Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Miksei meillä hehkuteta?

Recommended Posts

Mä olen tässä pohtinut, miksei meillä hehkuteta hyviä suorituksia riittävästi? Se on aika pientä ja nuoret ja mamut/mamujen muksut osaavat sitä. Joillekin hehkutus on kaiken keskiössä ja se on mielestäni välillä myös ihan överiä ja sillä yritetään paikata paskaa itsetuntoa. Mitä olisi sitten se hyvä hehkuttaminen? Ei paljon eilen Klubi-04 pelissä näkynyt maalin jälkeen iloa. Huoh.. niin ankeeta touhua.

En aina ihan ymmärrä, mistä kaikesta johtuu se hehkutuksen puute, mutta osittain se on kateuden luomaa ja osittain pelon. Joskus näkee niitä aikuisia jotka suoraan sanovat ettei pidä kehua, ettei nouse kusi päähän. Se johtuu siitä, että on itse eletty lapsuus kiven alla ja ikinä ei ole saanut mistään kehuja "Ja ihan hyvä on kasvanu". Sit ku ei oikein ymmärretä surra sitä omaa lapsuutta ja sen ankeutta, kun ne kehut ovat puuttuneet niin ei ymmärretä, kuinka helvetin tärkeitä ne on antamaan nostetta itsetunnolle, rohkeutta kasvattaa omaa itsetuntoaan. Kehut eivät kasvata yksin itsetuntoa. Puhuminen omista tunteista kasvattaa. Pelkällä kehumisella saa tosiaan aikaan urpoja, jos ei mitään negatiivista voida ottaa puheeksi laisinkaan. Näitäkin on nähty..

Sitten on se pelko. Pelätään että nousee kusi kupoliin, jos kehutaan ja sit ei kehuta. Sekin varmasti lähtöisin mahdollisen kehujan omasta lapsuudesta ja sen kuivuudesta kehujen suhteen. Ei kehut nouse kupoliin, jos ne kehut on realistisia ja oikeassa paikassa. Ja sit jos ne nousee kupoliin niin voihan sen ottaa puheeksi. Joskus kusi nousee päähän, mutta pikemminkin siitä syystä, että kateelliset suolaavat menestyjää seläntakana minkä ehtivät ja sit menestyvät jättävät kateellisten puheet huomiotta ja heidät koetaan ylimielisinä kusipäinä. Hommassa on eroa, onko kusi kupolissa vai onko kehuminen auttanut itsentunnon nostamisessa ja tuonut rohkeutta puhua omista tunteista ja mielipiteistä ääneen.

Tätä teemaa pitää jatkaa, sen verran tässä maassa sakkaa itsetunto porukalla..

Sama taitaa päteä Suomessa myös monessa muussa asiassa. Onnistumisista harvoin kehutaan ja epäonnistumisista jaksetaan muistuttaa vielä vuosia myöhemminkin. Suomalaiset on vähän peruskateellisia keskimäärin (minä mukaanlukien) ja se sitten saattaa samalla aiheuttaa semmoista altakulmien kurkistelua. Siinä sitten itse kullakin on vähän heikko itsetunto, jota muiden onnistumiset ei paljoa paranna. Jos minä en saa kiitosta, niin ei saa sitten muutkaan! -ajattelumaailma ei lähde hetkessä. Se tarvitsee vuosien työtä ja ajattelumaailman muutosta, joka valitettavasti tarkoittaa myös paljon onnistumisia yksilötasolla. 

Mä en usko et se on onnistumisista lähtösin, toi on musta se "harha" joka leipoo läpi koko psyykkisen valmennuksen. Mä oon saanu monoa avioliitosta tässä muutama vuosi sitten ja käyny nyt treffeillä. Välillä on tullu pakkeja ja välillä ei oo itelle kelvannu. Epäonnistumisia omalla tavallaan.. Mä oon puhunu ja tuumaillu omia negatiivisia tunteita treffailuun liittyen ja se on auttanu mua näkemään itteni rehellisemmin ja ehkä taas hitusen realistisemmin, kasvattanu sillä saralla itsetuntoa. Torjutuksi tuleminen aina kirpaisee, muttei samalla tavoin kuin aiemmin. En usko et kyse on niinkään onnistumisista, ku niitä ei tällä saralla oikein oo ollu :D :cry:

Mä uskon et itsetunto lähtee nousuun ku opittaan puhumaan omista, ei toisten epäonnistumisista. Ja tietty siit omista epäonnistumisten peloista ja siitä kuin huonoksi koetaan tiettyinä hetkinä itsemme.

Toi sun nosto suomalaisten kateudesta oli hyvä. Mulla jäi eilen vähän vaiheeseen siitä kirjottaminen.

Nyt hehkutetaan ! Kyl hyvää fiilistä tällä hetkellä on näkyvissä ja kuuluukin äänet :boogy:  Mukavaa hehkua pallon ympärillä täs maassa piiiiiiiiiitkästä aikaan. Erityisen posii ja fiilistelyä isosti. Kyl touhua pitää diggailla isosti. Mä fanitan yksilöiten hyviä suorituksia, mut se mikä on muuttunut eniten, on toi kokonaisuus. Mä muistan ku joskus foorumilla huudeltiin ulkomaisten valmentajien perään ja manasin et spedee touhua, tässä maassa on myös kovaa tekijää. Nyt yks hyvä on puikoissa ! Avainsanoja; Luottamus, Rohkeus, Leikittely, Ilo, Tunne, Halu, Nautinto, Paineettomuus, Yhdessä tekeminen, Lämpö, Turvallisuus, Rive !

Nyt on jo varovaista fiilistelyä ilmassa.. Pahinta pelätään ja parasta odotetaan tapahtuvaksi. On kyl helevetin siistiä ku maajoukkue kairaa itsensä kisoihin ! Mä oon siitä jo nuolasemassa, vaikkei vielä oo tipahtanut. Ei voi kuin hymyillä. On toi kyl hyvää fiilistelyä pallon äärellä viheriöllä. Mä luulen et äijillä on muun kansan muassa perjantaina ilo ylimmillään! Vituu mite hienoo. Kisoihin ja kovaa. Sit voikin jo ryhtyä jännäämään kisoja :) Hyvä maju ja sen henki. Hyvä pääty ja kansa telkkareiden äärellä ! Nautintoo isosti ja syrämellä :boogy:

Pelko se kai estää hehkuttelun. Pelätään et jotain voi sattua tai et se olis jotain taikuutta, ku nuolastaan ennen kuin tipahtaa ja sit kosahtaa. Paskaa taikauskoa, jonka takana huono itsetunto. Ei olla itsensä ja mahdollisuuksiensa kanssa realisteja, kun ei oikein tunneta itseä ja sit kustaan omaan kippoon ku ryhdytään tästä syystä pelkäämään. Välillä ei koeta että olis ansaittu hyvää, vaikka sen eteen on tehty töitä niin vitusti tai sit pelätään kateutta ja ollaan menestyksestä vaan hiljaa.. Ei maan alla ole mitään saatanaa hyökkäämässä meidän kimppuun, vaikka kuinka juhlittais jo etukäteen ja otettas ilo irti varmasta voitosta ja kisapaikasta :) Kyl mä diggaan huolella ! Perjantai on vaan pelin jännityksestä nautiskelua ja ilojuhlan alun odottelua. Majun sisällä toki peliin on lähdettävä töitä tekemään jokaisessa tilanteessa ja taisteltava se voitto vaikka sit saatana läpi harmaan kiven. Jännitys voi tuoda lunta tupaan, mutta sen lumen voi sit lapioida pihalle tai laittaa lattialämmityksen päälle ja sulattaa pois. Toi lapioiminen on parempi, siinä tehään ite työ. Lattialämmitys on vähän ihmeen odottelua, jonkun messiaan, joka tulis vapauttamaan ikeestä. Perkele. Lunta pikkupaskiaisten tupaan ja omaan iso aurinko :hug:

Enkä perkele häpeä, vaikka vituiks menisi peli ja oon tääl hehkuttanu voiton puolesta. En ole pahoillani edes. Äijät on tehny hyvää duunia ja on hienoa olla suomalainen joka tapauksessa ! Aurinkoista ilmaa maju on mun elämään tuonu isosti tämän urakan äärellä. Rohkeaa pelaamista ja erityisen hienoja suorituksia joukkueena !

Mietin tätä otsikkoa nyt aamusta, kun aivot ovat levänneet. Häpeä puuttuu tekstistä. Sillä on juurensa monessa, kuten tässäkin taitaa..

Emme hehkuta, kun muut pitävät sitä lapsellisena. Kadehtivat tai muuten vain aina muiden onnea ja menestystä halveksuvat ovat omiaan rikkomaan hyvää. Entä jos iloitsemme pienestä asiasta, se myös helposti on aina jonkun mielestä naurettavaa. Eikö juuri tuo pienistä asioista iloitseminen ole se elämän tärkein asia, kyky iloita :heart: