Jump to content
Sign in to follow this  
Den andra pseudodym

Paras näkemäsi jalkapallo-ottelu?

Recommended Posts

2006 MM-Finaali Ranska - Italia.

Oli kovat odotukset Ranskan voitolle , mutta Italia voitti. Se Zidanen temppu jäi kyllä mieleen itselle , myös tietenkin muutkin nykyäänkin muistelevat sitä jopa siitä on "pilapelejä". Materazzi sai "headshotista".

Chelsea Fc - Manchester United Champions League 2008.

Chelsealla oli lähellä se ensimmäinen Mestarien Liigan voitto , jota itse odotan joka vuosi , mutta ei ole tullut. Rankkari-kisassa mua ainakin jännitti. Hyvä puoli oli se kun Kristiina laukoi suoraan Cechin hanskoihin :D-

Suomi - Unkari 1997

Bayern - Man Utd 1999

1. Kuusysi-Steua Bucurest, 1986, maaliskuu tais olla, heti en muista tarkkaa pvm, mutta vaikka Kyykkä tän hävis, oli se silti ehkä niitä mieleen painuvimpia pelejä. Etenkin kun todistin tota spektaakelia 11-vuotiaana. Koulun jälkeen lähettiin seuran bussikyydillä Hesaan stadikalle peliä kattoon, ja oikeesti, jännäsin koko koulupäivän jo kuin tos pelis käy...

Nämä on minullakin muistilistalla. Ai, Royfish oli itse paikalla, nyt pitää olla kateellinen :thumbsup1:.

Myös kesän 2009 Eurooppaliigan karsintaottelu FC Lahti-Club Brügge oli mahtava kokemus, Lahden stadionilla oli ihan kansainvälinen tunnelma, fanit lauloivat katsomossa jo yli puoli tuntia ennen ottelun alkua, kun tulin stadionille.

Lisää mieleenpainuneimpia otteluita:

1982 MM jatkolohko Italia-Brasilia 3-2

1986 MM puolivälierä Brasilia-Ranska 1-1 rp.3-4

1986 MM puolivälierä Argentiina-Englanti 2-1

1986 MM loppuottelu Argentiina-Länsi-Saksa 3-2

1990 MM puolivälierä Englanti-Kamerun 3-2

Eli itselläni mieleenpainuvimmat ottelut ovat niitä, jotka olen nähnyt lapsena. Silloin tv:stä tuli hyvin vähän futista, oikeastaan vain MM- ja EM-kisat ja Englannin liigaottelu lauantaisin. Joskus jotain muutakin. Nyt pelejä on nähnyt niin paljon ja aina tulee valtavasti lisää, ettei juuri mikään peli enää jää mieleen kovin pitkäksi aikaa. Taitaa olla jo kovalevy sen verran täynnä ;) Toki nykyisinkin on loistavia otteluita, mutta kun ne ei vaan jää erikseen mieleen.

2006 MM-kisojen finaali Italia-Ranska

Oli kyllä jännittävä peli ja Zidanen temppu vain maustoi tätä peliä jo lisää.

2005 Champions Liigan finaali Livepool-Milan

Oli kyllä uskomaton peli, 45 minuuttia aikaa 0-3 taululla, mutta Stevie G:n johtama tehtiin mahdottomasta mahdollinen.

Ei tuu muita nyt mieleen.

Jaa-a... Suomen A-maajoukkueen matseja enimmäkseen tullu paikana päällä nähtyä (SoVon pelien ohella), niistä parhaimpia on Suomi-Kreikka vuodelta 2001, tossa pelissähän Rehhagel oli jo valmentajana ja menivät voittamaan Euroopan mestaruuden kolme vuotta myöhemmin. Harvinaisen upea 5-1 voitto jäi pitkäksi aikaa pienen pojanklopin mieleen. Toinen on sit voitto Azerbaidzhanista kolmen vuoden takaa. Väkeä hyytävällä Olympiastadionilla semmoiset 8000, mutta jopa kaikki tuulipuvut kannustivat täysillä... 0-1 tappiotilanteesta kuiville ja Shefkin ryminämaali lopussa kruunasi illan.

Manun pelejä livenä nähty tasan 2 kappaletta, ensin Manu-Charlton joka ei kyllä pelinä klassikko ollut, muuten upea kokemus toki käydä ekaa kertaa OT:lla :) Lontoossa sitten olikin kunnon trilleri, reissupeli Fulhamia vastaan 2007 helmikuussa, jossa Krisse iski lisäajalla huipputärkeän voittomaalin. Sanoinkuvaamaton fiilis oli sen jälkeen...

TV:stä nähtynä matseista lähtee se suurin tunnelataus pois, vaikka CL:n finaalipelit Bayern-Manu ja hyvänä kakkosena Manu-Chelsea pääsevätkin suht lähelle noita edellämainittuja kokemuksia. Livenä se futis parasta vaan on :thumbsup1:

Tähän on pakko laittaa MM Mexico 1986 puolivälierä Brasilia - Ranska. Oli kyllä kahden todella taitavan joukkueen hyökkäyspelin näytös,

vaikka päättyikin "vaan" 1-1 ja Ranska ratkaisi rankkari kisassa. Ranskalla tuolloin todellinen huippu joukkue Michel Platini, Jean Thigana, Alan Giresse + muut huiput, samoin Brasilialla Socrates, Zico ja kumppanit. Ei jääny nuori poika kylmäksi tässä matsissa, vaikka Argentiinan mies maajoukkuetasolla itse olekkin *peukku*. Taisi kuitenkin tuossa pelissä sitten sen verta takki tyhjetä että Länsi-Saksa tiputti gallialaiset finaalista täysin ansaitsemattomasti! Se oli suuri sääli, ois ollu mahti finaali Argentiina - Ranska kun kaksi 80-luvun todellista legendaa ois iskeny finaalissa yhteen.

Re: Paras näkemäsi jalkapallo-ottelu?

Monia hyviä matseja nähty. Esimerkiksi:

Uruguay - Ghana MM-2010 lopun hulinat ja Abreun viileä rankkari huipensivat ottelun.

Etelä-Korea - Italia MM-2002. Ottelu tuntui ikuisuudelta. Varma voitto kääntyikin painajaiseksi. Vieri ei saanut palloa tyhjiin ja Korea rokotti. Surullinen ottelu. Onneksi 4 vuoden jälkeen Italia otti sen pokaalin.

Mutta kaikista paras, jännittävin ja tunteita herättävin ottelu oli Liverpool - AC Milan 2005. Vaikka Liverpoolin 2 vikaa maalia en nähnytkään, oli ottelu ikimuistoisin. Varma voitto kääntyi katkeraan häviöön.

Itse muistan hyvin Kreikan tuhkimotarinan vuoden 2004 EM-kisoissa. Kreikan kurinalainen ja hyvin organisoitu puolustus teki etenki Kreikka-Ranska puolivälierästä ja Kreikka-Portugali finaalista todella viihdyttävää katsottavaa. Kreikkahan siis voitti molemmat ottelut 1-0, eikä päästänyt pudotuspeleissä maaliakaan! Kreikan peli oli kenties kauneinta tai ainakin parhaimmin toimivinta puolustuspeliä pitkään aikaan. Finaalia katselen yhä silloin tällöin uudestaan! :icon_lol:

Itse muistan hyvin Kreikan tuhkimotarinan vuoden 2004 EM-kisoissa. Kreikan kurinalainen ja hyvin organisoitu puolustus teki etenki Kreikka-Ranska puolivälierästä ja Kreikka-Portugali finaalista todella viihdyttävää katsottavaa. Kreikkahan siis voitti molemmat ottelut 1-0, eikä päästänyt pudotuspeleissä maaliakaan! Kreikan peli oli kenties kauneinta tai ainakin parhaimmin toimivinta puolustuspeliä pitkään aikaan. Finaalia katselen yhä silloin tällöin uudestaan! :icon_lol:

Oikeesti? Mun mielestä Kreikan peli oli puuduttavaa. Pelashan ne täydellisesti, mutta todella tylsää katsottavaa. Pelejä en muista yhtään. Mutta makuasioista on turha väitellä :D.

http://www.footytube.com/video/santos-f ... p_ozeit_mp

Santos vs. Flamengo Rio Janeiro 4-5 :D aivan uskomattomia missauksia,maaleja,comebackeja.. En tosin livenä nähnyt, mutta kooste on ainakin viihdyttävin mitä olen nähnyt. Täytyy sanoa, että en ole vakuuttunut brassiliigan tasosta ainakaan tuon (ja muun mitä olen kuullut) perusteella, but Ronaldinho still got it !

Nyt voi kyllä rehellisesti sanoa, että tästä ei ole kahta sanaa eikä tätä paljoa paremmaksi voi laittaa.

Anfieldillä paikan päällä Arsenalin vieraskatsomossa Liverpool v Arsenal 21.4.2009. Lopputulos 4-4. Andrei Arshavin... no te tiedätte. Neljä maalia. Eka puoliaika oli suht perus pelailua, mutta toisella puoliajalla tapahtui jotain mitä en olisi ikinä voinut kuvitella. Valittiin Arsenal.comissa vuosikymmenen otteluksi... http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... the-decade

Ja mä olin siellä. Välillä täytyy edelleen nipistää itseään.

Kreikkahan siis voitti molemmat ottelut 1-0, eikä päästänyt pudotuspeleissä maaliakaan! Kreikan peli oli kenties kauneinta tai ainakin parhaimmin toimivinta puolustuspeliä pitkään aikaan. Finaalia katselen yhä silloin tällöin uudestaan! :icon_lol:

¨

Italia voitti mm:n -06 maalierolla 12-2. Ensimmäinen maali alkulohkossa usaa vastaan oli oma maali(kauneusvirhe), ja toinen maali italian verkkoon finaalissa sukelletun pilkun ansiosta, tai eihän sekään verkkoon asti mennyt vaan Zidane laukoi sen yläriman kautta viivan taakse ja siitä se pomppi ulos... En tiedä tarkoititko tuolla "pitkään aikaan" että sitä ennen pitkään aikaan, vai vielä sen jälkeenkin, koska 2 vuotta tuon em-turnauksen jälkeen nähtiin maailman tehokkainta puolustuspeliä maustettuna huikealla hyökkäyspelillä!

Ja sitten itse aiheeseen:

-Saattaa olla värilasit päässä mutta kaksi ottelua nousee ylitse muiden, -06 saksan kisojen semifinaalissa täpötäyden saksalais yleisön edessä kohtasivat saksa ja italia. Pelattiin 120 minuuttia todella iloista hyökkäyspeliä ja paikkoja oli molemmilla. Omasta mielestäni täydellistä jalkapalloa, vain maalit jäivät puuttumaan, kunnes lopussa taivas repesi ja Grosso ja kuningas Del Piero´iskivät maalit mieheen ja italia finaaliin!

-Toinen peli ylitse muiden on ucl- väli, vai puoliväli erä peli juve-rmadrid vuodelta -03... taas molemmilta todella iloista hyökkäyspeliä ja juventuksen, varsinkin kuninkaan ja Buffonin huippupeli toivat juvelle 3-1 voiton...

Saksa-Italia-semifinaalille vahva hatunnosto.

Itse olin vain puolittainen jalkapallon seuraaja ennen noita Saksan MM-kisoja ja tiesin ehkä Ronaldon, Ronaldinhon, Zidanen, Lampardin ja pari muuta ja tietenkin seurailin ajoittain Chelsean taivalta Mourinhon ohjastamana. Noh, kun Saksa-Costa Rica tuona kesäkuisena päivänä avasivat nuo Italian dominoimat kisat, muistin kuinka ihailin suuresti Oliver Kahnia vuonna 2002 tämän johtaessa maansa loistavilla torjunnoillaan aina MM-finaaliin asti Aasian lakeuksilla ja tuolloin liityin oitis Saksan kelkkaan, jolla kuitenkin oli pettymyksekseni Kahnin sijaan tolppien välissä tällä kertaa Lehmann ja saikin minun kotisohvani suunnasta rajua kritiikkiä.

Kuitenkin Lehmann osoittautui Kahnin tasoiseksi kaveriksi ja kisaisännät ylittivät muutenkin kaikki odotukset, kuten saksalaiset aina. Kaikki alkulohkopelit se vei suvereenisti ja lohkovastustajia astetta kovempi Ruotsikin kaatui näytöstyyliin ensimmäisellä pudotuspelikierroksella. Puolivälierissä vastaan tullut Argentiina pisti saksalaiset selkä seinää vasten, mutta pelastuksen teki Klosen puskumaali, Lehmannin säärisuojiin piilotetut paperit sekä maan kumoamaton rankkaritaika. Semifinaalista, Saksa-Italia, tulikin sitten kisojen moraalinen finaali. Ennakkosuosikkina pidetty Brasilia oli pelannut vaisusti ja ottanut kovaa selkään Zidanen ja muitten ikämiesten tähdittämältä Ranskalta, joka sekään ei ollut tuota puolivälierää lukuunottamatta täysin vakuuttanut, Espanja oli totuttuun tyyliin lentänyt aikasin ulos, Argentiina hävinnyt Saksalle (kuten yllä mainittiin) ja Hollanti ja Englanti Portugalille. Olivat vain he kaksi ylitse muiden, Saksa ja Italia - noiden kisojen ainoat valopilkut, joista molemmat olisivat ansainneet pelata finaalissa.

No, kuten yllä sanottiinkin, viihdyttävyyttä ei tuosta ottelusta puuttunut. Saksan puolella olin henkeen ja vereen, enkä alkuunkaan ole koskaan pitänyt Italiasta - vaikka omalla hassulla tavalla ihailen sitäkin. Molemmat lähtivät pelaamaan avoimesti ja puolustivat sen muassa loistavasti. Paikkoja syntyi molemmin puolin, mutta maalia ei tuntunut tulevan. Dortmundin illassa mentiin jatkoajalle ja lopulta alkoi näyttämään siltä, että siinä ottelussa 22 miestä ptki palloa, kunnes lopulta Saksa veisi finaalipaikan nimiinsä pilkuilla. Pari minuuttia ennen jatkoajan päättymistä Pirlo antoi Grossolle tapposyötön linjan taakse. Kun tämän laukaus ohitti huonosti peittäneen Ballackin sekä Lehmannin tietenkin, hiljeni 80 miljoonaa päinen kansa kisamaassa. Lopun alku oli tullut kisaisännille, ja lopullisen sinetin sille toi Del Piero pistämällä pallon komeasti häkkiin vasta hyökkäyksestä. Italialle tämä ja kannun nostelu Ranskan kaaduttua finaalissa oli kuin revanssi vuodesta 1990, jolloin Italia sai tyytyä pronssiin kotikisoissaan samaan aikaan kun Saksa vei MM-pokaalin heiltä kotimaahansa. Nyt saapasmaalaiset veivät pokaalin Berliinistä Roomaan ja pronssi jäi saksalaisille juhlittavakseen.

Kun noita saksalaisten ihmeellisyyttä vielä sen enempää setvii, niin oletteko huomanneet erään asian. Jokaisella jalkapallon suurmaalla, joihin Saksa epäilemättä lukeutuu, on historiassa ollut yksi tai joukkue(tta) ylitse muiden. Italialla '90 ja '06 joukkueet, Brasilialla '80-luvun joukkue sekä Pelen ajan joukkue, Hollannilla '70-luvun joukkue, Argentiinalla vuosien '78 ja '86 joukkueet, Espanjalla taas viimeisimmissä EM- ja MM-kisoissa dominoinut joukkue ja vielä paljon pidemmällekin voisi tuota listaa jatkaa. Saksalta en osaa tuollaista joukkuetta nostaa - tosin myönettäköön, etten ole loppuviimein paljoa jalkapalloa nähnytkään - sillä se on muun muassa aina 2000-luvun arvokisoissakin osannut koota itselleen loistotulokseen riittävän rosterin EM'04-kummajaisia lukuunottamatta, vaikka sitä onkin niin ikään vähätelty aina ennen jokaisia arvokisoja.

Itsellä on Saksan ensisijainen kannatus arvokisoissa myöhemmin vaihtunut Hollantiin EM'08-skaban jälkeen ja Hollannin rinnalla olen lädifutikseen enemmän syvennyttyä kannattanut myös Englantia, mutta Saksa on silti se, joka vain meikäläisessä aina, kun vain sanaa jalkapallo mietiskelen, herättää suurta ihailua. Selvennettäköön sen verta, että Suomi & Litti ovat minulle se ehdoton nro. 1, joita en kehenkään muuhun vaihtaisi, mutta valitettavasti olen aina joutunut arvokisoissa ottamaan varavaihtoehdot käyttöön.

Kyllähän ensimmäinen peli livenä Anfieldilla oli yksi elämän huipputapauksia. Lopputulos Liverpool FC - Chelsea FC 5 - 1. Liverpoolin maalintekijöinä kunnostautui mm. The God eli Robbie Fowler. Jamie Redknapp ainakin oli myös kentällä, mutta en ole enää ihan varma, tekikä hän maalin.

Muualla hienoina peleinä on jäänyt tunnelmaltaan paikallismatsi Köln-Leverkusen, jossa Sami Hyypiä oli kentän kunkku vierasjoukkueen puolustuksen keskustassa, sekä Barcelonassa Espanyol - Sevillä, jossa kotijoukkue nousi tappioasemasta hienoon voittoon.

Kotimaan kentillä istuin lähes aina katsomassa PK-35:n kotipelejä Veikkausliigassa. Niissä oli myös mahtavia pelejä. Ja tietysti lapsuuden kotimaisemien joukkueen Tornion Pallo-47:n näkeminen Veikkausliigassa sekä silloisella Finnair Stadionilla HJK:n vieraana (etenkin kun taisi tulla tasuri) ja kotona Pohjan Stadionilla oli hienoa, vaikka jälkimmäisessä tunnelmaa latisti Jaron selvä vierasvoitto luvuin 4-0. Hyvä peli oli myös viime kesänä Honka-HJK, jossa kotijoukkue otti vierailta luulot pois tehokkaasti.

Ja kun tätä jatketaan, niin kyllähän Lahden Kuusysin Euroopan cupin välieräottelu (vai oliko neljännevälierä) lumisella Olympiastadionilla sekä HJK:n voittoisa Mestarien liigan kotimatsi Benficaa (?) vastaan olivat myös huimia esityksiä. Ja jokin maajoukkueen ottelu, jonka Suomi voitti 5-1 tässä muutama vuosi sitten jotain ihan hyväksi luokiteltua Euroopan maata vastaan (Kreikkako?).

Sorry, kun muisti pätkii jo vanhuksella.

Tässä olisi pari peliä:

3.10.2005 MyPa - Tampere United 3-0 (2-0)

MyPan seurahistorian ensimmäisen Suomen mestaruuden varmistanut matsi oli kyllä unohtumaton. Varsinkin Tuomas Haapalan yläriman kautta maaliin mennyt veto 35 metristä oli kyllä yksi hienoimmista maaleista joita olen Saviniemen satdionilla nähnyt. Yleisöäkin taisi olla silloin se 4300. Upea peli!

29.4.2012 MyPa - HJK 1-0 (0-0)

Kauden 2012 hienoin peli. Koko peli oikeastaan tasapaksua vääntämistä ja sitten ottelun lisäajalla Pekka Sihvola ratkaisi matsin MyPalle liruttamalla pallon maaliin Ville Wallenin selän taakse. Todella upea voitto MyPalta, oikea taisteluvoitto.

Nuo kaksi matsia ovat selvästi parhaimmat! Muita yhtä ikimuistoisia pelejä ei nyt muistu mieleen.