Jump to content
Sign in to follow this  
theStevenGerrard

Autot ja mopedit

Recommended Posts

Niin en tällästä aihetta täältä löytänyt joten päätin sen aloittaa.. Eli keskustelua autoista, moottoripyöristä, mopoista, minkälaisia autoja omistatte/olette omistaneet, mistä autoista pidät, autoilu yleensä, autouutisista, liikenteestä jne..Top Gear, Fift Gear, Motorvision ym. auto-ohjelmista voi myös turista jos joku sattuu katsomaan.

 

Aloitetaan nyt vaikka niistä omista autoista, itse ajan vuoden -98 Ford Escort farmarilla. Ruostetta löytyy ja kaikki sähköosat(ikkunat, pelit) ei aina toimi mutta auto on kyllä todella hyvä ajaa ja tehoakin löytyy turbon ansiosta ihan mukiinmenevästi.

Ennen autokorttia ajelin kevarilla, Yamaha YBR -05 löytyy edelleen tallista jos jotakuta kiinnostaa, ei en mainosta kunhan vaan tuumailin :angel:

 

Milläs autoilla paitsiolaiset, ne joilla kortti on, sitten ajelee? Tai mitä mopoja/kevareita löytyy? Tai isompia pyöriä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kortti tuli marraskuun alussa, oon nyt ajellu porukoitten Golfilla. Hyvin kulkee, hieno peli. Omaa autoo olis tossa keväällä tarkoitus alkaa katsastamaan, Volkkarit korkeella papereissa.

 

Mopoiässä päristelin Piaggion skootterilla, Nrg Power DD tms. Kulki ihan näppärästi. Jos joku haluaa niin tonnilla saa. Vm 06. Ihan btw :) Jotain isompaa pyörää olis kiva auton jälkeen katsella, lähinnä rahatilanteesta kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mopoja on ollut viisivuotiaasta saakka. Pari crossia, pari Helkama AX:ää, mankia, yksi skootteri sekä ajomopona kaksi kesää CPI sx, joka oli kyllä todella paska vehje. Oli varmaan noiden kahden suven aikana 10 viikkoa huollossa/hajalla. Oli hienoa:)

 

Santtu:n tavoin marraskuussa ilmestyi ajokortti taskuun ja liikenteen välitön vaarantaminen oli aloitettu, noei. Kesällä ostin Alfa Romeo 156:n ja sillä on nytten tullut puolentoista kuukauden aikana ajettua semmonen 2000km. Ihan menevä peli, todella tyytyväinen olen ollut, paljon on osia vaihdettu ko. kaaraan, joten ei pitäisi italialaisen ah-niin ihania-tyyppivikoja ilmetä ainakaan vähään aikaan. Parilitranen kone löytyy, joten kyllä se ihan riittävästi liikkuu. Helvetistihän tuon ylläpitäminen maksaa, vakuutus, verot+bensat. Pelkästään vakuutukset ja verot semmoset 750egeä/vuosi. Ja kun mitään vakituista työpaikkaa ei ole, niin rahat on kyllä aika vähissä ja sniiduilu alkaa viimeistään helmikuussa.:irritated: Toivottavasti huhtikuussa sais duunia muutamaksi viikoksi, helpottaisi nimittäin hieman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Santtu:n tavoin marraskuussa ilmestyi ajokortti taskuun ja liikenteen välitön vaarantaminen oli aloitettu, noei. Kesällä ostin Alfa Romeo 156:n ja sillä on nytten tullut puolentoista kuukauden aikana ajettua semmonen 2000km. Ihan menevä peli, todella tyytyväinen olen ollut, paljon on osia vaihdettu ko. kaaraan, joten ei pitäisi italialaisen ah-niin ihania-tyyppivikoja ilmetä ainakaan vähään aikaan. Parilitranen kone löytyy, joten kyllä se ihan riittävästi liikkuu. Helvetistihän tuon ylläpitäminen maksaa, vakuutus, verot+bensat. Pelkästään vakuutukset ja verot semmoset 750egeä/vuosi. Ja kun mitään vakituista työpaikkaa ei ole, niin rahat on kyllä aika vähissä ja sniiduilu alkaa viimeistään helmikuussa.:irritated: Toivottavasti huhtikuussa sais duunia muutamaksi viikoksi, helpottaisi nimittäin hieman.

Niinhän sitä sanotaan että et voi kutsua itseäsi autoihmiseksi ennen kuin olet omistanut Alfan. Pikherziltä on se sitten hoidettu pois alta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä päästä löytyy autojen paroni, elikkäs Volvo 240 SE vuosimallia -93. :thumbsup1: Eipä siinä oikeastaan mitään hyvää ole ja bensaakin vie aivan hitosti, kun moottori on kuitenkin suhteellisen suuri (2.3) ja massaa löytyy jonkin verran. Jos siinä jotain hienoa on, niin lisävarusteita löytyy aika kiitettävästi ikäisekseen, tilaa löytyy farmari kun on ja lähes kaikki toimii sähköllä.

"Ostin kun halvalla sain."

 

Töissä tulee sitten ajeltua Citroen Jumperilla, autokuskin hommia olen nyt noin puoli vuotta tehnyt. Enää muuten kaksi päivää duunia. :thumbsup1:

 

Intin jälkeen olisi varmaan tarkoitus vaihtaa autoa, mistäs autoista foorumisteilla on positiivisia kokemuksia? Etsinnässä olisi vähän kompaktimman kokoinen, taloudellisempi, ja tietenkin hieman uudempi. Hinta maksimissaan pyöreesti pari tonttua. Niin, Eurooppalaista arvostetaan täällä päässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä päästä löytyy autojen paroni, elikkäs Volvo 240 SE vuosimallia -93. :thumbsup1: Eipä siinä oikeastaan mitään hyvää ole ja bensaakin vie aivan hitosti, kun moottori on kuitenkin suhteellisen suuri (2.3) ja massaa löytyy jonkin verran..

Itsellä oli taannoin vuoden -87 DL. Täydellinen traktori, joka puski menemään lumessa ja tuiskeessa uskollisesti. Oma oli 2.0 moottorilla, joten kulutus oli myös sitätasoa, että kuuli miten bensatankkiin tuli pyörre kaasua painatessa. Takavetoisena ja muhkean puskurin ansiosta kyllä aivan loistava ensimmäiseksi autoksi. Kun sen auton sai hallintaan ja ymmärsi moottoritekniikan, niin juuri muuta ei autoista tarvitse amatöörin tietääkkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie kävin reilu pari vuotta sitten Saksasta Volkswagen Passatin. Vuosimalli on 2004 ja olisiko tuo tarkempi tyyppi comfortline variant 1.9 TDI. Ja siis farmarina luonnollisesti, jotta perhekin mahtuu mukaan. Ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen ollut. Autossa ei ole ilmaantunut oikeastaan mitään normaaleista huolloista poikkeavaa (toki hyytyi pari viikkoa sitten kun omistaja ei tajunnut laittaa talvilöpöä tankkiin). Tuota ennen alla oli "legendaarinen" vuoden 1991 takuuvarma manne-mersu. Nelivaihteinen karvalakki siis, jossa ei paljon herkkuja ollut. Sen sijaan käyttövarmuus olis huikea, ei kertaakaan tien päälle tullut jäätyä. Rontti 600.000 oli mittarissa kun se sitten siirtyi pikkuveljelle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei ole meille näköjään mikään inhimillinen aihe vieras. Seuraavaksi varmaan "eri maalaiset naiset joita olen duunannut"?

 

Täsä oma lista alusta alkaen. Käytettyjä nää ollut aina, yleensä aika paljonkin käytettyjä ja niitä on sitte tullu rassattua yleensä aika paljonkin):

- Morris Mini 1000 -63 (aivan loisto ekaksi autoksi. Kun pyörät on ihan kulmissa niin ei saanu katolleen mitenkään. Paitsi kerran sain)

- Fiat 1100 -65 (laturi roikku tuulettajanhihnan varassa kun pultin kohta oli kulunut lohkosta kokonaan pois. Mutta lähti mäkistartilla aina, myös pakkasilla kun oli pitkäiskunen kone)

- Warre -75

- Ford Escort farkku -71(oli kaks päivää ja sitte oli pakko viedä pois kun ei ollu varaa maksaa)

- Opel Kadett -73 (hieno ajaa talvella kun takavetosen perä ei painanu mitään)

- Mazda 323 (liika pieni kone, niinpä kaasuttelin sen hajalle)

- Honda Civic -78 (ruostu puhki)

- Toyota Corolla -82 (ajoin lunastukseen)

- Warre farkku (meinasin kerran saada turpiini kun sain päähäni mennä kaasutteleen ykkönen silmässä ja kierrokset miljoonalla FHRA:n messualueelle) -83

- Saab ikivanha ysisatanen, varmaan vuosisadan alusta

- Toyota Carina -87

- Audi 80 -89

- Ford Orion -87

- Mitsubishi Carisma -89

- Toyota Tercel -81

- Toyota Carina -87

- Toyota Carina -93

- Mazda 121 -95 (se Mummo Ankan kärry. annoin nimeksi Britneyspears kun sitä oli kiva duunaa ja rääkätä)

 

Nyt mulla on jo toka vanha äskuuskympin Volvo. Kul-kee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi A4:llä menty nyt muutamia kuukausia. Hoitaa hommansa eli vie paikasta A paikkaan B. Sitä ennen oli alla ehkä universumin tyylikkäin peniksen jatke eli punainen Fiat Punto. Bensalenkkariksi musta ei ole eli en noista härveleistä ymmärrä tuon taivaallista. Moottori löytyy ja neljä pyörivää sivuilla. Ainoa huolto minkä itse teen on bensatankin täyttö. Bröm Bröm!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen hankinta kesti yllättävänkin pitkään, eikä sitten lopulta vastannut millään lailla sitä edeltänyttä pitkää odotusta. Vm 2001 Opel Astra ajoi kyllä asiansa, mutta oli täysin nimensä veroinen ja siihen piti tehdä puolentoista vuoden omistajuuden aikana muutama keskisuuri toimenpide oman sorvauksen lisäksi. Sain sentään myytyä käsistä juuri kun ilmeni, että myös hammastanko (~1200e töineen...) piti vaihtaa.

 

Nyt mennään sitten tyylillä, alla 2005 Honda Accord ja mukavasti kulkee :lick:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos joskus oman auton hankin niin katumaasturi/maasturi sen olla pitää. Varsinkin kun maalla tulee enemmän ajeltua niin nelivedolle ja maavaralle on aina käyttöä. Eikä noi nykyään ajettavuudeltaan tai kulutukseltaan kovinkaan paljoa poikkea normi henkilöautoista. Näkyvyys katumaastureissa on yleensä hyvä korkeuden ansiosta-->helpottaa ennakointia. Pitkälle ihmiselle lisäksi mukavia kun pääsee helposti kyytiin ja pois. Mikäli tarvitsee tavaroita roudata niin tilaa löytyy vähintään saman verran kuin farmareista.

 

Ennestään maasturipuolelta on kokemusta Subarun Foresterista, tällä hetkellä tosin käyttöauton virkaa toimittaa Voordi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×