Jump to content
Sami Paakkanen

Valmentajakoulutus kaipaa muutosta !

Recommended Posts

Olen tässä taas vähän pohtinut ja ajattelin kertoa teille, millaisia asioita mielessä pyörii näin lauantai aamusta :)

Valmentaminen on kuin opettamista jollain tavalla. Oppiminen taidetaan ymmärtää opettamisen perinteiden kautta ja siitä on viime vuosina puhuttu. Olen itse ollut opettajana joitakin vuosia peruskoulussa ja saanut sitä kautta kurkistaa opetuksen ihmeelliseen maailmaan ja sitä se mielestäni todella on. Paljon on puhetta uudistuksesta ja luovuudesta, itseoppimisesta ja PALJON, PALJON myös muusta. Kauniita sanoja ja ihmismielen ymmärtäminen on edelleen yhtä vähäistä kuin olen ymmärtänyt sen olleen jo 100 vuotta sitten. Ei ole täysin ymmärretty motivaation ja mielekkyyden merkitystä. Ei osata laittaa rajoja ja kykyä asettua oppimisen psyykkiseen tilaan ei siten synny. Nyt on koulussa menossa vaihe, kun vanhasta yritetään ponnistaa kohti uutta. Miljoonia asioita sekotetaan samaan soppaan ja kaikesta halutaan sääntö tai laki. Oppilaiden halutaan itse ymmärtävän koko oppimisen prosessi ja sitä heille nyt opetetaan. Ajatuksesta, suunnitelmaksi ja siitä kohti valmista työtä ja sen jälkeen itsearviointia+ kaikki tämä kuvataan johonkin portfolioon.