Jump to content
Sami Paakkanen

Psyykkiseen valmentamiseen liittyvä kirjallisuus ja valmentamiseen liittyvä kirjallisuus

Recommended Posts

Psyykkiseen valmentamiseen liittyvää kirjallisuutta:

Yritän laittaa myöhemmin sisällysluettelot näkyville, jotta teidän olisi helpompi nähdä kirjojen sisältö. Laitan myös arvion lukemastani, jottei teidän tarvitse kaikkea samaa moskaa käydä läpi kuin olen itse käynty. Muistakaa kuvausten olevan minun näkökulmasta tehtyjä eli olen melko kriittinen joidenkin asioiden suhteen. Osa kirjojen sisällöstä vie mielestäni harhateille psyykkisessä valmentamisessa tai niiden kirjoissa opetettujen keinojen merkitys on lähes olematon. Itse näen, että tärkein anti psyykkisen valmennuksen osalta on tunteiden puolella ja siitä puolesta ei monesti kirjoissa puhuta juuri mitään. 

Valmentautumisen psykologia, Seppo Heino.

Urheilupsykologian perusteet. Leena Matikainen ja Martina Roos-Salmi.

Ryhmäilmiöt liikunnassa. Rovio, Lintunen, Salmi. (2009)

Tämä on hyvä kirja ryhmien ymmärtämiseksi, voin suositella ! Kirja pitää sisällään paljon asiaa, voi siksi tuntua raskaalta lukea. Ryhmäilmiöiden ymmärtämistä syventävä kirja !

Psyykkinen valmennus. Laura Jansson.

Pari hyvää asiaa löytyy kirjasta, muuten melko vanhaa luettavaa ja ei mielestäni auta juuri ymmärtämään tämän päivän psyykkisestä valmennuksesta mitään. Kirjassa on kuvattu menetelmiä, joille en itse anna mitään arvoa psyykkisessä valmennuksessa.

Psyykkinen valmennus (kirjoja kaksi) .1 Henkisten voimavarojen hyödyntäminen. Anja Björkman, 2 Lajisovellukset. Seppo Heino.

Muutama kappale oli melko hyvää luettavaa, mutta suurin osa kirjojen sisällöstä on jo aikansa elänyttä ja sama kuin yllä, ei lisää juurikaan ymmärrystä laadukkaasta  psyykkisestä valmennuksesta.

Valmentaminen ja johtaminen, Joukkuelajit. Pauli Miettinen.

Osa kirjasta on hyvää luettavaa, mutta osa taas paljastaa kirjoittajan olevan aika pihalla ryhmien toiminnasta. Esimerkiksi ongelmapelaajan pihalle heittäminen ei minun mielestäni ole mikään hyvä ratkaisu. Ryhmien toimintaa ymmärtävät osaavat korjata tilanteen.

Nuorten valmentaminen joukkuelajeissa. Jere Vasarainen, Antti Hara. (2005)

Motorisesta kehityksestä, psyykkisestä kehityksestä ja paljon muusta tärkeästä. Paljon aiheita ja liian vähän sivuja eli osasta hieman pintapuolinen raapaisu. Aloittelevan valmentajan olisi hyvä lukea. Sopii pohjaksi ja keskustelun herättäjäksi !

Manageri. Mike Carson. (2014)

Kirjan lukeminen on minulla kesken, mutta voin jo nyt sanoa, että hiton hyvää luettavaa ! Kirjassa kerrotaan selkeästi jalkapallossa menestymisen vaatimuksista/edellytyksistä. Minusta jokaisen kotimaisen valmentajan pitäisi lukea tämä kirja ja käydä tämän pohjalta keskustelua kirjan sisällöstä ja perustella oma erilainen näkemyksensä !  Parasta psyykkisen valmennuksen tekstiä, mitä olen lukenut tähän mennessä. Periaatteessa kirja antaa paljon käytännön esimerkkejä, kuinka laadukas joukkue (ja seura) luodaan, tai kuinka se on isommissa kuvioissa toteutettu. Paljon pystyisi tämän kirjan tekstistä ottamaan lajin eteenpäin viemiseen ja  kehittämiseen Suomessa. Ei kaikkeen tarvita rahaa, moni asia on laadukkaan toiminnan puitteiden ymmärtämisestä kiinni. Valmentajat ja seuran johto, lukekaa !

Ihmeellinen jalkapallo - Pelien kuningas. Ismail, Holmas, Kemppinen, Vakkila. (1997)

Tässä kirjassa on lähestytty lajin valmentamista melko inhimillisesti ja käytännöllisesti. Osasta tekstiä paistaa juuri tuo ilo, mikä pelaamisesta olisi hyvä huokua (hyvä Atik) ! Olisi mielenkiintoista nähdä nyt kirjan kirjoittajien uusi versio, olisivatko parissa vuosikymmenessä ajatukset muuttuneet paljon?

Miksi maali ei synny? Minna Marsh. (2014)

Tämä kirja oli mukavaa luettavaa, käytännön läheisiä esimerkkejä, joskin paljon jääkiekon puolelta. Pitää paljon yleisen psyykkisen valmennuksen asioita sisällään. Tämä kirja pohjautuu hieman toisenlaiseen ajatteluun, mitä itse toteutan. Kirjan yksi keskeinen ajatus on; pakottaa väärin ohjelmoitu mieli ajattelemaan toisella tavalla. Eli jos aina ajattelet ettet onnistu, kirja ohjaa hokemaan mielessä päinvastaista ajatusta.

Valmentautumisen psykologiaa kilpa- ja huippu-urheilussa. Satu Kaski (2006)

Voin suositella ryhmäpsykoterapiakirjallisuutta kaikille syvempää ymmärrystä ryhmien käyttäytymisestä ja siihen vaikuttamisesta etsiville. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle: Ryhmäilmiöt liikunnassa (Rovio, Lintunen ja Salmi).

-Sami

ps. Päivittäminen jatkuu myöhemmin.

Jaa viesti

Uusia kirjoja pari luvussa +1. Yksi kirjosita on tuo minulle suositeltu kirja, joka käsittelee pelkoa:

Pelon Hinta. Henkka Hyppönen. 2014 Tammi.

Alkupuolisko luettu. Kirjoitan lisää kun loppuun saakka pääsen. Kirjassa faktaa pelon vaikutuksista aivoissa ja hieman esimerkkejä myös jalkapallon saralta. Ihan mielenkiitoinen luettavaksi, jos haluaa lisätä ymmärrystään pelosta yleisellä tasolla. Toki kirjan lukeminen herättää ajatuksia ja avaa uusia ovia aiheen käsittelyyn.

Toinen kirja on:

Urheilijan taivas + helvetti Paras versio itsestäsi. Karo Hämäläinen  Miika Peltola. 2015.

Kirjassa urheilijat kertovat lyhykäisesti omaa tarinaansa, kuinka päätyivät lajia harrastamaan ja miten suhtautuvat omaan uraansa. Hieman minusta turhan luettelomainen, mitä saavuttanut, milloin ja missä pelannut. Ei tuo minusta ole kovin kiinnostavaa. Jonkun verran kirja myös antaa kuvaa, mitä ammattilainen mielessään pyörittelee, mutta mielestäni hyvin kevyt pinta raapaisu ja ei paljon rikasta. Kirjassa on monen eri ihmisen tarina, joten jokainen lukija löytää siitä varmasti jotain pientä itseään koskettavaa. Turha kovin syvällistä etsiä, sitä ei tästä kirjasta löydy. Kirja on ehkä tarkoitettu valamaan uskoa omaan tekemiseen, siitä jokainen tarina kertoo. Minusta se oma usko löytyy vain oman itsensä kautta, ei kenenkään toisen tarinasta, joten kirjan hyöty on aika pieni, jos siitä etsii nostetta omalle itsetunnolleen.

ja kolmas:

Huippu-urheilun johtaminen. Ilkka Rahnasto. 2011.

Kirja on kevytja nopea lukea, koska on vain reilut 50 sivua ja aika kepeästi aihetta tutkaileva. Isot asiat tiivistetty muutamaan lauseeseen. Kirja sai minut ajattelemaan monia asioita huippu-urheilussa ja lisäsi haluani kehittää monia asioita sekä kokeilla uutta. Pinnallinen veto läpi huippu-urheilun johtamisen. Ihan kivaa luettavaa, vaikka jonottaessaan terveyskeskuksessa tai odotellessaan kaveria kahvilassa.

-Sami

Jaa viesti

Yksi helmi lisää muiden joukkoon:

Dettmann Ja johtamisen taito

Tämän lukeminen on taas vasta alkumetreillä, mutta vaikuttaa erittäin hyvältä kirjalta ! Hieman poikkeaa monesta perinteisestä vänkyrän vääntämisestä :) PIstetään taas lisää infoa kun loppuun saakka luettu.

-Sami

ps. Hitto jää päivittämättä vanhatkin, pitää skarpata.

Jaa viesti

Toi Dettmanin kirja on hiton hyvä, voisin suositella jokaiselle urpolle luettavaksi ! Hyvien naamojen ei tarvitse moista lukea, sillä he tekevät jo työtään kuten kirjan valmentaja tai ainakin hyvin paljon samoja menetelmiä käyttäen ! Vaikka itse koen olevani oikeilla jäljillä touhussa niin hitosti hyviä asioita äijä paukuttaa kirjassaan eetteriin ja niin hyviä että olen jopa kijoittanut muutamat ylös (jota en siis todellakaan lukiessani koskaan tee). Pidän kirjasta, koska äijällä on samaa hulluutta lajiaan kohtaan ku mulla. Ei kaunistele, ei tunnu nuolevan kenenkään persettä. Kylmää kyytiä saa junttipolitiikka, mutta kirjoittajan tapaan eli tyylikkäästi.

Ostakaa kirja omaksi, on varmasti sen arvoinen !

-Sami

Jaa viesti

Yksi vanhempi kirja:

Voittoon, huipulle. Mirja Kalliopuska, Hannele Nykänen, Pauli Miettinen. 1996.

Kirjassa on aika paljon puhetta ei niin konkreettisesta ja käsin kosketeltavasta eli tunteista, itsetunnosta, arvoista, moraalista ja muusta sellaisesta. Tekstin väliin on otettu joitakin lainauksia kulloiseenkin aiheeseen liittyen maamme menestyneiltä urheilijoilta, kuten Teemu Selänteeltä, Jari Isometsältä, Valentin Konoselta, Mikaela Ingbergiltä ja myös muiltakin kovilta nimiltä. Ihan hyvää luettavaa, jos aihe kiinnostaa ja haluaa tätä puolta oppia ymmärtämään paremmin.

-Sami

Jaa viesti

Yksi vanhempi kirja:

Voittoon, huipulle. Mirja Kalliopuska, Hannele Nykänen, Pauli Miettinen. 1996.

Kirjassa on aika paljon puhetta ei niin konkreettisesta ja käsin kosketeltavasta eli tunteista, itsetunnosta, arvoista, moraalista ja muusta sellaisesta. Tekstin väliin on otettu joitakin lainauksia kulloiseenkin aiheeseen liittyen maamme menestyneiltä urheilijoilta, kuten Teemu Selänteeltä, Jari Isometsältä, Valentin Konoselta, Mikaela Ingbergiltä ja myös muiltakin kovilta nimiltä. Ihan hyvää luettavaa, jos aihe kiinnostaa ja haluaa tätä puolta oppia ymmärtämään paremmin.

-Sami

Mitäs se Isometsä siellä paasas arvoistaan ja moraalista? 

Jaa viesti

Joo ja uusi kirja luvussa..

Flow -Elämän virta. Tutkimuksia onnesta, siitä kun kaikki sujuu. Mihaly Csikszentmihalyi. 2005.

Kirjan bongasin lukiessani Dettmanin kirjaa, kun hän mainitsi tämän kyseessä olevan opuksen lukemanaan kirjana. Mielenkiintoinen asia tuo flow ja kirjan kautta mahdollisuus ymmärtää paremmin tuota kaivattua kokemusta huippusuoritusta haettaessa.

Tämä kirja raotti hieman huippusuoritukseen liittyviä tekijöitä ja toisaalta sulki niitä myös omalla kaavamaisuudellaan. Minusta kirja meni lopussa vähän turhan; "Opi sinä, minä opetan" -tyyliseksi ja oli siksi hieman ristiriidassa opettamamansa aiheen äärellä.

-Sami

Jaa viesti

Litmanen 10. Jari Litmanen. Tammi. 2015. (Litin nimmarilla varustettuna :hush:  )

Kirja ei sinäänsä ole valmennukseen liittyvä, mutta tekijä kertoo kirjassaan myös hieman psyykkiseen puoleen liittyvistä tekijöistä oman kokemuksensa kautta. Hän kertoo omasta valmentautumisestaan ja kokemistaan vaikeuksista. Kirja on herättänyt pari hyvää ajatusta psyykkisistä tekijöistä ja antanut ideoita psyykkisen valmennuksen toteuttamiseen eli ihan hyvä hankinta. Toisaalta saa myös tutustua Litin uraan, kun en itse ole koskaan keskittynyt toisten urien seuraamiseen, on omia uria niin paljon :mrgreen: . Ja toisaalta, kirja kertoo myös jalkapalloilijan harmaasta arjesta, joka on kaukana siitä mielikuvasta, että on yhtä nautintoa pelata työkseen. Ihan mukavaa luettavaa.

-Sami

Jaa viesti

Litmanen 10. Jari Litmanen. Tammi. 2015. (Litin nimmarilla varustettuna :hush:  )

Kirja ei sinäänsä ole valmennukseen liittyvä, mutta tekijä kertoo kirjassaan myös hieman psyykkiseen puoleen liittyvistä tekijöistä oman kokemuksensa kautta. Hän kertoo omasta valmentautumisestaan ja kokemistaan vaikeuksista. Kirja on herättänyt pari hyvää ajatusta psyykkisistä tekijöistä ja antanut ideoita psyykkisen valmennuksen toteuttamiseen eli ihan hyvä hankinta. Toisaalta saa myös tutustua Litin uraan, kun en itse ole koskaan keskittynyt toisten urien seuraamiseen, on omia uria niin paljon :mrgreen: . Ja toisaalta, kirja kertoo myös jalkapalloilijan harmaasta arjesta, joka on kaukana siitä mielikuvasta, että on yhtä nautintoa pelata työkseen. Ihan mukavaa luettavaa.

-Sami

Hain tuon itsellenikin joululahjaksi ja täytyy tässä ajan kanssa lukea kannesta kanteen mahdollisimman pian. Vielä jäänyt koskematta, koska haluan perehtyä siihen sitten kunnolla.

Jaa viesti

Tykkäsin lukea Litmasen kirjan, tänään aamupalaksi meni muutama viimeinen sivu kirjasta. Kokonaisuutena ihan ok. Minusta hyvin Suomalainen kirja suomalaisesta miehestä. Hyvä niille joiden ajatuksena on lähteä maailmalle pelaamaan fudista. Pieniä yksityiskohtia, joihin tulee varmuudella törmäämään matkalla huipulle. Kirja ehkä auttaa ennakoimaan tulevia vastoinkäymisiä, vaikka ei niitä enalta pysty kukaan kaikken läpi käymään. Kuten sanoin mukavaa lukettavaa, jos Litmasen ura ja kokemukset kiinnostaa.

Pari uutta (vanhaa) kirjaa tilattu taas ja juuri aloitellut niitä lukemaan. Palaan näiden antiin, kunhan lukenut hieman ensimmäistä kymmentä sivua pidemmälle. Epäilen että tuo kotimainen kirja Ryhmäilmiöt liikunnassa peittoaa nämä, mutta toivottavasti näistä saa jotain uutta ajateltavaa:

Group dynamics in exercise and sport psychology, contemporary themes. Edited Mark R. Beauchamp and Mark A. Eys. Routledge. 2007.

Group dynamics in sport. Albert V. Carron and Heather A. Hausenblas. BookCrafters. 1998.

-Sami

Jaa viesti

Kohta luettu myös:

Louis Van Gaal. Henkilökuva. Maarten Meijer. Minerva kustannus 2015.

Tämä oli pakko ottaa luettavaksi, kun olin juuri saanut Litmasen kirjan luettua. Teki mieli ymmärtää paremmin Litmasen kertomaa menoa Ajaxissa ja samalla tutustua Van Gaalin filosofiaan tämän kirjan kautta. Melko mielenkiintoista luettavaa psyykkisen valmennuksen kannalta. Kirja kertoo hyvin median voimasta, niin hyvässä kuin pahassa. Kirja kuvaa myös hyvin Van Gaalin toimintaa, josta on tekstin kautta helppoa nähdä pelaajien psyykkistä kuormitusta vähentäviä elementtejä, vaikka toisaalta ehdoton valmennus toi niitä myös mukanaan..

-Sami

Jaa viesti

Ja lukuun taas uusi kirja muiden rinnalle. Kirja on jo reilun kymmenen vuotta vanha, mutta sisältö ratkaisee.. Alkua luettu ja hyvältä vaikuttaa. Urheilun tunnepuoli voimakkaasti esillä. Kirja: Aikalisä - Urheilun elämä ja totuus. Mikael Lindfelt ja Kai Kunnas. Fontana Media. 2004.

Kirja on kasattu kotimaisia huippu-urheilijoita haastattelemalla. Mukana paljon julkisuutta saaneita menestyjiä mm. Selänne, Forsell, Palander, Hyypiä, Dettmann, Seppälä, Essayah, Harkimo, Myllylä, Suhonen, Ingberg yms yms..

Nyt olen kirjan lähes lukenut ja täytyy sanoa että on ollut hyvää luettavaa. Kirja avaa minulle laajemman kentän urheilusta ja valottaa urheilijoiden suhtautumista psyykkiseen puoleen. Osa asioista on poimittava rivien välistä ja tehtävä tulkintoja. Sitä psyykkisen valmennuksen "työni" osittain on, tehdä olettamuksia ja kysymällä saada vahvistus tai tyrmäys siihen.

Hieman kirjassa häiritsee teologian puoli, joka on vähän kuin pakolla ympätty mukaan. Toinen kirjoittajista on teologian tohtori, joten hän luonnollisesti on myös kiinnostunut haastateltavien uskosta.

-Sami

Jaa viesti

Hitaasti mutta varmasti maailma puskee uusia kirjoja luettavaksi. Aloitin lukemaan Aki Hintsan kirjaa: Voittamisen anatomia. Wsoy 2015. Oskari Saari kirjoittanut. Kirja vaikuttaa todella mukavalta luettavalta, se tuntuu elävältä pohdinnalta. Kirjoitan hieman lisää kirjasta, kun olen lukenut sen.

-Sami

Jaa viesti

Moi taas,

Tää Hintsan kirja on hyvä ! Tekis mieli istua lukea se yhdeltä istumalta läpi. Nyt on kuitenkin sellainen olo, ettei halua pureskella hyvää karkkia, kun se loppuu muuten niin nopeesti.. Nautintoa lukea ! Ehkä jokaisen joka haluaa elää, pitäisi lukea tämä läpi.. Psyykkistä puolta epäilevän tai sen voimaa kyseenalaistavan pitäisi ehdottomasti lukea tämä kirja. Olen vasta ensimmäisellä neljänneksellä, mutta tässä kohdin on jo fiilis loistavasta kirjasta !

Yksi asia josta olen tässä kirjaa lukiessani vaikuttunut, on se sama kuin oman työni pohjalla oleva "punainen lanka". Jos et elä nauttien elämästä kokonaisuutena, et saavuta sitä "jotain". Negatiiviset "nön nön nöööt" painavat sinut synkkiin syövereihin ja jää menestys helposti saavuttamatta, jäät viilaamaan pilkkua".

Kirjan sisältö tukee omaa tapaani tehdä tätä psyykkistä valmennusta ja ehkä yleisemmin Afrikasta löytämääni tapaa elää tätä elämää. Hintsa oli löytänyt myös Afrikasta työnsä ytimen, hauska törmäys.. Toisaalta uudet ja erilaiset ajatukset ovat usein hedelmällisempiä, mutta nyt tämä tuntuu mukavalta jutulta. Välillä on aika sulatella ja nautiskella, koko ajan ei kannata haalia uutta pureskeltavaa, menee muuten adhd:n puolelle. Nyt voin sano uteliaille, epäilijöille ja muillekin elämäänsä miettiville; "Ota Hintsan kirja käteen ja lue, saat ajateltavaa".

Kirjoitin joskus aineen äikän maikalle ammattikoulussa, kun olin työharjoittelussa Ghanassa, Afrikassa. Hän halusi minun korvaavan jotenkin poissaoloni matkan ajalta (kuusi viikkoa). Tuon kuuden viikon aikana näin jotain hienoa kaiken köyhyyden ja puutteen keskellä, jotain mitä meiltä länsimaalaisilta puuttaa, kyky nauttia, olla yhdessä, elää yhdessä. Olin kaupungin köyhissä peltikylissä kävellessäni vaikuttunut siitä ystävällisyydestä, jonka kohtasin. Kerran kuuden viikon aikana yöllä keskustassa kävellessäni muutaman nuoren porukka huusi minulle, että olen ruma kun olen valkoinen. Kirjoitin matkasta jotenkin hienosti kai tuohon äidinkielen aineeseeni, kun opettaja halusi lukea tekstistäni tuon yhden lauseen kaikille. En itse muista tarkasti kuinka se meni, mutta se oli jotenkin vertauskuvallinen, täällä meillä olevista tyhjistä seinistä ja siellä täysistä huoneista, ne huoneet kun olivat täynnä elämää... ehkä joku saa kiinni mitä tarkoitan, monia ei varmaan edes kiinnosta. Hintsan kirjaa herättää ja saa miettimään, nostaa omia fiiliksiä pintaan. No lukekaa, jos kiinnostaa.

-Sami

Jaa viesti

Seppo Palmisen golfin pelaajille kirjoittama kirja: Buddha pelaa golfia - Alle sata annosta asennetta aikuisille, kertoo asenteen vaikutuksesta. Oli ihan mukavaa luettavaa. Monia hyviä ajatuksia pelaamiseen liittyen ja etenkin sen vakavuudesta. Golf on kuitenkin yksi leikkimisen muoto.. Antaa aihetta ajatella, minkä vuoksi pelaa ja miten sen tekee.

Jaa viesti

Ui jui jui !!! Tää on hyvä kirja ja pitäis jokaisen ryhmien kanssa töitä tekevän valmentajan lukea ehdottomasti ! Ei kirja ketään autuaaksi tee, mutta tässä on hiton hyviä asioita hyvän ryhmän luomiseksi ja itsetunnon kasvattamiseksi ryhmässä ! Vaikeaa homma on toteuttaa käytännössä, vaikka tavallaan hiton helppoa. Minä olen vähän hidas oppimaan ja homma on vienyt kaikkinensa minulta 10 vuotta ja rapiat.

Turvallinen ryhmä. Mikko Aalto. Aseman lapset ry julkaisijana. Vuonna 2002 ilmestynyt. Hankkikaa tämä ihmeessä ja lukekaa ! Kirjassa on paljon hyviä ja tärkeitä tekijöitä esillä, joiden merkitystä ei voi vähätellä ryhmäntyöskentelyssä ! Tietoa hyvin maanläheisesti !

LUKEKAA VALMENTAJAT !! Pätee niin aikuisiin kuin lapsiin ja nuoriinkin !!

-Sami

ps. Perkule mikä nuha, ei saa nukuttua.

Jaa viesti

"Tamin" kirja kesälukemisena. Juhani Tamminen. Yhteispeli, Suomi nousuun. 2014.

Kirja melkein luettu. Se on kevyttä luettavaa kesäksi. Vähän lapsenomainen joiltakin osin. Jotain mies tietää ja kokemus näkyy tekstissä, mutta hieman alkeellinen tapa yrittää pukea sanoiksi psyykkistä puolta. Tami maalailee suuria linjoja ja kertoo omist tavoistaan elää tätä elämää.

Kirjassa on kielletty negatiivisuus, joka on minusta outoa, onhan se osa ihmisyyttä. Itse koen toisella tavalla. Kun negatiivisesta voidaan puhua niin se antaa tilaa positiivisuudelle kuin itsestään. Tässä kohdin moni positiivisuuden julistaja ajaa metsään. Toki ymmärrän Tamin pointin, kun katson vain negatiivista huutavia valmentajia..

Tami painottaa kivasti puhumisen merkitystä ja on esimerkiksi itse pitänyt pelaajien kanssa "kehityskeskustelun" joka kuukauden alussa, jokaisen pelaajan. Tämä erittäin hyvää toimintaa ! Myös ongelmiin välittömästi puuttumisen -tapa on mielestäni loistava.

Paljon Tamin ajattelusta perustuu toisten hallitsemiseen. Mä olen vähän sillä kannalla, että antaa hyvän avaimet käteen ja antaa toisen hallita itse. Johtaja on vaan turvana taustalla, tukevana selkänojana. Kai mun kokemus johtamisesta on vähän köykäisempi kuin Tamin, joten jokainen voi itse vetää tästä johtopäätöksiä :P

Jaa viesti

Nyt luen kirjaa yrittäjien kokemuksista, sillä yrittäminen on sidoksissa moniin samoihin tunteisiin, joita hyvässä urheilusuorituksessa voi havaita. Taivas + Helvetti vol. 2 ilman toista ei ole toisen menestystä on kirjan nimi. Kirjoittajat Karo Hämäläinen & Mika mäkeläinen. Sattui kierrätyskeskuksesta näppeihini. Aihe menee hieman kauemmas suorasta urheiluvalmentamisesta, mutta kirjan jutut voivat auttaa valmentajaa löytämään hukkuneen intonsa ja motivaationsa. Kirjassa siis suomalaiset yrittäjät kertovat tarinoitaan yrittämisestään, siinä tulleista vaikeuksista ja sattumuksista, sekä paljon muusta.

Jaa viesti

Yksi kirja sattui näppeihin myös samasta kierrätyskeskuksesta. Miten käsitellä vihaa ja ilkeyttä arkipäivän ihmissuhteissa. Kirjoittaja Pertti Simula. En ole vielä paljon kirjaa ehtinyt lukemaan, mutta tässä voisi olla jotain valmentajille, hieman kättä pidempää joukkueiden sisällä tulevia ristiriitojen ratkaisua miettien ja ryhmän yhteistyötä parantamaan. Pari kappaletta olen lukenut ja ihan ok matskua.

Tämä pakko nostaa esille kirjasta lainattua:

"Viisaat ihmiset puhuvat ideoista, tavanomaiset ihmiset puhuvat asioista ja tyhjänpäiväiset ihmiset puhuvat toisistaan".

Ton vois melkein laittaa kehyksiin ;)

Jaa viesti

Luvussa myös kirja Laatua käytännön valmennukseen -Oleellisen oivaltaminen tärkeää. Hannele Forsman - Kyösti Lampinen. 2008. Tämä on aika kattava kirja perusteiden osalta. Kirjassa käydään läpi lasten liikunnan oleelliset asiat, nuorten liikunnan tärkeät painopisteet ja toki myös aikuisen urheilijan kokonaisuus. Mielenkiintoista lukea ja aika perinteinen kirja siinä mielessä. Kirjassa on myös otettu elävöittämään valmentajien yms. lauseita mukaan, mutta osittain ne ovat aika aneemisia. Lehkosuo esimerkiksi lausahtelee melko kliseisesti. Paljon tietoa kun paksu kirja. Kannattaa lukea läpi. kokonaisuuden hahmottaminen tämän kirjan kautta tulee ehkä selkeämmäksi ja sen urheilijan polun ymmärtää paremmin..

Jaa viesti

Luen myös kirjaa Lasten ja nuorten urhelivalmennuksen perusteet. Harri Hakkarainen, Timo Jaakkola, Sami Kalaja, Jari Lämsä, Antti Nikande, Jarmo Riski. 2009. Kirja vasta luettu muutaman kappaleen osalta, kun kirjassa on eri lajit esillä. Kirjassa on myös yleinen osio, jossa käsitellään mm. urheilijaksi kasvamista, ominaisuuksien harjoittamista, lapsi- ja nuorisourheilu Suomessa ja nuorten valmentamista käytönnössä. Siten oli se lajisovellukset osio..

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään