Jump to content
Mozzer

Paul Pogba

Recommended Posts

Ja jos PE olisi ollut tarkkana, mukaan pitää laskea viime kauden 4 maalisyöttöä. Tällöin yhden maalisyötön hinnaksi muodostuu 9,5 miljoonaa ;)

Sanoisin, että nimenomaan olin tarkkana, kun teikäläinen alkuperäisessä postauksessa puhui juurkin tästä kaudesta.

Pennosia nykymarkkinoilla. Pogban yhteydessä siirto saattoi tietysti varsinkin seuran ulkopuolelta näyttää typerältä, mutta toisaalta ranskalaisesta ei olisi välttämättä tullut ilman Juven siirtoa sellaista pelaajaa, joka tänä päivänä kentällä nähdään. United tarvitsi tällaista pelaajaa ehkä enemmän kuin mitään muuta, ja sellainen myös saatiin. "Ihan" tyytyväinen voi hankintaan toistaiseksi olla, ja parempaa on vielä luvassa.

En kyllä pysty millään allekirjoittamaan puhetta jostain pennosista, kun Pogba kuitenkin on maailman kolmanneksi kallein pelaaja edelleen ja samalla toki Valioliigahistorian kallein pelaaja. Joka vähän sitten myös heikentää edellä kirjoittaneen käyttäjän argumenttia jostain "Putin-namusedästä". 

Enkä kiellä sitä etteikö Pogballa olisi jonkinlaiseksi "Galacticosiksi" markkina-arvoa, mutta ei miehestä halpaa saa kyllä millään mittarilla. Vai oliko paljon halvempi ja parempi N'Golo Kante sitten Chelsealle käytännössä ilmainen pelaaja?

Jaa viesti

Onhan Pogba kallis, mutta silti vasta täyttää 25. Eli parhaimmillaan on vielä 10 vuodeksi huippupelaaja keskikentälle, potentiaali maailman yhdeksi parhaimmista. Eli en nyt sanoisi, että oli välttämättä kallis. Pakkohankinta, joka munittiin aikoinaan pois. Jo Sir Alexin viimeisinä vuosina, olisi ollut pakko tehdä hankintoja, mutta niitä ei tehty. Ja siitä nyt Pogbankin tapauksessa maksetaan,

Mutta kuten aiemminkin sanottiin, olisiko ikinä yltänyt tälle tasolle Unitedissa ollessaan? Ja jos Pogba pois haluaa vaikka 3-5 vuoden päästä, niin kyllähän siitä lähes omansa pois saa. Eiköhän Real jossain vaiheessa tule kyselemään, tai PSG pohjattomalla kassallaan. PSG:n tapauksessa, omansa United saa varmasti pois.

Kantehan oli lähes ilmainen. Todellinen ryöstö nykymarkkinoilla. 

Jaa viesti

Sanoisin, että nimenomaan olin tarkkana, kun teikäläinen alkuperäisessä postauksessa puhui juurkin tästä kaudesta.

Jaa. Enpä silti tiedä miksi siellä päässä katsottiin vain tätä kautta, kun tietääkseni Pogba on pelannut Manchester Unitedissa 1½ kautta, jonka aikana on siis antanut Valioliigassa 11 syöttöä. Tältä ajanjaksolta noita syöttöjä ja siirtosummaa (€105m) pitäisi verrata toisiinsa, jos tällaista joku nyt haluaa harrastaa. 

En kyllä pysty millään allekirjoittamaan puhetta jostain pennosista, kun Pogba kuitenkin on maailman kolmanneksi kallein pelaaja edelleen ja samalla toki Valioliigahistorian kallein pelaaja. Joka vähän sitten myös heikentää edellä kirjoittaneen käyttäjän argumenttia jostain "Putin-namusedästä". 

Ensi kesän jälkeen ehkä neljänneksi tai viidenneksi kallein. Eihän Pogba nyt mikään halpa pelaaja ollut, jos tuijotetaan pelkkää hintalappua, mutta pennosia noin kuvainnollisesti, vertailee sitten muihin huippupelaajiin tänä päivänä, tai selvästi heikompiin pelaajiin Valioliigan puolella. Esim. Mbpappen ja Coutinhon kaltaiset pelaajat irtoavat ensi kesänä luultavasti jollain +150 miljoonan summilla, ja perus liigajyrät maksavat jo helposti 30 miljoonaa. Mourinho voi sanoa kaikenlaista, mutta osui kohtuu hyvin oikeaan näissä Pogban siirron jälkeisissä kommenteissaan:

“I am pretty sure next summer some players with only half his quality will cost the same money,” the Manchester United manager said.

“I am waiting for that moment to release him from the scrutiny that goes with his price. Right now when he plays well, which he does many times, people think it is normal and when he does not perform quite so well pundits and even supporters go strong on him.

“I am really happy with what he has been doing for us. He gives us an incredible balance and he is still very young. He starts build-ups from the back, he recovers the ball and at the top of the pitch he is a guy that can score goals. He can be fantastic and I think in a couple of years you will realise he was cheap.”

Jaa viesti

Seurojen omistajuudesta sen verran että voi sanoa usean seuran kohdalla " rahalla ei ole kotimaata", niin monista maista virtaa miljardeja puntia,taaloja,ruplia jne.jalkapalloseuroihin. Huolestuttavaa on se että todistettavasti ainakin eräs upporikas arabimaa toimii jalkapalloseuran rahoittajana.

Ja Pogbasta sen verran että hän on ja tulee olemaan sijoitetun pääoman väärti, joka on jopa mitattavissa tasearvossakin.

Jaa viesti

Seurojen omistajuuksissa on tietysti yksi aika tärkeä ero, jos katsotaan vaikka Cityä, Unitedia ja Chelseaa. Kahden seuran kohdalla omistajat ovat tuoneet rekkalaseittain omaa rahaa sisään, kolmannen seuran kohdalla rahaa on viety seurasta ulos. 

Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

Jaa viesti

Nuo maalisyöttötilastot on jalkapallossa vähän hölmöjä/turhia, samoin kuin maalivahtien torjuntaprosentit.. Esim. Pogban syöttö Lingardin maaliin viime pelissä oli vaan lyhyt perussyöttö, Jesse teki maalinsa aivan omaa hyvyyttään harhauttamalla muutaman vastustajan ja sijoittamalla pallon yläkulmaan, ei siinä ollut Pogballa mitään osuutta. Itse en välitä muista tilastoista kuin maalintekijät.

Jaa viesti

Mun mielestä maalisyöttö taas pitäisi saada jalkapallossakin paljon isompaa näkyvyyttä. Todella monesti maalisyötön ansiosta ne maalit tulee tai ainakin on isossa roolissa maalia. Tietenkin välillä tulee näitä syöttöjä niinkuin Jessen viime maaliin.

Eikä jalkapallossa mun käsittääkseni mitään torjuntaprosenttia edes lasketa vaan pelkästään torjuntojen määrä?

Jaa viesti

Ja mä luulin, että vuosi vaihtui seuraavaan, mutta jotkut kelasivatkin levyt kymmenen vuotta taaksepäin.

Tuli tästä muuten mieleen, että sä luulit et vuosi vaihtui mutta jaksat muistella miten paljon Pogba maksoi toissa vuonna, jakaen kuitenkin siirtosummaa tämän kauden syöttöjen määrään. :D Joku ei nyt täsmää, ehkä jos vaikka laitat PE korkin kiinni ni helpottaa oloa. 

Jaa viesti

Jaa. Enpä silti tiedä miksi siellä päässä katsottiin vain tätä kautta, kun tietääkseni Pogba on pelannut Manchester Unitedissa 1½ kautta, jonka aikana on siis antanut Valioliigassa 11 syöttöä. Tältä ajanjaksolta noita syöttöjä ja siirtosummaa (€105m) pitäisi verrata toisiinsa, jos tällaista joku nyt haluaa harrastaa. 

Missä päässä? Täällä päässä? Minä edelleen vain vastasin siihen sinun alkuperäiseen postaukseen jossa lainasit twiittiä joka koski tätä kautta. Koin luonnollisena sen takia siis verrata tähän kauteen ja tuo vertauskin oli lähinnä vain humoristinen huomautus joka näköjään sitten sohaisi vähän väärään pesään. 

Ensi kesän jälkeen ehkä neljänneksi tai viidenneksi kallein. Eihän Pogba nyt mikään halpa pelaaja ollut, jos tuijotetaan pelkkää hintalappua, mutta pennosia noin kuvainnollisesti, vertailee sitten muihin huippupelaajiin tänä päivänä, tai selvästi heikompiin pelaajiin Valioliigan puolella. Esim. Mbpappen ja Coutinhon kaltaiset pelaajat irtoavat ensi kesänä luultavasti jollain +150 miljoonan summilla, ja perus liigajyrät maksavat jo helposti 30 miljoonaa. 

Ensi kesän jälkeen Pogban on siis edelleen maailman neljänneksi tai viidenneksi kallein pelaaja. Ja samalla edelleen Valioliigahistorian kallein pelaaja. Toki myös siirtonsa aikaan oli maailman kallein pelaaja. Mun pointtina on siis edelleen se, että Pogba oli helvetin kallis pelaaja ja hinnan vertaaminen johonkin Neymariin tai 30 miljoonan liigajyriin ei sitä asiaa muuta miksikään. Se, että onko Pogban siirtosumma kuvainnollisesti pennosia määritellään vasta sitten myöhemmin. Tähän mennessä sanoisin, että Pogba ei ole ollut tuon summan arvoinen, mutta tähän toki voi tulla vielä muutoksia.

Seurojen omistajuuksissa on tietysti yksi aika tärkeä ero, jos katsotaan vaikka Cityä, Unitedia ja Chelseaa. Kahden seuran kohdalla omistajat ovat tuoneet rekkalaseittain omaa rahaa sisään, kolmannen seuran kohdalla rahaa on viety seurasta ulos. 

Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

Mulla jäi tämän huomion pointti nyt vähän hämärän peittoon. Onko tämä joku tekosyy noille Mourinhon jutuille siitä, että rahaa ei ole? Siitä huolimatta, että pelaajia on tuotu isoissa summilla sisään. Mukana myös Paul Pogba joka aikoinaan oli maailman kallein pelaaja. Kyllä ManU:lla on rahaa käytettävissä joten sen taakse ei pysty kyllä millään piiloutumaan.

Tuli tästä muuten mieleen, että sä luulit et vuosi vaihtui mutta jaksat muistella miten paljon Pogba maksoi toissa vuonna, jakaen kuitenkin siirtosummaa tämän kauden syöttöjen määrään. :D Joku ei nyt täsmää, ehkä jos vaikka laitat PE korkin kiinni ni helpottaa oloa. 

Joo mun moka. Koin, että Pogbaan liittyvät asiat ovat jotenkin oleellisia tässä ketjussa. Toisin kuin jotkut "namusetä-Putin" jutut. 

Jaa viesti

Missä päässä? Täällä päässä? Minä edelleen vain vastasin siihen sinun alkuperäiseen postaukseen jossa lainasit twiittiä joka koski tätä kautta. Koin luonnollisena sen takia siis verrata tähän kauteen ja tuo vertauskin oli lähinnä vain humoristinen huomautus joka näköjään sitten sohaisi vähän väärään pesään. 

Sain vähän toisen käsityksen tästä aiemmasta postauksesta: 

Muutenkin Pogban syöttöjen laskeminen on melkein sama, kuin että meikäläinen tulisi Chelsea-ketjuun kommentoimaan Moratan syöttömääriä. Tällä hetkellä taitaa muuten olla ~£15m per syöttö. Kyllähän Pogban kaltaisen pelaajan suorituksiin kuuluu paljon muutakin kuin pelkät maalisyötöt, joka on vain yksi tapa, jolla Pogban otteita Unitedissa voidaan tarkastella.

Ensi kesän jälkeen Pogban on siis edelleen maailman neljänneksi tai viidenneksi kallein pelaaja. Ja samalla edelleen Valioliigahistorian kallein pelaaja. Toki myös siirtonsa aikaan oli maailman kallein pelaaja. Mun pointtina on siis edelleen se, että Pogba oli helvetin kallis pelaaja ja hinnan vertaaminen johonkin Neymariin tai 30 miljoonan liigajyriin ei sitä asiaa muuta miksikään. Se, että onko Pogban siirtosumma kuvainnollisesti pennosia määritellään vasta sitten myöhemmin. Tähän mennessä sanoisin, että Pogba ei ole ollut tuon summan arvoinen, mutta tähän toki voi tulla vielä muutoksia.

Onko Neymar koskaan 220 miljoonan euron arvoinen pelaaja? Tai Virgil van Dijk 75 miljoonan punnan arvoinen keskuspuolustaja? Mun mielestä jalkapallo on siirtosummineen ja jättimäisine TV-korvauksineen jo sen verran karannut reaalimaailmasta, että enää on aika mahdotonta sanoa olevan jonkun huippupelaajan "tietyn summan arvoinen". Samoin on myös Pogban kohdalla. Fakta nyt kuitenkin on, että vaikkapa joku Jonny Evans maksaa nykyään kolmanneksen Pogban siirtosummasta, ja Neymar tosiaan yli tuplat, vaikka tuskin on mitenkään yli kaksinverroin Pogbaa parempi pelaaja. Pennosilla viittasin juuri tähän, ja jos Pogba olisi hankittu Unitediin (tai johonkin toiseen isoon seuraan) vuotta myöhemmin, hinta olisi ollut aivan eri. 

Mulla jäi tämän huomion pointti nyt vähän hämärän peittoon. Onko tämä joku tekosyy noille Mourinhon jutuille siitä, että rahaa ei ole? Siitä huolimatta, että pelaajia on tuotu isoissa summilla sisään. Mukana myös Paul Pogba joka aikoinaan oli maailman kallein pelaaja. Kyllä ManU:lla on rahaa käytettävissä joten sen taakse ei pysty kyllä millään piiloutumaan.

Tuskinpa tässä ketjussa kukaan on valittanut, etteikö rahaa olisi, vaikka Mourinho tuttuun tyyliinsä ampui kommenteillaan yli laidan. Enemmän vain otettiin esille, että mistä se raha tulee. 

Jaa viesti

Siirtosummat ovat nykyään mitä ovat, kaikkihan sen tietää. Mutta mikä summa on älytön ja mikä ei, sitä on vaikea sanoa. Ei välttämättä kukaan pelaaja ole satojen miljoonien arvoinen pelillisesti, ei kuitenkaan koskaan voi tietää miten pelit menee tulevaisuudessa tai jos vaikka tulee joku paha loukkaantuminen. Kukaan ei voi tietää miten Messinkään ura olisi mennyt jos olisi siirtynyt vaikka valioliigaan joskus 7v sitten. Toisilla pelaajilla on siirtosummalle muutakin vastinetta, esim. markkinoinnin kannalta. Veikkankin Pogban tuoneen Unitedin kassaan sen verran rahaa ettei varmasti voi kovin pettynyt toimistolla olla.

Jaa viesti

Sain vähän toisen käsityksen tästä aiemmasta postauksesta: 

Nyt kyllä vähän tipuin kärryiltä. Tuossa postauksessa nimenomaan vastattiin sinun postaukseen jossa puhuttiin tästä kaudesta. 

Muutenkin Pogban syöttöjen laskeminen on melkein sama, kuin että meikäläinen tulisi Chelsea-ketjuun kommentoimaan Moratan syöttömääriä. Tällä hetkellä taitaa muuten olla ~£15m per syöttö. Kyllähän Pogban kaltaisen pelaajan suorituksiin kuuluu paljon muutakin kuin pelkät maalisyötöt, joka on vain yksi tapa, jolla Pogban otteita Unitedissa voidaan tarkastella.

Hetkinen. Se olit kyllä edelleen sinä joka tässä koko keskustelun aloitti laskemalla Pogban syöttöjä. Ja Moratan syöttöjen esiin tuominen olisi melkein sama asia jos olisin itse hehkuttanut miehen syöttötilastoja tältä kaudelta. 

Onko Neymar koskaan 220 miljoonan euron arvoinen pelaaja? Tai Virgil van Dijk 75 miljoonan punnan arvoinen keskuspuolustaja? Mun mielestä jalkapallo on siirtosummineen ja jättimäisine TV-korvauksineen jo sen verran karannut reaalimaailmasta, että enää on aika mahdotonta sanoa olevan jonkun huippupelaajan "tietyn summan arvoinen". Samoin on myös Pogban kohdalla. Fakta nyt kuitenkin on, että vaikkapa joku Jonny Evans maksaa nykyään kolmanneksen Pogban siirtosummasta, ja Neymar tosiaan yli tuplat, vaikka tuskin on mitenkään yli kaksinverroin Pogbaa parempi pelaaja. Pennosilla viittasin juuri tähän, ja jos Pogba olisi hankittu Unitediin (tai johonkin toiseen isoon seuraan) vuotta myöhemmin, hinta olisi ollut aivan eri. 

Kuten sanoin niin jonkun Neymarin tai van Dijkin siirtosummat eivät muuta sitä Pogban siirtosummaa yhtään mihinkään. Pogba oli aikoinaan maailman kallein pelaaja ja on edelleen Valioliigan kallein pelaaja ja mun mielestä sillä summalla pitäisi saada jotain konkreettista vastinetta, mutta niin vain samassa siirtoikkunassa, samaa pelipaikkaa pelaava ja helvetin paljon halvemmalla siirtynyt N'Golo Kante valittiin liigan parhaaksi pelaajaksi.

Teikäläinenkin viime kauden lopulla puhui jostain Ballon d'Orista joka kyllä näillä näytöillä on vielä kaukainen haave. 

Mitä nyt tulee vielä Neymariin ja van Dijkiin niin Neymarilla uskon olevan saumat voittaa jopa Ballon d'Or, mutta sekin johtuu enemmän mun mielestä miehen statuksesta kuin siitä, että kaveri mahdollisesti hakkaa Ranskan liigassa maaliennätyksiä uusiksi. Van Dijkista Liverpool maksoi mun näkemyksen mukaan ylihintaa ja en usko, että van Dijk koskaan tulee olemaan maailman kalleimman topparin-tittelin arvoinen pelaaja. 

Tuskinpa tässä ketjussa kukaan on valittanut, etteikö rahaa olisi, vaikka Mourinho tuttuun tyyliinsä ampui kommenteillaan yli laidan. Enemmän vain otettiin esille, että mistä se raha tulee. 

Okei. Eli täysin nollatason kontribuutio tähän keskusteluun.

Jaa viesti

Okei. Eli täysin nollatason kontribuutio tähän keskusteluun.

Hassua, olin kyllä huomaavinani jotain keskustelua omistajapohjasta ylempänä. 

Onko Neymar koskaan 220 miljoonan euron arvoinen pelaaja? Tai Virgil van Dijk 75 miljoonan punnan arvoinen keskuspuolustaja? Mun mielestä jalkapallo on siirtosummineen ja jättimäisine TV-korvauksineen jo sen verran karannut reaalimaailmasta, että enää on aika mahdotonta sanoa olevan jonkun huippupelaajan "tietyn summan arvoinen". Samoin on myös Pogban kohdalla.

Niin, miten määritellään pelaajan "arvo" eli toisin sanoen markkina-arvo (paljon pelaajasta ostavan seuran on maksettava)? Pelaajan taso varmasti vaikuttaa, tekeekö hyökkääjä kaudessa viisi vai viisitoista maalia. Samoin ikä; parikymppinen kymmenen liigamaalin mies on varmasti kalliimpi kuin 33-vuotias. Sopimustilanne varmasti vaikuttaa myös, Alexis Sanchez ei varmasti ole nyt yhtä kallis kuin puolitoista vuotta sitten. Ja kai myyvän seuran statuksellakin on jotain merkitystä. Voisin ainakin kuvitella, että vielä pari vuotta sitten saattoi tulla halvemmaksi ostaa avainpelaaja X pois Leicesteristä kuin Liverpoolista.

Ainoa tietämäni sivu, joka markkina-arvoa jotenkin seuraa, on transfermarkt. Millä parametreilla arvo siellä määrityy, niin en jaksa ottaa selvää. Jos nyt tarkastellaan vaikka vuoden 2016 kesää, niin suurimmat siirtosummat tuntuvat noudattavan aika hyvin samaa mallia: pelaajan markkina-arvo + noin 20 miljoonaa. Tänä kesänä mentiin aika pitkälti samalla kaavalla, mutta poikkeuksia oli enemmän: Lukaku, VvD, Mendy jne. 

Koska Pogban silloinen markkina-arvo sattui olemaan 70 miljoonaa (tehokas hyökkäyspäässä, Juven avainpelaaja, FIFAn Vuoden joukkueessa, vielä nuori, sopimustilanne oli muistaakseni hyvä), niin siirtohinta ei ole mitenkään posketon. Prosentuaalisesti mietittynä kauppahinta oli jopa edullinen, kun pelaajan markkinahinta oli valmiiksi noin jäätävän korkea. Ja tässä yhteydessä on sanottava, että sisäänpäin tulevan rahamäärään verrattuna Pogban hinta oli Unitedille pienempi satsaus kuin Rio Ferdinand: http://www.bbc.com/sport/football/37045474

Kun tuota taulukkoa katselee, niin ennemminkin voisi kysyä, miksi United maksoi noin paljon Baillysta? Eikä kukaan ole kai ikinä missään ollut sitä mieltä, etteikö Kante-kauppa ollut ryöstö Chelsean kannalta. Usein vain taitaa olla niin, että maailmanluokan hyökkäävät pelaajat ovat puolustavia arvokkaampia, ainakin markkinoiden näkökulmasta.

381e7f05e20d2b633230524f9c7f017b.png

Toki rajujakin poikkeuksia sekä olosuhteita tulee silloin tällöin vastaan. Barcelona sai aivan järkyttävän rahakasan Neymarista ja yllättäen Dembelen hinta nousi markkina-arvoon verrattuna noin kymmenkertaiseksi. Valioliigan sisällä olevissa isoissa siirroissa on aina mukana ns. lädilisää ja niin edelleen.

Jaa viesti

Hetkinen. Se olit kyllä edelleen sinä joka tässä koko keskustelun aloitti laskemalla Pogban syöttöjä.

Eiköhän se ollut kuitenkin teikäläinen: 

Eli 12 miljoonaa per maalisyöttö.

e. Taitaa itseasiassa olla lähemmäs 13 miljoonaa.

Johon itse leikkimielisesti vastasin:

Ja jos PE olisi ollut tarkkana, mukaan pitää laskea viime kauden 4 maalisyöttöä. Tällöin yhden maalisyötön hinnaksi muodostuu 9,5 miljoonaa ;)

Edelleenkään en tiedä, miksi otit mukaan vain kuluvan kauden. No, se jäänee nyt arvoitukseksi. 

Pogba oli aikoinaan maailman kallein pelaaja ja on edelleen Valioliigan kallein pelaaja ja mun mielestä sillä summalla pitäisi saada jotain konkreettista vastinetta, mutta niin vain samassa siirtoikkunassa, samaa pelipaikkaa pelaava ja helvetin paljon halvemmalla siirtynyt N'Golo Kante valittiin liigan parhaaksi pelaajaksi.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että N'Golo Kanten tapaisia löytöjä ei ihan joka ikkunassa nähdä, eikä varsinkaan isommissa seuroissa. Tietääkseni Kante myös pelaa selvästi puolustavampaa roolia Chelseassa verrattuna Pogbaan, joka on omimmillaan keskikentän ylempänä pelaajana. Lähtökohtaisesti Pogban tapaisisista luovista pelaajista joutuu laittamaan hieman enemmän rahaa tiskiin. En lisäksi usko, että Kante on Chelseassa korvaamaton pelaaja, siinä missä United on käytännössä eri joukkue ilman Pogbaa. Aika paljon ne pelinappulat ympärillä sekä valmennus vaikuttavat myös ja Kantella kävi onni, että sai heti selkeän roolin Conten systeemistä, kun Pogba on vasta tällä kaudella päässyt pelaamaan parhaalla pelipaikallaan. Katsoisin rauhassa pari kautta, ennen kuin aletaan lopullisia tuomioita tekemään.

Teikäläinenkin viime kauden lopulla puhui jostain Ballon d'Orista joka kyllä näillä näytöillä on vielä kaukainen haave. 

Kaukainen haave kieltämättä. Aika usein palkinto vain menee UCL:n voittaneen joukkueen pelaajalle, ja sen kilpailun voittaminen vaatisi nykyjoukkueelta ihmetekoja. Toki sekin auttaisi Ballon d'Orin osalta, jos pelaajan paidan väri olisi valkoinen, vrt. Ronaldo. 

Jaa viesti

Koska Pogban silloinen markkina-arvo sattui olemaan 70 miljoonaa (tehokas hyökkäyspäässä, Juven avainpelaaja, FIFAn Vuoden joukkueessa, vielä nuori, sopimustilanne oli muistaakseni hyvä), niin siirtohinta ei ole mitenkään posketon. Prosentuaalisesti mietittynä kauppahinta oli jopa edullinen, kun pelaajan markkinahinta oli valmiiksi noin jäätävän korkea. Ja tässä yhteydessä on sanottava, että sisäänpäin tulevan rahamäärään verrattuna Pogban hinta oli Unitedille pienempi satsaus kuin Rio Ferdinand: http://www.bbc.com/sport/football/37045474

Tosiaan liikevaihtoon suhteutettuna Pogban siirto oli pienempi kuin vaikkapa Veronin tai Rion hankinnat. Tämän taulukon mukaan samaa luokkaa Özilin Arsenalin siirron kanssa: https://www.reddit.com/r/soccer/comments/4ur6sx/most_expensive_signings_as_a_percentages_of_income/

Jaa viesti

Eiköhän se ollut kuitenkin teikäläinen: 

Hmm.. Jos olisit yhden viestin ylemmäs katsonut niin olisit huomannut oman postauksesi Pogban tämän kauden maalisyötöistä johon minun viestini oli vastaus. 

Edelleenkään en tiedä, miksi otit mukaan vain kuluvan kauden. No, se jäänee nyt arvoitukseksi. 

Kuten jo sanoin niin se olit nimenomaan sinä joka puhui tämän kauden syöttötilastoista. Tämän olisit huomannut jos tosiaan olisit yhden viestin verran ylemmäs selannut. Joka sinänsä vähän huvittavaa, että kyseessä on oma viestisi niinkin kaukaa kuin eiliseltä.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että N'Golo Kanten tapaisia löytöjä ei ihan joka ikkunassa nähdä, eikä varsinkaan isommissa seuroissa. Tietääkseni Kante myös pelaa selvästi puolustavampaa roolia Chelseassa verrattuna Pogbaan, joka on omimmillaan keskikentän ylempänä pelaajana. Lähtökohtaisesti Pogban tapaisisista luovista pelaajista joutuu laittamaan hieman enemmän rahaa tiskiin. En lisäksi usko, että Kante on Chelseassa korvaamaton pelaaja, siinä missä United on käytännössä eri joukkue ilman Pogbaa. Aika paljon ne pelinappulat ympärillä sekä valmennus vaikuttavat myös ja Kantella kävi onni, että sai heti selkeän roolin Conten systeemistä, kun Pogba on vasta tällä kaudella päässyt pelaamaan parhaalla pelipaikallaan. Katsoisin rauhassa pari kautta, ennen kuin aletaan lopullisia tuomioita tekemään.

Kante pelasi viime kaudella enimmäkseen Maticin parina jolloin Matic oli se puolustavampi vaihtoehto. Fabregasin parina toki sitten puolustavampi rooli Kantella, mutta tossa Conten kahden miehen keskikenttässä molemmilla pelaajilla on aika iso vastuu molempiin suuntiin. Kanten arvosta Chelsealle voi lisää lukea tästä jos kiinnostaa, mutta miestä ei kyllä pysty yhtään aliarvioimaan omassa roolissaan Chelsean joukkueessa. 

Enkä mä ole väittämässä etteikö Pogbasta voisi tulla hintansa arvoinen, mutta imo ei vielä ole missään nimessä pelannut niin kuin liigan kalleimman pelaajan pitäisi. Jonka takia nämä Ballon d'Oreista huutelut on älyttömän ennenaikaisia ja saavat kulmakarvoja vähän nousemaan.

Jaa viesti

Kuten jo sanoin niin se olit nimenomaan sinä joka puhui tämän kauden syöttötilastoista. Tämän olisit huomannut jos tosiaan olisit yhden viestin verran ylemmäs selannut. Joka sinänsä vähän huvittavaa, että kyseessä on oma viestisi niinkin kaukaa kuin eiliseltä.

No jos sen näin haluaa nähdä, niin antaa palaa vaan. Siinä tapauksessa vain sillä twiittiä seuranneella postauksellasi oli yhtä paljon annettavaa tähän ketjuun, kuin namusetä-Putineilla. 

Jaa viesti

B E Varmaan ottaisi ennemmin joukkueeseensa Coutinhon 150miljoonalla kuin Pogban manun maksamalla siirtosummalla.

Olettaen, että "B E":llä tarkoitetaan minua mäniin Pogban ottaisin noista kahdesta sen takia, että Chelsealle on enemmän käyttöä keskikenttäpelaajalle kuin laitapelaajalle jossa Coutinho todennäköisesti pelaisi.

Tosin jos Chelsea nyt keskikenttäpelaajaa havittelisi niin näkisin esim. AS Roman Radja Nainggolanin olevan hinta-laatusuhteeltaan parhaat vaihtoehto. Ihan niin kuin toissa kesänä N'Golo Kanteen oli Pogbaan verrattuna.

Ja laitapelaajaa jos Chelsea haeskelisi niin Alexis Sanchezin saisi Coutinhoa reilusti halvemmalla nyt tai kesällä jopa ilmaiseksi.

Pointtina kuitenkin oli edelleenkin nostaa esiin miten naurettavalta kuulostaa joka välissä tänne postailla sitä miten "halpa" Pogban lopulta oli. Pogban on liigan kallein pelaaja ja siirron aikaan jopa maailman kallein pelaaja ja kyllä mun mielestä odotuksetkin pitäisi olla sen takia aika korkealla.

Eikä tämä poista sitä tosiasiaa, että Pogballa on korkea potentiaali ja jonain päivänä pystyy olemaan ja todennäköisesti tulee olemaan liigan parhaimpia pelaajia.

Jaa viesti

Jos haluaa päivään piristystä, kannattaa lukea nämä erään irlantilaisen pundiitin kommentit Pogbasta. Kyseessä ilmeisen seniili pappa joten ei kannata kovin vakavasti ottaa: 

Irish pundit Eamonn Dunphy believes that Manchester United's £89million midfielder Paul Pogba is "not good enough" and the club would be better off without him.

"There's an awful lot of hype merchants in the media and in the game saying that Pogba is an outstanding, but I agree with everything that Scholes has said," Dunphy said on RTE 2fm's Game On.

"Paul Scholes is well qualified as a commentator, he was a great player. He calls things as he sees it and we should be grateful for that.

"This 'magician' called Pogba, well, he never turns up. A price tag of £90m, well that's ridiculous. Pogba is not good enough. No matter what system Paul Pogba plays in, he is not a top player. United would be better off without him.

"He's okay, if you paid £20 million, you'd think you'd be getting a good deal.

"He's on the fringes of games, he hits these long 40-yard balls that are like lasers but they look better than they are.

"He doesn't really have a football brain. When I look at games, I know where Pogba should be. Most of the guys writing about Pogba don't have the knowledge to know what he should be doing.

Jaa viesti

Osaako joku sanoa, onko jotain osa-aluetta missä Pogba olisi manun aikana mennyt eteenpäin. Ja nyt siis vaan pelillisesti. Mainospuolella varmaa joo, mutta ei nyt tullut oikeen mitään mieleen. Reilu puolitoista vuotta siellä on pyörinyt ja asenne tuntuu olevan todella ailahteleva ja kaikki jutut epäammattimaisuudesta ei juurikaan mairittele.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään