Jump to content
Sign in to follow this  
Webmaster

Kisojen naurettavin joukkue

Recommended Posts

Viimeisimmistä Urheilulehdestä löytyy Topias Kauhalan kolumni "Rule Britannia?"

Mielestäni nämä seuraavat lauseet kertovat suurimman syyn miksi suomessa englantilainen jalkapallo on ainoa oikea jota "saa ja pitää" kannattaa.

Ottaessaan joskus 150-luvulla englantilaiset ottelut veikkauskupongille Veikkaus loi suuren suomalaisen jalkapalloilmiön. Englantilaiseen jalkapalloon samaistuttiin ja ihastuttiin, Englannin liigan lauantaisista televisio-otteluista tuli kansallinen instituutio.

mut ei unohdeta että kaikki sit taas rakastaa Espanjalaista palloilua :sleep:, sitä päätöntä taitofutista vailla puolustamista.

Jees, espanjalainen fudis on loistavaa katsottavaa, paitsi juuri se makailu ja itkeminen on hirvittävää. Filmauksen vielä kestän (pakko kestää, kun kerran liputan Valioliigan puolesta ja Arsenal pelaa siellä), mutta en oikein enää sitä, että vähintään viisi kertaa per ottelu pelaaja kannetaan paareilla pois ja kaksi niistä ponnaa heti kentän laidalla ylös ja kolme sitten hetken itkettyään ja osoiteltuaan lääkärille, että tohon se osu, usko ny, aijai yhyy.

Ei mutta hyvää fudista ne pelaa. Mä en vaan kestä sitä itkun määrää, ei oikein edusta sitä, mitä jalkapallo mulle edustaa (miehekästä lajia ainakin jossain määrin). Mutta kyllä mä sen uskon ja ymmärrän, että moni on tuohon tottunut ja pystyy nauttimaan pelistä.

Sama juttu oikeastaan italialaisen jalkapallon kanssa, paitsi että en jaksa katsella sitä jatkuvaa puolustamista, mutta kyllä mä tässäkin tapauksessa uskon, että moni siitä puolustamisesta pitää, kuten täällä on moni jo sanonutkin.

Sitä en kuitenkaan oikein ymmärrä, että miksi tämän foorumin italialaisen jalkapallon ystävät eivät voi myöntää tuota makailua ja itkemistä. Kyllähän sitä on, se on selvä. Wilson on ihan rehdisti myöntänyt, että Espanjassa sitä on ja sitten ollaan porukalla pohdittu, miksi sitä on. Eikä espanjalainen futis kärsinyt lainkaan inflaatiota tällä foorumilla, pikemminkin päin vastoin.

Ja mitä nyt Riihilahden ja Heliskosken puheista voi mitään sanoa, että vaikka ovat ammattilaisia, niin eivät käsittääkseni italialaisen jalkapallon asiantuntijoita. He eivät tunne Italian kulttuuria miltään kantilta, ei jalkapallon eikä muunkaan. Kuitenkin, olen heidän kanssaan siitä ihan samaa mieltä siitä, että muiden maiden tulisi ottaa englantilaisista mallia juuri tässä loukkaantumisen esittämisessä. Eihän tästä kukaan ole eri mieltä? Nimittäin kahden viime kauden aikana olen katsonut reilu pari sataa Valioliigamatsia ja ainoastaan kerran muistan, että olisi paareilla viety pelaaja pois, joka esitti loukkaantunutta. Tämäkin oli Vieira. Riihilahden puheita siitä, että italialaiset eivät taistele, tuskin kannattaa kuunnella. Se toki on totta, että siellä ei sata lasissa mennä koko ajan, mutta sehän ei ole sama asia kuin taisteleminen.

Jees, espanjalainen fudis on loistavaa katsottavaa, paitsi juuri se makailu ja itkeminen on hirvittävää. Filmauksen vielä kestän (pakko kestää, kun kerran liputan Valioliigan puolesta ja Arsenal pelaa siellä), mutta en oikein enää sitä, että vähintään viisi kertaa per ottelu pelaaja kannetaan paareilla pois ja kaksi niistä ponnaa heti kentän laidalla ylös ja kolme sitten hetken itkettyään ja osoiteltuaan lääkärille, että tohon se osu, usko ny, aijai yhyy.

Ei mutta hyvää fudista ne pelaa. Mä en vaan kestä sitä itkun määrää, ei oikein edusta sitä, mitä jalkapallo mulle edustaa (miehekästä lajia ainakin jossain määrin). Mutta kyllä mä sen uskon ja ymmärrän, että moni on tuohon tottunut ja pystyy nauttimaan pelistä.

No onneksi olet ManU:n kannattaja niin saat nauttia miehekkäistä suorituksista mm. C.Ronaldon ja van Nistelrooyn muodossa.

Vielä sananen...tai kaksi.

Minusta tässä nyt aivan suotta liioitellaan ja pistetään tämä kaatuilu ja mahdollinen filmaus yhden (tai ok, etelän maiden) niskaan. Sanonpa suoraan, että kun Englanti pelasi Portugalia vastaan haki joutsenlaululla nurmikolta vauhtia muutaman kerran pesunkestävä perusbritti Joe Colekin.

Ketään tai mitään en halua liiotella enkä vähätellä; joka puolella nämä samat kikat osataan ja niitä varmasti tilanteen vaatiessa käytetään. Ketä ei Italian kaatuilufutis kiinnosta, vaihtakoon kanavaa.

No onneksi olet ManU:n kannattaja niin saat nauttia miehekkäistä suorituksista mm. C.Ronaldon ja van Nistelrooyn muodossa.

Niinpä!

En minä - tai nähdäkseni kukaan muukaan - ole kiistänyt että italot filmaa. Pointti on juuri tämä että sitä tapahtuu valioliigassakin, oikeastaan joka matsissa. Italialaiset ja espanjalaiset filmaavat enemmän loukkaantumisia, OK. Entä sitten? Onko se pahempaa filmaamista kuin muu? Esimerkiksi pahempaa kuin rangaistusalueella hyppääminen? Tai muu helppo kaatuilu vastustajan hyökkäysalueella?

Kyllähän ne feikkiloukkaantumiset peliä hidastaa. Mutta joissain tilanteissa se on taktisesti järkevää (esim. kun tilanne on 1-0 ja matsia viisi minuuttia jäljellä).

Kumpikaan ei Unitedissa pelaa ennenkuin molemmat pumpataan ovesta kesän aikana, that is.

Van Nistelrooyn esiin tuominen on jälleen hänen ensimmäisiin vuosiinsa viittaamista - RVN ei enää filmaa sen enempää kuin muutkaan Valioliigahyökkääjät. Näin ei toki aina ole ollut.

Ronaldo nyt kuuluu Reyesin, Eboue ja kumppanien kanssa samaan sukellusseuraan.

Van Nistelrooyn esiin tuominen on jälleen hänen ensimmäisiin vuosiinsa viittaamista - RVN ei enää filmaa sen enempää kuin muutkaan Valioliigahyökkääjät. Näin ei toki aina ole ollut.

Ronaldo nyt kuuluu Reyesin, Eboue ja kumppanien kanssa samaan sukellusseuraan.

Juuri näin. Mutta kun pelaaja on sitä joskus tehnyt niin sama leima seuraa mukana koko loppu-uran ajan. Eihän tuo Ebouekaan ole sukeltelua harrastanut muistaakseni kuin kerran, sattui vaan tekemään sen sopivan isossa pelissä ja vielä erityisen näyttävästi.

Reyesin kohdalla tuota tekosyytä ei kehtaa käyttää, sen verran systemaattisesti Jose nurmikkoa kyntää.

Nimittäin kahden viime kauden aikana olen katsonut reilu pari sataa Valioliigamatsia ja ainoastaan kerran muistan, että olisi paareilla viety pelaaja pois, joka esitti loukkaantunutta. Tämäkin oli Vieira.

Itse olen katsonut lukuisia Serie A pelejä sekä valioliigaotteluita. Suurin ero löytyy siinä että Italiassa jokaisen loukkaantumisen yhteydessä kentälle ajelee paariauto. Hyvin harvoin pelaajat kuitenkaan kaupuavat auton kyytiin. Englannissahan kentälle ei paareja tuoda ennen kuin on tosi kyseessä. Tämä saattaa osittain aiheuttaa mielikuvan että Italiassa pelaajat näyttelevät loukkaantumisia enemmän.

Myönnän toki että italialaiset pelaajat filmaavat enemmän kuin englantilaiset, mutta ihan niin suuri ero ei ole mitä suomessa ihmiset ajattelevat.

Filmauksen vielä kestän (pakko kestää, kun kerran liputan Valioliigan puolesta ja Arsenal pelaa siellä)

Tämä oli puoilivitsinä heitetty. Ei takerruta siihen, pitäydytään aiheessa, eiks jes? Tapellaan sitten me ManU ja Arse fanit jossain muussa otsikossa. ;)