Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

HJK:n alamäkeä kääntämään

Recommended Posts

Aihe kiinnostaa.

Minusta motivaatio puuttuu tällä hetkellä. Liian monta tärkeää peliä alla ja liian monta tappiota näistä. Miesten henkinen väsymys näkyy.

Nyt pari viikkoa pelikieltoa joka jätkälle. Treenit lintsin laitteissa ja jossain uima-altaalla. Ajatukset pois koko lajista. Vanha sanonta ei päde: Nälkä kasvaa syödessä. Itse ajattelen että äijien halu voittaa tai yleensäkin peli-into löytyisi tuon lajista irrottautumisen myötä. Ei lupaa koskea palloon.

Sami

Eilisen pelin jälkeen, jossa Klubi siis otti Turkulaisilta 2-0 pataan, voin sanoa ettei mitään ole onnistuttu tekemään pelaajien sytyttämiseksi. Välillä joku tai pari väänsi pelissä ihan urakalla, mutta yhdessä tekemisen riemua ei ole tuossa joukkueessa näkyvissä. Leipääntyneen näköistä porukkaa.. Ei ole herätyskelloon ilo herätä tällä hetkellä nuilla miehillä, ainakaan jos aamutreenit tiedossa.

-Sami

Tänään tuli taas pataa, nyt Rovaniemeläisiltä. Fiilis oli maassa, maalia ei tuu väkisin ja Lehkosuo on aika yksin kannustamassa äijiä. Fanit hylkäs omansa ja lisäs tuskaa. Toimiiko niin, epäilen..? Miesten hankinen lataus on loppu, sano kuka mitä vaan. Joukkueena pelaajat eivät tehneet töitä, pieninä ryhminä kyllä. Jäin miettimään ovatko loukkaantumiset myös osittain psyykkisten ongelmien edesauttamia. Huluksi taas joku kohta nimittelee, muttei se haitanne. Yritän hieman perustella.. Kröhöm..

Kun pelaaja on liian jännittynyt psyykkisesti, se monesti tuntuu ja vaikuttaa myös lihaksissa. en usko tuon jännityksen olevan optimi peliä ajatellen. Revähdyksiä sattuu ehkä helpommin ja jännittynyt pelaajalla ei ole alastuloissa sitä nk. juopontuuria, kun on rentona. Ehkä tästä pitäisi avata oma ketju.. hmm.. Psyykkisen vaikutus fysiikkaan.

-Sami

Tänään tuli taas pataa, nyt Rovaniemeläisiltä. Fiilis oli maassa, maalia ei tuu väkisin ja Lehkosuo on aika yksin kannustamassa äijiä. Fanit hylkäs omansa ja lisäs tuskaa. Toimiiko niin, epäilen..? Miesten hankinen lataus on loppu, sano kuka mitä vaan. Joukkueena pelaajat eivät tehneet töitä, pieninä ryhminä kyllä. Jäin miettimään ovatko loukkaantumiset myös osittain psyykkisten ongelmien edesauttamia. Huluksi taas joku kohta nimittelee, muttei se haitanne. Yritän hieman perustella.. Kröhöm..

Kun pelaaja on liian jännittynyt psyykkisesti, se monesti tuntuu ja vaikuttaa myös lihaksissa. en usko tuon jännityksen olevan optimi peliä ajatellen. Revähdyksiä sattuu ehkä helpommin ja jännittynyt pelaajalla ei ole alastuloissa sitä nk. juopontuuria, kun on rentona. Ehkä tästä pitäisi avata oma ketju.. hmm.. Psyykkisen vaikutus fysiikkaan.

-Sami

Psyykkisestä valmennuksesta on nyt jo 7 ketjua, joten eiköhän se riitä.

Terppi.

Joo, vähän yksinäistä huutelua tämä on toistaiseksi, mutta joidenkin asioiden kehittyminen vie aikaa... Katotaan kuin äijän käy. Virittelen PK-35:ssä tätä psyykkistä valmennusta. Katotaan ku vähän kasvaa, jos markkinois tätä foorumia keskustelupaikaksi valmentajille ja muutenkin kiinnostuneille.. Tänään oli esim. yhden tukija-isän kanssa hyvät keskustelut kentänreunalla treenejä seuratessa. Hän diggas toista tapaa lähestyä ja mä omaani. Hyvä meno !

Ja Olli, ei näitä oo pakko lukea. Tällä foorumilla on aika monta muutakin aihetta joista toisintoja ympäri foorumia. Ota iisisti ja lue muita juttuja, kun nää ei taida kiinnostaa ;)

Hiljanen koko foorumi on monelta osin ja kirjottelen aina välillä jotain. Toi Brittifudis vetää, mutta muuten suht syksyinen fiilis käynnissä foorumilla..

Piis änd aut !

-Sami

Terppi.

Joo, vähän yksinäistä huutelua tämä on toistaiseksi, mutta joidenkin asioiden kehittyminen vie aikaa... Katotaan kuin äijän käy. Virittelen PK-35:ssä tätä psyykkistä valmennusta. Katotaan ku vähän kasvaa, jos markkinois tätä foorumia keskustelupaikaksi valmentajille ja muutenkin kiinnostuneille.. Tänään oli esim. yhden tukija-isän kanssa hyvät keskustelut kentänreunalla treenejä seuratessa. Hän diggas toista tapaa lähestyä ja mä omaani. Hyvä meno !

Ja Olli, ei näitä oo pakko lukea. Tällä foorumilla on aika monta muutakin aihetta joista toisintoja ympäri foorumia. Ota iisisti ja lue muita juttuja, kun nää ei taida kiinnostaa ;)

Hiljanen koko foorumi on monelta osin ja kirjottelen aina välillä jotain. Toi Brittifudis vetää, mutta muuten suht syksyinen fiilis käynnissä foorumilla..

Piis änd aut !

-Sami

Oot sä kyllä aika veijari. Ihan iisisti täällä otetaan. Kunhan vaan sanoin, että ne seitsemän topiccia henkisestä valmennuksesta riittänee. Eikös keskustelufoorumit ole sitä varten olemassa, että tänne saa mielipiteen kirjoittaa? ;)

Toki toki :)

Ja pitää todeta rehellisyyden nimissä, että kyllästyn itsekin ajoittain näihin yksinpuheluihin samasta aiheesta.. ;)

Pieniä vivahteita yritän poimia eri puolilta aihetta.. vaikeeta välillä ku laput putoo silmille ku ajoittain kirjottaa tänne pimeimmän yön hetkellä

Mo.

Molemmissa seuroissa ja lisää seuroja metsästelen touhuun mukaan. Aikani puitteissa seuroja kyselen mukaan ja kerron hieman menosta. Minusta hyvä jos saadaan tästä asiasta lisää puhetta seuroihin ja äijät miettimään psyykkistä puolta. En itse pysty koko tyhjiötä täyttämään, mutta keskustelua meinaan saada aikaseks isosti.

Olin Lauantaina PK-35 80-vuotis juhlissa. Juttelin siellä parin valmentajan kanssa psyykkisestä valmennuksesta ja innostusta piisas niin paljon, että tänään jo pyysivät treenejä katsomaan ja jutustelemaan aiheesta lisää. Mikä hassuinta, en tiennyt mikä ikäryhmä oli nyt kyseessä ja sattuu olemaan sama kuin jonka kanssa olen Valtissa töitä tehnyt. Vielä hassumpaa oli kun valmentaj vielä tunsi valmentamiani tyttöjä ja oli etukäteen kysynyt heiltä minusta. Oli vissiin ihan jees palautetta kun alkuun päästiin.. 

Valtissa nyt vain poikien joukkue aktiivisesti työn alla. Kyllähän tuo nauratti, kun tajusin ikäryhmän olevan sama ja vielä osa tuosta Valtin porukasta tuon PK:n valmentajan tuttuja. piirit on pienet.

Juttelin muuten tuolla juhlissa Pertti Alajan kanssa tai lähinnä kysyin psyykkisestä valmennuksesta, miksei siihen panosteta, vaikka on niin tärkeä osa ladukasta jalkapalloa. Mies ei vastannut mitään, vaikka tuli itse meidän pöytään "jutustelemaan", keräämään ilmeisesti irtopisteitä.. Kysymykseni hän kuunteli kiinnostuneena, mutta lähti heti sen kuultuaan vain kävelemään sanomatta mitään, murisi vain jotain vastaukseksi :) Ja olin siis selvin päin ettei kyse ollut mistään; "En ton juopon kanssa juttele" -jutusta. Eräs pitkän linjan valmentaja tuolla juhlissa sanoi palloliiton koulutuksessa olleen psyykkistä puolta vain nimeksi.. jotta näin meillä asiat täällä Suomessa !

-Sami

Kyllä kuulosti Rasmus Shuller äsken radion haastattelussa maansa myyneeltä mieheltä. Henkinen kantti on kovilla ja tuntuu ettei sitä ole laisinkaan. Mies sanoi kopissa tasitelutahtoa olleen, mutta kentällä ei pärjänneet. Itsevarmuutta kuulostaa olevan, mutta se vaikuttaa vähän pinnalle liimatulta. Joukkueen itseluottamus on heikoilla ja sitä yritetään nostaa todennäköisesti psyykkisin keinoin, jossa taidetaan keskittyä etsimään positiivisia puolia.. epäilisin näin tapahtuvan. He yrittävät nollata huonoa oloa eli unohtaa koetut tunteet ja päästä niistä ns. yli.  Ei toimi. Näin nopealla aikavälillä se on melko mahdotonta ja pieni takaisku kentällä nostaa saman fiiliksen taas pintaan. Kun olo on paska niin ei se sieltä kovin helposti nouse ja varsinkaan kun joku rupee kehumaan. Toivottavasti ei Ole Riihilahden mutsi.. Äijät tarvii jotain muuta kuin naisen tukea just nyt.. Äiti voi sitten paijailla kun pelit on pelattu. En voi olla varma onko seuralla käytössä näitä keinoja, mutta epäilisin. Se on peruskuvio monilla psyykkistä "hoitoa" antavilla tahoilla.

Mä sanoisin että äijien olo helpottuis jos ne vaan puhui saatanan suoraan paskasta olostaan ja sais sen ulos, ei pois vaan ulos. Nyt äijät kelaa jotain, mutta eivät salettiin uskalla puhua ajatuksistaan ääneen joukkueessa. Se on vaikeeta ja vaatii vitusti harjottelua. Päätä pystyyn Klubi ! Herätys johto !

Turha syyttää pelkää fyssaria tuosta mielialan laskusta. Veikkaan Klubin antavan potkut tuolle fyssarille, koska niin kuuluu tehdä. Kuten Mixun tapauksessa, ongelmien ratkaisukyky ja kehityksen luominen on heikkoa keskitasoa.

-Sami

Tänään oli Hesarissa hyvä kirjoitus HJK:n rypemisestä, lyhyt ja ytimekäs, peli-ilo ja luova pelaaminen puuttuu äijiltä. Insinöörifudista, sanoi Hessen toimittaja.. Lehkosuon kuva ei ollut kovin pirteä, tuon SJK:lle hävityn pelin jälkeen. Mieli maassa ja syystäkin. Kuinkahan tuota peli-iloa saisi miehille lisää? Lehkosuon haastattelusta ymmärsi että maalivahdin piikkiin meni tuo peli.. Ei noin, ei todellakaan noin. Vastuun siirtämistä aina jonkun harteille. Joukkuelaji ja joukkueena voitetaan ja hävitään, mukaan luettuna kaikki niin toimihenkilöt, pelaajat kuin ne fanit ;)

-Sami

:)

Hmm..näin ryhmien voimavarojen käyttämättä jättämistä miettivänä jäin miettimään ( :) ) vaihtoehtoa, että tuonne saisikin muutaman hyvän valmentajan yhden sijaan. Saisivat käyttöön esimerkiksi kahden eri valmentajian osaamisen. Toisen ollessa umpikujassa, toinen saattaisi nähdä valoa tunnelin päässä. Valmentajien pitäisi pystyä puhumaan keskenään kaikesta, niin kateudestaan, kuin loukkaantumisistaan yms, jotta homma toimisi hyvin. Voisiko yhden valmentajan mallia muuttaa kahden valmentajan malliksi? Perinteenä on ollut yksi. Ehkä tuolla liigassa valmennus keskustelee apuvalmentajien kanssa enemmän taktiikasta ja kokoonpanoista..? Ei tiiä..

Ajatus juontaa juurensa, kun vedettiin kaverin kanssa kimpassa äijien joukkuetta. Kokoonpanojen hja pelitektiikan miettiminen / rakentaminen yhdessä oli hiton hienoa ja paljon mukavampaa kuin yksin. Kahdesta eri näkökulmasta rakennettu kokonaisuus oli mielestäni parempi kuin yksin tehty. Pelitaktiikan miettiminen yhdessä oli oikein mukavaa ja siinä minä opin hitosti uusia näkökulmia asioiden tarkasteluun. Ainakin junnupuolella näkee sen yhden valmentajan dominoivan joukkuetta. Osittain kyse on ehkä kyvyttömyydestä jakaa ja olla avoin? Ehkä siinä on mukana, "haluan olla paras kaikista" kokemuksen etsintää? Tämä ainakin motivoi minua monessa asiassa ;)

Tätä juurtunutta tapaa kun hieman muuttaisi, se saattaisi luoda uutta hyvää lajille. Olisiko HJK:lla suunnan muutoksen paikka. Ainakin jollakin tavoin, en tiedä olisiko tämä se, mutta ajatuksena ainakin minusta hyvä. Nyt minusta näyttää että kyse on osittain johtamisen ongelmasta, yksilöiden syyttely kertoo siitä, mutta kuten sanottua toisaalta tuo fysion muuttuminen voi tuoda oman pikantin lisänsä rapautumiseen..

Katsotaan kuin miesten käy tämän kauden osalta.

-Sami

Terve.

Tänään oli taas kirjoitus Helsingin Sanomissa HJK:n toiminnan taantumasta. Hyvä puheenvuoro Riihilahdelta ! Tykkäsin paljon, kun syyttelyn sijasta olivat etsineet ratkaisuja ongelmiin ja jättivät omien henkilöstöasioiden puimisen lehdistön ulkopuolelle ! Aikuisia sanon minä, hyvää johtamista sanon minä ! Toivottavasti eivät muuta kovin paljon ihmisiä, se kertoo minulle syyttelystä, jota niin helposti sorrutaan ryhmässä tekemään.. Jotain tuossa liuhuletissä (Lehkosuo) on myös, josta pidän. Toivottavasti jatkavat uskoen omaan tekemiseensä, kuten Riihilahti sanoi. PIsteet tuosta tekstistä Akille !

-Sami

Ihme jos eivät anna potkuja Lehkosuolle, kyllä tuolla materiaalilla olisi pitänyt pystyä liigassa paljon parempaan, loukkaantumisista huolimatta.

Mielestäni Lehkosuo ei ole mikään huippuvalmentaja, esim. Honkassa oli liigan parhaimpia materiaaleja vuodesta toiseen, eikä silti tainnut olla lähelläkään mestaruutta. Eikö sitten olde tarpeeksi "kova" ja vaativa, en tiedä.

Terppi.

Kuinkahan tuleva kausi käy HJK:lta? Tämän päivän HS kirjoitti nuorten pelaajien tulevan liigajoukkueeseen. Lehkosuo näki tilanteen ongelmana, kun liikaa uusia. Minusta tuon voisi kääntää voitoksi, nälkäisiä nuoria ja mukana ripaus kokemusta, nam nam ! Nuoret ovat intoa täynnä ja varmasti haluavat voittaa. "Haluavat liikaa" ja etsivät virheitä / syyllisiä itsensä ulkopuolelta. Hallittavissa oleva ongelma, mutta riittääkö rahkeet johtaa moista pakettia? Taidollisesti en usko joukkueen huonontuvan. Itsetunnollisesti joukkue on varmasti ailahtelevampi, mutta sen suitsiminen onnistuessaan voi poikia kultaa ja kunniaa. Ei moni nuori 17 vuotias ole vielä kovin itsevarma, feikisti joo, mutta syvällä sisällä..

-Sami

HJK on tehnyt viisaita hankintoja, henkeä on saatu kasvatettua aika paljon, kun lehtien juttuja lukee. Toi henki on tärkeä tekijä hommassa ! Atomin tuuletus kauden avuspelissä oli jotain muuta kuin on tottunut vuosien saatossa Klubin riveissä näkemään.

-Sami

Hmm. Havainto Klubin touhusta ja tarkemmin ajatellen sa mahdollisesti liittyy Lehkosuon tekemiseen. Eikö sama ollut viime kaudella eli alkukausi oli hyvää tekemistä ja tässä vaiheessa kautta alkaa alkaa tasurit ja tappiot. Onko tämä toistunut Lehkosuon uralla aiemmin? Te muut paremmin perehtyneen ehkä osaatte valaista minun asiassa.

Mietin itse tätä näkökulmaa. Onko Lehkosuon vaikeampi valmentaa, kun jännitys kasvaa? Katselin tässä juuri miehen haastattelua ja minusta hän yrittää olla viilipytty koko ajan ja pidättelee tunteitaan. Jos hän peittelee tunteitansa, kuten asian tulkitsen, se ei ole hyvä asia. Kun niitä peittää ja ne kieltää, ne vaikuttavat taustalla hyvin voimakkaasti. Hitto. Jos asia on näin tämä voisi olla helposti autettavissa oleva asia.

Kuinkahan mies suhtautuu omaan pelkoonsa, onko hän sinut sen kanssa (voiko sanoa sen ääneen jollekin)? Toivottavasti, sillä minusta hänen tekeminen tiukassa paikassa kärsii juuri tästä syystä. Lehkosuo jännittää ja sen taustalla taitaa olla pelko/pelkoja. Näistä puhumalla uskoisin miehen nostavan tasoaan valmentajana ja roimasti. Analyyttistä puolta on olemassa, sillä hän vaikuttaa pohdiskelevalta ja älykkäältä mieheltä. Tunnepuoli näyttää minun silmiin olevan aika piilossa ja se ei ole hyvä. Joukkueen sytyttäminen on vaikeaa, jos tunnepuoli ei ole aktiivisessa käytössä.

-Sami

Jaa, että uudenlainen alamäki joukkueella. Katsomot tyhjenneet ja se taitaa näkyä taloudessa. Tämän päivän Helsingin Sanomat kirjoittaa aiheesta. Varatoimari sanoo syitä tähän olevan paljon ja niin varmasti onkin. Itselläni syyt ovat; tylsä pelityyli, tylsä pelityyli ja taas kerran tylsä pelityyli. Lisäksi katsomoon menoa estää paska safka, kalliit liput tylsästä pelistä ja matkaa kentälle tylsään peliin täältä lähi-idästä on ihan liikaa.

Jos peli olisi kiinnostava niin jokainen edellämainitsemistani syistä olisi toissijainen. Kaikki kiihkeys puuttuu. Kentällä ei näy hiventäkään tunteiden paloa. Aivan hengetöntä touhua. Ainoa jännitys pelissä on lähinnä sen odottelua, onnistuuko HJK sillä alakerran pallonsiirtelyllä saamaan aikaiseksi jonkun raoa vastustajan puolustukseen, josta vain varmassa tapauksessa lähdetään kokeilemaan hyökkäystä. Toinen jännitys on se, onnistuuko vastustaja riistämään pallon tylsältä joukkueelta kesken pallonpyörityksen.. Ilman "Härkää" Klubi sais pataa 100 - 0. Tolla pelityylillä taitaa ainoa maalintekijä olla moinen yksilöurheilija tai sit Atomin pääpeli ;) Varmistelua varmistelun päälle ja ilman fiilistä. Huoh...

-Sami

Ja eilen pataa Kuqeilta.. ai jai jai. Se suurin ja kaunein on vähän bs (kuten Ameriikassa sanottaisiin). Kaunein on ollut jo pitkään paskaa minun näkökulmasta, mutta tuo suurin on jossakin valossa vielä paikkansa pitävä. Harmi kun maamme isoimmilla rahoilla leikkipuistoa pitävä seura ei pärjää paremmin. Ei ole kovin hyvä. Toki loukkaantuneita on, se kertoo omaa kieltään lajista tai pelaajista tai valmennuksesta tjsp. Kertoo se myös jotain lajimme ymmärryksestä. Vaikka on rahaa niin ei sillä voi lentää. Vaikka voit ostaa sen suihkukoneen, ei sillä voi lentää, jos ei osaa.

En nähnyt eilistä peliä. Olisi hauska nähdä se ja miettiä omasta näkökulmasta, mitä siinä tapahtui. Aamun Helsingin Sanomia luen tässä ja tuumailen asiaa. Sorsa kommentoi asiaa lehdessä ja siinä kiinnitin huomioni Sorsan kommenttiin: "..on vaikea nousta, kun palloja menee omiin". Toisaalta Lehkosuon ajattelu: "Pelit jatkuvat jo ensi keskiviikkona, jolloin RoPS tulee vieraaksi. Otetaan siihen peliin mukaan tämän matsin positiiviset asiat". Ei, ei näin.. Palaan tähän kohta. Sorsa puhui myös siitä, että menettivät palloja keskisektorilla, jolloin vastustaja pääsi vastahyökkäyksiin. Yksi merkittävä oli myös Sorsan kommentti: "Inter yksinkertaisesti halusi enemmän voittoa". Miten niin, miksi halusi? Missä on se halu?

Kyllä nuo kaikki kommentit viittavaat psyykkiseen ilmapiiriin joukkueen sisällä. Siellä jokin on apua vailla. Voisin väittää etteivät he itse näe itsensä sisällä olevia ongelmia, se kun tuppaa olemaan meille ihmisille yleensä vaikeaa. Toisten ongelmia olemme hyviä ratkomaan.

Yksi sivujuonne tässä on, joka on tärkeä osa-alue, vastustajan skauttaaminen. Minulle se kertoo yhden puolen asiasta. Mitä väliä sillä periaatteessa on? Sinun pitää pystyä pelaamaan omaa peliä, ei mukautua vastustajan tekemiseen etukäteen. Jos oma pelisi on vahva niin pakotat vastustajan mukautumaan siihen, mutta jos olet its heikko niin alat mukautua astustajan tekemiseen. Miksi lähteä jo valmiiksi heikkona pelaamaan? Ymmärrän että tämä voi herättää närää kun on niin yksinkertainen ajattelutapa. Minun näkökulmasta tärkeää on se asenne, se erottaa nuo kaksi eri ajattelutapaa toisistaan. Tuo asenne minusta puuttu ja sen näkee Sorsakin kommenttien valossa, mutta ei oikein voi sille mitään.

Mitä tulee tuollaisen tilanteen johtamiseen niin siinä olisi tärkeää antaa vastuu pelaajille. Nyt minun ajatuksissa (kuvitelmissa, vailla faktaa) HJK:n valmennus ottaa liikaa roolia ja kuvittelee voivansa olla the asenne pelaajien puolesta. Tai asenne on luotu vain valmennuksen toimesta, karsimalla persoonien räiskyvät ominaisuudet alistamalla heidät liian tiukkaan muottiin. En voisi kuvitella itse pelaavani Gaalin tyylisessä ryhmittymässä, jossa on pakko olla konemainen. Itse haluan nauttia melko vapaasta pelaamisesta, en olla osa jotain konetta. Takaraivossa minulla on ymmärrys pelata joukkueen hyväksi. Tätä ei tarvitse valmentajan kertoa, se on jokaisella jalkapalloilevalla mielessä. Se miten sen pelaaja kulloinkin toteuttaa on oma juttunsa ja sitä voi hienovaraisesti ohjailla, mutta pelaajan alistaminen nyrkin ja hallen väliin, vie luonteesta sen taistelevan osan pois.

Johtaminen ei missään tapauksessa ole helppoa. Olen itse johtanut miesten jalkapallojoukkuetta 10 vuotta. Alussa tein sitä kaverini kanssa kahdestaan eli rakensimme niillä palikoilla joita oli käytössä mahdollisimman hyvän joukkueen jokaiseen peliin. Kun löysimme hyvän niin sen kanssa jatkoimme. Opin paljon kaverin ajattelusta ja ehkä tärkeimpänä hetkenä kaverini opetti minulle tärkeimmän asian, kun olin erästä noppajalkaamme manaamassa. Ymmärsin hänen olevan yhtä tärkeä joukkueelle kuin sen parhaimman. Tästä ajattelusta ei voi tinkiä koskaan. Joukkue on joukkue. Fanit usein eivät tätä ymmärrä. He ovat huutamassa jotain yksilöä pihalle, kun homma ei suju. Tämä sama ongelma on myös johdossa, se joku pihalle kun jokin ei suju. Kaaosteoria on hyvä esimerkki tästä, kun se perhosen siiven räpäytys toisella puolella maapalloa voi saada hirmumyrskyn aikaiseksi vastakkaisella puolella. Joukkueessa on paljon pieniä yksityiskohtia, joiden vaikutuksista ei valmennuksella ole hajuakaan. Apua ei haluata, koska se on tässä maassa viesti heikkoudesta. Itse näen eron haluna kehittyä tai olla kehittymättä ja hävetä avun pyytämistä.

Tuo Lehkosuon kommentti, että otetaan sit seuraavaan peliin mukaan ne positiiviset asiat, oli vähän kumma. Hänen ei tarvitse ottaa mukaan mitään seuraavaan peliin, tuosta Kuqeja vastaan pelatusta ottelusta. Se ottelu oli huono, koska se on hävitty. Varmasti pelissä oli positiivista, sitä en kiellä, mutta.. Seurava peli on uusi peli. Ei se positiivinen tekeminen nykyisyydessä synny menneiden positiivisten kaivelun avulla. Tuo on vähän sama kuin joku olisi äärettömän masentunut ja joku kysyisi sitten, etteikö siellä elämässä ole mitään positiivista koskaan sattunut? Se miksi itse en kysyisi on päivän selvä asia. Toisen tunnetilan jakaminen on se juttu. Masentunut olisi varmasti paljon onnellisempi, jos tuo "kysyjä" psytyisi ymmärtämään hänen kurjan tunnetilansa täydellisesti ja jakamaan sen hänen kanssaan. Kurja tunnetila on ahdistava. Usein työssäni otan sisääni joukkueen ahdistuksen ja ratkon sitä itsekseni. Tämä on johtajuutta. Ei Mixun tapaa, että se ahdistus on vaikea sietää ja se pulpautetaan ulos. Rehellinen minäkin olen Mixun tavoin, mutta vivahde erona näkisin tuon kyvyn pitää sisällään ahdistus ja työskennellä sen kanssa.

Oma tapani Lehkosuon kommenttia pohtiessani on usein se toisin päin. Minun ei tarvitse usein sanoa pelaajille mitään positiivista, vaan autan heitä pääsemään negatiivisen yläpuolelle. yritän päästä kokemaan ja ymmärtää heidän nagatiivisen kokemuksensa. Teen töitä sen kanssa, jolloin se väistyy sivuun ja aurinko paista. Tuo yläpuolelle on mielikuva mielessäni eli se on pääsemistä jonkin herraksi. Jos olet tunteen palvelija se ohjaa sinua, jos taas valjastat tunteesi omaan palvelukseesi niin olet voittaja. Tunteen valjastamisesta olen täällä jo puhunut miljoonia kertoja. Tunteminen on tärkeää ja sen ympäröivän itsen tunteminen ajoittain vielä tärkeämpää eli miksi jostain tunteesta on vaikea puhua, se on joskus tärkeämpää kuin itse tunne, josta haluaisi puhua..

Puuh.. ehkä pitäisi olla taas v-mäinen ja lähestyä asiassa sähköpostilla seuran johtoa. Minun silmin joukkuetta katsomalla, näkisin varmasti jotain mitä he eivät itse näe omassa toiminnassaan. Uskon toiminnan olevan pitkäjänteisen työn tulosta ja se voi olla hedelmällistäkin. Nyt näyttää vain heikolta. On tärkeää että heillä on uskoa omaan tekemiseen, mutta onko sitä?

Olin eilen katsomassa Vitos peliä, kun PK-35 rökitti alivoimaisena jonkun kutoseen putoajan. Pelissä kortit viuhuivat ja porukka lakosi. Istuin vastustajan vaihtopenkillä ja kuuntelin heidän jutustelua. Pari valmentajaa jutusteli siinä ja puhuivat Klubin pelistä ja sen lukemista. Toinen sanoi HJK:n pelaamisen olevan munatonta, siksi hävisivät. Kumpikaan ei nähnyt peliä, mutta taisivat osua oikeaa. Näin se minustakin näyttäytyy, niiden näkemieni pelien perusteella, joita olen ollut katsomassa. Se ei ole Lehkosuon munattomuutta, se on ymmärtämättömyyttä sen suhteen, kuinka sitä mukaa voisi joukkueessa kasvattaa. Ehkä se jollain tavalla on johtajan munattomuutta, mutta minun näkökulmasta täysin korjattavissa oleva asia. Ja munattomuus ei tarkoita penistä. Pitää tarkentaa ettei peniksen koolla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. :)

-Sami

Hmm.. Katselin tässä Lehkosuon haastattelua, tuota otteluennakkoa eilisestä pelistä. Lehkosuo on väsyneen näköinen. 24/7 kuului usein puheessa. :(

Kovasti puhetta. Voi helvetti. Pitäisi äijä viedä käsiraudoissa pariksi viikoksi lappiin vaeltamaan. Puhelin jokeen ja mies notskille istumaan !

-Sami

Yö ja väsymys, jotain jäin miettimään derbyn kautta. Se on tuo kaaos. Pettymys on varmasti Klubin puolella käsin kosketeltavissa, mutta kaaos ei. Katselin yo tubesta jotain derbyn matskuja ja jumituin yhden haastateltavan sanoihin, jossa hän mainitsi HIFK:n pelaamisen olevan kaaosta. HJK pyrkii hallintaan, mutta saa sillä aikaiseksi vain aneemisen näköistä jalkapalloa. Ei tehokasta, vaan helvetin aneemista. Voisiko Bana pyrkiä kohti hallittua kaaosta?  Näihin sanoihin ja tunnelmiin joutuu lopettamaan, silmät vetää umpeen väkisin. Tästä on hyvä jatkaa, sillä aihe on oikein mieleinen.

Jatkan heti herättyäni, kun on saanut unissaan miettiä asiaa :)

Mietin että tuo hallittu kaaos on sitä, että luottaa tulevaan, ilman että tietää, mitä se tuo tullessaan. Kaikkea pelissä ei voi ennakoida, tai voi. Me hyökätään välillä ja välillä vastustaja hyökkää. Toki voi siis. Nyt mietin pieniä asioita, joita pelissä tapahtuu. Niiden määrä on odottamaton.

Mieleeni tuli Van Gaalin jutuista tehty kirja. Hän oli millin tarkka ja se toimi, toimi joskus. Itse en ole juurikaan seurannut jalkapalloa ja en oikein osaa sanoa kuinka hänen tapansa näkyi kentällä. Oliko se saumatonta? Oliko se täysin ylivoimainen? Oliko siinä mukana tunnetta? Onko HJK lähelläkään samaa tyyliä, jossa pyritään hallitsemaan peliä?

Kaaos on minun näkökulmasta asiaa mietittynä aina olemassa. Emme pääse siitä eroon parhaan hallitsemispyrkimysten tai taitomme avulla koskaan täysin eroon. Se ei ole mahdollista. Ennakoimaton. Odottamaton. Tulevaisuus.

Onko HJK:n valmentajalla luottamuspula pelaajistoon ? Se ei varmasti sanojen tasolla ole sitä, mutta onko se tunnetasolla sitä? Pelätään ja pelätään aina pahinta. Minusta pelko näkyy pelaajien ottaissa, siitä puhui myös Byyri Tv:n haastattelussa Klubin fanijoukon edustaja. Se pelko on vähän kuin nykyinen pomoni, hänen ajatuksensa jonkun toiminnan suhteen liittyvät aina kuolemaan, vaikka kyse olisi avaimien säilyttämisestä taskussa  :mrgreen:  Hmm. en tiedä onko esimieheni pelossa yhtymäkohtia Lehkosuon tunnelmiin? Esimieheni pelkää oman persiinsä puolesta. Jos hänen virheensä seurauksena sattuu jotakin kamalaa. Hän oikeasti pyrkii hallitsemaan kaikkia, vähänkin uhkilta haiskahtavia asioita. Voisin helposti luoda hänelle uhan, ottamalla puheeksi jonkun asian.

Lehkosuon asemassa pelaajien loukkaantuminen nostettiin viime kaudella esille. Siitä löytyi syy ja selitys voiton luisumiseen käsistä. Miehinen maailma. Pitää olla joku yksi konkreettinen asia, johon voi pysähtyä. Minullakin on yksi konkreettinen asia, joskin se konkreettinen on vähän epäselvempi hallittava puheen tai toiminnan tasolla, tunnetila / tunteet.

Itse väitän asian olevan seuraavalla tavalla. Eli Lehkosuolla on jokin pelko valmennukseen liittyvissä asioissa. Pelko on käsittelemättä ja se saa vaikuttaa hänen sisällään. Tämä pelko välittyy / siirtyy hänen toimiessaan valmentajana myös pelaajistoon. Valmentaja voi esimerkiksi siirtää yhdell pienelle katseella tai virkkeellä oman pelkonsa pelaajsitoon. Hienojakoisia asioita. Jos esimerkiksi sanoo pelaajalle kahden kesken, että nyt tänään sitten varmasti, niin mitä pelaaja tästä voi ajatella / kokea? Joskus se riittää. Pelaaja saattaa ajatella, että nyt se sanoi juuri minulle, koska... tai se voi muistuttaa menneistä virheistä ja luoda turhaa painetta ja jännitystä, joka taas näkyy... Pelkoa voi siirtää miljoonin tavoin. Vakuutusyhtiöiden mainokset ovat tästä loistava esimerkki ! He yrittävät tehdä tuon kaiken sivistyneesti, vetoamalla järkeemme ja tilastoihin, sekä sitten viestimällä välillä sen syvemmän kerroksen kanssa, tunteiden.

Kaaos on oleellinen osa pelkoa. Kaaos on myös oleellinen osa kaikkea. Jos katsotte vanhempia sivistyssanakirjoja, siellä tuo kaaos on todella määritelty sellaiseksi, jonka sisällä on kaiken olevaisen alkuidut. Minusta oikein hauska ja innostava juttu !! Voisin puhua tästä suu vaahdoten, on niin inspiroiva lähde ! Pelko liittyy meillä usein asioihin, joita emme voi hallita. On tärkeämpää oppia elämään kaaoksessa kuin yrittää hallita miljoonia ympäristössämme olevia ja alati muuttuvia asioita. Hallittavia asioita on maailmassa niin paljon, ettei kenelläkään riitä siihen pää ja voimat. Kaaoksen herättämiä tunteita on paljon helpompi ymmärtää ja hallita, niitä ei ole niin paljon ;)