Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

HJK:n alamäkeä kääntämään

Recommended Posts

Mä luulen et Klubin porukka seuraa vähän kaikkee, niille se raha virtaa niin monesta suunnasta. Taitaa olla pienillä asioilla merkitystä sen haalimisessa, jotta ovat monesta kiinnostuneita..

En koe ettet anna psyykkiselle valmennukselle arvoa, pikemminkin ajattelin sinun nostaneen kokonaisuuden esille minun rajatun tutkailun ketjuun. En tarkoituksella tutki kokonaisuutta. Se on valtava paketti ja sen tekeminen näkyväksi vaatisi mielettömän määrän työtä. Yhden osa-alueen erikoisosaamiseen omissa jutuissani pureudun.

Fyysinen puoli on myös älyttömän kiinnostava ja sitä tulee hieman kuulosteltua tuttujen fysiikan osaajien kautta sekä oman kehon kremppojen kautta. Sen merkitys on myös iso, mutten näe sitä niin isona ongelmana tässä maassa, sille on jo tekijöitä ja sitä hyödynnetään paljon enemmän kuin psyykkistä. Yksi ongelma ehkä silläkin saralla on tekijöiden laadussa. Tuttuni on valmentanut olympiaurheilijoille fysiikkaa ja hän on hieman puhunut näkemistään ongelmista fysiikan valmennuksessa tässä maassa. Hän on hieman pidättyvämpi kuin minä ja ei huutele asioista muille :)

Psyykkisen puolella on mielestäni vielä vähän osaamista ja hinta liian korkealla. Psyykkistä valmennusta pitää oppia tekemään ryhmätyönä, muuten se ei tule saamaan riittävän vahvaa jalansijaa tässä maassa. Tekijät tällä hetkellä joko huuhaata tai psykologeja. Psykologien pitää kehittää osaamistaan, heidän yliopistokoulutuksensa on aivan riittämätön antamaan laadukkaaseen ryhmätyöhön eväitä. Lisäksi psykologien koulutus on mielestäni väärä, jos miettii mihin psyykkisellä valmennuksella tulisi pureutua.

Hmm.. miksi epäonnistuminen hetkessä painaa niin paljon? Kattelin edellisen vkl pelin maalin ja Klubin yrityksen toisessa päässä. Epäonnistuminen ja katse porautui syvälle tekonurmen uumeniin... syvälle...

Ymmärretään kauden olleen raskas ja pettymykset ovat seuranneet toistaan. Ne pitää kuitenkin läsitellä, ohitettaessa ne jäävät nahan alle elämään omaa eloaan. Jäin miettimään tätä, kun olin Kiffenin kakkosen porukan matkassa muutamassa vieraspelissä. Epäonnistumisia ei meillä Suomessa käsitellä kovin hyvin. Yksin mietitään, kuopan reunat nousevat korkeuksiin ja aurinko kaikkoavat niin kauas, että on helpompi haudata ja ajatella että . . . Kuka mitäkin. Yhdessä olisi myös tärkeä käydä läpi yhteiset pettymykset ja epäonnistumiset, se ehkä tekisi hippasen kevyemmäksi kulkea tätä elon tietä. Ei sivuuteta; "Kyllä se tästä", "Ei jäädä nuolemaan haavoja ja märehtimään", Pää pystyyn", "Älä välitä" yms yms. Näitä sivuuttamisen sanoja on loputtomiin.. voisiko asian hoitaa toisin ;)