Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Ryhmien pitäminen (suljettujen)

Recommended Posts

Suljetun ryhmän avaaminen tälle foorumille ei ole mahdollista, joten asiasta keskustelu on melko turhaa.

Eiköhän tämä keskustelu ole ollut täällä muutenkin turhaa jo jonkin aikaa.

Kyseisenkin pointin mainitsin useaan otteeseen edeltävässä omassa viestissäni, mutta teksti oli kai jälleen liian vaikeasti ymmärrettävissä – sen puolesta ja muutenkin.

Sen sijaan Sami voi kyllä sen oman viiden henkilön yksityisviestiketjun nyt luoda. Se, kun on todettu olevan ainoa mahdollinen ratkaisu. Pitäisi olla jo tyytyväinen, kun pystyy omaa ideaansa toteuttamaan, eikä sen sijaan vain keskittää energiaa itseään toistavaan valittamiseen.

Omissa silmissäni tässä on tehty muutenkin hyvin selväksi, että kukaan ei vastusta ajatusta, vaan tukee sitä. Ongelma on vain se, että se ei ole toteutettavissa halutulla tavalla. Ei sen takia, että joku vastustaisi sitä, vaan koska se ei vain ole mahdollista. Eikö tässä voisi vain hyväksyä, tai pikemminkin ymmärtää tätä, ja tyytyä siihen ratkaisuun viidelle henkilölle omistetusta yksityisviestiketjusta, koska se on ainoa mahdollinen tapa toimia näin, jos tämän foorumin on välttävää olla osa sitä.

Mikä haitta voi tälle foorumille olla suljetusta, esim vuoden kestävästä ryhmästä? R A U T A L A N K A

En ole nähnyt sinun tai muiden vinoilijoiden mainitsevan ainuttakaan haittaa.

Erittäin epäaktiivisena kirjoittajana, mutta aktiivisena lukijana, haluan silti kommentoida tähän.

Minusta kenenkään ei tarvitse osoittaa, mitä haittaa tuollaisesta suljetusta ryhmästä olisi, koska Paitsion kaltainen keskustelufoorumi on lähtökohtaisesti avoin. Se on mielestäni varsin oleellinen asia, jopa periaatteellinen osa avointa foorumia ja keskustelua. Jos sinä saat tänne oman suljetun osiosi, mikä estäisi myös muita vaatimasta omia ryhmiään suljetuiksi? Suljettujen kuppikuntien luominen mielestäni vain vähentäisi foorumin kiinnostavuutta, vaikka skenaario ei ehkä todennäköisin olisikaan.

Silloin sinun tehtäväksesi jää perustella ja vakuuttaa meidät muut (no erityisesti ylläpitäjät tietty), mitä hyötyä tuollaisesta ryhmästä olisi.

Tähänastiset perustelusi eivät oikein ole vakuuttaneet. Ja kaikella kunnioituksella, minullekin jää tunne, että haluat vain luoda tänne oman territoriosi, jossa pelataan sinun säännöilläsi. Ja edelleen kaikella kunnioituksella, jos keskustetyylisi olisi suljetussa ryhmässä samankaltainen kuin mitä se tuntuu täällä julkisella puolella olevan, en usko, että kovinkaan moni, varsinkaan kiireisistä valmennuksen ammattilaisista, olisi halukas tuollaisessa ryhmässä keskustelemaan.

Nimimerkit Jahnny ja Iqhmael ovat jo maininneet, että suljettujen pienten ryhmien kokoamiseen ja ylläpitämiseen on olemassa paljon parempia ja joustavampia ratkaisuja, kuin ominaisuuksiltaan kuitenkin varsin simppeli ja kömpelö foorumi. Sinällään jaan kaikkien toiveen, että tämä foorumi olisi aktiivisempi. En vain usko, että jonkin suljetun ryhmän luominen aktivoisi Paitsiota juurikaan.

yst.terv.

Pekka Niittynen (Kunnioitan tapaasi kirjoittaa omalla nimelläsi; tässä omani  :) )

edit: Noniin, Ippe pistikin jo tekniset faktat pöytään, joten sillä sipuli...

Hienoa että mies tulee omalla nimellään mukaan. Hattu nousee. Tämä avoin keskustelu omalla nimellään ei ole vielä kovin poppis juttu. Avoimen keskustelun merkitystä ei oikein tiedosteta ja nimimerkkien takaa huutelusta on tullut se juttu. Uskalletaan sanoa mitä vain. Nimimerkin takaa ei tunnisteta ja mahdollisesta paskan puhumisesta ei joudu vastuuseen. Itse voin kohdata ihmiset selkä suorana täällä puhuttujen asioiden suhteen, vaikka välillä itse huomaa sanoneensa vähän turhan suoraan tai ärtyneensä pienestä. jos ihmiset sanoisivat omalla nimellään vähän kyseenalaisempia asioita ääneen, voisi sillä olla tämän päivän yhteiskunnassa vaikutuksia esim työn saantiin. Minua asia ei sinänsä kiinnosta. Jos joku tekee muutaman täällä kirjoitetun jutun perusteella minusta johtopäätöksiä ja jättää minut esimerkiksi palkkaamatta niin koen sen olevan vaan ihan ok. jos nämä jutut ovat jotain ihan liikaa niin en usko, että tulisin sellaisen pomon kanssa edes kovin hyvin toimeen. Arvonsa kullakin ja se sallittakoon.

No,täytyy sanoa, että jostain syystä sinulle on paljon helpompi vastata, kun liityt keskusteluun omalla nimelläsi. Kiitos siitä ! Hmm.. mikähän tuossakin on, pitääkin tuumailla.

Itse pidän ns. suljettuja ryhmiä "työkseni" ja niillä on etunsa avoimeen nähden. Luottamus tällaisella avoimella foorumilla on vaikea luoda, koska aina löytyy niitä tahallaan ärsyttäviä tai kiusaajia. Se että joku valmentaja uskaltaisi puhua täällä omista peloistaan tai vihastaan niin on minusta hyvin epätodennäköistä, mutta suljetulla osiolla kyllä. Kuten olen jo tainnut joskus mainita niin en ole täällä teille pitämässä psyykkistä valmennusta. Tapani täällä puhua teidän kanssanne on pikkusen eri. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Toimii molempiin suuntiin, mutta kai se on helpompi nähdä vain minut huutelemassa. Aloitan aina suljetulla ryhmällä, koska sellaisessa luottamus rakentuu helpommin. Ajatukseni on että alussa pitämäni ryhmä on suljettu ja se helpottaa puhumista. Hiljalleen edetessä, pyrin auttamaan ryhmää avoimempaan vuorovaikutukseen ryhmän ulkopuolisten kanssa, kuten nyt näissä joukkueissa joissa olen psyykkisenä valmentajana. Toisessa homma on jo vauhdissa ja toimii hyvin. Toisessa ollaan vielä aika alussa ja pelaajat pelkäävät avointa vuorovaikutusta tai sen seurauksia. Vähän sama kuin täällä. Ihmiset eivät kirjoittele omalla nimellään.

Perusteluja moisen ryhmä tänne luomiseen.. hmm. Ensiksi tämä tuntuu mukavalta paikalta. FF2 foorumilla ei oikein tunnu homma toimivan ja heidän moderaattorinsa heittävät aika kummista syistä ulos ja paluuta ei ole. Ei ole kovin avoin forumi keskustelulle. Omaa näkökulmaansa ei saa tuoda esille, ainakaan toistuivasti. Tuolla FF2:lla käydään juuri keskustelua valmennusosiossa fasen valkkuryhmästä. Sai aika kielteisen näkökuman osakseen pitkän linjan valmentajalta, joka käsittääkseni siellä ja FF2:lla kirjoittanut ja pidempään seuraillut. Paljon oli negaa tuossa fasen ryhmässä.

Toiseksi tämä mukavuuden lisäksi, moderaattorien kärsivällinen ja erilaisten keskustelijoiden sallliminen on täällä iso etu eli ei olla viskaamassa pihalle, jos eri mieltä muiden kanssa asioista.

Se miten tuo suljetun ryhmän luominen voisi lisätä kävijöitä täällä on minusta yksinkertainen. Jos yritän ryhmän ´mainoksellani´ tavoittaa mahdollisimman paljon valmentajia. Yritän saada palloliiton valmennuskouluttajat ymmärtämään ryhmän merkityksen ja tarkoituksen, jolloin he voisivat omille koulutettavilleen tarjota moista vaihtoehtoa. Tässä ajattelin kokeilla Liiton kanssa yhteistyötä. Juttelin pari päivää sitten suon Palloliiton erotuomarivaliokunnan varapuheenjohtajan kanssa psyykkisestä valmennuksesta, jota hän oli ollut järjestämässä erotuomareille. Hän kertoi minulle toiminnasta ja samalla kerroin hänelle hieman omastani. Itse koin keskustelun oikein miellyttävänä ja hyvänä. Hän myös voi olla kontakti, jonka kautta voin moisen ryhmän luomisesta keskustella.

Toinen vaihtoehto uusien kirjoittajien saamiseksi ryhmään olisi yhteyden ottaminen eri seurojen valmennuspäälököihin ja kertoa heille ideasta ja kysyä onko kiinnostusta kokeilla tai levittää sanaa omille valmentajilleen. Itse uskon tuon Palloliiton lähtvän mukaan hommaan, kunhan saavat hieman kosketusta tekemisiini (ei vain täällä oleviin vääntöihin :mrgreen: ).

Jos ja kun nyt saisin valmentajia tuohon ryhmään, olen miettinyt sen kokoontuvan sovittuna aikana esim kerran viikossa ja tunti tai kaksi kerralla. Uskoisin noiden valmentajien lukevan tämän palstan muitakin juttuja, sillä heitä varmasti kiinnostavat samat valioliigan jutut kuin teitä tai ehkä joku seuraa Kreikan liigaa, Italian yms. Jos ryhmässä oleva valmentaja tulee paikalle 10 min ennen ryhmän alkua, mitä luulette hänen tekevän? Itse uskon hänen katselevan foorumin juttuja ja ehkä ottavan osaa johonkin itseään kiinnostavaan keskusteluun. Osittain käyttäjien määrä saattaa lisääntyä jo senkin kautta, että valmentajille menisi tieto, täälaisen palstan olemassaolosta. Jos heille kerrottaisiin suljetusta ryhmästä paitsio.com palstalla niin joku saattaisi tulla katsomaan, mikä ihmeen paitsio.com. Jso viesti menisi 100-1000 valmentajlle. Eikö kukaan kiinnostuisi tästä sivustosta tai kävisi täällä?

En ole kiinostunut valioliigan seuraamisesta, mutta joskus olen joitakin teidän juttuja siellä lukenut ja ne ovat kyllä huolella ja syvällä rakkaudella rakennettuja. Kyllä moisista jutuista saattaisi yksi jos toinenkin valmentaja innostua..

No, saatte olla mitä mieltä haluatte. Itse yritän kehittää omaa agendaani ja siinä sivussa tätä foorumia, se on tarjonnut minulle mahdollisuuden tuoda tätä psyykkistä valmennusta näkyväksi. Näkyvyys on minusta erittäin hyvä. Jos edes yksi valmentaja käy joskus katsomassa tätä psyykkisen osiota ja yksikin kirjoitus siellä saa hänet miettimään tätä psyykkistä puolta omassa työssään, koen onnistuneeni hommassa. Uskon että joku valmentaja lukee juttujani joskus, se on sellaista lapsen uskoa :)

Ja nuo haitat mistä puhutte, kuvaavat minun mielestä kateutta. Jos palstalla on eri arvoisia ihmisiä, joista toisilla on oikeus ja toisilla ei... En minä näkisi jonkun toisen omaa suljettua ryhmää täällä huonona. Miettisin kyllä mitä siellä puhutaan ja joskus jos aihe kiinnostaa niin kyllä minua harmittaisi etten saa ottaa osaa siihen. Jos haluaisitte keskustella valioliigasta suljetussa ryhmässä niin se sopii hyvin. Tai jos haluatte puhua minsuta suljetussa ryhmässä, sekin sopii ;) Hyvä esimerkki on tuo FF2. Olen kateellinen siellä kirjoittaville, koska minulta on evätty mahdollisuus kirjoittaa siellä. Tuo kateus saa minut vihaiseksi. Ärsyttävä moderointi. Tämä kateus ei minua haittaa, se on vain vähän harmi, koska uskoisin nauttivani palstan nopeasta ja suorasta keskustelusta ja palautteesta. Siellä oli heti jengi ottamassa osaa keskusteluun, mutta taisi olla suurimmaksi osaksi vain minulle kuittailua (kuten valmentajatkin työstäni seurassa usein puhuvat). Tuttu juttu. hullu mikä hullu.

-Sami

Ja pitää kysyä nyt vielä, kun fanitan keskustelua, mitä jos minulla olisi teidän nimeämä "oma temmellyskenttä" täällä? Voitteko kertoa, mitä haittaa siitä olisi ? Perustelu: "Ei kuulu tänne" on vähän heikolla pohjalla. Avatkaa hieman lisää.. olisin kiitollinen kuulemaan niitä oikeita perusteluita. Tuo "ettei kuulu tänne" on vähän sama kuin "näin on aina ollut".

Jos perustelu on että se voi herättää kateutta niin ymmärrän sitä hieman paremmin. Toki sitä seuraisi kysymys, eikö kateutta herättävää saa kehittää / olla olemassa? Naapurilla on Mersu ja minulla Lada... sen palkkakin on parempi. Perkules. Kyllä mullekin kelpais.

Jos minulla olisi oma "temmellyskenttä", se ei olisi keneltäkään teiltä pois mistään. Kaikki muu toiminta voisi jatkua täsmälleen samana kuin nyt. Tuon toimintani seurauksena tänne saattaisi eksyä jopa uusia keskustelijoita tai uskallan väittää että varmasti eksyisi.

Säännöt ovat psyykkisessä valmennuksessani hieman normaalista poikkeavia, siellä on lupa puhua mistä vain. Normaalissa keskusteluissahan ei yleensä ole puhuta kaikesta, on sovinnaisia asioita ja sitten niitä joista ei sovi puhua, riippuu monista seikoista. Mä taas ajattelen, että on tärkeää keskustella niistä epäsovinnaisista asioista, se auttaa ymmärtämään niitä ja ne eivät silloin vaikuta niin voimakkaasti. Muita sääntöjä ei ole, toki pojille joutuu usein sanomaan ettei ketään täällä vedetä turpaan. Ryhmissä yleensä minulla on sääntö, että kännykät pois, mutta sen valvomiseen en ehkä keskittyisi täällä netissä ;) Ehkä ryhmän kokoontumiseen olisi jokin sovittu aika, jolloin jäsenet olisivat paikalla ja keskustelu voisi olla minulle sopivaa nopeaa tai sitten jokainen voisi käydä milloin haluaa ja tempo olisi verkkaisempi. Tarkemmat raamit vielä auki. Pitää miettiä kuinka saada välitettyä kokemus. Minua tuon suljetun osion ei ole tarkoitus palvella. Se on valmentajia varten. Olen vain kehittämässä moista työtapaa ja yritän saada psyykkisen työn merkityksen avautumaan valmentajille ja ehkä sen prosessin kokemuksena, jolloin sitä on helpompi ymmärtää. Tästä ei oikein voi luennon omaisesti puhua, se ei aukene siten, kuten olette ehkä nähneet turhautumiseni, joka tulee siitä kun ette ymmärrä mun jorinoista mitään järkevää kokonaisuutta  :mrgreen:

Huoh. Edelleen. Tänne ei ilmeisesti (ainakin muiden viestien perusteella) ole mahdollista luoda suljettua ryhmää. Joten sen jankkaamisen asian suhteen voisi lopettaa. Luulisi sinunkin tajuavan, kun nyt varmaan viisi kertaa asiasta on sanottu.

No. Nyt kun te huutelette mutulla ja yhteen hiileen puhaltaen olette minua kaatamassa, pitää hieman oikaista käsityksiänne. Koskaan ei tullut vastausta tuohon kyselyyni, onko teillä tietoa ettei suljettua ryhmää pysty teknisesti ottaen tänne perustamaan. Ensin Jahnny huuteli asiasta täysin varmana ja Ippe on nyt komppaamassa ja näköjään pari livöpuul sekä joku uusi lynkkaaja myös. :moan:  Suljetun ryhmän perustaminen palstan toiminnasta vastaavan mukaan voisi teknisesti olla toteutettavissa, joskin vaatii hieman työtä. Keskustelen tästä asiasta sähköpostilla palstan ylläpidosta vastaavan kanssa parhaillaan. Ylläpito joutuu miettimään, onko mahdolliset edut moisesta ryhmästä suuremmat kuin siihen panostettava työmäärä.

Minusta on vähän kurjaa kun täällä huudellaan tosina asioita, joista ei nyt tainnut olla tietoa ja sit vielä moni tukeutuu siihen, kun ei vissiin parempia perusteluja keksi. Kukaan teistä ei ole vastannut kysymykseeni haitoista? Kukaan ei myöskään ole kommentoinut mitään siihen, onko suljettu ryhmä teiltä joltakin jotain pois? Kateellista sakkia. "Sami saa nyt oman ´temmellyskentän´ ja se ei ole reilua". On se toki tietyllä tavalla epäreilua, jos saan "oman osion". Ymmärrättekö yhtään ettei se ole mikään huvittelu sivusto? Se että sitoudun tai olen valmis sitoutumaan vuodeksi työskentelemään valmentajien kanssa suljetussa ryhmässä ei ole mitenkään lonkalta vedettävää rupattelua, se että olen valmis tekemään helvetisti duunia saadakseni kosketuksen valmennusta tekeviin ja heitä ehkä tuohon ryhmään mukaan ja se että joudun tekemään paljon muutakin työtä tuon toteuttamiseksi. Ei äijillä paljon ole arvostusta.

Uskon edelleen vahvasti, että tuo ryhmän markkinointi tai toteutuessaan ryhmä toisi tänne uusia keskustelijoita MYÖS muillekin osioille kuin tuohon suljettuun ryhmääni.

Kerron teille unelmastani ja kuvitelmistani. Saa nauraa.

Tuntuu aika paskalta yrittää rakentaa tänne mitään. Tulee olo, että tämä homma pitäisi kuopata. Teidän asenteenne on ainakin omiaan siihen. Ei paljon tee mieli kehittää tai yrittää kehittää, kun olette heti teuraaksi viemässä. Osan teidän asenne on erittäin voimakkaasti minua vastaan, onneksi ei kaikkien.

Se miksi teen tätä täällä, kaikesta skeidasta huolimatta on samaa, kuin miksi jaksan tehdä monia muitakin asioita. Lopussa kiitos ei seiso, mutta se kun näkee hyötyjä, niitä pieniäkin tai oppii itse jotain uutta, se saa minut tekemään tätä kaikkea. Jos näen yhdenkin valmentajan kehittyvän tai opin itse jotain uutta ryhmätyöskentelystä (kuten uskon tapahtuvan ja isosti, jos ryhmä nettiin aukeaa joskus), olen tyytyväinen. Jos opin omalla työlläni auttamaan kotimaisen jalkapallon kanssa työskenteleviä siihe nousukiitoon, jonka näen jo olevan lähtökuopissa niin hitto että olen tyytyväinen. En tiedä nauttisinko siitä, että minua tulisi joku onnittelemaan, että olen nostanut kotimaisen jalkapallon tasoa, en usko. Kunnia ei ole ehkä tärkein tavoita. Olen vähän huono ottamaan onnitteluja vastaan, kukaan ei kuitenkaan koskaan ymmärrä mikä työ siellä taustalla on tullut tehtyä ja onnittelut ovat vähän sellaista selkään taputteluja. Kuvitelmissani olisin onnellinen, jos saisin seurata maajoukkueemme pelaajia arvokisoissa ja nähdä hiedän meneystyvän ja nauttivan siitä. Olisin itse sisälläni tyytyväinen ja ylpeä, että olen saanut olla mukana viemässä monen unelmaa eteen päin.

Ylpeys sisälläni on se voima. Se että koen onnistuneeni jossain on myös voimaa. Se että näen sen kaiken työn tuottaneen tuloksen, johon olen tähdännyt, se on se voima. Itsetunto, itseluottamus ja nautinto. siihen tämä kaikki kai tähtää.

Tämä toisten hajoittaminen ja auki repiminen taitaa olla se netin juttu. Kun joku on lynkkaamassa niin äkkiä ovat muut mukana kiristämässä narua tai vetämässä tuolia alta.

Tämä maailma on täällä kova. Kasvottomat sanovat mitä vain. Kertovat totuuksia ja mielellään näkevät lynkkauksia, keskiaikaisia kansanhuveja modernissa muodossaan. Tuo lynkaus on jollakin tavalla tyydyttävää, silloin oma viha saa täyttymyksen. Vaikka se lynkkaus täällä onkin vertauskuvallista niin sitä se on henkisesti. Pahimpia rangaistuksia monissa maissa ja kulttuureissa on yhteisön ulkopuolelle sulkeminen eli on ihan hyvä miettiä Lineker mitä huutelee. Itse olen kotiutunut tänne eli tämä on pienellä säikeellä yhteisöni. Jos tämä yhteisö lakkaa niin minä jatkan, ehkä vain uudessa paikassa ja uusin kuvioin :) Elämäni ei ole vain tämän yhteisön varassa, mutta muistakaa aina lynkatessanne, että jonkun voi olla.

Edesmenneelle  :moan:  Ystävälleni Markolle  :heart:  omistettu kirjoitus !!!!!!!

Ensin Jahnny huuteli asiasta täysin varmana...

Minusta on vähän kurjaa kun täällä huudellaan tosina asioita, joista ei nyt tainnut olla tietoa ja sit vielä moni tukeutuu siihen, kun ei vissiin parempia perusteluja keksi. Kukaan teistä ei ole vastannut kysymykseeni haitoista? Kukaan ei myöskään ole kommentoinut mitään siihen, onko suljettu ryhmä teiltä joltakin jotain pois?

Käytin aivan aluksi sanavalintaa käsittääkseni, jolla on tietääkseni aivan eri merkitys kuin sillä, että totesin asioiden olevan näin ja piste. Tuon jälkeen käsitys kylläkin vahvistui, kun Mati tuli ehdottamaan yksityisviestiketjua tämän suljetun keskusteluosion sijaan, josta oli helppo ymmärtää, että tuo ei olisi välttämättä mahdollista.

Täällä on kyllä annettu perustelut sekä puolesta että vastaan. Olen itsekin totenut viesteissäni, että ei tuossa mitään negatiivista ole, vaan ongelmakohdan olevan toteutuksessa. Olen kommentoinut myös siihen, että miten tällainen osalle keskustelijoista rajattu osio vaikuttaisi muihin kirjoittajiin, tai esimerkiksi itseeni, ja siinä ei ollut mitään vastustavaa, vaikka niin varmasti jälleen asian koetkin – päinvastoin.

Ihan nyt kauniisti pyydän, että älä nyt oikeasti jaksa jatkuvasti muotoilla väitteitä itseäsi vastaan, kun niin ei asiat täysin ole. Varmasti se on kurjaa, kun täällä kaikki tuntuu sinua vastustavan, mutta jos nyt lukisit tekstit huolellisesti etkä lisäksi jatkuvasti sekoittaisi jokaista nimimerkkiä keskenään, niin voisi tulla melkoinen ahaa-elämys, kun huomaisit, että asiat eivät ihan näin olisikaan. Ehkä se aurinkokin tulisi sieltä pilven takaa piilosta.

Jos nyt kerran se yksityisviestiketju viidelle henkilölle ei kelpaa loistavana ajatuksena, niin jatka tätä keskustelua foorumin ylläpidon kanssa. Täällä on useampi vain antanut omat ehdotuksensa ja panoksensa keskustelulle. Mukana on ollut ajatuksia puolesta ja vastaan. Kyllä ideallasi on ollut tukeakin, jos et olisi poikkeuksetta näin känkkäränkän sokaisema. Jos edut tulevat kohtaamaan vaaditun työmäärän kuten nyt totesit, ja täälläkin on sivussa mainittu, niin hyvä niin ja tuollainen suljettu osio sitten voidaan perustaa. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että aivan saman asian ajaisi se viidelle henkilölle yksityisen viestiketjun aloittaminen eikä ylläpidon toimesta tulisi luoda foorumille yhtä uutta osiota eri säännöksineen. Ideana hyvä, mutta voi hyvin miettiä, että onko tämä kaikki vaiva sen arvoista, kun joudutaan valvomaan yhtä uutta osiota, pitämään huoli, että jokaisella valitsemallasi käyttäjällä on aina tuonne oikeudet osallistua keskusteluun muilta salassa, ja niin edelleen. Sen sijaan, kun vain aloittaisit uuden viestiketjun kutsuttujen käyttäjiesi kanssa, niin se olisi yksityinen ja nimenomaan täysin salassa muilta – ja kaiken lisäksi se olisi toteutettavissa esimerkiksi samantien. Tuollainen yksityisviestiketju on myös toiminnaltaan aivan yhtälailla samanlainen kuin esimerkiksi tällainen erillinen julkinen ketju foorumin puolella, mihin kirjoitamme nyt, tai sellainen suljettu osio ketjuineen, mitä olet nyt sattunut visioimaan. Se ei vain vaatisi ylläpidolta minkäänlaisia toimia muuttaa foorumin rakennetta, aikaa valvoa tai aikaa sen kontrolloimiseen. Mainittakoon, että tuollainen suljettu osio luonnollisesti vaatisi myös sitä kontrolloimista sekä valvomista ja tämä ei enää tarkoittaisi salaista tai suljettua keskustelua, sillä moderaattoreilla on velvollisuus toimia tuollakin. Sen sijaan yksityisessä viestiketjussa saisi toimia täysin vapaasti sinun ajatusten ehdoilla ja toteuttaa tätä ideaa. Sanoinko jo, että se on käytännössä toiminnaltaan aivan samanlainen kuin normaali viestiketju, mutta toteutettavissa esimerkiksi juuri nyt ja ei vaatisi ylläpidolta ylimääräistä työtä?

Ihmettelen vain, että otit tuon ehdotuksena aluksi avoimena vastaan, mutta kun se ja ajatuksesi taustalla sai tuen, niin unohdit sen olevan alkuunkaan hyvä ajatus ja sitten päästiin takaisin pyytämään sitä, mitä aluksikin oli tarkoitus vaatia. Tietysti, jos ylläpito tämän lopulta hyväksyy ja alkaa tekemään työtä asian toteuttamisen eteen, niin hyvä asia näin ja kaikki tuki toiminnalle jatkossa. Olen vain totenut, että täällä on ollut jo olemassa oikeastaan identtinen vaihtoehto, jolle itsekin annoit jo aikaisemmin hyväksyntäsi – ja sekä helpottaisi ylläpidon toimintaa että nopeuttaisi sinun toiminnan aloittamistasi.

Toivottavasti keskität valtaosan energiastasi kahteen jälkimmäiseen kappaleeseen, niin kaikki pääsevät helpommalla.

No. Nyt kun te huutelette mutulla ja yhteen hiileen puhaltaen olette minua kaatamassa, pitää hieman oikaista käsityksiänne. Koskaan ei tullut vastausta tuohon kyselyyni, onko teillä tietoa ettei suljettua ryhmää pysty teknisesti ottaen tänne perustamaan.

Tarkennan nyt tuota minun vastaustani. Teknisesti oman suljetun ryhmän luominen ei ole mahdollista. Luulin, että edellinen viestini näin osoitti, mutta ilmeisesti sitten ei. Ippe myös sanoi, että ei onnistu. Molemmat olemme moderaattoreita. Olen pahoillani, että suljetun ryhmän pystyttäminen ei ole mahdollista, mutta pistetään nyt kerralla piste tälle aiheelle. 

Tän homman olisi toisaalta voinut hoitaa myös niin, että Sami olisi ensin hommannut nämä "valmentajat" tänne foorumille ja sitten vasta spekuloitu jatkoa. Jotenkin tuntuu, että homma olis tyssännyt jo siihen... Tai no valmentajahan se on kai naapurin Penakin jos vetää tiistai iltapäivisin treenit 5v pojalleen Masalle ja tämän kolmelle kaverille omalla takapihallaan, niin mistäs sitä tietää, ehkä joku tällainen jamppa olisi foorumille voinut eksyäkin. Toisaalta ties vaikka olisi saatu Muurinen, Lehkosuo, Hyypiä ja Samin luottoratsu Paatelainen tänne, onhan Sami kuitenkin sanojensa mukaan tarjonnut palveluksiaan myös mm. Klubille ja Maajoukkueelle, toki heikolla menstyksellä, mutta se nyt on sivuseikka.

Vinoilu jatkuu. En ole maajoukkueelle ja Klubille kovin paljon palveluksiani tyrkyttänyt. Olen kysynyt lähinnä voinko seurata harjoituksia ja touhua yleensä, josko voisin miettiä, onko minulla mitään annettavaa aikuisille. Kyllä mä jossain realiteeteissa olen, kai :) Olen myös yrittänyt saada hieman lisää tietoa maajoukkueesta esimerkiksi tän homman osalta. Hiljasta on ollut. En tiedä oliko aika huono, kun olin heidän tiedotuspäälikön kanssa yhteydessä ja hän vaihtui samoihin aikoihin tai sitten katsovat minun olevan liian amatööri.

Sä se jaksat Ippe vinoilla. Miksi luulet ettei tänne tulisi valmentajia? Luuletko että kaikki kutsut menisi liigan valmentajille ja he liittyisivät iloisesti vihellellen tänne? :) Joku järki pitää olla mukana. Eikö se ole sinulle ihan sama keitä valmentajia tuolla ryhmässä olisi? Jos he ja ehkä muutkin ottaisivat osaa tämän palstan muihinkin keskusteluihin niin minulle se on yksi ja sama kuka siellä juttelee. En minä ajattele sinuakaan Suomen kovimpana minään. Tavallinen taatelintallaaja sinä taidat olla kuten minäkin. Olet kiinnostunut vain hieman eri asioista ja sinulla on tarve ivallisesti puhua minun touhuista. . Jota en ymmärrä. Ehkä olen ärsyttävä, mutta senkin voi kai sano, jottei tarvitse jokaisessa kiivaassa keskustelussa alkaa piikittelemään.

Ja Ippe ei olisi. Ei voi lähteä hoitamaan ensin jotain valmentajia tänne. Puitteet pitää olla kunnossa aina alussa ja huolella. Eli ryhmä pitää olla olemassa, ennen kuin sitä voi markkinoida.

Kävinkö Mati sinun kanssa sähköpostin vaihtoa? Nimimerkki on eri kuin sähköpostin omaavalla? Käsitykseni sähköposteista on ollut se, että suljetun ryhmän voisi tänne luoda, mutta se vaatisi hieman työtä kts. yo... Jos asia näin kun sanot, niin sit väärinkäsitys on mun puolelta tapahtunut. Webmaster laittoi mulle postia.

Itse siis olen saanut sen käsityksen, että tällä hetkellä ei ole mahdollista tehdä suljettua ryhmää vaan ainoastaan käydä 5 henkilön kesken yksityisviestein ryhmäkeskustelua. Mikäli tänne haluttaisiin ominaisuus, joka mahdollistaisi suljettujen ryhmien muodostamisen siten, että ryhmiin olisi määriteltävissä käyttöoikeudet halutuille henkilöille, niin tämä vaatisi sitten erikseen työtä foorumin softaan tms.  Kuten Sami aiemmin totesi, niin "Ylläpito joutuu miettimään, onko mahdolliset edut moisesta ryhmästä suuremmat kuin siihen panostettava työmäärä" ja toisaalta Sami myös totesi, että "Puitteet pitää olla kunnossa aina alussa ja huolella. Eli ryhmä pitää olla olemassa, enen kuin sitä voi markkinoida". Eli kaikki pitäisi olla valmiina vaikkei edes voida arvioida oikeasti niitä hyötyjä tai haittoja.

Edelleenkään ole mitään varmuutta tuleeko tänne edes kukaan lopulta keskustelemaan suljettuun ryhmään. Täällä on Samin haluamille keskusteluille jo oma osionsa, mutta edelleen siellä keskustelee vain kourallinen ihmisiä (jos niinkään paljon), eli aihepiiri ei ole tavoittanut julkiseen keskusteluun haluavia tai sitten sitä ei ole edes yritetty markkinoida.  Sami voisikin ihan ensiksi tehdä vaikka kyselykierroksen ja kerätä listan henkilöistä, jotka olisivat sitoutuneet hyödyntämään tuota kyseistä suljettua osiota nimenomaan täällä mainitussa tarkoituksessa. Sitten listan voisi toimittaa Webmasterilla (ja moderaattoreille), jonka jälkeen kyseiset tahot voisivat pohtia, että onko suljetulle ryhmälle tosiaan tarvetta. Mikäli halukkaita keskustelijoita on alle 5, niin yksityinen viestiketju ajaa asiansa. Mikäli yli 5 niin sitten asia on herran (=Webmaster) hallussa. 

Edit. Ja tämä kaikki keskustelu olisi vältetty, jos Sami olisi vain luonut Facebookiin tunnukset ja tehnyt sinne aiheen tiimoilta "closed group" ja kutsunut sinne haluamansa henkilöt mukaan. Siellä kuitenkin reaaliaikainen keskustelu olisi mahdollista ja helpompaa kuin tällaisella ei-reaaliaikaiseen viestintään tarkoitetulla keskustelufoorumilla, johon pitäisi vielä rakentaa uusi ominaisuus "from the scratch". ;)

Tämä tulee nyt keskustelun kannalta pahasti myöhässä, mutta teknisestihän on mahdollista luoda oma osio, johon voidaan määrittää käyttöoikeudet (luku/kirjoitus) ryhmittäin. Esimerkiksi ELK:n osio pitäisi olla juurikin tällainen, eli tasan vain ELK:n jäsenille (ja moderaattoreille) mahdollistettu sinne kirjoittaminen.

Tuo Face ei ole kovin hyvä käsitykseni mukaan keskustelukäytössä. FF2 foorumilla. Kyseisessä keskustelussa snoopy nimimerkki jakaa kokemuksiaan hommasta Facessa. Laitan linkin alle. Minusta tuo Facen maine on myös vähän könö, ei kovin ammattimainen ja sitä psyykkinen valmennukseni on. Facen leima minun silmissä on mainostaulu ja smalltalk. Tuolla Facessa keskustelut katoavat sinne pohjille ja sieltä on vaikea löytää mitään. En ole Facessa ja minulla ei ole haluja liittyä siihen, ei edes ammatillisessa mielessä. Uskon tällä saralla töitä piisaavan liiankin kanssa ilman Facea. Nyt jo kun alkaa touhua olemaan ja uskon sen kasvavan valmentajien saamien kokemusten myötä. Pelaajien saamien kokemusten myötä myös, mutta se lisää hommia vasta 10 vuoden kuluttua :) Tässä kinkki FF2:n keskusteluun (ja sivu 44):

http://futisforum2.org/index.php?topic=180345.1075

Eli osio on mahdollista luoda, mutta sitä saavat nyt HE miettiä, onko järkevää toteuttaa. Mitään toteutusta ei kannata minun näkökulmasta tehdä vielä, vaan pitää tämä keskustelun tasolla ja pohtia oikeasti mitä sillä voi saavuttaa ja onko siitä haittoja. 

Iqhmael (helvetin kuustoista, toi oikeesti on pakko joka kerta tarkistaa ku kirjottaa, muistin taas ihan päin helvetti. Eli en todellakaan tuolla keksimälläni lyhenteellä vittuillut sinulle, se helpotti tätä nopeaa kirjoitustyyliäni). Saanko käyttää sitä, vai onko loukkaava? Sä oot omalla tavallas aika Ihqu, vaikka kovaa väännät vastaan ;)

Toi mitä sanot ryhmän koosta on oleellista. Itse en aloita edes ryhmää, jos en saa siihen 20 sitoutunutta valmentajaa mukaan. Tiedän kokemuksesta työni kautta, että tuostakin 20 osa putoaa pois, ehkä 2-4 (toivon tietenkin ettei yhtään). Tuo mitä sanot tuosta kartoituskierroksesta, se voisi olla aika järkevää. Jos ryhmän luominen tänne vaatii palstan pitäjiltä työtä tai paljon työtä niin todellakin olisi järkevää selvittää ensin, kuinka laajan valmennuskunnan voisin tavoittaa kyselyilläni osallistumisesta. Se on oleellista, koska sen kautta voi saada lisää kävijöitä tänne. Minulle tärkeä tieto on nimen omaan se, onko tänne mahdollsita perustaa tuollainen suljettu ryhmä. Jos on ja siihen on ylläpidon osalta halua, niin työstän asiaa eteen päin. Nyt kuulostaa siltä että sellainen on mahdollsita perustaa, ainakin teknisesti.

Ennen mitään perustamista ajattelin olla yhteydessä palloliiton kouluttajiin ja kysyttävä heidän ajatustaan moisesta toiminnasta. Voisin olla muutamiin eri tahoihin yhteydessä ja kysyä heidän ajatuksiaan hommasta ja halua lähteä mukaan. Aluksi ajattelin kysyä erästä toista psyykkisen valmennuksen tekijää toiseksi työntekijäksi tähän ryhmään, jotta saisin työparin homma olisi rikkaampaa myös tätä kautta. Ja mikä parasta, kuulin tämän herran tekevän työtä harrastuksenaan myös eli ei dollarinkuvat silmissä. Tässä vähän ajatuksia asiasta.

Jos teitä kovasti korpeaa jokin niin kuulisin siitä mielellään. Aika hiljaista tuntuu olevan kahden kysymykseni kanssa, haitat ja viekö ryhmä teiltä jotain pois tältä nykyiseltä foorumilta? Minusta on tärkeää, että asiasta voidaan puhua täälla avoimesti, oli se sitten kateutta tai ihan vaan yleisellä tasolla foorumin toiminnan miettimistä. Omalta kohdaltani en pahoittele suoria sanojani teitä kohtaan, sillä minusta teidän suhtautuminen minua kohtaan on ollut aika tylyä ja osittain asiatonta vinoilua. Se on välillä raskasta kuunneltavaa, varsinkin kun moni ottaa osaa tuohon suureen torikokoukseen, jossa ´noitaa´ ollaan lynkkaamassa. 

-Sami

No, eikö irtoa enää? Perusteluja kahteen kysymykseen kaipasin. Suljettu ryhmä. Mistä pois teiltä ja mitä haittaa teille / palstalle ..? Hauskoja perusteluja tähän saakka: "Palstan kiinnostavuus voisi vähentyä", "Ei kuulu lähtökohtaisesti avoimelle keskustelupalstalle". Perusteluna mielestäni ei ole myöskään vastakysymys eli miksi minulle pitäisi olla oma temmellyskenttä? Kehittyminen on uuden luomista. Miksi pitäisi mitään kehittää, voisi olla kysymys pikemminkin? Itse mielestäni perustelin hieman kehityksen mahdollisia mukanaan tuomia hyötyjä. Jos tänne tulisi muutamakin kirjoittelija lisää niin uskoisin sen tuovan pientä piristystä. Ehkä jotain isompaakin voi syntyä, kun voidaan luoda rohkeasti jotain uutta ja sanoa ääneen niitä hullujakin ajatuksia. Keksikää itse jotain piristystä, vai eikö viitsi nähdä vaivaa?

Lisäksi tuo mahdollinen hyöty tulee ryhmän kautta myös valmentajille, sekä sen kautta pelaajille ja vanhemmille. Laajempi kokonaisuus on mielessäni ja sen vuoksi tätä hommaa kehitän ja yritän luoda tällä saralla uutta.. Uskon omalla työlläni auttavani pelaajiamme kohti isoja kisoja ;)

Tänään juttelin Viikkareiden turnauksessa yhden valmentajan kanssa tästä ideastani ja ajatukseni tuntui saavan kannatusta, että moisesta voisi olla valmennukselle hyötyä, kun saisi väylän keskustella, ehkä voimavaroja sekä realismia ongelmien luonteesta. Jatkan puhetta, kun päivä pulkassa ja valmennuspäälikköä voi vähän repiä hihasta.. Sieltä tulee suora vastaus ja rehellinen mielipide. Palataan.

Täällä vaan huudellaan ja ollaan oikeessa, mutta kun ollaankin väärässä niin vinoilua tai väärän "tiedon" levittämistä tai sen takaa huutelua ei osata edes pahoitella. Ja minä olen se omahyväinen ja asiaton keskustelija? Aikuisia miehiä?

Jäin miettimään, miksi minun näkyvä aggressio osaa teistä kirjoittelijoista huvittaa ja se nostetaan itse keskustelun yläpuolelle? Miksi se naurattaa tai on niin ihmeellistä, että se menee itse aiheen yläpuolelle?

Aggressio on meille vähän kuin vierasta ainetta. Toisten ´rageemiselle´ on kiva nauraa ja sitä on kiva katsella. Se on tubessakin monen katsojia saaneen vidon sisältöä. Sanoin aggression ilmaiseminen on välillä raskasta, mutta eipä tarvitse kantaa sitä vuosia mukanaan, sekin kun tuppaa olemaan melkoisen raskasta.. se on raskasta ihmiselle itselleen ja toki myös ympärillä oleville. Ehkä minun pitää kirjoittaa omasta aggressiostani tuonne valmennusosioon, se voi olla parempi tapa käsitellä /tarkastella aihetta kuin nostaa se tähän ketjuun. Kiitti ja moi. Mukavaa syksyä kaikille !

-Sami

Ehkä vastauksia ei tule, koska moni ei ole kiinnostunut enää kirjoittamaan tästä aiheesta, tai kanssasi. Hyvin pitkässä tekstissäni sivuutin tosin tätäkin muilta mahdollista reaktiota.

Olen omissa viesteissäni myös puolustanut toimintaasi enkä ole yksin näin todennut, joten ei täällä edelleenkään jokainen vain vastusta ajatusta. On siellä muiden teksteissä perustelujakin, jos tarkkaan lukisit. Eiköhän tämän voisi jo jättää tähän, vaikka sinulla näyttäisikin olevan tilanne, jossa oikein nautit siitä, kun joku on kanssasi eri mieltä. Se ei kuitenkaan tarjoa sisällöltään yhtään mitään.

Kuten jo mainittu, niin jatka keskustelua ylläpidon kanssa, koska se on vaadittu toiminpide ja saattaisi hyödyttää jotenkin – toisin kuin tämä jankuttaminen aiheista ilman, että yksi osapuoli edes rekisteröi välttämättä luettuaan materiaalia. Toivottavasti saat nyt jonkinlaisen vastauksen toteutuksesta ja päästään eteenpäin. Ainakin oman panoksen osalta tämä oli tässä, sillä olen sanonut suoraan, että miten visiota voisi alkaa työstämään esimerkiksi samantienkin, jos tämä sinun suuresti haluamasi ratkaisu ei ylläpidon mielen mukaan ole lopulta tarpeellinen.

Hmm.. mikäköhän näistä kaikista persuteluista oli se mitä en tajunnut? Vastasiko joku tuohon kysymykseeni mitä haittaa tai onko joltakin pois, jos moinen suljettu osio tänne syntyy. Eikö missään perustelujen sisällössä ole kateutta havaittavissa:

Iqhmael:

• Miksi kyseisen osion pitäisi olla suljettu osalta käyttäjiä? Siksikö, että se olisi sinun temmellyskenttäsi, johon sinä voisit valita ketkä kirjoittavat ja ketkä eivät? Jos joku kritisoi sinun näkökulmaasi tai lähestymistapaasi, niin se on morjens siltä foorumin osiolta.
  • Täällä on jo sinun toimesta luotu oma keskustelualue valmentajille ja valmennukselle, johon sitten on ympätty keskustelu myös psyykkisen valmentamisen aiheista; eikö tuo ole riittävä alueena käydä tästä aiheesta keskustelua? Jos sinne eivät aiheesta kiinnostuneet löydä, niin miksi löytäisivät suljetulle alueelle? Ilmeisesti aiot siellä tarjota myös psykoterapiaa, kun siellä kerran käsiteltäisiin mahdollisesti vaikeitakin asioita. Ei taida kuulua tämän foorumille moinen.
  • Mikä tämä "määräaikainen" oikein on? Jokin kokeilu? Sama kuin edellisessä, eli aiheen tiimoilta on jo pirstaloituneena lukemattomia eri aloituksia, eivätkö ne riitä aiheesta keskusteluun?
  • Paitsio.com-keskustelufoorumin pitäisi palvella mielestäni yhtäläisesti kaikkia sitä käyttäviä. Kehitysehdotuksesi jälkeen niin ei ole. Haluat suljettuja osioita foorumille, mutta et ole valmis harkitsemaan agendallesi muita saatavilla olevia vaihtoehtoja... hmm... Ehkäpä sinun olisi kehityttävä kehityksen mukana ja harkita myös muita kanavia agendasi eteenpäin viemiseksi.

Sinun Jahnny. Lainailen omin sanoin hieman mukaillen tai mahdollisimman suoraan, mutta voit toki tarkentaa, jos koet minun lukeneen/tulkinneen väärin. Kaikki alla olevat tekstit liittyvät minun suljetun ryhmän perustamista kritisoiviin tai ´kehittäviin´ ideoihisi tai sanoihisi:

"Ei ole mahdollista palstan toiminnan puitteissa".

"Keskusteluni eivät ole olleet mitään hittejä"

"Omalla nimellään salassa kirjoittamista"

"Voisin tehdä sen toisaalla", "luoda oman foorumin" , "tehdä skypessä suljetus ryhmän".

Sit tulee Jahnny se sun lista, kuinka otsikoitani voisi järjestellä järkevämmin ja lopettaa lähes niiden käytön, joka liittyi suljettuihin ryhmiin miten? Perustelusi vielä olivat hauskat, että foorumi nyt menisi minun tekstieni takia kyykkyyn. Pakko kysyä, oletko itse lukenut omia tekstejäsi? Ei noilla minun näkökulmasta ole muuta tekemista suljettujen ryhmien kanssa kuin ärtymyksesi minun touhua kohtaan täällä. Perustelut tähän saakka ovat ihan huttua ja äijä vaahtoo jostain etten ymmärrä lukemaani. Toi on sitä olkiukko menoa, kiinnitetään asia asian viereen ja aletaan sitä  vieresitä asiaa sitten ratkomaan. Olet hyvin ärsyttävä.

Yks suora lainaus sinulta Jahnny:

"Kyse ei ole pelkästään vastustamisesta. Meidän vastauksemme ei välttämättä ole pelkkää kieltävää, vaikka sinä sen niin aina koetkin. Omassa mielessäni ainakin näen sekä miinukset että plussat, mutta toinen vei järkevyydellään voiton. Ehdotin myös, että miten tällainen toiminta sitten voitaisiin toteuttaa – eli en todellakaan ole väittänyt olevani tätä vastaan."

Sana ´vastustus´ pitää vissiin sisällään jo olennaisen. Huomaatko tekstisi ristiriitaisuuden? "Ei ole pelkkää vastustamista." ja sit lopussa "..en todellakaan ole väittänyt olevani tätä vastaan". Ristiriitainen viestintäsi paljastaa aggressiosi minua kohtaan, väitä mitä haluat. se näkyy rivien välissä tai itse asiasssa riveillä. Minun ei tarvitse yleensä erotella sitä, mutta olet olevinasi niin hyvätahon lähettiläs ja kerrot minulle vain hyviä kehitysideoita, etkä tietenkään vinoile laisinkaan.. Viestiesi asiasisältö on aika heikosti suljettujen ryhmien pitämiseen liittyvää, perusteltua faktaa. Faktaa ei nimeksikään ja niitä pyytämiäni perusteluja haitoista en ole nähnyt tekstissäsi, vaikka vaivauduin lukemaan kirjoittamasi uudestaan läpi.

Tässä taas lainaus Jahnny kirjoituksistasi:

"Täällä ei ole vain minä, tai sinä, vaan puhutaan meistä – koko keskustelufoorumista, joka vaatii kompromisseja. Jonkinlaiseksi tällaiseksi voidaan jo kutsua, että valmennus sai oman osionsa, eli vastaan ollaan tultu jo aikaisemminkin"

Anteeksi mitä??? Minua on tultu vastaan jo aikaisemminkin. Ikään kuin tuo olisi ollut joku pakon sanelema juttu. Itse ehdotin moista ja ylläpito innostui ideasta. Onko sinua tultu myös vastaan, kun täällä taitaa olla joitakin osioita myös sinun kehitysideoidesi pohjalta luotu? En ihan ymmärrä miten minua on tultu vastaan? Jos tämä ei olisi toteutunut, juttelisin toden näköisesti muissa ketjuissa samoista asioista. On ehkä selkeämpää luoda valmennukselle oma osionsa, kuten tuolla ff2:lla oli/on ja sieltä ideani tänne heitin. Luulin aluksi että täällä olisi paljon myös valmennuksesta kiinnostuneita tai siitä keskustelua heittäviä. Olin väärässä. Nyt yritän kehittää hommaa aktiivisemmaksi jatkojalostamalla sitä. Tuo suljettu osio on toistaiseksi vain mielessäni oleva uusi tapa hyödyntää foorumin mahdollisuuksia. Sen tarkoitus on herätellä ja tarjota mahdollisuus valmennukselle keskustella enemmän ja psyykkisestä puolesta etenkin. Ja toki tuoda uusia ihmisiä foorumille tai lisätä tietoisuutta tämän paikan olemassaolosta.

Tuo psyykkinen puoli on näkemäni ja kokemani mukaan vielä paljon kehitystä vaativa alue kotimaisessa valmennuksessa ja seuratoiminnassa yleensä. esimerkiksi eilen juttelin yhden valmentajan kanssa tästä työstäni. Hän sanoi heti yhden joukkueen hajonneet juuri tällaisen työskentelynkulttuurin puutteen seurauksena. Yksi ikäluokka oli menettänyt ison osan pelaajistaan toisiin seuroihin, koska asioista ei puhuttu suoraan ja ongelmaan ei osattu puuttua oikein keinoin (minun näkökulma tuo viimeinen).

Lainaan Jahnny lisää sinua, sillä haluan osoittaa sinun ikävän tapasi piikitellä ja nostaa itseäsi:

"Kadun jo nyt päätöstäni tulla osalliseksi tätä keskustelua, mutta jos kysymys on, että tulisiko täällä keskustelufoorumilla tehdä joidenkin asioiden eteen jotain, niin eihän tuollaista päätöstä voida tehdä, jos yksikään foorumisteista ei sano omaa mielipidettään. Kuten jo sanoin, niin tässä on kyse koko yhteisöstä ja itse kannan vain oman korteni kekoon. Sinä voit kokea tämän taas hyökkäyksenä, koska et kykene ymmärtämään asiaa toisin, mutta jätä tuo tapa, jolla viet keskustelut henkilökohtaiselle tasolle aivan syyttä ja luot itsestäsi väärinymmärretyn marttyyrin. Kyllä jokainen täällä ymmärtää, että mitä haet sekä kunnioittaa ehdotuksiasi ja mielipiteitäsi, mutta jokin toinen toimintatapa saattaa vain miellyttää muita enemmän. Tästä ei kuulu loukkaantua, mutta jos tämä on väistämätöntä, niin siinä tapauksessa en osaa auttaa, mutta sieltä puolelta saattaa löytyä vastaus."

Olet yhteisen hyvän nimissä minua vastaan. Eiköhän jokainen aikuinen osaa sanoa oman mielipiteensä, jos kokee sille tarvetta. Ainakin jokaisella on siihen mahdollisuus. Ja minä olen marttyyri? Sinähän tuossa yllä olevassa tekstissä teet itsestäsi sen uhrautujan, joka muiden puolesta asettuu minua kanssa keskustelemaan ja kertoo oman mielipiteensä.

En koe olevani väärin ymmärretty. Ja kyllä, mietin usein ja paljon omaa käytöstäni. Sinun tekstin perusteella näyttä että itse et. Tuo että sanot minua marttyyriksi ja itse samassa kappaleessa teet sellaisen itsestäsi on minu näkökulmasta sitä, että et paljon mieti omia puheitasi. Minä en nyt koe asettuvani marttyyrin rooliin. Se että koen tekeväni raskasta työtä kotimaisen jalkapallon hyväksi, voidaan toki nähdä marttyyrin tekona. Itse nautin hommasta ja en koe uhrautuvani. Välillä tiedän työn kuin työn olevan raskasta ja siitä olen mielestäni sinulle jo kertonut. toki ajoittain tulee se olo teidän kanssa keskustellessa, että onko tämä kaikki yrittämiseni sen arvoista, että jaksan. Välillä tuntuu ettei äijät tajua kuinka innostunut olen ja kuinka paljon haluan tätät hommaa kehittää. Välillä tuntuu, että se henkilöitynyt ja parsoonallisia ominaisuuksiani kirjoittajana ruotiva raati on ainoa sisältö, jolla otatte osaa keskusteluun. Se mikä tökkii tässä ketjussa on monien kirjoittajien asenne minua kohtaan. Ollaan olevinaan niin asiallisia, mutta riveiltä löytää helposti tuon oman vitutuksenne ja minun ominaisuuksiksi laitettuja piirteitä, joita näkyy tiedän tekstissä. On niitä piirteitä minussakin 100 varmasti, niitä on meissä jokaisessa, mutta miten ne liittyvät suljetus ryhmän pitämiseen?

Ja mitä en kykene ymmärtämään. Teet minusta vielä ymmärtämättömänkin. Voitko kertoa mitä en ymmärrä? Jos tarkoitat perusteluitasi, niin koen ymmärtäväni ne oikein hyvin, sillä ne ovat erittäin heppoisia ja minun näkökulmasta tunteiden väritämiä. Nyt voit taas sanoa, että et viitisi keskustella kanssani, koska jankkaan asioita. Sinun perustelut ovat kaukana faktoista, joten eipä kannata nyt heittää sitä olkiukkoa taas kehiin ja kääntää keskustelua pois suljetuista ryhmistä. Minun persoonalla tai kirjotustyylilläni ei ole mitään tekemistä sen kanssa, voiko suljettu ryhmä olla hyväksi tälle foorumille ja tuoda uusia keskustelijoita tänne. Se mitä niistä haitoista oli puhetta niin en ole saanut yhtään asiallista vastausta kysymykseeni: MITÄ HAITTAA SULJETUSTA RYHMÄSTÄ VOI TÄLLE FOORUMILLE OLLA?

Pakko taas Jahnny lainata sinua, kun olet omasta mielestäsi niin puhtoinen ja minä niin paskainen sormella osoittelija:

"Tuon määritelmän minusta teet vain ja ainoastaan sinä. Ainoa, joka täällä on leimaamassa ketään tietynlaiseksi henkilöksi on vain ja ainoastaan siellä suunnalla. Pyytäisin kiltisti lopettamaan, sillä tuota toisintoa en jaksaisi lukea. Keskustelua ei tarvitsisi aina viedä henkilökohtaiselle tasolle."

Minäkö vain leimaan? Olen tähän mennessä poiminut tuon marttyyriksi leimaamisen ja ymmärtämättömäksi. Toki myös tyylini kirjoittaa on sinulle väärä. Otsikoin väärin ja tekstini on vääränlaista. Vai ovatko nämä kaikki jotain mukavia piirteitä, joilla kehut hyviä puoliani ja autat minua kehittymään?

Yksi mihin monessa kohdin viittaat "perusteluissasi" on tuo, ettei tänne voida suljettua oisiota luoda. Voidaan eli tuohon perusteluusi liittyneet muut paikat, joissa voisin tämän toteuttaa putosivat pois. Suljettu ryhmä on foorumin puitteissa mahdollista toteuttaa. Tuo "ei voida" oli jo alunperin minun kyseenalaistama fakta, koska kävin samaan aikaan keskustelua ylläpidon kanssa ja hän sanoi että se olisi ehkä toteutetavissa 8tai ymmärsin asian tuolloin olevan ehkä mahdollista) ja koska en ollut vielä tuolloin itse varma siitä, heitin avoimen kysymyksen faktasta teidän suuntaan eli tiedättekö varmasti ettei sitä voida perustaa. Olitte kaikki kovin varmoja. Ja kyllä. Nyt kun sain tiedon siitä, että se on mahdollista, olen asiasta teidän kanssa puhunut ja jatkan asian selvittelyä mahdollisesti palloliiton sekä muiden tahojen kanssa. Ensin toki kysyn tuolta yhdeltä psyykkisen tekijältä, olisiko hän kiinnostunut vetämään moista ryhmää kanssani. Tavallaan olen tyytyväinen kun te olitte "faktanne" kanssa väärässä. Toisaalta sillä ei ole mitään arvoa, sillä ryhmän mahdollinen perustaminen ja siinä mukana oleminen vaatii helvetisti minulta työtä ja vie paljon aikaa sekä voimia. Ei tuollaista lähdetä yhtä heppoisesti vetään kuin täällä ´kevyesti´ keskustellen.

Ja pitää toki mainita Iqhmaelille +, kyllä hän ihan aiheesta kyseenalaista ammattitaitoni. Se vain loukkasi, koska hän itse tulee keskusteluun tyylillään ja saa minut ärsyyntymään. Sen jälkeen hän alkaa tökkimään ja osoittelemaan tuota ärtymystäni ja itse aihe unohtuu. Nyt tämäkin keskustelu on hyvä esimerkki. Aggressio tänne ja sit jää itse ulkopuolelle tuijottelemaan, kuinka muut riitelevät. Samalla voi itsensä asettaa kaiken yläpuolelle, likaamatta lainkaan käsiään: "En alennu moiseen, tuo on säälittävää jankkaamista". Ei nuo perustelut ole kovin vakuuttavia hänenkään taholta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Minusta teidän minussa näkemänne ominaisuuden ovat välillä vääriä (liioiteltuja). Välillä teidän minuun kohdistama aggresssio (piikittely tai olkiukko) saa minulta kipakan vastauksen. Tapanne keskustella kanssani on välillä erittäin ärsyttävä, viestinne ristiriitaisuus tökkii ja se että kiillotatte omaa rintakuvaanne ja osoittelette sormella minun virheitäni tai puutteitani... Pitää myös korostaa etten ole täällä tekemässä pyykkistä valmennusta teidän kanssanne. Aino kohta jossa näin olen toiminut on tuo Torresin kanssa käymäni keskustelu.

Se että osoitan kateutta olevan keskustelussa ei ole kenenkään heikkouksien osoittelua. Kateus on osa ihmisyyttä, halusi sitä tai ei. Se että sanoin sinulla Iqhmael sitä olevan mielestäni tässä ´tarinassa´, on puhtaasi minun näkökulmani. Toivottavasti se kateuden osoittaminen ei loukkaa. Minusta siinä on jotain samaa kuin se, että näkisin jonkun tummat hiukset ja sanoisin sen ääneen. Ei sen pitäisi ketään loukata. Minun näkökulmasta tarkasteltuna kateus on yksi tekijä tässä suljetuista ryhmistä keskusteltaessa, sillä perustelut ovat sellaisia, joista itse koen tuon kateuden näkevän..

Taas Jahnny sinua lainaan:

"Esimerkkinä myös Kreikan sarjalle luotu oma alaosio oli kompromissi sen välillä, että pidetäänkö jokainen ketju muun sekalaisen joukossa vai luodaanko suoraan iso pääosio maan sarjalle – kompromissina nähtiin, että oma osio on tarpeellinen, mutta alaosio muun maailman alapuolella riittää. Näistä ollaan myös päästy yhteiseen lopputulemaan yhteisönä – ei yhden henkilön päätösvallan takia."

Ei tässä ole minun päätösvallasta kyse. Tällä kehitysehdotuksellani ei ole mitään tekemistä minun päätösvallan kanssa. Keskustelua ja palstaa ylläpitävä taho on se joka täällä määrää loppupeleissä kaikesta ja tekee kaikki tarvittavat päätökset. Tämän suhteen asia on minulle hyvin selvä, mutta sinulle ei taida. Vaikka sinä ja miljoona muuta käyttäjää täällä haluaisitte tänne jonkun osion, ei ylläpidosta vastaavalla ole mitään velvollisuuksia sitä toteuttaa. Pässinlihaa..

Taas sinua lainaamassa:

"Se taas, että tällä keskustelufoorumilla et ole vielä kyennyt ajoittain joidenkin henkilöiden kanssa pysymään keskustelussa ja näet tuon vain mussuttamisena, niin ehkä kertoo myös itsestäsi enemmän keskustelijana. Ei vain ja ainoastaan meistä. Mitä näitä lukuisia keskusteluja olen lukenut, niin ne asiattomattomimmat kommentit ovat kylläkin tulleet toisesta suusta."

Itse koet oelvasi aina asialinjalla? Uhraudut muiden vuoksi ja puhut vain ja ainoastaan aiheesta? Minun silmäni ovat tässä yllä jo kiinnittäneet huomion aivan muihin seikkoihin, Pidätkö oikeasti itseäsi asiassa pysyvänä keskustelijana? Sinä taisit olla se joka tässäkin ketjussa ensimmäisenä oli kääntämässä aiheen ihan toisaalle.. ne otsikot. Sen jälkeen olet ahkerasti osoitellut minun ymmärtämättömyyttä ja rooliani marttyyrinä. On tuo ehkä sinun mielestä asiallista, mutta minusta se ei tunnu tai näytä siltä. Sit ihmettelet ja päivittelet ku vedän herneen nenään ja sanon suoraan. Jep jep !

Ja toki olet Jahnnty se sädekehä pään päällä:

"Jos nyt yhtään kiinnitit huomiota, niin otin huomioon kyllä tämän ehdotuksesti, mutta koska puhuttiin valmennusosioista näin muutenkin, niin siinä ei voi olla mitään väärää, että ehdotan tässä kaiken sivussa oman ehdotukseni. Tein mielestäni sitä paitsi hyvän työn, kun järjestin nuo asiallisesti kategorioihinsa. Tämä ei ollut hyökkäys, pelkkä avunanto."

Tämä on sarkasmia eli kiitos paljon kun olet niin avulias ja autat minun vajaavaisuuteni kanssa ja järjestelet kirjoituksiasi itseäsi miellyttävään ulkoasuun. Teen tässä samaa, keräämällä sinun puutteita keskustelussamme ja kaivelemalla niitä tähän näkyväksi. Tätä en yleensä alennu tekemään, mutta korpeaa tämä jatkuva mustamaalaaminen. Yleensä minulle riittä kun sanon suoraan sen ketutukseni. Ei tarvitse kaivella toisten paskoja. Nyt teen sitä. En edelleenkään ole niitä persuteluja löytänyt. Tuo hokema on jatkuvasti läsnä: "Ei voi toteuttaa täällä". Missä ne perustelut ovat, joihin viittasit?

Taas sinua lainaamaan Jahnny:

"Itselläni ei ole minkäänlaista ***utusta sinua, sinun materiaaliasi tai muutakaan kohtaan. Tämän olet itse luonut päähäsi, ja olen pahoillani, jos tällainen käsityksen olen epätietoisesti antanut. Kuten sinäkin, niin minäkin yksinkertaisesti pyrin vain parantamaan tätä keskustelufoorumia entisestään. Miten, jos se syy olisikin se? Eikä tällainen sinun kehittämäsi foliohattuteoria kuinka olisin luonut jonkinlaisen salaliiton sinua ja materiaaliasi kohtaan. Olen usein myös todennut, että luen mielelläni psyykkisestä valmennuksesta ja hyviä tekstejä olet kirjoittanutkin, sillä aihetta ei olla täällä vielä aikaisemmin olla näin paljon käsitelty.

Sinulla ei ole mitään vitutusta minua kohtaan, mutta kuten itse sanoit, et ole koko ajan minua vastaan. Olet kuitenkin eli jotain vitutusta on joskus vissiin ollut...  Ja olen luonunt tämän kuvitelman ihan itse  :mrgreen:  Parasta. Leimata hulluksi, joka vain kuvittelee. Et sinnä Jahnny osoittele minua tai mitään nimittele.. ihan hyvyyttäsi vaan moisia päästelet suustasi. Huomaatko itse yhtään, mitä puheesi / tekstisi sisältää? Sinä vain pyrit parantamaan foorumia. Varmasti paljon tätä, mutta tuo minun rääppiminen ei ole kyllä sinun taholtasi aivan asiallista aina, näin voisin kuvittelematta väittää, jonka voi ehkä huomata lukiessaan lainauksiani teksteistäsi.

Tässä lisää sitä ihanuuttasi Jahnny:

"Pyydän kuitenkin vielä loppuun, että pohdit jatkossa useamman kerran viestien sisältöä. Olen saanut aika vahvan käsityksen viesteistäsi, että toimit usein hyvin paljon tunteiden varjolla ja vauhti on välillä reipastakin aalloilla surfatessa (jossa ei ole mitään pahaa, päinvastoin). Tämän takia suosittelen joskus hengähtämään hetkeksi ja katsomaan vielä kerran läpi, että tarkoittaako joku toinen jotain hyvässä vai pahassa mielessä. Sanon aivan suoraan, että en usko sen olevan täällä kaikkien muidenkaan mielestä kovin mukavaa saada tuollaista syytösten täytteistä suorapuheista kohtelua samantien, jos ei lähde täysin samaan rumpukomppiin mukaan, tai hyväksy kenen pitäisi olla täällä se yksi ja ainoa henkilö, joka on oikeassa. Täällä monella on varmasti haluakin osallistua keskusteluun aiheistasi, mutta en usko monenkaan olevan kovin innostunut aloittamaan sitä, kun ovat lukeneet miten ajoittain maalaat toisia henkilöitä tietynlaisiksi ja olet ehkä välillä täysin välinpitämätön muiden ajatuksia, ehdotuksia tai mielipiteitä kohtaan."

Ja minäkö se haluan olla aina oikeassa? En minä ole sinun kirjoituksia täällä ollut korjaamassa, kun eivät miellytä silmää. En minä samaa komppia odota, mutta jotain asiallisempaa perustelua kaipaisin ja vähemmän tuota minun henkilökohtaisia ruotivaa olkiukko toimintaa. Olen sinun toimesta ollut mitään ymmärtämätön, marttyyri, hullu joka vain kuvittelee ja ainoa asiaton keskusteluissa. Ihan hyvä saldo tähän saakka..

Miten olen välinpitämätön tässä ketjussa? En maalaa muita. Kuten tässäkin postissa poimin viestin tunnesisältöä ja osoitan sitä sormella. Onko se maalaamista tietynlaiseksi? Se osoittaa yhden ihmisille ominaisen piirteen läsnöoloa, ei sen kummempaa. Kun esimerkiksi kateus tai viha kielletään, ovat ne olemassa siitä huolimatta.

Tähän sopii lainata sinua Jahnny:

"Kirjoitin tämän kaiken täynnä pelkkää hyvää tarkoitusperää. Et ***uta minua. Lähinnä huvitutat ja hämmästytät. Jos olisi jotain sinua vastaan, niin sanoisin sen aivan suoraan. Sen sijaan kuitenkin pyrin auttamaan ja olemaan osallisena kehittämässä ehdotuksia eteenpäin, koska ainakin vielä olen sillä kannalla Sami, että ajatuksena tämä kaikki on ollut melko tervetullutta."

Kuitenkin sanot olevasi minua vastaan ja leimaat minua, mutta eihän tuo leimaaminen ole millään tavoin vihan sävyttämää, lähinnä näkemääsi "faktaa". Kaunistelet kivasti loppuun asiat täällaisella lopetuksella. Ikään kuin voisit sanoa mitä rahansa ja toimia kuinka tahansa, kunhan viestin lopun ansiosta kaikille jää hyvä kuva sinusta, "se kaunopuheinen Jani". Olen ärtynyt kun käyn läpi tätä sinun "asiallista" vistintääsi ja yritän löytää niitä mainitsemiasi perusteluja, miksei ryhmää voi toteuttaa. Se "fakta" meni jo, ettei sitä voi toteuttaa. Voitko tarkentaa miten olen ymärtänyt väärin? Jossain kohdin oli sitä mieltä että tämä suljettu ryhmä on tervetullut. Se taitaa olla mitä en ymmärrä, kun osoittelet minun henkilökohtaisia puoliani siinä "perustelujen" lomassa. En oikein osaa keskustelella tai otsikoida, menen asiaatomuuksiin ja en ymmärrä asioita, olen vähän hullukin, kun moisia kuvittelen ja aika moinen marttyyri kaikkinensa. Tästä kaikestako pitäisi päätellä, että suljettu ryhmä on tervetullut ja minä kirjoittelijana? Arvostus on vähän kumma käsite, jos väität sen pitävänsä paikkansa sinun suhteessa minuun? Mikä sinusta on huuvittavaa? Se että ensin perusteettomasti tai siis väärin perustein olet kertomassa ettei ryhmää voi luoda tänne ja kaikki muu tuossa tekstissäni yllä.. sekö huvittaa?

Ja muistat mainita ettei kannata ottaa vakavasti. Ei tietenkään. Eihän täällä kukaan muukaan ota. Käyttää aikaansa vaan huvin ja urheilun vuoksi !

Ja Ippe. Aina yhtä asiallinen. Ei minun tekstit kiinnosta, kunhan voi osoitella jotain henkilökohtaisia ominaisuuksiani, joiden annan näkyä. Oikein. Miehen toimintaa. Ei persuteluita. Näkyvä sanallinen aggressio ei ole perustelu mihinkään. Osoittelua kyllä.

Iqhmael jatkaa:

"Tuon ontuvan sarkasmisi jälkeen voit sitten varmaan jossain kohdin kertoa ihan vaikka yksityisviestillä, että missä kohdin minun viestini ovat olleet epäasiallisia. Jään odottelemaan viestiäsi tästä asiasta. Tuosta kateelliseksi leimaamisesta en jaksa enää jauhaa, koska veikkaan, että aika moni muukin tällä foorumilla on jo huomannut, että se on vain keinosi puolustautua kritiikkiä kohtaan, jota et osaa ottaa rakentavasti vastaan.

Huoh! Otetaan vielä kolmannen kerran, josko se omat pointtini sitten aukeaisi. Taisi Jahnny (ei Jani) heittää myös omat argumenttinsa asiasta. Ihan jo tämän ketjun parissa ensimmäisessä postauksessa kirjoitin mielestäni niitä kohtia, joiden vuoksi MINÄ vastaavassa tilanteessa harkitsisin agendalleni jotain toista kanavaa kuin, että tänne lähdettäisiin pystyttämään suljettu keskustelukerho:

• Keskustelufoorumi, jonka tulisi olla kaikille avoin foorumin sääntöjen puitteissa
  • Aiheen tiimoilta on olemassa jo riittävästi viestiketjuja, mikäli aiheesta kiinnostaa keskustella
  • Mikäli tänne aletaan tekemään eristettyjä alueita, niin ei se palvele uusien kirjoittajien tavoittamisessa foorumille, Myöhemmin tarkensin tätä vielä siltä osin, että miksi uudet kirjoittajat löytäisivät suljetulle osiolle, kun ne eivät löydä nyt noita sinun perustamiasi Valmennus ja valmentajat-osion viestiketjujakaan. 
  • Tällaisiin suljettujen ryhmien keskusteluihin tietyn aihepiirin tiimoilta on jo olemassa ihan omat kanavansa esim. muiden yhteisöpalveluiden puolella, jotka varmasti palvelevat sitä tarvitsevaa käyttäjäkuntaa paremmin kuin, että täällä alettaisiin eristämään kirjoitusalueita käyttöoikeuksin (esim. Facebook)"

Se mitä kohtaa puolustaudun on teidän paskan kaatamista niskaani. Nuo esimerkiksi Jahnnyn minussa näkemät ominaiuudet ja niiden osoittelu perusteluiden sijaan, kyllä. Vaadin perusteluita myös teiltä. Perustelunne kaatui eli ryhmä on foorumin puitteissa mahdollista luoda. Enkö mielestäsi perustele asioita? Jos joskus jätän sen tekemättä, kun olemme aiheen vieressä niin pahasti, ei siinä ole mielestäni mitään outoa.

Foorumin tulisi olla avoin. Sehän on avoin. Tuo suljettu puoli on vain yksi uusi ominaisuus, joka helpottaisi valmentajien vaikeaksi kokemista asioista puhumista. En usko että kukaan valmentaja tulisi tänne avoimelle foorumille kertomaan tunteistaan pelaajia ja toisia valmentajia tai seurajohtoa kohtaan. Suljetussa ryhmässä tämä voi alkuun toteutua helpommin. Asiat ovat niin henkilökohtaisia, että niitä on suljetussa ryhmässäkin joskus hiton vaikea jakaa. Voitko kertoa miksi sen pitäis olla kaikin puolin avoin? Mitä haittaa voi suljetus osiosta olla? En ole nähnyt persuteluita, koska väitän niitä olevan vaikea löytää.

On olemassa jo omat kanavansa. Ei ole riittävästi, sillä asia on melko kaukana valmentajien arjesta. Näin olen ymmärtänyt heidän itsensä puheista. Ei tämä ole vain minun omaa mutinaa tai keksintöä tuoda jotain omaa agendaa esille. Mikä tuossa oman alueen eristämisessä on se huono juttu? Kiinnostaisi kuulla.

Jahnny jatkaa:

"Omissa silmissäni tässä on tehty muutenkin hyvin selväksi, että kukaan ei vastusta ajatusta, vaan tukee sitä. Ongelma on vain se, että se ei ole toteutettavissa halutulla tavalla. Ei sen takia, että joku vastustaisi sitä, vaan koska se ei vain ole mahdollista. Eikö tässä voisi vain hyväksyä, tai pikemminkin ymmärtää tätä, ja tyytyä siihen ratkaisuun viidelle henkilölle omistetusta yksityisviestiketjusta, koska se on ainoa mahdollinen tapa toimia näin, jos tämän foorumin on välttävää olla osa sitä."

Kukaan ei vastusta. Kyllä mielestäni tätä on ilmassa ja en nyt väkisinkään miettimällä koe että olisi vain kuvitelmaani. Lue Iqhmaelin tekstit ja ehkä osittain omasikin, jos tuo vastustus sana omassa kirjoituksessasi sinulle mitään tarkoittaa. Kyllä se on osa kirjoituksianne, vaikka siellä tekstissä välillä on mukana myös tuo toinen puoli. Se vastustus on näissä lainauksissa näkyvissä, vai eikö ?

Ja lineker tulee tahdikkaasti mukaan kompaamaan. Bänni ehdotus.. Jep. Ja miltä pohjalta? Teidän vääräksi osoitteutuneen "faktan" pohjalta. Ja minä jankkaan..? Te jankkasitte ja vailla parempaa tietoa. Ehkä teidän olisi pitänyt selvittää asia paremmin, ennen kuin alatte minua yhteisissä tuumin hirteen kiskomaan. Ja muistakaa, ei niin vakavasti !

No, ehkä tämä asia on looppuun käsitelty. Perusteluja teiltä tuskin tulee, miten tämä suljettu ryhmä haittaisi foorumia tai mistä se olisi teiltä pois. Keskustelun alussa se tuntui haittaavan ja olevan etiketin vastaista. Minusta se ei ole sitä ja sen seurauksena tämä homma voi kehittyä. Toivottavasti hampaan kolot voi raapia tyhjäksi, ettei taas seuraavassa ketjussa tarvitse raapia niitä..

-Sami

Nyt en enää oikeastaan osaa valita sanoja muotoilla tekstiäni paremmin, jotta näkisit kolikon kaksi puolta. Olet ilmeisesti tehnyt selvästi päätöksesi, että miten asian näät ja sitä on turha lähteä enää käsittelemään, jonka lisäksi tunnut keskittävän huomiosi aivan epäolennaisiin asioihin tässä keskustelussa.

Lukuisia kertoja olen täällä sanonut, että ajatuksesi on hyvä ja tuen sitä, jos se on toteutettavissa. Se on toteutettavissa, joka onkin jo todettu. Mikä on oma kantani ollut, niin voit aivan vapaasti aloittaa työskentelysi, ja sen voit tehdä esimerkiksi juuri nyt. Tämä ei edes vaadi minkään suljetun osion erillistä luomista, sen valvomista tai muuta, ja lisäksi sen voi toteuttaa tällä foorumilla. Vastaus on tuo viidelle henkilölle omistettu yksityisviestiketju, joka ajaa käytännössä täysin identtisesti saman tarkoituksen, sekä toimisi täysin samalla kuin mikä tahansa muukin salattu ja suljettu osio, joka lisäksi olisi täysin muilta piilossa, mikä tässä nyt se päällimmäisin tarkoitus onkin. Ainoa ero tässä olisi vain se, että ylläpidolta ja moderaattoreilta ei vaadittaisi toimia foorumin muokkaamiseen ja uuden osion valvomiseen. Jos tämän sinun vaatimasi idean hyvät puolet nyt eivät tule kohtaamaan vaadittua työmäärää, niin tarkoitus on vain kertoa, että on olemassa vaihtoehto, jonka voisit huomata olevan täysin yhtälailla loistava ratkaisu – joka olisi toteutettavissa ilman ylimääräistä panosta foorumin ylläpidolta. Se, että kerron vaihtoehdon, niin ei millään tavalla tarkoita, että vastustan yhtäkkiä ideaasi. Kerron siinä vain aivan selvästi, että miten voisit hoitaa toteutuksen täysin samanlailla kuin olet itse sen kuvannut tapahtuvan. Tietenkin, kuten jo pitäisi olla tiedossa, niin minä tai kukaan muukaan täällä ei lopullista päätöstä tee, vaan ylläpito. Sanon vain, jos vastaus tulee olemaan kieltävä, niin vain hyvää hyvyyttä tässä olen kertonut, että ei tarvitse vetää hernettä nenään ja alkaa kertomaan avoimesti kuinka ylläpitokin vastustaa sinua, vaan voit silti tehdä kaiken kuten olet halunnutkin.

Itseasiassa, koska erillisen suljetun osion rakentaminen foorumille ja viidelle henkilölle keskitetty yksityisviestiketju eivät toisistaan toteutuksen puolesta eroa, niin miksi et voisi yrittää toteutusta jo nyt näin? Jos idea osoittautuu onnistuneeksi suuremmissa määrin, niin ylläpidolla on jo vastaus, että työmäärä kohtaisi edun, ja varmaankin olisi mahdollista saada keskusteluun enemmänkin kuin viisi henkilöä, jonka jälkeen voitaisiin tehdä suljettu osio. En ole kylläkään aivan varma, että onko tuo lukumäärä vai sen sijaan ketjun perustaja, vastaanottaja ja viisi muuta vastaanottajaa, joka tekisi osallistujamääräksi seitsemän, mikä tosin ei muuta merkitystä muuta kuin paremmaksi.

Tämän kaiken olen kertonut täällä jo tosin aikaisemminkin, mutta sitä ei taidettu erityisemmin kommentoida. Lienee asian olevan näin vain sen takia, että joku täällä oikeasti uskoi tähän ideana eikä ollut pelkästään vastaan. Eihän tuollaiseen viitsi tuhlata energiaansa. Tässä kuitenkin aikaisempi viestini muutaman vuorokauden takaa:

Jos edut tulevat kohtaamaan vaaditun työmäärän kuten nyt totesit, ja täälläkin on sivussa mainittu, niin hyvä niin ja tuollainen suljettu osio sitten voidaan perustaa. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että aivan saman asian ajaisi se viidelle henkilölle yksityisen viestiketjun aloittaminen eikä ylläpidon toimesta tulisi luoda foorumille yhtä uutta osiota eri säännöksineen. Ideana hyvä, mutta voi hyvin miettiä, että onko tämä kaikki vaiva sen arvoista, kun joudutaan valvomaan yhtä uutta osiota, pitämään huoli, että jokaisella valitsemallasi käyttäjällä on aina tuonne oikeudet osallistua keskusteluun muilta salassa, ja niin edelleen. Sen sijaan, kun vain aloittaisit uuden viestiketjun kutsuttujen käyttäjiesi kanssa, niin se olisi yksityinen ja nimenomaan täysin salassa muilta – ja kaiken lisäksi se olisi toteutettavissa esimerkiksi samantien. Tuollainen yksityisviestiketju on myös toiminnaltaan aivan yhtälailla samanlainen kuin esimerkiksi tällainen erillinen julkinen ketju foorumin puolella, mihin kirjoitamme nyt, tai sellainen suljettu osio ketjuineen, mitä olet nyt sattunut visioimaan. Se ei vain vaatisi ylläpidolta minkäänlaisia toimia muuttaa foorumin rakennetta, aikaa valvoa tai aikaa sen kontrolloimiseen. Mainittakoon, että tuollainen suljettu osio luonnollisesti vaatisi myös sitä kontrolloimista sekä valvomista ja tämä ei enää tarkoittaisi salaista tai suljettua keskustelua, sillä moderaattoreilla on velvollisuus toimia tuollakin. Sen sijaan yksityisessä viestiketjussa saisi toimia täysin vapaasti sinun ajatusten ehdoilla ja toteuttaa tätä ideaa. Sanoinko jo, että se on käytännössä toiminnaltaan aivan samanlainen kuin normaali viestiketju, mutta toteutettavissa esimerkiksi juuri nyt ja ei vaatisi ylläpidolta ylimääräistä työtä?

Ihmettelen vain, että otit tuon ehdotuksena aluksi avoimena vastaan, mutta kun se ja ajatuksesi taustalla sai tuen, niin unohdit sen olevan alkuunkaan hyvä ajatus ja sitten päästiin takaisin pyytämään sitä, mitä aluksikin oli tarkoitus vaatia. Tietysti, jos ylläpito tämän lopulta hyväksyy ja alkaa tekemään työtä asian toteuttamisen eteen, niin hyvä asia näin ja kaikki tuki toiminnalle jatkossa. Olen vain totenut, että täällä on ollut jo olemassa oikeastaan identtinen vaihtoehto, jolle itsekin annoit jo aikaisemmin hyväksyntäsi – ja sekä helpottaisi ylläpidon toimintaa että nopeuttaisi sinun toiminnan aloittamistasi.

Kerron vielä ystävällisesti ohjeet, josta voit katsoa ja yllättyä positiivisesti, että tuo olisi aivan sama asia kuin erikseen rakennettu osio, mutta myös täysin salassa:

- Foorumisivuston oikeassa yläkulmassa on linkki profiiliisi, jonka lisäksi pääset kirjekuoresta myös suoraan osioon "Viestitoiminto  → Minun keskusteluni".

- Voit avata uuden suljetun ryhmäkeskustelun valitsemalla kohdan "Kirjoita uusi".

- Tässä kohtaa voit seuraavaksi kutsua nimimerkillä nämä haluamasi henkilöt suljettuun ryhmäkeskusteluun ja antaa tälle keskustelulle nimeksi aiheen, jota se käsittelee.

- Kirjoitat viestisi aivan normaalisti kuten muuallakin foorumilla toimitaan ketjujen kanssa.

- Avaamasi yksityiset suljetut ryhmäkeskustelut ovat löydettävissä jatkossakin tuolta sinun viesteistäsi ja voit harrastaa tyytyväisenä toimintaasi foorumilla – ja tämä ei vaatinut ylimääräistä työntekoa itse foorumin ylläpidolta tai moderaattoreilta.

- Lisäksi kirjekuoreen tulee punainen näkyvä ilmoitus aina, kun olet saanut vastauksen suljettuun ryhmäkeskusteluun. Itseasiassa tämän keskustelun seuraaminen uusien vastauksien saapuessa on pykälän helpompaa kuin muissa ketjuissa.

- Kun toiminta on jatkunut jonkin aikaa, niin voit kertoa niin sanotun raporttisi ylläpidolle, jonka perusteella voidaan tehdä päätös, että olisiko kokonaisen suljetun osion erillinen luominen jo tarpeellista, koska ideallesi löytyisi osallistujien puolesta tukea jo useidenkin henkilöiden puolesta ja tämä edeltävä viidestä seitsemään olevan henkilön rajattu määrä alkaisi käydä liian suppeaksi.

Ehkä teidän olisi pitänyt selvittää asia paremmin, ennen kuin alatte minua yhteisissä tuumin hirteen kiskomaan. Ja muistakaa, ei niin vakavasti !

Spontaanin naurahduksen sai aikaiseksi viimeistään tämä kohta edellisestä viestistäsi. En suostu paljastamaan, että mitä muita reaktioita kasvoiltani olisi ollut luettavissa, vai oliko lainkaan. Jokainen voi tuolle uhrata itse muutaman minuutin ja siinä samalla vain kuvitella. Ajankohdaksi ehdotan kello kahdeksan illalla, ei aamulla, sillä popcornit ovat helpompi pitää sisällä kuin aamukahvi.

Voisiko ippe, Mati, Maz tai sitten kuka tahansa tosiaan laittaa tätä ketjua jo lukkoon? Vastaukset ovat saatu, ja jos ne ei Samia nyt miellytä sekä yläpuolella oleva viimeinen ehdotus mukaanlukien, niin tällä ketjulla ei ole mitään merkitystä olla enää kaikille avoimena, kun keskustelussa ollaan menty jo henkilökohtaiselle tasolle, mikä ei lisäksi sisältönsä puolesta tarjoa yhdellekään henkilölle mitään. Eiköhän tässä ole jokainen saanut jo täysin riittävän kuvan, että mistä suunnasta täällä ne kellot soi, soiko ne lainkaan, ja jos soivat, niin tarvitseeko niiden enää antaa soida.

Tässä on myös tehty jo täysin selväksi, että keskustelua voi jatkaa ylläpidon kanssa esimerkiksi sähköpostitse, sillä he tekevät sen lopullisen päätöksen. Jos päätös on kieltävä, niin Samilla on käytettävissä täysin toimiva vaihtoehto, jonka voi toteuttaa jo nyt. Jos tuo sitten osoittautuu todistetusti onnistuneeksi, niin voi sitten palata jälleen ehdotukseensa ja pohtia sitä ylläpidon kanssa.

Samilla on käsissään hyvät palaset, joilla toimia. Herättäköön idean toteutukseen asti, koska kiinnostaisi tietääkin, että millainen vastaanotto sillä olisi. Jos tulos on suuresti positiivinen, niin harkitaan ylläpidon toimesta sitten sitä erikseen luodun suljetun osion tarpeellisuutta uudelleen.

Ehkä tänne sitten saataisiinkin muutama uusi keskustelija, ehkä aktiivinenkin. Ehkä ei yhtäkään, kun tulevat lukemaan tämän ketjun sisällön ja alkavat näkemään asioita tietyistä näkökulmista. No, toivotaan parasta.

Ei muuta kuin työn iloa, niin Samille kuin ylläpidollekin. Ei ole varmaan aivan helppoa hupia, vaikka varmasti on nauraakin saanut. Ottakaa ohjat ja katsotaan sitten myöhemmin, että miten lopulta kävi.

Voiko ketjun laittaa lukkoon, jaa miksi?

Viiden hengen ryhmä ei ole se mitä nyt haetaan. En jaksa nähdä vaivaa vain viiden hengen ryhmän vuoksi, koska työmäärä sen kasaamiseen on lähes sama kuin 20 hengen ryhmän suhteen. 20 hengen ryhmä on rikas keskustelultaan, sillä mielipiteitä ja näkökulmia on paljon enemmän kuin viiden hengen ryhmässä. Viiden hengen ryhmä on erittäin pieni ryhmäksi.. pienryhmä. Ei aja tarkoitusta.

Kellot soivat, jep jep. Taas hieno kielikuva, mutta mitään sanottavaa sinulla ei ole, vaikka osoitin sinulle sen ettei mitään perusteluita ole herunut ja ne asiattomat tai ristiriitaiset viestisi ovat välillä vähän heikkoja. Tarkoitus ei edelleekään ole luoda mitään viiden hengen ryhmää.

Koetko kaiken kirjottamasi olleen asiallista minun suuntaa?

Vienkö keskustelua toisaalle sinun haluamastasi ? Et itse uskalla ottaa vastuuta edes ensimmäisen viestisi sisällöstä, jossa itse heti alkuun ohjailit keskustelua ihan muuaalle näistä suljetuista ryhmistä ja nyt olet minua ojentamassa siitä. Olet aika uskomaton Jani.. Minä osoitin vain kuin ristiriitaisia viestisi ovat ja mitä siellä taustalla voi olla havaittavissa. Vähättelyä ja aliarvioimista, sekä oman oikean linjan vetoa. Ja minä puhun puuta heinää? Jaa a.

Suljetusta ryhmästä itse avasin ketjun, mutta jonkun piti siitä ryhtyä mouhuamaan ja olemaan varma ettei voi sellaista luoda isommalle porukalle ja perustella ihmeellisin; "Näin on aina ollut keskustelufoorumilla niin se pitää olla siksi edelleen näin". Ei minusta kovin vahvaa perustelua puoleta tai vastaaan. Ja huomaa Jani, en puhu vain sinusta tai sinun kommenteista. SInun ristiriitoja osoitin myös ja nostin esille oman epäasiallisen tapasi tuolla keskusteluun "auttamalla" minua otsikoinnissa ja muiden asioiden korjailussa. Aivan epäasiallista, vai eikö mielestäsi?

Taitaa olla käytössä suljettuja osioita monillakin foorumeilla, jonne kaikilla ei ole asiaa.. Ei tämä taida mikään uusi keksintö olla tai niin harvinainen.

Joo ja olet toki sanonut että hienoa kun voi Sami rakentaa oman suljetun ryhmänsä. Eipä siinä mitään, mutta on viestiesi sisältö ollut paljon muutakin. Mies hyvä, se kokonaisuus, se kokonaisuus. Myönnät ja otat puhheksi vain ne hyvät heittosi. Asiaton puheesi tai huomauttelusi, sekä aiheesta poikkeaminen on vähän sivuseikka...vai? jso huomaat näen sen kolikon toisen puolen, mutta näetkö sinä oman kolikkosi toisen puolen?

Minusta on hyvä että voi olla eri mieltä ja viedä tilanteen loppuun saakka. En koe kovin henkilökohtaisesti hyökänneeni sinua vastaan. Jotkin kommenttisi ovat vain saaneet pientä ketutusta aikaiseksi ja olen niihin vastannut. Olenko nimitellyt sinua hulluksi, joka kuvittelee asioita? Se että otin sinun marttyyriasenteesi esille, oli omiaan sinun kommenttien perään, koska samassa kappaleessa syytit minua siitä ja kuitenkin itse olit juuri se ryhmän puolesta uhrautuja.

Mati. Kylllä tuo omien sanojen pakoilu ärsyttää Janin teksteissä. Mutta ei se nyt ihan ydinpommi ole. Luin vain tekstejä uudestaan läpi, koska en kuulemma tähän saakka ole ymmärtänyt viestejä tai niiden sisältöä. Kyllä koen ymmärtäneeni. Viesteissä on yksi osa hyväksyntää ja samalla osuus sitä toista puolta. Sitä yritin tehdä hieman näkyväksi, kun täällä ihmetellään ärtymystäni. Ei se kaikki nouse vain omasta lapsuudestani ;)

Se miten suhtautuminen minuun näkyy tässä ketjussa myös on se, että minun viestien sisältöön takerrutaan helposti, mutta muiden minulle kommentoineiden sisöllöt jätetään rauhaan. Onko Iqhmaelin viestien sisältö asiallista perustelua? Mielestäni ei. Kun otan esille suljettujen ryhmien pitämisen niin perusteiksi miksei sovi tänne tulee ihmeellistä tekstiä joka ei kerro yhtään mistään mitään, mitä haittaa suljetusta ryhmästä olisi palstalle. Lopuksi myös hän päätti tarttua viimeiseen oljenkorteen ja todeta ettei moisia voi täällä pitää..

Se mitä voin sanoa on, että suljettu ryhmä herättää aina kateutta. Se perustuu varhaisiin juttuihin ja vanha kreikkalainen taru taitaa olla siitä paras esimerkki :)

Ja ei niin vakavasti. Keskustelua yhtä kaikki !

-Sami

Sami voisi säästää omaa energiaansa ja nyt kasata sen listan nimiä moderaattoreille, niin selkenisi sekin, että onko järkeä lähteä uutta suljettua ryhmää perustamaan vai ajaisiko nuo Samin jo olemassa olevat keskustelut aiheesta saman asian. 

Se miten suhtautuminen minuun näkyy tässä ketjussa myös on se, että minun viestien sisältöön takerrutaan helposti, mutta muiden minulle kommentoineiden sisöllöt jätetään rauhaan. Onko Iqhmaelin viestien sisältö asiallista perustelua? Mielestäni ei. Kun otan esille suljettujen ryhmien pitämisen niin perusteiksi miksei sovi tänne tulee ihmeellistä tekstiä joka ei kerro yhtään mistään mitään, mitä haittaa suljetusta ryhmästä olisi palstalle. Lopuksi myös hän päätti tarttua viimeiseen oljenkorteen ja todeta ettei moisia voi täällä pitää..

Perustele miksei minun viestien sisältö ole asiallista perustelua. Itseasiassa en ole kyllä saanut sinultakaan ensimmäistäkään järkiperäistä perustelua sille miksi tällainen sinun kertomasti mukainen suljettu ryhmä täällä pitäisi olla. Terapiaistunnot voi mielestäni pitää aivan jossain muualla kuin internetissä. 

Ja totesinko tosiaan lopuksi, että "moisia ei voi täällä pitää"?? Mielestäni en, vaan kuten alta voit lukea, niin sanoin, että "olen saanut sen käsityksen, että tällä hetkellä ei ole mahdollista tehdä suljettua ryhmää". Tämä perustui puhtaasti moderaattoreiden antamaan informaatioon asiasta. Maz totesi myöhemmin, että kyllä se mahdollista on joten käsitykseni asiasta on korjattu sitä myöten. 

Itse siis olen saanut sen käsityksen, että tällä hetkellä ei ole mahdollista tehdä suljettua ryhmää vaan ainoastaan käydä 5 henkilön kesken yksityisviestein ryhmäkeskustelua. Mikäli tänne haluttaisiin ominaisuus, joka mahdollistaisi suljettujen ryhmien muodostamisen siten, että ryhmiin olisi määriteltävissä käyttöoikeudet halutuille henkilöille, niin tämä vaatisi sitten erikseen työtä foorumin softaan tms.  Kuten Sami aiemmin totesi, niin "Ylläpito joutuu miettimään, onko mahdolliset edut moisesta ryhmästä suuremmat kuin siihen panostettava työmäärä" ja toisaalta Sami myös totesi, että "Puitteet pitää olla kunnossa aina alussa ja huolella. Eli ryhmä pitää olla olemassa, enen kuin sitä voi markkinoida". Eli kaikki pitäisi olla valmiina vaikkei edes voida arvioida oikeasti niitä hyötyjä tai haittoja.

Edelleenkään ole mitään varmuutta tuleeko tänne edes kukaan lopulta keskustelemaan suljettuun ryhmään. Täällä on Samin haluamille keskusteluille jo oma osionsa, mutta edelleen siellä keskustelee vain kourallinen ihmisiä (jos niinkään paljon), eli aihepiiri ei ole tavoittanut julkiseen keskusteluun haluavia tai sitten sitä ei ole edes yritetty markkinoida.  Sami voisikin ihan ensiksi tehdä vaikka kyselykierroksen ja kerätä listan henkilöistä, jotka olisivat sitoutuneet hyödyntämään tuota kyseistä suljettua osiota nimenomaan täällä mainitussa tarkoituksessa. Sitten listan voisi toimittaa Webmasterilla (ja moderaattoreille), jonka jälkeen kyseiset tahot voisivat pohtia, että onko suljetulle ryhmälle tosiaan tarvetta. Mikäli halukkaita keskustelijoita on alle 5, niin yksityinen viestiketju ajaa asiansa. Mikäli yli 5 niin sitten asia on herran (=Webmaster) hallussa. 

Edit. Ja tämä kaikki keskustelu olisi vältetty, jos Sami olisi vain luonut Facebookiin tunnukset ja tehnyt sinne aiheen tiimoilta "closed group" ja kutsunut sinne haluamansa henkilöt mukaan. Siellä kuitenkin reaaliaikainen keskustelu olisi mahdollista ja helpompaa kuin tällaisella ei-reaaliaikaiseen viestintään tarkoitetulla keskustelufoorumilla, johon pitäisi vielä rakentaa uusi ominaisuus "from the scratch". ;) 

Itse en jaksa enää jauhaa tästä, koska mielipiteet (ja perustelut) puolin ja toisin on kuultu jo niin monesti. 

pmg28.jpg