Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Etävalmennus tietokoneella

Recommended Posts

Jakoon tietoa ja kokemuksia. Mitä hyvää, mitä huonoa ja vähän tuumailua, kuinka tämä etävalmennus netin välityksellä eroaa kasvokkain tapahtuvasta psyykkisestä valmennuksesta ja tietenkin ryhmätyönä tehtynä. Nyt kokemuspohjana toimii 8 valmennuskertaa. Minulla on ollut muutaman eri ryhmän kanssa ollut nämä valmennukset. Sovelluksina on ollut Teams, Zoom ja Meet (muistaakseni näin). Ryhmien koko vaihdellut neljästä 16:sta.
Neljän ryhmän kanssa olemme vetäneet 2 h kerralla ja yhden kanssa 1,5 h/krt. Tauko on pyritty pitämään välissä, juotavan täydennystä ja vessaa varten sekä pieni huili intensiivisessä kontaktissa.

Kaivan tähän postaukseen myöhemmin muutaman muitiinpanon omista kokemuksistani ja ajatuksistani, jotka olen kirjoittanut heti valmennusten jälkeen. Nyt vain mietteitä ja ajatuksia.

Valmennus on toiminut ihan ok. Olemme keskustelleet välillä hyvin kepeistä ja välillä taas hyvinkin tärkeistä ja luottamuksellisista asioista. Itse epäilin alkuun, että tuo verkossa oleminen voi olla luottamuksen osalta hankalaa, kun ei näe mitä kameran ulkopuolella tapahtuu ja osalla ei edes kamera päällä. Välillä ruudulla hyppää joku ulkopuolinen ja välillä taas kuuluu taustalta jotain kodin ääniä. Itseäni aina noina hetkinä mietitytti, oliko kuuntelemassa muita, mutta suurin osa oli kuulokkeet päässä kotonaan, jolloin ulkopuoliset jäivät ulkopuolisiksi. Osalla ei ollut kuulokkaita ja näki että he puhuivat välillä ulkopuoliselle samassa tilassa olevalle ja todennäköisesti ulkopuoliset kuulivat meidän muiden puheen samaan aikaan. hieman arveluttavaa, mutta juttu luisti melko kivasti kokonaisuutta ajatellen.
Nuo pienryhmät olivat hyvä jako, kun palloliiton erotuomareiden kanssa vedimme kuuden hengen ryhmissä. Ryhmät noin pieninä ovat hyvin haavoittuvia eli pieni koko kärsii nopeasti ryhmän rikkauden edusta, jos poissaoloja on. Kerran oli vain neljä paikalla. Toki hyvää ja initensiivistä keskustelua saa neljällä, mutta näkökulmien vähäinen määrä rokottaa tuota kaipaamaani rikkautta, joka isolla ryhmällä on mahdollista saavuttaa.
Osa koki hyvänä tuon etänä tehtävän valmennuksen, kun ei ollut muiden nähtävillä ja muut eivät voineet tulkita heidän ilmeitään, reaktioitaan ja eleitään. Minä taas ajattelen sen köyhdyttävän valmennusta ja valmennuksen mahdollisia hyötyjä. Kentällä olet myös muiden nähtävillä jatkuvasti ja juuri niistä asioita olisi hyvä ryhmässä työstää ja harjoitella. Itseäni tuo ihmisten näkymättömyys häiritsi tai vei paljon pois, kun ei nähnyt ihmisiä ja heidän reaktionsa jäivät piiloon. Välillä niiden kautta saa nostettua tärkeitä asioita esille, joita ei muuten tuoda näkyväksi.
Etänä tämän valmennuksen tekeminen mahdollistaisi kyllä valmennuksen ihan mihin vain ja millä ryhmällä tahansa. Eli se tuo mahdollisuuksia. Se on myös valmentajalle paljon kepeämpää ja tavallaan pelkään sen tulevan muotiin, koska työn vaativuus kasvokkai on myös sen rikkaus ja jos sitä paetaan etätöihin niin ala kärsii siitä. Täydentävänä tämä voi toimia joskus, mutten itse suosittelisi ryhmätyönä tehtynä jatkuvaa verkon välityksellä tapahtuvaa valmennusta. Helpolla saa rahaa kerättyä, jos tähän lähtee. Toki taas voi sanoa että tyhjää parempaa tämä etävalmennus. Itse huomaan sen olevan myös yhtä kuluttavaa kuin kasvokkain tapahtuvan. Minulla ollut viikon aikana kolme tapahtumaa ja se vkl menee kyllä lepäillessä sen jälkeen. Intensiivistä touhua.

Jatkan myöhemmin lisää...