Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Psyykkinen valmennus esille kesän 2016 Helsinki Cupissa !

Recommended Posts

Terve.

Olen tässä alustavasti viritellyt Helsinki Cupin järjestäjien kanssa ideaani, että pääsisin nostamaan aiheen esille tuolla maamme suurimmassa turnauksessa ja alustavan luvan olen jo siihen saanut. Ideana minulla on mennä oman kojun kanssa eri päivinä, eri kentille jakamaan tietoa psyykkisen puolen vaikutuksista huippusuoritukseen ja keskustella aiheesta. Maalis-/huhtikuussa olisi palaveeraus järjestäjien kanssa ja siihen mennessä ajattelin tehdä heille luettavaksi jakoon tulevan materiaalin, jottei heidän tarvitse sikaa säkissä ottaa.

Olisi hienoa jos aiheen esille nostaminen toteutuisi ja saisi näkyvyyttä, sillä tämä puoli on vielä ihan lasten kengissä maassamme. Jos asia nousee riittävän monella taholla ja monella tavalla esille, se varmasti ottaa hiljalleen tuulta alleen ja sitä ryhdytään kehittämään toden teolla koko maassa. Tämä turnaus olisi loistava paikka, koska siellä on paljon valmentajia eri seuroista. Omat mahdollisuudet tehdä tätä työtä kattavasti ovat hyvin rajalliset, mutta tästä puhumalla muut myös kiinnostuvat ja ryhtyvät työhön. Lisää puhetta psyykkisen valmennuksen merkityksestä ! Siistiä !!

Vähän tuli pelko persiiseen, että tänne kirjoittaminen olisi huono asia, jos joku yrittää sabotoida tätä toimintaani tai varastaa ideani ja viedä paikkani tuolla turnauksessa. Osaajia tai ainakaan tekijöitä ei taida tosin tällä saralla montaa olla.. No, kai tämä on sitä kateuden pelkoa; "Jol onni on se onnen kätkeköön". Itsellä välillä myös kateutta toisten onnistumista tai menestymistä kohtaan, mutta eipä sitä kai muuta voin kuin yrittää avoimesti ja rohkeasti eteen päin, kohti tulevaa kesää ! Hiton mageeta mennä tonne turnaukseen, itse siellä vuosia käynyt pelaamassa, nyt vuosia katsomassa ja toivottavasti kohta myös vuosia mukana järjestämässä :) Kyllä toi turnaus laadullaan pesee monet muut ja toivottavasti laatu vaan nousee, pitää ainakin itse korkeelle tähdätä oman osuuden suhteen !

Pistän tänne otsikon alle matskua, jota ajattelen laittaa esille kojuuni, ehkä myös ideoita koko homman toteutuksen suhteen. Toivoisin kommentteja sitten joskus kun jotain tulee näkyväksi. Suoran tuomionne laadun suhteen :) Ja tietysti saa heittää vinkkejä touhuun, kuulolla ollaan ja ideoita otetaan vastaan ! (Pitää vähän paremmin muotoilla kirjallinen matsku, kuin nuo tänne hieman vauhdilla rustaamani kirjoitukset..)

-Sami

Terve. Visioo pukkaa...

Luekellessani kirjaa ryhmädynamiikasta urheilussa, mieleeni tuli ajatus ensi kesää ajatellen. Kirjassa oli kuvattuna ryhmän yksilöiden suorituksen laskeminen, kun ryhmän koko kasvaa. Helposti ajatellaan toisen "kantavan" enemmän ja jätetään osa omista voimista käyttämättä. Tätä oli testattu köydenvedon avulla. Vetäjien määrää kun lisättiin niin suoritusteho laski.

Ajatus ensi kesän Helsinki Cuppia ajatellen.. Teen tuollaisen helpon köydenveto vehkeen, jossa vetäjän voima mitataan kiloissa (vaakaa apuna käyttäen). Ensin yksilöt kiskoo, jonka jälkeen tulokset lasketaan yhteen ja tämän jälkeen kaikki kiskovat yhdessä, jonka jälkeen tuloksia verrataan. Tässä olisi konkreettinen esimerkki ryhmän voimavarojen hyödyntämisen vaikeudesta. Olen duunissa alalla, jossa käytössäni on melko hyvä verstas, joten voinen rakentaa tuon laitteen työpaikallani ja testata sitä ennen tulevaa koitosta.

Mitä tuumitte idean toimivuudesta, jos laite vain toimii ??

-Sami

Snadia päivitystä..

Yritin tinkiä yhdestä firmasta sponsorituotteena koukkuvaakaa, jotta olis voinu tarjota jengeille pientä konkreettistä säätöä ja havaintoa ryhmän voimasta. Ei firma lähteny mukaan, harmi. 200 € maksaa moinen vaaka ja ei viitsi omia laittaa siihen kiinni, kun ei niitä omia niin kovin paljon ole. Jää vaaka odottamaan parempia aikoja :(

Nyt sovittu palaveri 11.5 Cupin järjestäjien kanssa. Teltta hankittu ja jotain pientä visioo sen sisustuksesta ja asian esille tuomisesta on jo olemassa..

-Sami

Jee, siistii ! mf-mainos lupasi tehdä minulle "juttuja" tuonne turnaukseen, kun tykkäsi touhustani. Ehdotti sellaisia roll up -juttuja, joihin voisin laitta sit tekstejä näkyville. Mukavaa, kun tuo jousivaaka -firma ei pystynyt tulemaan vaa´an verran vastaan. Oikein positiivinen yllätys tämä ! :)

Phiuu, nyt on tuo jännittävä palaveri takana Helsinki Cupin järjestäjien kanssa. Palaveriin mennessä jännitti jonkun verran, mutta se jännitys poistui istuessani kauniissa keskuspuistossa tovin. Tutkailin muurahaisia ja päätin etten taas kerran valmistaudu palaveriin etukäteen, mieti mitä sanoa. Kun miettii liian tarkasti etukäteen niin monesti puhuukin jo puuta heinää..

Hymy nousi huulilel kun ajoin autolla sieltä toimistolta pois. Nyt olen askeleen päässä kentiltä. Pitää vielä selvitellä muutama turvallisuuteen liittyvä seikka ja lähettää tietoa, järjestäjät setvivät kentät ja paikat minulle. Turnaukseen puhumaan ja puhumaan ja puhumaan ja puhumaan, ehkä jopa Töölön stagelle haistatteluun. Toivottavasti vaahto suupielistäni ei sotke mikrofonia. Se on varmaan jännää, tuli ihan tärinät jo haastattelun miettimisestä lavalla, sellaiset yläasteella luokan edessä esitelmää pitäessä -tärinät. Mukavaa touhua ja heti uutta meilessä sitä seuraavaa kesää varten. Mukavaa porukkaa järjestäjät, mutta hiton kiireisiä ja hiton kuumassa toimistossa joutuvat tekemään työtään !

Nyt pitää selvitellä tuo kojuni julisteiden yms. matskun laatu, soitella mainosfirmaan ja mennä käymään siellä, katsomassa valikoimaa. Hitto miten mageeta ku ite tekee tätä ilman liksaa ja joku on valmis tekemään minulle mainokset ilman korvausta ! Parasta ! Tää maailma voi pyöriä ilman rahaa ;)

Jatketaan harjoituksia !

-Sami

Voi persus. Nyt näyttää siltä, etten ole pääsemässä tuonne turnaukseen telttoineni. Ohjasin järjestäjät tänne lukemaan tekstejäni, kun on ihan jees antaa täysin rehellinen kuva touhusta ja itsestäni. Tuli sen myötä vähän takapakkia.. :( Olo on pettynyt. Olisi ollut mukava mennä tuonne turnaukseen puhumaan aiheesta valmentajien ja pelaajien kanssa. Nyt taitaa jäädä homma väliin. Rehellinen puhe on se mitä arvostetaan nimellisesti, mutta sitten sitä ei olla valmiita kohtaamaan ja pelätään sen seurauksia. Harmittaa todella.

No, homma jatkuu ja pitää miettiä muita väyliä ja keinoja asian esille nostamisessa. Tällä palstalla ei käy kovin paljon valmentajia, en ainakaan siihen usko :)

-Sami

Kyllä mä luulen ymmärtäväni tämän nimen käyttämisen seuraukset, mutta tämän homman kehittäminen on minun mielestä just tätä itteensä eli rohkeaa "pelaamista". Yritän murtaa myös hieman juuttuneita tapoja toimia eli puhutaan vaan sallituista asioista ja niistä hyvin menneistä tilanteista. Epäonnistumiset ovat usein piilossa, ei kuulu kaupalliseen toimintaan näyttää olevansa ihminen. Toki asia harmittaa, jos ja kun nyt tuntuu, että turnaukseen meno jää toteutumatta. Se että rehellisesti puhun täällä asioita auki, ei se harmita, ehkä pikeminkin se kuinka siihen vielä suhtaudutaan arkaillen, pelon sekaisin tuntein. Helsinki Cupin työntekijä sanoi heidän miettivän asiaa vielä, mutta kuulosti puhelimessa siltä, ettei kaltaistani riskiä uskalleta ottaa. Riski saattaa heidän perspektiivistään olla siinä, ettei minulla ole toiminimeä tai yritystä, jolloin mahdollinen sekoiluni (joka ehkä tuntuu täällä kirjoittaamani pohjalta mahdolliselta) kaatuu järjestäjien piikkiin. Annoin heille entisen työpaikkani esimiehen numeron, jossa olin joitakin vuosia töissä. Hän tarjoutui lähtiessäni suosittelijakseni, jos töitä joudun hakemaan. Katsotaan onko aihetta kohtaan niin paljon kiinostusta satsata, että soittavat tuonne. Laitoin siis duunin jälkeen perjantaina postia ja yritin kertoa, etten nyt ehkä ihan hullu ole, mutta jokainen tekee ratkaisunsa oman arvionsa pohjalta. Kunnioitan sitä, vaikka nyt olo on pettynyt.

Aina välillä tuntuu ettei rehellisyyttä paljon palkita, päin vastoin on monesti käynyt. En silti aio luopua tavastani elää. No, homma jatkuu muuten normaalisti eli pyrin puhumaan aiheesta aina kun otollinen paikka tulee vastaan. Tietysti jatkan joukkueiden parissa työskentelyä tavalliseen tapaan, mutta olisihan turnaus ollut hiton hyvä paikka nostaa asiaa esille ja saada porukkaa puhumaan ja miettimään asiaa ympäri Suomea.

No, jos ei jotain hyvääkin seurannut niin olin yhteydessä toiseen turnausjärjestäjään, kun homma on jo tavallaan kasassa mielessäni ja olisi helppoa lähteä toteuttamaan. FC Reipas oli seura. Sain kuulla, että heillä tehdään jo psyykkistä valmennusta tai on tehty jo kuusi vuotta eli minua ei sinne kaivattu. Nyt laitoin tekijälle postia ja utelin tekotapaa, koska epäilen sen olevan edelleen ´luento kerran vuodessa´ -tyyppistä. Siellä on yksi tekijä ja joukkueita monia eli ei riitä kovin laajaan työskentelyyn. Katsotaan jos mies kertoisi hieman toiminnastaan. Itse tarjouduin kertomaan omastani, jos hän on kiinnostunut. Vielä ei ole kukaan ollut koskaan :P  Moni osaa jo niin hyvin, ettei tiedon jakaminen ja kehittäminen kiinnosta.

Tietenkin tässä taustalla on oma mielihyvä eli koen olevani hyvä tässä hommassa (siis pelaajien kanssa työskentelyssä). Eräs viisas kouluttajani jsokus sanoi, että kun on jäänyt jostain itse paitsi ja pääsee sitä toiselle antamaan, on se samalla itselleen antamista, tuon tyhjän täyttämistä. Olisin itse ollut psyykkisen valmennuksen tarpeessa nuorena ;) En tietenkään enää . . .

Itseäni turnauksessa puhuminen olisi hyödyttänyt myös, kun olisin päässyt valmentajien kysymysten pommituksen kohteeksi. Tuollaisessa välittömässä tilanteessa valmentajat ja pelaajat kysyvät hyvin suoraan asioita tai kertovat oman mielipiteensä melko estoitta, toisin kuin monilla luennoilla tai koulutuksissa olen huomannut tapahtuvan. Aina kun joutuu perustelemaan jollekin, mitä tekee ja miksi, se antaa ihan hitosti uutta näkökulmaa asioihin itselle ja joutuu oikeasti miettimään mitä sanoo. Ei sitä kirjoista kaikkea sentään opi. Täällä puhe on usein yksinpuhelua, joka saa sen näyttämään varmasti hiton ankeelta monologilta. Usein vastassa on hiljainen muuri.

Ja pitäähän tätä hommaa katsoa hieman itsensä ulkopuolelta. Tämän asian auki kirjoittaminen omalla nimellä on myös tälle psyykkiselle valmennukselle hyvä asia. Itse opin jatkuvasti uutta ja ymmärrän asiaa monipuolisemmin. Nimimerkin taakse on niin helppo piiloutua ja sanoa asioita sieltä. Nyt joudun tekemään usein töitä häpeän kanssa, kun aina ei suusta tule järin fiksua tekstiä. Monesti huomaan jälkeen piän kirjoittaneeni jotain ihan tyhmää tai todella lapsellista, mutta näin se saa olla. Yritän olla pyyhkimättä ja kaunistelematta kirjoituksien asua jälkikäteen.

Maailma ei ole vielä valmis tällaiseen työskentelyyn  :mrgreen:

-Sami