Jump to content
Sign in to follow this  
Jahnny

Kuinka kehittää suomalaista jalkapalloa?

Recommended Posts

Eli sama idea kuin Museokortissa. Sehän toimii käyttäjän kannalta hienosti, en sitten tiedä mihin suuntaan kokonaiseurot on kehittyneet. Jotenkin tuntuisi että ei toimisi ihan yhtä hyvin futiksessa kun ihmiset aika paljon tykkää käydä vain yhden seuran peleissä.

Jahnny on nyt vastaan jokaista minun avaamaani ketjua vastaan..? Ota rennosti ja lopeta niiden lukeminen jos noin kovasti ahdistaa. Ihme vinkumista sanon minä. Tämän olisi varmaan voinut laittaa myös tuonne ja tuonne tai sitten tänne ja tänne.. hoh hoijaa. Ehkä täällä pitäisi avata vain herran luvalla ja vain tietynlaisia ketjuja? Jos mä nyt en jokaista ketju tule lukeneeksi niin ei voi olla niin kamalaa jos tulee toisintoa. Täällä on varmasti paljon toisintoa vuosien varrella sattunut, joten...

En ole, sillä mielelläni muun muassa näitä valmennusosion ketjuja olen lueskellutkin, vaikka sielläkin ilmeisesti ollut puhetta, että miten avattuja ketjuja on paljon, mutta vastauksia ei juurikaan, ja tähän nojaten olisi niistä useampi voinut mennä samankin aihealueen alle. Muutenkin tuossa väittämässäsi tähän suuntaan on vähän liioittelua. Ja tämäkään huomio ei muistaakseni tullut allekirjoittaneelta, vaan on täällä useampi muukin foorumisti maininnut asiasta tai sen huomioinut. Eikä tätä varmastikaan kukaan ole todennut mitenkään negatiivisesti tai henkilökohtaisesti sinua kohtaan, vaan ihan vain keskustelufoorumin siisteyden ja käytännöllisyyden vuoksi on asia otettu huomioon.

Otan rennosti aikalailla aina, vähän turhankin, sellainen henkilö olen. Kuten jo sanoin, niin en minäkään tässä nyt ottanut asiaa esille vain omaa ***tumaisuuttani, vaan pyrin asiallisuuteen, ilman ahdistuneisuutta tai minkäänlaista vinkumista, vaikka tuosta nyt syyllistätkin. Odotin kyllä itse myös, että olisit ehkä pyrkinyt vastaavaan itsekin viestiini vastaessasi.

Eikä tätäkään ketjua luodessa olisi nyt jokaista ketjua tarvinnut käydä läpi. Olisi riittänyt, että katsoo aiheen käsittelevän kotimaista jalkapalloa, jonka seurauksena sitten olisi luonut ketjun kotimaisen jalkapallon alle eikä tänne, ja kun olisi mennyt kotimaisen jalkapallon alaisuudessa olevalle muita kotimaisia sarjoja koskevalle foorumille, niin jo yhdeksän tuoreimman ketjun sisään olisi mahtunut nuo molemmat mainitsemani ja tämän aiheen olisi voinut ottaa puheeksi toisessa niistä.

Kyllä täällä foorumilla saa ketjuja avata ihan ilman lupaani, ei itselläni ole minkäänlaista sananvaltaa tässä, sillä en ole moderaattori tai ylläpitoa, mutta yritän nyt ajatella vain järkevästi, että miten asian olisi voinut hoitaa toisin ja ilmaisin sen. Asiasta on aikaisemminkin mainittu, ja ei edes toimestani, joten koin voivani herättää ilmoille parannusehdotusta. Keskustelu on mielenkiintoinen, siitä ei ollut kysymys, että tätä aihetta ei saisi ottaa puheeksi, vaan olisiko sen voinut tehdä muuallakin.

Tarkoitus oli vain ehdottaa kyseistä ajatusta, joka tuli mieleeni, sillä itseänikin tämä aihe kiinnostaa, mutta omalla logiikallani pyrkisin etsimään ketjua eri osiosta, jonka huomasin, kun palasin lukemaan tekstin vielä uudestaan vain huomatakseni, että ei löydy kotimaista jalkapalloa koskevasta osiosta, jonka jälkeen sitten pisti välittömästi silmääni, että tuollahan on jo kaksi aihetta käsittelevää ketjua ihan ensimmäisten joukossa. Yksi ajatus, mikä nousi myös mieleen, oli ketjun potentiaalinen ikä – eli tulisiko tämä ketju todennäköisesti saamaan aikaan niin paljon keskustelua, että sitä ei olisi voinut käsitellä samassa esimerkiksi ketjussa, jossa puhutaan muutenkin suomalaisen jalkapallon kehittämisestä tai muusta.

Ehkä se kuulostaa siltä, että en olisi saanut ehdottaa keskustelun aloittamista tai siirtämistä "tuonne ja tuonne tai sitten tänne ja tänne", mutta kai voit itsekin sen myöntää, että aiheeseen nojaten keskustelu olisi voinut istua aivan hyvin juuri tuonne, tuonne, tänne ja tänne, minkä otin puheeksi sekä näin ollen olisi ollut helpommin löydettävissä ja palvellut foorumin muun muassa siisteyttä.

Päivän ottelua koskeneessa ketjussa nyt yksi kerta kysyit, että mitä mieltä jengi on Champions Leaguen loppuottelusta tai Stadin Derbysta, eikä kukaan vastannut, koska keskustelivat aiheesta Champions Leaguen omassa ketjussa sekä Veikkausliigaa ja Klubia käsittelevissä ketjuissa, niin kävin pudottamassa linkit, jotta saat vastaukset kysymyksiisi. Kaikki muut keskustelijat kuitenkin käyttävät näitä aina ennenkin asiassa palvelleita ketjuja, joten ei ole syystä yrittää kuin pakonomaisesti korjata tai muuttaa toimivaa tapaa, vaikka idea kaiken taustalla onkin hyvä. Tietysti mukava lukea joitain satunnaisia otteluita tuolta, mutta ne taas ovat hyvin usein sellaisia, joihin valtaosa muista foorumeista edes pystyisi osallistumaan joten keskustelun määrä saattaa olla vähäistä tai mitätöntä muiden panoksen osalta. Niistä kuitenkin ajoittain mukava lukea mietteitä, vaikka toisaalta sitten, jos puhutaan päivän ottelusta, niin voisi olettaa kyseessä olevan oikeasti jokin vuorokauden sisään mahtuva suuremman statuksen kohtaaminen kuin kahden monelle tuntemattoman seuran kohtaaminen Suomen Kolmosessa, yhtään vähättelemättä alasarjajalkapalloa Suomessa, jota itsekin pyrin ajoittain seuraamaan.

Ja toistan vielä, että en tässä mikään kiusankappale yritä tarkoituksella olla ja en ahdistunut tämän ketjun synnystä, vaan lähinnä herätti ihmetystä. Älä lyö itsellesi nyt minkäänlaista marttyyrin leimaa, kun se ei ole tarpeellista, jos voin näin sanoa. You're trying to make me look like the bad guy, and I'm not, Sami. Tai jos asia näin sitten on, niin näitä ketjuja seuratessa olen saanut sellaisen käsityksen, että en kai sitten ole ainoa.

Pahoittelut nyt jo kyseisestä tekstistäni, jos tarvetta pahoitella edes on.

Itse aiheesta, niin lähden kyllä komppaamaan hyvin vahvasti tuota Royfishin viestiä yläpuolella.

Jos tuote on perseestä niin ei sitä millään korteilla pelasteta. Täytyis saada kotimaiset liigat tasoltaan paremmiksi niin se näkyisi sitten taas katsomoissa.

Suomalaiset kun ei ole urheiluhullua kansaa vaan glory hunter kansaa.

Monesti aika heikkoa tasoa pelit, mutta sekaan mahtuu ihan helmiäkin. Jos nyt ei kokonaisen pelin mittaisia helmiä niin pelissä muutamia erittäin kauniiksi hiottuja timantteja. Jos käy katsomassa useamman pelin niin voipi nähdä sitä kimallusta enemmän ;) 

Ehkä tuo "museokortti"voisi avata muidenkin seurojen pelejä kohtaan kiinnostusta, ehkä. Minua ainakin kiinnostaisi katsella pelejä laajalla rintamalla ja vielä kun on näin hiton pienituloinen niin se olisi ihan jees säästää hieman kausarin myötä. Ehkä Liitolle/Piirille ehdotus asian tiimoilta, kunhan se jalostuu täällä "vapaassa keskustelussa" :P

Sama voisi olla liigassa käytössä, ei nuo katsomot derbyä lukuunottamatta taida turhan täysiä olla. Kausari aina sarjatasoa kohti? Tulo kausareista liitolle, joka jakaisi ne kävijämäärien mukaan seuroille. Uskoisin että voisi toimia. Ne seurat joilla ei ole vetovoimaa nyt niin olisi varmasti paitsiossa jatkossakin. Uskon kaikkien seurojen tulojen jollakin eurolla kasvavan, jos vaeltavaa kansaa tulisi enemmän, sellaista yleisesti fudista fanittavaa sakkia, kuten minä. En ole minkään seuran fani, mutta joidenkin kohdalla välillä tuntee mukavia pamppailuja rinnassa...  :heart:

Juu, niin Paakkanen, elä nyt liikaa dramatisoi ;) muotoillaan nyt vaikka sitte niin, että ideana hyvä ehkä, mutta kuinka toimis käytännössä? Tätä nyt meinasin lähinnä yms...

Eli jos henkilö käy kortilla vaikkapa 10 MuSan ja 10 PPT:n peliä. Hulluttelee ja ajelee viel pari peliä Vaasaan ja 3 Närpiöön. Joutopäivinä pari Manseenki. Tekee 27 peliä (täysin mahdollista vielä), eli 5€ / peli = 135€ tilitettävää seuroille. Kukaan tuskin maksais semmosta hintaa... Ja taasen palloliitto tuskin ottais nenilleenkään, laittamalla kortin hinnaks jotain 35€ tyylistä...

Mut ideana ei silti mahdoton, vaatis vaan kehittelyä! Porissa muuten oli keväällä jotku kyselly yhteistä kausaria MuSan ja PPT:n peleihin, mut seurat eivät ainakaan nyt lämmenneet...

Ja samaa mieltä Merseysiden kanssa siitä, että Suomi ei ole urheiluhullu, vaan vain ja ainoastaan menestyshullua kansaa! Valitettavasti näin...

Toki hinta pitää olla sopiva suhteessa myytyihin kausareihin eli paljonko seura saisi per kävijä. Alkuun olisi varmasti tyhjäkäyntiä pari vuotta, mutta uskoisin ihmisten löytävän moisen idean äärelle ja lähtevän valtamaan peleistä toiseen. Itse valtaisin pääkaupunkiseudulla pelejä läpeensä.. Ja en mä kritiikistä suutu, varsinkaan asialliseksi kokemastani. :) Toi Jahnnyn aloitus oli vaan niin sitä itteensä.. Kai toi Jahnny on niin viisas että luo paskan tieltään sanojensa ylemmyydellä. Ei taida jaksaa moiseen vastata kovin kummoisia. Ei tuo loukkaa, muttei se anna mitään. Samaa asiallista tekstiä aina ja kaikkialla, ottamatta kantaa mihinkään keskustelussa esitettyyn sen vahvemmin. Yks vanha tuttu sanoisi tässä tilanteeseessa: "Jep jep". Ja sori jo nyt, ei ole tarkoistus loukata, mutta moista selittelyä ei mun luonteella kauan jaksa katsella. Poikki ja pinoon.

Oppisko Suomi olemaan enemmän urheiluhullu, jos sille antais sijaa? Jos kaikki jalkapallopelit olisi kaikkien nähtävillä, lisäisikö se kiinnostusta? Uskoisin. Mä aloin suunnittelemaan aikani kuluksi kentille sellaista kameratolppaa, johon valmentaja voisi kiinnittää goPro -kameransa ja kuvata pelin. Nytkyisellä tekniikalla sen saisi varmaan jo livenä näkymään, joten moni voisi katsella lapsensa pelaamista kotisohvalta ja kirota siellä.. ei paha. Kustannukset tolpalle kohtuulliset, kun tolpat kentillä jo ovat.. Kehittämistä ja mukava puuhaa.. :P

Mulla on ekan tolpan kamat jo hankittuna, ja homma pari yksityiskohtaa vaille valmis. Oli tuossa Viikkakreiden valmennuspäälikon kanssa puhetta, josko voisimme asentaa yhden tolpan käyttökuntoon Hettarin kentälle (Vuosaareen). VAlmentajat kuulemma käytäisivät näitä kuvausmahdollisuuksia. Nyt niillä on ankeet tolpat, pari metriä korkeet. Mun tolpat olis ne valonheitin tolpat, 20 metriä. Tulis vähän perspektiiviä kuviin.. Tää kehittäminen on kivaa, kun on sopivasti hullu ja hauskaa on !

Tää kameratolppaidea tuli mulle mieleen kun olin SHA:n leirillä mukana. Kuvaus siellä oli toteutettu niin paskalla tavalla, että ihan hävetti.. Olin itse kuvaamassa yhden pelin ja melko ankeeta oli.. kolmijalka nostolavassa kiinni nippusiteillä, kamera vinossa ja kuvakulma ihan hanurista ja kuvaaja myös :P

Toi Jahnnyn aloitus oli vaan niin sitä itteensä.. Kai toi Jahnny on niin viisas että luo paskan tieltään sanojensa ylemmyydellä. Ei taida jaksaa moiseen vastata kovin kummoisia. Ei tuo loukkaa, muttei se anna mitään. Samaa asiallista tekstiä aina ja kaikkialla, ottamatta kantaa mihinkään keskustelussa esitettyyn sen vahvemmin. Yks vanha tuttu sanoisi tässä tilanteeseessa: "Jep jep". Ja sori jo nyt, ei ole tarkoistus loukata, mutta moista selittelyä ei mun luonteella kauan jaksa katsella. Poikki ja pinoon.

Ei tuo nyt täyttä scheißea ollut, kun kysyin, että oliko tarpeellista luoda kyseinen ketju, kun vastaavasta aiheesta keskustelemiselle löytyy jo oma. Ehdotin vain, että joku moderaattoreista voisi yhdistää viestiketjut, jotta tämäkin olisi helpommin löydettävissä jokaiselle. Ei kai tuossa mitään väärääkään ole. Olen itsekin joskus ketjun foorumille luonut, jonka olen myöhemmin pyytänyt yhdistettäväksi toiseen ketjuun, jotta anti kyseiseen keskusteluun olisi enemmän, koska aiheet sivuavat toisiaan. Yhdessä pienellä yhdessä tekemisen hengellä saadaan pieniä ratkaisuja täällä yleensä tehtyä helposti ja viedään asioita kaikkien puolesta positiivisempaan suuntaan. Odotin sen olevan tässäkin henki sekä näin ollen rohkenin asiaa ehdottaa ja siitä mainita.

Tuossa taas jälleen vedät tämän enemmänkin henkilökohtaiseksi solvaukseksi, joka ei tosin loukkaa, vaan huvittaa lähinnä, mutta kun vain esitin näkemykseni pienestä peliliikkeestä, joka palvelisi Paitsio.comia eikä haittaisi tästä aiheesta keskustelemista pisarankaan vertaa, niin onhan tämä nyt osittain kummaksuttavaa. Kaikki olisivat voittaneet, mutta itse syrjäytit kyseisen kohdan täysin ja valitsit allekirjoittaneen jonkinlaiseen erityistarkkailuun, vaikka tästä ketjuviidakon kasvattamisesta ovat maininneet muutkin.

Tässä mitään selittelyä ollut, vaan selvästi ilmaisin asiani. Ja sanat, joita käytän eivät ole yhtään sen ylempänä kuin muidenkaan, johon viittasin myös aikaisemmin. Saan kuitenkin käyttää niitä aivan yhtälailla kuin muutkin.

Ja jos oikeasti olet tuota mieltä, että muka kirjoitan vain ympäri keskustelufoorumia enkä anna tänne yhtään mitään, niin ihmettelen vain, että mistä kyseinen kuva on syntynyt. Tietysti saat näin ajatella, ja saan näin ollen myös ihmetellä. Rohkenen väittää, että aika moni omistaa tästä eriävän mielipiteen, ehkä, vaikka joku saattaakin myös yhtälailla ajatella, että allekirjoittaneelta tulee ulos vain "sitä itseensä" ja panostus on se täysi pyöreä nolla. En kavahda sitä, jos vaikka jakaisinkin vahvasti mielipiteet itsestäni foorumistina, sillä en varmasti ole ainoa. Olen kyllä ihan sinunkin ketjuissa osallistunut käymään aiheita läpi.

Pakollinen off-topic, mutta ei tämän kirjoittajan luonteella nyt vain pystynyt silmät suurena tuijottamaan kyseistä tekstin pätkää ja olkapäitä kohauttamalla jättää se ilman huomiota.

Tuosta täysin samaa mieltä, että jalkapallon näkyvyyttä tulisi nyt ainakin ensisijaisesti lisätä, tai ainakin helpottaa sen saatavuutta. Tietysti kulkee myös käsi kädessä hinnan ja laadun kanssa. Tosin nyt tämä menee jo jälleen tuohon suomalaisen jalkapallon kehittämiseen.

No noista tolpista en tiedä sanoo mitään... Mutta, ohan ne pelit nytkin koko kansan saapuvilla!? Tänäänkin Herralahdessa oli kaikilla halukkailla mahdollisuus seurata PPT-Virkiä peliä 5 eur ja lapset ilmaseks!

Mutta se vaan tuppaa oleen niin, että jokainen haluaa nähdä oman joukkueensa / oman kaupunkinsa palloilua. En minäkään kovin helpolla ajelis Närpiöön, Kraft-Virkiä peliin, vaikka saisin kahvit ja sämpylät lipun päälle bonuksena! :)

Kuten täällä jo mainittiin, tuotetta pitää kehittää, siis laatua. Laatu kun kehittyy, siitä porukka maksaakin mielummin!

ps. Suomessa on futista jonku verran päällekkäin kiekon kanssa, niin keväällä kuin etenkin syksyllä. Siinä saa aikamoinen velho olla, että keksii taikaloitsut kiekon peittoamiseen. Siitä pitää jo olosuhteetkin pitkälle huolen... Otan taas esimerkin täältä suunnalta. Eli Porissakin on paljon semmosia ns. satunnaiskatsojia, jotka käy kesällä Jazzin/MuSan/PPT:n yms potkispeleis ja talvella sitte Ässien kiekkopeleissä. Heinäkuussa aurinkoisena hellepäivänä tuo kaveri toki viihtyy vaikkapa MuSan Webleyllä jännäämäs MuSa-Kajaani peliä, mutta kumpaans veikkaatte sen menevän syyskuun 27. pvä?? Jäätäväs sateessa ja viimassa?  Semmosta "museokorttia" ei ihan het löydy! :)

Olishan tuo vähän epäreilua kun jotkut asuu pääkaupunkiseudulla missä riittää kakkosen seuroja ja jotkut, kuten itsekin, asuvat pohjoisemmassa missä mahdollisuudet pelien katsomiseen ovat rajalliset. Sille kortille pitäisi sitten määrittää eri hinta asuinpaikasta riippuen.

Olishan tuo vähän epäreilua kun jotkut asuu pääkaupunkiseudulla missä riittää kakkosen seuroja ja jotkut, kuten itsekin, asuvat pohjoisemmassa missä mahdollisuudet pelien katsomiseen ovat rajalliset. Sille kortille pitäisi sitten määrittää eri hinta asuinpaikasta riippuen.

Jeps, tätäkin ajoin takaa tuolla käytännön toteuttamisella.

Ja sen verta vielä mun edelliseen, että mun mielestä kulttuuri ei kehity sohvalla pelejä katsomalla, vaan juurikin sillä että saadaan ne ihmiset katsomoon, paikan päälle! Laji kuin laji, niin pätee, vai mitä?

Tuo on kyllä totta, että Suomi on oikeasti menestyshullua kansaa. Ei urheiluhullua. Lajilla ei lopulta ole edes väliä, kunhan suomalainen menestyy niin koko kansa seuraa tapahtumia.

Ehkä suomalaisetkin joskus vielä tajuavat paikallisen jalkapallon hienouden. Toki olosuhteet pitää saada kuntoon. Ja kokoajanhan ne paranevat. Seinäjoelle ja Vaasaan on tulossa Suomen moderneimmat ja hienoimmat jalkapallostadionit ja itse olenkin lähdössä tsekkaamaan Seinäjoen stadikan parin viikon päästä SJK-HJK otteluun. Kemiin rakennettiin uusi katsomo. Rovaniemelle rakennettiin hieno uusi katsomo viime kaudella. Ainakin Lahteen, Tampereelle ja Kuopioon on suunnitteilla jotain.

Toki alasarjojen olosuhteiden kehittäminen on aika haastellista täällä Suomessa.

Tuo on kyllä totta, että Suomi on oikeasti menestyshullua kansaa. Ei urheiluhullua. Lajilla ei lopulta ole edes väliä, kunhan suomalainen menestyy niin koko kansa seuraa tapahtumia.

Ehkä suomalaisetkin joskus vielä tajuavat paikallisen jalkapallon hienouden. Toki olosuhteet pitää saada kuntoon. Ja kokoajanhan ne paranevat. Seinäjoelle ja Vaasaan on tulossa Suomen moderneimmat ja hienoimmat jalkapallostadionit ja itse olenkin lähdössä tsekkaamaan Seinäjoen stadikan parin viikon päästä SJK-HJK otteluun. Kemiin rakennettiin uusi katsomo. Rovaniemelle rakennettiin hieno uusi katsomo viime kaudella. Ainakin Lahteen, Tampereelle ja Kuopioon on suunnitteilla jotain.

Toki alasarjojen olosuhteiden kehittäminen on aika haastellista täällä Suomessa.

Noinhan se on. Esim. viime vuosina on paljon puhuttu koripallobuumista kun maajoukkue on menestynyt, mutta silti tyyliin puolet koriksen liigajengeistä on mennyt nurin tai on ihan kusessa.

Mukavaa pohdintaa täällä.

Noista kuvauksista, niin monskahan touhuaa turun seudun kolmosen pelejä nettiin.

Itsekkin olen kuvaillut pelejä, tosin vaan omaan käyttööni, juurikin tuollaisella go-pro kameralla. Kiinnitin sen maalareitten käyttämän teleskooppi varren päähän ( abouts 3 metriä) ja bluetootti yhteydellä käyntiin. Ei paljoa tarvinnut liikutella kun kuvas koko kentän tapahtumat. Gp-proos on aikas laaja se kuva.

Itse en seuraisi futista, siis kotipelajä telkkarista/tietokoneelta vaan menisin paikan päälle. Tokihan se olisi mukava lisä tsekata vaikka niitä vieraspelejä joihin harvoin pääsen.

Enihuu, ehkäpä pääkaupunkiseudulla noita joukkueita riittää mutta kyllä täällä riihimäellä käydään katsomassa paikallista futista.

Ykkösnyrkki RiPS tietysti ensimmäisenä, mutta onhan täällä muitakin joukkueita.

Piiitkiin aikoihin ei ole rahaa otteluihin pääsystä pyydetty, joten en näe moisen kortin etuja täälläpäin. Tokihan tulee seuroja sitten tuettua sillä makkara/ kahvinpaska ostoksilla ja tietysti fasut megeen niin limonaadi, pillimehu ja jäätelöjupinoita kanssa. 

Paljon muuten peleissä käy porukkaa? Täällä kun on paska sää niin abouts 200. Hyvä sää niin 300-400 ja derpyssä sitten ollaan ylitetty 800 katsojankin raja.

Joku kirjoitti jostain tasosta. Mitä merkitystä sillä on??

Oman kylän ukot taistelee muita vastaan ,jotka pelaavat samassa sarjassa niin eihän sillä tasolla mitään merkitystä ole. Hienoja kaksintaisteluja kuitenniin, ehkä vähemmän pikkuhienoa ja näppärää mutta tunnetta ja rytinää senkin edestä. Välillä rakennetaan ja välillä suoraviivaisempaa.

Ihan sama missä divarissa pelattaisiin niin kävisin silti katsomassa. Niin kuin varmasti suurin osa muistakin.

Tuo Go-Pro on kyllä aivan toimiva kyseiseen tarkoitukseen. Uskoisin muutenkin, kun tässä seurannut vierestä, että yleistyisi kaikennäköiset tavat toimia, kun teknologia saavuttaa tarpeellisuutensa nykyään entistä enemmän.

Tuosta tasosta ei suoraan käsittääkseni mainittu, että se taso on se ongelma, vaan että sillä tasolla ei nähdä suomalaisten silmissä menestyvää urheilua. Jos esimerkiksi Nelosessa pelataan sarjan kärkipään ottelu, niin viihdyttäväähän tuota on katsella, mutta valtaosa suomalaisista nimenomaan seuraa urheilua menestyksen perässä eikä sen viihdyttävyyden vuoksi. Valitettavaa, mutta totta.

Tuli muuten mieleen tuosta Kuinka kehittää suomalaista jalkapalloa? -ketjusta, joka sijaitsee tuolla kotimaista jalkapalloa koskevassa osiossa, että hyvinhän tuo aina eiliseen asti palveli ja olisi tämän keskustelun voinut sinne yhdistää jutun jatkoksi. Enkä itsekään näytä olleen asiasta yksin tätä mieltä:

Pitää diggailla hyvää ketjua ihan paikan päällä !

-Sami

Aiheet yhdistetty. T. Moderator

Mukavaa pohdintaa täällä.

Noista kuvauksista, niin monskahan touhuaa turun seudun kolmosen pelejä nettiin.

Itsekkin olen kuvaillut pelejä, tosin vaan omaan käyttööni, juurikin tuollaisella go-pro kameralla. Kiinnitin sen maalareitten käyttämän teleskooppi varren päähän ( abouts 3 metriä) ja bluetootti yhteydellä käyntiin. Ei paljoa tarvinnut liikutella kun kuvas koko kentän tapahtumat. Gp-proos on aikas laaja se kuva.

Itse en seuraisi futista, siis kotipelajä telkkarista/tietokoneelta vaan menisin paikan päälle. Tokihan se olisi mukava lisä tsekata vaikka niitä vieraspelejä joihin harvoin pääsen.

Enihuu, ehkäpä pääkaupunkiseudulla noita joukkueita riittää mutta kyllä täällä riihimäellä käydään katsomassa paikallista futista.

Ykkösnyrkki RiPS tietysti ensimmäisenä, mutta onhan täällä muitakin joukkueita.

Piiitkiin aikoihin ei ole rahaa otteluihin pääsystä pyydetty, joten en näe moisen kortin etuja täälläpäin. Tokihan tulee seuroja sitten tuettua sillä makkara/ kahvinpaska ostoksilla ja tietysti fasut megeen niin limonaadi, pillimehu ja jäätelöjupinoita kanssa. 

Paljon muuten peleissä käy porukkaa? Täällä kun on paska sää niin abouts 200. Hyvä sää niin 300-400 ja derpyssä sitten ollaan ylitetty 800 katsojankin raja.

Joku kirjoitti jostain tasosta. Mitä merkitystä sillä on??

Oman kylän ukot taistelee muita vastaan ,jotka pelaavat samassa sarjassa niin eihän sillä tasolla mitään merkitystä ole. Hienoja kaksintaisteluja kuitenniin, ehkä vähemmän pikkuhienoa ja näppärää mutta tunnetta ja rytinää senkin edestä. Välillä rakennetaan ja välillä suoraviivaisempaa.

Ihan sama missä divarissa pelattaisiin niin kävisin silti katsomassa. Niin kuin varmasti suurin osa muistakin.

Vaikka liigan yleisömäärät on ikuinen vähättelyn aihe, niin alemmilla tasoilla yleisömäärät ei oikeesti oo mitään ihan huonoja. Divarin yleisökeskiarvo on nyt usemman vuoden ollut yli 1000 ja Kakkosessakin tosiaan moni joukkue vetää suht kovia yleisömääriä. Lappeenrannan derbyssä oli nyt pari viikkoa sitten jopa 1500 katsojaa. 

Toki seuduissa on eroja, täällä piisaa kakkosen pelejä ihan kivasti ja moinen kortti kaikkiin kakkosen peleihin olisi erittäin tervetullut !! Uskon että vetäisi porukkaa muutaman kerran enemmän katsomoon, jos hinta olisi lähellä nykyistä yhden seuran kausarin hintaa. Toi alueellinen ero tosiaan on varmasti valtava. Teillä pitäisi olla siellä maaseudulla käytössä kausari kaikkiin mahdollisiin peleihin, tasosta riippumatta. Tuo KäPän peli veti tosiaan sen 120 katsojaa, jtoen ei suuri yleisömenestys. Lisää väkeä katsomoihin. Frendin kanssa oltiin katsomossa ja visioitiin mättökojua, syö 10 € niin paljon kuin jaksat, jotain ribsejä yms.. tie miehen sydämeen käy vatsan kautta. Hinta ja laatu pitää olla safkassakin kohdillaan, ei mitään ryöstökiskaa (joku joka myy kalliilla halpaa ja huonoa makkaraa, KäPääääää !!).

Nyt tarvii varmaan suunnitella se alasarjan fanipaita FUDISHOLIC oli frendin ehdotus ja joku kiva logo .. Tutulla paitapaino ja eiku kuvaa sinne. FUDISPÄISSÄÄN voi olla kans hyvä ja siihen palloa potkaiseva tikku-ukko, jonka pää on myös jalkapallo. :)

Toki seuduissa on eroja, täällä piisaa kakkosen pelejä ihan kivasti ja moinen kortti kaikkiin kakkosen peleihin olisi erittäin tervetullut !! Uskon että vetäisi porukkaa muutaman kerran enemmän katsomoon, jos hinta olisi lähellä nykyistä yhden seuran kausarin hintaa. Toi alueellinen ero tosiaan on varmasti valtava. Teillä pitäisi olla siellä maaseudulla käytössä kausari kaikkiin mahdollisiin peleihin, tasosta riippumatta. Tuo KäPän peli veti tosiaan sen 120 katsojaa, jtoen ei suuri yleisömenestys. Lisää väkeä katsomoihin. Frendin kanssa oltiin katsomossa ja visioitiin mättökojua, syö 10 € niin paljon kuin jaksat, jotain ribsejä yms.. tie miehen sydämeen käy vatsan kautta. Hinta ja laatu pitää olla safkassakin kohdillaan, ei mitään ryöstökiskaa (joku joka myy kalliilla halpaa ja huonoa makkaraa, KäPääääää !!).

Nyt tarvii varmaan suunnitella se alasarjan fanipaita FUDISHOLIC oli frendin ehdotus ja joku kiva logo .. Tutulla paitapaino ja eiku kuvaa sinne. FUDISPÄISSÄÄN voi olla kans hyvä ja siihen palloa potkaiseva tikku-ukko, jonka pää on myös jalkapallo. :)

Kyllä tuo taitaa valitettavasti olla kuolleena syntynyt ajatus. Jo tuo hinnoittelu olis todella vaikeaa. Mä luulen, että jos tuo olis hyvä idea, niin se olis jossain päin toteutettu jo. :)

Paljonko maksaa kakkosen kausari nykyään? Jos hinta olisi lähellä samaa hintaa.. Katsoja kävisi oletettavasti katsomassa eniten oman suosikkijoukkueensa pelejä, jolloin se sama raha ohjautuisi samalle seuralle kauden lopussa kuin aina ennenkin. Olisiko rahojen ohjautuminen jokaisella kausarilla omansa eli jos minä kävisin katsomassa vain KäPän pelejä niin minun maksamasta kausarista raha menisi KäPälle. Jos taas kävisin myös muissa peleissä niin rahaa ohjautuisi maksamastani summasta käyntiprosenttien mukaan myös tuolle toiselle seuralle. Tässä voisi käydä niin, että seurat panostaisivat oheiseen eli joillakin olis tarjolla jotain spessua, jotta saisivat houkuteltua katsojat tontille ja sitä kautta paremmat provikat kausareista. 

Ei tapeta vielä syöttöporsasta !! mä luulen että tämä idea voisi toimia. Vaadin museokorttia jalkapalloon !! 

Pienillä paikkakunnilla piisaa katsojia pelissä, kun kylä muuten niin kuollut :P Ainoa tapahtuma kuukauden aikana on jalisottelu, hihihihih. Toi viimeisen KäPän pelin katsojamäärä 120 oli kyl ehdottoman basa. 200 lisää niin olis ollut jo huutelua ja tunnelmaa varmasti enemmän. 120 katsojaan mahtui vain yksi vastustajan fani edessämme ja yksi Käpän (ikämies-) fani, joka huuteli ajoittain jotain pientä.

Jahka saadaan noi FOOTBALLHOLIC -paidat, kyllä sit lähtee !! POP UP ruokakoju kentänreunaan ja hirveet mätöt kehiin. Tie miesten sydämin on taattu !! (nou houmou).

-Sami

Paljonko maksaa kakkosen kausari nykyään? Jos hinta olisi lähellä samaa hintaa.. Katsoja kävisi oletettavasti katsomassa eniten oman suosikkijoukkueensa pelejä, jolloin se sama raha ohjautuisi samalle seuralle kauden lopussa kuin aina ennenkin. Olisiko rahojen ohjautuminen jokaisella kausarilla omansa eli jos minä kävisin katsomassa vain KäPän pelejä niin minun maksamasta kausarista raha menisi KäPälle. Jos taas kävisin myös muissa peleissä niin rahaa ohjautuisi maksamastani summasta käyntiprosenttien mukaan myös tuolle toiselle seuralle. Tässä voisi käydä niin, että seurat panostaisivat oheiseen eli joillakin olis tarjolla jotain spessua, jotta saisivat houkuteltua katsojat tontille ja sitä kautta paremmat provikat kausareista. 

Ei tapeta vielä syöttöporsasta !! mä luulen että tämä idea voisi toimia. Vaadin museokorttia jalkapalloon !! 

Siis miten tuo nyt laskuopillisesti oikein menisi, varsinkin jos hinta olisi lähellä nykyistä kausikortin hintaa? Otetaan esimerkkinä, että tuo kuviteltu kausikortti maksaisi vaikka 100€ kaudessa. Katsoja käy jokaisessa 2. div suosikkijoukkueensa kotipelissa (esim. 10 kpl) kauden aikana eikä muutoin kävisi jalkapalloa katsomassa. Tällöin tuon kausikortin summa ohjautuisi 100% tuon suosikkijoukkueen kukkaroon. Mutta mitäs sitten, jos katsoja käy noissa suosikkijoukkueensa 10 kotipelissä ja samalla kausikortilla käy myös katsomassa vaikka 5 naapuripaikkakunnan 2. divarijoukkueen peliä. Tällöin tuo summa ohjautuu tuon kausikortin hinnan jyvittämisen tuloksena siten, että sekä suosikkijoukkue että naapuripaikkakunnan joukkue häviää rahallisesti. Aktiivisille katsojille tämä olisi varmasti halpa, mutta olisiko pitkäjänteisesti sitten kuitenkaan kestävä ratkaisu.