Jump to content
Sign in to follow this  
tomine

Suosikkijoukkeen ”löytäminen”

Recommended Posts

Miksi aloit juuri kyseistä seuraa kannattamaan/seuraamaan erityisen innokkaasti ? hankitko seuran fanitavaraa ? jne...

Itse muistan kun olin 6 tai 7 ja yle näytti vielä silloin valioliigaa, joten sielläpä se innokas pikkupoika mummolassa katseli jalkapalloa.. Muistan vain, että ManU oli se toinen joukkue joka pelasi tosi kaunista futista ( Ainahan se ManU sitä kyllä tekee) ja tapaus Paul Scholes taisi iskeä silloin 2 maalia ja ManU teki muutenkin kyseisessä pelissä 5 maalia.

Sen jälkeen sitten tulikin joka viikonloppu vietettyä mummolassa ja aina odotettiin, että milloinkohan se ManU:n peli ilmestyy ruutuun ja kylläpä se taisi aika usein silloin niihin aikoihin ilmestyä.

Vuoden 1999 mestareiden liigan finaalia ei kyllä unohda koskaan. Silloinkin vielä suhkot "pienenä" poikana tuli omassa huoneessa iltamyöhään todella huonosti näkyvästä tv:stä peli katseltua sydän kurkussa. Muistan kun ManU teki tasoitusmaalin ja aloin tasajalkaa hyppimään ja tuulettelemaan.

Noh, sitten kun ManU sen toisen maalin teki niin sitten hypittiin ja tuuleteltiin vielä kovempaa, että tuli kädellä oveenkin osuttua jonka jälkeen vihaiset äidin kasvot ilmestyivät ovelle kysymään, että mitähän täällä tapahtuu..

Mutta mitäpä ne naiset jalkapallosta ymmärtäisivät :-)

itse olin ManUtd fani jo pienenä lähinnä koska silloin englannin liiga oli ainoa jota TVstä näin.. ja United iski koviten. en kuitenkaan sitten tuntenut oloani aivan kotoisaksi kyseisen liigan kanssa. Sitten Barca löysin minut. lamakausi oli paha, mutta rakkaus seuraan ja espanjan liigaan iski kuin 10000 volttia.

siitä asti ollaan koukussa oltu, muutaman vuoden se lama sitten jatkuikin, mutta usko oli kova ja viimevuonna se vihdoin palkittiin

Evertonia.

Totuttuja reittejä menee homma meikäläisenkin kohdalla...

Sen verran vanha ja onnekas tosin olen, ettei töllö näyttänyt ManU:a vaan muistaakseni Arsenal-Everton ottelun joskus tuossa 1985 (joo, "vanha" patu olen!), ja jäin koukkuun Evertonin tyylikkääseen peliin. Olihan joukkue tuolloin Englannin parhaita yhdessä paikalliskilpailijansa kanssa.

Vuotta myöhemmin sitten tuli tutkailtua Meksikon MM-kisoissa Englantia (tosin Brasilia on aina ollut maajoukkueista se ykkönen minulle), jonka väreissä pelasi Evertonilla Peter Reid, Trevor Steven, Gary Stevens sekä tietysti Gary Lineker.

Kun vielä skottiryhmässä oli tuon ajan maalikoneet Graeme Sharp ja Andy Gray, oli siinä Everton-pelaajia kisoihin reilu nippu.

Yhdeksänkymmentä luvulla, oikeastaan aina vuosituhannen vaihteeseen seuraamiseni oli passiivisempaa. Elämä vei ja kun otteluitakaan ei tunnuttu lähettävän samaan tahtiin YLE:ltä, jäi parhaat muistot lähinnä 1995 voitetun FA-cupin loppuottelun näkemiseen (oi oi oi sitä herkkua!).

Sitten hankinkin Canal Plussan (joko sekin on ollut niin kauan???) ja sain jälleen paremman silmäkontaktin Evertoniin. Ja koko ajan paranee kun kyseisen maksullisen viihdekanavan sisältöuudistuksen myötä myös jalkapallo-otteluiden (ja sitä kautta myös Evertonin pelien) määrä ohjelmistossa nousi merkittävästi. Ja onhan tämä Internet myös helpottanut seuraamista...

"Fanikrääsää" on kertynyt jonkin verran, olenhan materialistinen ja turhamainen ihminen! Kirjallisuutta Evertonista on vajaa kymmenen teosta. Saman verran löytyy erilaisia dvd:itä seurasta. Evertonin pelipaitoihin olen eniten hullaantunut: niitä taitaa tällä hetkellä olla 24 erilaista. Ja sitten on jotain muutakin kamaa: kaulaliinaa, lippistä jne.

Silloinen lempi pelaaja Rivaldo siirtyi Milaniin. Olisiko ollu 2002. Ja rupesin seuraamaan enemmän Milanin otteita ja huomasin kuinka hienoa jalkapalloa joukkue pelasi. Jotenka aloin kannattamaan milania. Muutama fanipaita löytyy.

Selvyyden vuoksi tämä siis erilliseen viestiin:

Tuo P.S. koski myös käyttäjää "Havula". Minua vain tässä tunnekuohussa korpeaa syvästi se, että ne samat ABU-ihmiset, joilla oli Vieiran pelipaidat, kannattavat nyt Chelseaa. Ennen Romania en juurikaan törmännyt Chelsean faneihin, nyt heitä tulee vastaan jatkuvasti. Tätä ryhmää kohtaan tuntemani vastenmielisyys kiteytyy usein kirjoituksissani nyky-Chelseaa kohtaan.

Abramovich itsessään sai minulta repullisen sympatiapisteitä pumpatessaan "puhemies Maon" ulos seurasta. Siinä oli jalkapallopersoona joka sai sappeni kiehumaan tavalla josta Dennis Wise voi vain unelmoida.

Selvyyden vuoksi tämä siis erilliseen viestiin:

korpeaa syvästi se, että ne samat ABU-ihmiset, joilla oli Vieiran pelipaidat, kannattavat nyt Chelseaa. Ennen Romania en juurikaan törmännyt Chelsean faneihin, nyt heitä tulee vastaan jatkuvasti. Tätä ryhmää kohtaan tuntemani vastenmielisyys kiteytyy usein kirjoituksissani nyky-Chelseaa kohtaan.

Olen huomannut saman asian,stadis kun kattelee porukkaa Ch£l$kin pelipaidat päällä että nopeasti heitä on alkanut löytyy menestyksen myötä.Kas kun eivät vielä liity chelsean head hunterssiin,kaipa sellaistakin on jo tapahtunut,en yhtään epäile,itse paheksun syvästi kyseisiä ihmisiä!

Ei seuraa voi vaihtaa,vaimoa kyllä!:D

Totta kuin vesi. Olen kohta 49 ikävuodestani ollut Liverpool-mies noin 39 vuotta. Sitä en enää muista, miksi minusta tuli Liverpool-mies, mutta se on tapahtunut siis jo ennen seuran suuruuden vuosia. Siihen yhteiseen taipaleeseen on mahtunut ylä- ja alamäkeä ja vaimokin on matkalla vaihtunut. Mutta yksi suhde ei muutu, korkeintaan syvenee ja paranee koko ajan.

Mitä tulee näihin UCL-arvontoihin, niin Liverpool on rankattu mm. maailman parhaaksi seuraksi viime vuonna kokonaisesityksensä takia eli kotimaan ja kv-kisat yhteen laskettuna. Pool on ollut UCL:ssa toistuvasti parempi kuin Chelsea ja voittanut lisäksi mm. Uefa-cupin 2000-luvulla. Ehkä kannattaisi muistella Chelsean päässä, kuka tiputti Chelsean toissa kaudella ja oli lohkossa ykkönen viime kaudella.

Totta kuin vesi. Olen kohta 49 ikävuodestani ollut Liverpool-mies noin 39 vuotta. Sitä en enää muista, miksi minusta tuli Liverpool-mies, mutta se on tapahtunut siis jo ennen seuran suuruuden vuosia. Siihen yhteiseen taipaleeseen on mahtunut ylä- ja alamäkeä ja vaimokin on matkalla vaihtunut. Mutta yksi suhde ei muutu, korkeintaan syvenee ja paranee koko ajan.

Nostan hattua.

Minua vain tässä tunnekuohussa korpeaa syvästi se, että ne samat ABU-ihmiset, joilla oli Vieiran pelipaidat, kannattavat nyt Chelseaa. Ennen Romania en juurikaan törmännyt Chelsean faneihin, nyt heitä tulee vastaan jatkuvasti. Tätä ryhmää kohtaan tuntemani vastenmielisyys kiteytyy usein kirjoituksissani nyky-Chelseaa kohtaan.

Eikös toi ilmiö seuraa kaikkia menestyviä joukkueita? Ihan samaan malliin tulee MUna ja Puppeli paitoja vastaan, joiden kantajat eivät tiedä seurasta mitään. Sama homma AC Milanilla, Juvella, Interillä, Barcalla ja Real Madridilla. Ja itse olen törmännyt moniin Chelsea-faneihin jo ennen Mr. A:ta. Sinänsä gloryhunterit saavat mun mielestä olla rauhassa, sillä osa kantaa seuralle rahaa ostamalla tuotteita.

Ja mitenköhän itse hyvä kilhar löysit ManUn omaksi seuraksesi? Siksi koska se oli täysin tuntematon ja ei liiemmin menestynyt maailmalla? Tuskin.. Sä luultavasti kiinnostuit seurasta, koska se menestyi ja oli esillä myös suomenki mediassa. Ilman tätä menestystä olisit ottanut jonkun muun paremmin esillä olleen seuran "omaksi joukkueeksesi". ja lfcsmith, sulla ihan sama homma, Pooli oli jo 49 vuotta sitten suurseura johon oli helppo samaistua sen menestyksen myötä. Ette te oo noita seurojanne hatusta vetäny, te ootte kaikki pieniä gloryhuntereita olleet itekkin. Joten teillä ei oo varaa arvostella välttämättä yhtään mitään.

Ennemmin nostan hattua kaikille Chelsean faneille ennen Abraa (koska silloin kannatus ei johtunut todellakaan menestyksestä) ja kaikille muille pienempien seurojen faneille (esim. uskollisia Blackburn faneja löytyy täältäkin). Ei ole meidän vika, jos kateellisia edelleen vituttaa Chelsealle suotu lottovoitto Romanin muodossa. Katkeruus kaivertaa EDELLEENKIN monen Manun mieltä...

Eikös toi ilmiö seuraa kaikkia menestyviä joukkueita? Ihan samaan malliin tulee MUna ja Puppeli paitoja vastaan, joiden kantajat eivät tiedä seurasta mitään. Sama homma AC Milanilla, Juvella, Interillä, Barcalla ja Real Madridilla. Ja itse olen törmännyt moniin Chelsea-faneihin jo ennen Mr. A:ta. Sinänsä gloryhunterit saavat mun mielestä olla rauhassa, sillä osa kantaa seuralle rahaa ostamalla tuotteita.

Ja mitenköhän itse hyvä kilhar löysit ManUn omaksi seuraksesi? Siksi koska se oli täysin tuntematon ja ei liiemmin menestynyt maailmalla? Tuskin.. Sä luultavasti kiinnostuit seurasta, koska se menestyi ja oli esillä myös suomenki mediassa. Ilman tätä menestystä olisit ottanut jonkun muun paremmin esillä olleen seuran "omaksi joukkueeksesi". ja lfcsmith, sulla ihan sama homma, Pooli oli jo 49 vuotta sitten suurseura johon oli helppo samaistua sen menestyksen myötä. Ette te oo noita seurojanne hatusta vetäny, te ootte kaikki pieniä gloryhuntereita olleet itekkin. Joten teillä ei oo varaa arvostella välttämättä yhtään mitään.

Ennemmin nostan hattua kaikille Chelsean faneille ennen Abraa (koska silloin kannatus ei johtunut todellakaan menestyksestä) ja kaikille muille pienempien seurojen faneille (esim. uskollisia Blackburn faneja löytyy täältäkin). Ei ole meidän vika, jos kateellisia edelleen vituttaa Chelsealle suotu lottovoitto Romanin muodossa. Katkeruus kaivertaa EDELLEENKIN monen Manun mieltä...

Sen verran pistän lusikkani soppaan, että ei se katkeruus vaan se jumalaton henkselien pauke sattuu korviin! Toki on hienoa, että olet omiesi "tosikannattajien" puolella, mutta miksi et näe että muillakin seuroilla voi olla näitä vanhempia uskollisia? Miksi heille ei voi sitä hattua nostaa? Ovatko Chelsean vanhat fanit jotain aivan älytöntä?

Kilharin motiivit tiedän oman joukkueensa kannatukseen ja en voi enempää sanoa kuin sen, että lujemmin et olisi voinut metsään ampua!

Kautta odotellessa...

Aloita jättämällä tuo naurettava nimittely, niin viestiesi sisältöön kiinnitetään enemmän huomiota. Minä käytän termiä Chelsea puhuessani sinun suosikkijoukkueestasi.

Minä en valinnut Manchester United Football Clubia. Se valitsi minut. Syntymästäni asti minut on aivopesty ajatukseen, että muita seuroja ei ole. Tämän teki huomattavasti vanhempi veljeni (joka muuten on pelannut Unitedin treeneissä), jonka puolestaan aivopesi erään valtalehden urheilutoimittaja, joka puolestaan oli valinnut puolensa 1958 kun muuan ikävä sattumus tapahtui. Siinä vaiheessa kun aloin seuraamaan Unitedin otteita TV:stä eli 1979 ei paljon glooriaa satanut, pokaaleista puhumattakaan. Jos lukisit postauksiani, tietäisit että menestys tulee edelleen minulle sijalla kolme ja on eräänlainen bonus.

Niinhän minäkin nostin, muistaakseni haukuinkin ABU-takinkääntäjiä. Suurin osa tuntemistani todellisista Chelsean kannattajista ei pidä Romania lottovoittona. Katkeruus kaivaa niiden mieltä jotka huomaavat että statusta, historiaa ja perinteitä ei voi ostaa. Päinvastoin, kaiken Chelsean voittaman voi aina laittaa rahan voitoksi, jossa managerilla, seuralla tai pelaajilla ei ole mitään suurta roolia, nyt vain pelataan CM:ää tosielämässä.

Mistä sinä kaivat suosikkipelaajasi, hänet myydään kuitenkin jos paikalle on saatavissa kalliimpi vaihtoehto?

Pointti: United oli olemassa ennen Romania ja ennen Glazereita. United tulee olemaan heidän jälkeensäkin.

Chelsea sitävastoin on kuopattu välittömästi, jos Romanille sattuu jotain tai hän kyllästyy. Tuolla kulurakenteella konkurssi on seuraavana päivänä, jos ei tienata edes neljäsosaa siitä mitä syödään. Tuo koko toimintaa kaivaa kuoppaa koko lajille ja eniten Chelsealle itselleen. Mitäs jos Barcelona vie UCL:n taas? Mourinholle monoa ja ostetaan uusi joukkue?

"Minä en valinnut Manchester United Football Clubia. Se valitsi minut. Syntymästäni asti minut on aivopesty ajatukseen, että muita seuroja ei ole. Tämän teki huomattavasti vanhempi veljeni (joka muuten on pelannut Unitedin treeneissä), jonka puolestaan aivopesi erään valtalehden urheilutoimittaja, joka puolestaan oli valinnut puolensa 1958 kun muuan ikävä sattumus tapahtui. Siinä vaiheessa kun aloin seuraamaan Unitedin otteita TV:stä eli 1979 ei paljon glooriaa satanut, pokaaleista puhumattakaan. Jos lukisit postauksiani, tietäisit että menestys tulee edelleen minulle sijalla kolme ja on eräänlainen bonus."

Itse myös samanlaisen toiminnan "uhri", ja aika nopeasti olin muut jengit mielestäni pyyhkinyt. Minulla tämän vain suoritti isäni..ja se alkoi heti kun edes hetken katsoin TV2:n liigalähetystä. Kiitokset siitä!

Edit: Ja vielä tuohon UCL-juttuun..vertaapa huviksesi Chelsean viiden viimeisen vuoden (jolta ajalta tuo ranking mielestäni muodostetaan) EUROmenestystä tuohon vähättelemääsi Pooliin. Huomaat ehkä syyn sille, miksi Chelsea ei ole rankattu ykköseksi ja Pool on.

Vaikka nyt tosiaan tais keskustelu alkuperäsestä aiheesta jo jonnekkin sivuraiteelle ajautua, niin pitää kyllä kommentoida paria juttua vielä.

En tiedä oliko tuo avausviesti yritys sohaista Chelskin kannattajiin päin, mutta faktahan on kuitenkin se, että tuo euroranking lasketaan viiden edellisen kauden perusteella ja sen kaikki joukkueet tietävät. Ja Valioliigan pelithän eivät tietysti vaikuta tohon, vaan pelkästää pisteet jotka on saavutettu eurokentiltä. Ihan samantyylistä rankingsysteemiähän käytetään myös EM- ja MM-karsinnoissa ja itsekisoissa.

Se miksi edelleen puhutaan Mestarien Liigasta on ihan toinen juttu ja siitä voi olla ihan mitä mieltä tahansa onko tasokkaampi skaba se jossa ovat kaikki 50 Euroopan sarjojen mestaria vai se jossa ovat vuodesta toiseen huippuliigojen kolme-neljä parasta jengiä. Rahahan se on mikä ratkasee ja suurta yleisöä kiinnostaa ennemmin Juventus-ManU matsi kuin se kuin Albanian ja Itävallan sarjojen voittajien välinen.

Osoitteessa http://www.xs4all.nl/~kassiesa/bert/uefa/data/method3/trank2007.html voi muuten tarkkailla tota rangingin kehittymistä ihan reaaliajassa. Noita pistelaskusysteemin selvennyksiä en jaksa tähän kirjotella, ne löytyvät kaikki tuolta sivustolta. MyPahan mm. tuonut Suomelle (ja itselleen) pisteitä tuonne rankingiin.

Viime kauden jälkeinen ranging löytyy: http://www.xs4all.nl/~kassiesa/bert/uefa/data/method3/trank2006.html

Tuosta aina otetaan sitten se kauimmaisin vuosi pois laskuista ennen seuraavan eurokauden alkua. Viime kaudella eniten pisteitä kerännyt maa oli muuten Romania, jonka joukkueet menestyivät varsin hyvin UEFA Cupin puolella. Esim. Chelsean tapauksessa tämän hetkisessä rankingissa painavat aika vahvasti nuo heikosti menneet eurokaudet 01-02 ja 02-03, joista tuo em. putoaa pois siis nyt kun lähdettiin uuteen kauteen.

Ja jos joku ihmettelee miksi on erikseen maa- ja joukkuerankingit, niin maaranking määrittelee sen kuinka monta jengiä pääsee ja mihin pääsee ja joukkueranking sitten nuo sijoittelujutut.

Chelsea sitävastoin on kuopattu välittömästi, jos Romanille sattuu jotain tai hän kyllästyy. Tuolla kulurakenteella konkurssi on seuraavana päivänä, jos ei tienata edes neljäsosaa siitä mitä syödään. Tuo koko toimintaa kaivaa kuoppaa koko lajille ja eniten Chelsealle itselleen. Mitäs jos Barcelona vie UCL:n taas? Mourinholle monoa ja ostetaan uusi joukkue?

Ite en nyt jaksa tosta Romanin rahapussista enää puhua. Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että venäläinen päätti aloittaa kalliin harrastuksen ja Chelsealla on nyt paremmat mahdollisuudet menestykseen kuin aikaisemmin.

Jännittävä UCL-kausi kuitenkin tulossa, koska Chelsean prioriteetteihin taitaa tällä kertaa ensimmäisenä kuulua nimenomaan Mestarien Liiga, näin ainakin noiden kokeneiden pelaajien hankkimisella annetaan ymmärtää.

Oli miten oli, menestyksen myötä tulee uusia faneja. Jos joukkueen nimi on koko ajan ihmisten huulilla ja vie palstatilaa lehdissä, ihmiset automaattisesti noteeraavat tämän. Jostainhan niitä uusia faneja on saatava, gloryhunterit tietenkin ärsyttää, mutta ei kaikki kadulla vastaantulevat siniset paidat ole välttämättä näitä kyseisiä menestyksen aiheuttamia muoti-ilmiöitä.

Chelsea oli ennen "pelastajan" tuloa älyttömissä veloissa ja tuskin olisi selvinnyt niistä kunnialla... Batesin sähläilyt eivät kovin suurta hymyä nosta huulille uskollisissa kannattajissa. Romanin tulon jälkeen esim. vanha perinteinen Batesin hyllyttämä vaakuna otettiin takaisin käyttöön, stadion ja harjoituskeskukset kunnostettiin ja monet seuran vanhat tähdet saatiin pysymään seurassa (Terry, Lampard, Gallas, Cudicini). Nuo kyseiset herrat olisivat varmasti menneet myyntiin, sillä niin suurissa veloissa kahlattiin. Myös valioliigassa pysyminen olisi ollut avainpelaajien lähdön jälkeen hankalaa. En tiedä muista kannattajista, mutta asiat ovat nyt paremmin. Tietenkin rahan ylenpalttinen tuhlaaminen ihmetyttää ja älytön pelaajatrafiikki pistää silmään, mutta uskon tämän ajan myötä laantuvan. Enemmän on kuitenkin tapahtunut hyvää, kuin huonoa. Onneksi vanhat avainpelaajat ovat vieläkin niitä tärkeimpiä pelaajia seuralle, (lukuunottamatta Carloa). Kauneus on katsojan silmissä.

Ja kun puhutte olevanne aivopestyjä, niin jostainhan ne teidät isänne ja isoveljenne ovat ManUn keksineet. Ehkäpä ManU kuitenkin on ollut suurseura ja paistatellut julkisuudessa, jo usemman vuosikymmenen. Tuskin ne isänne seuraa valitessa ovat pelkästään ManUn punaiseen paitaan ihastuneet.

Kuten sanottu, minun kannatukseni periytyy takautuvasti seuran historian synkimmästä hetkestä, eli on tavallaan "antigloryhuntingia" joka johtuu sympatiasta.

Tämä ei kuitenkaan ole mikään "holier than thou"-tyyppinen keskustelu, kritisoin vain ostomentaliteettia ja niitä, joilla tosiaan oli muutama vuosi sitten Arsenalin paita, vaan ei enää.

Vaihtaisin Glazerit PLC:hen heti, jos moinen olisi mahdollista. Romaniin en, koska kaikki suosikkini ja ideologiani menisivät samalla ovenavauksella. Niin muuten menisivät nytkin, jos Malcolmilla olisi riittävästi pateja. ok, Rooney voisi jäädä, mutta hän ei ole seuraa ja ajatusmaailmaani kantava tekijä.

Minua häiritsisi suunnattomasti se, että Chelsea ei ollut Abramovichin ostoslistassa ensimmäisenä, Unitedin ostoon ei tuntunut riittävän valuuttaa ja muualla ei otettu tosissaan.

Ja kun puhutte olevanne aivopestyjä, niin jostainhan ne teidät isänne ja isoveljenne ovat ManUn keksineet. Ehkäpä ManU kuitenkin on ollut suurseura ja paistatellut julkisuudessa, jo usemman vuosikymmenen. Tuskin ne isänne seuraa valitessa ovat pelkästään ManUn punaiseen paitaan ihastuneet.

Ihastuitkos itse vain Chelsean siniseen? Miksi esim. ManU:lla tai poolilla ei voisi olla kannattajia, jotka ovat valinneet joukkueensa, lehtipalstoja katselematta? Onhan pienillä ja vähän menestystä keränneillä joukkueillakin omat faninsa. Se olisi mahdotonta tuon kommenttisi perusteella.

Ja eihän sillä ole väliä millä perusteilla seuransa valitsee. Olkoon vaan vaikka UCL voiton tai muun pokaalin takia, kunhan se ei vaihdu, kun omilla menee huonosti ja kaverilla paremmin.

kunhan se ei vaihdu, kun omilla menee huonosti ja kaverilla paremmin.

Tota mä en kyl koskaan ymmärtäny. vaihetaanhan sitä vaimoakin jos huonosti menee.. ja hyviä syitä futisjengin vaihtoon löytyy varmaan enemmänkin kuin vaimon vaihtoon.. Jokainen kannattakoon tavallaan tai olkoon kannattamatta.

Palaan aiempaan, että toki muistan, mistä Poolin löysin silloin joskus 1960-luvulla. Isäni oli jalkapalloerotuomari ja istuimme hyvin usein Pohjan Stadionilla katsomassa TP-47:n pelejä Suomen sarjassa (silloin toiseksi korkein sarjataso). Televisiossa tuli silloin Yleltä englantilaista jalkapalloa ja jostakin se Liverpool iski tulta eikä ManU tai Chelsea tai jokin muu seura. Mutta sitä en muista, mikä siinä Poolin pelissä oli sellaista, että se tuntui miellyttävimmältä ja vei heti mukanaan.

Meillä Englannin liigan kannattajissa ollaan hyvää pataa koko porukka, olipa seura mikä tahansa. Kun Pool voittaa seuran X, me Pool-miehet ja -naiset puhumme seuran X kannattajille, että me voitimme teidät. Piruilemme kyllä toisillemme esimerkiksi sukeltaja-Kristiinasta, mutta emme tee sitä vihamielisesti. Ja uskallamme olla omiamme kohtaan kriittisiäkin, jos se tuntuu aiheelliselta.

Kyllä seuraa voi mielestäni myös vaihtaa. Itse olin Suomessa PK-35:n kannattaja, mutta luovuin seurasta, kun eräs herra Harmimo osti sen. Nyt kannatan Veikkausliigassa FC Honkaa. Suomessa perusoma seurani on aina TP-47, vaikka olen muuttanut Tornion seudulta pois jo 1970-luvun alussa. Honkaan on ollut helppo samaistua, kun asun Espoossa ja seura menestyy. Suhde ei ole kuitenkaan vielä kehittynyt seurustelua pitemmälle. Sen sijaan Liverpool on perheenjäsen, josta ei voi edes erota. Se on osa elämää niin kuin ilmassa oleva happi.

Jaa että mitäkö yritin sanoa. Että meitä on erilaisia eikä ketään kannattaisi tuomita sen takia. Se toki on totta, että jalkapallon sivistysmaissa seurauskollisuus on periytyvää ja hyvin syvällä. ELK:n jäsenistö kuuluu asenteeltaan tähän samaan, siellä on vanhan TV2:n lähetysten ajoilta myös omat seuransa löytäneitä, joille Ipswich, QPR, Stoke, Sheffield Wednesday, Leeds ja muut nyt Championshipissä tai alempana pelaavat ovat nyt ja aina yhä se ainoa oikea porukka.

Toisaalta tosiasia on, että kannattajat haluavat myös menestystä. Olen Anfield Roadin fanimyymälän jonossa jutellut Hullista olevan kaverin kanssa, joka sanoi tylysti, että hän haluaa myös nauttia seuransa voitoista. Siksi hänen joukkueensa ei ollut Hull vaan LFC. Siitä syystä sekä sellaisten näkyvien pelaajien kuin Beckham ansiosta on ymmärrettävää, että jotkut seurat keräävät ajoittain paljon tukijoita. Kun jalkapallokulttuuri on Suomessa aika ohutta kuitenkin, on ymmärrettävää, että seura voi vaihtua suosion ja suosikkipelaajan myötä. Tiedän aika monen innostuneen Barcelonasta, kun Litmanen meni sinne. Ja olisikohan meillä kovin monta Ajax-paita päällä kulkevaa junnua, jos Litmanen ei olisi pelannut siellä niin kauan ja menestyksellä. Hyypiä tekee nyt työtä Poolin hyväksi. Kai me senkin voimme sallia.

Liverpool on perheenjäsen, josta ei voi edes erota. Se on osa elämää niin kuin ilmassa oleva happi.

Juurikin näin. Jos ihmiset vaihtaisivat vaimoa menestyksen takia, maailma olisi varmasti parempi paikka koska vain rikkaat lisääntyisivät. Muistanko oikein jos väitän että Liverpoolin ja Unitedin lisäksi eniten kannatetut Englannin seurat Suomessa ovat Everton ja QPR?

Kun minä tulin tähän kuvioon, Manchester United oli koko saarivaltion suurin alisuorittaja. So what? Väitän että Jypin missio 2007 ei tule päättymään mitaliin kuten uhottiin, mutta pysyn palkkalistoilla seuraavankin mission.

Kerropas Glenn, jos kerran menestys on liki ainoa tapa jolla potentiaalisesta fanista tulee jonkin seuran kannattaja, niin miten ihmeessä ihmiset seuraavat ykkösliigaa ja sitä alempia sarjoja?

Oma tarinani alkoi tarhassa, eikä siitä ole kuin hataria muistikuvia. Kummallista on kai se että kukaan ei ikinä aivopessyt minua. Perheessä siis ainakaan. Mutsi kun ei futiksesta perusta, ja olin vanhin lapsi. 3-4 vuotiaana vedettiin toisen tarhakakaran kanssa kuorossa glory glory man unitedia. Pelistä ei tiedetty juuri mitään, mutta pihapeleissä halusin aina olla se joku Robson tai jotai. Nimeä en osannut sanoa. :D Niin, ja kolmen vanhana olin vielä siinä luulossa että City ja United ovat yksi ja sama. :howler: Onneksi joku oikaisi sen heti. :blink:

Kerropas Glenn, jos kerran menestys on liki ainoa tapa jolla potentiaalisesta fanista tulee jonkin seuran kannattaja, niin miten ihmeessä ihmiset seuraavat ykkösliigaa ja sitä alempia sarjoja?

Menestys ei ole ainoa, mutta kuitenkin se suurin vaikuttaja. Oman kertomuksesi perusteella itsekkin valitsit hiekkalaatikolla ManUn muutama vuosi sitten. 90-lukuhan oli ManUn kulta-aikaa, ja se varmasti vaikutti valintaasi.

Muistan hankkineeni 350markalla ManU paidan vuonna 92 veljeni painostuksesta jolloin hän kertoi että Gary Pallister on maailmankaikkeuden kovin pakki. Fiilistelin manun puolesta 5-6 vuotta näkemättä peliäkään. Joskus tajusin että Pallisteri olikin suht keskiverto. Kun lopulta ymmärsin, että futis on muutakin kuin vain pitkääkaarta ja helvetisti juoksemista käännyin Barceloonaan, vuosi pari eteenpäin niin huomasin tämän timantin Barcelonan eteläpuolella. Entisen katalaani kaupungin Valencian jossa sekkuni oli vaihdossa. Ja sillä reissulla ollaan vieläkin. vasta 7 vuosi tässä piirissä. Mutta ManU sen kaiken aloitti. Kiitos heille.

pikkusen off topici mutta piti jakaa :)

Palaan aiempaan, että toki muistan, mistä Poolin löysin silloin joskus 1960-luvulla. Isäni oli jalkapalloerotuomari ja istuimme hyvin usein Pohjan Stadionilla katsomassa TP-47:n pelejä Suomen sarjassa (silloin toiseksi korkein sarjataso). Televisiossa tuli silloin Yleltä englantilaista jalkapalloa ja jostakin se Liverpool iski tulta eikä ManU tai Chelsea tai jokin muu seura.

Minulla ensimmäiset muistikuvat jalkapallon seuraamisesta liittyvät jonnekin '85-'86 tienoille jolloin aina katsottiin isän kanssa Liverpool - Everton -pelit. Muita matseja ei juurikaan tullut seurattua. Jotenkin mikään joukkue ei erityisemmin sytyttänyt kunnes '90-luvun alussa näin Norwichin pelaavan, oliko se peliasu, pienen seuran sinnikäs yrittäminen vai mikä? En tiedä. Aloin kuitenkin seuraamaan miten joukkue pärjää ja siltä tieltä ei ole aikomusta kääntyä pois.

Liverpoolille ja ManUlle olen toivonut kaikkea parasta Euroopassa ja myöskin Englannin kentillä kunhan saadaan pidettyä Arsenal (ei niin paha) ja Chelsea pois menestyksestä. Tilanne on vähän sama kotimaassa - jos suosikkini MyPa ei pärjää, niin sitten on käytännössä aivan sama kuka voittaa kunhan ei HJK tai Haka.