Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

PÄIVÄN PELI !

Recommended Posts

Veikkaan et tänään on tiukkaa vääntöä Soneralla.. Pitää lähteä varmaan katsomoon, käyttää perheen vikat ruokarahat lippuihin. HJK vs. ROPS klo 16. Sieltä vois mennä suoraan katsomaan PK-35:n peliä myyrmäkeen ja käytää puhelinlaskuun varatut rahat sinne. Kyl työn teko kannattaa !

Voi kettu, eläkatsomo on myyty jo.. taitaa jäädä peli katsomatta.

-Sami

Jaa a.... 5-0 Suomi sai pataa. Ei paljon ollut äijillä jakoa. Joka tilanteessa myöhässä ja pelin alussa kosketus sekä heikot syötöt veivät terän pelistä. Jännitystä sanon minä. Ihan liikaa jännitystä. Näittekö koko pelin aikana ainoankaan suomalaisen nauravan? Peli-iloksi kutsuttu puuttui täysin. Rentous saa aikaan naurua, mutta se oli kaukana tästä väkisin vääntämisestä. Perässä juoksemista.

Kannatti kuitenkin katsoa. Yhdessä tilanteessa tein hyvän havainnon, kun opin näkemään pelaajan ruumiin kielestä uuden asian :) 

-Sami

Saksa - Englanti 1-0 puoliajalla. Englannin maalivahti Butland loukkaantui puoliajan lopussa ja kannettiin ulos paareilla, tilalle tuli Forster.

Itse pelistä, tasaista on ollut mutta Saksa johtaa ansaitusti, olkoonkin että maali meni Butlandin piikkiin. Kaukoveto joka ei saisi upota etukulmasta sisään.

Toisella puoliajalla Englanti pelasi todella hyvin sen jälkeen kun Saksa oli ensin mennyt 2-0 johtoon. Ensin Kane kavensi tarkalla sijoituksella kulman jälkitilanteesta. Welbeck vaihdettiin Vardyyn ja jälkimmäinen teki todella upean kantapäämaalin Clynen keskityksestä. Lisäajalla Dier puski voittomaalin kulmapotkusta. Hieno ja ansaittu voitto Englannille. Toki kyseessä vain harjoituspeli mutta tämä Englannin joukkue näyttää parhaimmalta 20:n vuoteen. Puolustuspeli pikkasen paremmaksi ja kaikki on mahdollista EM-kisoissa.

Oli kyllä nätti maali Vardylta! Ei voi muuta sanoa.

Upea nousu Englannilta, mikä antaa varmasti lisäboostia kohti kesän kisoja. Puolustuspeli pitäisi tosiaan saada vielä tilkittyä kuosiin, jotta menestyksestä haluaa haaveilla. Hyökkäys ja keskikenttä kyllä riittää, jos vaan Kane, Vardy ja kumppanit pysyvät terveinä loppukauden ajan ja vire säilyy.

Itseä lämmittää vielä sekin, että kaikki Englannin osumat taisi tulla Poolin pelaajien syötöistä :)

Olisiko kuitenkin enmmän kyse yksinkertaisesti tasoerosta kuin jännityksestä? Ei henkinen valmennus tee jalkapalloilijaa paremmaksi jos taito ja muu tarvittava ei riitä.

No, toki on varmasti kyse monesta tekijästä, mutta väitän jännityksen vetäneen paljon pelistä kuralle. Onko kova tarve kieltää jännityksen merkitys? Mene katsomaan pelaajiemme harjoituksia, väitän ettei monella ole noin kivikkoinen eka tatsi kuin pelissä oli. Lihasten ollessa jännityneenä hienomotoriikka kärsii ensimmäisenä ja pää tulee siinä sivussa eli ajatus on hanurista ja kosketus paska..

-Sami

Onko kova tarve kieltää jännityksen merkitys?

En nyt haluaisi osoittaa tätä mitenkään törkeästi, mutta kukaan ei voi näiden asioiden merkitystä kieltääkään. Sen sijaan joku voisi nähdä tässä olevan myös jokin pakottava tarve ylikorostaa sitä merkitystä ja siksi tässä välillä muut saattavat niin sanotusti pistää jalkaa jarrulle. RDK:han tuossa lähinnä totesi vain näkevänsä, että jollain toisella asialla saattaisi olla suurempi merkitys kuin tällä kyseisellä. Enkä itse ainakaan onnistu hänen tekstiään tulkitsemaan niin, että tuossa nimenomaan jännityksen merkitys täysin kiellettäisiin.

Ja jos nyt kukaan ei ole huomannut, niin tein kyllä ottelulle oman ketjunkin maajoukkueosioon jo lähes kaksi viikkoa sitten ja olisi aivan mukavaa, että sitä käytettäisiin oikeaan tarkoitukseensa sekä maajoukkueen oma alue näin hieman aktivoituisi: (Friendly Match) 26/03/2016: Poland – 18:30 – Finland || 29/03/2016: Norway – 21:00 – Finland

Ei muuten, sillä hienoa, että keskustelua aiheesta syntyy, mutta koin ainakin antaneeni ennakkoon jonkinlaisen panoksen ja onhan kyseessä kuitenkin Suomen maajoukkue. Eri asia sitten, jos tuo kyseinen ketju tai maajoukkueen osio on ollut liian vaikeasti löydettävissä.

No, toki on varmasti kyse monesta tekijästä, mutta väitän jännityksen vetäneen paljon pelistä kuralle. Onko kova tarve kieltää jännityksen merkitys?

Se oli vain mielipiteeni. Saattaa olla  että olen väärässä ja sinä oikeassa, mutta en vain usko henkisellä valmennuksella olevan suurta merkitystä joukkuelajeissa, siinä on tärkeämpää esim. se miten joukkue sulautuu yhteen, yksilölajeissa sillä taas on kiistämättä valtava merkitys.

Jaa, että joukkuelajeissa psyykkisellä valmennuksella ei suurta merkitystä  :mrgreen: Kai se Hitler osasi jotenkin vaikuttaa ryhmiin, kun sai moista mekkalaa aikaiseksi... Olisi kiva kuulla perustelut, miksi ajattelet ettei ryhmät hyötyisi niin paljon psyykkisestä valmennuksesta?

Hmm.. ei ole hyvä jos joukkue sulautuu yhteen, silloin oma identiteetti katoaa ja sitä ei kukaan kaipaa.. Tarkoitat ehkä yhteenkuuluvuutta tai joukkuehenkeä? Näihin kahteen mainittuun voimme helposti vaikuttaa, kun opimme ymmärtämään ryhmändynamiikkaa eli sitä kuinka ryhmä toimii ja sen "lainalaisuuksia". Toki joskus ryhmiä ohjataan väärin ja yksilöitä pyritään sulauttamaan yhteen. Silloin moni perääntyy, kun alkaa kokea oman identiteettinsä katoavan. Psyykkinen valmennus joukkueessa on parhaimmilla juuri joukkuehenkeä parantavaa.

Mä tykkään mielipiteiden kuulemisesta, hyvä ku sanoit omasi ! Mielipiteiden ilmaisu on ihan parasta. Se on raakaa ja tekee paljaaksi. Kuten mä teen, olen aika alaston täällä, kun sanon asian kuten ne omalla kohdallani ovat tai tulevat mieleeni. Välillä tulee virheitä ja epätäydellisyyteni on näkyvissä, ei vissiin sovi tämän päivän siloteltuun viestintään, jossa pyritään antamaan itsetään vain halutunlainen ja täydellinen kuvaus. Jokainen tyylillään. Mä tykkään aidoista ja rehellisistä ihmisistä, pyrin itse myös siihen.

Asioista ei todellakaan tarvitse olla samaa mieltä, mutta hyviä perusteluja on aina hienoa kuulla, niistä usein voi oppia uutta ! Ainakin minä olen oppinut, kun olen joutunut perustelemaan väittämiäni ja monesti myös oppinut paljon kuunnellessani/lukiessani muiden perusteluja.

Tarkoitus seuraavalla tekstillä ei ole loukata tai olla ylimielinen, ehkä jollakin tapaa kyllä korostaa omaa ammattitaitoani ja sitä, että olen jo 20 vuotta lukenut innoissani tämän psyykkisen puolen kirjallisuutta ja keskustellut paljon aiheesta, sekä opiskellut virallisia koulutuksiakin. Oma innostus on kuitenkin ollut kaikkein antoisinta ja ehkä opettavaisinta. Koen näiden 20 vuoden aikana oppineeni paljon ja toisaalta nähnyt myös kuinka paljon olisi vielä opittavaa, taitaa vaan tämä yksi elämä loppua kesken.. Näen teidän monien viestien sisällöstä, että tuo psyykkinen puoli on usealle aika vieras maailma ja sen merkitys sitä kautta hieman hämärä, ehkä pelottavakin. Kaikille psyykkinen on jokapäiväistä, mutta sen laajempi tutkiminen ja yritys ymmärtää sen toimintaa on usein kovaa työtä ja vie aikaa. Moni käyttää päivässä/viikossa/kuukaudessa tai vuodessa mielummin aikansa muuhun kuin psyykkisen puolen tutkimiseen, koska se on usein hieman kivuiliasta henkisesti.

Yritän ottaa psyykkistä puolta puheeksi ja saada teidät myös keskustelemaan aiheesta, jotta se aukeaisi hieman uudella ja ehkä ymmärrettävämmällä tavalla. Minusta psyykkisen puolen merkitys on helppoa nähdä ja siihen mielestäni helppoa vaikuttaa, sekä positiivisesti että negatiivisesti.

Mä ymmärsin jotain paremmin, kun avasit suusi, kiitos oikeesti siitä RDK. Ymmärsin kuinka yritän puhua jostain ihan utopistisesta asiasta..

Anteeksi Jahnny en tarkoituksella dissaa avaustasi. En lue kaikkia osioita tällä saitilla ja tuo sinun avauksesi on mennyt ihan ohi. Otin tämän Suomen pelin esille päivän pelin muodossa ja se poiki keskustelua. Tuntui luonnolliselta jatkaa sitä. Toki mode voi halutessaan siirtää tämän keskustelun pätkän sinne, sopii varmasti paremmin siihen ketjuun kuin tähän !

-Sami

Menee ohi aiheen joten vastaan lyhyesti. Jos henkisellä valmennuksella olisi suurikin vaikutus joukkuepeleissä, luulisi sitä sitten myös käytettävän paljon enemmän. En muista (huippu)jalkapallosta kuin yhden tapauksen, Glenn Hoddle palkkasi ns. "faith healerin" MM-kisoihin -98 ollessaan Englannin päävalmentaja. En tiedä kuinka paljon joukkue hyötyi siitä, muistan vain sen pilkan ja naurun mitä Hoddle kisojen jälkeen siitä sai.

Myös Ruostin jääkiekkomaajoukkue on joskus käyttänyt henkistä coachia, esim. Canada Cupissa -76.

Hmm.. ei ole hyvä jos joukkue sulautuu yhteen, silloin oma identiteetti katoaa ja sitä ei kukaan kaipaa.. Tarkoitat ehkä yhteenkuuluvuutta tai joukkuehenkeä? Näihin kahteen mainittuun voimme helposti vaikuttaa, kun opimme ymmärtämään ryhmändynamiikkaa eli sitä kuinka ryhmä toimii ja sen "lainalaisuuksia". Toki joskus ryhmiä ohjataan väärin ja yksilöitä pyritään sulauttamaan yhteen. Silloin moni perääntyy, kun alkaa kokea oman identiteettinsä katoavan. Psyykkinen valmennus joukkueessa on parhaimmilla juuri joukkuehenkeä parantavaa.

Sulautuminen oli ehkä väärä sana, nivoutuminen olisi ollut parempi. Mielestäni joukkuehenki tulee itsestään jos on tullakseen. Monesti siinä joukkueen kapteenilla on suuri roli, hän on se joka esimerkillään ja joskus sanallisesti ennen ottelua sytyttää joukkueen. Ei siinä ns. ulkopuolista tarvita.

Jos haluat tästä jatkaa niin tee se mieluummin niihin kuuluvissa aiheissa.

Mihis ketjuun tuut jatkamaan? Voisin mielelläni perustella oman näkökulmani kautta muutamaa juttua tekstissäni ja kommentoida tekstiäsi omien ruusunpunaisten lasieni läpi...

Norjalla on jalkapallossa oma henkinen valmentaja, yksi norjalainen vinkkasi asiasta. SJK:lla on myös henkinen valmennus osana touhua ja susijengillä oli/on koriksen puolella. HJK:lla on myös, mutta mutta... millaista räpellystä. Jääkiekossa on ollut jo pitkään käytössä mentaalista valmennusta, jota ainakin Minna March tekee (olikohan nimi oikein kirjoitettu). Useimpien työ taitaa olla yksilökeskeistä. Laitoin postiakin tuossa tovi sitten SJK:n mentaali valmennukselle ja Norjaankin, utelin hieman työskentelytapaa. Odottelen edelleen vastauksia.. Veikkaan että tekevät yksilöiden kanssa suurimmaksi osaksi hommia, lähes kaikki alalla olevat tekevät. Maailmalta olen lukenut monien mentaali valmentajien juttuja ja yksilöiden parissa työskentelevät. Monesti homma on kiinni tekijästä. Suurin osa koulutuksista, joita on kykyisellään tarjolla on yksilösuuntautunutta, siksi asia varmasti on siten kuin se nyt on. Itsellä tuo ryhmä puolen koulutus ja olen edelleen intopiukkana siitä :)

Monet koulutukset ovat itse asiassa ihan naurettavia laajuudessaan (suppeudessaan) ja itse en moisille paljon painoarvoa anna. Tässä esimerkiksi yksi, jolla saa kivan merkinnän omaan CV:een: http://www.peaksports.com/sport-psychology-certification/ 

Taidan pyytää tuon PK:n apuvalmentajan tänne porisemaan kanssanne, saatte ehkä vähän erilaista näkökulmaa työhöni. Tuntuu hölmöltä hehkuttaa itseään.. Ryhmien kanssa on mielestäni hiton luontevaa olla ja työskennellä. Ymmärrän että olet skeptinen, moni on samaa mieltä. PK:ssa olen työskennellyt nyt vasta muutaman kuukauden. Viime viikolla meillä oli psyykkistä valmennusta ja valmentaja tuli parituntisen ryhmätyöskentelymme jälkeen kehumaan koko hommaa, sanoi sessiomme olleen hiton hyvää menoa ! (Itse hän teki paljon töitä ja pisti itsensä likoon). Itse en sessiotamme kommentoinutta valmentajaa tunne entuudestaan eli hänelle ei varmaan ole mitään suurempia tarpeita miellyttää minua tai jättää asioita sanomatta. Kyseinen valmentaja on itse pelannut liigassa, kun PK-35 oli siellä ja voitti pronssia.

Parin viikon kulutta meillä on psyykkistä valmennusta, kun asiat jäivät hieman kesken.. Tämän session jälkeen voisin kysyä tuota valmentajaa tänne jutustelemaan illaksi. Mitä luulet olisiko ideaa? Luulen että kehtaan vaivata häntä moisella pyynnöllä. Voisin itse asiassa pyytää koko kyseisen joukkueen valmennusta ja joukkueenjohtajaa (hän on tuttuni ja pyysi minua joukkueseen tekemään tätä hommaa) tänne porisemaan. Ei niillä ole tarvetta nuoleskella mun hanuria, heittävät pikemminkin pihalle jos eivät tykkää työstäni tai jos säädän jotain ihan ihmeellistä (ei tää sentään mitään voodoota ole).

Moni ei osaa tehdä tehokkaasti töitä ryhmien parissa, siksi tätä ei käytetä paljon. Ryhmätyöskentely on monessa mielessä älyttömän tehokasta ja siksi itse yritän kertoa asiasta niin täällä kuin tuolla "oikeasssa maailmassakin". Saisin äijät innostumaan niin lisääntyis Suomessa tääkin touhu ja tulis vähän sijotuksia jalkapallossa eurokentillä ;)

Kuinka moni täällä esimerkiksi tykkää esiintyä ryhmän edessä? Minä joo, mutta muita? Jos epäilet kovasti, ettei ryhmien kanssa pysty työskentelemään  niin pyydä minut vetämään ryhmätyöskentelynä jotain, ala voi siis olla jotain muutakin kuin jalkapalloa. Jokin idea voi tilaisuudella olla, mutta voidaan lähteä tyhjästäkin liikenteeseen, aiheita löytyy aina !  En ole koskaan itstunut hiljaisessa ryhmässä montaa minuuttia pidempään.

Ryhmä kuin ryhmä. Saan ryhmän varmasti työskentelemään. Otetaanko Paitsion oma ryhmä? Minulla on tila, jota voimme käyttää? Jotenkin vaan haluan avata porukan silmiä näkemään tämän ryhmätyöskentelyn potentiaalin, ehkä tämä foorumin ryhmä on vähän överiä, mutta on sekin mahdollinen. Voisin kuvitella ettei moni olisi kiinnostunut, kuten tuo valmennus -osion vilkkaus osoittaa..

-Sami

ps. olisiko päivän peli tuo Suomi- Norja, jottei ihan teemasta eksytä..

Suomi - Norja

Kummaa ettei pelejä voida näyttää jostain ylen kanavalta netistä. Maksammehan yleveroa. Varmasti jalkapallon katsojien määrä lisääntyisi, jos saisimme katsella pelejä ilmaiseksi ja ehkä vielä enemmän jos ne näytettäisiin päivällä ja hyvän pelin ollessa kyseessä kaikki saisivat vapaapäivän töistä ! Minusta voisimme poistaa kirkolliset vapaat ja ylityökorvaukset, jos saamme jalkapallopeleistä vastaavan hyödyn ! Laitetaanko lakialoite vetämään?

-Sami

Suomi - Norja

Kummaa ettei pelejä voida näyttää jostain ylen kanavalta netistä. Maksammehan yleveroa. Varmasti jalkapallon katsojien määrä lisääntyisi, jos saisimme katsella pelejä ilmaiseksi ja ehkä vielä enemmän jos ne näytettäisiin päivällä ja hyvän pelin ollessa kyseessä kaikki saisivat vapaapäivän töistä ! Minusta voisimme poistaa kirkolliset vapaat ja ylityökorvaukset, jos saamme jalkapallopeleistä vastaavan hyödyn ! Laitetaanko lakialoite vetämään?

-Sami

Todella harmi, että tuota ottelua ei voida Ylen toimesta näyttää. Ei sinänsä kyllä yllättänytkään. Itse katson Fanseatilta.

Ja niin siis tosiaan, tervetuloa:

Ja jos nyt kukaan ei ole huomannut, niin tein kyllä ottelulle oman ketjunkin maajoukkueosioon jo lähes kaksi viikkoa sitten ja olisi aivan mukavaa, että sitä käytettäisiin oikeaan tarkoitukseensa sekä maajoukkueen oma alue näin hieman aktivoituisi: (Friendly Match) 26/03/2016: Poland – 18:30 – Finland || 29/03/2016: Norway – 21:00 – Finland

Huikea pelipäivä tiedossa!

Ensin alkuun 18.30 paikanpäällä Nokian loppuunmyydyssä palloiluhallissa koripallon 4.puolivälierätaisto BC Nokia vs Kataja. Nokialle voitot atm 2-1.

Sieltä kiireellä kotiin valmistautumaan illan ja kauden herkkupalaan, kymmeneltä alkavaan Dortmund vs Liverpool -otteluun :)