Jump to content
Sign in to follow this  
Tolppa-Apina

Islam - rauhan uskonto?

Recommended Posts

Jooh, tuo mua itseäkin ärsyttää että "ei me hyvät muslimit, mutta ne toiset" ajattelu. Tietoisesti kuulut samaan lahkoon ja voit halutessasi erottautua siitä, niin turha itkeä jos sitten yleistetään ja sakki ei tykkää. Onhan se tavallaan hiljainen hyväksyntä kun jatkat islamin kannattamista, kun kaverit lahtaa left, right and center. Vähän kuin sanoisi, ettei pidä Oinosesta, Immosesta ja Hakkaraisesta ja sitten äänestää Perussuomalaisia. Sama pätee kylläkin kaikkiin uskontoihin, jos et halua leimautua tiettyyn stereotypiaan, kannattanee erota siitä. 

Turkki nyt kuuluu länsimaihin ja se nyt on suunnilleen ainoana maana näistä missä ei levottomuuksia ole tai noudatetaan ihmisoikeuksia.Indonesiassa on nyt muutaman vuoden ollut taas rauhallista mutta maanahan se on todella islamilainen kuten Saudi-Arabiakin.Saudeissahan noudatetaan aivan eläimellisiä lakeja eikä naisilla ole juurikaan oikeuksia.

Juuri näin. Ja se, että ihmisoikeuksia ei noudateta ei välttämättä johdu uskonnosta. Tuo meidän itänaapuri on siitä hyvä esimerkki.

Kyllä tosiaan koraanissa käsketään jossain vaiheessa tappamaan, mutta usein nämä eivät ole niin mustavalkoisia juttuja, ts. on otettava huomioon konteksti. Monet sitten käyttävät (usein tulkiten väärin) näitä yksittäisiä jakeita hyväkseen saadakseen valtaa, oli se sitten joku radikaalia islamia opettava iranilainen poliittinen johtaja tai ksenofobinen sotahullu jenkki republikaani.

Toki olen sitä mieltä että politiikka ja uskonto on erotettava lähes täysin toisistaan, ja islamissa kammoksun melko lailla sharia-lakia, sekä sitä, että koraani ja hadithit ovat muslimeille käytännössä suoraan jumalan sanomaa, eikä näin jätä tulkinnanvaraa. Jonkinlaista uskonpuhdistusta tässä siis kaivataan. Ehkä jostain Tunisian kaltaisesta maltillisemmasta maasta voisi tuo alkaa, ellei Isis kasvata suosiotaan sielläkin. Huutonaurua toki Isisiä tukevalle ja kurdeja sortavalle "länsimaiselle" Turkille. Kuinka monta muslimia muuten tunnet Lineker, vai mutuiletko somen perusteella?

PouPou taitanee käydä esimerkkinä kiihkoateistista. Vaikka nykypäivänä tiedetään sen verran enemmän ettei tarvitse mitään uskontoa selittämään luonnonilmiöitä, niin ei tiede kuitenkaan edelleenkään selitä kaikkea. Maailmankaikkeuden syntymä, painovoima, elämän mahdollisuus, kuolema ja aika sen jälkeen, vain joitain nimetäkseni. Itse ainakin jossain määrin uskon johonkin ylempään voimaan, eihän ole mitään todisteita miksei sellaista olisi. Kiihkoateistien joukkoon myös nämä selkeästi sieluttomat mukahauskat turhaan provoavat fyysikot, vaikka tietysti uskontoa auktoriteettina pitääkin kyseenalaistaa.

Varmasti olen PouPoun kanssa samaa mieltä, että uskontojen tuputtaminen täysin totena on oksettavaa aivopesua, mitä symboloivat mm kirkot ja moskeijat, mutta jos valtio ei tue tuota suurmoskeijaa, eikä siellä aleta saarnaamaan radikaalia islamia, niin mikseivät he saisi omaa rauhan tyyssijaa Suomeen.

Ruotsissa ollaan menty siihen pisteeseen että pakolaisnaiset valittavat sitä kuinka heidän elämänsä alkaa mennä siihen suuntaan minkä takia he alunperin lähtivät maastaan, eli heitä painostetaan pukeutumaan ja käyttäytymään islamin oppien ja kulttuurin mukaan.

Kadulla heitä haukutaan kun on liian paljastavat vaatteet ja he eivät saa käydä uimahalleissa muitten tavoin jne.

Itse olen ehdottomasti vastaan moskeijoiden rakentamista tänne Suomeen, etenkin nykytilassa kun maailma näyttää miltä tekee.

Olen siis hyvässä seurassa Dawkinsin ja Hitchensin kanssa, fair enough. 

Mutta tuo, ettei tiede vielä selitä kaikkea, on ihan olematon syy uskonnon olemassaololle. Ei siihen silti tarvitse tunkea mitään taikauskoa ja vaikka tarvitsisikin, jokainen voisi omassa mielessään kehittää ne omat fantasiansa ja se olis fine. Eikä kenenkään tarttis kuulua mihinkään kirkkoon tai muutenkaan edes mainita siitä kenellekään, saatika elää älyttömien sääntöjen mukaan. 

Itse ainakin jossain määrin uskon johonkin ylempään voimaan, eihän ole mitään todisteita miksei sellaista olisi.

Tää on se ajatuksen juoksu mikä mua eniten hämmästyttää uskonnossa. Miksi täytyisi olla todisteita jonkun ei-olemassaololle, jos sen olemassaololle on 0 todistetta? Jos heitän tähän, että näin äsken taivaalla lentävän viisipäisen rupikonnan jolla oli Manu/Liverpool half-and-half scarffi ja se chanttasi "Chelsea, Chelsea". En toki voi todistaa tätä millään, mutta sulla ei ole todisteita, ettei tätä olisi tapahtunut joten jossain määrin pidät sitä mahdollisena? 

On paljon ihmisiä, jotka ovat syystä tai toisesta kasvaneet ilman rajoja / sääntöjä. Nämä ihmiset voivat lukea jostain kirjasta tai kuulla toisen kertomana, mikä on oikein ja mikä väärin, se tekee olemisen siedettävämmäksi. Jokin uskonto tai tieto voi olla jonkin kirjan hyvien arvojen kautta todella merkittävä tekijä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, myös hyvällä tavalla.

-Sami

No olipas nokkelaa olkinukkeilua. :D Joku muinainen katolinen kirkko tietysti oli täysin korruptoitunut ja vallan sokaisema, eikä näin hyväksynyt tieteen kehittämistä. Tämähän ei tarkoita sitä, etteikö nykyään esimerkiksi voisi samalla uskoa luojaan ja tieteeseen. Lähes kaikki merkittävimmät tieteilijäthän ovat historiassa olleet uskonnollisia, osaltaan johtuen toki ajan normeista, ts. jotkut saattoivat olla salaa ateisteja.

Sanoisin, että nykypäivän hektisessä, sieluttomassa, narsismia, ilkeyttä ja masennusta täynnä olevassa oravanpyörässä voisi itse kullekin olla hyväksi pysähtyä silloin tällöin hetkeksi pohtimaan asioita vaikka sitten rukoillen. Jotkin Samin mainitsemat tapaukset (esim huumeriippuvuus -> pois siitä voimakkaan uskonnollisen herätyksen kautta) erikseen, mutta tutkijat ovat sitä mieltä, että uskonnolla on positiivisia vaikutuksia mielenterveyteen. Tähän nyt sitten varmaan keksitään vastaukseksi, että kovin terve joku Ghaddafi ei ollut.

Mun todiste on se, että mä kirjoitan tätä tekstiä tänne netin ihmeelliseen maailmaan. Monet todistelevat sitten jollain kirjalla ja kristuksella, mihin suhtaudun skeptisesti. Mun näkemyksen mukaan siis mun todisteet > sun todisteet.

E. Väärinkäsitysten välttämiseksi todettakoon etten huomannut Samin yo viestiä

Mun todiste on se, että mä kirjoitan tätä tekstiä tänne netin ihmeelliseen maailmaan. Monet todistelevat sitten jollain kirjalla ja kristuksella, mihin suhtaudun skeptisesti. Mun näkemyksen mukaan siis mun todisteet > sun todisteet.

Niin siis todiste siitä, että olet olemassa? Eihän olemassaololla ole mitään tekemistä minkään olentojen kanssa, ellet itse niin päässäsi päätä. 

Niin siis todiste siitä, että olet olemassa? Eihän olemassaololla ole mitään tekemistä minkään olentojen kanssa, ellet itse niin päässäsi päätä.

Ehkä joku "kaikelle on syy, uskon kohtaloon" on vähän väsynyttä, mutta en mä nyt jaksa tuudittautua siihenkään että kaikki tässä maailmankaikkeudessa olisi vain ja ainoastaan sattumaa, koska niin vain on. Että yhtäkkiä vaan tyhjästä alkoi tulemaan jotain mustaa magiaa ja sitten tuli painovoima ja luonnonlait ja elämää. Jostain syystä olemassaolo on mahdollista, ja yksi mahdollinen syy tälle saattaisi olla jonkinlainen suunnittelija?

Tällaista filosofointia sitten kolmelta aamuyöstä. Täydellinen tuo mahdollinen suunnittelija ei kyllä ole kun kurittaa syytöntä minuakin eikä anna unta. Illalla nautitulla kofeiinillakin saattaa olla osuutta asiaan.

Jos miettii, kuinka kompleksi systeemi jo pelkästään Maapallo on elämältään saatika sitten maailmankaikkeus niin en oikein osta sitä väitettä, että joku jamppa sormia napsauttamalla loi kaiken.

Mun mielestä ihminen saa uskoa, jossei ala tuputtaa sitä muille tai se ei vaikuta muiden ihmisten elämään.

Ja tolppa-apina, pitkään luultiin että kaikki kiertää maata eikä aurinkoa. Tiede kehittyy ja niin tehdessään se hiljalleen ratkoo palapelin palasia. Evoluutioteoriakin on esim. melko tuore havainto. Itseäni ärsyttää käyttää näistä sanoista keksintö, sillä ei kukaan niitä keksinyt päästään. Toisin kuin uskonnot....

No ei nyt mitenkään sormia napsauttamalla välttämättä, mutta juuri tuo maailman kompleksisuus, ja se että jostain syystä täällä eletään ja tunnetaan jonkin yhtäkkisen aineen räjähdyksen vuoksi on vaan sellaista, mille ei nykytiedoilla ole järkevää selitystä. Tiede kehittyy, ja ehdottomasti sitä täytyy kehittää niin paljon kuin mahdollista.

Ihminen ei tieteillessään tosiaan keksi luonnonilmiöitä, tai lakeja, mutta kuka ne sitten keksi? :)

Aivopesu uskontoon liittyen on täysin perseestä, kaikki pitäisi opettaa ajattelemaan itse ja kyseenalaistamaan asioita ilman että selityksiä täytyisi hakea jostain satukirjasta. Toisaalta ihan en sellaistakaan ymmärrä, että tunnustaakseen vaikka kristinuskoa täytyisi uskoa kaikkeen Raamatussa olevaan (edes partaansa ei saisi ajaa!). Kaikessa on vikansa, toisissa asioissa niitä on vähän enemmän ja toisissa vähemmän.

Kakkoselta tulee parhaillaan dokkaria, jossa näytetään miten kristinuskolla rahastetaan raa'alla tavalla. Vaikka kristinuskossa tuo tappaminen on jäänyt niin ei sekään mikään puhtoinen ole, kun köyhiltä viedään vähätkin rahat ja pastorit pitävät monen tonnin pukuja. 

Herää kysymys; Kuka tai mikä loi/synnytti taivaan ja maan?? :o Ihan itestäänkö vaan?

Miksi sen pitäisi olla kenenkään _luoma_? Ihan niin kuin evoluutiossa eläimet kehittyivät miljardien vuosien aikana, niin myöskin maapallon syntyyn ja alkuräjähdykseen meni todella paljon aikaa. Ja alkuräjähdysteoria tuntuu olevan kannatettu teoria tällä hetkellä. On paljon asioita mitä ihminen ei vielä tiedä, mutta kuten aikasemmin sanoin niin tulee joskus tietämään kun tiede kehittyy. Jos siis ihmisrotu niin pitkälle selviää :)

Raamatussa väitetään että Jumala loi maailman 7 päivässä. Fat chance for that.. Noh eipä ole sen oopuksen pahin ristiriita se.

Aika varmasti tiedetään, että tämä universumi syntyi pienen erittäin tiiviin, kuuman ja energiatiheän tilan räjähdyksenä. Syntyi hiukkasia ja mystistä pimeää energiaa, jonka vuoksi universumi laajenee jatkuvasti.

Sitä mä tässä vaan olen hakenut, ettei tuo alkuräjähdysteoria sinällään todista ettei mitään jumalaa olisi. Mistä tämä "kosminen muna" oikein tupsahti? Ja miksi siinä oli painovoimaa? Mistä johtuu evoluutio? Jos maailmankaikkeus on ollut olemassa joku 14,8 mrd vuotta niin mitä oli ennen sitä?

Nää nyt menee niin monimutkaiseksi että joku ydinfyysikko tässä pitäisi olla ymmärtääkseen. Tsemppiä vaan niille, jotka tätä tekee työkseen. Onneksi ihmiskunta on jo päässyt tässä vaiheessa näinkin pitkälle. Hyvin aikaa löytää uusi planeetta jonne sitten aikanaan siirtyä, ja jatkaa ennen kuin tässä aurinkokunnassa sammuu valot. Ellei tietty tapeta itseämme ydinaseilla, tuhota planeettaa päästöillä tai jouduta ufojen pommittamaksi tai jonkun ison asteroidin liiskaamaksi tai muuta mukavaa.

Jahas, nyt ollaan asiantuntijoita vuosituhansia vanhojen asioiden suhteen :) Eiköhän ne asiat ole jo taakse jääneitä... Se mitä tiedät noin vanhoista asioista on kaikki kuulopuheiden varassa tai lukemasi "faktan" värittämää. Onko hernekeitto parempaa kuin lihakeitto?

Pitäiskö palata takas lähtöruutuun eli onko väkivaltainen tai toisia hyväksikäyttävä uskonto tai uskonta hyvä juttu?

-Sami

Pitäiskö palata takas lähtöruutuun eli onko väkivaltainen tai toisia hyväksikäyttävä uskonto tai uskonta hyvä juttu?

Ei, koska hain juuri popcornit ja päivitän sivua hiiri savuten kuin yrittäisin rikkoa ennätystä pasianssissa.

Jahas, nyt ollaan asiantuntijoita vuosituhansia vanhojen asioiden suhteen  :) Eiköhän ne asiat ole jo taakse jääneitä... Se mitä tiedät noin vanhoista asioista on kaikki kuulopuheiden varassa tai lukemasi "faktan" värittämää. Onko hernekeitto parempaa kuin lihakeitto?

Tässä mitään asiantuntijoita olla jos tiivistetään wikipediaa vähän alusta. Täytyisikö sitten ryhtyä profeetaksi, jos ei kerran Hawkingin ja Einsteinin teoriat kelpaa.

Hernekeitto on saatanasta.

Miksi lähtöruutuun pitäisi palata, kun sehän on jo taakse jäänyttä? Noh, kyllähän noi väkivalta ja hyväksi käyttö ihan hyviä kai on.

Tässä mitään asiantuntijoita olla jos tiivistetään wikipediaa vähän alusta. Täytyisikö sitten ryhtyä profeetaksi, jos ei kerran Hawkingin ja Einsteinin teoriat kelpaa.

Hernekeitto on saatanasta.

Miksi lähtöruutuun pitäisi palata, kun sehän on jo taakse jäänyttä? Noh, kyllähän noi väkivalta ja hyväksi käyttö ihan hyviä kai on.

Vou! Ja vielä hernekeiton pyhänä päivänä, torstaina! 

Aika varmasti tiedetään, että tämä universumi syntyi pienen erittäin tiiviin, kuuman ja energiatiheän tilan räjähdyksenä. Syntyi hiukkasia ja mystistä pimeää energiaa, jonka vuoksi universumi laajenee jatkuvasti.

Sitä mä tässä vaan olen hakenut, ettei tuo alkuräjähdysteoria sinällään todista ettei mitään jumalaa olisi. Mistä tämä "kosminen muna" oikein tupsahti? Ja miksi siinä oli painovoimaa? Mistä johtuu evoluutio? Jos maailmankaikkeus on ollut olemassa joku 14,8 mrd vuotta niin mitä oli ennen sitä?

Nää nyt menee niin monimutkaiseksi että joku ydinfyysikko tässä pitäisi olla ymmärtääkseen. Tsemppiä vaan niille, jotka tätä tekee työkseen. Onneksi ihmiskunta on jo päässyt tässä vaiheessa näinkin pitkälle. Hyvin aikaa löytää uusi planeetta jonne sitten aikanaan siirtyä, ja jatkaa ennen kuin tässä aurinkokunnassa sammuu valot. Ellei tietty tapeta itseämme ydinaseilla, tuhota planeettaa päästöillä tai jouduta ufojen pommittamaksi tai jonkun ison asteroidin liiskaamaksi tai muuta mukavaa.

No mistä tämä jumala sitten olisi tullut joka tämän kaiken loi? Ja miksei se tee mitään muutoksia, kuten korjaa otsonikerrosta sen heikentyessä? Ja miksi kaikki muut (tunnetut) planeetat on asuttamattomia? 

Niin eihän sitä varmaan ole todistettu että kaikki olisi syntynyt ihan tyhjästä, ja että aika olisi alkanut alkuräjähdyksestä, vaikka universumi siinä syntyikin. Jos aika on ikuista, silloin jokin luojakin on ikuinen. Monet ajattelevat aina jotain pilvenreunalla istuvaa ukkoa, joka on täydellinen. Itse en ainakaan mitään Raamatun Jumalaa lähde palvomaan, koska pahan ongelma. Jostain syystä tämä planeetta on ollut luonnonlakien mukaan suotuisa elämän synnylle, ja täällä sitä ollaan. Ehkä jumala elää kaikissa meissä.

Joku Russell Brand nyt vaikuttaa joltain Jeesusta larppaavalta huru-ukolta, joka on valaistunut kaiken maailman huumesekailujen ja Katy Perryn kanssa sekstailun ja huomiohuoraamisen myötä, mutta hänellä on kyllä monissa asioissa pointtinsa:

https://www.youtube.com/watch?v=-VWAzmeFRpg

Belgian ja Espanjan välinen maaottelu peruttu terroristiuhkan takia ja nyt myös Saksan ja Hollannin välinen maaottelu peruttu, kun stadionin ulkopuolella olleesta ambulanssista löytynyt räjähteitä.

Ja Wembleylläkin turvatoimia vähän kiristetty:

CUCOpdwWEAAsAPo.jpg

Ja kun kerta tohon Ranskan ja Saksan väliseen maaotteluunkin pyrki näitä terroristeja niin jalkapallo-ottelussa tehtävä isku näyttäisi olevan aika realistinen uhka. Vähän pelolla jopa odottelen noita ensi kesän EM-kisoja.