Jump to content
Sign in to follow this  
Livöpuul

Jalkapallokengät/Nappikset

Recommended Posts

Mietin, että kannattaako tämä otsikko laittaa tänne Jalkapallokulttuurin puolelle, vaiko tuonne "Keskustelua yleisesti jalkapalloon liittyen", mutta kun täällä on näköjään pelipaidoista ja baareista omia topiceja, niin eiköhän tämä tänne sovi. Itse en ainakaan löytänyt pikaisella selauksella vielä otsikkoa tälle aiheelle, joten ketään ei varmaan haittaa, jos avaan uuden.

Eli, millaisia nappiksia käytätte? Minkä merkkisiä ja mallisia? Nahka vai muovi? Itse olen nyt parit viime kengät mennyt Adidaksen Adizerojen nahkaversioilla ja on kyllä ollut loistavat! Sitä ennen käytin Adidaksen 11pro nahkakenkiä, ja vielä sitä ennen oli parit nahkaset Adizerot. Ja aina välillä ollut ainoat ja oikeat, Copa Mundialit käytössä. Itseasiassa juuri noin kuukausi takaperin tuli ostettua Copat, ja niillä pelailen tällä hetkellä. Itselleni nahkaiset ovat ainoa vaihtoehto, en vain voi sietää muovisia. Ne ei vaan tunnu hyvältä jalassa, eikä niissä ole sitä samaa "tatsia".

Adidashan on ilmeisesti Copia lukuunottamatta nyt sitten lopettanut jostain syystä nahkaisten mallien tekemisen. Täytyy katsoa miten tulevaisuudessa tulen valintani tekemään, sillä aina olen nahkaisilla Adidaksilla pelaillut. Ehkä pitää harkita Nikejä/Pumia jossain vaiheessa, mutta haluaisin kyllä jatkaa Adduilla. Ehkä luotan sitten Copiin tulevaisuudessakin. :) Aika älytön veto Adidakselta kuitenkin lopettaa nahkaisten mallien tekeminen..

Kolmas asia nahkan ja Adidaksen lisäksi, mitä nappiksilta vaadin, on niiden väri. En voi sietää mitään kirkkaita pinkkejä/liiloja/punaisia/oransseja/vihreitä/ymsyms kenkiä. Joko ihan perus mustat, valkoiset, tai niiden sekoitukset. Ja ei se haittaa, jos kengissä lisävärinä on vähän jotain sinistä tai punaista, mutta pääasiassa tykkään siitä, että kengät ovat simppelin väriset. Olen ehkä hieman oldschool-tyyppinen nappiksien suhteen, sillä tuntuu, että kaikilla on nykyään muoviset, kirkkaat, värikkäät nappulakengät käytössä. Ei oo mun juttu kuitenkaan.

Copat itsellä ! Ainoat hyvät jalassa, vaikka aika monia tullut kokeiltua kentällä ja useamman pelin verran. 

Noi juniorit diggaa samoja kenkiä kuin mestareilla, luulevat niiden olevan se taidon takana oleva tekijä  :mrgreen:  Onneksi oma poika ymmärtää jo hieman toisin, kun pappa pakottanut tajuamaan ettei niillä kengillä ole suurin merkitys ja raha ei kasva puissa. Ei tarvitse köyhän ostaa vikoilla rahoilla kalliita kenkiä, hyvä niin ! Eikö noin neonvärit ollut joskus 80 -luvulla pop?

-Sami

Kaikki vuodet olen adidaksen Predatoreilla melkeinpä vetänyt. Nyt viimeisimpiä ovat olleet:

predator_X_whtyel_bott.jpg

adidas-adipower-Predator---blackorange-M

Nyt kuitenkin alkavat saumat jo repeilemään parin vuoden jälkeen joten tulisi katsoa uudet kengät. Nuo uusimmat mallit adidakselta eivät kuitenkaan oikein miellytä itseäni joten täytyy varmaan vaihtaa brändiä täysin. Noissa uusissa kiiltopintaisissa tuntuu olevan niin paljon kapeampia malleja, että omien jalkojen ja sitten pohjallisten holvikaarta ajatellen mahduttaminen olisi käytännössä mahdotonta. Eivätkä myöskään tunnu muotoutuvan jalan mukaan niin helposti. Pumalla on ollut nyt viime vuosina ihan fiksuja malleja, jotka varmaan istuisivat paremmin omaan jalkaani.

Siinä olen eri mieltä, että eikö rahaa voisi käyttää harrastukseen sitten aivan kunnolla. Rakas laji ja ainakin itse olen vuosien varrella huomannut, että turhaa sitä on ostaa mitään selvästi muita lähtökohtaisesti edullisempaa, jos niiden on tarkoitus palvella pidemmän aikaa. Olen ihan iloinen maksamaan tietyn summan kengistä, maalivahdin hanskoista, ja niin edelleen, kun voin uskoa niiden sitten olevan hyvät. Paikallinen Sportia on sitten kyllä aina korvannut jollain tapaa, jos tuote ei olekaan miellyttänyt tai onnistunut tehtävässään. Lisäksi itselläni on tapana ostaa sitten koko paketti päästä varpaisiin ja pelivälineisiin, että tuosta antavat mielellään urheilukaupoissa aina huomattavaa tarjoustakin ihan pyytämättä ja kyllähän noi maksavat itsensä sitten lopulta takaisinkin pitkällä aikavälillä.

Jahnny oletko kokeillut Copia koskaan? Jos Adidaksesta on digannut, eikä uudet mallit miellytä, niin suosittelen ehdottomasti ainakin harkitsemaan. Melko leveä lesti ja muotoutuu nopeasti jalkaan. Itse treenaan lähes päivittäin ja Copat ovat palvelleet nyt niiden hankkimisen jälkeen ihan loistavasti. Ei sitä niiden hieman isompaa painoa verrattuna nykyajan kenkiin oikeasti edes huomaa pelatessa.

Jahnny oletko kokeillut Copia koskaan? Jos Adidaksesta on digannut, eikä uudet mallit miellytä, niin suosittelen ehdottomasti ainakin harkitsemaan. Melko leveä lesti ja muotoutuu nopeasti jalkaan. Itse treenaan lähes päivittäin ja Copat ovat palvelleet nyt niiden hankkimisen jälkeen ihan loistavasti. Ei sitä niiden hieman isompaa painoa verrattuna nykyajan kenkiin oikeasti edes huomaa pelatessa.

Onhan nuokin ollut joskus käytössä, mutta ei nyt ole hetkeen tullut vastaan mistään tai ollut saatavilla. Parhaimmillaan kuitenkin kenkien kanssa on koittaa niitä paikan päällä.

Kenkien paino nyt ei sinänsä ole ongelma, sillä tuo on yksi syy, minkä takia en halua kenkiä kuten Cristiano Ronaldolla. Haluan tiedostaa sen itsekin, että en ole paljain varpain juoksemassa.

Tervis,

Joo, ei tossuissa tarvitse säästää, kun on kyse pelitossuista. Hyvä tossu on hyvä tossu. Mutta se että tossu lähtökohtaiseti hankitaan joku tietty tossu sen takia, että samaista merkkiä ja mallia käyttää Messi tai Ronaldo tai että se on vaan kallis. Ulkonäkö on toissijainen juttu, vähän sama ku noissa naisissakin ;) Sisäistä kauneutta ja just mulle sopiva..

Itsellä tosiaan ollut Copa ja se on just hyvä mun jalkaan. Olen monilla tossuilla vetänyt pelejä, mutta monissa on tullut ongelmaksi se "kauluksen" reuna, joka painaa tuohon kehräsluun paikkeille ikävästi. Tämä on ollut syy tuohon pitäytymiseen Copassa viimeiset vuosikymmenet. Tietenkään kaikkia kaupan töppösiä ei ole tullut kokeiltua, joten varmasti löytyisi muitakin hyviä. En ole jaksanut sovitella eikä ole oikein kiinnostanut, kun ei ne mun paskat taidot paremmaksi kenkien myötä muutu. Hyvän kenkämallin löysin joskus muinoin ja siinä olen pitäytynyt.

Paha talvella vetää pakkasella noilla muovikengillä.. välillä katsellut ku juniorit vetää muovisilla pakkasella ja kyllä näyttää aika kivuliaalta touhulta. Omalle muksulle ostin toisiksi tossuiksi pari kokoa liian suuret, jotka villasukan kanssa toimi ihan mukavasti. Alustana siis juniorilla lämmitetty tekis ja pakkasraja oli muistaakseni 15..

Hmm.. mielenkiintoinen toi Copa ja leveä lesti? Mulla on taas aika kapea jalka ja Copa istuu just hyvin. On monitoimikenkä todella !

-Sami

Nojoo. Itsellänikään ei mikään hirveän leveä jalka ole, ja Copat menevät ihan hyvin. Monet tutut on vaan sanoneet, että käyttää Copia niiden hyvän istuvuuden vuoksi, ja että monet muut kengät ovat liian kapealestiset. Tai en edes menisi sanomaan, että lesti on mitenkään erityisen leveä, mutta Copien nahka muotoutuu jalkaan niin helposti, että se sopii varmasti lähes kaikille, oli lesti sitten leveä tai kapea. On kyllä hyvä kenkä!

:mrgreen: Näin se taitaa mennä.

Eikös se olllut joskus Intia, kun jätti isot kisat väliin, koska eivät saaneet pelata kisoissa ilman nappiksia?

-Sami

Tuo on vain tarua.

Intia pelasi 1948 kesäolympialaisissa osittain ilman kenkiä, osa pelasi vain sukat jalassa ja osa paljain jaloin. Sitten 1950 oli luvassa FIFA World Cup, johon Intia kutsuttiin osallistumaan.

Ongelma oli siinä, että Intian palloliitto ei arvostanut World Cupia, sillä Olympialaiset olivat heille suurempi asia. Tämä Intian palloliiton mukaan vähäisen informaation takia. Tästä syystä syntyi ongelmia joukkueen valitsemisen kanssa ja päätöstä perusteltiin myös liian lyhyen valmistautumisajan puitteissa.

Myös Intian kapteeni tuohon aikaan (en muista nimeä) kertoi saman tarinan ja että pelaajat eivät oikeasti tienneet mistään World Cupista ja he näkivät outona ratkaisuna lähettää joukkuetta toiselle puolelle maailmaa. Tämä siis lopullisena selityksenä vetäytymiselle ja on tuosta muistaakseni pidempiäkin tekstejä löydettävissä.

Ilman kenkiä osallistuminenhan ei ollut tuolloin edes mitenkään kiellettyä, sillä muun muassa 1952 Intia oli jälleen mukana Olympialaisissa — jalat paljaana.

Mielenkiintoinen tarina sinänsä, että saattaisi Intian historia olla hieman erilainen, jos oisivat tuolloin FIFA World Cupiin osallistuneet. Näin ainakin uskotaan.

Mutta kuitenkin. Tuo vetäytyminen, koska eivät olisi muka saaneet pelata ilman kenkiä, ei pidä paikkaansa, vaan kyseessä on yksi jalkapallon tunnetuimmista keksityistä tarinoista. Hauska fakta kuitenkin tuo, että on ollut joukkueita, jotka pelanneet ilman kenkiä.

Hah :mrgreen:  ! Just joku lukemani jalkapallokirja puhui tuosta Intian tilanteesta. Jonkun pitäisi tarkistaa tietonsa, ennen kuin kirjoittaa siitä kirjaansa  :rules:  No, hauska asia on joka tapauksessa !

Hmm... Mistä muuten tiedät, että tarina on keksitty, luitko siitä joltain keskustelupalstalta...?  :mrgreen:

-Sami

Niket ollut nyt vuoden verran käytössä. Aikaisemmin aina tullut Adidaksilla pelailtua.

Magista Ondat nyt alla. Ihan hyvä Niken kenkä mielestäni kyseessä. Hyvä kosketus palloon + veto lähtee ihan kiitettävästi. Ainut mikä aluksi hieman häiritsi oli sen melko räikeä väri, mutta kaitpa sitä kaikkeen tottuu :P

Adidakselta suosikkeja on ollut Copat ja Predatorit.

Nike-MAGISTA-ONDA-FG-422554_350_A.jpg