäitä.

Lääkekannabishan ei ole sama asia kuin kaduilta saatava tuote, ts. se ei päihdytä. "Vapaista" Yhdysvalloista tuli tässä taas vähän aikaa sitten hauska juttu, miten eräs crohnin tautia sairastanut nainen Texasissa tuskin pystyi tekemään muuta kuin makaamaan sohvalla, kunnes alkoi tekemään itse kannabisöljyä lääkkeiden käytön sijaan, ja kas kummaa olo parani huomattavasti & hän pystyi huolehtimaan jälleen pojastaan. Poliisit eivät olleet samaa mieltä, vaan tekivät ratsian, ottivat pojan huostaan ja nyt nainen joutuu vankilaan ehkä jopa 30 vuodeksi.

Kumpi tosiasiassa sitten tekee enemmän tuhoa; ne lääkepurkit toisensa jälkeen, joita vanhuksille syötetään, vai lääkekannabis?

Hmm.

Ymmärränkö oikein että vertaan jotain lääkekäyttöä tuollaiseen katukäyttöön/vapaa-ajankäyttöön? 

Morfiinikin on lääke ja hyvä lääke onkin !! Todella tehokas ja hyödyllinen. Nyt ei ehkä kannata ottaa mitään ääripään esimerkkejä tuolta pilvepolttokulttuurista. Mä tiedän se aika hyvin läpikotaisin, joten ihan mitä vaan skeidaa ei nyt jaksa kuunnella. Tosi tarinoita joo, mutta haloo ! On ääripäitä alkoholin käyttäjien kohtelussakin ja vaikka kuinka, mutta ehkei meidän kannata niistä keskustella?

Oletko seurannut 20 vuotta vierestä ku jengi sauhuttelee pajaria eli polttaa kannabista vaan vähän huvikseen?

Get the point ! aina käytölle on jokin syy. En sano onko käyttö nyt huono vai hyvä ja pitääkö sitä verrata johon toiseen parempaan tai huonompaan.. Käytölle on aina ja yksinkertaisesti jokin syy. Enkä ole nyt keskustelemassa siitä mikä on vaarallisin ja mikä vaarattomin. Päihteitä käytetään jonkin syyn vuoksi. Piste.

-Sami

Ymmärränkö oikein että vertaan jotain lääkekäyttöä tuollaiseen katukäyttöön/vapaa-ajankäyttöön? 

Morfiinikin on lääke ja hyvä lääke onkin !! Todella tehokas ja hyödyllinen. Nyt ei ehkä kannata ottaa mitään ääripään esimerkkejä tuolta pilvepolttokulttuurista. Mä tiedän se aika hyvin läpikotaisin, joten ihan mitä vaan skeidaa ei nyt jaksa kuunnella. Tosi tarinoita joo, mutta haloo ! On ääripäitä alkoholin käyttäjien kohtelussakin ja vaikka kuinka, mutta ehkei meidän kannata niistä keskustella?

Oletko seurannut 20 vuotta vierestä ku jengi sauhuttelee pajaria eli polttaa kannabista vaan vähän huvikseen?

Get the point ! aina käytölle on jokin syy. En sano onko käyttö nyt huono vai hyvä ja pitääkö sitä verrata johon toiseen parempaan tai huonompaan.. Käytölle on aina ja yksinkertaisesti jokin syy. Enkä ole nyt keskustelemassa siitä mikä on vaarallisin ja mikä vaarattomin. Päihteitä käytetään jonkin syyn vuoksi. Piste.

-Sami

Juurihan tuossa vitsailit, että Suomi säästää, jos jätetään masennuslääkkeet ostamatta ja laitetaan ihmiset kadulle polttamaan pilveä. Ei se nyt niin mene, että kaikille pitäisi vaan antaa kannabista jonain ihmelääkkeenä, mutta kyseisen kasvin on todistettu olevan erittäin hyödyllinen ja monipuolinen lääke monissa erilaisissa sairauksissa, ja sitä voitaisiin kehittää vielä enemmän. Asenteet tuntuvat silti olevan Suomessa ja jossain Texasissa sitä, että kannabis on kaikissa muodoissaan itse piru, kun kivat värikkäät pillerikasat eivät haittaa ketään.

Joutuuko alkoholista vankilaan, ja voidaanko sitä kutsua oikein missään tilanteessa lääkkeeksi?

No se tässä vähän omaa uskovuuttani viekin pois, että taistelen tässä periaatteessa mututuntumalla ideologisen syyn vuoksi, kun sinulla on enemmän kosketuspintaa asiaan todellisesti. En ole kuitenkaan varmaan sellaista väittänyt, etteikö jokin 20 vuoden riippuvuus tekisi oikeasti vakavaa jälkeä. Tosin minkään vähäisen viihdekäytön ei pitkällä aikavälillä kasvavassa määrin olevan tutkijakunnan osan mielestä ole lainkaan vaarallista, toisin kuin demonisoidaan.

Terve.

Noh noh, missä sä nyt sitä piru -asennetta niin hirveästi kohtaat? Jos yksi tai kaksi ihmistä vouhottaa vastaan ja välillä vailal parempaa tietoa niin pitääkö se nyt sitten yleistä ?

Ai voiko alkoholia kutsua lääkkeeksi :) Kysytkö tosissaan? Sillä on helvetisti terveysvaikutuksia ja joka ikinen sairaalan työtekijä taitaa sillä desifioida kätensä, ettei sairaalan ikävät bakteerit pääse leviämään? Herää Tolppa-Apina, missä hampputynnyrissä sä olet elänyt elämäs  :mrgreen:  Alkoholilla on ihan helvetisti hyviä ominaisuuksi, joten turha tulla tänne tota sun kauhuvalistusta syytämään ! Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekasin. Äijät syyttää kannabista parjaavia tiedon puutteesta ja itse ovat ihan pihalla alkoholin hyvistä ominaisuuksista . . . HAH ! !

Mä olen nähnyt sen koko 20 vuotta ja siinä matkalla kaiken muun "hyvän". Vaikea kuule sanoa milloin ja missä kulkee raja, mikä ongelma tai käytös johtuu mistäkin , vai johtuuko päihteestä. Kannabis on vahva mieleen vaikuttava aina. Joillakin vaikutus menee persiilleen ja sairaalaa pukkaa, toisilla taas on hauskaa ja voi rentoutua huolistaan / murheistaan. Minulle on yks ja hailee millä jengi haluaa itseensä vaikuttaa, kunhan hoitaa oman tonttinsa, eikä tule säätämään mun tontille.  Osa on muuten seksistä riippuvaisia, ne masturboi ihan jatkuvalla syötöllä, ei sekään kovin hyvään lopputulokseen johda, karvoja kasvaa käsiin ja näkö lähtee ! Toki se on laitonta julkisella paikalla, sakkoa siitä tulee ja voi tulla syytteitäkin.

Se on 100 % varmaa kuitenkin että päihteiden käytölle on aina jokin syy ! Demonit on sit jotain kauhuleffojen juttuja, asia erikseen. Mistä sä noi demonisointijutut muuten revit? En mä ihan hirvesti semmosta kohtaa omassa elämässäni. Moni puhuu, käyttäjä tai ei niin aika neutraalisti hampusta tänä päivänä. Lehtiä ja kirjoituksia voi lukea kuin piru raamattua eli älä nyt ihan kaikkea usko mitä täällä netissä kirjoitetaan tai mitä paikallinen sanomalehti julkaisee.. :)

Kyllä mä olen käyttjjiltä kuullut poliisien asenteenkin rentoutuneen noiden yhtä sätkää polttavien suhteen. Osa poliiseista vetää tiukkaa linjaa ja osa ei, ihan kuten täälläkin. Asiasta nykyään voidaan jättää tekemättä rikostutkinta ja kotietsinnät, toki niitäkin tapahtuu ja välillä saavat kiinni jonkun laittomuuksia enemmänkin puuhailevan. Kyllä mulla frendit nuoruudessa myi kamaa ihan urakalla ja osa vieläkin. Osa istuu vuosien tuomioita huumekaupasta ja osa ei. Osa on ihan viiripäitä, kun hajottaneet vuosia elimistöään aineilla (lue: alkoholilla tai huumeilla).

Mistä tässä nyt oikein puhutaan?

Jossain pitää olla raja vai pitääkö? Holhous on mun mielestä vastenmielistä. Osaan olla aika hyvin ihmisiksi. Meillä on erilaisia tapoja elää tätä elämää, mutta itse olen sitä mieltä että nämä jokaisen omat tavat olisi jees olla sellaisia, ettei kamalasti toisia omalla touhullaan pistä kärsimään Jos päihteidenkäytöstä aiheutuu kohtuuttomasti kuluja, joita joudun maksamaan, ei hyvä. Sama autolla ajavat, tiet kuluu ja niitä pitää päällystää uudestaan ja mä joudun maksamaan vaikka vedän fillarilla, ei hyvä. ENTÄ SITTEN YLEVERO !! MEILLÄ EI OLE TELKKARIA JA JOUDUN SILTI MAKSAMAAN SITÄ VEROA ! Maailma on täynnä vastaavaa eriarvoisuutta ja epätasapainoa. Ei me tästä pallosta täydellistä saada, mutta aika hyvä kuitenkin kun jutellaan asioista ;)

-Sami

Minut on koulussa ja kotona kasvatettu uskomaan virheellisiä totuuksia kannabiksesta, jotten moiseen myrkkyyn sortuisi. En vieläkään ole sortunut, mutta mielikuvani on mullistunut otettuani myöhemmin asioista itse selvää. Suomessakin tullaan tulevaisuudessa olemaan varmasti enemmän kannabismyönteisiä nykynuorten vanhentuessa, mutta ei nykypäivän yhteiskunta vielä kovin myönteisesti kyseiseen yrttiin suhtaudu, kuten voidaan huomata vaikka siitä, ettei sen dekriminalisoinnille löydy paljoa kannatusta. Tuo kertoo varmasti myös siitä, että politiikasta ei olla kauhean kiinnostuneita.

Ehkä meillä on tässä keskustelussa mennyt nyt vähän lääke- ja viihdekäyttö sekaisin, mutta piti sanomani, että lääkekäytöstä käytävästä keskustelusta heijastuu kyllä vahvasti suomalaisten asenteet. Vähän aikaa sitten oli se joku kannabisilta Ylellä, jossa joku kaveri yritti selittää, että viihde- ja päihdekäyttö ovat täysin eri asia. Hän oli stereotypisen nistin oloinen, ja siitäkös kaikki riemastuivat, mutta vasta jälkeenpäin ihmiset tajusivat hänen olevan vakavasti sairas (MS), ja oikeasti tarvitsevansa lääkitystä. 

Vähän on teikäläisellä ristiriitaa tuossa, että vihaat holhousta, ja sinua ei kiinnosta mitä muut tekevät, mutta silti moralisoit täällä päihteidenkäyttäjiä ja kerrot heillä olevan ongelmia. Et halua maksaa muiden päihteidenkäytöstä johtuvia kuluja, mutta olet silti kannabista vastaan, vaikka se tuottaisi sinulle vähemmän maksettavaa?

Moi.

Mä olen myös joutunut itse kaivelemaan tietoa päihteistä, kun kotona ei mitään käytetty ja ei niistä oikein tiedetty. Mun vanhemmat oli niin iäkkäitä mun teini-iässä ettei niillä ollut mitään hajua sen hetken päihdekulttuurista. :mrgreen: Olis monia hauskoja esimerkkejä, mutta ehkei niistä nyt. Tuli joo kaiveltua jokunen vuosi opintojen ja työn puitteissa "tietoa" esille. Nyt on mittari jo vähän täynnä tätä ikuista keskustelua kannabiksesta ja alkoholista, samaa vammasta vääntöä kuin yli 20 vuotta sitten. Luin tuolloin työssäni  paljon netissä olevia tekstejä, niin puolesta kuin vastaan. Luin myös kirjoja ja artikkeleita lehdistä, niin kannabisyhdistyksen lehtiä kuin lääketieteellisiä julkaisuja. Meni ulkomaankielellä ja Saameksi.

Yksi asia ei irtoa mistään viihdekäytön muodosta eli tunteiden vuoksi käytämme päihteitä, de fakto. Tästä ei paljon löydy tietoa ja siihen on syynsä. Lääkekäyttö on sitten toinen asia, mutta monesti se lääkekin vaikuttaa tunnetasolle, aivan kuten morfiini tai amfetamiini lääkkeinä. On toki puuhattu päihdyttämätöntä kannabista lääkekäyttöön. Veikkaan ettei se saa yhtä kovaa suosiota lääkkeenä ;) eli joki viehtymys ihmisellä on päihtyä, ollut jo vuosituhansia.

Ja toki ristiriitaisia nämä asiat päihteidenkäytön suhteen ovatkin, vai ovatko ne sinulle niin kovin selkeitä ja helposti selitettäviä asioita? Minusta eri päihteitä ei voi verrata oikein keskenään tai ei kannata. Alkoholi aiheuttaa hitosti ongelmia, olen todella nähnyt sen ja olen myös nähnyt sen kun joku juo lasillisen silloin tällöin ilman ongelmia. Sama hampun kanssa, jotkut jämähtää päivittäiseen käyttöön ja ovat hiema rasvoissaan, mutta toiset taas käyttävät harvakseltaan ja elävät tavallista elämää käytön ohessa. mitähän sä oikein ajat takaa.. Sinä olet vaan aika kovasti sen pajautuksen puolesta puhumassa, ettei vaan olisi oma lehmä ojassa.. :nono:  Ja olkoon, ei mua kiinnosta vaikka sauhuttelisit 24/7.

En pidä holhouksesta, totta. Sinulle taisi vain osa tekstistä aueta, kirjoitinko niin huonosti, sillä jätit ison osan huomioimatta vastauksessasi. No, otetaan uudestaan.. Jos elän aiheuttamatta omalla elämälläni muille kovin paljon harmia niin mielestäni se on ok, vai oletko eri mieltä? Jos kaikki eläisivät näin niin ei olisi niin kovat verot, eivätkä seinänaapurit pöllis sun kamoja kellarista :) Päihteidenkäytöstä nyt sattuu jostain syystä olevan myös helvetisti kuluja yhteiskunnalle ja ajoittain myös naapurille paljon mielipahaa, niin kyllähän se vähän ongelma on, niin viina kuin kannabiskin, vai olenko väärässä? Ei se ole holhoomista.

Miten suhtautuisit päihdeäiteihin. Eli tutkimuksella voidaan osoittaa äidin päihteidenkäytön vaurioittavan sikiön kasvua ja kehitystä monella tavalla. Eikö näitä äitejä pidä saattaa vastuuseen tai hoitoon, jotta lapsi saisi edes jonkinlaisen mahdollisuuden tasapainoiseen elämään? Näitä päihdeäitejä synnyttää  joka vuoisi paljon, eli paljon  tulee maailmaan vaurioituneita vauvoja, jotka joutuvat äidin viihdekäytön seurauksena elämään elämänsä jollakin tasolla vammautuneena. Holhotaanko nyt vai annetaanko äidin vetää kuin vaan?

Mutta kuten sanottua, itselläni ei toistaiseksi ole autoa ja joudun silti maksamaan toisten kuluttamia teitä.. ei oo reilua ja on vähän ristiriitaista. Eikö sitten saa olla ristiriitaista? Minusta saa. Maksan hieman myös toisten kuluttamaa tietä, osa niistä tuo mulle myös ruokaa lähikauppaan.. Ajakoot toiset autollaan, kunhan eivät minun yli. Raja on oltava jossakin, saatko langanpäästä kiinni?

Mikä idea sinulla on puolustella tuota kannabista niin innokkaasti? Kaivelet viinan haittoja esille, vaikka näytät tietävän siitä melko vähän. Kannabiksesta otat esille jotain ihan övereitä tapauksia, joita putoilee aina silloin tällöin lehtiin, sen kaiken muun ohella. Luet ehkä vähän sinisilmäisesti lehtiä tai nettiä. Rivien välissä lukee myös jotain..NIISTÄ VÄHÄN RENNOMMIN MENNEISTÄ KANNABIKSEN KÄYTTÄJIEN KIINNI JÄÄMISISTÄ EI KIRJOITETA LEHTIIN. Eikä niistä viikonloppuna kotonaan lusikallisen konjakkia (sydänlääkkeeksi) ottavista myöskään. Herätys, en minäkään Tukiaisen juttuja jaksa iltalehdestä tai seiskasta lukea.

Ja huomaa myös se, että siitä lääkekäytöstä puhuttaessa jossain kivassa telkkariohjelmassa, on tuossa ohjelmassa ehkä haluttukin hakea paljon keskustelua herättävät puhujat. Ääripäät esille töllöön ja saadaan hyvä soppa aikaiseksi, myös ohjelman jälkeen lehtiin hieman jatkoa.  Eli pyyhi suupielet vaahdosta ja anna niiden sauhuttelijoiden sauhutella rauhassa ja ole tyytyväinen jos itselläsi ei ole tarvetta päihtyä.

Ja miksi nuorten pitäisi kannabikseen suhtautua myönteisesti ? Mä puhuin neutraalista. On paljon nuoria, joiden ympärillä sauhutellaan vaikka ja kuinka, mutta itse niitä ei kiinnosta. Moni suhtautuu pilveen jo neutraalisti.

Ja laillistaminen. Onko siitä oikeasti hyötyä?  Pitäiskö itse kirjottaa jo valmiiks tähän kaikki klassiset selitykset, sekä puolesta että vastaan. Jokin syy Hollannillakin oli vähän peruutella ja kiristää hieman politiikkansa.

Muistan joskus taanoin kun oltiin Roskilden festareilla ja tutut jatkoi siltä Damiin vähän sihauttelemaan. Damissa oli tullut sitten ystävällinen kokkelin myyjä ja yrittänyt pölliä frendien rinkat puukolla uhaten. Jotta kyllä näitä kauhutarinoita piisaa sieltäkin maasta, jossa kaikki on niin hyvin kun kannabis on laillista. Tarina päättyi kuitenkin onnellisesti, frendi veti pataa sitä rinkan pöllijää ja raahas lopulta jalasta pitkin katua perässään  :mrgreen:  En suosi väkivaltaa oikeesti, mutta toi tilanne saa mut aina hyvälle tuulelle.

-Sami

Suodatin vähän, koitetaan vastata näihin.

Ja toki ristiriitaisia nämä asiat päihteidenkäytön suhteen ovatkin, vai ovatko ne sinulle niin kovin selkeitä ja helposti selitettäviä asioita? Minusta eri päihteitä ei voi verrata oikein keskenään tai ei kannata. Alkoholi aiheuttaa hitosti ongelmia, olen todella nähnyt sen ja olen myös nähnyt sen kun joku juo lasillisen silloin tällöin ilman ongelmia. Sama hampun kanssa, jotkut jämähtää päivittäiseen käyttöön ja ovat hiema rasvoissaan, mutta toiset taas käyttävät harvakseltaan ja elävät tavallista elämää käytön ohessa. mitähän sä oikein ajat takaa.. Sinä olet vaan aika kovasti sen pajautuksen puolesta puhumassa, ettei vaan olisi oma lehmä ojassa.. :nono:

Päihteidenkäytöstä nyt sattuu jostain syystä olevan myös helvetisti kuluja yhteiskunnalle ja ajoittain myös naapurille paljon mielipahaa, niin kyllähän se vähän ongelma on, niin viina kuin kannabiskin, vai olenko väärässä? Ei se ole holhoomista. Miten suhtautuisit päihdeäiteihin. Raja on oltava jossakin, saatko langanpäästä kiinni?

Mikä idea sinulla on puolustella tuota kannabista niin innokkaasti? Kaivelet viinan haittoja esille, vaikka näytät tietävän siitä melko vähän. Kannabiksesta otat esille jotain ihan övereitä tapauksia, joita putoilee aina silloin tällöin lehtiin, sen kaiken muun ohella. Luet ehkä vähän sinisilmäisesti lehtiä tai nettiä. Rivien välissä lukee myös jotain..NIISTÄ VÄHÄN RENNOMMIN MENNEISTÄ KANNABIKSEN KÄYTTÄJIEN KIINNI JÄÄMISISTÄ EI KIRJOITETA LEHTIIN. Eikä niistä viikonloppuna kotonaan lusikallisen konjakkia (sydänlääkkeeksi) ottavista myöskään. Herätys, en minäkään Tukiaisen juttuja jaksa iltalehdestä tai seiskasta lukea.

Eli pyyhi suupielet vaahdosta ja anna niiden sauhuttelijoiden sauhutella rauhassa ja ole tyytyväinen jos itselläsi ei ole tarvetta päihtyä.

Ja miksi nuorten pitäisi kannabikseen suhtautua myönteisesti ? Mä puhuin neutraalista. On paljon nuoria, joiden ympärillä sauhutellaan vaikka ja kuinka, mutta itse niitä ei kiinnosta. Moni suhtautuu pilveen jo neutraalisti. Ja laillistaminen. Onko siitä oikeasti hyötyä?

Ehkä se on teikäläinen, jonka täytyisi ne suupielet pyyhkiä. Olen muodostanut kaikesta aiheesta lukemastani/kuulemastani mielipiteen, jonka pohjalta keskustelen internetissä. Kertooko juuri tämä jotain niistä asenteista, että minut leimataan täällä hampputynnyrissä kyykkiväksi pössyttelijäksi? Itsellä ei ole pakottavaa tarvetta käyttää päihteitä, mutta myöskään miksikään absolutistiksi minusta ei ole. Haluan elää tuota tavallista elämää mistä puhuit, mutta en koe ongelmaksi jos silloin tällöin käytän päihteitä. Itsellä ei ole mitään hajua millaista pajauttelu on, saati mistä sitä edes saa. Olkoot että jotkut poliisit ovat rennompia, en myöskään ihan viitsi riskeerata että joutuisin ongelmiin. Tämän vuoksi kannatan dekriminalisointia. Huonon poliisin sattuessa paikallaan kun se harmiton pössyttelijä ei saa pössytellä rauhassa.

Olen samaa mieltä kanssasi päihdeäideistä. Taisin muutenkin kirjoitella aiemmin, että jos päihteidenkäyttö menee liialliseksi / niitä käytetään raskaana / ajaessa autoa jne, tulee todellakin suhtautua käyttäjään eri tavalla eikä vain hyysätä. Rattijuoppoutta täytyy rankaista, sillä he vaarantavat tällä muidenkin elämän. Samalla logiikalla täytyisi päihdeäitejä rankaista, mutta ehkä tuo on kuitenkin asia erikseen. Tietysti jos ei lapsesta pysty huolehtimaan, on se otettava huostaan synnytyksen jälkeen. Itse en kyllä voi käsittää äitejä, jotka edes tupakoivat raskaana ollessaan. Pössyttelijät ja alkoholistit sitten ihan samalla tavalla mielestäni molemmat - potilaina.

Ehkä luen sitten sinisilmäisesti lehtiä, vaikka luen mitä siellä tosissaan lukee. Ihan millekään Iltasanomien kohushokkilinjalle en tietenkään lähde (Kannabis tekee nuoremmaksi, katso kuvat!). Ehkä tuo onkin ongelma, että ihmisille valehdellaan jättämällä nuo rennommat poliisitarinat väliin. Toisaalta se olisi suuri järkytys monille, ja päiviräsäset pääsisivät taas vauhtiin. Ehkä olet oikeassa siinä, että kannabista ja alkoholia on vaikeaa verrata toisiinsa, mutta mielestäni kyseinen vertaus on täysin paikallaan ottaen huomioon molempien aseman laissa.

Nuorten ei pitäisikään suhtautua mitenkään hirvittävän ihailevasti ja myönteisesti kannabikseen, mutta neutraalisti monet suhtautuvatkin, toiset taas ovat suomalaisen yhteiskunnan tuotoksia ja paheksuvat nistejä ala-asteen ganjaluennon perusteella. 

Kirjoittamani äidinkielen essee:

Hävitty ja turha huumesota

Huumeet ovat pahasta, ja ne ovat syystä kiellettyjä – vai ovatko? Nykyinen kieltoihin perustuva huumepolitiikka ei ole saavuttanut tavoitettaan, ja mielestäni pitäisi pohtia toisenlaisia ratkaisuja. Maailmalla kuolee järjetön määrä ihmisiä huumeita vastaan käytävän sodan seurauksena, eikä tälle uhriluvun kasvulle näy loppua. Ratkaisuni kaikkiin huumeisiin liittyviin ongelmiin olisi niiden kaikkien laillistaminen.

Tunnetuin huumesodan vallassa olevista maista on varmasti Meksiko. Yhdysvaltojen etelänaapurin entinen presidentti Vicente Calderon aloitti vuonna 2006 huumeiden vastaisen sodan, jossa on siitä lähtien kuollut enemmän ihmisiä kuin samalla aikavälillä Afghanistanissa. Raja laajalti korruptoituneen hallinnon ja poliisin, sekä huumekartellien välillä on häilyvä – maa on itse asiassa vahvasti sisällissotaan verrattavissa olevassa tilassa. Nobel-palkittu entinen YK:n pääsihteeri Kofi Annan totesikin hiljattain osuvasti, että ”hävitty” huumeita vastaan käytävä sota on oikeastaan enemmänkin sota ihmisiä ja ihmisoikeuksia vastaan, ja se on mahdollistanut maailmanlaajuiset ja massiiviset rikollismarkkinat huumekaupasta, ruokkien korruption ja väkivallan syntyä.

Huumesota on syönyt tähtitieteellisen määrän rahaa. Joidenkin arvioiden mukaan huumeita vastaan käytävään sotaan palaa vuosittain maailmanlaajuisesti jopa 100 miljardia dollaria, joista suurimman osan maksaa USA. Huumeiden myynnin tuotot valuvat tietysti suoraan rikollisille, ja maailman suurimpien huumekartellien johtajat, kuten Joaquín ”El Chapo” Guzmán, ovat vuosi vuoden perään talouslehti Forbesin maailman rikkaimpien ja vaikutusvaltaisimpien ihmisten listalla. Lisäksi resursseja palaa tolkuton määrä ihmisten pitämiseen vankilassa huumerikosten vuoksi. USA:n vankilaviraston mukaan jopa 46% vuosittain vankilatuomion saavista ihmisistä on huumerikollisia.

Maailma ilman huumeita on illuusio. Tältä planeetalta tulee aina löytymään ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita erilaisten päihteiden käytöstä. Onko huumeiden kieltäminen kuitenkaan oikea tapa, vai pitäisikö panostaa enemmänkin valistukseen, ja sääntelyyn? Tupakan käyttöä on esimerkiksi Suomessa saatu vähennettyä tehokkaammalla valistuksella, sekä käytön kieltämisellä mm. ravintoloissa. Suomessa alkoholin kieltämisellä saatiin aikanaan aikaiseksi vain se, että viinaa olikin saatavilla enemmän kuin koskaan.

Kannabiksen dekriminalisointi, eli sen käytön laillistaminen, yleistyy maailmassa kovaa tahtia. Esimerkiksi USA:ssa monet osavaltiot, kuten Colorado ja Washington ovat jo laillistaneet huumeen käytön. Tämä on ehdottomasti hyvää kehitystä, mutta ei lopulta poista sitä, että rahat valuvat järjestäytyneelle rikollisuudelle. Huumekartellit ovat lisäksi huomioineet tämän, ja tuottavat nykyään huomattavasti enemmän heroiinia, kuin kannabista.

Huumeiden dekriminalisointi poistaisi kuitenkin erittäin paljon ongelmia maailmassa. Malliesimerkkinä voidaan pitää Portugalia, joka dekriminalisoi kaikki huumeet heroiinista kannabikseen vuonna 2000. EU:n laskelmien mukaan maan HIV-tartunnat ja yliannostuskuolemat ovat sittemmin vähentyneet merkittävästi. Huumeista käytävässä keskustelussa argumentoidaan usein, että käytön laillistaminen lisäisi huomattavasti käyttöä, mutta näin ei ainakaan Portugalissa ole käynyt. Käytön ollessa laillista ongelmakäyttäjillä on selkeästi pienempi kynnys hakeutua hoitoon, kun heidän ei tarvitse pelätä rikosseuraamuksia. Portugalin viranomaisten mukaan heroiinin käyttäjien määrä on vähentynyt lakiuudistuksen jälkeen lähes puolella.

Portugalin vastakohta, ääriesimerkki, on taasen viime aikoina otsikoihin noussut täysin sekasortoisessa tilassa oleva Filippiinit. Maan uusi presidentti Rodrigo Duterte on kehottanut kansalaisia tappamaan huumekauppiaita, ja parissa kuukaudessa Duterten noustua valtaan on arvioiden mukaan saanut surmansa noin 1900 ihmistä poliisin ja kansalaisten tappamana. Duterte on myös ilmoittanut vähät välittävänsä ihmisoikeuksista. Kaikki maat tuomitsevat Filippiinien toiminnan, mutta itse asiassa pitämällä huumeet kiellettyinä ovat samalla linjalla, ja ruokkivat väkivaltaa esimerkiksi Meksikossa.

Huumeet itsessään, jotkin enemmän, jotkin vähemmän, ovat erittäin vaarallisia aineita, ja huonoksi ihmisen terveydelle. Mielestäni huumeista käytävässä keskustelussa tulisi kuitenkin ottaa enemmän huomioon niiden laittomuudesta johtuvat yhteiskunnalliset ongelmat, kuin niiden terveysvaikutukset. Kuten Kofi Annankin totesi lausunnossaan hiljattain: ”Uskon huumeiden tuhonneen monien ihmisten elämän, mutta hallitusten politiikan tuhonneen useamman”.

Eksyin tänne lukemaan vanhoja viestejäni. Pysyn sinällään pääajatuksieni takana, mutta toisaalta myös huvittaa se tietty naiivius asiaa kohtaan, ja innokkuus puolustella huumeita internetissä lukemani perusteella. Nyt on parissa vuodessa nähnyt ja kokenut paljon enemmän, myös tämän asian suhteen, ja kosketuspintaakin on asiaan. Melkeinpä suosittelisin ihmisiä olemaan hiljaa, jos käyttöä ei ole ikinä nähnyt, tai kokenut. Huumeiden sosiaalinen asema tekee niistä keskustelun hyvin hedelmättömäksi, kun ihmiset ovat niin tietämättömiä. Toki se nyt onkin suomalaisen huumepolitiikan avain - pidetään asia kansalta mahdollisimman piilossa, ja valistetaan propagandamaisesti niiden olevan huonoksi ihmiselle, niin eivätpähän ala käyttämään. En todellakaan suosittele käyttöä kenellekään, vaikka monille ihmisille se sopiikin - toisille kun se ei sovi ollenkaan, ja ajatusmaailma voi vetää sellaiseen solmuun, että havahtuu suljetulta osastolta, taikka kovempien aineiden parissa saattaa löytää itsensä six feet under.

Kovin keskityin puhumaan masentuneisuudesta, ja nuorten pakottavasta tarpeesta saada päänsä sekaisin jonain muiden ongelmana, mutta en huomannut niitä olevan myös itselläni. Varmaan siitä johtuen alunperinkin olin päihdemyönteinen, ja kokeilunhaluinen. Pian huomasinkin vetäväni kännit joka viikko, ja pidemmällä kaavalla siitä ei tietenkään seuraa paljoa hyvää. Alkoholi kuitenkin on laillista, ja lähipiirissäkin kännäillään välillä! Ja paskat, siinä jos jossain on kovan luokan huume, joka on laillista vain, koska kansa on niin alkoholisoitunut. Ei sillä, etteivätkö alkoholin hyvät puolet olisi hyvin eeppisiä. Itseä ei välttämättä olisi olemassa ilman sitä, ja siitä on saanut lukemattomia hyviä muistoja. Siinä kohtaa alkaa kuitenkin mennä alamäkeen, kun niitä muistoja jää tuskin mistään illasta, ja juo jonkin muun syyn vuoksi, kuin että pitää välillä vähän hauskaa. Kantapään kautta opin itse vähentämään, vaikka onhan se nyt hauskaa joskus sekoilla.

Mitä tulee kannabikseen, niin onhan hamppu kenties maailman voimakkain kasvi. Siitä on myös vaikea puhua vaikutusten ollessa niin yksilöllisiä. Itsellä ne ovat hyvin psykedeeliset, ja sterotyyppisen hyvänolon ja hihittelyn sijasta syvennyn ajatusmaailmaani. Maailmankuva laajenee, mutta omiin ajatuksiin on suhtauduttava hyvin kriittisesti, sillä mt-ongelmat ovat mahdollisia. Usein tuosta voi saada jotain paniikkioireita, joiden vuoksi itse en useammin käytä. Bilekäytössä toki mahtava päihde.

Aina sitä kuulee, kuinka kannabis johtaa kovien huumeiden käyttöön. Harva sitä aloittaakaan heroiinista, mutta syyt eri päihteiden käytölle ovat usein niin yksilöllisiä. Yksinkertaisesti väittäisin ihmisten olevan kokeilunhaluisia, ja esimerkiksi kannabiksen sosiaalisen aseman vuoksi heidän ajautuvan yhteiskunnasta syrjäytyneiden piireihin, joissa on saatavilla kaikkea. Toisaalta ero mietojen ja vahvojen päihteiden välillä on aika häilyvä. Itselle esimerkiksi kannabis ja alkoholi voivat hyvin mahdollisesti olla paljon vaarallisempia, kuin vaikkapa joku MDMA. Ja toisaalta mm. eri psykedeeleistä, dissosiatiiveista, ja empatogeeneistä saa usein lukea, kuinka niillä voi olla paljon positiivisiakin vaikutuksia psyykkeelle. Alamäki lienee kuitenkin taattu, jos ryhtyy vaikkapa piikittämään jotain heroiinia. Toisaalta näitäkin tapauksia tulee, että Sillanpää kärysi metamfetamiinista, ja on ihailtu musatähti. Tiedä sitä, mitä sielläkin toki on kulissien takana piilossa.

Tyhmäähän tämän kaltaisten mielipiteiden kertominen nykypäivänä on, kun poliisisedät voivat tulla ja pilata tulevaisuuteni, mutta jos niin käy, niin sille on varmasti jokin perimmäinen syy, niin kuin kaikella ihmeellisissä elämissämme. Ehkä mut on lähetetty tänne korjaamaan suomen huumepolitiikka inhimillisemmäksi. :)

https://youtu.be/LZVr8s3LeXc

Päihdekeskustelua :)

Ollakko vai eikö olla? Kumpi oli ensin muna vai ganna? Äijä fiilistelee omaa juttuaan ja mä omaani.

Mihin tarvitsee päihteitä? Mä oon holisoitunu rauhallisessa mittakaavassa jalkapalloon..

Eikö saa keskustella väkivallastakaan, jos ei ole käyttänyt tai kokemusta siitä?

Päihteet eivät tosiaan ole ratkaisu yhtään mihinkään. Elämä on parasta huumetta, ja omat asiat kannattaa huolehtia mahdollisimman hyvin kuntoon, ennen kuin ryhtyy pelleilemään minkään aineen kanssa. Jalkapallosta saatava hyvänolontunne on itseasiassa parempi, kuin monet huumeet. Jos saisi valmistaa oman päihteen, olisi se Aaron Ramseyn maali suoraan suoneen. Onko toki sekään sitten hyvä, että elämäni pyörii Arsenal-nimisen jalkapalloseuran ympärillä, ja sen otteet lähinnä masentavat minua? Aina kuitenkin annan uuden mahdollisuuden, kenties Chelsea kaatuu tänään!

Toi heittoni hiljaa olemisesta oli ehkä hieman huono. Esimerkiksi kannabistrippi on niin subjektiivinen kokemus, joka riippuu niin ihmisestä, kuin käyttötavasta- ja määrästä, lajikkeesta, kuin mielentilastakin. Voihan joku ihminen kokeilla kerran, saada paniikkikohtauksen, ja sen jälkeen saarnata kaikille kavereilleen, kuinka ikävää hänellä oli. Tokikin kaikilla on mielipiteenvapaus maassamme. Demokratia toimii niin. Suurimmalla osalla ihmisistä vaan ei ole mitään käsitystä kasvin mahdollisista vaikutuksista, ja he ovat muodostaneet mielipiteensä ala-asteen valistusluennon perusteella. Itse kun olen ihmisten kanssa yrittänyt keskustella, on yleisin vasta-argumentti se, että miksi kannabis sitten on laitonta, jos se on vaaratonta? Laittomaksihan se tehtiin tietyistä rasistisista syistä USA:ssa, ja kieltämisen aalto levisi Suomeen (aiemmassa viestissäni video, jos ei jaksa googlettaa). Kuten todettua, vaaratonta se ei missään nimessä ole, mutta toistaiseksi ei ole kuolonuhrejakaan raportoitu. :)

Sitten taas kun miettii kaikkea vääryyttä maailmassa, voisi olla mielenkiintoista nähdä mitä jonkun LSD:n laskeminen juomaveteen tekisi. Auttaisiko se ihmisiä hyväksymään itsensä, sekä muut ihmiset, ja olemaan rakastavaisempia? Hyvin mahdollisesti. Monet "huumeet" kun myös avartavat sisäisiä maailmojamme, vaikka heikko mieli ei niitä kenties kestäkään. Kotikaupungissani se ei toki enää ole niin mieltä avartavaa, kun näkee ties missä psykooseissa kaduilla heiluvia ihmisen raatoja. Joku veijari tuossa vähän aikaa sitten tanssi keskustassa alasti jonkun luudan kanssa keskellä päivää. :D No, kunhan eivät muita vahingoita, ja pitäisivät itsensäkin mahdollisimman hyvin kondiksessa.. Huonoa julkisuutta nämä, sekä tietty myös jatkuvat rattijuopumukset tekevät aiheelle.

Keskustelu kannabiksesta on itsellä jo sellainen aihe, että sen aika on ajanut jo ohi. Kun en tarvitse moista päihdettä "mieltäni avartamaan" tai jotain fiiliksiä saadakseni niin tuntuu vähän turhalta jauhaa siitä. Toisaalta voin saada sinut miettimään kyseisen päihteen merkitystä itsellesi ja ehkä siitä miettimisestä on jotain iloa sinulle.

Onko oikein tai väärin käyttää kannabista? Se on vähän sama kuin mikä tahansa päihde/tekeminen, jolla halutaan vaikuttaa mielialaan, tunteisiin tai ajatteluun. Jos on elämäänsä tyytyväinen niin eipä sitä kai tarvii oikein mitään ylimääräisiä päätään sekottamaan. Yksinkertainen on kaunista :)

En aina oikein ymmärrä keskustelua uusien päihteiden laillistamisesta. Tärkeämpää olisi ehkä keskustella nykyisten laillisten päihteiden laittomaksi tekemisestä, sillä niiden haitat ovat varmuudella suunnattoman suuret, sen kertoo kansanterveyden tilastot. Vai onko tuo keskustelu järkevä sekään? Ihmiset tarvitsevat päihteitä  selvitäkseen vaikeista oloista ja sit toisaalta ne samalla luo niitä vaikeita oloja päihteillä sekä itselleen kuin ympäristölleen. Koko homma on aika ristiriitainen. Toi on se juttu vähän kaikessa.. kultainen keskitie ja kysymys äärettömästä, miksi elämme, mikä on elämän tarkoitus. Moni päihteidenkäyttäjä ajattelee, käytön olevan hänen oma asiansa ja siitä ei ole haittaa muille. No entä sitten kun on? Pitäisikö pakkohoito silloin sallia, koska tuo haitta muille voi olla kovin kallis hinta maksettavaksi..? Tai onko tuo kallis hyvä sana? Joku tekee bisnestä ja sillä bisneksellään aiheuttaa paljon tuhoa ympäristössään, ehkä läheisissään tai laajemmin.. Kun elää, pitää huolta itsestään ja ottaa muut huomioon niin se on varmaan tän pallon pyörimisen kannalta maailman tärkein juttu, vaikkei tärkeä laisinkaan ;)

Joo, tää keskustelu on aina yhtä samaa kaavaa toistavaa. Loppujen lopuksi ihmismieli ei oikeastaan ymmärrä yhtään mitään, ja kaikki kuvittelemamme "totuudet" ovat hyvin ristiriitaisia. Tässä miljardien kanssaihmisten ja äärettömien muiden olioiden keskellä kaikkien on vaan löydettävä se oma juttu, oma tapa tehdä asioita jotka tekevät meidät onnelliseksi. Me esimerkiksi olemme innostuneita jostain jalkapallosta. Samalla tavalla se jalkapallokin vaikuttaa mielialaan, tunteisiin ja ajatteluun. Minulle jalkapallo tuottaa usein karmaisevaa epätoivoa, vaikka välillä käsittämätöntä mielihyvää ja euforiaa - kielletään jalkapallo!

Ei se päiviräsäsmäinen kaiken kieltäminen ole onnistunut, ja historia todistaa asian. Päihteiden ongelmakäyttäjien hoito on kyllä hyvin vaikea asia, mutta onneksi tieteet yms. edistyvät jatkuvasti. Kenties kaikkeen vielä jonain päivänä keksitään ratkaisu. Me teemme joka päivä niin paljon virheitä, mutta uskon tulevien sukupolvien oppivan näistä jatkuvasti, ja tekevän asioita paremmin. Usko parempaan huomiseen on asia, jonka vuoksi tätä elämää haluan jatkaa niin pitkälle kuin mahdollista, vaikka eilinen baarireissu nyt ehkä elämääni taas jonkin verran lyhensi. No, eilen oli kuitenkin ainakin jossain kohtaa ihan hauskaa, ja usein tykkään tehdä kaikkia omasta mielestä hauskoja juttuja. Itse käytän välillä päihteitä, toiset eivät, mikä on hieno juttu. Kaikille eivät päihteet sovi, toiset pystyvät olemaan jotain huippu-urheilijoita ja käyttämään päihteitä päivittäin, kuten Jere Karalahti. Kaikki me olemme erilaisia.

https://www.youtube.com/watch?v=ozVUJQs4aUg