Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Erotuomarikehitys

Recommended Posts

Terppi kaikille !

Tässä pieni tovi palloliiton erotuomareiden kanssa touhuttu ja ja voin kertoa et hiton mukavaa/mageeta on ollut ! Rakkaudesta lajiin, puolin ja toisin ! Tapasin eilen tuttua, toisen lajin valmentajaa ja jäin hyvien keskustelujemme pohjalta mietimään, kuinka pitkään kestää uudenlaisen puhumiskulttuurin juurtuminen organisaation sisään, siis tässä tapauksessa palloliiton erotuomaritoiminnan sisään? Kun erityisesti tunteiden sävyttämä puhumisen kulttuuri juurtuu osaksi kokonaisuutta, se luo vahvan ja kestävän pohjan kasvulle ja kehitykselle. Työni kautta se juurtuu osaksi palloliiton erotuomaritoimintaa, mutta kuinka pitkään ja paljon työtä se vaatii, jotta se leikkaa läpi koko organisaation ja jää vaikuttamaan sen toimintaan? Nyt kanssani töitä tehneet erotuomarit ovat osaksi jo itse kouluttajia ja he jakavat omaa osaamistaan uusille tulokkaille, jolloin uudet tulokkaat saavat psyykkistä valmennusta automaattisesti kouluttajiensa kautta. Organisaatiossa vaikuttavat varmuudella vielä tukahduttavat voimat, kun avoin puhe ei ole kaikille tuttua, sitä pelätään, ehkä vieroksutaan tai ei oikein osata. Monessa organisaatiossa/seurassa tapahtuu helposti se heikentävä/jarruttava kahtia jako, hyvää ja pahaan, kun joku on mulkku ja toinen hyvä tyyppi. Kun tunteista puhumisesta tulee osa arkea, niin se rikastuttaa ja syventää elämää kaikkinensa, niin organisaation sisällä kuin sen ulkopuolella ja se on myös hyvä lääke purkamaan kahtia jakautumista organisaatioiden sisällä.

Viime kaudella tein säännöllisesti töitä yhden ryhmän kanssa ja hieman epäsuorasti kahden muun ryhmän eli 10 aktiivisesti kanssani psyykkailemassa (tapasimme noin kolmen viikon välein, aina 2 h kerralla) sekä sen lisäksi noin 20 osallisena jorinoitani kuulemassa, otteluseurantojen ohessa (noin kerran kuussa) sekä kävin pari kertaa psyykkailemassa heitä.

Tämän vuoden työmaa palloliitossa minun osaltani on kaksi eri ryhmää aktiivisesti kanssani psyykkailemassa (parin-kolmen viikon välein) ja sit erikseen noin 20 tuomaria, joita tapaan muutamia kertoja nyt keväällä ja pari syksyllä. Lisäksi kouluttaja/kouluttajat mukana ajoittain tapaamisilla.

Ylemmän tason erotuomareita ei ole kovin paljon pääkaupunkiseudulla ja jos ison osan kanssa tulee tehtyä töitä, se luo vahvaa osaamispohjaa psyykkisen puolelle erotuomaritoimintaan. Tämän vaikutus näkyy pitkässä juoksussa kansainväliselle organisaatiolle eli FIFAlle ja meidän tuomareita tulee näkymään varmasti myös isoissa otteluissa. Kehityksellinen aikajänne tähän pääsemiseksi on minun kuvitelmissa melko pitkä, mutta toki yksittäisiä poikkeuksia mahtuu joukkoon.

Erotuomariakatemia, Helsingin piiri vuonna 2019.

Pitää välillä nostaa Palloliiton toimintaa esille ja tehdä sitä näkyväksi, siellä kun tulee itse hääräiltyä mukana, lähinnä nyt Helsingin piirin taholla. Toki tänä vuonna uutena ulottuvuutena liiton tasolla myös, kun yksi psyykkisen valmennuksen ryhmä koostuu ykkösen ja kakkosen sekä naisten liigan tuomareista. 

Paljon ollaan usein valmiita lykkimään paskaa niskaan ja suolaamaan silloin kun menestystä ei tule ja joku tai jonkun pärstä vituttaa. Sitten kun sitä menestystä tulee niin ollaan hiljaa tai vaan juhlitaan itse menestystä. Nyt vähän henkilöä ylös menestyksen takaa ! Erotuomaritoimintaa kun itse tässä Helsingin piirin osalta saanut kohta pari vuotta hyvin läheltä seurata, niin eipä voi muuta kuin kumartaa touhun suuntaan ja olla myös osana sitä (ylpeä omasta panoksestaan) !! On kyllä laatua tarjolla, jos sitä oman tuomariuransa kehittämiseen haluaa ja kykenee ottamaan vastaan. Täysin ongelmatonta ei ikinä missään toiminta ole, mutta nyt olen kyllä ihmeissäni seurannut Topias Tuiran toimintaa melko läheltä, joka tuosta erotuomariakatemian toiminnasta isosti vastaa. Muutamia pieniä huomioita, joita kaiken koulutusiltojen yms järjestämisen lisäksi olen havainnut. Hän on se joka yleensä tuo avaimet oven avaamiseen, vaikka vapaapäivältään, hän on se joka on paikalla, kun kukaan muu ei jaksa, hän on se joka asettelee pelejä, hän on se joka vastaa puhelimeen, kun jollain on huolia tai murheita. Hän on se joka järjestelee miljoonia asioita nippuihin ja tekee niistä valmiin listan, jota on helppo seurata. En ihan lämpimikseni täällä huutele, sillä olen jutellut tuomareiden kanssa ja oikeasti jutellut luottamuksella eli tiedän mitä tunteita toiminnassa myös heidän mielissä liikkuu. Olen nähnyt Topiaksen työskentelyä erotuomareiden kanssa ja hän on ollut mukana minun työskentelyä seuramassa sekä osallisena, kun vedän psyykkistä valmennusta akatemian tuomareille. Mies kuuntelee palautetta kentältä ja muokkaa toimintaa sen perusteella paremmin erotuomareita palvelevaksi. Ei hän voi tietenkään kaikkeen vaikuttaa, mutta se mihin hän voi ja pystyy, niin sitä hän myös tekee ! Äijä pistää itseään likoon ja on isolla sydämellä mukana tekemisessä. Vitun siistiä katsella moista ! Hyvä paikka erotuomareille kehittyä. Ei ihan syyttä erotuomariakatemiasta ollut juttua nyt viimeisessä 90 min -lehdessä 1/2019.

Pitää vielä lisätä, että tuo Topiaksen työ tuntuu minun sisällä sisäiseltä rauhalta tehdä omaa työtäni. Ulkoiset puitteet ovat järjestyksessä, minulla on tunne että kaikesta mielen päällä pyörivästä voin keskustella Topiaksen kanssa. Tuntuu että minulla on työrauha sekä minuun luotetaan riittävissä määrin. Oloni on turvallinen. Tällaisen kokemuksen luominen työtä tekeville olisi äärimmäisen tärkeää hyvässä johtamisessa. Sen pitäisi olla osa kaikessa korkean laatutason työskentelyyn tähtäävässä toiminnassa.

Kysyin tuossa pari viikkoa sitten Topiakselta luvan, saanko nostaa hänen työskentelyssä näkemiään puolia täällä esille ja hän myöntyi. Hyvä niin ! Silti tuntuu jotenkin ärsyttävältä kehua Topiasta täällä, se kun ei tässä maassa taida olla kovin sallittua, joku voipi tulla kateelliseksi.. Tai ettei nyt tulisi vaikutelmaa että nuolen täällä jonkun persettä, sitä tämä ei ole. Tämä on vilpitöntä ihailua yhden panostavan toimijan suuntaan ja kunnioitusta sitä panostusta kohtaan. Kai tätä kaikkea saa tehdä näkyväksi myös sisältä käsin, ei vain menestystä mitaten ! Kyllä mä suoraan sanon ku asiat on vituiks tai ei toimi, myös hänen kohdallaan, silloin kun siihen on aihetta. Eli hellurei vaan ja hyvää kevättä kaikille ! Tulkaa sinne peleihin ja naatiskelkaa kotimaisesta fudiksesta tai erotuomareiden työskentelystä, jos itse fudis ei kiinnosta :) 

Eilen keskustelin yhden pelaajan kanssa tuomareista ja hän oli hyvin yllättynyt kun kerroin, kuinka paljon tuomarit tekevät töitä oman fysiikkansa ja taitojensa kehittämisen eteen. Se taitaa olla vähän pimennossa oleva puoli ja toki ei kaikkea tule ajatelleeksi. Se mitä itse olen nähnyt ja mistä saanut nauttia kuulemani kautta, on avannut minulle tuon kaiken työn ymmärtämisen aivan uudelle tasolle. Tuomarin laadukas työ on valtava määrä työtä kehittymisensä eteen. Päivät ovat monella ympäripyöreitä, elämässä tingitään paljon ja monista asioista oman uransa vuoksi. Fysiikkaa kehitetään valtavasti ja klippejä katsotaan niin omasta työskentelystä kuin myös muiden tuomareiden työskentelystä. Klipeistä käydään paljon keskustelua ja niitä mietiään yhdessä. Otteluseurantoja on, joissa pelit kuvataan ja mikkien kautta käyty keskustelu on nauhoitettu klippien päälle. Niitä käydään sitten yhdessä ryhmän kanssa läpi, kouluttajien ollessa mukana. Lisäksi täällä on paljon tarkkailijoita otteluissa, joilta saa kopissa pelin jälkeen palautteen katsomosta käsin peliä tarkasteltuna. Tarkkailijoina toimivat tietenkin itse tuomarina pitkään toimineet.
Nyt mietityttää palloliiton tuleva muutos ja toivon todella ettei tämä tuomareiden kehittäminen jää tässä laadukkuudessaan pois. Topias Tuira on kantanut tätä osaa paljon harteillaan ja luonut mahtavat puitteet muiden toimijoiden kanssa helsinkiin kehittyä tuomarina. Tämän kaiken soisi jatkuvat, sillä ainakin omaan ymmärrykseen ero muiden paikkakuntien puitteissa ja mahdollisuuksissa on suuri, siis valtava! 

Tällainen järjestelmä on olemassa ja olisi todella mielenkiintoista kuulla, onko muissa maissa lähelläkään näin laadukasta työtä/rakennetta tuomareiden kehittymiseksi edes olemassa?

Avustavien puolella on vielä kehitettävää, kun erotuomari on usein keskiössä. Vaikka avustavan rooli usein näyttää heppoiselta niin sillä voi olla ja monesti on iso merkitys kokonaisuuden kannalta. Hyvä avustava on kultaa arvokkaampi erotuomarille ja heikko avustava voi tehdä työn keskellä vaikeaksi. Avustavien työ on usein hyvin huomaamatonta yleisölle, mutta se on olemassa tästäkin huolimatta. Kolmikko tekee yhteistyötä pelin eteen.

Kausi päätöksessä palloliiton kanssa. Liiton ryhmän kanssa vielä yksi kerta jäljellä, Helsingin piirin ryhmät ovat jo päättyneet. Tuomareilla nyt pieni hetki levätä, ennen kuin uusi kausi vie taas mukanaan. Akatemia alkaa tammikuussa täydellä tohinalla.
Puhuimme tovi sitten tulevan kauden suunnitelmista, kun palloliiton isot muutokset astuvat voimaan eli piirit poistuvat. Akatemian toiminta laajenee isomman alueen tuomareita koskevaksi. Samoin tuo liittotason psyykkisen valmennuksen ryhmä avataan laajemmalle tuomarikunnalle. Muutoksia on monella saralla, kuten se että Topias Tuira siirtyy muihin tehtäviin (toki on mukana akatemiassa) ja Antti Munukka ottaa isommin vastuuta erotuomariakatemian toiminnasta.
Viime kaudella säännöllinen psyykkisen valmennuksen ryhmä oli akatemiassa tosiaan tarjolla vain R1 ryhmälle, joka oli ns. kovin kärki ja muille R2 ja R3 ryhmille oli vuoden aikana kuusi psyykkisen valmennuksen kertaa tarjolla. Liittotason tuomareille oli mennä kaudella yksi säännöllisesti kokoontuva ryhmä. Suunnitelmat tulevan kauden psyykkisen valmennuksen osalta vielä hieman hautumassa, kun mietimme kenelle haluamme/voimme tarjota psyykkisen valmennuksen ryhmää työkaluksi itsensä kehittämiseksi ja kuinka rajaamme toimintaa. Itse sitoudun kahden ryhmän vetämiseen ja lupauduin vetämään myös muutamaan koulukseen muualle Suomeen ja mahdollisesti Naisten liigan koulutuspäivään, jos haluavat. Alustava suunnitelma on että akatemiaan muodostetaan yksi psyykkisen valmennuksen ryhmä ja liiton tasolle halukkaille yksi ryhmä.

Oma harrastustoimintani tämän valmennuksen merkeissä keskittyy nyt palloliiton toiminnan äärelle. Käsipallojoukkueen mukanan olen vielä tämän kauden, mutta muuta en nyt meinaa ottaa työn alle tulevana kesänä. Toki käsipalloliigan erotuomareille olen lupautunut mukaan koulutuspäiville, joita varmaan ensi kaudella olisi pari. Säännöllisiä ryhmiä otan vain kaksi, se on sopivan rentoa itselle. Liikaa ei kannata, ettei harrastus rupea tuntumaan liiaksi työltä. Tällä kaudella oli välillä liikaa, kun useammalle viikolle tuli kolme tapahtumaa.

Haku erotuomari akatemiaan päättyy tänään 1.12.2019. Kiinnostusta akatemiaa kohtaan on ja hakijoita piisaa. En ihmettele, akatemia on ollut käsitykseni/kokemukseni mukaan erittäin hyvä paikka kehittyä erotuomarina. Vertaistukea, yhdessä vaikeiden tilanteiden/tulkintojen pohtimista, aktiivisia ja esimerkillisiä kouluttajia, yhteen hiileen puhaltamista, ihmissuhteiden vahvistamista, teknisen osaamisen kehittämistä yms yms. Liiton tasolle siirryttäessä koulutukset ja yhteinen tekeminen vähenevät akatemiaan verrattuna murto osaan. Jos haluaa tähdätä huipulle erotuomarina niin akatemia on todella tarjonnut siihen hyvät puitteet.

Itse olen todella iloinen psyykkisessä valmennuksessa olleiden tuomareiden sitoutumisesta tulevaan akatemiaan. Moni psyykkisessä valmennuksessa olleista tuomareista on tulevassa akatemiassa itse kouluttajana tai ryhmän vetäjänä. Ihan loistavaa!! Psyykkinen puoli on siis vahvemmin osana koko akatemian toimintaa. Tunteista puhutaan varmasti enemmän ja siitä tulee osa normaalia käytäntöä. Tunteista puhuminen ja niiden ymmärtäminen on osa tervettä ja toimivaa yhteisöä.

Näin pieni väliaika katsaus. Hieman polveilevaa selitystä, mutta näin tämä kausi ja hieman tulevaa..