Milan matkaa noin 200 km kaakkoon linnun tietä Emilia-Romagnan hallinnollisella alueella sijaitsevalle Ferraran kaupunkiin, jossa asuu reilu 130 tuhatta asukasta. Heidän jalkapallon ylpeys tunnetaan nimellä Società Polisportiva Ars et Labor, eli  S.P.A.L. 2013.

S.P.A.L. 2013 on uudestisyntynyt entinen S.P.A.L, kuten nimestä voi päätellä. Joukkue kävi ns. köysissä, eli meni konkurssiin ja tippui Serie D:hen vuonna 2012. Sitten joukkue hinannut itsensä sieltä ylöspäin. Viime vuonna joukkue voitti Serie B:n ja nousi Serie A:han.  

Tällä kaudella Serie A:n kovuus on käynyt joukkueelle selvälsi. SPAL on sarjassa sijalla 18, eli putoamisviivan alapuolella. SPAL on kerännyt 23 pelistä vain 17 pistettä. Milan on viime aikaisten parantuneiden otteiden ansiosta 7. ja on kerännyt 23 pelistä 35 pistettä. 

Joukkueiden vireessä on huomattava ero. SPAL:illa on 5:stä viimeistä pelistä vain 2 tasuria ja lopit 3 tappioita. Milanilla on 5:stä viimeistä pelistä 3 voittoa ja 2 tasuria. 

Gattuson haastattelu:

On the team's work
"We gave the boys two days' rest. We saw that it was important for the players to recharge their batteries, also thanks to the technology we use. We have to play nine games in the space of just a month. The team is doing well, I saw the boys less tired. I am very pleased with the past three training sessions, but we have to confirm this tomorrow.  

On SPAL
"I know them well as I played SPAL in Serie C and in Serie B. They know what they have to do and have physical players pressing high up the pitch with three centre-backs and the two wingers, especially with Lazzari. It's not going to be easy as we play in a stadium which has been modernised, with a very passionate atmosphere.

On the left flank
"Hakan (Calhanoglu) and Jack (Bonaventura) are playing with continuity and they are doing well. It's a matter of synchronism between them. I think Rodriguez can do a lot more, I'm expecting a lot more because he has the physical and mental qualities.

On Kalinic's injury
"He's suffering from an inflammation to the adductor region and we decided to give him 3-4 days' rest not to risk him. He has been living with this injury for three weeks now. He needs treatment and is not training with the group because we want this inflammation to reduce. I think he won't be ruled out for long as we found out in time. It's a pity, but we have (Patrick) Cutrone, André Silva and (Fabio) Borini, who too can play as centre-forward.

On the team's positive run of form
"I think game after game and I always decide to field the best XI. I'm happy with the boys' desire, with how they are performing. The six red cards? It can also be a coincidence because this team doesn't make so many fouls. We have to become more experienced to avoid these mistakes.

On the running for a Champions league spot
"The other teams are slowing down by we have to win our games. It's not enough to play as a team and perform well to take home the three points. Sometimes, you also need a bit of luck. Sampdoria and Atalanta are above us and they have to be our target. We can't afford to think differently. We'll see where we are at the end of the season.

On Mirabelli's words and his future at the club
"I hope to continue the work I have started. As soon as you lose two games you are back being the one who doesn't understand anything about football, but this is part of the game. I played for 20 years and people always said many things about me. I started this job (as a coach) because I felt it inside of me. I like to update myself. There are people who have been coaching for 20 years and still haven't one a single trophy or league. I won the league in Serie C with a 1.5 million budget while other clubs had 6 million. If people say that Gattuso is only grit and desire there's nothing I can do about it.

On the team's improvement
"My merit was to strongly believe the team had to raise the bar in training, to work with great intensity. We see players who have improved and are physically doing better it's because they gave it all. I was expecting from all the players to improve. I was not expecting this physical strength from Hakan, I was surprised with him as I wasn't expecting him to be this complete.

On Thiago Dias to give Suso a breather
"Thiago Dias and Suso are very different one another: Thiago is faster with the ball at his feet but still makes mistakes tactically while Suso has more skills. But the fact he sometimes trains with the first team shows that we believe in the boy although he still needs to work a great deal to become like Suso. We are all aware he (Suso) can't play all the games and we have already something in mind. But we'll decide what to do when the time comes.

On the individuals
"For the past 4-5 weeks, Biglia has run 12 km without losing a ball. If you look at his games with Lazio last season is the same and he also had an injury at the beginning of the season Bonucci is playing as a leader, of course, everyone is expecting more because he's one of the best defenders of the world. He has made a few mistakes, but everybody does.

On André Silva
"Silva can do a lot more. I see in training what he's capable of doing. All our strikers need to score as it's important for them. It's my staff's and my job to give him the opportunity to show his qualities. All our strikers are very strong although they are going through a difficult period".

S.P.A.L. 2013 - A.C. Milan

SPAL:in miehistöä ei ole vielä julkaistu.

Gattuson miehistö:

Maalivahdit: 
A. Donnarumma, G. Donnarumma, Guarnone

Puolustajat: 
Abate, Antonelli, Bellanova, Bonucci, Gomez, Musacchio, Rodriguez, Romagnoli, Zapata

Keskikenttäpelaajat: 
Biglia, Bonaventura, Calhanoglu, Kessie, Locatelli, Mauri, Montolivo

Hyökkääjät: 
Borini, Cutrone, André Silva, Suso.

Nikola Kalinic on sivussa reisiongelmien takia. Pitkäaikaispotilas Andrea Contin on reissussa mukana, mutta ei pelaa.

Sky Italian ennakoima Milanin avaus:

DVmPbMNX0AAvPDl.jpg

Milanilla on taas kerran peli, joka vaan kuulu voittaa. Piste ja pilkku. Mutta näissä on peräpään vastustajia vastaan on tullut ennenkin ikäviä pistemenetyksiä. Whoscored.com uskoo 1-2 vierasvoittoon, mutta Freesupertips.co.uk sen sijaan vain 1-1 tasuriin. No minä uskon siihen voittoon joka tapauksessa.

Avauskokoonpanot:

SPAL:

Antenucci        Paloschi

Mattiello      Grassi       Everton Luiz        Kurtic        Lazzari

Felipe        Salamon         Simic

Meret

SPAL:in penkki: Gomis, Marchegiani, Väisänen, Costa, Dramé, Konate, Schiattarella, Vitale, Viviani, Bonazzoli, Floccari

Milan:

Calhanoglu       Cutrone         Suso

Bonaventura         Biglia          Kessie

Ricardo Rodriguez       Romagnoli         Bonucci          Abate

G Donnarumma

Milanin penkki: A Donnarumma, Musacchio, Zapata, Antonelli, Gomez, Locatelli, Montolivo, Mauri, Borini, Andre Silva

Milan otti eilen sen voiton, joka sille kuuluu ja hinelolla tavalla. Milan oli joka osa-alueella SPAL:lia parempi. Tosin täytyy sanoa, että Milanin maalit tuli SPAL:in sähläämisten ansioista, mutta yhtä kaikki, se ei vie pois ansaittua voittoa.

DVr3cbbX0AA5PaK.jpg

Pelin tilastot.

Pelin MotM oli tälä kertaa selvä. Cutrone paukutti pari maalia, niin ei tartte enemmän perustella..

wire-2267292-1518279217-750_634x811.jpg

SempreMilanin pelaaja-arviot.

wire-2268932-1518299906-520_634x424.jpg

Gattuson kommentit:

"The score does not tell the whole story. The post hit by Viviani could have gone in and changed the match completely. It was a very tough game. I know coach Semplici very well and every match I play against him is difficult. Yet, I am pleased with the performance of my boys, winning with such score was not something we assumed from the start. We still need to improve our tactical work and enhance our defensive coverage. We are doing well as regards to ball possession and at being bright. I hope to continue this way"

Pelin highlighsit:

Torstaina jatkuu Eurooppaliiga. Silloin Milan matkaa Ludogoretsin viraaksi. Sitten ensi sunnuntaina Sampdoria saapuu San Sirolle. Eli jännitys jatkuu. Jokainen peli on tärkeä.

Tässä on kiireiden takia jäänyt kirjoittelu vähiin, mutta lyhyesti tässä illan klo 21.45 Sampdoria -pelin asetelmia.

Sampdoria on sarjassa on 6. ja on kerännyt 24:stä pelistä 41 pistettä. Milan kyttää selän takana 7:nä ja on kerännyt 24 pelistä 38 pistettä. Milanilla taas on hivenen parempi vire. Milanilla on 5:stä viimeisestä 4 voittoa ja 1 tasuri. Sampdorialla on 5:stä viimeisestä 3 voittoa ja 2 tasuria.

Gattuson haastattelu:

San Siro as a weapon to beat Samp
"What we need the most tomorrow is our fans. Then, of course, we have to engage them through desire, the performance and sense of belonging. It's never easy (for the opponents) to play at San Siro, doing it in front of 50,000 roaring fans like it happened against Lazio... It was like being back in the old days and AC Milan need this. I hope the fans will be passionate. We have to do well and I have to start the best possible XI and give enthusiasm to the people who fill San Siro.

A crucial match
"We can't make any mistake as they (Samp) are three points above us. We have to prepare well for this game. They are well-equipped, well-coached and we need a great performance. I don't want to hear anything about being tired because there's a lot at stake. If we play too deep like we did in the first 20 minutes against Ludogrets we could be risking a lot.

Stats
"Samp concede a lot in the last 15 minutes of the game? When my staff hand over to me the stats of our opponents I pretend to give a look but then I am too superstitious [he laughs, ed.]. Unfortunately, we didn't have a lot of time to prepare well for this game. I am a bit worried because I know how well Samp play. We need to be really wary of our tactics, make no mistake or it's going to be a problem.

Defensive solidity
"Bonucci and Romagnoli? I want to talk about the four-line defence, not just about the two centre-backs. It's the whole line who is doing well. Ignazio (Abate), Calabria, Borini too when he played left back, Antonelli... They are all doing a good job. Leo (Bonucci) has to set an example for this team. A champion is not only the one who is good at playing football but one who always trains hard, who is always speaking talking to the rest team. This club has always had great champions and professionals. I am proud to coach Bonucci. We still have to raise the bar because nothing can be left to chance when you play football.

Kessie's absence
"The defensive midfielders and not only they must give 1 or 2% more tomorrow. We don't have other players with Franck's qualities and we knew it. We believe in the players we have in the squad. Montolivo or Locatelli in his place? Monto gives us experience and quality. Loca is fresher and finds more space and surely is younger than Riccardo.

The man of the moment, Cutrone
"I think that Cutrone needs to grow and improve. He's 20 and still has to work hard and then rest. We mustn't load him with expectations and keep making comparisons with top players from the past and talk about the national team.

Future
"Milan and Samp tomorrow is what is in my mind. I hope to stay here for as long as I can; this is my main priority. I am proud to be here and I have to thank Fassone and Mirabelli because they believed in me. AC Milan is my priority but I have to be the least of the problems for the club. 

The next step
"Our Next step? Continuity in results and performances. When we make the right movements and find the empty space we trouble our opponents and I don't like it when we lose the ball. We have to do well to find the men between the lines. We have to improve in this. We have to play it simple because if we try the complicated pass we lose the ball and leave to much space to our opponents

#weareateam
"Nobody must give up and everybody always need to show their desire. Look at Borni who came on with 15 minutes to go and scored or Rodriguez who came on and scored from the spot. Someone, of course, isn't happy but we always have to consider we are part of a squad of 25 players. Because when you get your chance you have to be ready. We have trained to play this much and mustn't be afraid of anything and take the pitch knowing we are a strong team.

Squad rotation
"It's not that I don't believe in the boys who are not playing, but those who are playing aren't showing any sign of fatigue and that's why I am not making any changes. As soon as I see someone who is tired or struggles to recover I'll make those changes.

On the reported reconciliation between the fans and Gigio
"I have been waiting for this for some time. We all know how young Gigi (Donnarumma) is. He has a great sense of belonging and needs all the affection from the fans".

Sampdorian valmentajan Marco Giampaolon kommentit:

“This isn’t a six-pointer because there are lots of games left until the end of the season, but it’s an important game, of course,” he said.

“It’ll be a good contest, a game we’ll play without betraying our principles. If we slip up, we’re still making progress, but a negative result for Milan will be tougher on them.”

Plenty has changed since the last time these two teams met, especially at the home side with Gennaro Gattuso arriving to help the Rossoneri back up the league table.

“We’re up against a team in their best spell of the season. I like Gattuso – he’s a humble coach and he’s showing real professionalism,” the Samp boss added

“All my players are fine, except for [Jacopo] Sala, who’s got an ankle problem, and [Dennis] Praet who’s well on the way to recovery. The team trained well, as I like to see.

“We won’t be on our own at the San Siro – I’ve read we’ll have a good following of fans. I’m optimistic.”

A.C. Milan - U.C. Sampdoria

Gattuson miehistö:

Maalivahdit: 
A. Donnarumma, G. Donnarumma, Gabriel

Puolustajat: 
Abate, Antonelli, Bonucci, Calabria, Gomez, Musacchio, Rodriguez, Romagnoli, Zapata

Keskikenttäpelaajat: 
Biglia, Bonaventura, Calhanoglu, Locatelli, Mauri, Montolivo

Hyökkääjät: 
Borini, Cutrone, André Silva, Suso

Milanilta on poissa loukkaantumisten takia Nikola Kalinic ja Andrea Conti. Franck Kessie on pelikiellossa. 

Sampdorian valmentajan Marco Giampaolon miehistö:

Maalivahdit: 
Krapikas, Tozzo, Viviano

Puolustajat: 
Andersen, Bereszynski, Ercolano, Ferrari, Murru, Regini, Silvestre, Strinic

Keskikenttäpelaajat: 
Alvarez, Barreto, Capezzi, Linetty, Ramírez, Tessiore, Torreira, Verre

Hyökkääjät: 
Caprari, Kownacki, Quagliarella, Zapata

La Gazzetta dello Sportin ennakoimat avauskokoonpanot:

DWOegO5VwAEvA4q.jpg

Milan TV:n ennakoima avauskokoonpanot:

DWPZ7D1W4AAYqvR.jpg

Vaikka Giampaolo väittää, että tämä peli ei ole kuuden pisteen peli, niin sitä se on, mitä suuremmissa määrin. Voitolla voi taistella jopa Mastreiden liiga paikasta ja tappiolla voi niille haaveille melkeinpä sanoa: Möi möi..Whoscored.com uskoo 1-1 tasuriin, Freesupertips.co.uk 2-2 tasuriin ja Goonersguide.com uskoo Milanin 2-1 kotivoittoon. Viimeiseen minä uskon...

Avauskokoonpanot:

Milan:

Calhanoglu      Cutrone      Suso

Bonaventura       Biglia        Montolivo

Ricardo Rodriguez      Bonucci        Romagnoli       Calabria

G Donnarumma

Milanon penkki: A Donnarumma, Guarnone, Abate, Antonelli, Gomez, Musacchio, C Zapata, Locatelli, Mauri, Borini, Andre Silva, Tsadjout

Sampdoria:

Quagliarella         Duvan Zapata

Ramirez

Linetty       Torreira          Barreto

Murru       Ferrari      Silvestre       Bereszynski

Viviano

Sampdorian penkki: Tozzo, Krapikas, Andersen, Regini, Strinic, Ercolano, Capezzi, Tessiore, Verre, Álvarez, Caprari, Kownacki

Olipahan esitys Milanilta! Etenkin Calha-Bona-Suso olivat kelpo pelipäällä ja oli ihme, ettei enempää osumia tullut. Erityisesti Calhanoglu oli täysin pitelemätön, mutta vain ylärima esti maalinteon. Vain yksi lipsahdus koko ottelussa ja sekin loppuminuuteilla ja sitäkin vaarallisemmin. Onneksi maali varjeltui eikä Gigion tainnut tehdä ainuttakaan torjuntaa koko pelissä.

UCL-paikkakin olisi enää 7p päässä ja jäljellä on vielä pelit niin Roomaa kuin Interiäkin vastaan, joten tämähän alkaa olla täysin omissa käsissä. Tosin, nuo äsken mainitut pelit ovatkin ne kaksi seuraavaa sarjapeliä, joten jänniä aikoja, jänniä aikoja... Äärimmäisen tärkeää olla häviämättä noista kumpaakaan - tosin 2 tasuriakaan ei riitä. Onneksi joukkue on melkoisessa nousukiidossa ja tekee varmasti olon tukalaksi kummallekin vastustajalle. Milanin ja Interin kuntopuntareissakin on juuri oikeanlainen suhde tällä hetkellä. Toivon mukaan trendi jatkuu samana vielä ainakin 2 viikkoa. :)

6 tuntia sitten, pake kirjoitti:

Olipahan esitys Milanilta! Etenkin Calha-Bona-Suso olivat kelpo pelipäällä ja oli ihme, ettei enempää osumia tullut. Erityisesti Calhanoglu oli täysin pitelemätön, mutta vain ylärima esti maalinteon. Vain yksi lipsahdus koko ottelussa ja sekin loppuminuuteilla ja sitäkin vaarallisemmin. Onneksi maali varjeltui eikä Gigion tainnut tehdä ainuttakaan torjuntaa koko pelissä.

Tähän ei ole mitään lisättävää. Gattuso on saanut hitsattua joukkueen yhteen ja tulokset on sen mukaisia.

DWWU22bWkAAvM0o.jpg

Pelin tilastot.

495B6F1000000578-0-image-a-24_1518986230

Bonaventura teki ratkaisevan maalin ja pelasi muutenkin hyvän pelin, joten han on mun MotM.

495B582800000578-5406545-image-a-28_1518

Gattuson kommentit:

"All the credit goes to the boys, they know how to play quality football and it takes very little to get them fired up. The lads give their all during the week, they do everything I say and this to me is a great satisfaction. My coaching staff and I brought our ideas but the credit goes to the boys. At this moment it’s easy for me to coach a team like this. However, we haven’t achieved anything yet, we must continue to work hard. We are a young team and the lads are understanding that sacrifices are needed to succeed. Our players are a heritage of Italian football. I’m proud of them. They have to keep up the hard work because work always pays off"

Pelin highlightsit:

Torstaina on taas Eurooppaliigaa. Siellä voisi hiukan kierrättää materiaalia, koska avauksesta tuli sen verran hyvä tulos. No, se on sen ajan murhe, kuka pelaa ja kuka ei. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa.

AC Milanin sadoilla miljoonilla ostanut liikemies Li kiistää konkurssiväitteet – "Valeuutisia"

Li Yonghong hankki seuran itselleen 740 miljoonan euron hintaan huhtikuussa 2017.

Italialaisen jalkapalloseura AC Milanin omistaja Li Yonghong kiistää väitteet, joiden mukaan hänet olisi asetettu konkurssiin kotimaassaan Kiinassa. Liikemies Li hankki AC Milanin itselleen 740 miljoonan euron hintaan huhtikuussa 2017.

Raporttien mukaan Li on määrätty huutokauppaamaan omaisuuttaan, jotta hän pystyisi selviämään maksamattomista lainoistaan kahdelle pankille.

Italialaislehti Corriere della Sera väitti, että Li oli maksukyvytön jo ostaessaan AC Milanin.

– Viimeisten kahden vuorokauden aikana jotkut tiedotusvälineet ovat vastuuttomasti julkaisseet valeuutisia, jotka ovat vahingoittaneet seuraa, yrityksiäni, perhettäni ja itseäni. Sekä seuran että yritysteni toiminta on vakaata, Li vakuutti AC Milanin nettisivuilla.

STT, AFP

Huomenna Milan matkaa Ikuiseen kaupunkiin Roomaan ja kohtaa yli 70 000 katsojaa vetävällä Stadio Olimpicolla klo 21.45 Associazione Sportiva Roman, eli A.S. Roman.

Lempinimeltään keltapunaisina (ital. Giallorossi) tunnetut roomalaiset perustettiin 22. heinäkuuta 1927 yhdistämällä kolme pääkaupungin pientä seuraa: S.S. Alba-Audace Roma, Roman F.C. ja Fortitudo-Pro Roma S.G.S. Ajatuksena oli rakentaa Romasta todellinen haastaja Milanille, Interille, Torinolle ja Juvelle. Ajatus on jälkiviisaana puolittain onnistunut. Scudettoja joukkue on voittanut vain 3 ((1942, 1983, 2001), mutta joukkue on tullut yksi Italian suurimmista.

Viime vuosina Roma ollut ainoa Juven haastaja, mutta aina hyytynyt viimeistään keväällä. Viime vuonna joukkue oli taas sarjassa 2. ja jäi lopulta Juvesta 4 pistettä. Mutta ne pisteet on kärkitaistelussa isoja pisteitä.

Tänä vuonna joukkue aloitti taas hienosti, mutta hyytyi joulun aikoihin. Nyt joukkue on hiukan petrannut taas. Joka tapauksessa Roman sarjasijoitus on 3. ja on kerännyt on 25 pelistä 50 pistettä. Scudettotaistoista joukkue on kyllä tippunut, sillä Roma on 16 pistettä sarjakärki Napolia erässä. Milan on sarjassa 7. ja on kerännyt 25 pelistä 41 pistettä. 

Joukkueiden vireessä ei ole suurta eroa Romalla on 5:stä viimeisestä 3 voittoa, 1 tasuri ja 1 tappiota.  Milanilla on vastaavasti 5:stä viimeisestä 4 voittoa ja 1 tasuri.

Kalle Tamminen on tehnyt huvän jutun viikolla Romasta, Roman hyttymisestä sekä ongelmista. Suosittelen lukemaan.
Kun Milan viikolla varmisti rotaatiomiehistöllä kotonaan jatkopaikan Eurooppaliigassam niin Roma  kävi Ukrainassa häviämässä  Šah’tar Donetskille Mestarien liigan ensimmäisen pudotuspelikierroksen avausosassa. Tämä aiheutti roomalaisten leirissä pettyneitä kommentteja.  

Roman valmentajan Eusebio Di Francescon kommentit:

On entering an important stage of the season...
“This is always a crucial stage of the season. Now we have fewer games to play, there is less margin for error. We need to fight hard for third place and try to advance in the Champions League against Shakhtar. This is a crucial period for us.”

On Gennaro Gattuso’s Milan side...
“Milan have a great team and squad. Gennaro Gattuso has managed to make the most of the qualities his team has. They play good football and are well organised. The 4-3-3 set-up brings the best out of his players – Rino is doing a really good job. So well done to him.”

On the reaction to the Shakhtar Donetsk defeat...
“I’d like to clear things up following what’s been said. I didn’t speak to the team or the club’s hierarchy straight after the game. I didn’t speak to the team the next day, either. I wanted to go over things with a calm mind and not in the heat of the moment. I spoke with the team yesterday and tried to transmit the message that we can get through, as the first 50 minutes showed. We need to switch back to the league campaign with purpose, trying to show consistency in every game. Any personal discussions remain as such."

On Radja Nainggolan...
“It’s not an issue of systems or formations, but mental condition. Radja Nainggolan needs to find strength and conviction, regardless of the system we’re using. I want what’s best for Roma, not individual players. I am the coach of this club, where the most important thing is the team and not the individual – it’s about putting in good team performances. Whether we play 4-3-3 or 4-2-3-1, the key is interpretation. I’m sure we’ll see the Nainggolan we know once again, whether he’s scoring or not, in his performances. He had a small calf problem but he’s over that. His display against Shakhtar was one of his best from a physical standpoint. He’s improving, just as the rest of the team is.”

On the formation and finding consistency...
“The players’ qualities are what under-pin the formation. We could go back to playing 4-3-3 – the team needs to be able to shift as we go. It’s how you deal with moments in a game that counts. What annoyed me in Kharkiv was the lack of intensity in the second half – it wasn’t how we prepared the game.I always want to see consistency from my players and it’s something that we need to improve on. You need constant focus and application, and that’s what yielded the first goal. As soon as that dropped off, we suffered. Focus is at the heart of consistency – it’s an unconscious thing. We can lick our wounds and learn our lesson.”

On the difficulty of managing Roma...
“It’s never easy to be the coach of a top side and I was aware of that. There’s great joy to be had but there are also difficulties along the way. What gets to me is when people jump to conclusions too early. Let’s get to the end of the season. Having many different coaches will have had a slightly negative effect, but – I’ll say it again – I’m really happy to be here for this challenge, to be myself both inside and outside the dressing room. I’ll keep going this way, with my strengths and weaknesses.”

On leaving El Shaarawy out against Shakhtar...
“The physical and mental condition of a player counts more than their pedigree. Stephan is one of the players that helped bring us to this stage of the competition, but I didn’t think he was absolutely up for the game, from a physical or mental point of view. I had to make a choice in that area of the pitch – Patrik Schick can decide games in a flash, while Gregoire Defrel is more of a wildcard. It was a tough decision for me. I spoke to Stephan and he’s a really intelligent guy. I’m absolutely certain he’ll come back and show his worth to the team. I don’t like messing players around, but it was a football decision.”

Gattsuson kommentit:

AS Roma
"They played a great first half against Shakhtar in Champions League. The Ukrainians are among the best teams in Europe and Roma managed to dominate them in the first half. They are a very strong team, their wingers are very dangerous and they have so much quality in midfield. We need to give a good performance tomorrow, otherwise, it will be very difficult for us. We are going there to win.

The schedule
“Our schedule is tough but I focus on one match at a time. We can still do better. If we want to do well against the top sides, we have to improve a little bit more. We create many opportunities but we don't always make them count. We must improve in finishing. I have to field the best team on the pitch, we have to fight and play quality football. We must continue playing as we are and keep up the enthusiasm. We must be aware of our limits but not be afraid. We have to bring this team back to where it has been for so many years.

Champions League
"We don't even talk about this, we only focus on the next match. The team prepares for every game this way, let’s see where it take us. We can’t afford to make mistakes at this point, not in any of the competitions we are currently playing. However, we have to focus on Roma now, and then we will see what happens.

The attack
“Cutrone or Kalinic? I’ve already decided who will start tomorrow”. On André Silva: “He played great against Sampdoria, he didn’t lose one ball. I like re-watching the matches. On Thursday for instance, when Kalinic came in, he started playing better, maybe he is a striker who feels more comfortable with someone playing close to him.

The defence
“Romagnoli is an outstanding player. It has helped him to train with continuity because in recent years he has had some physical problems. However, he has a lot of room for improvement, even if he is already one of the best defenders in Italy. He has changed so much in these three months in terms of mentality, he is much stronger now". On Bonucci risking to be banned for the match against Inter: “The points against Roma are as important as those of the derby. He should not worry about being booked”

A.S. Roma - A.C. Milan

Roman valmentajan Eusebio Di Francescon miehistö:

Maalivahdit:
Alisson Becker, Bogdan Lobont, Lukasz Skorupski

Puolustajat:
Juan Jesus, Aleksandar Kolarov, Elio Capradossi, Federico Fazio, Alessandro Florenzi, Bruno Peres, Jonathan Silva, Kostas Manolas

Keskikenttäpelaajat:
Radja Nainggolanm Kevin Strootman, Lorenzo Pellegrini, Daniele De Rossi, Gerson

Hyökkääjät:
Diego Perotti, Edin Dzeko, Patrik Schick, Cengiz Under, Gregoire Defrel, Stephan El Shaarawy

Gattuson miehistö:

Maalivahdit:
A. Donnarumma, G. Donnarumma, Storari, Guarnone

Puolustajat:
Abate, Antonelli, Bonucci, Calabria, Conti, Gomez, Musacchio, Rodriguez, Romagnoli, Zapata, Vergara

Keskikenttäpelaajat:
Biglia, Bonaventura, Calhanoglu, Kessie, Locatelli, José Mauri, Juan Mauri, Montolivo

Hyökkääjät:
Borini, Cutrone, Kalinic, Mastour, Oduamadi, André Silva, Suso.

DWzWM6qX0AAmWt-.jpg

Perinteisesti Milan on pärjännyt aika hyvin Romaa vastaan, mutta jokainen peli alkaa alusta eikä vanhoilla peleillä ole merkitystä. Niin Whoscored.com, Freesupertips.co.uk kuin Goonersguide.com uskoo 1-1 tasuriin, niin kai sitä alkaa pakostakin uskomaan, että tulos on aika lähellä todellisuutta.

Tässä on lisää Gattuson kommentteja. Voin rehellisesti sanoa, että Gattuso on yllättänyt minutKIN positiivisesti.

Gattuso yllättänyt myös itsensä AC Milanin peräsimessä: ”En osannut odottaa sitä”

AC Milanin päävalmentaja Gennaro Gattuso on yllättynyt siitä, miten nopeasti hänen joukkueensa on kehittynyt hänen tultua Rossonerin käskyttäjäksi.

Gattuso otti Milanin komentoonsa marraskuun lopussa Vincenzo Montellan saatua potkut.

Montella onnistui ottamaan viimeisestä yhdeksästä sarjaottelustaan vain kaksi voittoa, vaikka Milan oli vahvistanut rivejään kesällä yli kymmenellä uudella pelaajalla.

Vaikka Gattuson vaikutus ei ollut välitön, on Milan hävinnyt hänen johdollaan vain kolme peliä 17 mahdollisesta, eikä joukkue ole kokenut tappiota missään kilpailussa sitten joulukuun 23. päivän.

Milan on kavunnut Serie A:ssa seitsemänneksi, ja joukkue on päästänyt vain yhden maalin viimeisen kuuden ottelun aikana.

Sunnuntaina milanolaiset kohtaavat Roman Serie A:ssa ja Eurooppa-liigassa sen vastustajaksi arvottiin yksi kilpailun ennakkosuosikeista, Arsenal.

– On elintärkeää, että meillä on joukkue, joka on valmis juoksemaan 90 minuuttia ja valmis sotaan, sillä meillä ei ole varaa virheisiin, sanoi Gattuso FourFourTwon mukaan.

– Tällä hetkellä tunnelma leirissämme on ymmärrettävästi innostunut. Me kohtaamme ensin Roman ja sitten Arsenalin.

– En osannut odottaa, kuinka hyvin tämä joukkue on kasvanut tietyissä asioissa. Kun sanon, että pelaamme joukkueena, ihmiset ajattelevat, että se tarkoittaa vain paljon juoksemista ja toisten auttamista.

– Mutta siihen kuuluu paljon muutakin. Meidän puolustuspelaamisemme on todellakin kehittynyt, ja se on tapahtunut nopeammin kuin odotin. Se saa minut erittäin onnelliseksi.

Avauskokoonpanot:

Roma:  

Perotti        Schick           Under

Nainggolan     Strootman       Pellegrini

Kolarov          Fazio       Manolas     Bruno Peres

Alisson

Roman penkki: Skorupski, Lobont, Florenzi, Juan Jesus, Capradossi, Silva, De Rossi, Gerson, Defrel, El Shaarawy, Dzeko

Milan:  

Calhanoglu      Cutrone       Suso

Bonaventura       Biglia         Kessie

Rodriguez     Romagnoli     Bonucci      Calabria

G Donnarumma

Milanin penkki: A Donnarumma, Guarnone, Abate, Musacchio, Gomez, Zapata, Locatelli, Montolivo, Mauri, Borini, Andre Silva, Kalinic

Aiemmin väitin, että Gattuso on oikea mies/valinta Montellan tilalle, mutta en silti uskonut tällaiseen nousuun. Toki paljon on vielä tehtävä, mutta jo nyt Gattuso on saanut kelkan käännettyä ja peli on alkanut näyttää ihan siedettävältä. Roma, Lazio ja Inter -peleistä kolme voittoa ja olen valmis hyväksymään jatkopahvin ensi kaudesta. Pahaa pelkään, että ne voitot jää kyllä selvästi vähemmälle...

11 tuntia sitten, pake kirjoitti:

Aiemmin väitin, että Gattuso on oikea mies/valinta Montellan tilalle, mutta en silti uskonut tällaiseen nousuun. Toki paljon on vielä tehtävä, mutta jo nyt Gattuso on saanut kelkan käännettyä ja peli on alkanut näyttää ihan siedettävältä. Roma, Lazio ja Inter -peleistä kolme voittoa ja olen valmis hyväksymään jatkopahvin ensi kaudesta. Pahaa pelkään, että ne voitot jää kyllä selvästi vähemmälle...

Kannattaa muistaa pari Arsenal-peliä Eurooppaliigassa vielä..Mutta joo, Roma peli hoidettu. Ensimmäillä puoliskolla mentiin lievässä Roman hallinnassa, mutta terätauolla kopista astui paljon pirteämpi Milan. Milan oli toisen puoliajan selkeästi parempi kuin roomalaiset ja otti ansaitun voiton.

Mitä tässä tulee Gattuson valmentamiseen, niin hyvää työtä on tehnyt alkuvaikeuksien jälkeen. Minusta Montellan suurin ongelma oli liian monta uutta pelaajaa, Joista Montella ei saanut kasuttua yhtenäistä joukkuetta. Gattuso on siinä onnistunut osin ajan kulumisenkin vuoksi. Olisiko Montella siinä onnistunut, on hiukan turhaa jossittelua, jonka voi jättää lähikuppilan syrjäisempään pöytään.

DW6WzCdXUAAHkFu.jpg

Pelin tilastot.

4997183400000578-5433839-image-a-30_1519

Oma MotM on tällä kertaa Davide Calabria, joka teki maalin ja pelasi muutenkin hyvän pelin. Calabrialla on ollut hankala kausi muuten, kun ollut loukkaantumisia, niin ehkä tämä peli tekee hyvää itsetunnolle.

499731EE00000578-5433839-image-a-28_1519

Gattuson kommentit:

"I was angry at the end of the first half, we moved badly. We like to bring many men into the area, this is why we work so hard on moving without the ball. I like to focus on the defence. Today’s match wasn’t an easy one, but we performed the right way. I’m happy about this. I have congratulated the boys but we must remain with our feet on the ground. From tomorrow attentions turn to Lazio and then from Thursday we’ll focus on the derby. Important matches are waiting for us, we must put up a good fight."

Pelin higlighsit:

Tässä on tiukka kovien pelien suma, jonka jälkeen voi olla kausi pelastettu tai jäljellä voi olla kaluttu luu. Seurava peli on Laziota vastaan Coppassa ja siinä winners take it all.. 

"Winners take it all". No itseasiassa tasapelikin riittää, kunhan molemmat tekee vähintään yhden. ;) Säästetään se voitto viikonlopun derbyyn ja haetaan ensin Roomasta vaikka 1-1 tasuri, jottei voittokiintiö täyty suotta. :D

Huomenna klo 21.45 Suomen aikaa pelataan maailman kaunein derby,  ja muutenkin ihan mahatva matsi, Derby della Madonnina, jossa kisaa Milanon herruudesta kisaa punamusta Milan ja sinimusta Inter.

Nämä kaksi seuraa on ollut ikuisia vihollisia aikojen alusta asti. Se, mikä tästä derbystä tekee erityisen, on sen kauneus kannattajien tifoineen ja joukkueiden tasaisuus.

Se tasaisuus on monella tasolla. Molemmat joukkueet on suuria joukkueita ja on taistellut Italian ja välillä jopa Euroopankin kirkkaimmista sijoista. Paitsi, että molemmat on viime vuodet kontannut. Nyt molemmat on uudet saanut kiinalaiset omistajat, joiden rahoilla toivotaan uutta kevättä. Kalle Tamminen on kirjoittanut asiasta derbyn alla Milanin uudesta tulemisesta hyvän jutun.  

Se tasaisuus näkyy myös keskinäisissä otteluissa. Joukkueet on kohdannut virallisissa peleissä 220 kertaa, joista Inter  on voittanut 78 kertaa ja Milan 76 kertaa. Tasapelejä on 66. Ja jos katsotaan viimeistä 6 peliä, niin niistä Milan on voittanut 2, Inter  on voittanut 2 ja 2 kertaa on pelattu tasan. 

Tällä kaudella on pelattu 2 derbyä, joissa lokakuussa Inter voitti 3-2 ja joulukuun Coppan pelissä Milan voitti 1-0. Mikä jännää, niin tuon derbyn jälkeen Milan alkoi tekemään nousua ja vastaavasti Inter rupesi konttaamaan.

Niinpä huomiseen derbyyn lähdetään sarjataulukon puolesta ihan erilaisesta tilanteesta, kuin muutama kuukausi sitten. Inter on sarjassa nyt sijalla 4. ja on kerännyt 26:sta pelistä 51 pistettä. Milan on sarjassa 7. ja on  kerännyt 26:stä pelistä 44 pistettä. Joukkuiden vireessä Milan on parempi, Milan on 5:stä viimeisestä 4 voittoa ja 1 tasurin. Interillä on 2 voittioa, 2 tasuria ja 1 tappio.

Gattuson haastattelu:

On president Li Yonghong's arrival 
"I was aware the president was coming. He will be spending a few hours with us tomorrow. It's something that pleases us a lot because the president has always backed us and never made us feel like there was something missing. It's an important message for all the people who work at the club.

The importance of the derby
"Playing in a derby is always great, but it's a tough match. We have to keep our feet on the ground, respect our opponents, be humble. We can't make any mistake as we can't afford it. If they [Inter] can, we can't. I want to see a great game physically and mentally. These matches have to be played with grit. I want the boys to give their all.

A tired team?
"I don't want to hear that word. When you train for 70-80 minutes it's almost the same effort you put in the game, except in a match there's that tension you obviously don't have in training. The team is ready. We have no alibis. This is like a final for us. The match by itself is motivating. There's everything at stake.

AC Milan favoured to win
"Most of the times the derby is won by those who are not going through their best period. Look at the derby we won in December which gave us the energy to do well in the following month. We are favoured to win an I don't like this. Inter are still 7 points adrift of us and they are stronger than us. What worries me the most is their manager, a well prepared and experienced coach. I think we have to read the game well.

Dangers in this derby - Inter
"Inter are above us although they are not going through a great period they want to beat us. We have to be ready. Icardi is one of the strongest strikers in the world. He's a sniper, very clinical. Candreva and Perisic too are players of great quality.

Dangers in this derby - too much enthusiasm
"I think the only danger is if we think we have become the strongest. We haven't done anything yet. We have to become a team, we can still improve and do something important. We have everything it takes to do so. Through grit, desire, self-sacrifice and working with a smile on our faces, we can achieve great results. I have to continue motivating my boys.

On Kalinic and the other players struggling
"I want to protect Kalinic like all my other players. As long as I see respect for the team, the people who work for the team, I will always protect my players. Kalinic is strong and I think he has shown it. I have to do everything I can to have him back. I hope the fans will help him: not only him but also André Silva and all the others who are not going through a great period.

Conti injury update
"Andrea [Conti] is working with great continuity. He will undergo more tests next week and we'll see if he can start playing with the Primavera in two weeks time. He needs to get some minutes into his legs before being back with us.

Comparison with Antonio Conte
"Maybe we have a similar character. But it's still a long road to becoming like him. He's more experienced than I am but this comparison is a great honour for me".

Interin valmentajan Luciano Spallettin kommentit:

"It’s a great feeling because we’re playing in the most attractive match of the season and we know how much it means for the fans. We want to forge our own destiny and therefore we need to head into the match aware of our strengths and the importance of the match." 

"Our position in the table is important and it has also come about thanks to the results that we’ve brought home in difficult matches. We know that we have the means to do well, but it’s normal that you have to put them into practice in the right way, knowing how to read when it’s the right moment in a match. We must have the courage to come up with decisive pieces of play. I’ll ask the players to always show their ruthless face from now on because there’s no time to delay our objectives. This match is already an opportunity to write our own future without thinking about the next matches. We have to be good at analysing this point of the season in the right way if we want to make the Champions League. The derby is worth more than a season, it’s a real spectacle of football. For us, winning tomorrow would mean that we’ve written a page in the history of one of the greatest matches in football as it's seen by all and we can then make the most of the enthusiasm of the fans who care about the fate of this team." 

There were then a number of questions on individuals. 
"Is Icardi ready? Mauro is more than ready. The derby is a match which transmits special sensations to players with a personality such as his. Candreva as a trequartista? He’s already played in that position and he’s done so often in training, so it wouldn’t be something new. Karamoh? We’re calm about his mental and physical qualities, he could be used in any match because he has big ambitions. Perisic’s form? No player can determine the behaviour of the entire team, his form has run in parallel to ours as a whole. Tomorrow, he’ll show that he’s put things back in place." 

Questions on individual players continued: 
"Borja Valero and Miranda’s condition? For Borja, the final training session will be important while Miranda is fine and has recovered. Is Suso the main threat? I’m only worried about Inter players, Milan are a strong side and I said on multiple occasions that I was amazed by their position in the table but I am no longer. They have strong players who we respect but we’re convinced that we have as much quality." 

A.C. Milan - Inter Milan

Gattuson miehistö:

Maalivahdit: 
A. Donnarumma, G. Donnarumma, Storari

Puolustajat: 
Bonucci, Calabria, Gomez, Musacchio, Rodriguez, Romagnoli, Zapata

Keskikenttäpelaajat: 
Biglia, Bonaventura, Calhanoglu, Kessie, Locatelli, Mauri, Montolivo

Hyökkääjät: 
Borini, Cutrone, Kalinic, André Silva, Suso.

Interin valmentajan Luciano Spallettin miehistö:

Maalivahdit: 
1 Handanovic, 27 Padelli, 89 Pissardo

Puolustajat: 
2 Lisandro, 7 Cancelo, 13 Ranocchia, 21 Santon, 25 Miranda, 29 Dalbert, 33 D'Ambrosio, 37 Skriniar

Keskikenttäpelaajat: 
5 Gagliardini, 8 Rafinha, 11 Vecino, 20 Borja Valero, 63 Emmers, 77 Brozovic

Hyökkääjät: 
9 Icardi, 17 Karamoh, 23 Eder, 44 Perisic, 87 Candreva

DXXdsMPXcAEh-3c.jpg

Sarjataulukoilla ja vireella voi heittää vesilintua, kun rupeaa arvailee lopputulosta. Mutta tasaista tulee olemaan, jos vanhoihin merkkeihin uskoo. Whoscored.com uskoo 1-1 tasuriin. Freesupertips.co.uk taas uskoo Milanin 2-0 voittoon ja Goonersguidessa on parikin ehdotusta: sekä 1-0 ja 2-0. No ehkä Milanon ennakkosuosikki, mutta hyvin pieni semmoinen. 

Nyt kun Lazio meni häviämään Juvelle ja Roma toivon mukaan tekee saman Napolia vastaan, olisi Milanilla suorastaan fantastinen tilaisuus ottaa harppaus eteenpäin aivan iskuetäisyydelle näistä kolmesta. Tappiolla voidaankin sitten melkein sanoa hyvästit UCL-paikalle (ellei loppukaudesta tule pelkkiä voittoja). Harmi, että Inter on saanut levätä 8 päivää kun taas Milan jatkaa "2 peliä per viikko"-tahtiaan ainakin 2 viikkoa vielä. Eli selkeä etulyöntiasema "vierailla" huomenna. Tosin, kuntopuntari lupaa hyvää. En uskalla veikata mitään tai esittää toiveita (vaikka kaikki tietävätkin mitä tässä halutaan...). :D

Nyt kun Lazio meni häviämään Juvelle ja Roma toivon mukaan tekee saman Napolia vastaan, olisi Milanilla suorastaan fantastinen tilaisuus ottaa harppaus eteenpäin aivan iskuetäisyydelle näistä kolmesta. 

Toiveesi ei käynyt toteen, vaan Roma pyöritti Napolia lukemin 2-4.

En uskalla veikata mitään tai esittää toiveita (vaikka kaikki tietävätkin mitä tässä halutaan...). :D

Kyllähän sitä aina toivoio Milanin voitttoa, mutta aina ei vaan jaksa uskoa siihen..:dazed:

Mutta joo, tässä on päivitetty GdS:n arvio avauskokoonpanoista. Interillä on pieniä muutoksia edelliseen:

DXbBBYxVAAEf7bO.jpg

Laitan tämän uutisen tänne, kun Davide Astori oli Milan-kasvatti. R.I.P.

Serie A -joukkueen kapteeni löydettiin kuolleena hotellihuoneestaan
Fiorentinan kapteeni Davide Astori oli joukkueensa mukana pelimatkalla Udinessa.

JALKAPALLON Italian Serie A:ssa pelaavan Fiorentinan kapteeni Davide Astori on löydetty kuolleena hotellihuoneestaan. Seura kertoo asiasta tiedotteella.

Astori, 31, oli joukkueensa mukana Uniden kaupungissa. Joukkueen oli määrä kohdata Udinese tänään Italian liigassa, mutta ottelu peruttiin.

Ja tuohon liittyen: kaikki Serie A -pelit peruttu tältä päivältä. Uudet pelipäivät ilmoitetaan sitten joskus. Tavallaan hyvä ajoitus, tavallaan huono. Milanilla saattaisi painaa torstain 120min jaloissa, mutta toisaalta, Milan on kuntopuntarin kärjessä, Inter huomattavasti alempana. Milanin tämän vuoden esitykset olleet hyviä, Interin surkeita. Jos matsi siirtyy vaikkapa 3 viikolla, ehtii nuo kuntokäyrät vaikka kääntyä nurinpäin. Mutta luotetaan nyt siihen, että tämä ylimääräinen lepopäivä näkyy torstaina Arsenal-pelin lopputuloksessa ja sitten joskus Inter-matsikin onnistutaan ajankohdasta huolimatta hoitamaan voitokkaasti.

Surullinen päivä kyllä. En osaa tosin sanoa onko tämä sitten Milanin vai Interin etu, että matsi siirtyy. Inter saisi taas ylimääräisen päivän valmistautua, Milan vain lähinnä ylimääräisen lepopäivän. Tässä nykyisessä vireessä ja Gattuson ilmeisesti paremmissa reeneissä (joiden takia joukkueen yleiskunto on nyt selkeästi parempi kuin Montellan aikana) voisi kuvitella, että ehkä tämä ei olekaan meille niin hyvä juttu. Romankin sanottiin olevan jo isossa kriisissä jne. erityisesti hävittyään Milanille, mutta eilisiltana voittikin kaikkien yllätykseksi sarjakärki Napolin ja vieläpä vieraissa. Joten Di Francesco ainakin taisi onnistua valmistautumisessaan (Romalla oli yksi ylimääräinen lepopäivä), saa nähdä sitten pystyykö edeltäjänsä Spalletti samaan Interin kanssa vai onko antanut vain lepoa pelaajilleen huikean Benevento-kotivoiton jälkeen. Spalletti kertoi lehdistötilaisuudessa, että Inter pelasi sydämellä. Ainoat maalit tulivat toisella puoliajalla erikoistilanteista toppareilta Shkriniarilta ja Ranocchialta (tällä kertaa sinne oikeaan maaliin...). Muistetaan, että Benevento on sarjajumbo 10 pisteellä, sai matsissa kyseenalaisen punaisen ja lisäksi pilkku jäi viheltämättä.

Mutta joo. Pointtini nyt lähinnä vain se, että nämä ylimääräiset lepopäivät ovat yleensä hyödyllisempiä joukkueille, jotka ovat heikossa vireessä kuten vaikkapa Inter. Hyvävireiset (ja hyväkuntoiset) joukkueet, kuten meidän punamustat olisivat varmaan melkein tunteneet Lazio-voiton jälkeisenä päivänä olleita valmiita pelaamaan derbyn (pieni kärjistys sallittakoon :)). Eri asia on toki se, että miten hyvin nämä heikkovireiset joukkueet osaavat käyttää ne ylimääräiset päivät valmistautumiseen. Romalla se onnistui, mutta Interin viimeaikaisia tuloksia katsellessa tuntuu siltä, että voittoja on seurannut aina heikompi tulos tai jopa putki. Déjà vú siis viime kauteen, jolloin kolme koutsia sai lähteä. Valmentajien nopea vaihtaminen ei tosin ole mitenkään vierasta Interille erityisesti Mancinin ensimmäisen taipaleen päättymisen jälkeen, mutta ei puhuta nyt siitä sillä myös täällä kaupungin toisella puolella on käynyt kokeilemassa seitsemän valmentajaa vuoden 2014 jälkeen...

Rinosta vielä sen verran, että mies on kyllä toistaiseksi ylittänyt kaikki odotukset. Erityisesti tuon hitaan alun jälkeen pelkäsin, että tämä valmentajavalinta oli totaalinen floppi ja olisi hyvä, ettei nyt sentään tiputtaisi Serie B:hen. Mutta kuinka ollakaan. Rinon ensimmäinen valmentamansa derby joulun jälkeen tuntui kääntäneen kurssin täysin ja tässä sitä ollaan, tappiottomana vuonna 2018 ja kuuden matsin voittoputkessa, pitäen samalla myös oman pään puhtaana. Rinon avulla joukkue ja erityisesti alussa sen pahoin kompastellut kapteeni Leo Bonucci on pessyt kasvonsa ja on kuin uudelleensyntynyt. Tärkein muutos on varmastikin tapahtunut ruohonjuuritasolla harjoituksissa. Montellan harjoituksia valiteltiin löysiksi ja napolilaiselta kenties puuttui se tietty karisma ja munakkuus johtaa joukkueellista isoja egoja, vaikka hän onnistuikin aiemmissa, tosin pienemmän profiilin seuroissaan. Ringhio on onnistunut hitsaamaan Montellan aikaisen yksilöiden pelaajiston aidoksi joukkueeksi, joka nyt tuntee paremmin toisensa ja myös uskoo sekä omaan että muiden tekemiseen. Hassua on kyllä, että myös hyökkäyspelaaminen, vaikkei nyt suurilla maalimäärillä Rinon aikana ole juhlittukaan, tuntuu myös parantuneen (vaikka tätä arveltiin Rinon heikkoudeksi ja puolestaan Montellan vahvuudeksi), josta saamme myös kiittää Cutronen hurjaa läpimurtokautta muiden, triplasti enemmän palkattujen hyökkääjien lähinnä keskittyessä mahdollisimman tehokkaaseen pallon purkamiseen. 

The Jesus himself

The Jesus himself

Conte-huhuja on ymmärrettävästi liikkunut ja erityisesti Montellan potkujen jälkeen, mutta itse en häntä valitsisi uudeksi koutsiksi, sillä Gattuso on "meidän Conte". Conte ja Gattuso ovat valmennustyyleiltään hyvinkin samanlaisia ja jos Rinon tuhkimotarina nyt sitten tässä keväällä kääntyisikin johonkin tappioputkeen tms. ja saisi potkut, olisi mielestäni typerää korvata hänet lähes täysin samantyylisellä koutsilla ja tämän järkyttävän suurella palkkapussilla. Lisäksi Rino on seuralegenda ja olisi nyt aikakin, ettei taas yhtä seuralegendan statusta pilattaisi antamalla nopeat fudut vain sen tähden, että "chämpiööni" Conte on saatavilla. Noh, näin varmasti kävisikin, jos seuraa hallitsisi edelleen rakkaat Silvio ja Galliani. Luotan, että Mirabelli ja Fassone tekevät yhdessä parhaan ratkaisun sitten kun sen aika on. Vaikka kaikki onkin juuri nyt täydellistä, aurinko paistaa ja taivaalla lentelee ylläoleva Rino-enkeli (varokaa...), jalkapallossa vain yksi tulos voi myös aloittaa sen pahan kierteen. Uskon tosin, että Rino tiedostaa tämän, vaikkei hänkään aina ole reagoinut parhaalla tavalla vaikeuksiin...

E: Ja pahoittelen jos näistä samoista jutuista on keskusteltu jo aiemmin kun en ole yhtään nyt seurannut keskustelua, oli nyt vain pakko saada itseni taas kirjoittamaan.

Edited by MrEskola

49 minuuttia sitten, MrEskola kirjoitti:

Surullinen päivä kyllä. En osaa tosin sanoa onko tämä sitten Milanin vai Interin etu, että matsi siirtyy. Inter saisi taas ylimääräisen päivän valmistautua, Milan vain lähinnä ylimääräisen lepopäivän. Tässä nykyisessä vireessä ja Gattuson ilmeisesti paremmissa reeneissä (joiden takia joukkueen yleiskunto on nyt selkeästi parempi kuin Montellan aikana) voisi kuvitella, että ehkä tämä ei olekaan meille niin hyvä juttu. Romankin sanottiin olevan jo isossa kriisissä jne. erityisesti hävittyään Milanille, mutta eilisiltana voittikin kaikkien yllätykseksi sarjakärki Napolin ja vieläpä vieraissa. Joten Di Francesco ainakin taisi onnistua valmistautumisessaan (Romalla oli yksi ylimääräinen lepopäivä), saa nähdä sitten pystyykö edeltäjänsä Spalletti samaan Interin kanssa vai onko antanut vain lepoa pelaajilleen huikean Benevento-kotivoiton jälkeen. Spalletti kertoi lehdistötilaisuudessa, että Inter pelasi sydämellä. Ainoat maalit tulivat toisella puoliajalla erikoistilanteista toppareilta Shkriniarilta ja Ranocchialta (tällä kertaa sinne oikeaan maaliin...). Muistetaan, että Benevento on sarjajumbo 10 pisteellä, sai matsissa kyseenalaisen punaisen ja lisäksi pilkku jäi viheltämättä.

Mutta joo. Pointtini nyt lähinnä vain se, että nämä ylimääräiset lepopäivät ovat yleensä hyödyllisempiä joukkueille, jotka ovat heikossa vireessä kuten vaikkapa Inter. Hyvävireiset (ja hyväkuntoiset) joukkueet, kuten meidän punamustat olisivat varmaan melkein tunteneet Lazio-voiton jälkeisenä päivänä olleita valmiita pelaamaan derbyn (pieni kärjistys sallittakoon :)). Eri asia on toki se, että miten hyvin nämä heikkovireiset joukkueet osaavat käyttää ne ylimääräiset päivät valmistautumiseen. Romalla se onnistui, mutta Interin viimeaikaisia tuloksia katsellessa tuntuu siltä, että voittoja on seurannut aina heikompi tulos tai jopa putki. Déjà vú siis viime kauteen, jolloin kolme koutsia sai lähteä. Valmentajien nopea vaihtaminen ei tosin ole mitenkään vierasta Interille erityisesti Mancinin ensimmäisen taipaleen päättymisen jälkeen, mutta ei puhuta nyt siitä sillä myös täällä kaupungin toisella puolella on käynyt kokeilemassa seitsemän valmentajaa vuoden 2014 jälkeen...

Kiva lukea taas pitkästä aikaa sinun kirjoituksia. Valmentaja-asiasta olen täysin samaa mieltä, joten ei siitä enempää. Mutta tästä lepoasiasta olen eri mieltä tai niin ainakin luulen olevani. Jos seuraa Valioliigaa, niin siellä huomaa erityisen hyvin sen, että yleensä joukkueet, jotka painaa 2 pelin viikkotahtia, niin niiden tulokset sakkaa sarjassa tai cupeissa tai sekä että. Tämä saman ilmiön huomaa monesti myös, jos joku pienempi joukkue pääsee Eurooppaan esim. Serie A:sta, niin tulokset tippuu verrattuna edelliseen vuoteen.

Aivan suurimmat jengit pystyy pyörittää rotaatiota niin, että tulokset säilyy hyvinä tai ainakin hyväksyttävinä. Silti paljon pelaavat joukkueet antaa vähemmän pelaaville etua. Katsellaan vaikkapa Liverpoolin pelaamista viime kaudella tai tänä vuonna, kun joukkue tippui cupeista. Liverpoolin joukkue on täynnä tuoreita jalkoja ja tulee olemaan kova luu vielä Mestareiden liigassakin verrattuna muihin joukkueisiin, jotka on pelannut enemmän.

Tästä päästään sitten Milaniin. Milan on tällä kaudella pelannut paljon. Se on pelannut Eurooppaliigaa ja Coppa Italiaa. Yleensä MIlan on sössinyt Coppan alkuvaiheessa ja europelejä ei ole viime vuosina ollut. Niinpä on suorastaan ihme, että Milan on pelannut viime aikoina niin hyvin, kun on pelannut. Tässä kannattaa huomata, että Eurooppaliigassa on vielä ylimääräinen kierros verrattuna Mestareiden liigaan. Niin rasitus olisi voinut näkyä jo tänään tai sitten myöhemmin keväällä .

Nyt kun tuli tästä rasituksesta kirjoitettua, niin minusta Gattusolla on eräs heikkous. Gattuso ei paljon kierrätä, vaan uskoo 11 mieheen. Jos jollekkin ne on epäselviä, ketä ne on, niin voi katsoa tuosta yläpuolelta tämän illan arvioidusta avauksesta. 

Toisaalta se vähäinen rotaation määrä on myös auttanut joukkuetta paremmin hitsautumaan yhteen. Jotain muistan lukeneeni, että Montellalla oli tällä kaudella joka matsiin eri avari. Tässäkin näkyy ehkä se, että Rino ja Montella ovat melkein toistensa vastakohtia tyyliltään. Montellan jatkuva pakan sekoittaminen ei tehnyt hyvää joukkueelle, jossa oli paljon uusia naamoja. Toki ymmärrän, että haluttiin löytää se oikea avaus, mutta en usko että Montella olisi vieläkään tässä vaiheessa saanut kurssia ainakaa näin hyvään nousuun. Jokin kultainen keskitie tässä olisi hyvä löytää. Erityisesti Kessié'stä olen huolissani, sillä hänen jaloissaan painaa jo nyt 3264 peliminuuttia. Monty ei ole ollut huono tällä kaudella, mutta aivan vääräntyyppinen pelaaja hän on kyllä lepuuttamaan Kessié'tä. Mieluummin kyllä soisin näkeväni Rinon antavan edes jonkinlaisen mahdollisuuden José Maurille, joka ei ole ainakaan järkyttävän hidas ja lasijalka kuten Monty nykyään. Mutta pahoin pelkään, että Maurin aika Milanissa alkaa olla jo valitettavasti lopuillaan, joka on harmi sillä mies ei koskaan saanut aitoa mahdollisuutta. Tai sitten käytetään sitä meidän helposti unohdettavissa olevaa hiomatonta timanttia Locatellia, jonka kehityksen edessä on erityisesti tämä turhake em. ex-capitano.

Mutta joo, totta puhut. Ehkä Milanilla on käynyt loukkaantumisten kanssa tällä kertaa tuuri, tai sitten tämäkin on kiitos Rinon parempien harjoitusten. Ehkä joukkueelta puuttuu sitten vain laatua penkiltä, sillä Montella kyllä myös niin ikään hyvin osasi kiertää muuan palettat, gómezit ja maurit. Voi toki olla, että Rino ei vain tykkää rotaatiosta ja ei tee aina järkeviä vaihtoja pelaajien lepoa ajatellen. Mutta itse uskon, että leveyttä puuttuu ja meidän vaihtomiehillä joukkue yleensä heikkenee selvästi. Vai peluuttaisitko mielelläsi esim. Borinia Suson sijaan? Silvan ja Kalinicin kanssa pelatessa välillä tuntuu, että olisi parempi vain pelata vajaamiehisenä, vaikka Cutronekin on maaleja lukuun ottamatta usein hyvin varjojen mailla mutta se ei ole menoa juurikaan haitannut. Ehkä Silvan ja Kalinicin myynneillä voisi saada hieman rahaa käyttökelpoisiin rotaatiomiehiin, vaikkei kumpikaan luultavasti halutuimpia nimiä ole siirtomarkkinoilla tälläisen kauden jälkeen. Laatua mielestäni puuttuu, laitureille ei ole sellaista korvaajaa joka osaisi jotain muutakin kuin munaravia (Borini), Kessié on vailla varamiestä ja kaipa Rodríguez on myös vähän heikko lenkki vaspana. Ja Abaten nykytaso on niin kuraa, että melkein soisi miehen lopettavan jo uransa. Niin, ja ns. Montolivo-syndroomaa kärsivä Antonelli, jota en myöskään mielellään laittaisi kentälle, silloin kun sattuu edes olemaan kunnossa.

52 minuuttia sitten, MrEskola kirjoitti:

Toisaalta se vähäinen rotaation määrä on myös auttanut joukkuetta paremmin hitsautumaan yhteen. Jotain muistan lukeneeni, että Montellalla oli tällä kaudella joka matsiin eri avari. Tässäkin näkyy ehkä se, että Rino ja Montella ovat melkein toistensa vastakohtia tyyliltään. Montellan jatkuva pakan sekoittaminen ei tehnyt hyvää joukkueelle, jossa oli paljon uusia naamoja. Toki ymmärrän, että haluttiin löytää se oikea avaus, mutta en usko että Montella olisi vieläkään tässä vaiheessa saanut kurssia ainakaa näin hyvään nousuun.

Olet oikeassa, että vakioavauksen peluuttaminen hitsaa nopeammin joukkuetta yhteen. Olen törmännyt tuohon, että Montellan avaukset vaihtui ottelusta toiseen. Mutta oli Montellakin omat luottopelaajat, jotka on aika samoja kuin Gattusolla. Montella joutui enemmän vaihtelee avausta loukkaantumisten ja pelikieltojen takia, kuin Gattuso. Ja sitten toinen syy oli Montellan rotaatiolle, että hän yritti saada oman pelijärjestelmän toimii. Missään vaiheessa hän ei löytänyt täysin toimivaa avausta sitä suorittaa. Jos huomasit, niin Gattuso antoi viimeisen Coppan pelin jälkeen tunnustusta Montellan työlle:

– On myös tärkeää antaa kiitosta Montellalle, koska hän toi tärkeitä konsepteja ja edelleen voit nähdä hänen tuoman halun pysyä pallossa ja liikuttaa palloa puhtaasti.

Siinä joukkueen hitsaantumisessa aika on ollut myös Gattuson puolella, poisottamatta mitään Gattusolta, joka on tehnyt hyvää työtä. Luultavammin Montella ei olisi pystynyt samaan, mutta tämä on sitä ikuista turhaa jossittelua.

52 minuuttia sitten, MrEskola kirjoitti:

Mutta joo, totta puhut. Ehkä Milanilla on käynyt loukkaantumisten kanssa tällä kertaa tuuri, tai sitten tämäkin on kiitos Rinon parempien harjoitusten. Ehkä joukkueelta puuttuu sitten vain laatua penkiltä, sillä Montella kyllä myös niin ikään hyvin osasi kiertää muuan palettat, gómezit ja maurit. Voi toki olla, että Rino ei vain tykkää rotaatiosta ja ei tee aina järkeviä vaihtoja pelaajien lepoa ajatellen. Mutta itse uskon, että leveyttä puuttuu ja meidän vaihtomiehillä joukkue yleensä heikkenee selvästi. Vai peluuttaisitko mielelläsi esim. Borinia Suson sijaan? Silvan ja Kalinicin kanssa pelatessa välillä tuntuu, että olisi parempi vain pelata vajaamiehisenä, vaikka Cutronekin on maaleja lukuun ottamatta usein hyvin varjojen mailla mutta se ei ole menoa juurikaan haitannut. Ehkä Silvan ja Kalinicin myynneillä voisi saada hieman rahaa käyttökelpoisiin rotaatiomiehiin, vaikkei kumpikaan luultavasti halutuimpia nimiä ole siirtomarkkinoilla tälläisen kauden jälkeen. Laatua mielestäni puuttuu, laitureille ei ole sellaista korvaajaa joka osaisi jotain muutakin kuin munaravia (Borini), Kessié on vailla varamiestä ja kaipa Rodríguez on myös vähän heikko lenkki vaspana. Ja Abaten nykytaso on niin kuraa, että melkein soisi miehen lopettavan jo uransa. Niin, ja ns. Montolivo-syndroomaa kärsivä Antonelli, jota en myöskään mielellään laittaisi kentälle, silloin kun sattuu edes olemaan kunnossa.

Tokihan minäkin omasta mielestä parhaat pelaajat kentälle laittaisin, mutta joskus se ei oo vaan mahdollista. Pelaajat voi olla loukkaantuneita tai pelikiellossa. Tulee mieleen, että harmittavasti esim. Conti on missannut koko kauden. 

Sitten toinen kysymys on järjetelmällinen rotaatio. Jos joukkue pelaa pitkään 2 peliä viikossa, niin sitäkin on harrastettava. Itse kyllä antaisin silloin tällöin enemmän aikaa just esim. Borinille. Itse olen kanssa ollut huolissaan Kessiestä, jota pidän kesän hankinnoista onnistuneimpana.

Kalinicin vois muuttaa rahaksi ensi kesänä, mutta olen sitä mieltä ettei Silvaa kannata myydä. Silva on itseasiassa pelannut muuten kohtuu hyvinkin välillä, mutta kun kärkipelaajalta odotetaan maaleja ja niitä ei ole tullut, niin voihan Silvaa pitää syystäkin floppina.Mutta se on myös hyvä syy pitää kaveri joukkueessa. Kaverilla on taitoa, mutta gorilla selässä. Vaikka jo nyt huhutaan Arsenalin olevan kiinnostunut, niin minusta kaveri kannattaa myydä sitten, kun gorilla on poissa ja pelaajan hinta on ylhäällä. Jos sitten on enää edes tarvetta myydä..  

Kalinicista mainittakoon vielä, että mies on lainalla tämän kauden ja Milanilla on osto-optio, muttei pakollinen sellainen. Vain idiootti käyttäisi tuon option tällaisen kauden jälkeen kun samalla summalla (reilut 20M€) saa parempiakin hyökkääjiä.

Ja rotaatiosta ja loukkaantumisista kun puhuttiin, niin varmaa on, että näillä pelimäärillä (etenkin jos Arsenal tippuu EL:ssä) ilman rotaatiota tulee aivan taatusti loukkaantumisia. Peli peliltä riskit kasvavat ja on vain ajan kysymys kun Bonaventura, Suso, Kessie tai Biglia joutuu sivuun. Valitettavasti penkiltä ei löydy avauskokoonpanoon kelpaavia pelaajia. Itse asiassa Rodriquezkin on osoittautunut paljon heikommaksi kuin piti ja edelleen se vasemman pakin paikka on ongelma. Calabrian ainoat huonot esitykset ovat tulleet juuri vasemmalta puolelta ja Antonellistäkään ei valitettavasti ole avaukseen.

Borini on nykyroolissaan kelvollinen, mutta avaukseen? Noh, ehkä Beneventoa ja SPALia vastaan voisi antaa muille lepoa, mutta ei TOP-10 joukkueita vastaan Borinia avaukseen. Locatelli olisi kelvollinen jos pelaisi viime kauden tasolla, mutta kun ei pelaa. Locatelli on ollut tällä kaudella huono. Aivan liikaa harhasyöttöjä eikä tarjoa ylöspäinkään mitään. Lienee pelaamattomuuden syytä, mutta toisaalta nykyotteilla ei enempää peliaikaa ansaitsekaan.

Nautitaan nyt Gattuson piiskaamasta vauhdikasta kun meno on hyvää. Toivottavasti (onnistunutta) rotaatiotakin nähdään ennen kuin loukkaantumisia tulee. Ne nimittäin voivat pilata tämän lupaavalta näyttävän alkuvuoden.

Ja Abatesta ei varmaan tarvi olla huolissaan, kun mies kärsii vaivoista ja Conti alkaa parin viikon sisään tehdä comebackiään pelikentille. Sen jälkeen ainakin oikean pakin paikalla on mielenkiintoista kilpailua! Vielä kun saataisiin vasemmalle joku kansainvälisten tason huippu - Rodriquez ei sellainen ennakkohehkutuksista huolimatta olekaan.