Jump to content
Sign in to follow this  
Sami Paakkanen

Psyykkisen valmennuksen päättäminen

Recommended Posts

Terve taas kaikille :)

Tuumailin tässä valmennuksen lopettamista, en siis itse lopeta, mutta ryhmän päättyminen ja sen päättäminen mielessä. Aihe nousee tietenkin taas omasta, tästä hetkestä. Olen valmentanut siis Atlaksen naisia käsipallossa nyt neljä vuotta ja kausi siellä päättyi psyykkisen valmennuksen osalta. Jatkoja ei ole sovittu joukkueen kanssa. Joukkueen johto vaihtui samalla, uudet "jojot" astuvat remmiin. Tyttöjä minä aluksi valmensin, mutta ovathan nuo kasvaneet ajan kuluessa naisten sarjaan. Pelaajapula vaivaa lajia, paitsi parilla suuremmalla seuralla ovat penkit täynnä ja pelaajista monet joutuvat istumaan penkillä ison osan kaudesta. Hölmöä jos miettii lajia ja sen kehitystä. Toki nuo pelaajia hamstraavat seurat voittavat sarjan melko varmasti kaudesta toiseen, mutta lajin kannalta tuhoisaa.. pienet kuihtuvat pois, sarja köyhtyy, tasoero on liian suuri tasaisten pelien aikaansaamiseksi ja kehittyminen niin pelaajilla kuin joukkueillakin jää jälkeen muista maista.

No, nyt kausi on päättynyt ja ainakin omalta osalta tuntuu että aikakausi käsipallon saralla on päättynyt. Haikea olo. Joukkue jää varmasti mieleeni mukana kulkevana muistojen ketjuna. Muistan hyvin sen pelin, kun nuori joukkue naisten sm-sarjassa voitti ensimmäisen pelinsä. ilon kyyneleet vierivät poskille katsomossa, kun pelaajat rynnistivät tekemään kasaa summerin soidessa pelin päättymisen merkiksi. Muistan myös hyvin sen hetken ja tunteen, kun tytöt hävisivät tärkeän pelinsä mitallisijoista pelattaessa. Se pettymyksen ja epäonnistumisen vahva kokemus itselläni oli myös syvällä sisälläni. Muistan ne hetket valmennuksesta, kun ensimmäisellä kaudella naisten sarjassa tuli isoin luvuin takkiin ja mieli oli meidän tavatessa niin pohjalukemissa, että itselläni kesti pari päivää toipua synkkyydestä. Muistan ne hetket kun jouduin pistämään valmentajan selkä seinää vasten ja otimme yhteen pelaajan edun nimissä. Muistan ne hetken kun joukkue työskenteli, jakoi, kasvoi ja vahvistui. Nyt jälkeen päin on ihana muistella kulunutta. Näen kuinka pelaajat ovat kehittyneet ja kasvaneet ihmisinä kohti aikuisuutta. Yliopistot kutsuvat. Käsipallo, ystävät ja rakkaus vievät maailmalle. Jokaista kuitenkin rikkaampana. Ystävyys ja jakaminen ovat elämässä tärkeitä asioita. Ne ovat niin tärkeitä että valmennus ei saisi unohtaa niitä koskaan voiton kiihkossaan tai oman kunnianhimonsa sokaisemana.

Osaan helposti kertoa, miltä tuntuu kun on tervetullut joukkueeseen ja tulee hyvin kohdelluksi, sitä olen osakseni joukkueessa saanut. Toivottavasti olen osannut olla sitä myös joukkueelle kaikkinensa. Työni on helpompaa, kun työtäni ei yritetä liikaa ohjailla ja annetaan työrauha. Tiedän että olen onnistunut joissain kohdin sekä myös epäonnistunut välillä. Aina en ole kuullut mitä minulle on sanottu ja välillä olen löytänyt rivien välistä sen jonkin. Ihania ja kamalia hetkiä. Arvokkaita muistoja. Viimeinen valmennuksemme oli paljon noita yhteisiä muistoja ja haikea tunnelmaltaan. Sain kuulla muistoja ajalta ennen minua ja myös ajatuksia tulevasta. Sain olla jakamassa paljon neljän vuoden sisällä. Korona vei pois paljon, mutta se olisi oma lukunsa. Muistot ovat tärkeitä ja niitä on hyvä vaalia. On tärkeä aina muistaa elämässä, mitkä ovat niitä tärkeitä asioita.

Täytyy mennä vielä katsomaan pelejä, kun syksyllä kausi taas käynnistyy. Haikea olo. Tuttuja pelaajia, lämpöä, jakamista, yhdessä tekemistä.. kukapa tuollaista ei jäisi kaipaamaan. Nyt on jo helppo kuvitella, kuinka olisi mukava nähdä tuttuja pelaajia kentällä, uusissa joukkueissa, vanhan uudelleen rakentumista tutkaillen katsomosta. Hymyillä tutuille ja saada vastaukseksi hymy. Ihanaa kun on kesä !

-Sami