Jump to content
Sign in to follow this  
Erpo

Varhaisin futismuisto.

Recommended Posts

Mikä on varhaisin muistamasi futismuisto?

Itsellä ensinmäiset muistot liittyvät 1998 Ranskan MM-kisoihin välierään Brasilia Hollanti. Jotenkin tuntui siltä että kaikki kannattivat siihen aikaan Brasseja joten itse valitsin Hollannin, koska on aina mukava kannattaa altavastaajaa. Peli tietysti päättyi murheellisesti Hollannin kannalta. Tästä kyseisestä ottelusta alkoi kiinnostus Jalkapalloa kohtaan mikä on kasvanut vuosi toisensa jälkeen.

Kehtaanko kertoa, että varmaan TP-47:n 1960-luvun pelit Torniossa Pohjan Stadionilla sekä seutukunnan alemmilla sarjatasoilla pelanneiden seurojen pelit erinäisillä mm. Alatornion puolella olleilla hiekkakentillä, jossa käytiin isän kanssa myös katsomassa matseja. Isällä oli erotuomarikortti, jolla hän ja minä pääsimme ilmaiseksi myös noihin TP-47:n Suomen sarjan otteluihin. Ja sitten ne tv:n Englannin ykkösdivisioonan matsit, joista tuo fanitus Liverpool FC:hen alkoi vuonna 1967. Oma seura Karungin Katajat lopetti jalkapallon, kun olin siinä 10, joten en lapsena itse pelannut. Silloin hiihdettiin kilpaa talvisin ja kesällä oltiin urheilukentällä muuten vaan.

Sä olet Smith VANHA! Itelläni eka fudismuisto oli -66 MM-kisojen puolivälierämatsi. Hyvä muisto: ite matsia en muista, mikä se oli tai siitä mitään muutakaan (ehkä oli N-Liiton peli?), mutta sen muistan kun selostaja seurasi samaan aikaan pelattua toista matsia P-Korea - Portugali ja tiedotti aina välillä että taas Musta Pantteri teki maalin. Se oli se matsi missä Portugali nousi 0-3 tappiosta 5-3 voittoon ja Eusebio teki neljä kaappia. Oikeestaan eka matsi josta mä muistan jotain oli välierä jossa Englanti voitti Portugalin 2-1. Ja sitten seuraava olikin finaali, jonka muistan jo oikeen hyvinkin.

Hienoja ne lempinimet: Musta Pantteri, Musta Hämähäkki, Musta Helmi...

Niin ja West Hamin fanitus? Joo-o kyllä, sieltähän se.

Sä olet Smith VANHA! Itelläni eka fudismuisto oli -66 MM-kisojen puolivälierämatsi. Hyvä muisto: ite matsia en muista, mikä se oli tai siitä mitään muutakaan (ehkä oli N-Liiton peli?), mutta sen muistan kun selostaja seurasi samaan aikaan pelattua toista matsia P-Korea - Portugali ja tiedotti aina välillä että taas Musta Pantteri teki maalin. Se oli se matsi missä Portugali nousi 0-3 tappiosta 5-3 voittoon ja Eusebio teki neljä kaappia. Oikeestaan eka matsi josta mä muistan jotain oli välierä jossa Englanti voitti Portugalin 2-1. Ja sitten seuraava olikin finaali, jonka muistan jo oikeen hyvinkin.

Hienoja ne lempinimet: Musta Pantteri, Musta Hämähäkki, Musta Helmi...

Niin ja West Hamin fanitus? Joo-o kyllä, sieltähän se.

Vanhin lapsi täytti juuri 30. Mutta tulkaapa katsomaan meidän futsal-matseja ja meikäläistä maalissa. Olenko vanha?

Itsellä on muuten näistä lapsuuden jutuista mielessä myös se, että meillä oli sellainen teräsverkkoaita, jonka tolppien väli oli just hyvä maalin mitta. Siihen sitten vuorotellen itse kukin veti rankkareita ja itse kukin torjui. Ekana ehtinyt sai olla Gordon Banks ja sitten seuraava Peter Bonetti ja loput olivat sitten mitä olivat.

Ihan en 60-luvulle pääse muistoineni, mutta ns. Huippufutiksen ensimmäiset muistikuvat juontuvat Italian vuoden 90 arvokisoista. Kirkkaimpana on piirtynyt mieleen Italian tappio Argentiinalle rankkareilla. Noihin aikoihin sain myös ensimmäiset kosketukset Liverpooliin, kun kaverin isoveli oli ollut katsomassa Englannissa jalkapalloa ja oli ostanut Liverpool-pelipaidan sekä pipon, jotka luonnollisesti olivat koko seudun hienoimmat ja aiheuttivat suurta kateutta. Noihin aikoihin ei hirveästi ulkomaisten urheiluseurojen fanitavaraa ollut muutenkaan saatavana, paitsi Raidersien Ja Lakersien lippiksiä, mutta kun kaikilla sellaiset oli, niin eihän ne nyt kovin "katu-uskottavia" ollut.

Minun varhaisin futismuisto oli jokin nuorten MM tai EM-kisojen ottelu tai ehkä paremminkin joku niiden karsintapeli keväältä -82 ( en löytänyt sitä äsken tarkemmin kun googlasin). Kuitenkin muistelen, että siinä pelasivat vastakkain Skotlanti ja Unkari? Varma en ole siitä. Mutta se oli kuitenkin eka futispeli, jonka koskaan näin telkkarista.

Syy siihen oli isäni, joka "pakotti" minut katsomaan sitä peliä, jotta olisin valmiimpi katsomaan ja ymmärtämään paremmin -82 MM-kisoja. Itkun ja tappelun kautta minut siihen pakotettiin ja pelin aikana isä kertoi minulle paremmin pelin sääntöjä. Sen pelin aikana aloin ymmärtämään jotain futiksesta ja sitten kun ne -82 MM-kisat alkoivat, niin katsoin isän kanssa jokaisen pelin, joka vain tuli lapselle sopivaan aikaan ja myöhäispeleistäkin usein ekan puoliajan. Isä oli kova Brasilian kannattaja ja niiden kisojen seurauksena minustakin tuli sellainen.

Kun katselin Oliver Kahnin ja Ronaldon dominointia Kaukoidässä pelatuissa MM-kisoissa kesällä 2002. Siinä olikin minun futiksen seuraamisen alkutaipaleen suurin suosikkipelaaja sekä myös isoin inhokki, jota olen myöhemmin alkanut arvostamaan suuresti. Kahn on kuitenkin ehkä se kaikista legendaarisin maalivahti minun mielestäni tällä vuosituhannella ja olen sentään nähnyt sellaiset kasvot kuin Buffon, Casillas, Cech, Van der Sar, Lehmann ja toverit...

Varhaisin muisto futiksesta on MM-kisa kesältä -82, odotettiin Mallorcan lentokentällä laukkuja melkein 4 tuntia koska oli Espanjan peli menossa. Ja siihen kahteen viikkoon ei missään ollut mitään muuta kuin fudista. Silloin lähti oma innostus joka kesti junnupelaajana muutaman vuoden ennenkuin keskiolut alkoi kiinnostaa enemmän kuin vaihtopenkillä istuminen. Futisharrastus jatkui sitten muutaman vuoden päästä isompana kun tajusin vihdoin että voi sen keskioluen ja palloilun yhdistää. Erityisesti sohvalla.

Omalla kohdalla varhaisimmat muistot menevät 1994 MM-kisoihin USA:ssa. Oli Saksalla Klinsmannia ja Brehmeä, Ruotsin menestys ja Thomas Ravelli, sekä tottakai Romario ja Bebeto. Huikea loppuottelu ja sen ratkaisut, kun Brasilia selätti lopulta Italian dramaattisten vaiheiden jälkeen. Siitä se sitten lähti, seurajoukkueiden seuraamisen osalta enemmänkin vasta neljä vuotta myöhemmin.

Hmm, välähdyksiä, urheiluruudussa Arsenal iskee maalin :D...

No, sitten joskus 6-kesäisenä pelasin jo itsekin, mutta jalkapallon seuraaminen alkoi varmasti jossain siinä 2006, kun MM-kisoja sitten mummolassa seurasin. Muistan katsoneeni Hollanti - Portugali-pelin! Siitä jäi mieleen keltaiset kortit.. :cardY: Muistan myös Rooneyn punaisen kortin Portugalia vastaan :cardR:, ja tietenkin finaalin, Zidanen pilkkua ja pääpuskua ei vain voi unohtaa, vaikka Italia lopulta pelin voittikin..

Mitä seurajoukkueista sitten muistan? Kuten yllä jo mainitsinkin, muistan jokusen tulosruudussa pyörineen Gunnerssien maalin, ja siitä asti Arsenal on ollut suosikkiseurani! Se oli silloin ainoa jalkapalloklubi jonka tiesin, joten saattaisin nyt kannustaa vaikkapa Liverpoolia, mutta olen ihan tyytyväinen, että näin pääsi käymään, ja Pohjois-Lontoon ylpeyttä kannatetaan! Arsenalin (lähes) jokapäiväinen seuraaminen alkoi sitten toki myöhemmin.. :cool:

Maajoukkueista kannatan Hollantia ihan vain hyökkäävän pelityylin ansiosta, ja Ranskaakin olen jostain syystä sympannut, sillä aina kun minä satun maan matseja katsomaan, tulee tappio. :(

Parhaitenhan mieleen jää erikoiset tapaukset, kuten Eric Cantonaan hiukan "erilainen" potku katsomoon vuodelta 1995... Toisena voinen mainita mm kisat 1994, jossa oli kohtalaisen kova brassien tiimi, jota sitten ala-asteella ja pihapeleissä matkittiin. Taffarel otti aina koppeja maalilla... Itse kisoista on jäänyt mieleen Baggio, takatukka ja se kuuluisa rankkari.

-94 kisat (olin tuolloin 5v) ja Ruotsi-Romania peli. Muistan sen ovelan vaparikuvion ja Brolinin huvittavan tuuletuksen maalin jälkeen. Mitä seurajoukkueisiin tulee, niin -95 rupesin Manua jonkin verran seuraamaan, YLEltä tuli kalinaa vielä silloin niin muistan katsoneeni derbyn, mistä lähti mieshuoraus liiikkeelle. -98 laukaisi sitten futiskiiman totaalisesti, Ronaldoa oli vain niin mahtava katsella.

-94 kisat (olin tuolloin 5v) ja Ruotsi-Romania peli. Muistan sen ovelan vaparikuvion ja Brolinin huvittavan tuuletuksen maalin jälkeen. Mitä seurajoukkueisiin tulee, niin -95 rupesin Manua jonkin verran seuraamaan, YLEltä tuli kalinaa vielä silloin niin muistan katsoneeni derbyn, mistä lähti mieshuoraus liiikkeelle. -98 laukaisi sitten futiskiiman totaalisesti, Ronaldoa oli vain niin mahtava katsella.

Tämän viikon tiistaina oli hieno peli, jossa Kreikan ylpeys Olympiakos vei kaikkien mieshuorien ykkösseuraa ManU:a!!!!!

Siinä on hienoin lähiajan futismuisto! :mad:  :thumbsup1:  :boogy:

Sattuuhan noita yllätyksiä silloin tällöin. 07/08 United olisi voittanut tuon matsin 0-3,4. Nyky Manu ei voita edes WBAta tai räkä Fulhamia kotona. Seuraavalla kierroksella tulee noutaja tuon otteluparin voittajalle, olipa se sitten puukottajat tai "mieshuorien märkä päiväuni" Manu.

Se offtopicista.

Joskus 70-luvun puolivälissä liityin Landskrona BoIS:n juniorijoukkueeseen kun kaveritkin tekivät niin, en tosin mennyt ensimmäisiinkään harjoituksiin kun 10-11 vuotiasta ei vielä jalkapallo kiinnostanut, sen jälkeen on kiinnostanutkin pikkasen enemmän.

Ensimmäinen ottelu jonka katsoin suorana tv:stä oli -78 MM-finaali Argentiina-Hollanti. Englannin liigan seuraaminenkin alkoi suunnilleen samoihin aikoihin.

Huikea loppuottelu ja sen ratkaisut, kun Brasilia selätti lopulta Italian dramaattisten vaiheiden jälkeen. Siitä se sitten lähti, seurajoukkueiden seuraamisen osalta enemmänkin vasta neljä vuotta myöhemmin.

Itselläkin nämä kisat ovat ensimmäiset joista on jotain muistoja, mm. Baggion takapiiska. Kesäloman aikaan olimme tuolloin mökillä, ja kyllähän Suomen kesään kuuluvat ukkoset. Noh, finaalin juuri alettua salama päätti ettei kesäiltaa vietetä ainakaan finaalia katsomalla. Parhaiten näistä kisoista jäivätkin mieleen tädin miehen manailut, ettei enää ikinä suostu lähtemään maaseudulle futiskisojen aikaan :D.

98-kisat olivatkin jo sellaiset jolloin futis kiinnosti huomattavasti enemmän, ja kyllähän Bergkampin maali Argentinaa vastaan oli semmoinen suoritus joka jäi pikkupojan mieleen hyvin vahvasti! Samoin kuin ikuinen katkeruus Brasilia-Hollanti-pelin rankkareista, joissa Taffarel liikkui kyseenalaisen paljon maaliviivalla ennen ratkaisevan rankkarin torjumista

Itselläkin nämä kisat ovat ensimmäiset joista on jotain muistoja, mm. Baggion takapiiska. Kesäloman aikaan olimme tuolloin mökillä, ja kyllähän Suomen kesään kuuluvat ukkoset. Noh, finaalin juuri alettua salama päätti ettei kesäiltaa vietetä ainakaan finaalia katsomalla. Parhaiten näistä kisoista jäivätkin mieleen tädin miehen manailut, ettei enää ikinä suostu lähtemään maaseudulle futiskisojen aikaan :D.

Itselläkin nuo -94 kisat ovat se mistä kaikki alkoi... Tosin, finaalihan pelattiin yöllä suomen aikaa? Ainakin näin muistelisin, että 11-vuotiaana nassikkana katselin Brasilian ja Italian rankkareita mummun luona olohuoneessa, ja kello oli lähempänä kolmea yöllä, kun ottelu päättyi

98-kisat olivatkin jo sellaiset jolloin futis kiinnosti huomattavasti enemmän, ja kyllähän Bergkampin maali Argentinaa vastaan oli semmoinen suoritus joka jäi pikkupojan mieleen hyvin vahvasti!

Tämä! Noista kisoista on itsellä NIIN paljon enemmän tai vähemmän hienoja muistoja. Mieleen tulevat ainakin Kjetil Rekdal ja norjalaisten Brasilian upottaminen viime hetkillä, Zubizarretan imaisu, tanskalaisten upea 4-1 voitto Nigeriasta ja tippuminen kunniakkaasti seuraavalla kierroksella brasseille, Becksin punikki ja Keken kyyneleet, Davor Suker ja maalikuninkuus, Chilavert Paraguayn maalilla, Procineckin 'viuhuva veto' puolivälierässä, yllämainittu Bergkampin yksi kaikkien aikojen maaleista, Thuramin tuuletukset välierässä, sekä Zidanen puskumaalit finaalissa ja Ronaldon mystinen poissaolo. Ylen huikea kooste kisoista tuli katsottua varmasti yli kymmenen kertaa. Vuotta 98 aiemmin ei ole oikein mitään muistikuvia futiksen seuraamisesta, joten itselleni nuo olivat juuri "ne" kisat.

Ensimmäiset mm-kisat jotka muistan on Italian -90 karkelot. Länsi-Saksa vei mestaruuden ja Lothar Matthäus jäi erityisesti mieleen. Kamerun Roger Millan johdolla oli silloin myös kova juttu. Tanskan mestaruus em -92 kisoissa on jo sitten hyvin muistoissa ja -94 kisoissa katsoin jokaisen ottelun. Pitkän aikaa tuli kaikki matsit katottua aina kisoissa, mutta nykyään ei aika eikä kiinnostus riitä joka matsin katsomiseen.

Poolin kannattaminen alkoi sitten jo muutama vuosi enne Italian kisoja. Tästä se kaikki alkoi:

Pikkupojan ymmärrys ei aivan kaikkiin hienouksiin riittänyt, mutta tulihan tuota tahkottua. Pelaajakauppoja tuli tehtyä aika fiilispohjalta. Mestaruus jäi kuitenkin muistaakseni saamatta. Isältä kysyin silloin, että mikä joukkue kannattaa valita ja vaihtoehdot oli Pool tai Arsenal. Onneksi tein oikean valinnan :superhappy: . 90-luvun alusta muistuu myös lauantaiset Englanninliigan pelit, joita saunan jälkeen katsottiin Mertaranna ja Röngän selostamina. Kaksikolla oli muistaakseni kovia vääntöjä Arsenal - ManU akselilla.

90-luvun alusta muistuu myös lauantaiset Englanninliigan pelit, joita saunan jälkeen katsottiin Mertaranna ja Röngän selostamina. Kaksikolla oli muistaakseni kovia vääntöjä Arsenal - ManU akselilla.

Joo se oli hienoa aikaa! Välilllä oli pitkän aikaa hiljaista, kun pojat meni sivummalle hihittelemään.