Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Maajoukkueen valmentaja

Recommended Posts

Terve.

Huonosti nukutun yön jälkeen aamulla mieleen vilisti villi ajatuksen poikasta ja päätin heti jakaa sen kaikkien iloksi myös täällä. Asia luonnollisesti liittyy maajoukkueen tekemiseen, lähinnä nyt valmennukseen. Minua mietityttää tuo ulkomaalaisten valmentajien valinta joukkueen valmennukseen ja se että valinnan tekevät käsitykseni mukaan korkeimmalla pallilla istujat. Työelämässä on usein sama. Entä jos asiaa lähestyisikin täysin päin vastoin? Antaisi duunarin valita. Monesti duunari tietää, mitä tarvitsee työnsä laadun parantamiseen esimieheltään, jos mitään. Itse ainakin nykyään minun tärkeimpiä kriteereitä työntä hakiessani on tuo esimiehen laatu. Nykyisessä työssäni se ei ole kaksinen. Edellinen olikin niin huippu ja homma toimi sen vuoksi erittäin jouhevasti. En kokenut työtä kovin raskaaksi, koska esimies oli niin hyvä. Nykyinen työni vaihtuu varmasti, kun tiedän mitä isona haluan tehdä ja sille löytyy suorituspaikka ja sopiva esimies.

Voisiko tätä samaa ajatusta soveltaa maajoukkueen valmentajan valintaan?  Jos maajoukkueen pelaajat voisivat itse määritellä kenet kotoisesta liigastamme tai ulkomaanpesteistä haluaisivat nostamaan fiilistä ja luomaan joukkuehenkeä. Uskoisin luonon valinnan toimivan paremmin kuin tuon papereiden ja meriittien tuijottelun. Pelaaja varmasti (toivottavasti) tietää, millaisen valmentajan kanssa hänen on helppo päästä pelissä flow -tilaan ja sehän on jo iso juttu. Asia tuli mieleeni kun luin aamun Helsingin Sanomista jutun Antti Muurisesta. Äijä vetää ihan flow:ssa vieläkin, vaikka ikää jo 62. Sit viel se kokemus yhdistettynä tohon flow-tilaan ni WOW -tila on valmis. Toivottavasti tänään samaa mannaa The Derbyssä :P

Mitä tuumitte?

-Sami

Ette tuumi mitään.. No, mä tuumin lisää sit !

Eikö ole vähän erikoista, että MAAJOUKKUE ei ole oman maan joukkue, valmentajankin on ulkomaalainen. minusta usko kotimaiseen tekemiseen on hanurista ! Perus pelleilyä, kuten niin monessa muussakin asiassa. Siellä jossain ne tietää paremmin asiat.. Vidu mikä itsetunto kansalla ! Persiistä sanon minä ! vähän munaa touhun järjestäjille ja omia valmentajia käyttöön. Ei ne niin paskoja ole, tuntevat kulttuurimme paremmin kuin ulkomaalaiset ja osaavat varmasti hommansa. Ei paljon ole luottoa. Valmentaja kotimaasta ja lisää tukea ympärille, sanon minä !! Aika ankeeta on tämä nykyinen meno..

Mä uskon kotimaiseen laatuun, mutta tässä maassa osataan vaan kaivaa maata jalkojen alta ja kaataa paskaa niskaan. Aluksi on sitä hullun uskoa ja sit paskaa niskaan saavilla. Älykkyys homman johdolta on lastentarhatasoa, jos ei osata kasata pakettia toimivaksi.

-Sami

Tietysti tilanteesta saa negatiivisen, jos ottaa tuon näkökannan, jonka voi tietysti ymmärtää, vaikka ei samaa mieltä olisikaan.

Itsekin tavallaan haluaisin nähdä suomalaisen päävalmentajan, sillä on kotimaisellakin nimellä tullut positiivisia tuloksia, mutta en osaa keksiä syytä vastustaa sitä, jos päävalmentajana on huomattavasti kokeneempi ja meritoituneempi nimi ulkomailta. Tuntuu, että Backe on ottanut alusta asti ammattimaisen otteen touhuun ja vaikuttanut juuri oikeisiin asioihin. Tulokset eivät välttämättä ole miellyttäneet, mutta jos ei katso vain otteluiden loppulukemia, vaan lisäksi sitä mitä siellä kentällä tapahtuu, niin kyllähän tässä eteenpäin on menty. Laitettu perusasiat kuntoon ja haetaan tulosta juuri sillä tavalla kuin voi pärjätä. Peli ei ehkä ole niin säihkyvää kuten joku ehkä haluaisi, mutta jos Suomi haluaa menestyä edes jotenkin tuloksellisesti, niin tämä on mielestäni se oikea lähestymistapa. Jonkun mielestä puolustuspään pelaaminen on mielikuvituksetonta ja väritöntä, mutta itse ainakin nautin sen seuraamisesta aivan yhtälailla ja tämä mahdollistaa Suomelle ehkä parempiakin paikkoja maalintekoon kuin pallonhallinta, jossa ollaan tasoerojen vastaan tullessa itse ongelmissa, kun taitavammat nimet pääsevät nousemaan vapaammin hajanaisempaa puolustuslinjaa vastaan. Tosin tänään varmaan nähdään erilainen Suomi kuin esimerkiksi Belgiaa, Italiaa ja Saksaa vastaan, koska tasoero on meidän puolella.

Se, että Suomessa ei luoteta suomalaiseen valmennukseen niin ei ole nyt aivan noin mustavalkoista. Kyllähän siellä juuri viime karsinnatkin uskottiin suomalaiseen nimeen eikä välttämättä parempaa nimeä olisi saanut. Vaikea nähdä tätä, että uskoa omiin ei löytyisi lainkaan. Olihan siellä Muurinen esimerkiksi yhtenä vahvana kandidaattina Suomen peräsimeen. Taisi Lehkosuokin olla harkinnassa, mutta ei irrotettavissa HJK:sta. Backe oli paras vaihtoehto, olkoonkin ruotsalainen, ja näin ollen oikea valinta.

Vaikka päävalmentaja ei ole suomalainen, niin taustalla on suomalaista osaamista, suomalainen organisaatio ja Backe on ruotsalaisenakin Suomen päävalmentaja, joka varmasti on omistautunut tehtäväänsä aivan yhtälailla kuin kuka tahansa siniristilippua passissaan kantava. Tämä on edelleen Suomen maajoukkue, Huuhkajat, eikä se mihinkään ole muuttunut. Kenen maajoukkue tämä sitten on? Ei Backe tee tästä esimerkiksi Ruotsin maajoukkuetta. Jos vedetään kriteerit oikein rumiksi, niin voitaisiin aivan yhtä hyvin sanoa, että Eremenko, Hetemaj, Hrádecky ja Lam eivät kuulu Suomen maajoukkueen organisaatioon, vaikka ovatkin saaneet mahdollisuuden edustaa Suomen maajoukkuetta, koska passissa ensimmäisenä ei ole Suomi.

Ymmärrän siis, että suomalaista osaamista tulisi arvostaa ja olisi ilo nähdä meritoitunut suomalaisnimi maajoukkueenkin ohjaimessa, mutta en näe tätä vääryyttä, että tehtävään on valittu ulkomaalainen. Enkä usko, että tämä on suora viesti suomalaiselle jalkapallolle, joka kertoisi kuinka suomalaisten jalkapallotekijöiden osaamista aliarvioitaisiin tai muuta vastaavaa.

Näen itse siis asian ehkä vähän erilailla, mutta pelleilynä en asiaa silti koe.

Jahnny, varmasti ymmärrät pointtini eli sen ulkomaalaisen valinnan suhteen. Kansallinen itsetunto ei kasva sen myötä, että voitot tulevat ulkomaalaisen valmentajan kautta ja kotimainen valmennus ei pääse näyttämään kynsiään. Meillä olisi varmasti kovia äijiä tähän hommaan, mutta heitä ei osata käyttää. Laittais kolme kovinta kotimaista samaan läjään ja vetämään maajoukkuetta. Jokainen vois miettiä juttuja yksin ja yhdessä ja lyödä sit viisaat päänsä yhteen. Mukana pitäisi olla joku ryhmädynamiikasta ymmärtävä, ettei nuo kolme itämaan tietäjää ryhdy sotimaan liiaksi..

Hmm.. mielenkiintoinen kommentti Sorsalta, kun Helsingin Sanomat tänään kirjoitti äijän jättävän Klubin. Sorsa sanoi oppineensa todella paljon Mixulta.. Ei se Mixu tainnut ihan turisti olla. Jos kysyisi Sorsalta mitä oppinut, niin voisin veikata että asenne on yksi. Ei mennä kumartelemaan kenellekään. Minun näkökulmasta se oli Mixun iso vahvuus. Toki jotain oli myös pielessä, kun ei tullut rohkealla tyylillä voittoja. Uskoisin sen pielessä oleen asian oelvan maassamme vallitseva nöyristely ja pidättyväisyys. Mixun opit olivat vielä liian suoria kainoille pohjalaisille pojille.. Osa pelaajsita hyötyi ja moni oppi varmasti jotain. Heikko itsetunto ei vain nouse ihan hetkessä ja Mixun pesti tässä mielessä jäi liian lyhyeksi. Ei ole seuraajallakaan kovin vahvasti mennyt..

-Sami

Voisiko Ikäläisen, Kanervan ja Niemen nähdä juuri tällaisena kolmen nimenomaan suomalaisen kolmikkona, jotka tuovat tätä ainutlaatuista suomalaista osaamista maajoukkueeseen? Voisiko juuri tällä hetkellä ruotsalainen Backe toimia päävalmentajana tällaisena ryhmädynamiikkaa yhdessä pitävänä, joka ottaa hyödyt irti ympäriltään olevilta ylivertaisilta suomalaisilta?

Vai olisiko tässä kyse siitä, että maajoukkue vaatisi päävalmentajakseen kolme suomalaista, jotka yhdessä neljännen heitä yläpuolella olevan ohella toimisivat? Eihän tuo eroa juuri siitä tilanteesta, että nyt siellä on suomalaista osaamista kahden apuvalmentajan ja yhden maalivahtivalmentajan puolesta. Päävalmentajana tosin toimii ruotsalainen. Onko tämä oikeasti ongelma?

En edes haluaisi kommentoida mitään kansallista itsetuntoa. Suomi on menestyskansaa ja eiköhän se ole niin, että valtaosa tuulipukuisista jalkapalloa satunnaisesti seuraavista ovat aika nopeasti itsetunto kohollaan, kun Suomi vain menestystä ottaisi. Tuskin yhdelläkään on ensimmäisenä kriteerinä, että sen tulisi tulla juuri suomalaisen päävalmentajan alaisuudessa.

Itse taas uskon Sorsan kommentin Paatelaisesta liittyvän siihen kokemukseen, kun Mixu antoi mahdollisuuden kokeneelle Seballe debytoida Suomen maajoukkueessa.

Tuo kommentti Paatelaisen opeista viittaisi vähän siihen, että Mixu ei toimisi tyypillisellä suomalaisella tavalla. Tämä varmasti osittain johtuisi myös siitä, että kokemusta on ulkomailtakin. Minkä takia ei siis samanlaista asennoitumista ja tapaa voitaisi odottaa joltain ulkomaalaiselta päävalmentajalta? Näitä vähemmän perinteisiä suomalaisia valmentajia ei taida kuitenkaan aivan hirveästi löytyä.

Tunnut olevan hieman yksin mielipiteesi kanssa, jos ei lasketa sitä kuinka itsekin haluaisin tosin nähdä suomalaisen päävalmentajan. En kuitenkaan vastusta sitä, että ulkomailta tuodaan nähtävästi pätevämpi vaihtoehto, joka saa ympärilleen suomalaista osaamistaan, jos kotimaasta ei vastaavaa osaamista tunnu löytyvän.

Niin, että jos valmentaja siteeraaisi Tuntematonta sotilasta wanhalla suomen kielellä niin tulokset alkaisi parantua?

Valmentajan kansalaisuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten Suomen maajoukkue menestyy. Tai on sillä sen verran, että suomalaisista sitä taitoa ei löydy, niin parempi on kartoittaa ulkomailta hommansa osaavia jamppoja. 

Samaa mieltä Merseyside2 kanssa,Richard Möller Nielsen ja Roy Hodgson ovat olleet ne valmentajat jotka ovat vieneet suomen edes lähelle kisoja.Vielä voitaisi katsoa joku hyvä ulkomaalainen ja maksaa sille kunnon palkka.Sitten suomalaisia valmentajia ulkomaille kunnon valmennusoppiin kuten islannissa on tehty,olikohan jonkun lehden mukaan islannista laitettu yli 70 valmentajaa ulkomaille koulutukseen ja nyt se on alkanut kantaa hedelmää.

Hyvää sättiä pukkaa. En ole ihan ehdoton, vaikka kärkevästi asioita otankin esille. Tämä näkökulmani on vain yksi monien joukossa. Minusta olisi mukava nähdä joku kotimainen äijä puikoissa. Nämä Honsut sun muut ovat olleet kuumaa valuuttaa hetkellisesti, mutta se hype ei ole kestänyt pitkään. Sitä kun saisi ruokittua niin uskoisin että näillä hetken hypetyksillä voisi olla hedelmänsä. Kun nostaa joukkueen alemmista sarjoista liigaan niin jotain on tehnyt erittäin hyvin ja ollut jossain rohkea, ehkä poikkeava maamme mittapuulla mitattuna. Tämä on ollut toimivaa, mutta kuten olen jossain sanonut muutamaan kertaan, äijien hypepankki kuluu loppuun ja sit palo sammuu.. Joukkue tarvitsee jatkuvaa ruokaa jaksaakseen olla tulessa. Näitä pelejä maajoukueella ei kovin montaa ole, joten luulisi sen palon kestävän tuon ajan.

Eilen juttelin yhden Pk-35:n valmentajan kanssa pari tuntia illalla. Käytiin hyvää porinaa psyykkisestä puolesta. Äijä on valmentanut 30 vuotta ja oli hyvin kartalla monesta asiasta. Hän sanoi meillä suomalaisilla olevan aivan eri käsitys jalkapallosta kuin monilla muilla. Ei hän sanonut sitä pahalla, mutta hän sanoi kokemukseen pohjautuvan näkökulmansa kautta, että ajattelemme pelistä aivan toisin kuin muissa maissa. Ehkä näin. Ehkä tuo oppi ulkomailta on hyvä, mutta en näkisi omien resujen olevan täysin läpi käytyjä/koluttuja. Meidän pitäisi rohkeasti antaa mahdollisuus Honsun kaltaisille miehille maajoukkueen puikoissa ja katsoa mihin se parin vuoden pestillä johtaa. En usko että paljon tästä nykytilanteesta voi pahemmaksi mennä. Lähtisin oikein mielelläni katsomoon, jos siellä olisi kotimainen äijä luotsina.

Tirehtööri määrää homman ja kotimainen ehkä on parhaiten perillä mielenlaadustamme. Kotimaisen tirehtöörin pitäisi olla liekeissä, se palo vois vaikka levitä joukkueeseen. Sen kotimaisen pitäisi olla kartalla itsensä suhteen, jottei vajoa siihen meille tyylilliseen jossitteluun ja nöyristelyyn, siihen latteaan ja suppeaan tunneilmaisuun. Sitä pitäisi osata ruokkia niin moni olisi enemmän tulessa. Mä olen aika optimisti monien valmentajien kohdalla. Lisää kotimaista jalkapalloa niin mä olen katsomossa ! 

Tätä etsin... tästä samasta aiheesta oli hyvä kirjoitus lehdessä. En nyt löydä kyseistä juttua, joka tutkaili Mixun hyviä puolia. Luin jutun kirjastossa. http://www.urheilulehti.fi/jalkapallo/tata-huuhkaja-paavalmentajaa-yllattaen-jo-ikava-laittoi-itsensa-likoon

Lehden kirjoitetussa jutussa tutkailtiin mixun pelillisiä juttuja, joita oli jutun mukaan vienyt ihan uudelle tasolla. Mä oon samaa mieltä.

-Sami