Jump to content
Novakovic11

Jalkapallo yleisesti

Recommended Posts

Re: Jalkapallo yleisesti

Terve kaikille.

Minun nimi on mikke ja minä kannustan Liverpoolia :D .

Minun mielestä Liverpoolin parhaita pelaajia on Luis Suarez ja

Pepe Reina.Kannatan myös Suomen jalkapallo maajoukkuetta.

Lempipelaajiani on Luis Suarez ja Sergio Ramos.Tiedän jalkapallosta rittävästi. :dielaughing: Jalkapalloa olen harrastanut muutaman vuoden. :baseballhat:

Mitä tiedät/ymmärrät jalkapallosta? Mitä seuraa/maajoukkuetta kannatat?

empätiijä tiijänkö mittään. Kaverit ainaskii väittää nii tuolla muuala monesti. Tai empätiijä onko ne mun kavereita ees.

Mutta semmonen käsitys mulla on, että jalkapallo on pyöreä ja semmonen ihan oikea pelipallo on tehty nahasta. Joskus märälä voi ainakin potkiskella semmosella kumipalolakin. Niitä palloja on eri kokosia. Aikusten koko on 5, nuoremmilla on pienempiä numeroita olevia ja pienempikokosia palloja. Aika monesti pallo on valkea ja siinä on sitten mustia läiskiä, mutta nykyään on ruukanu olla muunkivärisiä palloja ihan oikeissaki peleissä. Tahtoo olla joka valmistajalla vähän omat mallit. Futsalpallo on aika samannäkönen ko jalkapallo, mutta futsalpallo ei pomppaa samala laila ko jalkapallo. En ole mitanu, kumpi sattuu enämpi, ko se läsähtää naamaan hyökkääjän vetämänä. Tai itte asiassa voi olla, että en ole saanu futsalpalloa naamaan, mutta kerran mulla oli helekutin iso ja kipeä mustelma rintakehän vasemman puolen päällä, ko hyökkääjä veti täysilä pallon kohti maalia ja heittäydyin sen eteen. Jalkapallo on tullu päin pläsiä kyllä useamman kerran. Mutta ei se minua haittaa. Siksi kai pellaan maalivahtina.

Kaippa mää kannatan Kilo IF:ää ainaki, ko pellaan niitten futsalporukoissa. Oikeista seuroista kannatan Tornion Pallo -47:ää ja sitten tietenki tätä Liverpoolia. Sitten minula on semmosia symppausseuroja. Saksassa TSV 1860 Mûnchen, Espanjassa Espanyol ja Atletic Bilbao ja Italiassa Chievo ja Suomessa olen käyny jonku verran kattomassa FC Hongan pelejä. Englannissa Manchester City on ollu jotenki vähän semmonen symppausseura kans, mutta ei tietenki jos vastassa on Liverpool.

Jalkapallo-ottelussa on kaksi 11 pelaajan muodostamaa joukkuetta. Pallo yritetään saada vastustajan maaliin millä tahansa muulla ruumiinosalla kuin käsillä . Jalkapallopeli muodostuu kahdesta 45 minuuttia kestävästä puoliajasta. Tarvittasessa molemmissa puoliajoissa pelataan lisäaikaa, mikä muodostuu ajasta jolloin peli on ollut keskeytyksissä esim. loukkaantumisten ja pelaajavaihtojen seurauksena.

Pelaajien lisäksi kentällä viilettää erotuomari, jonka tehtävänä on huomautella pelaajien tekemistä virheistä ja antaa näistä asianmukainen rangaistus. Toisin kuin jääkiekossa, virheen tehnyttä pelaajaa ei laiteta rangaistusaitioon, vaan pienistä rikkeistä tuomitaan vapaapotku. Isommista rikkeistä pelaaja voi saada keltaisen tai punaisen kortin. Tällaisia rikkeitä ovat pelaajiin kohdistuneet vaaralliset taklaukset ja pelinkulkua oleellisesti muuttavat rikkeet. Päätuomarilla on apuna kaksi linjatuomaria, joiden pääasiallinen tehtävä on valvoa pallon pysymistä kentän rajojen sisällä ja paitsiolinjaa. Paitsiotilanteessa hyökkäävän joukkueen pelaaja on syötön lähtiessä lähempänä puolustavan joukkueen maalia kuin puolustava pelaaja. Lisäksi linjatuomari valvoo sitä ylittääkö pallo maaliviivan vai ei. Viime aikoina suurta keskustelua on aiheuttanut virheelliset paitsio tuomiot ja epäselvät maalitilanteet. Tulevaisuudessa Näiden tuomareiden lisäksi saattaa tulla koneellista valvontaa, jotta inhimilliset virheet saataisiin kitkettyä pois.

Jalkopallossa pelaajat ryhmittyvät taktiikan mukaiseen pelimuodostelmaan. Eli jokaisella on oma pääasiallinen paikkansa, josta pitää huolta. Yleisin pelimuodostelma on 4-4-2. Tässä muodostelmassa on 4 puolustavaa pelaajaa, 4 keskikentällä ja 2 hyökkääjää. Peliä voidaan pelata myäs ilman hyökkääjiä, mistä FC Barcelona on ehkä paras ja ainoa esimerkki. Pelissä tarkoitus on siis siirtää pelipallo vastustajan maaliin joko millä tahansa ruumiinosalla paitsi käsillä. Joskus on hyväksytty myös kädellä tehtyjä maaleja, joista ehkä kuuluisinta kutsutaan jumalan kädellä tehdyksi maaliksi. Välillä pelaajaa saattaa kohdata ennennäkemätön inhimillinen virhe, kun pelaaja sijoittaa pallon omaan maaliin. Tämä ei ole kiellettyä eli maali hyväksytään eikä pelaaja saa siitä rangaistusta. Toisinaan pelaaja saattaa tehdä oman maalin tahallaan tai ei estä vastustajaa tekemästä maalia. Tällaisissa tilanteissa on mahdollista, että maalista oli sovittu etukäteen kuten Italiassa oli melko yleistä vielä viime vuosikymmenellä. Tällainen sopupeli on sääntöjen mukaan kielletty ja siitä voidaan rankaista koko joukkuetta pistemenetyksin, sakoin ja jopa sarjasta sulkemisella.

Jalkapallopeli alkaa keskiympyrästä siten, että toinen joukkueista aloittaa ensimmäisen puoliajan ja toinen toisen. Aloitus eroaa jääkiekosta siinä, että tuomari ei pudota palloa, josta joukkueiden aloittajat kamppailisivat. Aloituksen jälkeen palloa pyritään siirtelemään syötöin omien pelaajien kesken tavoitteena pallon sijoittaminen vastustajan maaliviivan yli. Vastustaja pyrkii estämään tämän syötönkatkoin ja maalivahdin torjunnoilla. Pallon riistäminen laillisin keinoin antaa mahdollisuuden yrittää maalintekoa toiseen maaliin. Pelin voittaa se joukkue joka laittaa pallon toista useammin vastustajan maaliin sääntöjen puitteissa. Useammin maalannut joukkue saa sarjapeleissä 3 pistettä. Jos joukkueet tekevät yhtä monta maalia, annetaan molemmille ainoastaan 1 piste. Jakamatta jäänyt piste niin sanotusti haihtuu. Sitä ei tilastoida minnekään, vaan sen potentiaalinen olemassaolo lakkaa tuomarin suorittamaan pelin lopettavaan päätösvihellykseen.

Peli ei todellakaan ole ohi vasta kuin päätösvihellys kuuluu. Tämän ovat esimerkillisesti oivaltaneet Englantilaiset valioliigajoukkueet Manchester City ja Manchester United. United on hyvin kuuluisa viimehetkien maalintekijä ja pelien ratkaisija. Myös naapuriseura City osoitti kauden 2011-2012 viimeisessä pelissä tämän tosiasian. Koko valioliigakauden viimeinen laukaus ratkaisi mestaruuden.

Vaikka peli loppuu virallisesti tuomarin päätösvihellykseen, niin peli jatkuu usein vielä pitkään kentän ulkopuolella monesti kiivaissakin keskusteluissa. Näitä keskusteluita käydään usein heti pelin jälkeen Pubeissa, lehdissä ja internetin keskustelufoorumeissa. Pelin tulokseen ei jälkikäteen kovin helpolla puututa, vaan tulos muutetaan yleensä vain silloin, jos joukkue joutuu luopumaan sarjapaikasta taloudellisten syiden vuoksi tai pelaajien vähyyden vuoksi.

Mitä tiedät/ymmärrät jalkapallosta? Mitä seuraa/maajoukkuetta kannatat?

Olen pelannut jalkapalloa n. 19 vuotta ja huomaankin ymmärtäväni peliä ainakin hiukan paremmin kuin esimerkiksi nämä parin vuoden aikana tulleet Barcelonan fanit keskimäärin. Jotkut eivät vain lainkaan ymmärrä pelin taktista puolta.

Kannatan Liverpool FC:tä. Symppausjoukkueita löytyy useita, enimmäkseen hienojen pelaajien tai pelitavan takia aikoinaan kiinnostuksen herättäneitä. Näitä on mm. Arsenal toisinaan, Real Madrid, AC Milan, Bayern München nykyään, Turun FC Inter ynnä muita. Ja totta kai Tampereen Ilves näin oman kaupungin seurana.

Maajoukkueista kannatan Italiaa ja Suomea.

Lempipelaajat ovat yleensä keskikentältä: Pirlo, Gattuso, Mascherano, Xabi Alonso, Toni Kroos, Cesc Fabregas vielä Arsenalissa pelatessaan, Montolivo, Kuningas Litmanen yms

Toki puolustajiakin: Chiellini, Fabio Cannavaro, Thiago Silva, Maldini, Nesta, Hyypiä (luonnollisesti), Agger

ja hyökkäjiä: Carroll, Del Piero enkä sitten tähän hätään muita keksikään

Ja onhan Balotellinkin toilailuja hauska seurata. :D

jaa näkyyköhän sit tääl, hemmetti kolme vai neljäkö kertaa olen tonne west ham osioon pistäny viestiä ja yhtäkään ei ole julkaistu, joko viestini olivat ihan tyhmiä tai olen tyhmä enkä tiennyt että täällä pitää jaaritella jotan ihmejuttuja jotta pääsee sinne west ham osioon haastelemaan muiden west ham fanien kanssa, näinkö? Siis olen west ham fani ollu jostan nappula vuosista asti, itekin pelasin räkänokkana mut jostain syystä koivet ei touhua kestäny(perkele) ja tyydyin seurailuun,,, olen myös innokas Ilves jalkapallon kannattaja,,,kausari on ilveksen peleihin hommattu ja siellä huudetaan ilosta tai surusta.

Ymmärrys jalkapallosta, hmm joo-o, jalkapallohan on melko pyöreä jotta se kulkee hyvin maata pitkin, esim. neliön muotoisella palikalla vastaava touhu olisi melko toivotonta, ennen oletin että palloon laitettiin hiekkaa täyteen, mutta yllätyin suuresti että sinne pumpataan vain ilmaa.

Pelaajilla joita on aika monta on tietyn väriset pikkuhousut ja t-paita, ja säärissä suojat ettei satu, en tiä onko niillä munasuojat, joskus tuntuu että vois olla ihan viisas ratkaisu, jalassa niillä on sellaiset kengät jossa on jonkinlaisia nappeja pohjassa, kai ne pitää paremmin ku pelaajat juoksee siel kentällä niin hurjaa vauhtia.

Englantilaiset ja saksalaiset pelaajat näyttää sellasilta kaivostyöläisiltä ja monet espanjalaiset ja italialaiset pelaajat tekevät sivutöinä mallintöitä, poikkeuksena tähän englantilainen Deivid Bekham. Pelihän menee silleen että toinen puoli hyökkää välillä ja sitten toinen, sitten ku pallo menee sivurajasta yli nii joku nakkaa sen kentälle käsin, päätyrajasta jos menee yli nii joko maalivahti potkaisee sen keskikentälle tai sit joku pelaaja potkaisee sen kentän kulmasta yleensä maalivahdille, joskus vahingossa se menee jonkun kautta maaliin. Pelissä tapahtuu kaikenlaista jännää muutenki, siellä on joku mies joka poukkoilee edestakaisin pitkin kenttää ja välillä kysyy pelaajilta et kumman värinen tapetti sopis paremmin mun olohuoneen seinälle keltainen vai punainen, siinä pähkinänkuoressa se!

jaa näkyyköhän sit tääl, hemmetti kolme vai neljäkö kertaa olen tonne west ham osioon pistäny viestiä ja yhtäkään ei ole julkaistu, joko viestini olivat ihan tyhmiä tai olen tyhmä enkä tiennyt että täällä pitää jaaritella jotan ihmejuttuja jotta pääsee sinne west ham osioon haastelemaan muiden west ham fanien kanssa, näinkö?

Siis mitä vidua?

Pitääkö tänne rekisteröityessä oikeasti "todistella" kirjoittamisen jalotaito ennen kuin tuonne yleisille osastoille pääsee kirjoittamaan?? Voi herran jestas sentään sanon mä!

Nyt tuollaiset estot pois ja vähä äkkiä ja uudet kaverit isojen poikien kanssa leikkimään.

Tälläisillä tempuilla hävitetään ne vähätkin uudet kaverit. Trollit ja muut huomataan kyllä porukalla helposti ja poistellaan ne sitten jälkeenpäin.

Siis mitä vidua?

Pitääkö tänne rekisteröityessä oikeasti "todistella" kirjoittamisen jalotaito ennen kuin tuonne yleisille osastoille pääsee kirjoittamaan?? Voi herran jestas sentään sanon mä!

Nyt tuollaiset estot pois ja vähä äkkiä ja uudet kaverit isojen poikien kanssa leikkimään.

Tälläisillä tempuilla hävitetään ne vähätkin uudet kaverit. Trollit ja muut huomataan kyllä porukalla helposti ja poistellaan ne sitten jälkeenpäin.

Täysin samaa mieltä!

jaa näkyyköhän sit tääl, hemmetti kolme vai neljäkö kertaa olen tonne west ham osioon pistäny viestiä ja yhtäkään ei ole julkaistu, joko viestini olivat ihan tyhmiä tai olen tyhmä enkä tiennyt että täällä pitää jaaritella jotan ihmejuttuja jotta pääsee sinne west ham osioon haastelemaan muiden west ham fanien kanssa, näinkö? Siis olen west ham fani ollu jostan nappula vuosista asti, itekin pelasin räkänokkana mut jostain syystä koivet ei touhua kestäny(perkele) ja tyydyin seurailuun,,, olen myös innokas Ilves jalkapallon kannattaja,,,kausari on ilveksen peleihin hommattu ja siellä huudetaan ilosta tai surusta.

Ymmärrys jalkapallosta, hmm joo-o, jalkapallohan on melko pyöreä jotta se kulkee hyvin maata pitkin, esim. neliön muotoisella palikalla vastaava touhu olisi melko toivotonta, ennen oletin että palloon laitettiin hiekkaa täyteen, mutta yllätyin suuresti että sinne pumpataan vain ilmaa.

Pelaajilla joita on aika monta on tietyn väriset pikkuhousut ja t-paita, ja säärissä suojat ettei satu, en tiä onko niillä munasuojat, joskus tuntuu että vois olla ihan viisas ratkaisu, jalassa niillä on sellaiset kengät jossa on jonkinlaisia nappeja pohjassa, kai ne pitää paremmin ku pelaajat juoksee siel kentällä niin hurjaa vauhtia.

Englantilaiset ja saksalaiset pelaajat näyttää sellasilta kaivostyöläisiltä ja monet espanjalaiset ja italialaiset pelaajat tekevät sivutöinä mallintöitä, poikkeuksena tähän englantilainen Deivid Bekham. Pelihän menee silleen että toinen puoli hyökkää välillä ja sitten toinen, sitten ku pallo menee sivurajasta yli nii joku nakkaa sen kentälle käsin, päätyrajasta jos menee yli nii joko maalivahti potkaisee sen keskikentälle tai sit joku pelaaja potkaisee sen kentän kulmasta yleensä maalivahdille, joskus vahingossa se menee jonkun kautta maaliin. Pelissä tapahtuu kaikenlaista jännää muutenki, siellä on joku mies joka poukkoilee edestakaisin pitkin kenttää ja välillä kysyy pelaajilta et kumman värinen tapetti sopis paremmin mun olohuoneen seinälle keltainen vai punainen, siinä pähkinänkuoressa se!

Kuule WHU hyvä lajitoveri. Että osaat kirjottaa meidän säikeeseen sun ei tarvitse osata mitään. Näkeehän sen siitäkin ketkä muiden jengien fanit käy siellä meidän kanssa hölsäämässä. Tervetulemas vaan pöpilään

Ei tarvitse. Ei ole enää mitään estoja, eikä moderointijonossa näyttänyt olevan yhtäkään viestiä odottamassa hyväksyntää.

Kannattaiskohan tää hiekkalaatikko poistaa, ettei aiheudu turhaa hämmennystä.

Kuule WHU hyvä lajitoveri. Että osaat kirjottaa meidän säikeeseen sun ei tarvitse osata mitään. Näkeehän sen siitäkin ketkä muiden jengien fanit käy siellä meidän kanssa hölsäämässä. Tervetulemas vaan pöpilään

Ok. selevä, mennä kuukausina koetin kirjottaa sinne ainakin kolmeen otteeseen ni ei va viestit näkyviin tullu, vaikka meni moderaattorien hyväksyntään, no hyvä et ny sit tulee, ookkei, juu ja sen tajusin kyl et ihan sama vaikka fanitat ps kemiä niin kirjotella voit (sillä olettamuksella jos olet aikas kirjoitellu täällä)...Mut joo no hätä, mission completed :)

jos ny jotaa infoo nii

Tiedän riittävästi futiksesta, laittanu kaikki maalipörssitkin ylös jo 7-vuotiaasta :)

Lempiseura(t): Real Madrid ja suomessa JJK, MyPa

Lempipelaaja(t): Cristiano Ronaldo, Chicharito, Quaresma ja Lewandowski

Oon kans pelannu futaa muutaman vuoden mm. MyPan ja JJKn junnuis