Jump to content
Sign in to follow this  
Jahnny

Eero Markkanen (AIK 2016–)

Recommended Posts

Ammattilaisura

JJK Jyväskylä 2010–2013

→ ViPa Laukaa 2011

→ Warkaus JK 2012

→ HJK Helsinki 2013

AIK 2014

Real Madrid 2014–2015

→ RM Castilla 2014–2015

RoPS Rovaniemi 2015

AIK 2016–

24f085t.jpg

Kerrottavaa Eerosta riittää ja kirjoittelenkin tässä lähipäivinä kattavamman avauksen pelaajan tähänastisesta urasta. Nyt kun ei aikaa ole, mutta uutista on niin ketju odottamatta pystyyn.

Onhan tätä asiaa jo käsitelty, mutta nyt alkaa olemaan todella kuumana huhut.

Ruotsalaislehti: Markkasen siirto Real Madridiin varmistunut

Aftonbladetin mukaan Eero Markkanen ei enää pelaa sunnuntain ottelussa, jossa AIK kohtaa Falkenbergin. Lehden mukaan AIK ja Real Madrid ovat päässeet Markkasen siirrosta sopimukseen ja AIK:n pelaajille on kerrottu kokoonpanomuutoksesta lauantaina.

Myöskään AIK:n keskikenttäpelaaja Robin Quaisonia ei nähdä enää sunnuntain ottelussa Falkenbergia vastaan. Aftonbladetin mukaan Quaison on myyty italialaisseura Palermolle.

Markkasen manageri ei ole vahvistanut siirtouutista.

Hämmentävin siirto pitkään aikaan. Ihan hyvinhän toi Markkanen on AIK:ssa pelannut, mutta 2,2 miljoonaa euroa?

Pelaajan kannalta varmaan tässä sitten "kerran elämässä tilaisuus" ja seurakin oli varmasti tuollaisella summalla kovasti vakuuttelemassa Markkaselle, että nyt kannattaa siirtyä. Real Madridin kakkosjengi pelaa kuitenkin vain Espanjan kolmannella sarjaportaalla joten pelilliseltä kantilta siirtyminen Allsvenskanista pois on vähän järkeä, mutta kaipa sitten se valkoinen paita ja Zidanen valmennus tässä vaiheessa on tosiaan sellainen tilaisuus jota ei voi passata.

Samaan hintaan siirtyisi kuin Quaison, joka lähti Tukholmasta Palermoon. Tuosta siirtosummasta ollaan huhuttu JJK:n suuntaan €200K, €440K ja €550K suuruisia summia. Olkoot mikä on, mutta tekee varmasti hyvää jyväskyläläisseuralle, jolla ei lompakko pahemmin pullistele.

Sanoisin kanssa, että Allsvenskanissa olisi kovempia pelejä tullut, mutta kyllähän Real Madrid CV:ssä aina hyvältä näyttää. Katsoo miten onnistuu ja vaikka ei mitään Litmasen kruununperijää millään tulisikaan, niin onhan Eero tuolla ehkä suuremmassa näyteikkunassa kuin Ruotsissa. Pari kautta oppia Madridissa ja sitten jonkun suuremman sarjan Eurooppa-liigaa pelaavaan jengiin tai mistä sitä tietää miten tässä vielä käy. RM Castillahan putosi tosiaan Liga Adelantesta kauden päätteeksi, mutta mistä sitä tietää, jos vuosi eteenpäin oltaisiin taas Adelantessa. Lisäksi onhan se varmasti hienoa päästä välillä treenaamaan ykkösjoukkueenkin kanssa, jossa pääsee hieman testailemaan itseään maailman parhaimpien kanssa.

Melkoinen tuhkimotarina kyllä kyseessä. About kolmessa vuodessa Harjun Pojista huutelemasta Madridiin. Ei taida Eero itsekään uskoa mitä tapahtui. Enemmän positiivista tässä siirrossa kuitenkin näen kuin negatiivista. Eihän tällaisen mahdollisuuden väliin jättämisessä nyt olisi mitään järkeä, vaikka kuinka Real Madridin reservijoukkueeseen tie veisikin.

Tällä hetkellähän Castillassa kärkihyökkääjien roolia pelaavat De Tomás, Oscar Plano ja Rubén Sobrino. Yhtään kovemmat tekijät Pablo Felipe ja Willian José jättivätkin jo seuran, sillä ensimmäinen palasi Brasiliaan Atlético Paranaenseen ja sieltä lainalle Figueirenseen, toinen taas takaisin Uruguayhin Deportivo Maldonadoon. Ei pitäisi Markkasella suurempia ongelmia olla, vaan nyt olisi sitä ykköshyökkääjän viittaa tarjolla.

Neljän vuoden pahvi. Kaikkea hyvää Eerolle. Olkoon suuressa roolissa, kun Suomi taistelee tiensä E(ero)M(arkkanen)-kisoihin.

Ensimmäinen asia madridilaisfanien suusta Twitterissä vapaasti suomennettuna: "Kuka v*ttu on Eero Markkanen?"

Official statement: Eero Markkanen

Real Madrid C.F. and AIK Solna have reached an agreement for the transfer of Eero Markkanen to Real Madrid Castilla. The player will be at the club for the next four seasons.

OrsaSport teki pitkän haastattelun Eerosta (linkki haastatteluun), tummensin tärkeimmät kohdat:

- Minuutteja ei ole viime aikoina tullut, ja totta kai se harmittaa. Samalla on sekä kurjaa, että huvittavaa, kuunnella ja lukea kaikenlaista itsestään. Kävin valmentajan kanssa hyvän keskustelun, ja nyt keskitymme parantamaan edelleenkin kaikki ominaisuuksiani, etenkin fyysistä puoltani. Uusi pelityyli vaatii erilaisia ominaisuuksia ja on itsestään selvää, että taustani, tai sen puute, näkyy. Toiset ikäisenä ovat varmaan harjoitelleet ammattimaisesti jo parikymmentä vuotta! Treenaaminen maistuu ja viime pelissä pelasin taas pitkästä aikaa.

Eeron vuosiin mahtuu paljon myös siviilissä. Viisitoista kuukautta sitten muutto Jyväskylästä Helsingin Kamppiin, loppuvuodeksi 2013 sitten solnalaiseen hotelliin, joulukuussa loma Jyväskylässä, muutto omaan asuntoon Solnaan, kesällä muutto hotelliin Madridissa ja taas muutto Madridissa omaan asuntoon. Rauhallinen Eero on joutunut tutustumaan moneen kulttuuriin ja kieleen.

- Helsingissä pärjäsi ihan omalla kielellä, jos omaani vertasin Tainion kieleen, niin olin melkein hesalainen. Tukholmassa ehdin oppia ruotsia, mutta koska joukkueessa oli paljon muitakin ulkomaalaisia, niin englanti oli kuitenkin se kieli. Espanjassa englanti sitten jäi, ja olen omassa joukkueessa ainoa, jonka espanja oli nollissa. Aloin heti alussa ottaa kielitunteja, mutta ei minusta suupalttia taida saada millään kielellä kuin omassa loistavassa kaveriporukassa. Nyt osaa arvostaa ihan erilailla asioita kuin ennen.

Suomen Kolmosesta on pitkä matka jalkapalloilullisesti minne vain, ainakin Madridiin - harva muistaa miten paljon kentällä on tapahtunut ja muuttunut. 

- Olen aina pelaillut, mutta eihän sitä uskonut kukaan, miten nopeasti kaikki on mennyt. Kolmosessa olin laiska ja JJK:ssa sain kipinää pelaamiseen, mutta ei minulla mitään hurjia tavoitteita ollut. HJK oli oiva paikka ja loistava valinta, kun oma JJK oli tippumisensa varmistanut. Harmittaa kaikki paskapuheet edelleenkin siitä, miten HJK ei arvostanut tai ottanut minua. Minusta meillä oli selkeä tilanne, ja olin iloinen kun Klubiin pääsin. Ilman syksyä Klubissa, AIK:ssa olisi ollut varmasti paljon vaikeampaa. Helsingistä ei jäänyt kuin hyviä muistoja, kultaa ja avauspaikka ja maali omaa rakasta JJK:ta vastaankin. 

Eerolla oli mahdollisuus siirtyä Ruotsiin jo kesällä, mutta parhaalta tuntui laittaa itsensä kuntoon Suomessa, sillä koko kausi oli rikkonainen. Lisäksi ensivaikutelma on aina tärkeää, puolikuntoisena sen tekeminen olisi ollut paljon vaikeampaa ja ehkä lopettanut koko homman jo alussa. 

- Pääsin aika hyvään kuntoon Klubissa, mutta AIK ja Tukholma olivat kovia paikkoja aluksi. Tuntui siltä, että mentiin paljon Suomea kovempaa ja onneksi siis sain laittaa Helsingissä itseäni kuntoon. Onnistuin harjoituspeleissä, mutta jouduimme odottamaan sopimusta todella pitkälle ihan vain sen takia, ettei AIK voinut tehdä sopimusta ennen kuin sai muutaman hyökkääjän myytyä Alkuvaikeudet kai kasvattivat, pelit AIK:ssa paranivat ja harjoituksissa kulki ja Eero sai sopimuksen. Tukholman aika on ollut Eeron parasta aikaa futaajana, toistaiseksi. 

- Sain Solnassa uskoa itseeni ja minulla on ollut aina hienoja Ihmisiä ympärillä, jotka ovat kaikki auttaneet tavallaan. Isä pitää tiukkaa kuria, Äiti kannustaa ja taustajoukot/kaverit tukevat omalla tavallaan. Vaikka AIK tunnetaan ylimielisenä ja isona seurana, niin seuran sisällä kaikista pidetään huolta. Ja vaikka AIK-perhe kuulostaa sanoina lipeviltä, niin sitä se ainakin minulle oli. Ensin mitataan ja sitten jos nöyrästi haluaa mukaan, niin sitten todellakin mukaan pääsee ja kaikessa autetaan. Pelaajat asuvat lähellä toisiaan, nuoret pääsääntöisesti kahdessa vierekkäisessä talossa ja treeneihin kuljetaan kimpassa. Kun minulta pakotettiin ruokailuissa puhelin pois, niin jutunkin oli pakko alkaa luistaa edes jotenkin. Niclas Eliasson oli se, jonka kanssa eniten pyörin. Kentällä Henok Goitomin apu oli uskomatonta. AIK on se minun toinen seurani, ja siellä haluaisin pelata vielä joskus, mutta vasta vuosien päästä.

Joka suomalaispelaajalta, joka Ruotsissa pelaa, kysellään maittemme jalkapallon eroista. Yksinkertainen vastaus ainakin on, että naapurimaassamme futis on ykköslaji ja eri asemassa kuin meillä Suomessa, ja se näkyy.

- On typerää aina jauhaa samaa, mutta minusta Veikkausliigassa pelataan hyvää futista, pelejä vain kauden aikana liian lyhyessä ajassa liian monta ja taso kärsii, kun samat pelaajat pelaavat väsyneinä koko ajan. Ruotsissa pelejä on sellaiseen tahtiin, että siinä ehtii harjoittelemaan ja vielä omaa extraakin. Samalla lehdet, TV ja sitä kautta yleisö seuraa pelejä huomattavasti enemmän. Jotain kai kertoo oma yleisökeskiarvomme Friendsillä, joka taisi olla 16.000. 

Allsvenskanin ensimmäisessä pelissä Eero ymmärsi Ruotsin futista ja lajin kiinnostuksen naapurimaassa. 

- Harjoituskauden alussa taisin olla hyökkääjä numero seitsemän, mutta kauden alkaessa olin hyökkääjä numero kolme. Tehty työ oli tuonut tulosta, olin hyvässä kunnossa ja itseluottamustakin löytyi. Pääsin heti ensimmäisessä pelissä kentälle, ja ottelun jälkeen tajusin vasta miten IFK Göteborgille ei vain saa hävitä. Koko seuraava viikko olikin yhtä tuskaa, kun odotimme vain seuraavaa peliä. Pääsin aloittamaan seuraavassa pelissä Gefleä vastaan, tulin vaihtoon ja vaihtopelaajani teki voittomaalin. Voitimme upeasti 2-1. Seuraavassa pelissä aloitin taas ja muistan ensimmäisen maalini Allsvenskanissa aina, pääsinpä tuulettamaan maaliani suoraan faniemme edessä! Uskomaton fiilis! 

Pelit jatkuivat ja kulkivat, AIK vakiinnutti paikkansa kärjen tuntumassa. Eeron ensimmäinen paikallispeli ja Tele2 olivat huikea näytelmä ja pelin jälkeen Eerosta leivottiin fanien keskuudessa HEero, sillä Tukholman derbyissä leivotaan todelliset sankarit. Samalla Eeron rehellinen ja aito käytös olivat tehneet suuren vaikutuksen, iso mies Suomen metsistä ilman mitään tähden elkeitä oli erikoinen ja upea ilmestys. Eeron kulttimaineesta kertoi koruttomasti virallisen AIK:n fanikaupan teettämä ja loppuunmyyty ”Eero the HEero” t-paita. Tätä ennen kenestäkään AIK:n pelaajasta ei tehty virallista fanipaitaa alle kahden vuoden! 

Eeron 3-0 maali taisi saada painajat liikkeelle. 3-0 maali jäi pelin voittomaaliksi, ja se maali oli upea.

- Fiilis paikallispelissä oli uskomaton, ei sellaista oikein voi kuvailla enkä ole koskaan ollut mukana samanlaisessa. Minut otettiin maalini jälkeen vaihtoon, ja en oikein tainnut tehdä muuta kuin hymyillä ja nauraa hölmönä, olin vain sekaisin! Olin varma voitosta ja tuulettelin varmaan penkin vieressä olevan vartijankin kanssa. Tärkeä voitto tulikin, vaikka kotijoukkue tekikin lopussa kaksi maalia. Paikallispelin voitto (3-2) on todella tärkeää ja seuraavalla viikolla paistoi vain aurinko. 

Eeron kehitys pelaajana Tukholmassa oli huimaa. Seura, valmentajat ja Eero itse tekivät koko ajan töitä pelin kehittämiseen ja muuallakin huomattiin Eeron potentiaali. Kun kulkee, niin kulkee, itseluottamus kasvaa ja itsestään saa enemmän irti. 

- AIK:ssa minua vaadittiin käyttämään kokoani hyväkseni, ja itsekin pidin uudesta fyysisyydestä. Goitom opetti minua kentällä koko ajan. Pelit kulkivat ja kuulin epämääräisiä huhuja mahdollisesta jatkosta. Kaikki siirtoasiat ja huhut maajoukkueesta olivat vain outoja. En ollut tottunut moisiin, enkä edes miettinyt asioita. Yksinäisyys ei enää vaivannut, vaan nautin koko ajan ja olin kotonani. Toki aina välillä oli ikävä Detroitia ja muita superkavereita kotoa, mutta Tukholmaan oli onneksi lyhyt matka. Kun Isää kuunteli, liian lyhyt!

Jos muut siirrot olivatkin vain huhuja, niin Huuhkajien päävalmentaja Mixu Paatelainen kävi katsomassa muutaman Eeron pelin Tukholmassa.

- Kutsu Huuhkajiin pelirumbamme keskellä ja Mixun tapaaminen ja keskustelut jo Tukholmassa olivat myös alkuvuoden kohokohtia. On vaikea selittää, mutta aika paljon sitä vuoden aikana kaikki muuttui. Kaudella 2013 olin loukkaantunut kaksi kertaa ja vuoden sisällä viimeisestä loukkaantumisesta pelasin urani huipulla ja pääsin ensimäistä kertaa maajoukkueeseen Balticiin.

Huuhkajissa on erinomainen henki, ja Eero pääsikin joukkueeseen sisään nopeasti. Klubista tutut pelaajat auttoivat varmasti asiaa. Tuore maajoukkuepelaajana sai törmätä moneen uuteen asiaan. 

- Kun pelaa ulkomailla, niin maajoukkueeseen on aina supermahtavaa tulla monestakin syystä. Joukkueessa on loistava henki ja oman maan edustaminen vain on niin hienoa, etenkin, kun en ole koskaan ennen pelannut minkään ikäluokan maajoukkueessa. En yleensä hermoile, mutta olin kyllä todella hermostunut, kun pääsin Färsaarilla kentälle, pettynyt omaan suoritukseeni, mutta superiloinen kun voitimme. 

Suomen unelmien lohko on näyttänyt karvojaan ja Färsaarten jälkeen pistesaalis on ollut pettymys kaikille. 

- Olympiastadionin pelit eivät menneet nappiin, mutta kritiikki on minusta kohtuutonta. Unkarissa pelasimme hyvin, mutta tuntuu, että meitä rankaistaan koko ajan kaikesta pienestä ja emme itse saa mitään helpolla. Silti, minusta nyt vaan kannattaa jaksaa uskoa. Koko joukkue uskoo tietysti edelleenkin kisapaikkaan ja valmentajaan. Joulukuusestakin jutellaan liikaa, muutamasta paikasta pallo maaliin ja kaikki olisi hienosti. Huippufutis on outoa ja kritiikkiä pitääkin tulla, mutta tuntuu siltä, että joillakin on karannut käsistä nyt ihan täysin. Eihän Suomi voi vain marssia kisoihin ja ainakin minua vastoinkäymiset ovat vain opettaneet. Mennään rauhassa ja kisoihin!

Aiemmin kesällä Eero oli siirtynyt Real Madridiin ja harjoittelemaan seuran kakkosjoukkueeseen. 

- Koko kuvio oli aika hassu. Olin päiväunilla, kun agenttini soitti ja kertoi yhden seuran olevan tosissaan kiinnostunut minusta jo nyt. Lupasin soittaa takaisin, mutta kysyin unisena kiinnostuneen seuran nimeä ja kun kuulin seuran, niin olin heti hereillä. Kävimme järkevän keskustelun, ja päätimme katsoa rauhassa asiaa ja ottaa asiasta niin paljon selvää kaikessa rauhassa kuin mahdollista. Mutta innoissani olin, ja hereillä!

Prosessi eteni ja AIK matkasi ensin Madridiin ja kun seurat pääsivät nopeasti sopuun siirron ehdoista, niin asia eteni ison askeleen. Moni tärkeä asia sai selvyyttä ja konkretiaa. 

- Minulla on ollut onni, kun ympärilläni on ollut hyviä ihmisiä, erikoisiakin. Björn Wesström, AIK:n urheilutoimenjohtaja, kävi agenttini kanssa pitkän keskustelun Real Madridin ajatuksista ja oli itse vakuuttunut, että paikka olisi minulle erinomainen seuraava askel. Meidät kutsuttiin käymään, mutta emme kumpikaan menneet paikalle ennen kuin myös henkilökohtaisen sopimukseni ehdot olivat lähes valmiit. Olin kovassa flunssassa ja luulen, että muita jännitti varmaan kuuden tunnin lääkärintarkastuksen odottelu, olipa testit! AIK ja lähipiirini tekivät kyllä taas vaikutuksen, sillä kukaan ei patistanut minua lähtemään, vaikka siirtokorvaus oli AIK:llekin todella suuri raha.

Siirron ympärillä, siirron motiiveista ja kaikesta mahdollisesta kirjoitettiin paljon. Eero ei itse juurikaan kommentoinut asioita ja siksi kaikella on helppo spekuloida. 

- On tylsää kehua Orsaa Orsan sivuilla, mutta olemme alusta asti tehneet suunnitelman oikeastaan kaikelle ja olemme sopineet sen tavan toimia, mikä on minusta minulle parasta. Haastattelupyynnöt menivät muualle kuin minulle, ja tuntui siltä, että paska kieltäytymisistä meni aika pitkälle saman miehen niskaan enkä oikein jaksa ymmärtää miksi. Tässä toimittiin täysin oman toiveeni sekä seurojen toiveiden mukaisesti. Real Madrid toivoi, etten haastatteluja antaisi. Olemme käyneet asioita läpi, ja tuntuu oudolta, miten hetkessä minun piti kertoa kaikille kaikki mahdollinen ja olla kaikille, täysin tuntemattomille, käytössä. Totta kai siirto ja muu kiinnostaa, mutta aika harva oli kiinnostunut tekemisistäni, kun olin Jyväskylässä, HJK:ssa tai AIK:ssa. Ne, jotka olivat ja uskoivat minuun, jäävät tietysti mieleen joka paikassa. 

- On surkeaa lukea kirjoituksia siitä, mitä minun olisi pitänyt tehdä, minulle syyt tänne tulemiseen olivat itsestään selvät. Ulkopuolelta on aina helppo arvostella, mutta enkös kuitenkin minä ole se, joka saa päättää omasta elämästäni!?

- Seura vakuutti minut, että minulla on aikaa ja saisin valmentajaksi ja mentoriksi yhden maailman kaikkien aikojen parhaista pelaajista. Olen ollut todella tyytyväinen. Olosuhteet ovat loistavat, treeneissä on kova taso, olen saanut yksilöllistä valmennusta ja viime aikoina olen päässyt ja joutunut kehittämään juuri niitä puoliani, jotka kehittämistä tarvitsevat. 

- Pelit ovat olleet kyllä välillä outoja, minulla kestää oppia taas uusi pelityyli. Täällä pelattava fudis on vain erilaista. Välillä toivoisi palloa nopeammin maalille, mutta minun on vain opittava ja näytettävä kaikille miten minulle voi pelata. Tosin liian usein, kun saan pallon, niin vieressä oleva toppari lentää käsittämättömästi päätyaitaan ja vastustaja saa vaparin. Kimmoisia kavereita täytyy sanoa!

Kotikaupungin JJK on ollut aina Eerolle tärkeä. Siirroissa yksi ratkaiseva tekijä on ollut jatkuvasti oma seura.

- Oma seurani JJK on saanut suunnitelmiemme mukaan kaikista siirroista korvauksen ja se on ollut niin minulle kuin meillekin tärkeää. Kyllä suomifutis rahaa tarvitsee ja sitä ansaitsee saada. Luin jostain, että JJK tekee voitollisen tuloksen ja se on pelkästään upeaa. Jyväskylä kuuluu ehdottomasti Veikkausliigaan ja täytyy toivoa, että sinne myös takaisin mennään vuoden, kahden päästä. Kesälomalla tulen varmasti katsomaan pelejä Harjun Poikien kanssa totta kai, mutta ilman Ylen kameroita niin kuin viime kesänä. Kun koko ajan kuvataan, niin eihän silloin pysty huutelemaan tuomarillekaan!

Kolmas syistä oli luonnollisesti oma talous. Kaksi vuotta sitten Isä-Pekka tarjosi Eerolle viisikymppiä koko talon siivoamisesta ja ensimmäinen matka Helsinkiin tehtiin kimppakyydillä. Kaikki siirrot ovat vieneet Eeroa kauemmaksi siivoojan hommista, mikä taitaa välillä näkyä myös omassa kodissa. 

- Tein minusta joka suhteessa erinomaisen sopimuksen ja turvasin tällä sopimuksella monta asiaa. Kesällä en olisi voinut kuvitellakaan tällaista siirtoa, puhumattakaan vuosia sitten. On helppoa antaa ohjeita kaukaa, mutta kuka koskaan tietää päätöksiä tehdessään miten jatko menee. En tiedä pelaanko koskaan (Realin) edustusjoukkueessa, mutta tiedän, että matka sinne, ehkä maailman parhaaseen seuraan ja joukkueeseen, on todella pitkä vaikka olenkin Vihtavuoren Pamauksen pelaajia. Tiedän samalla, että täällä minulla on mahdollisuus kehittyä loistavassa ympäristössä. Joku asia olisi voinut mennä paremminkin, mutta olen edelleenkin tyytyväinen valintaani ja mietin aina joskus miten nopeasti ja ihmeellisesti kaikki on mennyt. 

- Tänne aion jäädä, jos se minusta on kiinni!

Markkanen on ollut huhumyllyssä mukana ja kiinnostuneita seuroja lainasopimuksella olisivat alankomaalaiset ADO Den Haag sekä FC Groningen.

Eeronhan oli tarkoitus hypätä ykkösjoukkueen harjoitusvahvuuteen nyt vuoden vaihteessa, mutta en osaa sanoa onkohan se sittenkään ajankohtaista, vaikka tuolla on aina ajoittain muutenkin käynyt. Toinen asia on, että halutaanko Madridissa päästään tärkeä pala Castillaa lainasopimuksella mihinkään. En usko liikkuvan mihinkään, mutta sen sijaan ensi kausi voisi olla hyvä ratkaisu lainasopimuksella jossain seurassa Liga Adelantessa tai sarjanousijassa Liga BBVA:ssa.

Enpä tiedä oliko ihan loppuun asti mietitty avautuminen Eerolta. Ehkä vähän liikaa FF2:ta taidettu lukea siellä päässä.

Ja tosiaan, onhan se suuren yleisön kiinnostus ensin ansaittava pelikentällä. Ei ihme jollei "tuulareita" nykyisen maajoukkueen potkupalloilut pahemmin kiinnosta.

Enpä tiedä oliko ihan loppuun asti mietitty avautuminen Eerolta. Ehkä vähän liikaa FF2:ta taidettu lukea siellä päässä.

Ja tosiaan, onhan se suuren yleisön kiinnostus ensin ansaittava pelikentällä. Ei ihme jollei "tuulareita" nykyisen maajoukkueen potkupalloilut pahemmin kiinnosta.

Tosiaan todella outo kommentti maajoukkuepelaajalta.

Eero Markkanen on irtisanottu sopimuksestaan Real Madrid Castillasta.

Real Madridin irtisanoma suomalaisjahyökkääjä sivaltaa taas - "Työkkärin jonon kautta"

Eero Markkanen on hämmentänyt Twitter-kirjoituksillaan aikaisemminkin.

Esimerkiksi jääkiekon MM-kisojen aikaan mies piikitteli kiekkoihmisiä mitä erilaisimmilla ironisilla kirjoituksilla.

Heinäkuun puolivälissä Madridiin palanneesta Markkasesta on liikkunut eri verkkosivuilla kaikenlaisia huhuja - hurjimpien mukaan mies olisi palannut Madridiin 18 kiloa painavampana kuin kesän alussa.

Nyt Markkanen on ottanut Twitterissä kantaa - omalla tavallaan - näihin huhuihin ja viime yönä tulleeseen tietoon siitä, että Real Madrid irtisanoi miehen kanssa tehdyn nelivuotisen sopimuksen jo ensimmäisen vuoden jälkeen.

- Lenkille lähdössä #18kg #kortisto #työkkärinjononkautta, Markkanen naljaili ja liitti kirjoituksensa oheen hivenen muokatun kuvan naamastaan.

24-vuotias hyökkääjä on sopimuksen irtisanomisesta uutisoineen Keskisuomalaisen mukaan vapaa siirtymään muihin seuroihin välittömästi.

http://www.iltalehti.fi/jalkapallo/2015082120213193_jp.shtml

Siellä on näköjään paikallinen lehdistö laittanut hieman värikynää omiin tarinoihinsa. Ei kai nyt kukaan tosissaan usko, että kaveri olisi 18 kiloa ylipainoisena tullut harjoitusleirille, kuten joku lehti on ilmeisesti kirjoittanut? Eiköhän se ole niin, että Realissa ei vain nähty käyttöä enää Eerolle heikon ekan vuoden jälkeen ja halusivat minimoida vahingot aikaisessa vaiheessa.

Hyvän kuvan Eero on kyllä twiittinsä laittanut :lol:

CM6mRr3W8AA9FDT.jpg

Sääli sinänsä, että tässä näin kävi, kun loukkaantumisestaan palattuaan näytti meininki hyvältä.

Toisaalta nyt pääsee urallaan eteenpäin ja kyllähän tuo aika Real Madridissa nyt ihan plussaa oli. Jonkinlainen plussa CV:ssa, että on kyseisen seuran kiinnostuksen joskus herättänyt ja sitä edustanut. Sai myös arvokasta kokemusta itselleen, että miten tuolla toimitaan. Olisihan se tietysti paremminkin voinut mennä.

Eerolla on vielä monta vuotta edessä joten ihan seuraamisen arvoista ura on jatkossakin.

Seuraavaksi askeleeksi moni odottaa paluuta AIK:hon, minkä suuntaan pelaaja itsekin on hieman sosiaalisessa mediassa vihjaillut. Ruotsin siirtoikkuna kuitenkin ehti mennä jo kiinni ellei sitten vain tyydy harjoittelemaan seuran kanssa ja rekisteröidään seuraan sitten tammikuussa, kun ikkuna aukee uudelleen.

Voisi kuitenkin odottaa, että seuraava seura löytyy joko Bundesliga 2:sta tai Eredivisiesta. Mihin muut foorumistit odottavat Markkasen päätyvän?

Siirto Real Madridin kakkosjoukkueeseen oli alkujaankin todella hölmö veto Markkaselta ja siinä meni käytännössä vuosi hukkaan. Mutta kuten jo siirron aikaan kirjoitin niin kaipa se Real Madridin glamour oli turhan voimakas vietti vastustettavaksi. Pelillisesti taas siirrossa ei ollut mitään järkeä, mutta jos sieltä tosiaan Real aikoinaan sen käsittämättömän reilu kaksi milliä AIK:lle maksoi niin seurakin oli varmasti kovaan tahtiin laittamassa miestä lentokoneeseen.

Nyt seuraava siirto toivottavasti tehdään vähän enemmän järkeä käyttäen.

Tiedä siitä sitten, mutta en nyt lähtisi väittämään, että Markkanen olisi nyt muka parempi pelaaja kuin AIK:n aikoina.

Jos ottaa huomioon paremmat harjoitusolosuhteet, paremmat taustajoukot ympärillä, joukkue ei juuri sen huonompi ja Eeron antamat haastattelut, niin eiköhän siellä kehitystä ole tullut edes sen vähän verran. Muutaman kerran otteluja katsoin, kun oli kentällä ja ainakin liike sekä pallollinen pelaaminen oli hieman parempaa kuin AIK:ssa nähtiin.

Tietysti nyt loukkaantuminen vaivannut ikävän paljon ja vasta palannut pelikuntoiseksi, pelituntuma hakusessa ja näin, niin huono lähteä vertaamaan. Toisaalta vähän onnistumisia sai tässä ennen sopimuksen purkamista, vaikka olivatkin vain harjoitusotteluita.

Itse näkisin noin samantasoisena pelaajana kuin AIK:n aikana, mutta näkisin myös tietyissä asioissa tapahtuneen kehitystä. Ei mitään huimaa nytkähdystä, mutta eteenpäinmenoa. En vain voi uskoa, että Markkanen olisi vuoden harjoitellut Madridissa ja yhtäkkiä vain nimenomaan huonontunut pelaajana kaikinpuolin eikä olisi osannut kehittää peliään lainkaan.

En tosin aikaisemmissa viesteissä väittänyt, että Markkanen olisi selvästi parempi pelaaja kuin AIK:ssa ollessaan. Totesin vain, että tuskin Eero pois Madridista lähtee huonompanakaan pelaajana.

Olosuhteet saattaa toki olla paremmat (tosin voisi AIK:n 50k vetävästä Friends-areenasta päätellä, että ei sielläkään treeniolosuhteet kovin retuperällä ole). Taustajoukoista on nyt paha sanoa sillä en tiedä paljonko Real Madrid tuohon kakkosjoukkueeseensa edes panostaa. Pelillisesti ei ehkä niin paljon kuin voisi sillä joukkue on viime vuodet viihtynyt enemmän kolmannella sarjatasolla kuin Segundassa. En tiedä onko tässä nyt sitten Realin glorifiointa tai AIK:n aliarviointia, mutta kyllä mä itse lähtisin väittämään, että Allsvenskanin kärkijoukkue on reilustikin kovempi kuin Espanjassa kolmanne sarjatasolla pelaava joukkue. Haastatteluista en nyt pahemmin johtopäätöksiä vetäisi sillä ei siellä Markkanen luonnollisesti lähde sanomaan, että oli ihan paska reissu.

Pelaamisenkin luulisi nyt näyttävän paremmalta, kun sarjataso alenee ja ehkä se jotain myös kertoo, että Realkin heitti Markkasen suhteen pyyhkeen nurkkaan yhden kauden jälkeen. Realin kokoiselle organisaatiolle ei tuo 2 milliä toki ole summa tai mikään, mutta kun mies hommattiin nimenomaan reservijoukkueeseen johon normaalisti nostetaan pelaajia omasta akatemiasta niin kyllä sielläkin jotain tulosta varmasti odotettiin. Vertailun vuoksi superlupaus Martin Odegaardista maksettiin suunnilleen saman verran. 

Niin ja en mäkään toki väittänyt, että Markkanen olisi nyt huonompi pelaaja. Kuten sanottu niin aika paikallaan varmasti taso on pysynyt ja se hukkaan heitetty vuosi olikin mun pointtina tässä. Kyllä mä itse ainakin pidän täysin selvänä sitä, että viime kaudella vielä AIK:ssa pelaaminen olisi ollut Markkasen uran ja kehityksen kannalta parempi vaihtoehto. 

Niin ja en mäkään toki väittänyt, että Markkanen olisi nyt huonompi pelaaja. Kuten sanottu niin aika paikallaan varmasti taso on pysynyt ja se hukkaan heitetty vuosi olikin mun pointtina tässä. Kyllä mä itse ainakin pidän täysin selvänä sitä, että viime kaudella vielä AIK:ssa pelaaminen olisi ollut Markkasen uran ja kehityksen kannalta parempi vaihtoehto. 

Joo, no tuohon voin kyllä lähteä mukaan, että AIK:ssa jatkaminen olisi ollut parempi vaihtoehto, mutta ymmärrän Markkasen päätöksen ottaa riski ja hyväksyä tarjous Madridista.

Jos kuitenkin nyt lähdetään leikkimielisesti arvailemaan tulevaa seuraa, niin AIK Fotboll ainakin vastaisi hyvin paljon sitä Markkasen tasoa ja voisi olettaa olevan kaikista helpoin vaihtoehto. Valitettavasti tuo tarkoittaisi kuitenkin kunnon pelejä vasta ensi vuoden puolella. Sitten tuli mieleen Eredivisien keskikastista kaksi seuraa, jotka ovat SC Cambuur ja Willem II. Sitten hieman vastaava seura olisi SV Sandhausen 1916, joka pelaa Bundesliga 2:ssa. Näissä voisin ainakin nähdä tarvetta Markkasen kaltaiselle kärkihyökkääjälle. Sitten tietysti olisi vielä muutama seura Belgiasta ja Puolasta, mutta jätetään hassuttelut sikseen. En laskisi pois myöskään Hyypiän uutta seuraa FC Zürichia.

Vaikka AIK onkin nyt hieman pudonnut tasonsa puolesta, niin ihan hyvä nippuhan tuolta edelleen löytyy. Kuitenkin muun muassa BahouinBorgesin ja Dimitriadisin lähdöt ovat jo jonkinlaisia kolahduksia joukkueelle, joita ei olla mielestäni pystytty korvaamaan. Oikeastaan joukkueen ainoa varsinainen tähtipelaaja on tällä hetkellä Goitom, vaikka tietysti joukosta löytyy myös kannattajien suosikkeja ja Allsvenskaniin ihan riittävän tasoisia nimiä.

Jos nyt Markkanen entiseen seuraansa eli AIK:hon kuitenkin päätyisi, niin en sanoisi avauspaikan olevan heti saatavilla kuitenkaan. Bangura on aika hyvin sinetöinyt itsensä tuohon Goitomin rinnalle. Jos kuitenkin Markkanen todistaa itsensä, niin sierraleonelainen se on, joka väistyä saa. Brustad ja Nikolic olisivat Eeron takana.

Suomalaisvertahan AIK:sta löytyisi jo entisestään nuoren Väisäsen muodossa. Potentiaalia löytyy myös runsaasti maalivahti Carlgrenista, joka oli yksi Ruotsin alle 21-vuotiaiden maajoukkueen tähtipelaajista kesän kisoissa, kun Ruotsi nosti pokaalia. Hienoa suorittamista varsinkin rangaistuspotkuissa.

AIK tällä hetkellä (avauskokoonpano vs. Kalmar FF):

sypnqt.jpg

Mirror näyttää myös uutisoineen tuon Markkasen kuvankäsittelyleikit… Jyväskylän kaduillahan tuo kesän aikana paljolti "palloili", joten lienee löytänyt hyviä kahviloita & pullapuoteja useammankin Kävelykadun varrelta :D

Real Madrid release "overweight" youngster Eero Markkanen - he responds with one brilliant post
http://www.mirror.co.uk/sport/row-zed/real-madrid-release-overweight-youngster-6306348?ICID=FB_mirror_MF