Jump to content
Sami Paakkanen

Lehdestä luettua ja sen psyykkinen ulottuvuus

Recommended Posts

Terve

Sain yhdeltä jalkapallosta pitävältä valmentajalta leikkeen Helsingin Sanomista (26.3.2017). Ari Virtasen kirjoittama teksti jalkapallostamme, rakkaan maajoukkueemme syöttöjä käsittelevää settiä.

Hän kiinnitti jutussa huomion syöttöjen huonoon laatuun, jota myös maalivahtimme oli jonkun pelin jälkeen ruotinut. Jutussa ei sinänsä mitään vikaa, mutta se ei oikein johda mihinkään. Olen itse nähnyt saman peleissä, kuten tässä viimeisessä harjoituspelissä, kirosin syöttöjen heikkoa laatua kaverilleni.

Katsokaapa seuraavan kerran puoliajalla tapahtuvien syöttöjen laatua, niiden lämmittelemässä olevien. Minusta siellä näkyy jotain joka pelissä on poissa. Pallottelevia ja ilman painetta lämmitteleviä / potkivia pelaajia seuratessa silmä lepää. Syötön laatu on suurimmassa osassa syöttöjä aivan jotain muuta kuin pelissä. Mielestäni tämän olen huomannut ja ajattelen sen johtuvan pelin tuoman lisäpaineen alaisuudessa pelaavan pelaajan huonosta psyykkisestä kyvystä nauttia pelistä ja pelata paineen alla ja keskittymiskyvyn rajallisesta käytöstä. Tämä olisi jälleen saatettavissa kuntoon laadukkaalla psyykkisellä valmennuksella, mutta kun ei...

Jaa viesti

Tämän päivän Helsingin Sanomissa oli juttu Klubin touhuista. Hyvä kirjoitus ja täytyy sanoa että kuulosti helvetin hyvältä ! Klubi vie tän kauden mennen tullen, jos jutun alla oleva totuus on lähelläkään juttua.

Ryhmädynamiikan ilmiöt ovat silti varmasti vielä tekemisen tasolla eli sattuman kauppaa ja varmasti pitkälle Espanjan miehen harteilla. Näin lehden jutusta tulkitsin. Tekijöitä ei varmasti ole palkattu seuraan vielä ja luottavat jonkun mutuun. Oli hiton mukavan kuulonen juttu kuitenkin. Mä näkisin et Klubi tarjoilee viihdyttävää fudista tän kauden, jos pelaavat uusilla opeilla. Taidan rymistellä katsomoon, jos on varaa.. Harmittaa ku rahat on ihan finaalissa :(

Jaa viesti

Palloliitto on kehittämässä psyykkistä puolta, mutta..

https://www.palloliitto.fi/jalkapallouutiset/henkinen-valmentaja-pelaajan-tukena-tavoitteiden-saavuttamisessa

Pieni kateus sisälläni kalvaa, kun ajattelen mitä voisin itse saada tuolla aikaiseksi  :horny: Miksei minua ole kutsuttu.. :( No syykin hahmottuu hiljallee pieneen mieleeni   :P

Se miten minä katson psyykkistä valmennusta on taas aivan toinen näkökulma. Varmasti ihan hyvää tekemistä, mutta fokus taas pielessä. Yksilöiden kanssa suurin osa työstä. Ihme jos ei menestystä tule. Se tavotteiden asettelu on aivan hanurista, se ei ole psyykkisen valmennuksen tehtävä. Tästä varmasti voisi keskustella viikon jonkun psykologin kanssa, mutta luulen että jauhot olisivat suussa zykologilla jo vartissa.. Aika aneemista tekemistä. Ihme jos ei ole U-19 kahminut peleistä voittoja. Ja sama mies ollut kehittämässä palloliiton valmentajakoulutuksen psyykkisen valmennuksen osiota.. Vähän tekis mieli irvistää ja toisaalta ei pitäis ketään haukkuakaan, mutta kun ei osaa olla hiljaa. Ei pysty olemaan hiljaa, kun näkee asioita tehtävän päin ...ttua. Fokus väärissä paikoissa, mutta minkäs teet, psykologien koulutus taitaa olla aika tilastonäppäilyä ja loppu jää sitten herran huomaan.

Erään urheilupsykologin kanssa tuli keskusteltua pari kuukautta sitten ja hän sanoi että heidän koulutuksessaan kehotetaan tekemään ryhmätyötä, mutta sitten käytännössä mitään eväitä koulutus ei oikein siihen tarjoa.. Se siitä sitten.

Miksi Suomi, oi miksi !  :mrgreen:

Mietin mistä johtuu ettei minun ja poikien/miesten joukkueet ota minua niin hyvin vastaan niin varmasti iso syy on siinä ettei sinne haluta ketään joka oikeasti puhuu tunteista. Se on niin vierasta monen miehisen miehen valmennuskulttuuriin, että pahaa tekee. Tyttöjen joukkueet ovat paremmin lämmenneet, vaikka toki sielläkin mies valmentajia, mutta ehkä sinne hakeutuu hieman tunnepuolta ymmärtäviä miehiä.. Melkoista aamuripulia tämä taas. Saa nauraa tai itkeä, kuha ei maksa mitään.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään