Jump to content
Sign in to follow this  
Benitlez

Pääsiäinen Lontoossa

Recommended Posts

Lennot ja hotelli varattu, lähdössä yhteensä neljä elkkiläistä ja vielä varsin edustava joukko: vuoden kannattaja, liigaviisas ja tekniikkamestari :blink: sekä tietysti yksi goonerikin pitää mukaan ottaa maskotiksi. Lähtö pe 14.4. ja paluu ti 18.4. Peleistä ei vielä tietoa mitä mennään katsomaan vai hajaannutaanko ympäri maata, eiköhän sekin selviä jossain vaiheessa, toivottavasti. Alustavasti näyttäisi siltä, että mahdolisuudet 2-4 peliin viitseliäisyydestä ja matkustushalukkuudesta riippuen olisi. Mikäli joku on kiinnostunut lähtemään samoihin aikoihin niin tässähän olisi mahdollisuus epäviralliseen elkin fanimatkaan. Yhteyttä voi ottaa allekirjoittaneeseen tämän foorumin kautta.

t. Pekka S.

Jos huomenissa (3.3.) pistää lippuhakemuksen ManU:n peliin (en itse!), niin koskahan saa tietää, saako hakemaansa peliin lippua (ManU-Sunderland).

Edit: Arvontapäivä näköjään 24.3. eli ilmeisesti sen jälkeen meilinä.

Kappas!

Oon itse lähdössä perinteistä englantilaista futispääsiäistä viettämään, ja näillä näkymin oon Lontoossa torstaina 13.4. ja perjantaina 14.4. ennenkuin kutsuu etelärannikko Bournemouth-Hudds-pelin muodossa. Liekö kellään perjantaille kiikarissa sopivaa alasarjamatsia Lontoon alueella nähtäväksi?-)

Itse asiassa taitaa olla jopa lippu Southend-Gillingham -matsiin, junalla noin tunti Lontoosta. Matsi alkaa pe paikallista aikaa klo 15.00. Kiinnostaako?

No toki kiinnostaa! Tässä on tosin vielä muutama liikkuva osanen selvitettävänä. Katsojakeskiarvon perusteella ainakin luulis peliin mahtuvan, liekö Southendin lipunmyyntitilanteesta tietoa...?

Toki, pitää tosin varmuuden vuoks ensin vielä koittaa selvittää ettei Southend vahingossakaan päästäis opiskelijahinnalla sisään :hopeful:

Onko nyt niin, että seurue on levällään ympäri maata ettei perjantai-iltana Lontoossa ole ketään - torstaille löytyi pari keikkaa mutta perjantai-ilta on omalla osalla vielä ihan auki, jos ei pubiseuraa löydy niin pitänee etsiä muuta aktiviteettia, Lontoosta epäilemättä löytyy kyllä tarjontaa.

Mois!

Hyvää matkaa teille kaikille pääsiäismatkailijoille, eli Liverpoolin, Manchester Unitedin, Arsenalin ja Newcastlen kannattajille; ja onhan mukaan liittymässä yksi Huddersfieldin (ja näköjään "vihdoin ja viimein mestaruus" MyPalle-mies) kannattaja.

Juttelin Pekka muutama päivä sitten veljesi Harrin kanssa ja kysyin lähdettäisiinkö Helsinkiin edustamaan Vuorisen Juhan ja Pollarin Kalevin lisäksi ELK:ta Ylen MM-tietovisassa (kun Kalevi soitti asiasta), mutta veljesi kertoi tästä teidän matkasta, jota en soittohetkellä muistanut(kaan). Eli Harri ja Tate ovat matkan takia kisasta poissa. Se hyvä puoli tässä on, ettei meikäläisenkään tarvitse (ylinopeudella) Helsinkiin edes yrittää "singahtaa" (en siis välttämättä olisi itsekään ehtinyt paikalle ajoissa, vaikka Harrille olisi sopinut lähteä). Juha ja Kalevi (ja ehkä muutamat muut) pitävät kyllä ELK:n lippua korkealla!

Poutasen Jari (Everton) soitteli minulle ja puhui Ryanairin kaavailuista lentää (myös) Tampereelta Liverpooliin, eli että "evertoniaaniremmiä" matkaan. Harrin kanssa puhuttiin samasta asiasta. Palaillaan (loppu)kesällä asiaan, kyllähän esim. erilaiset "ryppäät" eli porukat voivat ajoittaa samoillekin viikonlopuille matkansa, vaikka vain osa pääsisi oman joukkueensa kotipeliin.

Lopuksi vielä kertaalleen hyvää matkaa kaikille ja elelkää ihmisiksi ;) !

t. Hans

You´re going down with the Baggies!

Pääsiäinen Keski-Englannissa.

Liput Birminghamin paikallismatsiin Villa-City järjestyivät lopulta yllättävää kautta, nimittäin nettimanagerointipeli Hattrickin Villa-forumin kautta sain yhteyden Sveniin, joka kausikorttilaisena sai meille liput. Tunnelma oli aivan mahtava, eikä lauluissa säästelty. Ensimmäiseksi Villa-matsikseni, tai ylipäätään Englannissa nähdyksi matsiksi kokemus oli vähintäänkin mieleenpainuva.

Tunnelmasta toiseen. Maanantaina olimme Aggborough´lla seuraamassa Kidderminsterin ja Cambridgen kamppailua 1600:n muun katsojan kanssa. Kokemus sekin, Vieraskannattjat (n.250) jaksoivat laulaa koko 90 min. Hattua täytyy nostaa..

Tiistaina olimme vielä Sheffieldissä, Unitedin nousujuhlissa. Ottelu Leedsiä vastaan oli kotiyleisölle vain muodollisuus, kun kaikki ennen peliä, sen aikana ja sen jälkeen keskittyi Valioon nousun juhlistamiseen. Kaverini, Leeds-fani joutui pitämään aika matalaa profiilia, sillä olimme kotijoukkueen katsomossa.

Koska pääsen uudestaan!!?

Terveiset Englandista näin muutama päivä reissun jälkeen!

Olipahan hieno reissu. Hollen ja Pekan kanssa mentiin yhdessä Lontooseen, josta Holle "karkasi" heti katsomaan Manun taaperrusta Sunderlandia vastaan. Me taas Pekan kanssa suuntasimme tarkistamaan ykkösliigan kärkijoukkueen Southendin tason Gillinghamia vastaan yhdessä Lontoon Liverpool Streetin metroasemalta mukaamme bongaamamme Huddersfield Tapanin kanssa. Nice to meet Tapani! Mentiin Southendiin junalla vajaan tunnin matka. Päädyimme keskelle hullunmyllyä vierasjoukkue Gillinghamin kannattajien täyttämään pubiin. He sitten lauloivat pilkkalauluja suurinpiirtein kaikkien Lontoolaisjoukkueiden suuntaan, varsinkin Millwallin jostain syystä? Mutta toki myös Southendia muistettiin, olihan kyseessä melkein paikallismatsi. Tunnelmaa ja tietysti hurjaa vauhtia oli itse ottelussakin, joka päättyi yllättäen vierasjoukkue Gillinghamin voittoon 0-1. Gillinghamin fanit pitivätkin aika lailla kiitettävää meteliä läpi ottelun. Välillä tosin Southendilta tuli kuittia tyyliin WE ARE TOP OF THE LEAGUE!!!WE ARE......No pelin jälkeen sitten pubin kautta junaan ja viettämään lyhyttä iltaa Lontooseen, koska bussi Newcastleen lähtisi puoli 12...

Yöbussilla suuntasin kohti Newcastlea ja jätin muut jätkät Lontoon humuun, he kertokoon mitä siellä tapahtui viikonlopun aikana..

Lauantai-aamuna olin sitten perillä Newcastlessa niin monen vuoden odotuksen jälkeen! Olo oli tietenkin huonosti nukutun bussimatkan jäljiltä hieman kohmeloinen, mutta pääsin onneksi heti kirjautumaan hotelliin joten ei muuta kuin lämpöpatterit täysille ja nukkumaan pariksi tunniksi.

No heti ekaksihan se oli lähdettävä tarkistamaan, että oliko sitä ihan oikeasti oikeassa kaupungissa, joten suuntasin kohti St James' Parkia ja siellähän se massiivisen kaunis kuvista tuttu stadion ilmestyi yhtäkkiä eteeni, vow! Muutama kuva ja sitten Club Storeen testaamaan lompakon kestävyyttä totta kai! Pelipaitoja on jo ennestään, joten keskityin muuhun "krääsään"...Sitten ei muuta kuin hieman "kevyttä" ruokaa ja juomaa ja kamat hotelliin ja valmistautumaan päivän main eventtiin Newcastle-Wigan matsiin. Lähdin haistelemaan tunnelmaa stadionin viereiseen Newcastle-kannattajien suosimaan Strawberry-pubiin, joka olikin puoli tuntia ennen matsin alkua aivan täyteen buukattu, sisällä oli jopa Wigan-faneja eli oltiin ihan ystävällisissä tunnelmissa. Siinä keskustelin paikallisten kanssa mm. seuraavista managerivaihtoehdoista, ja ainakin siellä Martin O'Neill tuntui olevan suosittu vaihtoehto, mutta siihenhän vaikuttaa myös Englannin uuden managerin julkistus, joka tehtäneen ensi viikolla. Ja löytyihän pubista myös sellainen kaveri, joka osasi tärkeimmät suomen kielen sanat (sauna, perkele, saatana, Vittu-Sauna-Suomi)

Itse otteluhan oli sold out niin kuin kaikki muutkin Newcastlen kotipelit eli reilut 52000 katsojaa oli paikalla todistamassa meidän 3-1 voittoa. Bullard vei hienolla vaparilla Wiganin johtoon, mutta onneksi "The man on the Middle" eli Same old Cheater alias Uriah Renney antoi hieman heppoisesti harakoille pilkun ja senhän tietää, mitä sitten tapahtuu. Allu niittasi pallon reppuun totuttuun tapaan ja tuuletteli vielä hieman hillitysti. Taas oli aika laulun Heyyyyyyy!Heyyyyyy!Shearer!uhh-ahh!!!!I wanna knoooowwwww.....Mulla oli paikka Milburn Standilla aivan Dug-outin vieressä keskiviivan paikkeilla eli ei voinu valittaa:smile: . Bramble pukkasi kulmasta vapaasti 2-1 johtomaalin ja toisella jaksolla ajoituksen mestari Allu puhkaisi Wiganin paitsioansan ja harhautettuaan molarin pisti pallon varmasti maaliin ja tuuletuskin oli jo hieman edellistä riehakkaampi. Taisi muuten olla Shearerin uran viimeinen pelitilannemaali, jota olin todistamassa! Same old Shearer Always Scoring!!!

Pelin jälkeen sitten Shearer's Bariin, joka on muistaakseni viime vuonna St James' Parkin yhteyteen avattu sporttibaari, jossa on useita screenejä ja kymmeniä televisioita. Siellä tuli Newcastle-aiheista musiikkia ja tuttuja ns.futisllaujuja jne. Ilta kuluikin siellä jouheasti pelistä ja muustakin paikallisten kanssa jutellen. Tosin toi Geordie-murre on kyllä sellaista, että piti aika useasti kysyä tyyliin Excuseme, what????

Sunnuntaina kävin pakollisen Stadium Tourin sekä tutustuin Newcastlen museoon St James' Parkissa. Ehdoton must kaikille faneille sekä myös muille futiksesta kiinnostuneille, jotka käyvät paikkakunnalla. Stadionkierros kestää 1,5 tuntia, pääsee mm. kentän reunalle vaihtopenkeille kuvauttamaan itsensä, ja tutustumaan pukukoppeihin, sekä aitioihin (vajaa 100 000 puntaa/vuosi... ja siihen päälle menee museossa aikaa, esillä mm. vanhoja tavaroita, pelivälineitä, palkintoja, pyttyjä(!) ...

Maanantaina sitten oli vuorossa taas eräänlainen hekuman huippu, kun lähdin vierailemaan arkkivihollisemme Sunderlandin Stadium of Lightilla (vai pitäisikö se sanoa Stadium of Shitella...) eli vuorossa kuuma paikallismatsi Sunderland-Newcastle. Olin paikalla noin tunti ennen matsin alkua ja silloin ei vielä ollut stadionilla ruuhkaa, joten ehti hiukan asettautua. Totta kai olin jättänyt pelipaidan hotellille, koska olin tilannut lipun matsiin netistä ja jouduin istumaan kotijoukkueen Mackems-kannattajien kanssa East End katsomonosassa, ns. aurinkokatsomossa lähes keskiviivan tuntumassa rivillä 24. Eli värejä en tunnustanut ollenkaan, mikä näin jälkeenpäin ajatellen oli varsin fiksu päätös, eli ympärilläni oleva paikat täyttyivät nopeasti ennen pelin alkua ja tunteet kävivät kuumana Sunderlandin kannattajien ja toisessa päädyssä majoittuneiden Newcastle-kannattajien välillä. Pilkkahuutoja huudeltiin ja nyrkkiä ja sitä tuttua keskisormea heiluteltiin puolin ja toisin. Poliiseja ja turvamiehiä oli kuitenkin riittävästi, joten eivät päässeet kiinni toisiinsa. Hieman ennen ottelun alkua pari paikkaa minusta istunut/seissyt eräs paikallinen diehard-fani alkoi lauleskella jotain Sunderlandin fanilaulua, jota minä en jostain syystä oikein osannut, joten enpäs sitten laulanutkaan...No tämä kaverihan sitten oletti meikäliäisen olevan Geordie eli Newcastlen kannattaja, koska mulla ei ollut mitään punavalkoista asustetta niinkuin muilla siinä ympärilläni olleilla, jostain kumma syystä;) Asiahan vaati tietysti selityksen, eli sanoin sille fiksummalle miehelle, joka istui mun vieressä, huonolla englaninin kielellä olevani Suomesta, ensimmäistä kertaa futismatsissa Englannissa, joten en ymmärrä noista Sunderlandin lauluista mitään. No eihän siinä mitään, kaveri otti asian todesta, mutta sanoi sitten keskusteltuaan tämän varsinaisen kovaäänisen huutajan kanssa, että kaikki on ok niin kauan kun et tuuleta ja nouse seisomaan Newcastlen tehdessä maalin, otherwise we will kill you and throw you there eli näytti Newcastlen kannattajien suuntaan...OK, done deal! Siinä vaiheessa Lapin mies meni aika hiljaiseksi...Tässä vaiheessa aloin toivomaan, että murskaamme heidät pelikentällä 5-0 ja aika lähellähän se loppujen lopuksi olikin...

No ottelu lähti käyntiin ja eka puoliaika oli täysin Mackemsien hallintaa ja he menivätkin 1-0 johtoon. Maalin tullessa kaikki mukaan lukien minä nousi ylös tuolilta, toiset pomppasivat, minä nousin, mutten tietenkään taputtanut, vain nähdäkseni mitä kentällä tapahtuu. Tässä vaiheessa Mackemsit alkoivat huudella mm. Shearer!Shearer!What's the score!!! ja 1-0 to the Championship!!! Newcastlen katsomo oli vähän aikaa hiljaa, mutta alkoi taas jauhamaan pilkkalauluja Sunderlandin suuntaan. Toiselle puoliajalle kaikki muuttui eli tuntui, kuin kaikki menisi Newcastlen toivomalla tavalla eli aloimme painaa peliä Sunderlandin päätyyn. 60 minuutilla Michael Chopra tuli vaihdosta kehiin ja lähti heti juoksemaan kohti Sunderlandin maalia, jonne Bramble laittoi ehkäpä vahingossa aika upean pitkän pallon omalta kenttäpuoliskolta ja Chopra oli kärppänä paikalla ja nappasi pallon epävarmalta Davisilta ja pisti sen varmasti sisään. Minä poikahan istuin kuin tatti paikallani pieni hymynkare kasvoillani, ja nautin, kun vieressä olevat tuskastuivat ja kuulin vastustajan selkärangan katkeavan, kun jonkun suusta tuli se legendaarinen lause OH MY GOD!NOT AGAIN! Siinä vaiheessa tiesin, mitä tuleman pitää! Jo seuraavalla minuutilla N'Zogbia kaadettiin rangaistusalueella ja aiheellsesti pallo vietiin pilkulle. Kukapas muukaan kuin King Al paikalle ja tykki oikeaan yläkulmaan ja sitä maalia sopi tuulettaa Toon Armylle, jotka istuivat/seisoivat maalin takana:smile: Se taisi näillä näkymin olla Shearerin viimeinen maali Newcastlen paidassa, jota on meikäläisenkin hieno muistella, kun olin sitä paikalla todistamassa! Tässä vaiheessa Toon Army alkoi heittämään piikkiä Mackemsien suuntaan mm. tähän tapaan: Shearer! Shearer! What's the score!!! 2-1 for the Premiership!!! jne....Vähän ajan päästä kotijoukkueen kannattajien buuatessa ja Toon Armyn osoittaessa seisaaltaan suosiotaan, Valioliigan kaikkien aikojen hyökkääjä joutui jättämään pelikentän kenties lopullisesti:( .Muutama minuutti tästä ja N'Zogbia purjehti näyttävästi koko liigan huonoimman joukkueen puolustuksen läpi ja laukoi pallon verkkoon 1-3. Tässä vaiheessa suuri osa katsojista lähti jo menemään eli kun peliä oli jäljellä melkein puoli tuntia, aika uskomatonta, mutta totta, no mullahan ei ollut vielä kiire mihinkään....Pelin loppuminuuteilla vielä Espanjan floppi Luque teki ensimmäisen maalinsa Newcastlen paidassa rynnimällä vastustamattomasti läpi vastustajan puolustuksen ja siirtämällä pallon varmasti maaliin. Ja Newcastle faneilla oli hauskaa totta kai. 3 minuutin lisäajan jälkeen Newcastlen juhlat olivat valmiit, suuri osa Mackemseistä oli jo kotimatkalla. Tervettä järkeä käyttäen, päätin minäkin, että en jää stadionille juhlimaan, vaan koitan päästä metrolla Newcastleen asap, ettei kukaan ala haastamaan ja kyselemään... Oli harvinaisen erikoista kuunnella polvenkorkuisten pikkupoikienkin karut vastustajan kannattajiin suuntautuvat pilkkahuudot, siinä on kasvatus mennyt perille...No junaan päästyäni huokaisin helpotuksesta ja päätin suunnistaa heti Newcastleen päästyäni suoraan Shearer's Bariin, josko siellä olisi jälkipelit ja juhlat. Ja näinhän se olikin! Puoli tuntia ehdin olla baarissa, kunnes fanit Sunderlandiin kuljettaneet fanibussit tulivat St James' Parkin eteen ja sieltä alkoi valumaan jengiä iloisissa fiililksissä Shearer's Bariin ja pian koko baari olikin aivan täynnä. What a feeling!

No ikävä asia oli, että oli kiire takaisin Lontooseen lähtevään bussiin joten, jouduin lähtemään pois bileistä.

Tiistaina sitten Lontoossa Sippalan poikien kanssa ehdittiin vielä shoppailla, mutta sitten olikin jo aika paluumatkalle koti-Suomeen...Mutta mukavat muistot jäi ja mieli tekee palata takaisin mahdollisimman pian! HOWAY!

Alright!

Odottelinkin jo Team Sippalan - featuring Tate - matkaraporttia, kuulostaa loistavan onnistuneelta reissulta! Tatelle osui vielä maittavasti derby-matsi ohjelmaan, koillisessa todellakin kajahtaa. Harvinaista herkkua mättää paikallispelissä 4 kassia, vieläpä vieraissa.

Ehkä saadaan vielä juttua muiltakin pääsiäisen aikoihin saarilla liikkuneilta?

Sign in to follow this