Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Parasta kahvia !

Recommended Posts

Terve.

Juon kahvia pari kuppia päivässä ja opettamassa ollessani pannullisen päivässä. Tässä vuosien aikana on käynyt niin, että olen saanut jostain aivan käsitämättömän hyvää kahvia, siis maku oli aivan taivaallinen. Kyselin tietysti aina, mitä kahvia se oli ja usein sain saman vastauksen Juhla Mokkaa. Joskus se oli myös muuta. Usein se ei maistunut kovin hyvältä, mutta joskus maku hiveli aisteja huolella. Kesti vuosia löytää tuo hyvän kahvin salaisuus. En sitä sen kummemmin selvitellyt, mutta duunissa joskus oli kahvi seissyt päivän pannussa ja sen tuoksu oli jo aivan törkeen hyvä ! Hörppäsin siitä kupillisen ja tajusin, että tuo pitkään pannussa seissyt kahvi, jota moni inhoaa, on aivan helvetin hyvää !! Nykyään jos keitän kahvit, teen pari kupillista. Toisen juon heti pudottua ja toisen jätän seisomaan pannuun tunniksi tai jos voi niin kahdeksi. Aivan älyttömän hyvä tuoksu ja maku !!!!

Mitä kahville tapahtuu, sitä en ole sen kummemmin selvitellyt. Järjellä ajatellen se paahtuu huolella. Ei se varmaan pala, koska levyn lämpötila ei ole niin älytön. Maku nousee esille ja pääsee fiilistelemään  :horny:

Terve.

Juon kahvia pari kuppia päivässä ja opettamassa ollessani pannullisen päivässä. Tässä vuosien aikana on käynyt niin, että olen saanut jostain aivan käsitämättömän hyvää kahvia, siis maku oli aivan taivaallinen. Kyselin tietysti aina, mitä kahvia se oli ja usein sain saman vastauksen Juhla Mokkaa. Joskus se oli myös muuta. Usein se ei maistunut kovin hyvältä, mutta joskus maku hiveli aisteja huolella. Kesti vuosia löytää tuo hyvän kahvin salaisuus. En sitä sen kummemmin selvitellyt, mutta duunissa joskus oli kahvi seissyt päivän pannussa ja sen tuoksu oli jo aivan törkeen hyvä ! Hörppäsin siitä kupillisen ja tajusin, että tuo pitkään pannussa seissyt kahvi, jota moni inhoaa, on aivan helvetin hyvää !! Nykyään jos keitän kahvit, teen pari kupillista. Toisen juon heti pudottua ja toisen jätän seisomaan pannuun tunniksi tai jos voi niin kahdeksi. Aivan älyttömän hyvä tuoksu ja maku !!!!

Mitä kahville tapahtuu, sitä en ole sen kummemmin selvitellyt. Järjellä ajatellen se paahtuu huolella. Ei se varmaan pala, koska levyn lämpötila ei ole niin älytön. Maku nousee esille ja pääsee fiilistelemään  :horny:

Liekkö pitkään pannussa "seissyt" kahvi tosiaan paahtuisi hieman, jolloin siihen tulee huomattavasti voimakkaampi maku samalla, kun neste höyrystyy kuumalla pannun liedellä pois. Suosittelen testaamaan tummia ja paahtuneempia kahvilaatuja, sillä Juhla Mokkahan on vaaleapaahtoinen. Omasta mielestäni Juhla Mokka maistuu aika kitkerälle enkä juurikaan pidä sen mausta, mutta toiset tuntuisi tykkäävän kovastikin kyseisestä merkistä. Suodatinjauhatuksissa ostan nykyisin oikeastaan vain Robert Nordqvistin kahveja, joita näyttäisi löytyvän melkein joka kaupan hyllyltä ainakin muutamaa eri laatua sekä vaaleana että tummana. Välillä sitten taas tykkään viikonloppuisin hifistellä, eli jauhan itse papuni ja teen esim. pressopannulla kahvin, jolloin kahvipavun rasva tulee kahviin mukaan eikä jää suodatinpusiin, jolloin maku on taas hieman täyteläisempi.

Itse en hifistele, himasta löytyy vain mutteripannu ja käytän valmiiksi jauhettua kahvia. Mutta hyvää tulee! Parasta tietty viikonloppuisin rauhallinen kahvihetki paperihesarin kera.

Toki sitten esim. Italian reissujen yksi parhaista anneista on todella hyvä kahvi.

Oon kokeillu tummapaahtoisia, ei oo toiminut. Oon kokeillu vasta jauhettuja ja ties sun mitä, ei oo toiminut. Perkolaattori on ollut ja mutteripannu napottaa hellalla, ei oo mikään samaa, ku pitkään pannussa seisonut herkku  :horny:  Nam Nam !! 

Ootteko kokeilleet? Vesi valuu jo suupielissä, kun miettii tuota tuoksua...  :lick:  :horny:  :drunk1:  :wub:

Kokeilkaa joku ! Olis kiva kuulla joltain muultakin kahvinsa mustana juovalta, mitä tuumailee tuosta kaffe á la Samista? Keitä sumpit ja jätä odottamaan se.. parin timman kuluttua herkku on syntynyt ja tuoksusta voi jo aistia sen hienoisen vivahduksen tulevasta mausta. Josku se on ollut toki liian pitkään ja maku on jo mennyt jo mauttomuuden puolelle. Jokin muuttuu koostumuksessa ja tuo hieno aromi katoaa?

Kokeilkaa joku ! Olis kiva kuulla joltain muultakin kahvinsa mustana juovalta, mitä tuumailee tuosta kaffe á la Samista? Keitä sumpit ja jätä odottamaan se.. parin timman kuluttua herkku on syntynyt ja tuoksusta voi jo aistia sen hienoisen vivahduksen tulevasta mausta. Josku se on ollut toki liian pitkään ja maku on jo mennyt jo mauttomuuden puolelle. Jokin muuttuu koostumuksessa ja tuo hieno aromi katoaa?

Tuosta, et kahvi seissyt pannussa kauan, niin ainakin itselle tulee ihan tolkuton närästys. Maha ei tykkää, ei sitten yhtään. Maku toki hyvä.

Hei !! Nyt olen löytänyt yhden lisää, joka nauttii myös aamukahvinsa vanhana  :mrgreen:

Olin yks ilta Mäkissä hakemassa iltakahvia ja myyjä meinas tarjota pitkään pannussa seiseen tilalle tuoreempaa kahvia, onneksi ennätin väliin ja sain haluamaani. Sanoi myyjälle että tuo jonkun tunnin seissyt kahvi on parasta kahvia ja hän sanoi samaa. Hän kertoi aamulla odotavansa tunnin kahvin putoamisen jälkeen. ei tiennyt mistä hyvä maku johtuu, mutta parkkihapoista höpisi. Selvitys työ jatkuu, hitaasti mutta varmasti.

-Sami