Jump to content
LowRidingMonkey

Chelsea UEFA Champions League 2014-2015

Recommended Posts

Aye

Näin paikan päällä ottelun katsoneena voisin sanoa että isoja tunteita oli puoleen jos toiseen. Muutama PSG kannattaja ei oikein osannut hillitä tunteitaan kotiyleisön seassa, joten hieman rähiköintiäkin oli paikan päällä. Tätä ei varmaankaan telkkarista näytetty.

Mikäköhän siinä on vaikea ymmärtää? Ei sillä että nujakointeja hyväksyisin, mutta jos olet kotikatsomonosassa niin siellä ei kyllä saatana vierasjoukkuetta kannateta.

Anihuu , Te näitte varmasti pelin paremmin telkkarista joten siitä ei tähän sen enempää. Niinjoo , Slatanin tilanne tapahtui MH päädyssä joten sitä en kunnolla nähnyt. Telkkarista näin saman illan aikana ko. tapauksen ja ei mielestäni ollut punaisen paikka.

Jos pääset pelaamaan 90 min ylivoimalla ja häviät niin peiliin katsomisen paikka. pakkohan tuo on myöntää vaikka vituttaakin.

Ot: Lasse , tuo Chopper on legendea ja hän kiertelee eri kannatusyhdistysten vieraana eli promoaa vielä Chelseaa. Pitäisiköhän kutsua Ukko Suomeen kertomaan viikatteista. Menikö muuten Terry jo Chopperin pelimäärien ohitse. Lähellä muistaakseni ainakin on..

Jaa viesti

Tuli muuten jo tuossa ottelun tauon aikana naureskeltua noille Carragherin ja Sounessin jutuille tuomarin piirittämisestä. Ei siinä, kyllähän se olisi ihan hyvä juttu kaikille osapuolille jos tuollaista ei nähtäisi jalkapallokentällä ja tuomari saisi ilman ulkoista vaikutusta tehdä ratkaisunsa, mutta em. herrojen juttujen perusteella joku voisi saada sen käsityksen, että tuota ei muka tee muut joukkueet ja Chelsea olisi tuossa syyllistynyt johonkin ennalta näkemättömään. Jokainen joukkue tekee tuota ja Mourinho ennen Soton peliä ottikin kantaa Carragherin ja Sounessin tekopyhyyteen ja Chelsea Instagram-tilikin laittoi tuosta vielä oikein oivan näpäytyksen.

CAEprkxWUAAx1Ax.png

Ja tämäkin on mun mielestä taas hyvä esimerkki siitä miten media näitä asioita tuppaa pyörittelemään. Tauolla jauhetaan jostain täysin turhasta tapahtumasta, kun siellä kuitenkin oli se yksi viheltämättä jäänyt rankkari ja Luizin kyynerpääisku johon ei kiinnitetty millään tavalla huomiota. Ennen viikonlopun otteluita Pellegrinokin meni kertomaan miten Cityn pelaajat eivät ikinä piirittäisi tuomaria, mutta kuinkas kävikään..

CAF8RjBWwAEeQqx.jpg

Ja jokainen voi arvata kuinka paljon Sky kritisoi Pellegrinoa tai Cityn pelaajia tästä..

Nämä ovat hyviä esimerkkejä siitä miksi Mourinho ja Chelsea kokee median osalta jonkinlaista kampanjaa Chelseaa vastaan.

Rapon viesteihin ilman lainaushässäkkää..

Mun muistini mukaan Costan viime kausi meni väsymyksen sijaan plörinäksi sen takia, että Simeone yksinkertaisesti peluutti miestä loukkaantuneena. Costa missasi kauden toiseksi viimeisen ottelun loukkaantumisen takia ja teki paluun sitten kauden viimeiseen otteluun Barcelonaa vastaan jossa tuli ekan vartin aikana vaihtoon koska paikat eivät kestäneetkään. Viikko tuosta eteenpäin ja Costa aloitti UCL-finaalin jossa tuli ensimmäisen kympin jälkeen vaihtoon koska ne paikat eivät vieläkään kestäneet. Ja kun noita MM-kisojakin katsoi niin kyllä siitäkin näkyi mun mielestä väsymyksen sijaan se, että paikat eivät ole vieläkään täysin kunnossa.

Pelimäärät toki ovat Costan kohdalla kovat, mutta pelkkä niihin tuijottaminen saattaa viedä homman ylianalysoinnin puolelle. Costa kuitenkin huilasi tuossa vähän aikaa sitten pelikiellon takia kolme ottelua ja en mä nyt ole sen kummempaa fyysistä väsymystä nähnyt Costan pelaamisessa tällä kaudella. Hazardin pelaamiessa oikeastaan sama juttu. Vaikka ne pelimäärät ovat taas kerran olleet kovia niin en mä Hazardinkaan osalta ole nähnyt formissa kovin kummoista sukellusta. Oscarin kohdalla oli jo viime kaudella havaittavissa se, että kauden jälkimmäisellä puoliskolla pelaamisen taso tippuu. En tiedä johtuuko sitten väsymyksestä, mutta Oscariakin on viime aikoina käytetty vähemmän joka taas on meinannut sitten enemmän lepoaikaa. PSG-otteluissa tuli ensimmäisessä osassa lopussa vasta kentälle ja kotiottelussa sitten jo tauolla vaihtoon. Vaihdon syynä mun silmään oli enemmänkin se, että oli saanut jo varoituksen ja pelaaminen oli aika holtitonta. Maticinkin kohdalla pakko nostaa esille se, että huilasi pelikiellon takia juuri kaksi ottelua ja Maticin otteissa varmaan enemmänkin tässä ja tuossa Soton-ottelussa näkynyt se, että mieshän meni loukkaantumaan tuon pelikieltonsa takia ja vaihtoon tullessa irvistyskin oli vähän sen oloinen, että kipeetä tuntui tekevän.

Chopper muuten löytyy myös twitterin puolelta ;)

Jaa viesti

Kertoo edelleen pikkuseura mentaliteetista kun pitää punditteja vastaan heittää settiä instagram tilillä. Osoittaa vain sitä että Carra ja Souness osuivat ns. asian ytimeen ja hermoon Chelsean suunnalla.

Edit. Siinä olet kyllä oikeassa että kaikki seurat tuota tekee eli piirittää tuomaria. Ei rajoitu mitenkään Chelseaan.

Jaa viesti

Kyllä mun mielestä seura on täysin oikeassa puolustaessaan itseään noinkin tekopyhiltä jutuilta. Tulee mieleen eräskin sanonta lasitaloista ja kivien heittämisestä. Ei siinä mitään jos kritiikki olisi ollut jollain tapaa järkevää, mutta Chelsean somessa käyttöönottama "cut the bullshit"-asenne on ollut virkistävä uudistus. Verrattuna, että jaettaisiin kuvia kengistä ja arvuutellaan kenelle ne kuuluvat.

Jaa viesti

Rapon viesteihin ilman lainaushässäkkää..

Mun muistini mukaan Costan viime kausi meni väsymyksen sijaan plörinäksi sen takia, että Simeone yksinkertaisesti peluutti miestä loukkaantuneena. Costa missasi kauden toiseksi viimeisen ottelun loukkaantumisen takia ja teki paluun sitten kauden viimeiseen otteluun Barcelonaa vastaan jossa tuli ekan vartin aikana vaihtoon koska paikat eivät kestäneetkään. Viikko tuosta eteenpäin ja Costa aloitti UCL-finaalin jossa tuli ensimmäisen kympin jälkeen vaihtoon koska ne paikat eivät vieläkään kestäneet. Ja kun noita MM-kisojakin katsoi niin kyllä siitäkin näkyi mun mielestä väsymyksen sijaan se, että paikat eivät ole vieläkään täysin kunnossa.

Pelimäärät toki ovat Costan kohdalla kovat, mutta pelkkä niihin tuijottaminen saattaa viedä homman ylianalysoinnin puolelle. Costa kuitenkin huilasi tuossa vähän aikaa sitten pelikiellon takia kolme ottelua ja en mä nyt ole sen kummempaa fyysistä väsymystä nähnyt Costan pelaamisessa tällä kaudella. Hazardin pelaamiessa oikeastaan sama juttu. Vaikka ne pelimäärät ovat taas kerran olleet kovia niin en mä Hazardinkaan osalta ole nähnyt formissa kovin kummoista sukellusta. Oscarin kohdalla oli jo viime kaudella havaittavissa se, että kauden jälkimmäisellä puoliskolla pelaamisen taso tippuu. En tiedä johtuuko sitten väsymyksestä, mutta Oscariakin on viime aikoina käytetty vähemmän joka taas on meinannut sitten enemmän lepoaikaa. PSG-otteluissa tuli ensimmäisessä osassa lopussa vasta kentälle ja kotiottelussa sitten jo tauolla vaihtoon. Vaihdon syynä mun silmään oli enemmänkin se, että oli saanut jo varoituksen ja pelaaminen oli aika holtitonta. Maticinkin kohdalla pakko nostaa esille se, että huilasi pelikiellon takia juuri kaksi ottelua ja Maticin otteissa varmaan enemmänkin tässä ja tuossa Soton-ottelussa näkynyt se, että mieshän meni loukkaantumaan tuon pelikieltonsa takia ja vaihtoon tullessa irvistyskin oli vähän sen oloinen, että kipeetä tuntui tekevän.

Chopper muuten löytyy myös twitterin puolelta ;)

Sekä väsymystä että loukkaantumisia. Jossakin ottelussa Costa törmäsi tolppaan ja kolhaisi polvensa. En muista vietiinkö sairaalaan jopa vaikka senkin pelin katsoin. Taisi pelata seuraavassa ottelussa täydet minuutit, saatan muistaa väärin. Osaltaan paikkojen kestävyyteen vaikutti varmasti suuri ottelumäärä. Kauden alussa Costa kärsi takareisivammasta mutta Mourinho päätti silti peluuttaa kovalla riskillä.

Ikinä ei voi saada selville mistä asiat todellisuudessa johtuvat. Väsymys on varmasti monen pelaajan kohdalla ainakin osasyy. Esimerkiksi Terryn moka PSG ottelun 2-2 maalissa. Aivopieru jollaisia näkee usein väsyneiltä pelaajilta. Ehkä sattumaa mutta se sattui 34-vuotiaalle, 37 ottelua kaudella pelanneelle pelaajalle jatkoajalle menneessä ottelussa. Hyökkäävien pelaajien kohdalla väsymys näkyy helposti räjähtävyyden vähenemisenä. Kovin paljoa ei tarvitse nopeuden tai räjähtävyyden vähenevän kun vastustajasta ei päästäkään ohi, ei päästä kunnon keskityspaikkaan, ei ole halua tehdä "turhia" juoksuja joiden avulla muut pelaajat saisivat rakennettua maalipaikan, maalipaikassa jalat eivät ole tuoreet ja veto epäonnistuu...  Tuollaisia asioita on vaikea havaita selvästi. Selvästi pelaamista rajoittavat vammat näkyvät, väsymyksestä johtuvat asiat voi helposti pistää esim huonon hermojenhallinnan, vastustajan hyvyyden tai huonon tuurin pikkiin. Pelkästään loukkaantumisten välttämiseksi ei harrasteta rotaatiota.

Parin ottelun huili ei ylikuormitettua pelaajaa palauta lähellekään täyttä kuntoa, nythän Oscar on pelannut 5 täyttä ottelua putkeen. Kiikaritehoilla mennyt 9 ottelua. Costa katkaisi vihdoin 8 ottelun maalittoman putken. Fabregasilla on 12 ottelua kiikaritehoilla. Tällainen tehojen romahdus sattuu pelaajille jotka ovat pelanneet käytännössä koko kauden ilman erityisempää huilia. Sattumaa vai väsymystä? Voiko joku tehdä aikakoneen, palauttaa ajan Valioliigakauden alkuun ja samalla aivopestä Mourinhon käyttämään enemmän rotaatiota niin tämä selviäisi?

Jaa viesti

Mourinho peluutti kauden alun Costaa mun mielestä ihan järkevästi ja ilman pelkoa loukkaantumisista, koska kauden alussa ottelutahti ei ollut niin kova, että Costan kohdalla olisi pitänyt miestä lepuutella vähän joka välissä. Ongelmat tulivat vasta maajoukkuereissun myötä, kun ottelurasitus kasvoi ja vaikka Mourinho sanoi, että Costa ei pystyisi pelaamaan noin kovalla ottelutahdilla tällä hetkellä niin Del Bosque halusi silti kutsua miehen maajoukkueeseen ja peluutti Costaa niillä seurauksilla, että Chelsea joutui kärsimään ja Costa missasi maajoukkuetauon jälkeen seuraavat kolme Chelsean ottelua.

Kyllä mä tuon Terryn mokan tässä vaiheessa olen valmis laittamaan ihan vaan sattuman piikkiin. Ottaen huomioon tässä toki sen, että samanlaisia virheitä ei tällä kaudella ole Terryltä mm. vuoden vaihteen otteluruuhkassa nähty jolloin pelitahti oli kovempi. Virheitä sattuu nyt ihan kaikille ja enemmänkin laittaisin tuota ottelukohtaisen väsymyksen piikkiin kuin sen, että pitkä kausi alkaisi jollain tavalla Terryyn vaikuttamaan. Tai tokihan sekin voi vaikuttaa, mutta edelleenkin painotan sitä, että niin kauan kuin pelaaminen muissa otteluissa on laadukasta niin yhden ottelun nukahdusta jatkoajalle venyneess ottelussa voidaan mun mielestäni pitää tosiaan ihan vain ottelukohtaisena väsymyksenä. Hyökkäyspään pelaajista samat sanat kuin Terryn kohdalla. Hazardin ja Costan pelaamisessa ei mun mielestä ole ollut juurikaan puutteita. Hazard pelannut koko kauden ajan suhteellisen samalla tasolla ja Costan pienoisesta kuivasta putkesta huolimatta on ollut alituinen uhka puolustuksille ja vähän paremmalla onnella/viimeistelyllä olisi verkot heiluneet useammankin kerran edellisissä otteluissa.

En tiedä mistä olet Oscarin minuutit katsonut, mutta Oscar ei ole viimeiseen viiteen otteluun pelannut yhtäkään täyttä ottelua. Ja vaikka otetaan mukaan viimeiset kymmenen ottelua niin Oscarille on kertynyt tilille noissa kymmenessä ottelussa vain kaksi täyttä ottelua. Tosin yksi noista oli 120' minuuttinen Liverpoolia vastaan, mutta toisaalta taas sinne mahtui sekaan myös yksi ottelu jossa Oscar ei pelannut ollenkaan ja kaksi ottelua joissa peliaikaa tuli yhteensä alle kymmenen minuuttia. Kiikaritehot eivät nyt välttämättä tule yllätyksenä sillä samalla tavalla meni Oscarin viime kausikin. Viime kauden lopussa arveltiin, että syynä olisi paukkujen säästäminen MM-kisoihin (jossa Oscar muuten oli Brasilian parhaimmistoa) joten olisiko nyt syynä sitten tulevan kesän Copa America?

Capital One Cupin sivut ainakin merkanneet Costalle tuon COC-finaalin maalin joten maalinteon välissä ollut nyt kahden ottelun tauko ja sitä ennen neljän ottelun tauko. Ei toi mun mielestä nyt ainakaan mikään tavattoman oloinen kuiva kausi ole kenellekkään hyökkääjälle. Toki Costa on tehnyt siihen malliin tällä kaudella maaleja, että ei tuokaan nyt ihan normaalia ole, mutta enemmänkin lähtisin hakemaan syytä mahdollisesti pelikiellon tuomasta pelituntuman puutteesta kuin väsymyksestä. Fabregasin kohdalla vähän sama juttu kuin Oscarilla. Toki syynä ei tällä kertaa ole arvokisat vaan ihan pelaajan historiaa katsomalla selviää, että tehot tippuvat kauden toisella puoliskolla.

Rotaatiota toki olisi voinut enemmänkin käyttää, mutta kun katsoo, että rotaatiomiehillä pelattu Bradford-ottelu päättyi tappioon ja tippumiseen Cupista kotikentällä kaksi sarjaporrasta alempana pelaavaa joukkuetta vastaan niin ymmärrän hyvin miksei Mourinholla ole oikein ollut luottoa kovemmissakaan peleissä käyttää pelaajistoaan enemmän. Kyllähän sekin nyt jotain kertoo, että tammikuussa pistettiin pihalle niin Salah kuin Schürrle ja tuotiin sisään tilalle vain Cuadrado. Ramiresinkin katsottiin olevan hyödyllisempi pelaaja laidalla kuin Schürrlen tai Salahin.

Ihan hyviä pointteja toki, mutta edelleen olen sitä mieltä, että menee vähän ylianalysoinnin puolelle.

Piti vielä tosta tuomarin piirittämisestä mainita, että ei tästä nyt ole kovin pitkä aika, kun Chelseaa moitittiin siitä, että pelaajat eivät reagoineet kentällä tapahtuvaan taklauseen mitenkään. Dychen videokin keräsi monelta toimittajalta kehuja vaikka kaveri jauhoi vain ympäripyöreitä. Noh, Dychen käyttämällä (ja tomittajien kehumalla) logiikalla Zlatanin punainen oli täysin ansaittu koska niin moni Chelsean pelaaja reagoi tilanteeseen. ;) Damned if you do, damned if you don't.

Toki sekin kertoo jotain siitä, että asioita tehdään oikein, kun Chelsean tippuminen/häviäminen on muille juhlapäivä :lol:

Chelsea FC - Loved, hated but never ignored.

Jaa viesti

Yritin muuten muistella, että mitä teki Souness aikanaan, enkä ainakaan heti muista että silloin dumaria olisi ylipäänsä piiritelty kentällä. Se taas ei tarkoita että esim. Souness olisi ollut niin hieno ihminen puhtaan pyllynsä kanssa vaan enempi, että dumarin kunnioitus oli toisenlainen. Olisi mukava hahmottaa, milloin esim. alkoi yleistymään se painu vittuun -huutelu tuomioiden jälkeen, mutta se on saletisti juttu, mitä ei vanhan liiton fudiksessa harrastettu. Nythän jokainen hokee fuck offia ihan työkseen, eikä se nyt ainakaan ole omiaan dumarin kunnioitusta parantamaan.

Jonkin matsin olen ite huvikseni dumannut, ja jos joku pelaaja olisi tota toivotellut vislauksen jälkeen, mä olisin ehkä nostanut sen seinälle. Aika korkeellekin olisin nostanut ja ihan hetikin olisinkin ja päällensä vielä alas pudottanut. Vielä olisin voinut vähän talloa jalalla naamaan, että siinä sulle rispektiä. Olen mä niin Äijä sentään minä

Jaa viesti

Mourinho peluutti kauden alun Costaa mun mielestä ihan järkevästi ja ilman pelkoa loukkaantumisista, koska kauden alussa ottelutahti ei ollut niin kova, että Costan kohdalla olisi pitänyt miestä lepuutella vähän joka välissä. Ongelmat tulivat vasta maajoukkuereissun myötä, kun ottelurasitus kasvoi ja vaikka Mourinho sanoi, että Costa ei pystyisi pelaamaan noin kovalla ottelutahdilla tällä hetkellä niin Del Bosque halusi silti kutsua miehen maajoukkueeseen ja peluutti Costaa niillä seurauksilla, että Chelsea joutui kärsimään ja Costa missasi maajoukkuetauon jälkeen seuraavat kolme Chelsean ottelua.

Kyllä mä tuon Terryn mokan tässä vaiheessa olen valmis laittamaan ihan vaan sattuman piikkiin. Ottaen huomioon tässä toki sen, että samanlaisia virheitä ei tällä kaudella ole Terryltä mm. vuoden vaihteen otteluruuhkassa nähty jolloin pelitahti oli kovempi. Virheitä sattuu nyt ihan kaikille ja enemmänkin laittaisin tuota ottelukohtaisen väsymyksen piikkiin kuin sen, että pitkä kausi alkaisi jollain tavalla Terryyn vaikuttamaan. Tai tokihan sekin voi vaikuttaa, mutta edelleenkin painotan sitä, että niin kauan kuin pelaaminen muissa otteluissa on laadukasta niin yhden ottelun nukahdusta jatkoajalle venyneess ottelussa voidaan mun mielestäni pitää tosiaan ihan vain ottelukohtaisena väsymyksenä. Hyökkäyspään pelaajista samat sanat kuin Terryn kohdalla. Hazardin ja Costan pelaamisessa ei mun mielestä ole ollut juurikaan puutteita. Hazard pelannut koko kauden ajan suhteellisen samalla tasolla ja Costan pienoisesta kuivasta putkesta huolimatta on ollut alituinen uhka puolustuksille ja vähän paremmalla onnella/viimeistelyllä olisi verkot heiluneet useammankin kerran edellisissä otteluissa.

En tiedä mistä olet Oscarin minuutit katsonut, mutta Oscar ei ole viimeiseen viiteen otteluun pelannut yhtäkään täyttä ottelua. Ja vaikka otetaan mukaan viimeiset kymmenen ottelua niin Oscarille on kertynyt tilille noissa kymmenessä ottelussa vain kaksi täyttä ottelua. Tosin yksi noista oli 120' minuuttinen Liverpoolia vastaan, mutta toisaalta taas sinne mahtui sekaan myös yksi ottelu jossa Oscar ei pelannut ollenkaan ja kaksi ottelua joissa peliaikaa tuli yhteensä alle kymmenen minuuttia. Kiikaritehot eivät nyt välttämättä tule yllätyksenä sillä samalla tavalla meni Oscarin viime kausikin. Viime kauden lopussa arveltiin, että syynä olisi paukkujen säästäminen MM-kisoihin (jossa Oscar muuten oli Brasilian parhaimmistoa) joten olisiko nyt syynä sitten tulevan kesän Copa America?

Capital One Cupin sivut ainakin merkanneet Costalle tuon COC-finaalin maalin joten maalinteon välissä ollut nyt kahden ottelun tauko ja sitä ennen neljän ottelun tauko. Ei toi mun mielestä nyt ainakaan mikään tavattoman oloinen kuiva kausi ole kenellekkään hyökkääjälle. Toki Costa on tehnyt siihen malliin tällä kaudella maaleja, että ei tuokaan nyt ihan normaalia ole, mutta enemmänkin lähtisin hakemaan syytä mahdollisesti pelikiellon tuomasta pelituntuman puutteesta kuin väsymyksestä. Fabregasin kohdalla vähän sama juttu kuin Oscarilla. Toki syynä ei tällä kertaa ole arvokisat vaan ihan pelaajan historiaa katsomalla selviää, että tehot tippuvat kauden toisella puoliskolla.

Rotaatiota toki olisi voinut enemmänkin käyttää, mutta kun katsoo, että rotaatiomiehillä pelattu Bradford-ottelu päättyi tappioon ja tippumiseen Cupista kotikentällä kaksi sarjaporrasta alempana pelaavaa joukkuetta vastaan niin ymmärrän hyvin miksei Mourinholla ole oikein ollut luottoa kovemmissakaan peleissä käyttää pelaajistoaan enemmän. Kyllähän sekin nyt jotain kertoo, että tammikuussa pistettiin pihalle niin Salah kuin Schürrle ja tuotiin sisään tilalle vain Cuadrado. Ramiresinkin katsottiin olevan hyödyllisempi pelaaja laidalla kuin Schürrlen tai Salahin.

Ihan hyviä pointteja toki, mutta edelleen olen sitä mieltä, että menee vähän ylianalysoinnin puolelle.

Del Bosqueta voi syyttää Costan loukkaantumisesta, totta. Mutta eikös Costalla ollut takareiden kanssa ongelmia jo ennen maajoukkuepelejä? Mourinho todennäköisesti suunnitteli peluuttavansa Costan sen verran puhki ettei Del Bosque kutsuisi maajoukkueeseen (ja Costa saisi huilata). Pieleenhän se meni. Kieltämättä huono selittää pelaajan olevan liian huonossa kunnossa maajoukkuepeleihin vaikka pelaa käytännössä jokaisen seurajoukkueottelun.

Terryn tilanne sattui jatkoajalla ja myöskin jatkoajalla nähtiin Thiago Silvalta vielä tyhmempi temppu, eli ehkä se johtui vain pitkästä ottelusta. Tuota emme saa ikinä tietää. Costan heikko maalivire voi olla vain huonoa tuuria, tai sitten suuri ottelumäärä vei sen ratkaisevan määrän tehokkuutta ja tarkkuutta viimeistelystä. Tätäkään ei ikinä saa varmasti tietää. Silti, huima vire alkukaudesta ja ison ottelumäärän jälkeen tehojen romahdus on melko yleistä ja sitä on Chelseassa nähtävissä usean pelaajan kohdalla.

Sama sivu josta katsoin väittää edelleen Oscarin pelanneen 4 viimeistä ottelua täydet minuutit ja ettei Costa tehnyt Carling Cupin finaalissa maalia, hassu juttu koska muistelisin itsekin Costan tehneen maalin. Pari muuta sivua on samaa mieltä keskenään ja eri mieltä kuin tuo ensimmäinen, että taisi lähde olla heikko. Se olisi mielenkiintoista tietää miksi Fabregas aina hyytyy keväällä. Mikäli kausi alkaisi keväällä ja päättyisi talvella, olisiko Fabregas yhtä huono keväällä? Vaikea sanoa, mutta Fabregas on oikeastaan jokaisella kaudellaan urakoinut syksyllä hirveät minuutit ja hyytynyt kesällä. Mitäpä jos Fabregasia kerrankin peluutettaisiin syksyllä säästeliäästi? Olisivatko kevään tehot jälleen kaukana syksyn tehoista? Epäilen.

Mourinho on peluuttanut suurimmaksi osaksi tiettyä ykköskokoonpanoa, joka luonnollisesti on oppinut hyvin pelaamaan yhteen. Kun rotaatiota on harrastettu, on ennemmin vaihdettu melkein koko joukkue kuin vaihdettu pari pelaajaa. Rotaatiopelaajat ovat ollet pelaajia jotka ovat tottuneet pelaamaan jatkuvasti (Filipe Luis, Salah, Schurrle, Remy, Ramires, Obi Mikel myös varauksin), eikä sellaisia pelaajia ole helppo saada motivoitua jos peliä on tarjolla karkeasti kerran kolmessa viikossa. Mikäli pelaajien taso taasen ei riitä, varsinkin Filipe Luisin kohdalla voidaan kysyä mitä järkeä maksaa lähes 20 miljoonaa melkein kolmekymppisestä laitapakista joka saa pelata lähinnä jämäotteluita. Mourinhon piikkiin menee joka tapauksessa.

Mourinholla olisi ollut hyvä mahdollisuus maltilliseen rotaatioon kuitenkaan heikentämättä ykkösnyrkkiä ratkaisevasti. Puolustukseen välillä Filipe Luis vasemmalle, Azplicueta oikealle, Ivanovic keskelle antamaan Terrylle huilia tai huilaamaan itse. Keskikentän pohjalle Ramires/Obi Mikel korvaamaan Maticia jne. PSG ottelussa Mourinhon joukkue pelasi yli 90 minuuttia ylivoimalla jatkoajalle menneessä ottelussa eikä yhden pelaajan ylivoimaa käytännössä huomannut. Epäilyttävää kun kentällä oli ykköskokoonpano joka on pelannut todella suuria minuutteja. Valitettavasti otteluohjelma helpottaa sen verran että on mahdotonta sanoa oliko ylianalysointia vai ei.

Jaa viesti

.

Ot: Lasse , tuo Chopper on legendea ja hän kiertelee eri kannatusyhdistysten vieraana eli promoaa vielä Chelseaa. Pitäisiköhän kutsua Ukko Suomeen kertomaan viikatteista. Menikö muuten Terry jo Chopperin pelimäärien ohitse. Lähellä muistaakseni ainakin on..

jeah! eoi muuten ole terry vielä lähelläkään. Jos terry pelaa sunnuntaina niin soon hänen 450 esiintyminen ja Chopperilla ( nyt hattu päästä) on vaatimattomat 655 peliä!

Jaa viesti

Del Bosqueta voi syyttää Costan loukkaantumisesta, totta. Mutta eikös Costalla ollut takareiden kanssa ongelmia jo ennen maajoukkuepelejä? Mourinho todennäköisesti suunnitteli peluuttavansa Costan sen verran puhki ettei Del Bosque kutsuisi maajoukkueeseen (ja Costa saisi huilata). Pieleenhän se meni. Kieltämättä huono selittää pelaajan olevan liian huonossa kunnossa maajoukkuepeleihin vaikka pelaa käytännössä jokaisen seurajoukkueottelun.

Terryn tilanne sattui jatkoajalla ja myöskin jatkoajalla nähtiin Thiago Silvalta vielä tyhmempi temppu, eli ehkä se johtui vain pitkästä ottelusta. Tuota emme saa ikinä tietää. Costan heikko maalivire voi olla vain huonoa tuuria, tai sitten suuri ottelumäärä vei sen ratkaisevan määrän tehokkuutta ja tarkkuutta viimeistelystä. Tätäkään ei ikinä saa varmasti tietää. Silti, huima vire alkukaudesta ja ison ottelumäärän jälkeen tehojen romahdus on melko yleistä ja sitä on Chelseassa nähtävissä usean pelaajan kohdalla.

Sama sivu josta katsoin väittää edelleen Oscarin pelanneen 4 viimeistä ottelua täydet minuutit ja ettei Costa tehnyt Carling Cupin finaalissa maalia, hassu juttu koska muistelisin itsekin Costan tehneen maalin. Pari muuta sivua on samaa mieltä keskenään ja eri mieltä kuin tuo ensimmäinen, että taisi lähde olla heikko. Se olisi mielenkiintoista tietää miksi Fabregas aina hyytyy keväällä. Mikäli kausi alkaisi keväällä ja päättyisi talvella, olisiko Fabregas yhtä huono keväällä? Vaikea sanoa, mutta Fabregas on oikeastaan jokaisella kaudellaan urakoinut syksyllä hirveät minuutit ja hyytynyt kesällä. Mitäpä jos Fabregasia kerrankin peluutettaisiin syksyllä säästeliäästi? Olisivatko kevään tehot jälleen kaukana syksyn tehoista? Epäilen.

Mourinho on peluuttanut suurimmaksi osaksi tiettyä ykköskokoonpanoa, joka luonnollisesti on oppinut hyvin pelaamaan yhteen. Kun rotaatiota on harrastettu, on ennemmin vaihdettu melkein koko joukkue kuin vaihdettu pari pelaajaa. Rotaatiopelaajat ovat ollet pelaajia jotka ovat tottuneet pelaamaan jatkuvasti (Filipe Luis, Salah, Schurrle, Remy, Ramires, Obi Mikel myös varauksin), eikä sellaisia pelaajia ole helppo saada motivoitua jos peliä on tarjolla karkeasti kerran kolmessa viikossa. Mikäli pelaajien taso taasen ei riitä, varsinkin Filipe Luisin kohdalla voidaan kysyä mitä järkeä maksaa lähes 20 miljoonaa melkein kolmekymppisestä laitapakista joka saa pelata lähinnä jämäotteluita. Mourinhon piikkiin menee joka tapauksessa.

Mourinholla olisi ollut hyvä mahdollisuus maltilliseen rotaatioon kuitenkaan heikentämättä ykkösnyrkkiä ratkaisevasti. Puolustukseen välillä Filipe Luis vasemmalle, Azplicueta oikealle, Ivanovic keskelle antamaan Terrylle huilia tai huilaamaan itse. Keskikentän pohjalle Ramires/Obi Mikel korvaamaan Maticia jne. PSG ottelussa Mourinhon joukkue pelasi yli 90 minuuttia ylivoimalla jatkoajalle menneessä ottelussa eikä yhden pelaajan ylivoimaa käytännössä huomannut. Epäilyttävää kun kentällä oli ykköskokoonpano joka on pelannut todella suuria minuutteja. Valitettavasti otteluohjelma helpottaa sen verran että on mahdotonta sanoa oliko ylianalysointia vai ei.

Costa pelasi seurajoukkueessa ilman ongelmia koska pelitahti ei ollut kova ja sitähän se Mourinhokin sanoi, että Costa ei voi vielä pelata useamman ottelun viikkotahdilla. Ja kas kummaa, heti kun Costa meni maajoukkueen mukaan ja pelasi kireämmällä tahdilla niin Costa loukkaantui. Eli kyllä se Mourinho tässäkin tapauksessa näytti vain olevan oikeassa.

Transfermarktista katsottu Oscarin minuutit ja ne tukee vahvasti omiakin muistikuviani Oscarin pelaamisesta. Sotonia vastaa tuli viime ottelussa kymppi ennen loppua vaihtoon ja PSG:tä vastaan otettiin vaihtoon jo puoliajalla näin niin kuin esimerkiksi. Capital One Cupin omat sivut merkkasivat Costalle tuon Spurs-finaalin maalin joten olen taipuisa sitä uskomaan. Ja toki samalla sitten tuosta pitää merkitä myös Fabregasille samalla syöttöpistekin. Fabregasista on paha näin ulkopuolelta sanoa yhtään mitään. Ehkä se vetää jouluna vaan itsensä niin ähkyyn, että energiaa ei riitä enää loppukaudeksi? Kuitenkin samalla kaavalla Fabregas on vetänyt jo useamman vuoden joten Fabregasin väsymystä on hieman hölmöä laittaa tämän valossa vain Mourinhon peluutuksen syyksi.

Väittäisin, että siinä tapauksessa ongelma on enemmänkin pelaajissa kuin valmentajassa jos motivaatiota ei löydy. Varsinkin jos rotaatio on nihkeää niin silloin, kun tilaisuus tulee niin se pitää vain käyttää parhaansa mukaan. Hyvvänä esimerkkinä vaikkapa Ivanovic joka pelasi siirtonsa jälkeen ensimmäisen ottelunsa Chelsean paidassa puolen vuoden päästä ja loppu on niin sanotusti historiaa. Sama juttu Azpilicuetalla joka ei pahemmin saannut minuutteja alle, mutta Colen loukkaantumisen myötä sai tilaisuutensa ja ei ole sen jälkeen taaksensa katsellut. Ottaen huomioon sen, että Chelsea on johtanut koko kauden Valioliigaa, voitti jo Liigacupin ja tipahti UCL:stä enemmän tai vähemmän epäonnikkaiden sattumusten seurauksena niin mun mielestä Mourinhoa on vähän vaikea lähteä kritisoimaan, kun tulokset ovat hyviä.

En tiedä sitten missä määrin sitä rotaatiota "pitäisi" harrastaa, mutta onhan Luiskin pelannut tällä kaudella 11 liigaottelua ja puolet Chelsean UCL-otteluista sekä Liigacupissa lähes täydet minuutit. Ramireskin ollut loukkaantuneena tällä kaudella ja silti saannut tilille minuutteja useassa Valioliigaottelussa. Mikelhän olisi paikannut mm. Maticia, mutta nigerialainen ollut nyt jo pidemmän siivun loukkaantuneena joten miehen käyttäminen on jo senkin puolesta ollut vähän hankalaa. Ottaen huomioon sen, että Chelsea ei ole pahemmin loukkaantumisista kärsinyt ja kuten edellä jo mainitsin niin tulokset ja peliesitykset ovat pääsääntöisesti olleet hyviä niin sanoisin, että Mourinho on käyttänyt miehistöään vähintäänkin hyvin.

Olisi ollut ihan mielenkiintoista päästä pelaajien päiden sisään ja tauolla kärpäseksi kattoon niin PSG-ottelun tapahtumia voisi paremmin ymmärtää. Nythän homma menee vain arvailuksi, mutta en pidä mitenkään mahdottomana ajatuksena sitä, että Zlatanin punaisen kortin jälkeen pelaajat luulivat ottelun olevan jo käytännössä ohi ja kun katselee sitä millä sykkeellä joukkue painoi Sotonia vastaan viikonloppuna keskellä viikkoa pelatun 120 minuuttisen jälkeen niin väittäisin PSG-ottelussa olleen kysessä enemmänkin ottelukohtaista väsymystä kuin sitä, että kausi alkaa painaa jaloissa.

Ja sen mitä tässä on itse huomannut niin Mourinholla tuntuu olevan aivan älyttömän iso vaikutus pelaajiin joka on monesti nähty otteluiden tauolla, kun huonosti pelatun avauspuoliajan jälkeen on toiselle puoliajalla tullut täysin erilainen joukkue. Homma varmasti vaikuttaa myös toisinpäin ja jos siellä on tauolla painotettu sitä, että ei lähdetä ottamaan riskejä ylivoimalla pelatessa niin sekin selittänee sen miksi Chelsean toinen puoliaika oli mitä oli. Chelsea tuli kuitenkin taas jatkoajalle paljon paremmalla jalalla ja vei ottelua. Jatkoajan toisella puoliskolla sitten täysin päinvastainen homma ja veikkaisin, että tuokin johtui taas kerran siitä, että Chelsea oli johdossa ja jatkoaikapuoliskojen välissä oli pelaajille taas painotettu eri asioita kuin mitä edellisellä tauolla.

Ymmärrän toki pointin siitä, että Chelseassa tietyt pelaajat ovat pelanneet hemmetin isoja määriä otteluita, mutta omat havaintoni siitä miten Chelsea on tällä kaudella loukkaantumisilta välttynyt ja pelaajien henkilökohtaisessa tasossa ei ole kentällä näkynyt mitään yleistä väsymystä kertoo minulle siitä, että Mourinho on tuota miehistöään tällä kaudella käyttänyt hyvin. Tähänkin toki kuuluu otteluiden välissä olevat treenit ja noilla ottelumäärillä väittäisin myös, että Chelsea on kauden aikana onnistunut tasapainottamaan ottelut ja otteluiden välillä tapahtuvat harjoitukset on aika hyvin optimoitu. Verrattuna vaikka siihen miten mm. ManU:ssa on kärsitty loukkaantumisista ja van Gaalkin on tainnut ottelutahtia kritisoida vaikka ManU:n ottelumäärät ovat tällä kaudella ollut todella alhaiset.

Jaa viesti

Costa pelasi seurajoukkueessa ilman ongelmia koska pelitahti ei ollut kova ja sitähän se Mourinhokin sanoi, että Costa ei voi vielä pelata useamman ottelun viikkotahdilla. Ja kas kummaa, heti kun Costa meni maajoukkueen mukaan ja pelasi kireämmällä tahdilla niin Costa loukkaantui. Eli kyllä se Mourinho tässäkin tapauksessa näytti vain olevan oikeassa.

Transfermarktista katsottu Oscarin minuutit ja ne tukee vahvasti omiakin muistikuviani Oscarin pelaamisesta. Sotonia vastaa tuli viime ottelussa kymppi ennen loppua vaihtoon ja PSG:tä vastaan otettiin vaihtoon jo puoliajalla näin niin kuin esimerkiksi. Capital One Cupin omat sivut merkkasivat Costalle tuon Spurs-finaalin maalin joten olen taipuisa sitä uskomaan. Ja toki samalla sitten tuosta pitää merkitä myös Fabregasille samalla syöttöpistekin. Fabregasista on paha näin ulkopuolelta sanoa yhtään mitään. Ehkä se vetää jouluna vaan itsensä niin ähkyyn, että energiaa ei riitä enää loppukaudeksi? Kuitenkin samalla kaavalla Fabregas on vetänyt jo useamman vuoden joten Fabregasin väsymystä on hieman hölmöä laittaa tämän valossa vain Mourinhon peluutuksen syyksi.

Väittäisin, että siinä tapauksessa ongelma on enemmänkin pelaajissa kuin valmentajassa jos motivaatiota ei löydy. Varsinkin jos rotaatio on nihkeää niin silloin, kun tilaisuus tulee niin se pitää vain käyttää parhaansa mukaan. Hyvvänä esimerkkinä vaikkapa Ivanovic joka pelasi siirtonsa jälkeen ensimmäisen ottelunsa Chelsean paidassa puolen vuoden päästä ja loppu on niin sanotusti historiaa. Sama juttu Azpilicuetalla joka ei pahemmin saannut minuutteja alle, mutta Colen loukkaantumisen myötä sai tilaisuutensa ja ei ole sen jälkeen taaksensa katsellut. Ottaen huomioon sen, että Chelsea on johtanut koko kauden Valioliigaa, voitti jo Liigacupin ja tipahti UCL:stä enemmän tai vähemmän epäonnikkaiden sattumusten seurauksena niin mun mielestä Mourinhoa on vähän vaikea lähteä kritisoimaan, kun tulokset ovat hyviä.

En tiedä sitten missä määrin sitä rotaatiota "pitäisi" harrastaa, mutta onhan Luiskin pelannut tällä kaudella 11 liigaottelua ja puolet Chelsean UCL-otteluista sekä Liigacupissa lähes täydet minuutit. Ramireskin ollut loukkaantuneena tällä kaudella ja silti saannut tilille minuutteja useassa Valioliigaottelussa. Mikelhän olisi paikannut mm. Maticia, mutta nigerialainen ollut nyt jo pidemmän siivun loukkaantuneena joten miehen käyttäminen on jo senkin puolesta ollut vähän hankalaa. Ottaen huomioon sen, että Chelsea ei ole pahemmin loukkaantumisista kärsinyt ja kuten edellä jo mainitsin niin tulokset ja peliesitykset ovat pääsääntöisesti olleet hyviä niin sanoisin, että Mourinho on käyttänyt miehistöään vähintäänkin hyvin.

Olisi ollut ihan mielenkiintoista päästä pelaajien päiden sisään ja tauolla kärpäseksi kattoon niin PSG-ottelun tapahtumia voisi paremmin ymmärtää. Nythän homma menee vain arvailuksi, mutta en pidä mitenkään mahdottomana ajatuksena sitä, että Zlatanin punaisen kortin jälkeen pelaajat luulivat ottelun olevan jo käytännössä ohi ja kun katselee sitä millä sykkeellä joukkue painoi Sotonia vastaan viikonloppuna keskellä viikkoa pelatun 120 minuuttisen jälkeen niin väittäisin PSG-ottelussa olleen kysessä enemmänkin ottelukohtaista väsymystä kuin sitä, että kausi alkaa painaa jaloissa.

Ja sen mitä tässä on itse huomannut niin Mourinholla tuntuu olevan aivan älyttömän iso vaikutus pelaajiin joka on monesti nähty otteluiden tauolla, kun huonosti pelatun avauspuoliajan jälkeen on toiselle puoliajalla tullut täysin erilainen joukkue. Homma varmasti vaikuttaa myös toisinpäin ja jos siellä on tauolla painotettu sitä, että ei lähdetä ottamaan riskejä ylivoimalla pelatessa niin sekin selittänee sen miksi Chelsean toinen puoliaika oli mitä oli. Chelsea tuli kuitenkin taas jatkoajalle paljon paremmalla jalalla ja vei ottelua. Jatkoajan toisella puoliskolla sitten täysin päinvastainen homma ja veikkaisin, että tuokin johtui taas kerran siitä, että Chelsea oli johdossa ja jatkoaikapuoliskojen välissä oli pelaajille taas painotettu eri asioita kuin mitä edellisellä tauolla.

Ymmärrän toki pointin siitä, että Chelseassa tietyt pelaajat ovat pelanneet hemmetin isoja määriä otteluita, mutta omat havaintoni siitä miten Chelsea on tällä kaudella loukkaantumisilta välttynyt ja pelaajien henkilökohtaisessa tasossa ei ole kentällä näkynyt mitään yleistä väsymystä kertoo minulle siitä, että Mourinho on tuota miehistöään tällä kaudella käyttänyt hyvin. Tähänkin toki kuuluu otteluiden välissä olevat treenit ja noilla ottelumäärillä väittäisin myös, että Chelsea on kauden aikana onnistunut tasapainottamaan ottelut ja otteluiden välillä tapahtuvat harjoitukset on aika hyvin optimoitu. Verrattuna vaikka siihen miten mm. ManU:ssa on kärsitty loukkaantumisista ja van Gaalkin on tainnut ottelutahtia kritisoida vaikka ManU:n ottelumäärät ovat tällä kaudella ollut todella alhaiset.

Ennen maajoukkuepelejä Costa pelasi melko seuraavasti:

12.10 Luxemburg 82 min

9.10 Slovakia 90 min

5.10 Arsenal 90 min

30.9 Sporting 90 min

27.9 Aston Villa 80 min

21.9 Man City 85 min

17.9 Schalke 73 min

13.9 Swansea 71 min

Eli jos Aston Villa pelistä lähdetään, Costa pelasi 8 päivään 260 minuuttia. Ei vaikuta pelitahdilta jossa säästeltäisiin lievästi loukkaantunutta pelajaa. Mourinho taisi olla oikeassa mutta voi syyttää myös itseään.

Transfermarkt taisi olla oikeassa, minun lähteeni väärässä. Ehkä Fabregas tosiaan vetää itsensä piippuun jo alkukauden aikana. Se miksi Fabregas pelaa lähes joka ottelun on valmentajan asia. Ehkä joskus Fabregasin kohdalla kokeillaan lievempää pelitahtia.

Tulee rahallisesti kalliiksi peluuttaa pelaajaa parissa ottelussa ja sitten todeta ettei pelaajasta ole mihinkään. Chelsean tulokset ovat hyviä, se on totta. Se miksi Fabregasin, Oscarin ja Costan esitykset tippuivat niihin aikoihin kun Chelsea putosi PSG:lle on avainkysymys. Kai valmentajan piikkiin voi laittaa parhaiden pelaajien huonon vireen tärkeään aikaan? Erityisesti kun se tulee hirvittävän peliruuhkan pääteeksi.

Filipe Luisilla taitaa olla vain 7 täyttä ottelua Valioliigaa. Huomioiden että Ivanovic on jo 31-vuotias ja Terry 34, voisi kyseisille pelaajille antaa vähän enemmän lepovuorija, Terrylle erityisesti. Niinkuin aiemmin sanoin Chelsea ei ole kärsinyt loukkaantumisista ja siksi Mourinhoa ei ole kunnolla testattu rotaation suhteen. Onko se Mourinhon vai hyvän tuurin ansiota on toinen juttu.

Eihän tuo mahdoton ajatus olekaan mutta ottelukohtainen väsymys tuntuu melko omituiselta kun vastustaja pelaa 90 minuuttia vajaalla. Ennemmin sanoisin Chelsean hakeneen jatkopaikkaa mahdollisimman pienellä vaivalla. Jota on nähty tällä kaudella usein. Southampton on vetänyt hyvin kapealla ringillä, Saintsien kohdalla väsymys kelpaa hyvin selityksestä.

Mikäli noin, taktiikka oli aika omituinen. PSG olisi ollut ongelmissa jos Chelsea olisi vain painanut päälle toisella jaksolla. Ei siihen suuria riskejäkään olisi tarvinnut ottaa, sen verran heikossa kunnossa PSG oli. Kun olisi pitänyt lyödä viimeistä naulaa arkkuun, alettiin peruuttelemaan ja PSG ei lopulta väsähtänytkään. Ja jaksoi pelata jatkoajankin.

Tuo loukkaantumisten välttäminen on mielenkiintoinen asia. Pari vuotta takaperin Cityä kehuttiin siitä kuinka fyysinen valmennus on loistavaa (vähän loukkaantumisia). Kunnes seuraavalla kaudella sairastuvalla oli ruuhkaa eikä kukaan enää kehunut sitä Cityn osastoa. Chelsealla on nyt ollut vähän loukkaantumisia, tosin esim Maticin kausi oli hyvin lähellä päättyä Ashley Barnesin taklauksesta. Mikäli Matic olisi pidempään pois, Mourinho joutuisi oikeasti miettimään kuka korvaa. Tosin silloin Mourinho voisi selittää huonolla tuurilla (loukkaantumisilla) kaiken. Mourinho sentään antoi OScarille huilia mutta Fabregas pelasi taas 90 minuuttia. Kunnolla tässä ei Mourinhoa testata kun avainpelaajat voivat pelata joka ottelussa. Katsotaan onko ensi kaudella yhtä hyvää tuuria loukkaantumisten kanssa. ManU:n loukkaantumissuma on kyllä mielenkiintoinen. Pieni ottelumäärä ja pelaajia sairastuvalla noin puolet joukkueesta. Onko ManU:ssa surkea fysiikkavalmennus ja lääkärit? Vai oliko vain huonoa tuuria? Loukkaantumisissa puhtaan tuurin merkitys on aika suuri.

Jaa viesti

No niinhän se Mourinho sanoi, että Costa ei voi pelata kolmea ottelua viikon sisään ja Costa loukkaantui nimenomaan maajoukkuereissulla, kun viikon sisällä pelasi kolme ottelua.

En jaksa nyt tarkastaa, mutta mutulla heittäisin, että Fabregas pelasi mm. Barcelonassa aika säästeliäästi ja se varmaan olikin yksi syy miksi halusi siirtyä sieltä pois. Pointtina edelleen se, että koska Fabregasin kohdalla on samaa havaittu jo aiemmin vähemmillä minuuteilla niin tämän syksyn "hyytymisen" laittaminen vain Mourinhon ja hänen peluuttamisen piikkiin on perusteetonta.

Väitän edelleen, että Costan peliesitykset eivät ole tippuneet. Tehot nyt hieman, mutta sekin on nyt täysin normaalia, että jossain vaiheessa tulee pienoinen kuiva kausi pelimääristä huolimatta. Ja Costa tosiaan oli pelikiellossa kolmen ottelun ajan jolla nyt lienee samanlainen vaikutus jos se olisi rotaation takia istunut penkillä tai katsomossa saman ajan. Tosin rotaatiossa ja penkillä istuessa Costa olisi voinut tulla ottelun lopussa penkiltä sisään, kun nyt taas pelituntumaa jouduttiin hakea vain treenikentällä ja pelikiellon päätyttyä Costa ei ehkä ollut ihan parhaassa terässä. Fabregasin tapaus jo käsiteltiin ja kuten aiemmin jo taisin sanoa niin myös Oscarilla on ollut taipumista tuohon samaan. Oscarin kohdalla mahdollinen syy saattaa olla se, että Englannissa läpi talven pelaaminen vaatii vielä omat veronsa. Täysiä pelejä Oscar ei nimittäin ole pahemmin tällä kaudella edes pelannut joten tehojen tippumisen laittaminen pelitahdin syyksi on mielestäni hieman kaukaa haettua.

Kyllähän sitä aina voisi tiettyjä pelaajia lepuuttaa, mutta niin kauan kuin Terryn ja Ivanovicin pelaamisessa ei näy merkkejä rasituksesta niin kauden aikana vakiintunutta puolustuslinjaa ei varmaan kannata hajottaa vain koska se on mahdollista. Nopeuteenhan Terryn pelaaminen ei ole koskaan perustunut joten se mikä on vuosien saatossa mennyt nopeudessa ei ole näkynyt missään ja maajoukkuetouhujen lopettaminen on varmasti ollut yksi iso syy miksi Terry vielä 34-vuotiaana on Valioliigan paras toppari. Ivanovicin virheet näen enempi tulleen sen seurauksena, että mies tuppaa painamaan hyökkäyksessä armotonta vauhtia jolloin puolustaminen välilä jää taka-alalle. Ja se on ihan pelityylin tuomia virheitä eikä rasituksen.

Jalkapallossa se yhden miehen ylivoimalla pelaaminen ei loppujen lopuksi ole niin iso asia kuin olettaa voisi. Nähtiinhän se tänään Valioliigassakin, kun Liverpool pelasi paremman puoliajan miehen vajaalla kuin tasamiehityksellä. Noissa asioissa tunnutaan menevän enemmän henkisellä puolella, kun toisella puolella luullaan, että peli on ylivoimalla pelatessa ohi ja toinen joukkue sitten yleensä miesalivoimalla tulee painamaan entistä enemmän töitä kentällä. Ottelukohtainen väsymys nyt näkyy lähes tulkoon jokaisella, kun kovatempoista ottelua pelataan 120 minuuttia.

Ja kuten sanoin niin tauolla olisi ollut mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa ja kuunnella mitä ohjeita Mourinho joukkueelle antoi. Jos pitäisi jotain veikata sen perusteella mitä on Mourinhon joukkueiden otteluita vuosien saatossa katsonut niin siellä on painotettu nimenomaan turhien riskien ottamista ja toisella puolella sitten tosiaan olisi mielenkiintoista tietää mitä pelaajien päässä pyöri ja miten ylivoima vaikutti pelaajiin. Jälkikäteen on toki helppo jossitella, mutta jos Chelsea olisi lähtenyt hakemaan maalia suuremmalla riskillä niin siinä on aina se mahdollisuus, että vastustaja karkaa vastahyökkäykseen ja tekee siitä maalin.

Ensi kaudellahan se sitten nähdään, mutta se on tosiaan sitten ensi kauden asioita. Tältä kaudelta voi sanoa helposti sen, että Mourinho on joukkuettaan käyttänyt ihan mainiosti.

Jaa viesti

En jaksa nyt tarkastaa, mutta mutulla heittäisin, että Fabregas pelasi mm. Barcelonassa aika säästeliäästi ja se varmaan olikin yksi syy miksi halusi siirtyä sieltä pois. Pointtina edelleen se, että koska Fabregasin kohdalla on samaa havaittu jo aiemmin vähemmillä minuuteilla niin tämän syksyn "hyytymisen" laittaminen vain Mourinhon ja hänen peluuttamisen piikkiin on perusteetonta.

Puhut toki pitkälti rotaatiosta koko viestin ajan, mutta 'pelata säästeliäästi' tuo mieleen että pelaaja ei anna 110% vaan pelaa puolivaloilla. Oon varmaan vaan väsyny ja tarkoitat rotaatiota. Anyway ilman mutuilua korjaan, että Fabregasin minuutit nousivat jokaisella Barcelona kaudella. Viimeiseksi jääneellä pelasi jo samat minuutit kuin Messi. Vastamutuiluna heittäisin, että ei se Cesc mihinkään olisi halunnut. Oli vain niin paska ja huonosti joukkueeseen sopiva, että seura ja pelaaja kumpainenkin ymmärsivät, että parempi lähteä takaisin puujalkojen seuraan.

Jaa viesti

No niinhän se Mourinho sanoi, että Costa ei voi pelata kolmea ottelua viikon sisään ja Costa loukkaantui nimenomaan maajoukkuereissulla, kun viikon sisällä pelasi kolme ottelua.

Väitän edelleen, että Costan peliesitykset eivät ole tippuneet. Tehot nyt hieman, mutta sekin on nyt täysin normaalia, että jossain vaiheessa tulee pienoinen kuiva kausi pelimääristä huolimatta. Ja Costa tosiaan oli pelikiellossa kolmen ottelun ajan jolla nyt lienee samanlainen vaikutus jos se olisi rotaation takia istunut penkillä tai katsomossa saman ajan. Tosin rotaatiossa ja penkillä istuessa Costa olisi voinut tulla ottelun lopussa penkiltä sisään, kun nyt taas pelituntumaa jouduttiin hakea vain treenikentällä ja pelikiellon päätyttyä Costa ei ehkä ollut ihan parhaassa terässä. Fabregasin tapaus jo käsiteltiin ja kuten aiemmin jo taisin sanoa niin myös Oscarilla on ollut taipumista tuohon samaan. Oscarin kohdalla mahdollinen syy saattaa olla se, että Englannissa läpi talven pelaaminen vaatii vielä omat veronsa. Täysiä pelejä Oscar ei nimittäin ole pahemmin tällä kaudella edes pelannut joten tehojen tippumisen laittaminen pelitahdin syyksi on mielestäni hieman kaukaa haettua.

En vieläkään ole samaa mieltä monesta asiasta mutta olen esittänyt jo kaiken olennaisen sanottavani joten jatko olisi enimmäkseen mielipiteiden toistoa. Asiaanhan ei paljoa faktaa ole olemassa, vaan käytännössä kaikki keskustelu on spekulaatiota. Ehkä ensi kausi kertoo enemmän, ehkä.

Tapaus Fabregasiin, aika huonosti mutuiltu. Viime kaudella eniten otteluita Barcelonan paidassa (aloitukset+vaihdosta)

Fabregas 55 (44+11)

Pedro 54 (38+16)

Alexis 54 (38+16)

Iniesta 52 (41+11)

Busquets 48 (46+2)

Xavi 47 (41+6)

Messi 46 (43+3)

Ja sitä edellinen kausi

Messi 50 (44+6)

Fabregas 48 (41+7)

Xavi 48 (41+7)

Iniesta 48 (40+8)

Ja niin edelleen. Olisi kyllä hauska nähdä romahtaisiko Fabregas keväällä mikäli peluutettaisiin vähemmän.

Jaa viesti

Muistin näköjään väärin. Mutuilut perustuivat tähän parin vuoden takaiseen juttuun jossa Fabregas valitteli sitä, että ei oikein saannut aloittaa pelejä. Muistaakseni jossain oli myös juttua siitä, että Fabregas ei ollut Barcelonassa tyytyväinen siihen, että ei usein pelannut täysiä otteluita ja joutui ajoittain pelaamaan myös sitten hyökkääjänä. Pointti oli tosin edelleenkin se, että Fabregasin syksyistä tehojen romahdusta on mielestäni hieman hölmöä vain laittaa Mourinhon peluutuksen piikkiin.

Koskee toki samalla myös muita pelaajia joiden tehojen tippumiseen voi löytää helposti muitakin syitä kuin vain sen, että pelejä on kauden alla kertynyt iso määrä. En kiellä sen mahdollisuutta, mutta niin kauan kuin peliesitykset kentällä viestittävät muuta niin olen taipuisa uskomaan niihin muihin syihin tehojen tippumisen suhteen.

Jaa viesti

Ei varmasti Moulkun piikkiin voikaan kaikkea kakkaa pudottaa. Kyllähän Fabregas laantui Barcelonassakin heti ensimmäisen vahvan syksyn jälkeen. Pelasi ensimmäisenä syksynään Messin kanssa huikeasti yhteen, tästä johtui osaltaan myös pelipaikka. Pääsi heittelemään syöttökombinaatioita paremmin Leon kanssa ja tähän kun lisätään, että Xavikin oli vielä pari kautta sitten 90+ terässä niin paikka oli loogisin mahdollinen. Keväällä meni vähän heikommin, ei kuitenkaan huolestuttavan heikosti. Syksyllä vähän parani, mutta ei ollut enää niin vahvaa. Keväällä taas heikkeni syksyyn nähden jne. Viimeisenä keväänä Cesc käytännössä haittasi Messin pelaamista seisomalla edessä.

Mielenkiintoista jos miehellä jääkin tuo trendi nyt päälle. Kunto, korvienväli vai mikä?

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään