Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Epävarmuus

Recommended Posts

Epävarmuus on läsnä monessa. Se on läsnä pelaajilla, valmentajilla, tuomareilla kuin myös meillä psyykkisillä valmentajilla. Epävarmuus on hyvin inhimillistä. Epävarmuus on sisäinen ristiriita. Se voi inhimillisydestään huolimatta olla myös kovin haitallista, kuten kaikki liiallisesti nautittuna. Epävarmuus saa meidät jäätymän tilanteessa, käymään vähän hitaalla, epäröimään päätöstämme, änkyttämään, vaihtamaan sanojamme kesken lauseen, perumaan puheitamme, olemaan hiljaa, väistelemään vastuullisia tehtäviä, heittämään ohi, syöttämään huonon syötön, ymmärtämään peliä väärin yms. Minulla se on epävarmuus on  sitä, että jään miettimään valmennuksen jälkeen sanojani tai tapaani toimia, oliko se oikein vai väärin, oliko se hyvä vai huono juttu, onko siitä hyötyä vai haittaa.

Miten epävarmuutta voi sitten poistaa? Sitä on joskus liikaa ja se on silloin haitallista, riippuu toki tilanteesta.. Jokainen on elämässään varmasti kokenut sellaisia hetkiä ja varmasti ollut tilanteessa, jossa on nähnyt toisen kokevan valtavaa epävarmuutta. Tuo mainitsemani sisäinen ristiriita on juuri sitä, kun asiassa on hyviä puolia ja huonoja puolia, eikä tiedä kumman valitsee. Joskus se epävarmuus syntyy sisäisen ja ulkoisen välisestä ristiriidasta. Itse ajattelee näin olevan kun taas muut sanovat sen olevan toisin. Joillekin kasvatetaan tai he itse kasvattavat sellaisen varmuuden jolla ei ole todellista pohjaa. Mikä todellinen pohja sitten on? Tai mikä tuo epätosi pohja sitten on? Todellinen pohja tulee elämänkokemuksen kautta, kun joutuu miettimään arvojaan, mikä on elämässä oikein ja mikä väärin. Osalla on tuo arvo kasvatettu kotona, johon on ollut pakko.. Vitttu.. ei tällästä paskaa voi edes kijoittaa muiden luettavaksi. Helvetti kuin vaikea aihe kirjoittaa.

Varmuus syntyy siitä, kun tuntee itsensä hyvin, millainen on. Millaisia tunteita minulla on. Oppii hyväksymään itsensä kaikkine tunteineen ja luottamaan tunteisiinsa. Sitä on varmuus. Epävarmuus on taas päinvastaista kun ei tunne itseään, ei voi luottaa omiin ajatuksiinsa, ei hyväksy erilaisia tunteita itsessään ja ei voi siksi edes luottaa niihin.

Omaa epävarmuuttani voin poistaa sillä, että mietin noita sisäisiä sekä sisäisten että ulkoisten välisiä ristiriitoja mielessäni rehellisesti. Rehellinen asioiden tarkastelu tekee olon luottavaiseksi, varmaksi.