Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Onko sinulla kiinnostusta/halua aloittaa psyykkinen valmennus joukkueessasi/seurassasi?

Recommended Posts

Terve.

Kuten otsikko kertoo, ajatukseni olisi saada lisää psyykkisen valmennuksen tekijöitä Suomeen ja vahvistaa tätä mielen kultuuria. En tiedä onko Suomessa psyykkisestä valmennuksesta kiinnostuneita ihmisiä? Pitää löytyä halua situoutua työskentelemään oman seuransa sisällä, jonkun muun kuin oman joukkueensa kanssa, noin kahden vuoden ajan.

Oma ajatukseni on, että psyykkisen valmennuksen pitää olla ilmaisella työvoimalla toteutettavaa, sillä raha on tiukassa lähes kaikilla seuroilla. Psyykkisellä puolella ei olla vielä valmiita panostamaan rahallisesti laajojen ihmismäärien valmentamisessa.

Varsinaista koulutusta psyykkiseen valmennukseen ei Suomessa ole tarjolla, vaikka joitakin kursseja järjestetään, mutta laadukkaan koulutuksen näkisin itse huomattavasti kattavampana kuin yhden kevään kestävän ja kalliin kurssin. Moni ei varmasti ole halukas menemään kalliiseen koulutukseen ja tekemään sen jälkeen ilmaiseksi töitä jollekin seuralle. Muutaman kerran kurssi ei mielestäni anna riittäviä puitteita tähän vaativaan työhön. Tämän vuoksi pyrin luomaan joitakin puitteita psyykkisen valmennuksen toteuttamsieksi jalkapallojoukkueissa.

Urheilupsykologeja toimii urheilun saralla, mutta lasken heidät palkallisena työvoimana, joiden palveluita seuroilla ei toistaiseksi ole varaa käyttää. Lisäksi heidän koulutksensa painottuu käsittääkseni yksilötyöskentelyyn. Ryhmätyö on ainoa riittävän tehokas tapa työskennellä joukkueiden parissa ja se taas vaatii ammattitaitoa sekä siihen sopivaa persoonallisuutta.

Miten aloittaa?

Joku psyykkisestä valmennuksesta kiinnostunut, joka on valmis sitoutumaan pariksi vuodeksi. Tarvitaan myös valmentaja, joka on kiinnostunut psyykkisestä valmennuksesta ja joka haluaa sinut työskentelemään oman joukkueensa kanssa. Lisäksi pitää löytyä ilmainen ja riittävän iso paikka tavata joukkuetta kerran kolmessa viikossa ja aikaa tähän. Näkisin myös erittäin hyvänä, jos kiinnostuneita olisi useampia, voisimme luoda ns. vertaisryhmän, jossa voisi vapaasti keskustella psyykkisestä valmennuksesta ja kehittyä itse sitä kautta tekemään tätä työtä laadullisesti korkeammalla tasolla. Tärkein asia on kiinnostus aiheeseen, psyykkiseen valmennukseen ja kyky sitoutua yhteiseen työskentelyyn parin vuoden ajaksi. Oma itse on tärkein työkalu, norsunluutornista ei riitä pitkäksi aikaa huudeltavaa.

Voin tulla myös seuraanne kertomaan psyykkisestä valmennuksesta ja keskustelemaan aiheesta kanssanne. En velota tästä hommasta mitään, mutta jos pidemmälle pitää lähteä ajamaan niin bensat joudutte kyllä maksamaan.

Jos olet kiinnostunut psyykkisestä valmennuksesta niin yhteyttä voi ottaa sähköpostilla:
psyykkinen(piste)valmennus(ja sit se a tähän)gmail.com

Sami Paakkanen

Tapasin eilen valmentajia, joiden kanssa teen yhteistyötä psyykkisen valmennuksen merkeissä. Tajusin heidän rehellisyytensä ansiosta, kuinka helvetin raskasta tämä pelaajien kanssa tekemäni psyykkinen valmennus on myös valmentajille. Olen tiennyt pelaajien kanssa työskentelyni lisäävän valmentajien kuormaa, mutta eilen ymmärsin sen määrän paremmin kuin koskaan.

Ilmeisesti jotain oivaltaneena lisään tähän ketjuun seuraavan:

Psyykkinen valmennus voi sopia sinulle ja joukkueellesi, jos haluat kehittyä valmentajana, löytää uusia tapoja nähdä joukkueesi ja tarkastella omaa toimintaasi rehellisesti uusista näkökulmista. Pelaajien kohdalla työskentely kanssani on vapaaehtoista, mutta valmentaja saa sen osana pakettia. Vaikka suurimman osan omasta työstäni teen pelaajien parissa, joudut valmentajana mukaan työskentelyyn pelaajien kautta. Pelaajien itsetunnon vahvistuessa ja heidän oppiessa ilmaisemaan tunteensa, joudut heidän tunteidensa kohteeksi ja niiden kohteena oleminen on ajoittain hyvin raskasta. Pelaajien ilmaistessa tunteitansa, he pakottavat sinut valmentajana työskentelemään omien tunteidesi kanssa. Pelaajat kyseenalaistavat monet tekemisesi, päätöksesi ja toimintasi, sekä käytöksesi ja yleisesti ottaen koko valmentajuutesi ja sinut ihmisenä. Joudut miettimään, mikä pelaajien sinussa näkemästä tai kokemasta on oikeasti korjaamisen arvoista ja taas mikä osa heidän sanomastaan on heidän omaa kokemustaan, ei osa sinua. Tämä kaikki saa sinut ajoittain epäilemään omaa ammattitaitoasi ja toimintaasi, jolloin se pakottaa sinut pysähtymään ja tarkastelemaan sitä rehellisesti. Työskentely on siis ajoittain erittäin raskasta ja se vaatii paljon voimia !

Se mitä tästä kaikesta voi parhaimmillaan seurata on valmentajan lisääntynyt kyky tarkastella itseään ja toimintaansa valmentajana rehellisesti. Rehellisen tarkastelu kautta voi löytää aivain uusia tapoja toimia ja kehittää joukkuetta. Työ lisää pelaajien itsetuntemusta ja itseluottamusta, sekä luo puitteet vahvan joukkueen kehittymiselle. Moni asia on kuitenkin valmentajan / valmentajien vastuulla ja heidän työnsä seurausta, joten mitään varmaa en voi luvata. Jos minut pyydetään työskentelemään joukkueeseen, mutta itse valmentaja ei olla valmis työskentelemään itsensä / joukkueensa kanssa psyykkisellä tasolla, silloin tulokset jäävät laihoiksi ja hyöty on hyvin pientä.

Yksi kuormittava tekijä valmentajlle on harjoitusten määrä. Psyykkinen valmennus ei saisi lisätä tapahtumien määrää eli se pitäisi olla aina osana harjoittelua. Tämä tarkoittaa sitä, että psyykkinen harjoitus on yhden normaalin harjoituskerran paikalla noin kerran kolmessa viikossa. Itse mietin olisiko valmentajien tapaaminen myös harjoitusten paikalla oleva tapahtuma, jolloin pelaajilta jäisi sen päivän harjoitukset väliin ja valmentajat voisivat keskittyä sen päivän aikana vain psyykkiseen puoleen. Tämä on varmasti toteutettava, ettei valmentajien kuorma kasva liiaksi.

Miksi psyykkinen valmentaja joukkueeseen?

Kyllä itse näkisin tärkeimmiksi asioiksi asijantuntijuuden ja keskittymisen vain psyykkiseen puoleen. Valmentaja tekee tavallaan arjessaan psyykkistä työtä jatkuvasti, mutta hänen pitää keskittyä niin moneen muuhunkin osa-alueeseen, joiden kanssa mieli askartelee suurimman osan ajasta. Joskus vaihdoin sähköpostia Lehkosuon kanssa ja hän sanoi tekevänsä psyykkistä valmennusta päivittäin. Jäin miettimään asiaa. Hän on oikeassa, mutta samalla osa oikeasta puuttuu.

Itse olen vetänyt miesten joukkuetta 10 vuotta. Lopetin homman kaksi/kolme vuotta sitten. On toki täysin eri asia olla pyörittämässä ammattilaisten jalkapalloajoukkuetta kuin harrastejalkapalloa. Ammattilaisten puolella tekijöitä on paljon saman joukkueen ympärillä. Apukäsiä on tarjolla moneen tekemiseen kun taas harrastepuolella teet itse kaiken. Eroja on vissiin muiltakin osin tekemisessä  :P Se kaikki on harrastejalkapallossa onneksi paljon vähemmän kuin tuolla korkealla tasolla. Joka tapauksessa valmentajan pää askartelee kokoonpanojen rakentamisessa. Tähän liityyvät edelliset pelit, mikä niissä toimi ja mikä ei. Koko ajan on tarkoitus saada joukkue pelaamaan optimaalisella tasolla ja saada niitä voittoja, sama kuin alasarjoissa. Pää askartelee paljon ja monessa eri ajassa. Ajatukset ovat kiinni edellisessä pelissä, tulevassa pelissä, harjoituksissa, pelaajien loukkaantumisissa, yms, yms. Tilaa mielessä on paljon vähemmän kuin keskityttäessä vain yhteen asiaan, joukkueen psyykkiseen puoleen. Tätä tuo psyykkinen valmennus. Psyykkinen valmentaja keskittyy vain ja ainoastaan psyykkisiin tekijöihin ja pohtii näitä. On paljon kiinni siitä, millainen tuo psyykkinen valmentaja on ja hänen kykynsä tehdä havaintoja psyykkisellä puolella. Havaintoja voi tehdä niin moniulotteisesti, ettei tähän voi antaa mitään oikeaa tai väärää. On kuitenkin tärkeää, että havaintoja tehdään yksilöiden käytöksen kautta ja heitä kuuntelemalla, mutta samalla nähdään ne laajemmasta perspektiivistä eli ryhmän kokonaisuuteen liittyvinä ja sen "synnyttäminä". Näistä havainnoistaan psyykkisen valmentajan tulee puhua valmennukselle avoimesti ja sopivalla hetkellä. Ei ole järkeä ottaa juuri tärkeän pelin alla esiin jotain pitkää työskentelyä vaativaa ongelmaa, se vain lisää valmennuksen kuormaa väärässä kohdin.

Saa kysellä aiheeseen liittyen mitä vain. Autan miestä mäessä, jos aikaa ja taitoa löytyy juuri sinun auttamiseksi. Tossa yks mun sähköposti, minne voi laitella postia:

psyykkinen (tähän sit se piste väliin) valmennus (ja tässä kohdin on se hassu a merkki) gmail (tässä välissä myös piste) com

-Sami 

Eikö ylläpito tämäkin pitäisi poistaa?? Sama asia. Ytitän jeesata jengiä ja annan yhteystietoni? Minusta nyt otitte paskan linjan. mainos tämäkin.

Mainostaminen on mun käsityksen muikaan taloudellisen edut tavoittelua. Sitä mulla ei ole. Mistä moinen? Yhden urpon kiukuttelun takia? Kertokaa toki ylläpito, mikä ero on sillä, että yritän kehittää tätä hommaa Suomessa tai sillä että mainosta? Aika hanurista.

Jos suosittelen jotain kirjaa, eikö se ole myös mainostamista?

Jos kerron mistä kannattaa hankkia halpoja lippuja, eikö sekin ole mainostamista?

Taitaa olla aika sanoa näkemiin, jos yksi sääntönikkari voi ohjailla teidän linjaa. Se että annan yhteystietoni ja tarjoan oman ammattitaitoni seurojen käyttöön on mainostamista? 

Otappa Sami nyt rauhallisesti - olit saanut luvan asian esille nostamiseen. Näitä ketjuja ei kuitenkaan tarvita kuin tämä yksi.

Mitä mainontaan tulee niin ihan sama onko palvelu ilmaista vai ei, joten ihan oikein siellä asia nostettu esille. Meillä ei ole varaa lakimieheen, jotta saamme kaiken kattavat käyttöehdot kaikille näsäviisastelijoille.

Freemium tuotteita mainostetaan joka puolella - hyvä tapa kerätä asiakaslistaa ennen kuin aloittaa kaupallisen toiminnan. 

Varmasti totta tuokin. Vaikea vetää rajaa. Muotoilen asian hieman toisin, ehkä se kaupallisuuden kuvitelma sen myötä katoaa. En mä kovin innoissani ole linjastanne kuitenkaan. Se että haluan auttaa valmentajia ei mielestäni ole millään muotoa kaupallista tässä tapauksessa. En saa tästä harrastuksestani mitään tuloja. Yhden kerran olen pyytänyt kilometrikorvaukset, kun kuljettelin valmentajia tampereella olevaan turnaukseen parin päivän ajan. En haalunnut omasta pussistani maksaa 800 km ajoja. Haaveilen tästä ammattia kyllä, mutta teen tätä täysin ilmaiseksi ja oman yrityksen perustaminen ei ole minuun mielestä mielekästä, joten siihen en ole ryhtymässä. En todellakaan ole kasaamassa mitään asiakaskuntaa. Itselläni on ajatus, että tuon puhelinnumeron myötä, mahdollinen soittaja soittaisi nimettömänä ja kysyisi kokemaansa psyykkisen alueen ongelmaan apua tai pyytäisi minua seuraansa kertomaan lisää aiheesta. Onko se jotain kaupallista tai jotenkin huono asia? Ei tätä alaa voi kehittää kovin tehokkaasti, jos jokainen luulee mun olevan ketunhäntä kainalossa. Sama kuin Helsinki Cupin järjestäjä... sanoi että ei voi olla näin kuin minä, pyyteetön ja ei raha tavoitteleva. No, v... ku olen ! Hakluan oppia ja kehittyä sekä kehittää. Ei vissiin oo ihan tavallista.

Mun ajatusmaailma on aika toinen ku monilla muilla. Mä olen esimerkiksi aika vanhanaikainen. Olen käynyt (saanut käydä) Liikasten soitinverstaalla opettelemassa klassisten kitaroiden tekoa 10 vuotta. Mä menin sinne hattu kourassa ja aina valmis auttamaan kaikessa ja joka kerta siivoillut miesten puolesta paikkoja yms. Mestari --- kisälli asetelma. Se miksi menin sinne alun perin oli halu rakentaa itselleni erittäin korkealuokkainen soitin. Tämän myös siellä opin. Se että tuon 10 vuoden aikana aloin miettimään tuota hommaa myös ammatikseni ei ollut millään tavalla suunnitelmissa. Laskelmoitua oli vain puhdas halu oppia tekemään soitin. Matkalla tuli kyllä ajatus, että tuo voisi ammattina olla mukava. Tähän sitten vuosia siellä käytyäni valmistauduinkin, mutta se tyssäsi pahaan allergiaan.

Mä uskon siihen, että mun on helpompi oppia se mitä haluan ja ihmiset ottavat minut mielellään oppimaan, kun en pyydä rahaa jokaisesta asiasta. Juttelin tuossa taanoin yhden maailman kuulun soitinrakentajan kanssa. Hän kertoi että heillä oli joskus harjoittelija, joka alkoi valittamaan, että joutuu tekemään palkatta työtä harjoittelussaan. Tämä maailmalla tunnettu rakentaja sanoi että harjoittelija voisi näin epäoikeuden mukaisen kokemuksen saattelemana jatkaa harjoitteluaan jossain toisessa paikassa. Hän kertoi myös lähtöä tekemässä olevalle harjoittelijalle, että moni on olut häneen yhteydessä eri puolilta maailmaa ja he olisivat valmiit maksamaan hänelle siitä isojakin summia, että saisivat tulla harjoitteluun hänen verstaalleen..

Mä jaan kaiken osaamiseni ilmaiseksi muiden käyttöön ja sit se nähdään kaupallisena. Mä olen nyt tässä foorumilla pyörinyt reilun vuoden ja ehkä on monille tullut selväksi etten tätä rahasta tee tai ole aikeissa tehdä. Olen sitä miettinyt myös sen kautta, että joku seura haluasi ostaa minut heille töihin. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä en sinne menisi. Se rajoittaisi liiaksi tämän kokonaisuuden kehittämistä, koska he sanelisivat sen jälkeen, mitä saan tehdä ja mitä en. Tämän kuten monen muunkin työn yksi tärkein os-alue on verkostoituminen. En näe sitä kaupallisena toimintana, mutta näen sen erittäin hyödyllisenä tapana kehittää tätä psyykkistä valmennusta maassamme. Ilman yhteistyötä monien toimijoiden kanssa tämä kehittäminen on aivan yks ja sama. Voit mennä yksin huutelemaan pimeeseen kellariin ajatuksias ja kokeilla toimiiko..

Näetkö Admin jotenkin erilaisena tämän ketjun sisällön, jossa sähköpostiosoitteeni on ollut jo pitkään saatavilla? Samaa mainontaa se on kuin puhelinnumeron jakaminen. Itse en näe siinä mitään eroa, näettekö te? Kaupallista tämä ei minulla ole. Käyn päivätöissä ihan toisella alalla ja sieltä tienaan leipäni. Minulla ei ole edes y-tunnusta tai mitään muutakaan yritystoimintaan viittaavaa. Harrastuksena tämä on hiton mukava ja silloin voin pitää tekemisen nautinnollisena. Työ on aina työ.

Minusta se puhelinnumeron poistaminen on epäasiallinen toimi. Tiedätte jo aika hyvin, mitä edustan ja miten. Ajatteletteko oikeasti tämän liittyvän toimintani kaupallistamiseen? Miten tämän ratkomiseen voisi tarvita lakimiehiä, sitä en aivan heti onnistu näkemään. Ehkä ette halua tätä keskustelua täällä jatkaa, mutta harmittaa kuitenkin, kun uutta taas keksimässä ja se torpataan jostain ihme syystä, jostain yhden foorumistin kiukuttelusta, pilkun viilailun seurauksena. Kyllä, vihaksi pistää, mutta se ei varmaan ole vaarallista, se on vain tunne..

-Sami

Muotoillaan tämä sitten ei kaupalliseksi.

Eli..

Jos joku valmentaja kokee ongelmia joukkueensa vuorovaikutussuhteissa tai on kiinnostunut kehittämään psyykkistä valmennusta omassa työssään, minulta voi kysellä lisää myös puhelimitse. Autan mielelläni kaikkia kiinnostuneita kehittämään psyykkistä valmennusta. Esitä asiasi puhelimessa aina nimettömänä, äläkä kerro edes seuraa. Ongelman ratkaisemikseksi nimesi tai seurasi tiedot eivät ole oleellisia. Laita lisäksi aina soittaessasi numeron näkymisen esto päälle, jotta soittoasi ei voida tulkita minun yritykseksi luoda kaupallisen toiminnan mahdollistavaa asiakasverkostoa tämän palstan kautta.

p. 0417462030

Ja hyvä mainospuhekin jo pidetty  :mrgreen:  eli sanon suoraan mitä ajattelen, jos sellainen kiinnostaa. Ei pärsaukon lipitystä :)

-Sami

Sinulla on edelleen lupa pitää tätä ketjua ja edelleen saat oman suljetun alueen kun sen aika tulee, mutta tämä ketju varmaan riittää? Et varmaankaan tarvitse uutta ketjua puhelinnumeroa varten vai tarvitsetko?

Muista myös, että nämä avautumiset mainostavat sinua.

Tiedän että avautumiset mainostavat. Mä oon tätä mitä oon. En mä halua mitään kiiltokuvaa luoda :)

Kuten ehkä otsikosta admin huomaat, oli ajatukseni hieman eri tuossa poistamassasi ketjussa. Nyt minulla on kädet täynnä töitä eli joukkueita sopivasti ja yhtä vielä mietin. En halua ottaa sellaista urakkaa ettei sitä jaksa hoitaa. Tämä ketju otsikointinsa puolesta johtaa harhaan eli se tarjoaa valmennukselle kuvan, että voisin tehdä pitkäjänteistä työtä heidän joukkueen kanssa. Siihen en nyt taivu. Puhelimessa tapahtuva konsultointi olisi ehkä jollakin tavalla avuksi ja osaisin ehkä sitä kautta ohjata jengiä myös etsimään itselleen/joukkueelleen apuja. Oma rajallisuus on myös tiedossa. Halusta kehittää ja nähdä se meidän maajoukkue kisoissa, tietäen vielä että on itse ollut auttamassa sinne. Vidu ku ois siistii !!! Kultaa ja kunniaa ei valtaa ja mammonaa :)

Se mitä arvostan on tuo mahdollisuus suljetulle ryhmälle. Se saattaa syntyä tarpeesta, joka kuulostaa jollakin tasolla olevan jo olemassa, mitä olen ymmärtänyt kuulemastani, kun olen ollut mukana tuolla valmentajille suunnatussa työpajassa. Itse en ole tunkemassa kellekään mitään paskaa. Jos siellä moista yhteistyötä kaivataan niin täällä olisi valmis pohja. Meinasin jo viime kerralla siellä työryhmässä ottaa tämän mahdollisuuden puheeksi, mutta jäi tekemättä. Vie aikaa, että ymmärtää paremmin tarpeen ja oman mahdollisuutensa olla siinä avuksi. Mielessä tämän palstan homma siellä viime kerralla oli... Kyllä asiat hiljalleen loksahtavat paikalleen, jos ovat loksahtaakseen ja jos eivät, sitten niin.