Jump to content
Sign in to follow this  
tomine

Suosikkijoukkeen ”löytäminen”

Recommended Posts

Anteeksi että olen olemassa, en näköjään osaa ilmaista mitään oikein.

Älkäää noteeratko kommenttejani niin tukin turpani.

Ihan rauhallisesti :D:D. Ymmärrän kyllä periaatteessa kun vissiin olet sydämeltään Spursfani/Azzurikannattaja, Barcan nousun (Ronaldinhon oston) jälkeinen Blaugrana-fanitus on vain ruvennut pännimään oikein urakalla ja toi muistutti minua jotenkin siitä. En tarkoittanut millään pahalla :D.

Arsenal pääsi sydämmeeni kahden miehen kautta. Ensimmäinen näistä miehistä oli isäni.

Oli vuosi 1997, olimme lomalla Lanzarotella ja olimme paikallisessa pubissa katsomassa kun Arsenal kohtasi muistaakseni Barnsleyn Highburyllä.

Isäni sanoi, että seuraa poika Arsenalista tota vaaleahiuksista hyökkääjää, se on aika kova peluri.

Siinä sitten sitä seurailin ja colaa siemailin, kun tämä kyseinen blondi iski kymmenessä minuutissa kaksi maalia. Mies oli siis Dennis Bergkamp, ja tämä kyseinen blondi nousi siinä samassa idolikseni ja syyksi, minkä takia aloitin jalkapallon heti kun takaisin Suomeen menimme, ja syyksi, minkä takia aloitin Arsenalin kannattamisen.

Tällä hetkellä myös toinen seura on lähellä sydäntä, nimittäin Valencia. Se on myöskin periytynyt isäpapalta. Mutta Gunners on ykkönen.

Italiasta Internazionale on ollut jo kauan ehdoton ykkönen, mutta semmoisia sympaattisia joukkueita on myös Lazio, Udinese ja Napoli.

Englannista on valioliigassa nyt kaksi semmoista, mitä kannustan, kun Sunderlandkin nousi taas, elikkä Sunderland ja Bolton. En tiedä mistä noidenkin kannatus sitten lähti aikoinaan, jotenkin vaan jäi mieleen.

Minun täytyy lähteä vaiheesta 'jo muinaiset roomalaiset': olen löytänyt ylipäänsä koko jalkapallon suhteeellisen myöhään. Isäni, jonka kanssa kahdestaan käytännösä ikäni asuin, on innokas talvi- ja yleisurheilumies ja myös ainakin ralli, formulat ja jääkiekko on meillä menneet jalkapallon edelle. Olen siis kasvanut lähinnä yleisurheilun ja talviurheilun arvokisoja seuraten (ja formuloita ja lätkän MM-kisoja jne).

Suuri kiitos isäukolle kuitenkin siitä, että hänen ansiostaan olen penkkiurheilija, ja jalkapallo oli yksi niistä lajeista, joiden katsomisesta pienempänäkin jo pidin, jos sitä tv:stä sattui tulemaan. Ensimmäiset jalkapallomuistot on ala-asteen lopulta ja ensimmäinen, jonka osaan varmasti ajoittaa, on MM-finaali '98. Tuolloin olin menossa kuudennelle. Siitä ylä- ja ala-asteen vaihteesta lähtien jalkapalloinnostus on vuosien varrella kasvanut asteittain satunnaisesta Mestarien liigan seuraamisesta siihen, että seuraava vaihe alkaa kai kohta olla se, että pitää päästä paikan päälle myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Vasta nyt viime vuosien aikana on oikeasti alkanut tajuta jotain jalkapallosta laajemminkin, pitkään sitä vain katsoi ja nautti näkemästään, vaikkei sen ihmeemmin siitä mitään ymmärtänytkään. :D Siksi en voi perustella Juventukseen päätymistäkään millään pelillisesti älykkäillä argumenteilla. Kauden 2002-'03 Mestarien liigan toisesta semifinaalista ja Nedvedin suorituksista se sai alkunsa. Ensin maali ja sitten ulos finaalista; en tiedä johtuiko se omasta teiniangstista, joka tuolloin oli pahimmillaan, mutta tunsin niin suurta myötätuntoa sitä kohtaan sen keltaisen jälkeen. Siitä sitten kannatus laajeni koko Juventukseen (ja myöhemmin myös Tsekin maajoukkueeseen).

Sitä sitten en tiedä, miksi tuon jälkeen Juventuksesta tuli pysyvä suosikki, siihen asti suosikki oli aina vaihdellut pelistä toiseen. Enkä minä osaa ajatella vaihtavani seuraa. Tai pitäisikö sanoa, etten ajattele osaavani vaihtaa seuraa...suhtaudun siihen sen verran tunteella, ettei sitä voi tuosta noin vain päättää että enpä tykkää enää.

Viha taitaa olla turhan voimakas ilmaisu, ManU vain ärsyttää and that's it.

Viikonloppuna juttelin Real-fanin kanssa, joka ihan suoraan ilmoitti, ettei voi sietää Juventusta eikä etenkään Nedvediä, siinä oli siis lähtökohta varsin hedelmälliselle keskustelulle. :lol:

Jos sitä sitten lopettais romaaninsa.

Juventus, La Fidanzata d'Italia, on vaan aina ollut "se joukkue" mulle, lähtien niistä ajoista kun aloin futista seuraamaan joskus 1996 seuran silloisen Mestareiden liigan voiton aikaan - Ravanellin, Zizoun, kaljupää Viallin ja Alex Del Pieron varhaisista ajoista lähtien. Englantilaisesta jalkapallosta en paljon perusta, koska pidän ennen kaikkea taitojalkapallosta. Espanjassa asuessa kehittyi myös sympatia Barcaa kohtaan, mutta Juve on aina ollut ja tulee aina olemaan ykkösseura.

Itsellä Liverpoolin kannatus alkoi kesällä, kun Sami ilmoitti jäävänsä seuraan. Yle näyttää lisäksi aina Poolin pelejä, joten pakkohan siitä on tykätä.

Viime pelien esitykset ovat kuitenkin olleet sitä luokaa, että Arsu herättää kiinnostusta. ManU:n kannatus loppui, kun seura ei myy Scholesia, Giggsiä, Nevilleä - nyt niistä sais vielä hilloa! Chelsea on kanssa mielenkiintoinen, ku ne pystyy ostamaan kaikki pelaajat. Omistan myös Laudrupin paidan...

Olen myös intohimoinen Real, Barca ja Atletico fani. Nyt tosin Atleticolla menee huonosti, joten en taida jaksaa seurata. Realin valmentajapolitiikka kiinnostaa suuresti.

Italiasta Milan, Inter, Juve ja Roma saavat sydämen sykkimään. Varmaan jokin näistä myös pärjää UCL:ssa.

Saksasta Werder, Bayern ja Schalke ovat kovia, riippuen siitä kuka menestyy milloinkin. Dortmundia kannatin silloin, ku Chapuisat oli paitsiossa.

Hollantilaiset joukkueet eivät pärjää Euroopassa, joten vaikea niitä on kannattaa.

Taidan valita näitten keskuudesta sen, joka voittaa UCL:n tällä kaudella...

Itsellä Liverpoolin kannatus alkoi kesällä, kun Sami ilmoitti jäävänsä seuraan. Yle näyttää lisäksi aina Poolin pelejä, joten pakkohan siitä on tykätä.

Viime pelien esitykset ovat kuitenkin olleet sitä luokaa, että Arsu herättää kiinnostusta. ManU:n kannatus loppui, kun seura ei myy Scholesia, Giggsiä, Nevilleä - nyt niistä sais vielä hilloa! Chelsea on kanssa mielenkiintoinen, ku ne pystyy ostamaan kaikki pelaajat. Omistan myös Laudrupin paidan...

Olen myös intohimoinen Real, Barca ja Atletico fani. Nyt tosin Atleticolla menee huonosti, joten en taida jaksaa seurata. Realin valmentajapolitiikka kiinnostaa suuresti.

Italiasta Milan, Inter, Juve ja Roma saavat sydämen sykkimään. Varmaan jokin näistä myös pärjää UCL:ssa.

Saksasta Werder, Bayern ja Schalke ovat kovia, riippuen siitä kuka menestyy milloinkin. Dortmundia kannatin silloin, ku Chapuisat oli paitsiossa.

Hollantilaiset joukkueet eivät pärjää Euroopassa, joten vaikea niitä on kannattaa.

Taidan valita näitten keskuudesta sen, joka voittaa UCL:n tällä kaudella...

Kyllähän sympatioita voi olla periaatteessa vaikka kuinka montaa seuraa kohtaan.

O

Juventus, La Fidanzata d'Italia, on vaan aina ollut "se joukkue" mulle, lähtien niistä ajoista kun aloin futista seuraamaan joskus 1996 seuran silloisen Mestareiden liigan voiton aikaan - Ravanellin, Zizoun, kaljupää Viallin ja Alex Del Pieron varhaisista ajoista lähtien. Englantilaisesta jalkapallosta en paljon perusta, koska pidän ennen kaikkea taitojalkapallosta. Espanjassa asuessa kehittyi myös sympatia Barcaa kohtaan, mutta Juve on aina ollut ja tulee aina olemaan ykkösseura.

Todella off-topic, eikä koske vain sinua. Mutta useimmat laittaa nämä tähän signatureksi jonkun "quoten" englanniksi? Ei sikäli että häiritsisivät, mutta hiukan epäloogista. Miksei ne voi olla suomeksi kun tätäkään ei varmaan ole alunperin englanniksi sanottu? Luxemburgo ei varmaan montaa sanaa englantia puhu....

Todella off-topic, eikä koske vain sinua. Mutta useimmat laittaa nämä tähän signatureksi jonkun "quoten" englanniksi? Ei sikäli että häiritsisivät, mutta hiukan epäloogista. Miksei ne voi olla suomeksi kun tätäkään ei varmaan ole alunperin englanniksi sanottu? Luxemburgo ei varmaan montaa sanaa englantia puhu....

Haha, sorry jos häiritsee...

En tiedä, nappasin sen vaan eräältä sivustolta kun kuulosti niin paikkansa pitävältä, Wanderley ei varmaan tosiaan montaa sanaa englantia osaa. Voin tietty kääntää sen kun ennätän.

Haha, sorry jos häiritsee...

En tiedä, nappasin sen vaan eräältä sivustolta kun kuulosti niin paikkansa pitävältä, Wanderley ei varmaan tosiaan montaa sanaa englantia osaa. Voin tietty kääntää sen kun ennätän.

Ei tosiaan tarvitse. :) Lähinnä ihmettelin kun noita on monella muullakin.

Jalkapallon seuraaminen alkoi vuoden 2002 mm-kisojen myötä. Aluksi seurasin otteluita ilman sen suurempaa suosikkia, mutta jossain vaiheessa Arsenal iski ja rupesi kiinnostamaan kokoajan enemmän ja enemmän. Vähän hävettää myöntää, mutta tuo unbeaten season eli 03-04 oli ensimmäinen kausi, jonka seurasin kunnolla. Viime vuosina onkin tullut katsottua jokainen matsi aina kun se on vaan ollut mahdollista. Kiinnostus lajia ja seuraa kohtaan on vaan kasvanut vuosi vuodelta. :drunk1:

"Vasarasta tuli päähän" joskus 1990. Koulun englanninopettaja soitti tunnilla West Ham - Arsenal matsin (FA Cupin finaali 1980) selostusta ja kyseli siitä sitten opetustarkoituksessa kaiken ja laista. Kiinnostus voittanutta joukkuetta kohden heräsi, ja tässä sitä sitten ollaan. Eli jonkinlainen "gloryhuntteri" tavallaan siis minäkin. :yuck:

Ensimmäinen reissu Upton Parkille alkusyksyllä 1997 West Ham - Wimbledon matsiin. Samana ehtoona muuten oli sitten Dodin ja Dianan autonkuljettaja kännipäissään siellä Pariisissa ajanut tunnelin seinään.

Sen jälkeen useampia reissuja ko. stadionille, jotka tosin jääneet nyt muutamaksi vuodeksi kun on jälkikasvu sen verran pientä. Ja kerranhan on Hammersille hurrattu myös Helsingin olumppiastadionin silloisella perunamaalla, kun edesmennyt FC Jokerit pelasi intertotoa. Mutta vielä sitä mennään itälontooseenkin, ja opetetaan lapsetkin siellä käymään.

Melkomoista vuoristorataahan tämä Hammersin kyydissä kulkeminen on ollut, mutta eipähän ole päässyt käymään aika pitkäksi.

Mitäs jännää siinä sitten nimittäin olisi että ainoa mikä mietityttää olisi se että voitetaanko tänä vuonna liiga, fa cuppi ja "tsämppäri", vaiko vaan pari niistä. :superhappy:

Kukapa muu?:smile_ani:

Itellä ei tällä hetkellä ole yhtään suosikkijoukkuetta...:D

Gloryhunter?:nono: :frustrated:

Ei vaisinkaan pisti vain silmää. Itse olen huomannut että kun on tullut "vanhemmaksi" niin olen huomannut että muissakin joukkueissa osataan pelata kuin Barcassa mm:Manu, Tottenham ja Milan

Eiköhän tuo ollut mielipide, eikä totuus :thumbsup1:

Liverpoolin lisäksi kiinnostusta herättää Fiorentina, joten sanon kanssa, että siellä osataan pelata :cool:

Yleensähän nämä suosikkijoukkueet ''löytyvät'' jonkin hienon pelin jälkeen (UEFA Cupin finaali 2001) tai sitten sen suosikkipelaajan myötä, joka monella tuntuu olevan ennen suosikkijoukkuetta.